XJ12 ser 3 vm. 1988 kysymyksiä?

Yleinen Jaguar-keskustelu
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

XJ12 ser 3 vm. 1988 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja trj »

Tuli hommattua xj12 ser 3. Double six 5,3 he moottorilla (daimler) vm. 1988. Kesäautoksi ja x-typen kaveriksi.

Auto on lähes valmis projekti. Kori ja sisusta on virheettömässä kunnossa ja lähes kaikki osat on paikallaan (loput takakontissa). Sisusta täysin kunnossa ja kori kasattuna. Muuten auto on rullaavassa kunnossa, moottori, vaihteisto, jarrut yms. (on kuulema??) kunnossa ja paikallaan.
Ongelma on se että että on seisonut muutaman vuoden (lämpöisessä tallissa) ja sähköjä ynnä muuta on kytkemättä konehuoneesta, siis edellisen omistajan irroittamana.
Itselläni on kohtalainen tieto moottoritekniikasta, mutta en todellakaan mikään am-mies autojen kanssa. Kokemus on kertynyt n. 30 vuotta lähinnä mp:n tekniikan parista.

Muutama kysymys jolla lähteä projektin kanssa etenemään:

1: Moottoritila. Eli onko hyvää vinkkiä/linkkiä/kuvaa johdotuksista yms letkuista kuinka ne tulee kytkeä? Letkuja ja johdotuksia on irti, ja ilmeisesti edellisellä omistajalla tais jäädä tämä projekti just näistä asennuksista kiinni? Ymmärsin näin (kielimuuri).
Tainnut mennä sormi meni suuhun, ja sitten innostus loppui? :roll:

2: Moottori. Mitä moottorille kannattaisi tehdä ja huoltaa ennen lopullista kasausta, öljylaatu, jäähdytinnesteen tyyppi = punainen vai vihreä, yms... kaikki muutkin huomion arvoiset asiat? Vinkkejä.

3: Vaihteisto. Mitä laatua käytetään automaatti askissa, ja muuta huomion arvoista niiden öljyjen/suodattimen vaihdosta? Vinkkejä

4: Perä. Öljylaatu, ja muuta huomion arvoista sen kanssa? Mitä stefoja kannattaa uusia, yms...

5: Jarrut. Meinasin joka tapauksessa vielä purkaa ne ja herkistellä, ja tarvittaessa myös vaihtaa kaikki kuluneet osat. Muuta huomion arvoista?

6: Muuta mitä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon kun alkaa kasaamaan lopullisesti autoa.

7: Ruostesuojaus. Meinasin suihkuttaa kotelonsuojamassat kaikkiin koteloihin ja palkkeihin. Myös pohjan uudelleen massaus. Nyt kun ne on vielä ehjät, antaa varmaankin hyvän suojan vuosiksi myös eteenpäin? Vinkkejä ruoste alttiista kohdista ja mihin kiinnittää huomiota.

Kiitoksia etukäteen vinkeistä.
Jaguaarinen
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 31, 2016 7:04 pm

Re: XJ12 ser 3 vm. 1988 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Jaguaarinen »

Minulla nyt sama juttu vm 1981 auton kanssa. Sähköjohtoja irti, ei kuulemma käy kunnolla ja epäilivät että olisi jako sekaisin, on tehty pakoventtiiliremontti ja ei siis käynyt kunnolla sen jälkeen. Suomenkielistä käyttöohjekirjaa ja kaipaisin sekä tietoa osaavasta halvasta korjaajasta Porin seudulla.
Vastaa Viestiin