puut lakattu

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

puut lakattu

Viesti Kirjoittaja joni »

nyt on puuosat vihdoin lähellä valmista. täytyy sanoa että olipas urakka. series1 XJ:n mittariston ja keskipalan irroitus oli kyllä aika työläs juttu. tehtaalla ei varmaankaan oltu huomioitu mahdollisia entisöijiä ja purkamisen helppoutta. ruuveja oli aika hankalissa paikoissa.

vanha halkeillut lakka lähtee kuin unelma maalinpoistogeelillä, itse käytin vihreässä purkissa olevaa englantilaista, olikohan joku mors. muutaman minuutin vaikutuksen jälkeen lakka lähtee lastalla todella hyvin. sen jälkeen kostealla rätillä pyyhkii puun ja perään kuivaus. lähes kaiken lakan sai näin pois. kun pinta oli kuiva hioin sitä varovasti 0000 teräsvillalla.

lakkana päätin käyttää tikkurilan Dicco sellulakkaa ja saman sarjan ohennetta ja pulituuria. ensimmäisen paneelin lakkasin liian paksulla lakalla, kannattaa laimentaa reippaasti, silloin lakka tasottuu kuivuessaan paremmin. lakkasin kerroksen aamulla ja illalla. en hionut välillä lainkaan. n.14 kerroksen jälkeen annoin kuivua kunnolla ja käytin apuna varovasti hiustenkuivaajaa.

hionta kannattaa unohtaa ja hankkia kunnon sikli. siklillä pinnan tasoitus onnistuu todella hyvin, lakkaa vain pitää olla riittävän paksu kerros. itse käytin siklinä mattoveitsen terän tylsää puolta. eli siklillä vedellään pintaa niin että kaikki muhkurat ja montut häipyy. itse tein vielä niin että siklauksen lopuksi puleerasin ja katsoin oliko pinta riittävän hyvä, jos ei jatkoin siklausta ja montut näkyivät hyvin koska kiilsivät kirkkaana pulituurin ansiosta. siklauksen perään kevyt hionta 0000 teräsvillalla.

puleeraus onnistuu helpoiten kun tekee puuvillakankaan sisälle vaikka pumpulista tai nenäliinasta tupon. kastaa sitten varovasti pulituuriin ja painaa ylimääräisen nesteen talouspaperiin. puleeraus tehdään nopealla pyörivällä liikkeellä painaen kevyesti. tuppo ei saa pysähtyä pinnalle koska silloin lakkaan tulee heti sellainen röpelö pinta. kannattaa vain kuvitella kiillottavansa super-kirkkaaksi sitä pintaa ja pitää pelko poissa. tupon on hyvä laskeutua ja nousta pinnalta kuin lentokone. pinnasta tulee hetkessä todella peilikirkas. kun teho loppuu pitää pulituuria laittaa tuppoon lisää. puleeraus myös hiukan silottaa pienimpiä naarmuja pinnasta.

tämän jälkeen laitoin pintaan auto-glymin keltaista superkiilto-vahaa.
sellakalla pähkinäpuu on todella hienosävyinen ja kuultava.

aivan supertasaista pintaa en kuitenkaan saanut ja omasta mielestäni sellainen pieni käsityön leima ei autossani haittaa. "liian" hyvällä pinnalla puu helposti näyttää epäaidolta ja muoviselta. vaikka käytin 10€ lakkasivellintä oli pinta mahdoton saada tasaiseksi, ehkä hyvällä ruiskulla se onnistuisi. mutta mielestäni siklin avulla pinnasta tulee mukavan "elävä"

kannatta käyttää hyvää hengitys-suojainta ja valita lakkauspaikka niin että ilmanvaihto toimii eikä vie käryä muualle asuntoon, myös pölyttömyys olisi toivottavaa.

nyt puut pitäisi saada naarmutta takaisin paikoilleen....
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Sounds good

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Omassani XJ6:ssa on tänään aloitettu entisöinti työt ja tuo sama homma täytyisi tehdä minun myös.Mitä tuo pulituuri on-sillä nimelläkö alan liikkeet sitä myy?.Todellinen shokki oli auton sisäverhoilun hinta-siis katto,ovipahvit penkit jne about 2500€.No kerranhan täällä eletään ja kesäksi pitäisi Jagge saada on the road again joten maksan-itken.
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

dicco

Viesti Kirjoittaja joni »

se on tikkurilan dicco-niminen sarja, jota ainakin täällä kokkolassa myy K-rauta. se on koko sarja suunniteltu toimivaksi yhteen, että esim. mikään muu ohenne ei kuulemma käy. noh, koko kolmen pullon(lakka,ohenne,pulituuri) maksaa n.20€ ja se riittää oikein hyvin koelaudalle ja varmasti myös ovilistoille.

pulituuri on alkoholi(siitä juontaa sana puli-ukko) se ikäänkuin syövyttää lakan pintaa ja samantien jotenkin sen tasoittaa, en tiedä, mutta mielettömän kiiltävä pinnasta tulee.

jos tiedät jonkun tutun jolla on hyvä maaliruisku, käske vetää 15 kerrosta hyvin putsattuihin puihin, voipi olla että säästyt siklaamiselta. ja käytä puiden putsaukseen sitä maalinpoisto-geeliä.

lakanpoiston jälkeen puut näyttävät hyvin haaleilta ja kurjilta, mutta älä vaan mene laittamaan mitään petsejä tai muutakaan, sillä puu herää uskomattoman hienoksi heti ensimmäisellä lakkakerroksella, kontrasti kasvaa ja koko pähkinäpuun upea rakenne näkyy.

onnea vaan.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Lakan poisto

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Kuinka moneen kertaan tuon geelin jouduit vetämään pintaan?,itse olen ainakin kolme kertaa levittänyt ja poistanuty lakkaa ja ainakun pyyhkii tinnerillä pinnan puhtaaksi näyttää ettäon lakkaa pinnassa,samalla näkyy halkeamat joten kyllä kait sitä vielä on pinnassa-lakkaa siis.
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

lakanpoisto

Viesti Kirjoittaja joni »

sillä morsin maalinpoistolla riitti yksi kerros, mutta annoin sen vaikuttaa n.10-15min niin että lakka kupllii. sitten lastalla kun vetää niin lakka lähtee kuin nahka. siihen perään heti veteen kastellulla rätillä pyyhkii niin aine ei enää pilaa sitä viilua tai sen liimausta. ja vielä kuivaa pinnan hyvin.

joissain kohden piti kyllä hiukan lisätä poistoainetta, niin että sitä on sellainen kunnon kerros kauttaaltaan.

kannattaa suojata muuten kädet kunnolla, itselläni aine kuivatti ihoa aika ikävästi ihan ilman kosketustakin. ja hengityssuojakin voisi olla ok.

eli anna aineen vaikuttaa niin kauan että lakka kuplii ja muuttuu kellertäväksi, jos se näyttää kuivuvan ilman kuplintaa niin lisää ainetta.

varo lastalla ettet naarmuta viilun pintaa!
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Vastaa Viestiin