Sivu 1/1

XE kokemuksia

Lähetetty: Pe Tammi 20, 2017 10:51 am
Kirjoittaja Jaggexe
Nyt kun olen 8000 km ajellut XE Pure Performance E:llä olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksia.

Omia havaintoja:
- loistava ajettavuus
- miellyttävä moottori, harvinaisen miellyttävä myös äänimaailmaltaan vaikka on diesel 4:nen
- 8 lovinen automaatti Bemarin tasoa
- hyvänäköinen
- kori tuntuu tosi tukevalta, jämäkästä alustasta huolimatta ei notku eikä kolahtele missään tilanteessa
- järkyttävän pikkuruokainen, tosin nopeusmittari (+6km/h 215/55x17 kumeilla) ja ajotietokone huijaavat hieman
- takajalkatilat huomattavan ahtaat kokoisekseen
- myös kuskin paikka on tiivis mutta tuntuma mukavan urheilullinen
- vakiovarusteena oleva webasto ei lähde aina päälle ilmeisesti akun varaustilasta johtuen. Kaukosäädin ei ilmaise mitenkään lähtikö vai ei.
- Vakiovarusteena myös Kalix lohkolämmitin johon kannattaisi kyllä lisätä myös sisätilan haarotin, niin olisi vaihtoehtoja esilämmittämisen suhteen
- vakioaluvanteet kooltaan aika maltilliset 6,5x17 ja 7x17 , vakiorengaskoko 205/55x17, esim. 225/45x18 sopisi paremmin tyyliin ulkonäön puolesta (makuasioita tietty)

tässä muutamia

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Pe Helmi 17, 2017 5:49 pm
Kirjoittaja moottorituristi
Terve Jaggexe,
samanlainen XE:n malli ollut käytössäni runsaat 4000 km ja kokemukset käytännössä 1:1 omiesi kanssa sillä lisäyksellä, että minulla lohkolämmittimen lisäksi sisäpistoke ja-lämmitin.
Mukava kärry edessä istujille, takatilat sopivat keskenkasvuisille.
T. Moottorituristi

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Maalis 01, 2017 2:18 pm
Kirjoittaja Jaggexe
Nyt on 13500 km, ei muuta valittamista kuin webaston käynnistyminen kaukosäätimellä, milloin lähtee milloin ei. Koskaan ei tiedä. Tieäänistä valittavat myös kansainvälisillä foorumeilla. Mielestäni aivan samaa tasoa kuin Bemun 300 -sarjassa ja monessa muussa vastaavan kokoisessa eli ei kehumista. Mittasin todellisen kulutuksen tankillisella. Tietokone valehteli tuolla mittausjaksolla 0,4l/100 km. Olisiko webasto syönyt tuon erotuksen vain onko sen kuluttamat löpöt laskennassa mukana ?

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Maalis 01, 2017 11:22 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Noi tietokoneet valehtelee joka merkillä ja juurikin sattumalta niin päin, että kulutus näyttää pienemmällä. Ero vielä kasvaa, jos pääset oikeat kilometrit mittaamaan, koska myös matkamittareissa on heittoa ja jo pelkästään kesä- ja talvirenkaissa on kehän pituudessa ero.
Pitkällä matkalla voi verrata GPS ja mittarikilometrejä keskenään, jolloin saa osviittaa virheen suuruusluokasta.

Absoluuttisiin lukemiin ei tietenkään normaalitoiminnassa päästäkkään, mutta juuri tuo tankkausten kirjaaminen kilometreineen esim vuoden ajalta antaa varmastikkin riittävän tarkkuuden.

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: To Maalis 02, 2017 1:21 pm
Kirjoittaja mikki
Tuohon kulutuslukemaan haluan lisätä että aivan varmasti ei osaa laskea Webastonkäyttöä mukaan.
Vaikkakin Weban myyjät puhuvat ''kahvikupillisesta'' niin kertyyhän niitä kun esim meille rva lähtee joka aamu toimistovaatteissa lämpimällä autolla.

Tietty voihan se auton laskin olla positiivinen mutta tarkan saa kun tankkaa ja pitää tarkistettua kilsapäivääkirjaa ja kirjaa vielä Weban käytön minuutilleen.
Mutta hei, kuka jaksaa ja viitsii ja mitä väliä.

itse enkat sain kesällä 3,9L/100km Tre-Keuruu.......
t. M

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Maalis 08, 2017 9:10 am
Kirjoittaja TexPat
Jaggexe kirjoitti: Tieäänistä valittavat myös kansainvälisillä foorumeilla. Mielestäni aivan samaa tasoa kuin Bemun 300 -sarjassa ja monessa muussa vastaavan kokoisessa eli ei kehumista.
Nyt alkavat pikku hiljaa muuttoautona tulleet kulkineet vapautua myyntiin ja luonnollisesti XE AWD diesel olisi vaihtolistalla korkealla kun valitettavasti turhaa ajamista (työhön liittyvää siis) tulee turhan paljon ja Suomessa ilmeisesti tankataan bensiinin sijaan nestemäistä platinaa. Ja koska tiet ovat karkeat niin metelin minimointi on myös tärkeä ominaisuus.

Ilmeisesti kuitenkin XE siis täyttää vain pienikulutuksisen ehdon?

Olisiko XF AWD sittenkin parempi vaihtoehto?

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Maalis 08, 2017 9:47 am
Kirjoittaja mikki
Huomenia!
Omaan kokemusta vm 2012 XF dieselistä 65000km ja vm 2016 XE dieselistä 17000km.
Molemmat mielestäni kovin hiljaisia.
Tosin renkaat varmasti vaikuttavat.
Sekä se, etten aja urissa vaan tasaisemmalla kohdalla eli sileämmällä tien osalla urien välissä!

Se, kumman valitsee riippuu takajalkatilojen tarpeesta.
XF kohtuulliset, XE tosi huonot mutta koiramme ei niitä kaipaakaan!
Tosin ei pidä unohtaa F-Paceakaan joka myös säästöpossu maantiellä viime viikonloppuna ajelin n. 6L/100km kun nopeus n. 100kmh ja jalkatilat takanakin hyvät.
Kaikki nämä ovat jo nykyaikaisia alumiiniautoja jopa n. 150 kilon laihtumisineen!

Terv.
Michel

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ma Marras 06, 2017 2:43 pm
Kirjoittaja Jaggexe
Nyt on 36000 km takana. Ensimmäinen huolto tehty. Normi työt, ei mitään mainittavaa paitsi kääntyvän takaselkänojan lukituksen korjaus joka tietysti meni takuuseen. Useita sw päivityksiä ja joku turvavöihin liittyvä kampanja. Ensimmäisen 36 kk:n huollothan kuuluvat XE:n hintaan joten minulle jäi vain lista tarkistetuista kohteista.
- Kulutus on pysynyt matalana, keskimäärin 4,3 l/100 km. Viikonloppuna ajelin 1300 km kärry perässä jolloin keskikulutus oli 5,9 L/100km.
- Toista talvea alla olevat Continental nastarenkaat ovat äänitasoltaan samaa luokkaa kuin Pirelli ensiasennuskesärenkaat ! Taitaa Pirelli Cinturato olla turhan kovarunkoinen suomalaisille nastojen kuluttamille asfalteille.
- Adblue ureaa kuluu noin 1l/800-900 km.
- Kerran tietyöpätkällä tyhjeni takarengas. Jaggen vakiovarusteena olevalla paikka/kompurasetillä tuli korjattua nopeasti täyteen niin ettei rengasliikekään löytänyt vuotoa.

+ Ulkonäkö miellyttää edelleen
+ jämäkkä ajettava ja riskisti vääntävä moottori
+ kori jämäkkä ja hiljainen (fiilis kuin uudessa mersussa aikoinaan :))
- vaihdelaatikko mietiskelee hieman jossain tilanteissa (ominaisuus kai?)
- takajalkatilat ja tavaratilat ahtaat
- rengasäänet

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ti Marras 07, 2017 10:13 am
Kirjoittaja mikki
Nyt XE:llä takana 28 000km ja viime viikolla oli eka huolto.
Vaikka takakontissa oli oma ad-Blue niin lisäsivät omaansa ilmaiseksi.
Todella kivaa menoa.
Uusi kulumattomuusenkka 30km tasaisella 90kmh 2,7L/100km.

+ fantsut stereot = Meridian
+ fiilis
+ lisävarusteet mm. mustat nahkapenkit ja lasikatto/luukku, eka lämmitettävä ratti, 8ZF ym
+ Webasto ja koko ajan toiminut 100%
+ uskomattoman pieni kulutus

- laatikon mietiskely ajoittain on ihan sama kuin vm 2012 XF:ssä aikoinaan mutta sen voi ohittaa käyttämällä Sportasetusta ja ruutulippua tai ratin viiksestä alempaa vaihdetta!
- kun käyttää viiksen manuaalivalintaa alaspäin niin joskus matala vaihde jää päälle kun kiihdyttää eikä se itsestään vaihda isommalle vaan huudattaa kierrokset tappiin...
- tavattoman surkeat takajalkatilat

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ti Marras 07, 2017 10:51 pm
Kirjoittaja jakuvaari
mikki kirjoitti: - tavattoman surkeat takajalkatilat
Terve,

Oletan että se kohtalotoverin toteamus "Bemarimaisesta" vaihteistosta oli tarkoitettu kehuksi, mutta omiin korviini se kuulostaa vähän samalta kun sanoisi, että onpas tässä Mersussa Volkswagenmainen vaihteisto. :)

Takajalkatilat? Eikös XE ole kompakti pikkusedan? Jos haluaa isojen lapikkaiden kera itse istua takapenkillä kannattaa hommata LWB XJ. 8) Kokeiltu on, omille jaloille (oon 186cm pitkä) riitti kyllä SWB. YMMV.

-Jakuvaari

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Marras 08, 2017 9:13 am
Kirjoittaja JMSC
Eikös se sama zf:n loota ole molemmissa. :)

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Marras 08, 2017 9:42 am
Kirjoittaja mikki
Lootahan on sama mutta kai siinä jotain säätöeroja voi olla....
Kun autotoimittajat ovat koeajaneet Bmw:n sanovat että ''maailman paras vaihteisto ZF:n kasilovinen''.
Kun ovat ajaneet Jaguarin samalla lootalla sanovat: '' erinomainen vaihteisto''.

Herää kaksi kysymystä:
-oisko Bmw:n lootasta se jähmeys ja hidas mietiskely saatu pois ( ilman Sportia/ruutulippuasetusta )?
-tai sitten Jaguarilta toimittaja vain odottaa enemmän....

LWB: Haikon kartanossa olin vastikään vkl kartanon sviitissä ja asukkaille oli koeajomahdollisuus uudella Bmw 700-sarjan osasähköautolla. Se oli L = Lange ja olihan siinä todellakin takajalkatilaa 190 senttisellekin. Jaggessa pitkänä ihan samanlaista pääjohtaja-/kuningatarhulppeutta!

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Marras 08, 2017 9:52 am
Kirjoittaja jakuvaari
Moi,

Juu, ja itse olen vähän pettynyt nykyisen XJ:n takatilohin, hartia- ja pääntilaa on selkeästi niukemmin kuin LWB X300/X308/X350/X358:issa.

Se että itse laatikko olisi "sama" ei tarkoita että se toimisi samalla tavalla tai tuntuisi samalta.

Olihan 80-luvullakin "sama" laatikko Bemareissa ja käsivaihteisissa XJ:ssä ja XJS:ssä (4.2 XK ja 3.6 AJ6) ja Rovereissa ja mm. Leyland Sherpassa! :D

Jokainen valmistaja kuitenkin tekee ohjauksen, ennenvanhaan vivuston jne. oman makunsa mukaan.

En ole ajanut XE:tä kun ei semmoiselle ole mitään tarvetta, mutta uteliaisuudesta kyllä aikaisemmin pari eri sukupolven XF:ää ja viimeisimmässä Sportbrakessa oli kyllä mielestäni oikein mainio vaihteisto ja perinteinen Jaguar-tunnelma. Varsinkin kun en oikein välitä mistään dieseleistä, mutta pakko myöntää, ettei se haitannut juurikaan tuon mainiosti toimineen vaihteiston ansiosta.

-Jakuvaari

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Tammi 24, 2018 12:22 pm
Kirjoittaja Jaggexe
Aiemmin kirjoittelin ettei Webasto lähde aina päälle. Nyt vasta ymmärsin ettei sen kuulukkaan lähteä jos polttoainetta on tankissa liian vähän. Kaikkea sitä oppii kun aikansa ajelee... :lol:

Nyt on XE:n mittarissa 43000 km.
- Ei mitään mainittavia ongelmia
- rengasääniin en kyllä ole tottunut vieläkään :x .
- talvella on pakko käyttää liukkaan kelin ajo-ohjelmaa. Muuten heittelee koko ajan peräpäätä. Ei mitenkää hauskaa esim. ohituksessa kun vauhtia on 120.
- Päivittääköhän Jaguar keskeneräisiä ohjelmistojaan jälkeen päin ? Sekä ilmastoinnin että ajo-ohjelmien/vaihdelaatikon toiminnan softat vaatisivat virittämistä

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Tammi 24, 2018 6:26 pm
Kirjoittaja mikki
Webaston toimintaa rajoittaa myös akun lataustilanne. Jos lyhyttä matkaa paljon ei lähde Weba päälle ennen pidempää ajoa.

Minun silloin uusi XF sai huollossa tai muulla käynnillä myös vaihteiston säätöä. Kysy maahantuonnista tai myyjäliikkeestä/virall. huoltoliikkeestä.

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Su Helmi 04, 2018 11:55 am
Kirjoittaja Jalmari77
Hei,

Nyt 4kk ollut XE E-Perf Pure Business Aut, lisävarusteilla Meridian audio, sähkösäätöiset penkit ja vetokoukku. Kilometrejä nyt 11.000.Ensimmäinen Jaguar laatuaan, aikaisemmin ollut useita Saabeja, Volvoja, Mazdoja ja Subaruja.

Plussat:
- ajettavuus ja käsiteltävyys, auto on ketterä kaupungissa ja vakaa maantiellä
- ulkonäkö ja brändiarvo
- vaihteisto ja suorituskyky normaaliajoon riittäviä

Miinukset:
- varustetasoon olisi pitänyt kiinnittää hieman huomiota, perustaso on tavallaan jo riittävä mutta jotain sieltä puuttuu johon olisi pitänyt hieman kiinnittää huomioita. Esimerkiksi "keyless go" johon ehdin edellisessä autossa tottua.
- lisäksi muutamia muita käytettävyyteen liittyviä kukkasia mutta toki odotuksena olikin ettei ihan tasaisen varmaa Saksan seisojaa olla hankkimassa
- jossain sisätiloissa on käytetty halpaa muovia mutta asian kanssa voi elää

Tavaratila ja takamatkustajien tilat ovat toki pieniä mutta sitä varten on kakkosautona farmari. Nämä eivät ole autoon liittyviä varsinaisia puutteita vaan valintoja.

Yleisesti XE antaa kyllä kovan ominaisuus-/hintasuhteen n. 45t€ hintaluokassa, ellei sedan-korimalli ole esteenä. Vuonna 2017 autoja myytiin reilu 100 kappaletta, noin 1/10 BMW:n 3-sarjan luvuista. Vähän ihmettelen ettei mene paremmin kaupaksi.

J77

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Helmi 28, 2018 3:34 pm
Kirjoittaja Jaaag
Vuosi yhteistä matkaa ja 50 tkm takana 2017 mallin e-performance aut. XE:llä.
Ensimmäisenä vuonna vierailtiin kaksi kertaa pajalla:
1. Ajotietokone herjasi def-nesteen laatuvirhettä ja uhkasi keskeyttää matkan -> selvittiin vikakoodin nollauksella ja nesteen laadun tarkistuksella.
2. Webasto sanoi itsensä irti -> toimenpiteenä webaston sisuskalujen vaihto. Vian syy virheellinen kokoonpano tehtaalla, jonka aiheuttamana webasto veti suolamönjät tiestä sisuksiinsa.
Molemmat vierailut luonnollisesti takuuseen.
Lisäksi vakuutusyhtiötä rasitettu kahdella tuulilasin vaihdolla (huonohkoa tuuria sillä saralla tai sitten aikaisempia autojani herkempi lasi).

Yhteenvetona:

plussat:
- 50 tkm hymyssä suin, ajo-ominaisuuksiltaan luokkansa paras
- taloudellinen. Keskikulutus n. 5l/100km (pääasiassa reipastahtista maantieajoa)
- hyvä talviauto kun tottuu melko sallivaan luistonestoon :D
- edelleen erinomainen ulkonäkö

miinukset:
- kovilla pakkasilla kylmänä vaihteisto heittää välillä turhan isoa pykälää silmään.
- Puhtaanapito melko työlästä. Maalipintaan (Polaris white) tarttuu suola ja piki pieninä pisteinä todella lujaan vaikka pesee käsin viikottain ja vahaileekin muutaman kerran vuoteen -> Auton värivalinta toki oma syy :D (Mikäli joku on kärsinyt samasta maalipinnan puhtaanapitovaikeudesta ja ratkaissut sen jollain konstilla -> kovavaha tai nanopinta tms. niin ilolla otan vinkit vastaan). Lisäksi ovien tiivisteet niin syvällä, että ovien sisäpuoliilla yhtä paljon pestävää kuin ulkopuolella

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Pe Maalis 02, 2018 1:25 pm
Kirjoittaja Jaggexe
XE Pure Performance E, 45000 km eikä mitään vikaa paitsi tietysti yllä luetellut "ominaisuudet".
Hankittiin perheeseen kakkosautoksi muutaman vuoden vanha Citroen C4 120 VTI A. Pakko todeta että tuossa pikku Citikassa rengasäänet ovat hiljaisemmat kuin XE:ssä ! Rengasoskoko molemmissa lähes sama, XE:ssä 215/55x17 Continental nastat, Citikassa 205/55x16 nastat. Että silleen...

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: La Maalis 03, 2018 5:54 pm
Kirjoittaja Jalmari77
Hei,

Minullakin välähti kerran tuo "DEF-järjestelmässä vikaa...." teksti, mutta uudelleen käynnistys poisti virheilmoituksen eikä ole sen jälkeen näkynyt. En vienyt huoltoon nollattavaksi ja auto toiminut moitteettomasti sen jälkeen. Muita varoitustekstejä ei ole näkynyt.

XE on minulla ensimmäinen takavetoinen auto jonka olen omistanut, ja talviautoilussa ei tämän suhteen mitään ongelmaa. Toki lumitilanne aiheuttaa haastetta kaikille 2-vetoautoille, mutta tälläkin pärjää jos pysyy tien puolella. Talviajo-ohjelmille tms en ole löytänyt käyttöä - normaaliasetus on jo sen verran rauhallinen ajossa, eikä tehoa nyt niin paljon ole että käsistä lähtemisen vaara olisi olemassa. Plussaa siitä, että ajonvakaus & luistonesto ei katkaise polttoaineensyöttöä (rajoittaa kyllä) kuten jossain muissa autoissa, antaa paremmin tilaa ajaa kaasulla. Juuri tuo terävä luistonesto saa monen 2-vetoauton hyytymään mäkeen, josta kaasulla ennakoimalla pääsisi kevyesti ylös.

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Su Maalis 04, 2018 8:09 am
Kirjoittaja Ode
Jaaag kirjoitti: - Puhtaanapito melko työlästä. Maalipintaan (Polaris white) tarttuu suola ja piki pieninä pisteinä todella lujaan vaikka pesee käsin viikottain ja vahaileekin muutaman kerran vuoteen -> Auton värivalinta toki oma syy :D (Mikäli joku on kärsinyt samasta maalipinnan puhtaanapitovaikeudesta ja ratkaissut sen jollain konstilla -> kovavaha tai nanopinta tms. niin ilolla otan vinkit vastaan). Lisäksi ovien tiivisteet niin syvällä, että ovien sisäpuoliilla yhtä paljon pestävää kuin ulkopuolella
Samasta vaivasta on kärsitty varmasti siellä sun täällä. Kun tiet ovat märkänä ja etenkin kun ne pidetään suolalla märkänä pari kuukautta putkeen niin suola, piki, hiekka, nastahiput, kumi ja kaikki mitä tiellä nyt onkaan muodostavat niin mehevän keitoksen, että lämpimässä tallissa voi riittää yksi yö polttamaan töhnän niin tiukkaan, ettei se ilman hiilivetyliuotinta irtoa. Oli alla mikä pinnoite tahansa. Eroa tulee toki siinä, että keraaminen tms. pinnoite ei ole moksiskaan liuottimen käytöstä, kun taas vahat kestävät sitä kukin tavallaan.

Tästä ketjusta voi löytyä käyttökelpoisia vihjeitä:
viewtopic.php?f=1&t=4668

O

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: La Touko 05, 2018 10:29 pm
Kirjoittaja HMV
Edellinen kirjautumiseni foorumille näkyi olevan vuodelta 2013 ja silloinkin taisin ajella jo Volvolla. X-type vaihtui pois muistaakseni 2011. Viikko sitten selailin Nettiautoa aikani kuluksi ja sieltä osui silmiin vajaat 40tkm ajettu XE diesel. Jostain syystä "vanha suola alkoi janottaa" ja pistin tarjouspyynnön vaihdosta liikkeeseen. Hinta saatiin väännettyä kohdalleen ja tänään kävin auton hakemassa. Sen verran kova luotto oli Jaggen ominaisuuksiin, että tein kaupat vaikka en ollut ajanut metriäkään XE:llä koskaan - vasta kotimatkalla otin ensituntuman...
Eikä kolmensadan kilsan kotimatkan jälkeen tullut ostokrapulaa. Ajettavuus on minun makuuni. Moottorin suorituskyky (tää on se "laiskin") yllätti positiivisesti vaikka vaihdoin 225hv/500Nm tähän. Tutustuminen autoon on vasta kovin alkuvaiheessa eikä sitä varsinaisesti helpota englanniksi oleva käyttöopas :P mutta eiköhän sen kanssa sinuiksi päästä.

T:Paluumuuttaja :oops:

PS. useammssa autossani on ollut lisälämmittimen puhelinohjaus ja sitä tähänkin kaipaisin - onkohan toteutettavissa?
(nyt on vaan sellainen kaksinappinen kaukosäädin - ajastettua kai saa jotenkin ilmastointipaneelista "jos osaa")

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Su Touko 06, 2018 8:26 am
Kirjoittaja animoona
Hei
Tervetuloa takaisin Jaguar-maailmaan. Käyttöohje suomeksi http://www.ownerinfo.jaguar.com/model/4 ... 407_fi_FIN

Kyösti

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Pe Tammi 25, 2019 10:07 am
Kirjoittaja MaKo
Huomenta,
Olen harkinnut siirtyä farkku Volvosta XE:n.
Mietinnän alla on pari vuotta vanha vähän ajettu yksilö.
Osaatteko sanoa mistä johtuu kohtuullisen alhainen hintataso kyseisessä kokoluokassa vs BMW 300, MB C-Srj, Audi A4. Toki näissä malleissa lähtöhinnat ovat korkeammat, mutta onko tälle teidän käyttäjien mielestä järkevää syytä: esim laatu, korkeat huolto- / korjauskustannukset, maine yms?
Koska ajan työn puolesta 30-40tkm/v, kiinnostaa talvikelpoisuus kovasti. Miten takavedolla pärjää vai kannattaisiko keskittyä suoraan metsästämään nelivetoa?
En löytänyt netistä artikkelia kolaritestauksesta, ts miten Jagge pärjää jos hirvi tms elukka sattuu hyökkäämään kimppuun?
Mitä huomioitavaa puolesta ja vastaan nykyisen kokemuksesi valossa löydät XE:stä.
MaKo

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Pe Tammi 25, 2019 6:39 pm
Kirjoittaja skissa05
Jaguar XE EuroNCAP hakusanat googleen ja :https://www.euroncap.com/en/results/jaguar/xe/22028
Eli turvallisuudesta en olisi huolissani. Kitkoilla on nyt 2 talvea menty ja puolikas ensimmäistä talvea pärjättiin jopa Pirellin sottozeroilla (ns. Keski-Euroopan kitkat). Hyvin on pärjännyt, mutta jos ei siedä yhtään takapään nuljuamista, niin sitten ei ehkä ole takavetoinen paras valinta. Ajonvakautus/luistonesto on XE:ssä minusta vähän liiankin holhoava, mutta toki turvallisuuden kannalta parempi niin. Kiinnijääminen ei ole ollut kertaakaan edes lähellä, vaikka erityisesti tämä talvi on ollut varsin runsasluminen. XE:ssähän on sellainen Land-Roverista lainattu etenemisenhallinta, mutta ei se siitä maastoautoa tee. Huoltokustannuksista en osaa sanoa kun omassa on ollut vielä takuu voimassa ja huollot sinä aikana ilmaiset. Kannattaa tarkistaa kauppaa tehdessä onko autossa tuo huoltopaketti voimassa ja mihin asti. Useimmissa käsittääkseni pitäisi olla ainakin 3 vuoden ikäiseksi.

Meidän autoon on tehty aika liuta takuukorjauksia (polttoaineen täyttöputki, lisäjarruvalo, hammastanko, takaluukun tiiviste, etunapojen? vedenpoistoreiät, sisävalot, silmälasikotelo) enkä edes muista kaikkia. Mikään noista ei kuitenkaan ole ollut liikkumista estävä ja korjaukset on hoituneet huollossa mallikkaasti.

Plussat:
- mutkateillä todella hyvä ajaa ja ylipäätään tietty ”ajajan auton” tunnelma. Matka-ajo taittuu myös mukavasti
-löytyy tosi hyvillä varusteilla etenkin tuontiautoina ilman että hinta pomppaa ylös. Monessa noista on tutkat, peruutuskamera, nahkapenkit muistilla, lasikatto, navi, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kääntyvät automaattiset xenonit jne...
-diesel aika pieniruokainen (5,5l/100km keskikulutus, josta aika iso osa pk-seudulla kaupunkiajoa)
-kohtuulliset verot ja käyttömaksut (ilmoitetut päästöt n. 100g/km)
-kääntyvät xenon-valot on varsin tehokkaat
-8-portainen automaatti toimii aika pehmeästi ja huomaamattomasti

Miinukset:
-moottorin ääni etenkin kylmällä kovin rouhea, kuulostaa talvella startattaessa ihan 70-luvun dieseliltä. Maantiellä ei ääni juuri kuulu, eikä häiritse
-heikkotehoisempi dieselkone ei ole mikään tykki ja minusta vähän ”eri paria” muun auton kanssa. Moottoria ei voi hyvälläkään tahdolla kutsua hienostuneeksi, etenkin jos vertaa siihen miltä xf 6-pyttyisellä dieselillä tuntuu.
-jonkinverran resonanssiääniä kylmänä sisustasta, joita en muissa jaguareissa ole joutunut kuuntelemaan
-perustason äänentoistolaitteet ovat luokattomat

Meillä oli aikanaan tarve päivittää vm 2010 mb 200 cdi tuoreempaan. Mersut tuppasivat kaikki olemaan todella nuhaisilla koneilla ja huonoilla varusteilla. XE:n sai takuulla, vähän ajettuna ja hyvin varusteltuna. Omaan makuuni XE oli vielä ajettavuudeltaan parempi, niin valinta oli helppo. Se on kyllä rehellisyyden nimessä todettava että mersuun ei reilun 100tkm:n aikana tehty mitään korjauksia, vain huollot. XE:hen tehtiin tosiaan ensimmäisessä huollossa pitkä lista takuukorjauksia. Luulen että hintatasoon vaikuttaa tietty eksoottisuuden pelko ja laatukäsitys. Itselläni on pitkä historia myös Audien omistajana (5kpl) ja en koe, että Jaget olisivat heikompilaatuisia. Jageissa ehkä enemmän pikkuvikoja muttei mitään isompia katastrofeja kuten Audin vaihteisto-ongelmat ja öljynkulutus (mm. yhdessä omassa A6:ssa 1l/3000km).

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: La Tammi 26, 2019 4:14 pm
Kirjoittaja L'aglio
Ensimmäinen viestini tälle foorumille. Puolisen vuotta olen palstaa lueskellut, kun käyttöauton päivitys alkoi lähestyä. Alfani - 159 1,9 JTDm Qtronic - tuli syksyllä 10 vuoden ikään, ja vaikka hyvin on toiminut, haussa oli vaihtelua. Tähänastiseen elämään mahtuu 16 autoa, jotka kaikki italialaisia alkuperältään, ja joiden ominaisuuksista sekä vioista (niitäkin on, lo so ) osaan kertoa aika paljon, joten huonot vitsit siltä osin voi jättää suoraan Esson baariin.

Kiikarissa oli käyttöauto, ja pähkäilyn jälkeen vaihtoehdoiksi tarkempaan tarkasteluun päätyivät Alfa Giulia (yllätys, yllätys) sekä Jaggen XF ja XE. Koska syvällä sisimmässäni en tunne itseäni oikeaksi alfistiksi (159 ja GTV autoilu-uran ainoat Alfat), vaan enemmänkin lancistiksi (joita olen omistanut 10 kpl, ja harrastetallin puolelle niitä jää vielä kaksi yksilöä, Beta Spider -78 ja Kappa Coupe -98), koin uuden Giulian tiukan asiallisen, sporttiseksi riisutun ja pelkistetyn olemuksen jotenkin liian puritaaniseksi. Seuraavan auton piti antaa hieman enemmän mukavuutta ja pikkuisen ylellisempää fiilistä, ilman että käteen käyvästä ajettavuudesta mutkateillä joutuu turhaan tinkimään. XF:n havaitsin upeaksi autoksi; hiljainen, tilava ja mukava. Sisustuksen design vetää vertoja jopa Lancia Thesikselle, joita niitäkin kaveripiirissä löytyy. Mutta auton koko – sheer size – oli varsinkin vaimolleni hieman liikaa, taloyhtiön pieni parkkiruutukin olisi käynyt ahtaaksi.

Valinta kohdistui siten lopulta Hollannissa joulukuussa 2017 ensirekisteröityyn XE 2,0 D E-Performance Prestigeen, jonka 163 hp koen riittäviksi, varsinkin kun kone vastaa kaasuun mielestäni jo alakierroksilla mainiosti, ja kulutus on hyvin kohtuullinen ajatellen kesämökkireissuja vaimon kotiseudulle Pohjois-Savoon (420 km per sivu). Käyntiääni on minun mielestäni - ja ainakin tässä yksilössä - kylmänäkin varsin sivistynyt. Myös ohitukset sujuu, vaikka D-asennossa ZF:n laatikko arpoo välillä vaihteita kummallisesti. Tiloiltaan XE on käsittämättömän ahdas 4,7 metriseksi autoksi, mutta piiitkä ja kaauunis keula taitaa viedä puolet pituudesta. Toki kahden aikuisen ja pienen koiran tarpeisiin tilat riittävät. Plussaa katille mukavasta jousituksesta, joka toimii oikeastaan sitä paremmin, mitä huonompi on tienpinta (soratiellä jopa rengasmeteli vaimenee jostain systä). Ajettavuus on myös mallikas; samaan aikaan sekä motarilla tukeva ja suuntavakaa että pienemmillä teillä kivasti mutkiin taittuva. Edes talvikelit eivät ole ongelma tasaisen painonjakauman ja hyvin toimivan vetoluistoneston ansiosta. Miinuksia puolestaan tilojen ohella rengasmelu ja sisustuksen laatutaso. XF:ssä nuo kaikki olisivat olleet paremmin, joten oma valinta ja oma vika.

Sitten kysymyksiä:

Missä XE kannattaa huollattaa pääkaupunkiseudulla? Kilometrejä on nyt parin kuukauden ajojen jälkeen n. 30 tkm, ja myyjäliikkeen (SCC, Tuusula) mukaan auto on tehdastakuun piirissä, joten huollothan pitäisi olla kolmeen vuoteen asti ilmaisia (mitä tuo käytännössä mahtaa tarkoittaa?), ja eka huolto tulee pikapuoliin eteen.

Mielestäni huoltoväli (34 tkm) on tosi pitkä, ja vaihtaisin moottoriöljyt sekä -suodattimen ainakin kerran huoltojen välissä, mutta mikä on Suomen oloihin sopiva öljy? Googlaamalla löysin tämän, kelpaako: Mobil 1 ESP LV 0W-30. Olisi myös hinnaltaan edullinen (n. 40euroa/4l), kun öljyähän taitaa vaihdossa mennä 6,5-7 litraa. Öljynsuodattimia hankin jo netin kautta. Suodatin näyttäisi olevan vaihdon kannalta kätevästi konetilan yläosassa.

Onko kukaan ruostesuojauttanut XE:eensä? Tavallaan tyhmä kysymys, kun kyse on alumiinikorisesta autosta, mutta luukuista vain konepelti on alumiinia, ja pohjalevystäkin takaosa terästä. Alumiinin ja teräksen liitoskohdat lienevät pahimpia raudan korroosion kannalta, ja kaiketi alumiinikin oksidoituu. Mitä mieltä ollaan? Tarkoitus on ajella Jaggella useita vuosia.

Vaihteiston toiminta ei ole ihan niin täydellistä kuin mitä olisin toivonut. Lieneekö tähän päivitystä saatavilla?

Onko XE:n tietokoneisiin maallikoasentajalla pääsyä läppärin, OBD-piuhan ja sopivan ohjelmiston avulla? Italialaisten kanssa homma on toiminut ongelmitta pientä maksua vastaan netistä ladattavalla Multiecuscanilla.

Moottorisoftan päivitystä pienen lisätehon/-väännön hankkimiseksi myös pohdin, kellään kokemusta? Alfaan laitettiin aikanaan Turbotecin ohjelma, josta 150 tkm:n kokemuksella on vain hyvää kerrottavaa. Tässä pienitehoisemmassa XE-dieselissä kaiketi suuttimet rajoittavat tehon ylenmääräistä nostamista, enkä takuuaikana lähde kokeilemaan, mutta ehkä jossain kohtaa.

Miten on EGR:ien tukkeutumisen laita? Niitähän koneessa taitaa olla kaksin kappalein. Alfassa tuota huolta ei ollut enää Karalan softan asennuksen jälkeen.

Lopuksi vielä kysymys XE:n mahdollisista ongelmista ja tyyppivioista, eli millaisia? Brittifoorumilta on tullut vastaan monenlaista, ainakin alkupään autojen kohdalla, mutta fataalimpana jakoketju, joka XE:ssä noudattaa saksalaisinsinöörien oppeja ja sijaitsee koneen takapäässä. Ketjuja näyttää briteissä paukkuneen, mutta tehdas hoitanut koneet kuntoon. Onko Suomessa tiedossa yhtään tapausta? Öljynvaihtovälillä ja start-stop-systeemin aktiivisuudella saattaa olla ketjun kestävyyteen vaikutusta, koska mitään päivitettyjä osia ei tehtaan rempoissa liene asennettu. Ketjunkiristimetkin ilmeisesti riittävät?

Esiintyykö öljynkulutusta, jäätymisiä pakkasella tms. mihin olisi syytä varautua?

Auto tuli yksillä vanteilla ja kaksilla renkailla (liike oli ”sujauttanut orkkisvanteille pränikät nastarenkaat” merkkiä Antares, kiitos vain). Alkuperäisvanteet maksaa hunajaa, joten tarvikevanteet menee hankintaan. Kesärenkaat ovat mallia Pirelli P7. Hieman kovahkot ja äänekkäät nuokin, mutta ajellaan loppuun. Seuraava setti painottuu ominaisuuksiltaan hiljaisempiin ja mukavampiin. Hollannin kielinen (flaami?) omistajan käsikirja on hankalalukuinen, ja suomenkielistä pyysin myyjältä, mutta eipä ole kuulunut, joten piti soitella perään. Saa nähdä saapuuko koskaan.

Jaguar on automerkkinä ollut aina lähellä sydäntä, erityisesti vanhat D:t, E:t ja MKII:t, mutta tuoreempia XJS:ää sekä XK8:aa olen ihan harrastuskohteenakin pohtinut. Suunnitelmissa on myydä parikymmentä vuotta omistamani Spider, joten seuraavaa avoautoa pitää sitten myös aikanaan alkaa pohtia.

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: La Tammi 26, 2019 5:41 pm
Kirjoittaja skissa05
Oman kokemuksen ja muistin perusteella ainakin seuraaviin löytyi huollossa tehtaalta suoraan ohjeet ja osat, eli tulkitsisin ”tyyppivioiksi”:
-lisäjarruvaloon menee kosteutta, korjaus: valon vaihto
-tankatessa tulee ulos ”dieselsumua”, näyttää ihan kuin alkaisi tankista nousta savu, korjauspaketin sisältöä en tarkkaan muista
-etunapoihin/abs antureihin menee kosteutta, kaikki absia tarvitsevat toiminnot tippuvat pois pelistä. Porataan vedenpoistoreiät ja vaihdetaan anturit
-navi herjaa aina autoa käynnistettäessä, ettei suomalaista puheohjausta saatavissa. Tähän oli softapäivitys.
-aurinkolasikotelon (katossa) kansi alkaa repsottamaan, korjaus oli osan vaihto
-edestä kuuluu kolinaa kanttareiden yli ajettaessa, tähän voi olla varmaan muitakin syitä, mutta meillä meni hammastanko vaihtoon.
-takaluukku ottaa suljettaessa puskuriin ja alkaa kuluttaa maalia, korjaus on uusi erilainen tiiviste, joka estää luukun reunan osuman puskuriin

Sellainen vinkki myös, että jos yhtään aikoo ajella hiekkatiellä, niin takapyörien edustahelma on syytä suojamuovittaa ylös kylkeen asti. Meidän musta auto on nyt osin täysin valkoinen kyljestä kummankin takapyörän edestän. En ole aiemmin nähnyt että lähtee sekä pinta-, että pohjamaali kivisuihkun takia tavallisessa käytössä pois ja itse muovihelman materiaalikin alkaa kulua pois. Autolla ei ole ajettu hiekkatiellä kuin mökkimatkoilla 5km suuntaansa, eli kivien pitää osua todella keskitetysti tuohon tai sitten helman materiaali on melkoisen pehmeää. XF:ssäkin tulee kiveniskemää, muttei sentään itse helma ala kulua, kuten XE:ssä näyttää käyvän. Ei kuulu takuuseen, koska ns. ”ulkoisen tekijän” aiheuttama ;)

SCC airportissa on kaikki takuu- ja huoltohommat sujuneet mallikkaasti, etenkin kun rahaa ei ole tarvinnut liikuttaa.

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ma Tammi 28, 2019 9:01 pm
Kirjoittaja L'aglio
Kiitos kommenteista. Pitää SCC Airportista varmaankin varailla huoltoaika, kunhan kilometrejä kertyy vielä hieman lisää.

Mainitsemistasi tyyppivioista ei ainakaan tässä kohtaa vielä ole tietoa (navin sijaan tämä kyllä satunnaisen säännöllisesti herjaa vasemman eturenkaan rengaspaineista) , ja voihan olla, että tehdas on ainakin osan korjannut uudempiin vuosikertoihin. Omani on tosiaan rekisteröity joulukuussa 2017, mutta lienee linjalta rullannut ulos jo ko. vuoden kesällä.

Takahelman herkkyys kiveniskemille on tuttua myös Alfa 159:ssä. Etuvetoisessa autossa tuo korostui, ja omaani asensin eteen roiskeläpät. 10-vuotiaan auton helmat oli edelleen ok kunnossa, kun luovutin sen vanhemmalle pojalleni. Jaggeen en haluaisi läppiä laittaa, mutta lieneekö ainoa tapa. Muovikalvo ei nimittäin pitkään säily ehjänä sekään.

Kulutuksesta sen verran, että kahdella talvisella mökkireissulla Jaggen ajotietokoneen antama kulutus oli 5,0 ja 4,7 l/100 km, mutta tankkauksista laskettuna tietokone antaa puolisen litraa optimistisia lukemia. Positiivista toki se, että taajama-ajossakaan lukemat ei tuosta nouse kovin jyrkästi.

Brittifoorumilla mielestäni on mainittu myös vaihteistosoftan tehdaspäivityksestä, mutta onko siitä Suomen puolella mitään tietoa?
Entä onko XE:n moottorisoftan päivityksestä/osaavista tekijöistä vinkkejä?
Ruostesuojauskokemukset alumiinikoppaisen auton kohdalla kiinnostaisivat myös kovasti. Perusteellisesti tehtynä se voisi hieman alentaa melutasoakin, mutta toisaalta haluaisin käyttöauton kohdalla optimoida kustannuksia, ja suojata vain välttämättömiltä osin. Mutta miten käytännössä?
Tee-itse-omistajia ei XE:n kohdalla vielä juurikaan taida olla, kun kysymykseni omatoimiöljynvaihdosta ei herätä kommentteja?

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Su Helmi 10, 2019 10:45 am
Kirjoittaja HenLat
Hei.
Pari vuotta vanha Xe ja nyt innostuin ajatuksesta laittaa
tuo kissafiguuri konepellille. Onko aivan tyhmä ajatus.
Onko kellään suomalaisella Xe:n omistajalla laitettuna?
Saksassa käydessäni näin useammassa Xe;ssä
ilmeisesti jälkiasennettuna pieni kissa konepellillä.
Ilmeisesti tuo Ardenin kissa?
Mielipiteitänne kaivaten ja kevättä
toivottaen!

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: La Helmi 16, 2019 11:58 am
Kirjoittaja mikki
Ihmettelin jo uuden XF:n kanssa samaa kuin nyt XE:n kanssa.
Vuodessa-parissa menee maali siitä takapyörän edestä vaikkei edes paljoa tule hiekkatiekilsoja.
Minkään muun auton kanssa ei vastaavaa ole koskaan ollut.

Suihkauttaa samaa väriä ja suojamuovia päälle.....

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: La Helmi 16, 2019 11:59 am
Kirjoittaja mikki
Tuo ''ilmaiset huollot '' 3v on hyvä.
Meidän naisen kilsoilla niitä tuli tasan yksi!

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: La Marras 13, 2021 1:25 pm
Kirjoittaja Laaksones
Jaggexe kirjoitti: Ke Maalis 01, 2017 2:18 pm Nyt on 13500 km, ei muuta valittamista kuin webaston käynnistyminen kaukosäätimellä, milloin lähtee milloin ei. Koskaan ei tiedä.
Löytykö tähän ikinä ratkaisua? Sama ongelma itsellä

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: La Marras 13, 2021 3:53 pm
Kirjoittaja Vauxi
Laaksones kirjoitti: La Marras 13, 2021 1:25 pm
Jaggexe kirjoitti: Ke Maalis 01, 2017 2:18 pm Nyt on 13500 km, ei muuta valittamista kuin webaston käynnistyminen kaukosäätimellä, milloin lähtee milloin ei. Koskaan ei tiedä.
Löytykö tähän ikinä ratkaisua? Sama ongelma itsellä
Ylempänä tais lukea että naftan määrä tankissa vaikuttaa sekä akun jännite.

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Su Marras 14, 2021 1:17 am
Kirjoittaja Aero
Nuo vaikuttaa joo, samaten että kuinka pitkään nappia painaa. Tähän mennessä joka kerta, kun nappia on painanut niin pitkään, että vihreä alkaa vilkkumaan tiheämmin, on poltin lähtenyt päälle. Jos ei pidä siihen asti pohjassa, on vähän kinthalla että lähteekö.

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Su Marras 14, 2021 10:42 pm
Kirjoittaja Aero
Tarkennetaanpas vähän, kun niin tottunut jo että piti ihan kokeilla että miten se ledi käyttäytyy.

Kun nappia painaa, niin hetken päästä kapulassa syttyy vihreä ledi. Jos napin päästää tässä vaiheessa, ledi jää palamaan ja alkaa hetken päästä vilkkua. Jos vilkkuessa painaa "ON" -nappia uudestaan niin ledi lakkaa vilkkumasta. Ainakaan tänään auto ei alkanut lämmetä.

Sen sijaan, kun painaa nappia niin pitkään, että ledi alkaa vilkkua, on tähän mennessä joka kerta auto lämmennyt.

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ti Marras 23, 2021 7:34 pm
Kirjoittaja Laaksones
Kiitos vinkistä, pitää testailla aamulla!
Palaan tähän lisäinfojen kanssa 😁

Re: XE kokemuksia

Lähetetty: Ke Marras 24, 2021 2:31 pm
Kirjoittaja Glasse
Aero kirjoitti: Su Marras 14, 2021 1:17 am Nuo vaikuttaa joo, samaten että kuinka pitkään nappia painaa. Tähän mennessä joka kerta, kun nappia on painanut niin pitkään, että vihreä alkaa vilkkumaan tiheämmin, on poltin lähtenyt päälle. Jos ei pidä siihen asti pohjassa, on vähän kinthalla että lähteekö.
Joo, toi sama on ollut vanhoissa ja vähän uudemmissakin weboissa. Saa tosiaan painaa semmosen hyvän 3-5 sekuntia, että vilkauttaa vihreää. Voi siis olla noin yksinkertanen juttu tai sitten jotain muuta.