I-Pace

Yleinen Jaguar-keskustelu
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

I-Pace

Viesti Kirjoittaja Kopi »

1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja Major »

No nyt se sitten on julkistettu. Kuka seurasi eilen suoraa nettilähetystä? Näkyi jokunen Suomen lipulla varustettu kommentti Facebookin livessä. Aika hyvin piti muotonsa konseptiin verrattuna. Esitteet ja hinnatkin tuli eilen illalla myös Suomen sivustolle. Aika lähelle osuin aikoinaan kun n. 80t lähtöhintaa arvailin.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Täältä lisää humua tunnin videon muodossa !

https://www.jaguarforums.com/articles/f ... ar-i-pace/
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja Major »

Nyt loppui uutispimennys ja useita koeajoraportteja Portugalin lehdistötpahtumasta ilmestynyt nettiin. Paljon kehuvat, varsinkin kiihtyvyyttä ja ajo-ominaisuuksia ja tietenkin ulkonäköä. Pari arvostelijaa moitti jousitusta huonolla pinnalla ja joku vielä totesi tiemelun moottoritievauhdeissa. Viikonloppunahan pääsee Turussa kokeilemaan mutta Tampere kun on lähin niin joutuu odottamaan loppukuuhun tai sitten ensi viikolla Vantaalle.

Iltalehtikin jo julkaisi omansa: https://www.iltalehti.fi/autotestit/201 ... 6_at.shtml
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Onkos kukaan ajellut Suomen talvea tämmöisellä, millaisia kokemuksia?
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja Major »

Kolmas talvi alkamassa I-Pacella. Siinä sitä ajelee arkiajot kuin polttoainetta käyttävillä autoilla, jopa helpomminkin. Mahtavasti toimiva 4-veto hoitaa etenemisen vaivatta ja 20cm maavara antaa pelivaraa paksummassakin hangessa. Paras talviajettava auto mitä minulla ollut. Lämmityskin riittää vaikka mittari laskee alle -30C ja vastuksilla lämpiää nopeammin kuin kylmäkäynnistetty V8, dieseleistä puhumattakaan. Esilämmityksellä auto lämpimäksi kännykän kauko-ohjauksella niin ei tarvitse palella ekoja kilometrejä. Ja mikä parasta, lämmitys sähköllä eli voi käyttää kylmässä tallissakin, toisin kuin Webastoa. Sähköä toki kuluu mutta sitä saa töpselistä lisää vaikka joka yö tarvittaessa. Se mikä eniten huolestuttaa kyselijöitä on toimintamatka. Normikeleillä pääsee aina sen 300km talvirajoituksia noudattaen. Vasta kun pakkanen kiristyy yli -20C putoaa range, mutta vielä yli 200km pääsee silloinkin. Lyhyt kaupunkiajo esilämmityksineen tosin vie paljon sähköä, enemmän lämmitykseen kuin ajamiseen. Mutta sitähän saa töpselistä lisää, ainostaan kustannukset kasvaa. Viime talven kylmin viikko kulutti puoli akullista (45kWh/54km 5 päivässä) vaimon käydessä töissä. Tuleehan siitä jo n. 10c/km kotilatauksella (normaalisti n. 3c/km). Pitemmässä ajossa taas tasoittuu kun alkulämmityksen jälkeen riittää 1-2kW tehot lämmön ylläpitämiseen. Kuten varmaan kehuista voi päätellä niin tyytyväinen olen :) Negatiivisena asiana voisi pitää kilpailijoita hitaampaa latausta mutta tämäkin korjaantuu -21 vuosimallissa. Tosin tämäkin riippuu ajoprofiilista. Meillä harvemmin tarvetta yli 150km päivämatkoihin joten latausnopeudella ei ole merkitystä, kun ei reissussa tarvitse ladata. Nekin harvat kerrat kun on ollut tarve ladata on hoitunut kahvi/ruokatauolla tai sitten kohteessa yön yli. Suosittelen jos sähköautoa harkitset. On kuitenkin paras ajettava ja tietenkin upein design SUV-sähköautojen ryhmässä :)
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Kiva kuulla että toimii. Alkaa olla noita käytettyjä vähänkin ajettuina melko fiksuissa hinnoissa tarjolla.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Tuli tänään käytyä vihdoin koeajamassa I-Pace HSE vm.19 ja olihan se mahtava peli.

Juuri ennen sitä koeajoin uuden VW Id4 sähköauton ja oli Volkkari aikamoinen pettymys. Meluisa, kuului tien jurina ja tuulen suhina. Kuskin penkin säädöt oli huonot, oli käytännössä eteen-taakse, selkänojan kallistus ja istuimen pumppaus vinosti ylemmäs (jolloin reisituki heikkenee). Ohjaus oli tunnoton ja kaasu myös, meni herkästi ylinopeudeksi lähinnä siksi ettei poljintuntumaa ollut.

Volkkarin jälkeen I-Pace oli äärimmäisen mukava ja vakaa. Helppo ajaa silloinkin kuin testasi tehokkuutta, turvallisen tuntuinen.

Jälkikäteen jäin pohtimaan asiaa mitä en koeajolla hoksannut tutkia. Autossa oli selvästikin jarruenergian talteenotto päällä, kun kaasun nosti, eli auto ei jäänyt rullaamaan. Volkkarissa tämä valittiin vaihtamalla vaihdetta D->B. En huomannut Jaguarissa moista vaihteen valitsimessa, onko se valittavissa jostain?
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Itse itselleni vastaten, tämäkin selvisi Youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=XjI-FnQTtjs
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja Major »

DiltWasney kirjoitti: La Heinä 31, 2021 9:37 pm Tuli tänään käytyä vihdoin koeajamassa I-Pace HSE vm.19 ja olihan se mahtava peli.

Juuri ennen sitä koeajoin uuden VW Id4 sähköauton ja oli Volkkari aikamoinen pettymys. Meluisa, kuului tien jurina ja tuulen suhina. Kuskin penkin säädöt oli huonot, oli käytännössä eteen-taakse, selkänojan kallistus ja istuimen pumppaus vinosti ylemmäs (jolloin reisituki heikkenee). Ohjaus oli tunnoton ja kaasu myös, meni herkästi ylinopeudeksi lähinnä siksi ettei poljintuntumaa ollut.

Volkkarin jälkeen I-Pace oli äärimmäisen mukava ja vakaa. Helppo ajaa silloinkin kuin testasi tehokkuutta, turvallisen tuntuinen.

Jälkikäteen jäin pohtimaan asiaa mitä en koeajolla hoksannut tutkia. Autossa oli selvästikin jarruenergian talteenotto päällä, kun kaasun nosti, eli auto ei jäänyt rullaamaan. Volkkarissa tämä valittiin vaihtamalla vaihdetta D->B. En huomannut Jaguarissa moista vaihteen valitsimessa, onko se valittavissa jostain?
I-Pacessa on aina jarrutusenergian talteenotto päällä, joko high tai low. Low-asentokin hidastaa enemmän kuin bensakoneen moottorijarrutus. Itse ajelen sillä koska se on paljon lepposampi, ei tarvitse nilkkaa jännitellä säädellessä hidastuvuutta, vaan voi nostaa jalan kokonaan kaasulta. Jos sitten haluaa rullailla ihan vapaalla, niin voi painaa N-napista vaihteiston vapaalle jolloin ei moottorijarrutusta ole ollenkaan.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Norjalainen Kris Rifa koitti ajaa norjalaisella youtube-kanavallaan norjalaisen range-testin I-Pacella, mutta kun matkaa oli jäljellä enää 14 km ja autossa piti olla vielä rangea jäljellä ja akkua 5%, yhtäkkiä auto meni virransäästömoodiin ja range loppui äkisti pysähtyen tien varteen. Tarinan opetus, ettei viimeisten prosenttien varaukseen kannata luottaa eikä luvattu range silloin välttämättä pidä:

https://www.youtube.com/watch?v=4c3EmOhW-fs

Tosin hän tekee sen virheen että kun auto menee virransäästömoodiin, yrittää silti jatkaa ajoa 120km/h vauhdilla.
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja bluri »

DiltWasney kirjoitti: Ma Huhti 17, 2023 12:28 am Norjalainen Kris Rifa koitti ajaa norjalaisella youtube-kanavallaan norjalaisen range-testin I-Pacella, mutta kun matkaa oli jäljellä enää 14 km ja autossa piti olla vielä rangea jäljellä ja akkua 5%, yhtäkkiä auto meni virransäästömoodiin ja range loppui äkisti pysähtyen tien varteen. Tarinan opetus, ettei viimeisten prosenttien varaukseen kannata luottaa eikä luvattu range silloin välttämättä pidä:

https://www.youtube.com/watch?v=4c3EmOhW-fs

Tosin hän tekee sen virheen että kun auto menee virransäästömoodiin, yrittää silti jatkaa ajoa 120km/h vauhdilla.
Tiedän tunteen. Tiukasti laskettuna oli että riittää, motaria reippaasti ajoin valahti jostain 7% -> kilppariin.
Säikäytti ja kilpparissa sain onneksi ajettua jäljellä olleet oliko 8km pikalaturille..
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja Major »

bluri kirjoitti: Ma Huhti 17, 2023 11:10 am
DiltWasney kirjoitti: Ma Huhti 17, 2023 12:28 am Norjalainen Kris Rifa koitti ajaa norjalaisella youtube-kanavallaan norjalaisen range-testin I-Pacella, mutta kun matkaa oli jäljellä enää 14 km ja autossa piti olla vielä rangea jäljellä ja akkua 5%, yhtäkkiä auto meni virransäästömoodiin ja range loppui äkisti pysähtyen tien varteen. Tarinan opetus, ettei viimeisten prosenttien varaukseen kannata luottaa eikä luvattu range silloin välttämättä pidä:

https://www.youtube.com/watch?v=4c3EmOhW-fs

Tosin hän tekee sen virheen että kun auto menee virransäästömoodiin, yrittää silti jatkaa ajoa 120km/h vauhdilla.
Tiedän tunteen. Tiukasti laskettuna oli että riittää, motaria reippaasti ajoin valahti jostain 7% -> kilppariin.
Säikäytti ja kilpparissa sain onneksi ajettua jäljellä olleet oliko 8km pikalaturille..
Jep, pari vuotta sitten päivityksessä "tuli" lisää kilometrejä range-näyttöön. Käytännössä nuo kilometrit otettiin puskurista. Sen verran säikäytti laturille mennessä että viimeiset 20km käytännössä hävisi 5 km matkalla. Laturilla näytti vielä 2km joka sitten meni nollaan ennen kuin ehdin sammuttamaan auton. Nykyään pidän 20km varmuusvaran laskelmissa ettei käy nolosti.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Negatiivisena asiana voisi pitää kilpailijoita hitaampaa latausta
Kuinkas nopeasti nämä arkikäytössä kesällä tai pakkasella lataavat tuolla julkisilla latureilla kun pidempää matkaa tekee, millaisia käytännön kokemuksia?
PETOI
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2024 10:30 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja PETOI »

Kolme viikkoa on vasta tana i pacen kanssa, yksi pitempi reissu tehty ( Kuopio - Turku - Kuopio) hyvin meni yksi lataus välillä , noin 20 min. Lataus on hyvin toiminut kotosalla ja mökillä, vaikka molemmissa lataus on 3,7 kw.
Jos on tyhjä akku niin ei yön aikana kerkiä latautumaan. Olen tilannut walle laturin jolla pitäisi latausnopeutua n.6 kw. Laitan sitten lisätietoa kun uusi laturi on käytössä.
Ai niin auto 2019 i pace. Eli lataus on yksivaiheinen.
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja Major »

DiltWasney kirjoitti: Ti Helmi 13, 2024 7:05 pm
Negatiivisena asiana voisi pitää kilpailijoita hitaampaa latausta
Kuinkas nopeasti nämä arkikäytössä kesällä tai pakkasella lataavat tuolla julkisilla latureilla kun pidempää matkaa tekee, millaisia käytännön kokemuksia?
Kesällä 80% n. kolme varttia, talvella tunti. Talvella kannattaa ajaa melko tyhjäksi akku ennen latausta, sillä akku alkaa lämpiämään ajossa kun varaus putoaa alle 20%. JOs ihan täyteen haluat ladata, niin 1,5 tuntia menee, sillä viimeiset 20% kestää yhtä kauan kuin ensimmäinen 80%. Vaan matkallahan ladatataan tarpeeseen. Esim jos 500km matka, niin välillä riittää 20 min lataustauko täyttämään akkua sen verran että pääsee perille. Lapin reissuilla sitten 200-250km välein lataukset on "nopein" tapa, mutta pari tuntia pitempään menee aikaa verrattuna uudempiin tehokkaampiin lataajiin.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
PETOI
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2024 10:30 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja PETOI »

Kyllä, tuo kuullostaa oikealta. Lataus nopeus voisi olla nopeampi mutta näin eläkeläisenä ei ole kovaa kiirettä.
Kun naviin laittaa määränpään, navi tekee reitin ja ehdotuksen latauspaikasta. Jännitti kun rangea oli enää 20 km, onko siellä varmasti laturia, onko toimiva jne. Onko sitä mahdollista muuttaa ettei niin loppuun ajattaisi?
Yksi navin neuvoma latauspaikka oli Seurakuntatalon pihassa semmoinen pieni, oli kyllä yllätys. Onneksi löytyi läheltä iso latauspiste. Eli voiko navin latauspaikkoja lisätä naviin, tai saako siihen päivityksiä.
Petoi
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: I-Pace

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Vastaa Viestiin