E-type ja 20v kundi

Yleinen Jaguar-keskustelu
Sirsam
Viestit: 1
Liittynyt: La Tammi 28, 2017 3:50 pm

E-type ja 20v kundi

Viesti Kirjoittaja Sirsam »

Hei,

Pahoittelen heti alkuun jos kirjoittelen väärälle kanavalle tai muuta vastaavaa, mutta kerron nyt asiani tänne yleiselle puolelle. Olen 20-vuotias opiskelija Turusta. Perin isältäni jo yli kymmenen vuotta sitten E-typen joka oli hänen silmäteränsä. Nyt kun olen autoa itse kymmenisen vuotta katsellut tallissa, alkaa ajatus auton ajamisesta polttelemaan toden teolla.

Auto on hyvässä kunnossa, mutta sitä ei ole käynnistetty noin 15 vuoteen. Olen keskustellut miehen kanssa joka nuoruudessaan rakensi auton isäni apuna, ja sanoi että auto on viimeisen päälle tehty huolellisesti. Tietysti 15 vuoden seisottaminen on jättänyt jälkensä esim. maalipintaan.

Tarvitsisin nyt neuvoja/suosituksia miten lähtisin etenemään projektin kanssa. Valitettavasti minulla ei ole lainkaan osaamista asiaan liittyen, joten kysynkin suositteletteko jotain tiettyä liikettä, tai löytyisikö täältä joku osaaja kuka pystyisi minua auttamaan asian kanssa? Lisäksi budjettini on luonnollisesti rajallinen, mutta aion kuitenkin panostaa tähän mielelläni :wink: Ja mainittakoon vielä, en aio myydä autoa missään nimessä, joten asiaa voi tarkastella elinikäisenä sijoituksena :lol:

Olen alunperin kotoisin Iisalmesta, ja auto on tällä hetkellä siellä. Muistan vain että auto on 60-luvulta ja sen moottori on 3.8 litrainen.

Terveisin Samuel Sirviö
samuelsirvio@gmail.com
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E-type ja 20v kundi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tuo on hieno tilanne ja suunnitelma, tervetuloa aiheen harrastajien pariin! Autosi on kovasti arvostettu mallisarjan aikaisemman vaiheen yksilö.

E-Typen huoltaminen ylittää oman osaamiseni rajat, mutta täällä on useampia ketkä kyllä tuntevat aiheen. Turun alueella toimii ainakin yksi vanhojen Jaguarien laittamiseen erikoitunut liike, mutta siellä tuskin selviää opiskelijan budjetilla jos isompaa remonttia pitää tehdä. Osia sieltä ja Englannista saa varmasti.

Suurelta osin auto lienee aikakautensa parempaa tekniikkaa edustava laite, mitä voi huoltaa ja laittaa kunhan tuntee perusteet. Sitten siitä voi löytyä kohtia esim. sytytysjärjestelmässä ja polttoaineen syötössä, mitkä vaativatkin syvempää asiantuntemusta.

Nyt kun se on seissyt käynnistämättä pitkään, niin sitä ei pidä lähteä yrittämään käyntiin vaan tarkistaa ja käydä läpi huolella ensin. Polttoainejärjestelmä tiivisteineen puhdistaa, sytytys samoin, vaihtaa kaikki öljyt, kampiakselin päästä tulpat irroitettuna varovasti kääntää moottoria yms. Ja jarruista vaihtaa nesteet ja tarkistaa että kaikki minkä pitää liikkua liikkuvat ja ovat tiiviit jne. Aihetta paremmin tuntevat osaavat varmasti kertoa vielä lisää.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type ja 20v kundi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Kaikista paikoista, missä on nestettä (bensatankki, bensalinja, jäähdytysjärjestelmä, jarruputkisto) pitäisi vanhat nesteet ottaa pois ja huuhdella puhtaalla uudella nesteellä kunnes ei tule enää ruskeaa tai mustaa litkua.

Koneesta kannattaisi ottaa tulpat ja venttiilikopat auki ja pyörittää konetta käsin (3/4" BSF eli Whitworth on oikea koko, mutta iso avain, jossa on 1 5/8" UNF käy myös) ja varmistaa että kaikki liikkuu hyvin ja ettei yksikään venttiili jumita.

Sitä ennen ei koneen starttia kannata yrittää pyörittää ellei halua purkaa konetta.

Periaatteessa E-type on raudanlujaa tekniikkaa, mutta pitkä seisokki voi olla pahasta, eli paikat jämähtää kun osat eivät pääse liikkumaan. Sirviö kuulostaa tutulta nimeltä vanhoista jäsenluetteloista yms.

Jos et ole jo liittynyt FJDC:hen niin sitä voi myös suosittaa, kohtalotovereita löytyy helpommin lähitienoolta, muistelen että ainakin Kuopion ja Oulun seuduilta löytyy E-type harrastajia, jos ei heti Iisalmesta.

-Jakuvaari

Jk. Ei kun perskuta, siis kotoisin Iisalmesta. Turusta löytyy kyllä paljonkin apua E-typen kanssa, uskoisin.

Jk. 2 20 on hyvä ikä E-typen rattiin. ;) Olin itse 26v kun ostin ekan autoni (Series 1 4.2L E-type 2+2) ja nuorena sitä jaksaa paremmin vaikka kokonaan purkaa ja koota tuollaisen auton.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: E-type ja 20v kundi

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

Aihetta sivuten oli eilisessä wheeler dealer -jaksossa 17v seissyt BMW 2002.
Siinä kaikki liemet pois, venakopat + tulpat pois ja pikkusen dieselöljyä tulpanaukoista pyttyihin, nokka-aselille + venttiilikoneistoon. Sitten käsipelillä pyörittelyä jotta paikat vertyy.

Ja tietysti täältä lisää aiheesta jne: http://www.jaguarforums.com/forum/e-type-xk-e-59/
Vastaa Viestiin