S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Yleinen Jaguar-keskustelu
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Tervehdys,

minulla on autokuume ja yksi mahdollinen merkki olisi Jaguar. Osien osto ulkomailta ei ole ongelma ja mekaanikkokin on joka korjaa melkeinpä autoa kuin autoa. Mutta isoja tyyppivikoja ei saisi olla, sen takia kysynkin teiltä mielipiteitä kun Jaguar on aika tuntematon merkki minulle.

Alunperin kiinnostus kohdistui S-typeen, tarkemmin facelift malliin 3.0l koneella. Käsittääkseni tässä mallissa ei ole automaattivaihteiston ongelmaa mitä on aikaisemmassa mallissa ja tuo 3.0l konekin on aika pomminvarma. Onko tuossa koneessa ketju vai hihna. Muistelen että vaihtoväli olisi ainakin todella pitkä. Ja automaatti taitaa olla faceliftissa 6-vaihteinen?

No kaveri joka on Rolls / Jagge fani on kovasti kehottanut miettimään Xj6 tai Xj8 malleja. Mutta eikös sekä tuo 3.2 ja 4.0l V8 ole ongelmallisia koneita jakopään kiristimien takia? Ja Xj6 taas on niin vanha, että löytyykö siitä luistonestoa ja ajonhallintaa? Ainakin luistonesto ja abs pitää minimissään olla talvikäytön takia.

Ja tärkein kysymys on, kumpi näistä autoista toimii käyttöautona? Ajan joko lyhyttä 1-2km matkaa tai sitten voin ajaa 500km matkaa myös talvella, kelissä kuin kelissä. Sen takia luistonesto ja yleensäkin talvikäyttö kiinnostaa. Lisäksi kasikoneelle ei ole ehkä ihan samanlaista tarvetta enää koska mulla oli ajossa 5v Lexus v8-koneella, joten v6 olis ihan mukavaa vaihtelua. Aattelin sanoa kun joku ehdottaa S-typeä kasilla kuitenkin :)

Tuon Jaguarin vaihtoehtona on todennäköisesti Cadillac CTS joten jos joku on ajanut molempia niin voi kehua Jaguaria. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

itarumaa kirjoitti:
No kaveri joka on Rolls / Jagge fani on kovasti kehottanut miettimään Xj6 tai Xj8 malleja. Mutta eikös sekä tuo 3.2 ja 4.0l V8 ole ongelmallisia koneita jakopään kiristimien takia? Ja Xj6 taas on niin vanha, että löytyykö siitä luistonestoa ja ajonhallintaa? Ainakin luistonesto ja abs pitää minimissään olla talvikäytön takia.

Ja tärkein kysymys on, kumpi näistä autoista toimii käyttöautona? Ajan joko lyhyttä 1-2km matkaa tai sitten voin ajaa 500km matkaa myös talvella, kelissä kuin kelissä. Sen takia luistonesto ja yleensäkin talvikäyttö kiinnostaa. Lisäksi kasikoneelle ei ole ehkä ihan samanlaista tarvetta enää koska mulla oli ajossa 5v Lexus v8-koneella, joten v6 olis ihan mukavaa vaihtelua. Aattelin sanoa kun joku ehdottaa S-typeä kasilla kuitenkin :)

Tuon Jaguarin vaihtoehtona on todennäköisesti Cadillac CTS joten jos joku on ajanut molempia niin voi kehua Jaguaria. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Terve,

Ongelma? Ongelma? Niin kai se on ongelma jos uskoo kaikenlaisia foorumeita ja korjaamoja.
AJV-8 on oikein huollettuna yksi parhaita koneita, mitä olen ajanut. Pehmeäkäyntinen, tarpeen tullen ärjyy (3,2L kiertää iloisimmin lyhyemmän iskunsa ansiosta, punaraja on yli 7.000rpm) ja kestää ja kestää. Syökin vähemmän kuin appiukon Kia. 8)

Toki löytyy ajonvakautus ja ABS, mutta antaa hieman myös sutia, on käyty monta kertaa hiihtämässä perheen kanssa sillä Rukalla ja Sallassa. Normaalit kattotelineet ja suksiboksi käy kun on kattokourut (kromatut tottakai).

Osta edullisesti pois tarpeettomaksi jäänyt meillä 11 vuotta ollut 1. Suomeen maahantuotu XJ8!
Aukoton omistaja- ja huoltohistoria, jos kiinnostaa, niin voin YV:nä laittaa sähköpostiin lisää dokumentteja ja kuvia.
Vasta 19 vuotias ja 308tkm hyvää huolenpitoa ja nautinnollista ajoa takana. Ties kuinka paljon edessä.

Enemmän näissä autoissa on ongelmia käytön puutteen ja huollon laiminlyöntien takia, esim. jarrut, alusta ja sähköt.
11 vuoden aikana on meillä korjattu ABS-yksikkö, kertaalleen huollettu kaikki jarrut (ja nesteet tietty vaihdettu 2 vuoden välein) kardaani ja vaihdettu termarin torni. Muuten normaalia merkkihuoltoa ja ruostesuojausta ja toki hellää hoitoa ja vahausta.

-Jakuvaari

Jk. Ilmoitus löytyy myydään palstalta "Palanen suomalaista Jaguar-historiaa", hinnasta voi neuvotella, mutta mieluiten koeajon jälkeen. ;)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Jep, eipä näissä ole ainakaan sen enempää ongelmia kuin muissakaan laatupeleissä, varsinkaan jos niistä pitää säällisesti huolta. Omalle kohdalle on sattunut kosketuspintaa vanhemman S-Typen vaihdelaatikosta (oli vaihdettu jo aikaisin matkan varrella tuohon minulla olleeseen) ja 2,7D-moottoriin (sama juttu, kampiakselin laakerointi). Noissa dieseleissä taitaa kannattaa olla erityisen tarkka öljyn laadun suhteen.

Mutta yleisesti ottaen pitää olla kyllä huonoa tuuria, jos noita ongelmia osuu kohdalle.

4.0 V8 on hienoin moottori jonka kanssa olen itse koskaan ollut tekemisissä! Alkuperäiset ylemmät ketjunkiristimet alkavat tyypillisesti halkeamaan, mutta kun aiheesta maahantuojan teknisen edustajan kanssa juttelin hankkiessani EU-papereita autolle, niin ihan hirveän huonoa tuuria pitää olla jos hajoavat kokonaan. Onhan niistä netissä kuvia, ainakin kaksi on maailmalla hajonnut ajossa. Vaihtaminen uudempiin kiristimiin käy hylsysarjan ja kahden nippusiteen avulla :-)

Talvikäyttö, se onkin sitten toinen juttu... ja riippuu käytöstä ja käyttöpaikasta. S-Typen myin pois vaikka siinä oli jo ajonvakautus. Se vain oli pelottava ajella näitä nykyisin satoja kilometrejä pitkiä pätkiä mustan jään peittämiä ja uraisia teitä. XJD oli jo toista luokkaa, taisi vaikuttaa isompi koko ja paino, sillä oli rauhallisen vakaata ajella kitkarenkaillakin. Sillä vain jäivät talven kilometrit vähän vajaiksi, kun tuli tuo rekka. XF, no se on vähän parempi kuin S-Type kun siinä on uudempaa elektroniikkaa, mutta ei sekään pärjää oikeassa talvessa tavalliselle etuvetoiselle. Niinpä heitin tänä talvena pyyhkeen kehään ja molemmat Jaguarit seisomaan sydäntalven ajaksi, ja ajelin työreissut vanhalla neliveto-Audilla. Vaikka tuli senkin kanssa jänniä hetkiä mm. suoralla moottoritiellä kun tuulenpuuska laittoi auton yllättäen heittelehtimään omia aikojaan.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Sörsselssön
Viestit: 42
Liittynyt: La Helmi 04, 2017 12:28 am
Paikkakunta: About 100

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Kasikoneessa kiristimien lisäksi näyttää olevan tyyppiongelmana kansien massatiivisteet. Jos on vaihdettu metallitiivisteisiin niin niissä ei pitäisi olla vaivoja. Sen verran kallis on itselle kansiremontti, että jatkossa kierrän kasikoneet kaukaa - paitsi jos on jo remontoitu.

Facelift S-type V6 + manuaali tai uudempi automaatti voisi olla itselläkin harkinnassa käyttöautoksi - paitsi jos löytäisin sopivan XJ40:n 4.0 koneella. :mrgreen:
2000 XJR
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Kyllä sen Lexuksen ratissa luistelu talvella oli aika mielenkiintoista hommaa, että tiedossa on talviautoilun vaikeudet, eikä Jaguaarissakaan taida lukkoperää olla. Nastarenkaat alle ja tarkkaa ajamista, eipä siinä muuta.

Sen kyllä kommentoisin, että minusta on tyhmää ostaa ongelmia, että jos tiedetään näissä olevan vikaa niin ainakin se vian mahdollisuus kannattaa selvittää tai miettiä toista mallia. Jos tälläisestä 5-6k hintaluokan autosta menee laatikko tai kone niin eipä sillä mitään arvoa enää ole ja korjaus maksaa helposti ison osan auton hinnasta.

Tällä hetkellä tuntuu että S-type voisi olla fiksu valinta, facelift mallina sekä automaattina tottakai. Kone sitten vois olla 3.0 tai jopa 2.5, tosin en tiedä onko jälkimmäinen fiksu valinta ja onko 200hv riittävää tälläiseen autoon. Xj8 ja 6 on kyllä hienomman näköinen, mutta toisaalta S-type modernimpi ja siinä on kuitenkin Jaguarin fiilistä ainakin mulle. X-type taas ei kiinnosta yhtään.

Joten onko jotain huomioitavaa erityisesti S-typen malleissa 2.5 tai 3.0. Lisäksi kiinnostaisi onko 2.5 suorituskyky riittävä vai onko sama ostaa se 3.0. Haussa on hiljaista kyytiä, vääntöä alakierroksilla mutta kun kaasu on pohjassa niin jotain saisi tapahtuakin.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Ode »

Moi,

Lukkoperä olisi kyllä hyvä olla olemassa, mutta enpä minä ole kokenut S-Typellä liikkumista millään muotoa vaikeaksi tai epävakaaksi missään olosuhteissa.

Kerran jouduin jättämään sadan metrin päähän kodista auton yöksi kun päivän aikana satanut paksu märkä lumi oli kesärenkaille liikaa, jyrkässä mäessä, mihin ei vauhtia 90 asteen mutkan vuoksi voi ottaa ollenkaan.

Raskaasti kuormattuna takaveto tyypillisesti etenee jo paremmin liukkaalla kuin etuvetoinen. Puolensa kussakin.

Kokeilemalla tietenkin selviää miten auton käytös sopii omiin tottumuksiin. Tältä talvelta alkavat mahdollisuudet luultavasti olla aika vähissä, jos niitä ainakaan etelässä pahemmin ehti ollakaan. Hiukan pohjoisemmassa tosin taitaa olla märässä peilijäässä olevia sivuteitä tarjolla. Viime viikonloppuna ajelin moista pitkin Astrolla, huonoilla nastattomilla talvirenkailla. Eteenpäin meni leikiten, vaan ei tahtonut pysyä kaltevissa paikoissa tiellä, meinaten liukua neljän pyörän sutiessa sivulle ojaan.

Foorumia kaivelemalla löytyy paljon juttua, 2,5 litraisesta ehkä vähemmänpuoleisesti. Varmasti silläkin pääsee, mutta veikkaan sen olevan hiukan alimitoitettu. Muistelen sen saaneen aikanaan TM:n testissä moitteita hengettömyytensä vuoksi.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

S-typellä (facelift 2,7d) ajoin n. 100tkm reilun 4 vuoden aikana ja tähän jaksoon mahtui reipasta lumitalvea ja kunnon kylmiä kelejä (-33c). Homma toimi mainiosti. Auto oli ihan käyttöautona, matkaa tuli taitettua auto tyhjänä ja täynnä porukkaa ja tavaroita. Ainakin tuon facelift S-typen ajonvakautus on minusta niin "ääriholhoavaa mallia" että sen päällä ollessa vakausongelmia tai turvattomuudentunnetta talvella ei pitäisi kokea. En muista että edes yrittämällä DSC:n päällä ollessa sai autoa minkäänlaiseen kunnon luistoon. Toki liukkauden aistii aiemmin kun monella etuvetoisella, mutta tätä en pidä itse ollenkaan huonona asiana. Renkaina oli aina hyväkuntoiset nastat, kontti tyhjänä, ei lisäpainoja.
Talvikäytössä toivoin kyllä että ajonvakautuksessa olisi sallivampi asento, kuten esim. MB:ssä. Pienet luistot salliva moodi on minusta sulavamman tuntuinen kuin tuo aina täysin luiston tappava ja korjaava moodi. Lukkoperä olisi kiva, mutta ei minusta välttämätön.
Käyttö- ja talviautona en itse pidä S-typeä ainakaan yhtään huonompana kun vastaavankokoisia kaksivetoisia Audeja tai MB:tä.

Itse kiinnittäisin ostaessa huomiota mahdolliseen ruosteeseen (mm. kynnyskotelot) ja siihen että laatikko toimii ja vaihtaa aivan ilman ongelmia. Laatikko on 6-v ZF6hp26 faceliftissä - käsittääkseni x350-sukupolven XJ:ssä sama. Perissä noissa on ollut sellaista suunnitteluvikaa ainakin joissain erissä, että alkavat kilometrien karttuessa vinkumaan hiljaisesti vedon poissa ollessa n. 80-100kmh vauhdissa. Ei kuulemma tarkoita että on heti hajoamassa, mutta ääni saattaa herkkää omistajaa hiljaisessa autossa häiritä. Satunnainen matkustaja tuota tuskin edes havaitsee. Eroon ei taida päästä kuin vaihtamalla perä ja vetoakselit. Taisi vaatia kardaanin vaihdonkin, en muista tarkkaan, mutta ei ole pikku remppa. Sähkölaitteiden ja ilmastoinnin toiminta kannattaa tarkistaa. Kylmää ja kuumaa pitää tulla kummallekin puolelle tasaisesti ja läppien liikkua siten, että ilma ohjautuu kuten laitetta käsketään. 3,0 bensakoneesta ei ole omakohtaista kokemusta, ketjuvetoinen nokka siinä pitäisi olla, dieselissä on hihna. Sähkölämmitteinen tuulilasi on hyvä myös testata, itselläni ainakin ajan saatossa osioita siitä pimeni ihan itsestään.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
naatiskelija
Viestit: 70
Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja naatiskelija »

Mulla on käyttöautona tuo XJ (X350) alimiinikorinen kolmelitrainen.

Ajossa ei mitään ongelmia ja kitkat on alla talvisin.

Kuluvia osia on saanut vaihtaa koska hätyytellään kolmeasataatuhatta.
Puslia , jarrjua, laakereita.

Kohta täytyy vaihtaa momentinmuunnin, koska kierrokset heijaa kun moottori ei ole vielä täysin lämmin.
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Juu, kyllähän nämä autot on vielä olleet mietinnässä, kunhan pääsee nykyisestä eroon niin voi alkaa enemmänkin tutkimaan markkinoita.

En nyt ihan ole kyllä sisäistänyt tuota hinnoittelua, miksi XJ6 ja XJ8 on kohtalaisen kalliita verrattuna S-typeen, kun ainakin mun silmissäni S-type on vaan kehitysaskel noista aikaisemmista. Lisäksi jos haluaisi löytää edes kohtuullisesti ajetun yksilön niin siinäkin S-type voittaa. Toki ehkä XJ sarja on enemmän klassisen Jaguaarin oloinen.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

En nyt ihan ole kyllä sisäistänyt tuota hinnoittelua, miksi XJ6 ja XJ8 on kohtalaisen kalliita verrattuna S-typeen, kun ainakin mun silmissäni S-type on vaan kehitysaskel noista aikaisemmista. Lisäksi jos haluaisi löytää edes kohtuullisesti ajetun yksilön niin siinäkin S-type voittaa. Toki ehkä XJ sarja on enemmän klassisen Jaguaarin oloinen.
Noi on ihan eri autoja. Käy tutustumassa kumpaankin malliin tarkemmin niin huomaat.
Sitten hyvä yksilö hakuseen siitä mallista kummasta tykästyt enemmän.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Kun noita katsoo lähempää ja varsinkin kun alkaa irroittelemaan tekniikkaa, niin huomaa kyllä eron. Tuntuu myös ilmapiirissä ja ajossa.

S-Type taisi olla ihan uusi auto, Fordin aikakaudelta ja perustuu kohtuullisen paljon Fordin tekniikkaan ja osiin. Sille ovat suoria seuraajia vanhempi XF ja ilmeisesti myös uudempi XK. Vähän samaa sukua on X-Type mikä tuli aika pian S-Typen jälkeen, se on aika läheistä sukua Mondeolle.

Vanhempi jatkumo Jaguarin itsensä tekemiä XJ-sarjalaisia, mukana XJS/XJ-S, ovat suoria edeltäjiä XK8:lle ja XJ:lle X300/308, mitkä jakavat paljon yhteistä tekniikkaa ja rakenteita. Seuraava XJ X350 on selvästi samaa jatkumoa, mutta tekniikka on ottanut hyppäyksen mm. alumiinikoriin.

Moottoreita ja vaihteistoja on eri malleissa ollut ristissä, samoin viihde-elektroniikkaa.

Saat helposti eron selville, kun käyt istumassa sisällä eri malleissa ja ajamassa niitä. Kiinnitä myös huomiota teknisiin rakenteisiin ja mitoituksiin. Kaivoin juuri eilen XK8:n esille hangesta ja ajoin talliin keväthuoltoon, jo siinä ehti tulemaan vau-tunne, mitä ei tuo XF saa aikaan. XF on toki uudempi ja varustellumpi, mutta samalla peltisempi ja oikeastaan kuitenkin vain hyvä auto. XK8 ja edesmennyt XJ-D ovat elämyksinä jotain ihan muuta.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Jykkepoika kirjoitti:
En nyt ihan ole kyllä sisäistänyt tuota hinnoittelua, miksi XJ6 ja XJ8 on kohtalaisen kalliita verrattuna S-typeen, kun ainakin mun silmissäni S-type on vaan kehitysaskel noista aikaisemmista. Lisäksi jos haluaisi löytää edes kohtuullisesti ajetun yksilön niin siinäkin S-type voittaa. Toki ehkä XJ sarja on enemmän klassisen Jaguaarin oloinen.
Noi on ihan eri autoja. Käy tutustumassa kumpaankin malliin tarkemmin niin huomaat.
Sitten hyvä yksilö hakuseen siitä mallista kummasta tykästyt enemmän.
S Typen mallisarjassa on sisäisiä eroja merkittävästi "luonteessa", joten sitäkään ei pidä sivuuttaa. Kaikilla muilla versioilla paitsi 2.5l V6 versiolla ajaneena tullut huomattua edellinen väite. Suosittelen kokeilemaan vaihtoehtoja niin huomaat mitä tarkoitan, perusajossa luonnetta ei niinkään huomaa, mutta kaasupolkimen käytön jatkojalostumisessa kiihtyvyyteen onkin sitten jo paljon eroa sekä alustan käyttäytymisessä.

2.5 V6 AJ-V6 2497 cm3 147 kW (200 hv) @6800 r/min 245 Nm @4000 r/min (2002–2005)
3.0 V6 AJ-V6 2967 cm3 175 kW (238 hv) @6800 r/min 293 Nm @4500 r/min (1999–2008)
4.0 V8 AJ-V8 3996 cm3 203 kW (276 hv) @6100 r/min 378 Nm @4300 r/min (1999–2002)
4.2 V8 AJ-V8 4196 cm3 219 kW (298 hv) @6000 r/min 411 Nm @4100 r/min (2002–2008)
4.2 V8 R AJ-V8 4196 cm3 291 kW (396 hv) @6100 r/min 541 Nm @3500 r/min (2002–2008)
2.7 D V6 AJD-V6 2720 cm3 152 kW (207 hv) @4000 r/min 435 Nm @1900 r/min (2004–2008)
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Tuosta XJ6:sesta kysyisin vielä, että onko tosiaan niin että 3.2L kutosen pariksi ei ole luistonestoa saatavilla?

x300 mallista siis kyse, vm 1995-1997.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja JNi »

X300:sta en tiedä, mutta X308:ssa on varmaankin samat vaihtoehdot kuin X100:ssa / XK8:ssa. Siinä on joko moottorin tehon rajoittaminen jos takapyörät sutivat eri tahtiin (ASC), tai sitten sitten sutimista rajoitetaan jarulla (TRAC). Ajonvakautusta, eli antureita kiihtyvyyksille ja pyörimiselle yms., ei tainnut olla saatavilla edes X308:iin.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

Parivuotta käyttöautoilleeni x300:lla en ole itse ainakaan kaivannut luistonestoa, oman kokemukseni mukaan x300 on vakaan tuntuinen ajaa kelillä kuin kelillä, tosin ostin heti uudet pirellin ize zerot talveksi kun talvirenkaita siihen ei ollut eli varmasti vaikuttaa myös mitä allakin pyörii ja ennenkaikkea millaisia autoja on tottunut ajamaan.

Itse malleista ei muista ole kokemusta kuin tästä x300, tämänhän on kerrottu olevan parhaiten tehty/luotettavin jaguar koskaan? tuon ikäinen xj6 alkaa toki olla vanha ja ruostekkin alkaa vaivaamaan tiettyjä yksilöitä mutta hyväkuntoisen yksilön löytäessä mahtaa olla vaikea päihittää x300 luotettavuudessa ja yksinkertaisuudessaan ainakin näin omin silmin asiaa tuumailtuani.

Ennen kuin ostin tämän jaguarin pyörittelin mielessä useamman eri merkin tuotteita ja malleja mutta lopulta päädyin tähän x300 juuri edellämainutuista syistä vaikka käyttöharrasteena tämä tarjoaa myös sopivaa kontrastia koska olenhan käyttöautoillut vanhalla chevy vanilla jo monen monta vuotta, pääsääntöisesti sanoisin osta sellainen auto jonka noista eniten haluat ja hommaa parhain mahdollinen yksilö mihin rahkeet riittää, elä sen kanssa ja nauti mukavista kilometreistä mikä jaguar se sitten onkaan.
X300 XJ6 4.0 Sovereign
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Mitenköhän tulisi lähestyä ajatusta manuaali S-typestä. 2.5 kone, facelift. Vaalea sisusta on upean näköinen kuvissa ja sopis tummansinisen kanssa yhteen ja muutenkin asiallisen oloinen auto jota voisin käydä katsomassa, mutta kun se vaihteisto.

Minkälainen on yleinen ajatusmaailma manuaali S-typestä. Pääseekö siitä koskaan eroon jos kerran erehtyy ostamaan?
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Ode »

itarumaa kirjoitti:Mitenköhän tulisi lähestyä ajatusta manuaali S-typestä. 2.5 kone, facelift. Vaalea sisusta on upean näköinen kuvissa ja sopis tummansinisen kanssa yhteen ja muutenkin asiallisen oloinen auto jota voisin käydä katsomassa, mutta kun se vaihteisto.

Minkälainen on yleinen ajatusmaailma manuaali S-typestä. Pääseekö siitä koskaan eroon jos kerran erehtyy ostamaan?
Lähestyisin päätöksentekoa omien toiveiden, tottumusten ja koeajon pohjalta.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja nestori »

Välttämättä manuaali just tuon moottorin kanssa ei ole huono ajatus. Saa vähän sitä voimantunnetta takaisin, minkä automaatilla usein menettää.
H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Mitä tuohon S-type / XJ -vertailuun tulee, niin ehkä jokseenkin sama, kuin vertaa E-sarjalaista ja S-sarjalaista MB:tä. Siitä hintaero. Toki myös XJ on vielä pitkälti jaguarin omaa tekoa, S-typessä sitten jo enemmän yhteistyön tuloksia Fordin kanssa. Myös kuten sanottu, S-type tuntuu pitkälti lähinnä hyvältä autolta, siinä missä XJ antaa jo vähän sielukkuuttakin mukaan. Tämän voinen myös itse vahvistaa, olen omistanut 3l S-typen manuaalina, x300 XJR:n sekä x308 XJR:n.

Erityisesti tuo x308 XJR oli omaan makuuni todella miellyttävä auto olosuhteista riippumatta. Menee todella vaivattomasti ja äänettömästi, ja CATS-alusta oli mukava, mutta tarvittaessa riittävän dynaaminen. Nastarenkailla talvikeleissä etenemiskyky on kyllä vähintäänkin riittävä. Osiltaan saattaa tosin johtua myös siitä, että x308 XJR:ssä on mersun vaihteisto, joka lähtee "normaalitilassa" aina 2. vaihteella, eikä sen vuoksi pyöräytä renkaita tyhjää liikkeelle lähtiessä niin herkästi.

S-typekin oli ihan mukava, mutta selvästi pykälää alempana, kuin XJ:t kaikessa suhteessa. Sisusta jotenkin muovisempi. Joidenkin mielestä parannusta tullut faceliftin yhteydessä, mutta kyllä sekin omasta mielestäni vielä on melko laaduttoman olonen sisältä. 3.0l manuaalilla oli jo ihan kohtalaisen ripeä, 6-v automaattina varmaan myös ihan hyvä hankinta. Manuaalivaihteisena polttoaineen kulutuskin oli hämmästyttävän pientä!
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

H.E. von Kuusi kirjoitti: Erityisesti tuo x308 XJR oli omaan makuuni todella miellyttävä auto olosuhteista riippumatta. Menee todella vaivattomasti ja äänettömästi, ja CATS-alusta oli mukava, mutta tarvittaessa riittävän dynaaminen. Nastarenkailla talvikeleissä etenemiskyky on kyllä vähintäänkin riittävä. Osiltaan saattaa tosin johtua myös siitä, että x308 XJR:ssä on mersun vaihteisto, joka lähtee "normaalitilassa" aina 2. vaihteella, eikä sen vuoksi pyöräytä renkaita tyhjää liikkeelle lähtiessä niin herkästi.
Terve,

Enpä tiedä. Ei ole 11 talven jälkeen yhtään pahaa sanaa sanottavana tuon ZF:n toiminnasta missään olosuhteissa. ASC antaa sutia juuri sopivasti tarpeen tullen, kun autossa ei ole mekaanista tai kitkalukkoa. Käyttäytyy juuri niin loogisesti kuin matala, iso, takavetoinen auto vaan voi. Ei ole koskaan ollut vaikeuksia tuolla Itä-Suomen tai Lapin jäisillä teillä talvella. Ilman ASC:tä tai TRC:tä ajamista liukkailla en kyllä suosittele.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Olen nyt menossa katsomaan manuaali 2.5 v6 vm 2003 mallia. Ajettu 198k. Onko mitään viime hetken vinkkejä nimenomaan tuo kone ja vm yhdistelmä. S-typeä siis.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Eipä kai moottorin ja vaihteiston kanssa ole sen kummempaa kuin minkään muun auton kanssa. Mitä S-Typeen tulee, niin erityisesti kannattaa tarkistaa
- alustan mahdolliset kolinat kuoppaisessa ajossa - puslia, niveliä yms. on paljon ja niihin tulee väljyyttä - eivät ole kovin vaikeita tai kalliita korjata
- ruoste... koita päästä kurkkimaan tai tunnustelemaan muovisuojien alle, takakelkka - vaikeita korjata
- sähkölaitteet, että kaikki toimii - erityisesti lämmitys/ilmastointi (että lämpöä/kylmää tulee molemmille puolille ja loogisesti) ja ovien lukkojen mikrokytkimet - kaikki on tarvittaessa korjattavissa, mutta voi vaatia kärsivällisyyttä jotta oikeat viat löytyvät

Mitähän vielä... mukavaa etsimistä, Jaguar-kuume on hauska tauti!

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja nestori »

JNi kirjoitti: - alustan mahdolliset kolinat kuoppaisessa ajossa - puslia, niveliä yms. on paljon ja niihin tulee väljyyttä - eivät ole kovin vaikeita tai kalliita korjata
Tästä hieman eri mieltä, voi olla rasittavan vaikeita paikallistaa, eikä kovin edullista ole vaihdattaa puslia tai tukivarsia uusiin poissulkumielessä. Painava auto ja alkaa ikääkin olla, siellä on jo kumi haurasta monessa paikkaa. Jos vaikka uusii korjaamolla molemmilta puolilta takaa kaikki puslat ja pallonivelet (näitä tosiaan on paljon) ja koiranluut niin tonni palaa samantien, eikä riitäkään.

No kuka nyt mitäkin tietty pitää kalliina. Itse tehdessä säästää toki, mutta yksittäistä puslaa toisaalta ei saa ilman prässiä vaihdettua.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja JNi »

Heh, minunkin mielestäni tonni on kallista. XF:ssä on sama takarakenne kuin S-Typessä, vaihdoin itse juuri toisen ylätukivarren, eli kaksi puslaa ja yksi pallonivel samassa paketissa. Osa maksoi noin satasen Mannersilla, oli siis ns. korvaava osa.

Löystymisen alkua osoittanut pusla tunnistettiin edellisessä katsastuksessa, katsastajat eivät tunnu pahastuvan kun heitä pyytää etsimään tarkasti kaikkea orastavaakin. Tässä tapauksessa tunnistettiin oikein, että perän rakenteen pitää sallia pyörä pystysuuntainen lonksuminen, mutta oli vähän eri paria eri puolilla. Sitten yksi katsastusmies kampesi vapaana roikkuvaa pyörää, ja toinen tunnusteli nivelet läpi yksi kerrallaan. Aivan loistavaa palvelua ja käytännön apua harrastukseen!

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja nestori »

Juu, entiseen vanhempi koriseen s-typeen vaihdoin taakse itse alatukivarren (kolme puslaa), koiranluun ja "raidetangon" kokonaisina, osat ebaysta. Hintaa tuli noin 300€. Sen jälkeen korjaamolla ylätukivarren sisemmät puslat ja iskarin alapuslan, koko tukivartta ei saanut järkevään hintaan enää tähän vanhempaan ässään. Lysti osineen ja töineen jotain 300-400€ välillä. Kolinastahan ei päästy eroon. Jäljelle jäi takakelkan puslat ja kallistuksen vakaajan puslat. Katsurit eikä korjaamo ei löytänyt varmuudella kolinan lähdettä ja voin vakuuttaa että sitä hetki etsittiin :lol:

Noh, toisaalta yhtäkään osaa ei täysin turhaan vaihdettu, kaikki vaihdettu oli enemmän tai vähemmän väljää. Ja tuossa tosiaan vain toinen puoli takaa.
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Kävin katsomassa ja ajamassa pienen lenkin, S-type 2.5 manuaali vm 2003.

Siisti se oli eikä ollut ruostetta missään, apurunko takana oli ihan kevyessä pintaruosteessa ja helmat ja kaaret oli siistit. Ajossa äänetön eikä mitään häiriöääniä edes soralla. Mutta niitä murheita:

Kysymyksiä:
1. Onko näissä oikeasti näin huono kuskin penkki. Kapea ja koko ajan painoi vasenta reittä. Kaikki säädöt kyllä löytyi mutta oli epämukava istua.
2. Vakkaria ei ollut, tämä yllätti ja kaupanteko kyllä loppui siihen. Se on pakko olla, piste.
3. Lohkolämmitintä ei ollut, sekin sais olla. Ja sisäpistoke mielellään.
4. Vain yksi avain oli sekin puute.
5. Onko ohjaus näissä sellainen että auto kääntyy vähän viiveellä? Varsinkin pari kertaa tuntui että auto ei meinannut kääntyä kovin nopeasti ja tuntui että keula sortaa alta eikä vauhtia ollut kuin ehkä 30km/h.
6. Onko normaali kyyti tälläinen kiinteä, mutta samalla kuin pumpulissa ajais. Etäinen ei oikein tiedä onko se tie alla vai ei.
7. Onko facelift malleissa 2 erilaista mittaristoa, kun tässä ei ollut sellaiset hienot kromityyliset pyöreät mittarit vaan sellaiset tavalliset, kuten ei faceliftissa on.

Moottori oli ihan hyvä, nätit hillityt äänet. Ajoasento oli jännä kun ratti on tosi lähellä kojetaulua ja silti kytkin on siellä jossain kaukana. Manuaalista en oikein tykännyt, hankala saada pykäliä päälle ja ehkä tähän sopis se automaatti muutenkin paremmin.

Sama pehmeys ja laatuauton tunne oli kyllä läsnä heti ajossa mitä oli mun Lexus LS:ssä jolla ajelin vuosia. Mutta tuo penkkikysymys kyllä arveluttaa kovasti, se oli ehdottomasti pahin pettymys. Onko XJ6 tai 8 malleissa parempi tuo penkki? Pitäsi olla sellainen leveä ja mukava penkki jossa istua.

Kiitos vaan vastauksista tähän asti.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

itarumaa kirjoitti:Kävin katsomassa ja ajamassa pienen lenkin, S-type 2.5 manuaali vm 2003.

Siisti se oli eikä ollut ruostetta missään, apurunko takana oli ihan kevyessä pintaruosteessa ja helmat ja kaaret oli siistit. Ajossa äänetön eikä mitään häiriöääniä edes soralla. Mutta niitä murheita:

Kysymyksiä:
1. Onko näissä oikeasti näin huono kuskin penkki. Kapea ja koko ajan painoi vasenta reittä. Kaikki säädöt kyllä löytyi mutta oli epämukava istua.
2. Vakkaria ei ollut, tämä yllätti ja kaupanteko kyllä loppui siihen. Se on pakko olla, piste.
3. Lohkolämmitintä ei ollut, sekin sais olla. Ja sisäpistoke mielellään.
4. Vain yksi avain oli sekin puute.
5. Onko ohjaus näissä sellainen että auto kääntyy vähän viiveellä? Varsinkin pari kertaa tuntui että auto ei meinannut kääntyä kovin nopeasti ja tuntui että keula sortaa alta eikä vauhtia ollut kuin ehkä 30km/h.
6. Onko normaali kyyti tälläinen kiinteä, mutta samalla kuin pumpulissa ajais. Etäinen ei oikein tiedä onko se tie alla vai ei.
7. Onko facelift malleissa 2 erilaista mittaristoa, kun tässä ei ollut sellaiset hienot kromityyliset pyöreät mittarit vaan sellaiset tavalliset, kuten ei faceliftissa on.

Moottori oli ihan hyvä, nätit hillityt äänet. Ajoasento oli jännä kun ratti on tosi lähellä kojetaulua ja silti kytkin on siellä jossain kaukana. Manuaalista en oikein tykännyt, hankala saada pykäliä päälle ja ehkä tähän sopis se automaatti muutenkin paremmin.

Sama pehmeys ja laatuauton tunne oli kyllä läsnä heti ajossa mitä oli mun Lexus LS:ssä jolla ajelin vuosia. Mutta tuo penkkikysymys kyllä arveluttaa kovasti, se oli ehdottomasti pahin pettymys. Onko XJ6 tai 8 malleissa parempi tuo penkki? Pitäsi olla sellainen leveä ja mukava penkki jossa istua.

Kiitos vaan vastauksista tähän asti.
No tule äkkiä koeistumaan XJ8 (to on yksi kokenut kuski tulossa katsomaan) ;)

On lohkolämmitin (muistaakseni Defa, ensiasennettu) ja varmaan joku sisäpistokekin, tosin vasn lohkoa on käytetty jos ollaan Lapissa oltu.

On tehdasvakkari, toimii hienosti, tosin vasta X350 tarjosi myös etututkalla.

Penkit on mainiot, 10-11 tuntia ajoa menee mukavasti.

On kaikki kolme alkuperäistä avainta (yksi on ilman kauko-ohjainta oleva "valet" avain, vihreä) ja kaikki alkuperäiset kirjat, aukoton huoltokirja jne. jne.

Ohjaus ja kyyti on nk. Magic carpet ride = auto menee minne haluaa ja ohjaustuntuma on hyvä

Muista jutuista en tiedä, katso itse mitä tykkäät, hinta on nyt alle €7k, kun halusin yli €11k vielä pari vuotta sitten. ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Olen kyllä huomioinut autosi, Jakuvaari, mutta en uskalla ostaa 3.2/4.0 ellei ole kannentiivisteet ja jakopään kiristimet vaihdettuna ja käsittääkseni sinun autoon ei ole tehty kumpaakaan?

Toki on mahdollista että sitä ei ikinä kohdalle osu mutta en kyllä aio ottaa tuota riskiä. Ja 4.2 koneellisen hinta nousee taas sen verran korkealle että eipä tässä kauheasti jää vaihtoehtoja. No selvitän nyt onko 1999 S-typessa eri vai samat penkit kuin faceliftissa niin taas päästään eteenpäin.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja nestori »

Äkkiseltään samannäköiset penkit oli omassa ei-faceliftissä. Omalle takamukselle oli kyllä hyvät, ehkä parhaat penkit tähänastisista autoista. Ei kylläkään mitkään löhösohvat.

Tosin ajoasento autossa ei ollut oikein mieleeni, jotenkin ahdasta edessä vaikken pitkä olekaan.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

itarumaa kirjoitti:Olen kyllä huomioinut autosi, Jakuvaari, mutta en uskalla ostaa 3.2/4.0 ellei ole kannentiivisteet ja jakopään kiristimet vaihdettuna ja käsittääkseni sinun autoon ei ole tehty kumpaakaan?
En minäkään tiedä noita varmuudella, mutta äkkiseltään näyttäisi kyllä siltä, ettei ainakaan kannentiivisteitä, koska kannet eivät ole koskaan olleet irti.

Sama pätee tuohon meidän 45 vuotta vanhaan E-typeen.

Idea on, että jos huolto-ohjelmaa ei ole laiminlyöty (erityisesti säännöllinen huolto ja tunnollinen jäähdytysjärjestelmän puhdistus ja nesteiden vaihto aina maks. 3 vuoden välein), niin mikä niille tulisi?

Ahdetuissa on ollut kannentiivisteongelmaa juu, varsinkin jos ahtoja on nostettu. Ja olen nähnyt, että koko syylarinkin saa syöpymään puhki alle 10 vuodessa jos jäähdytysneste jätetään vaihtamatta pidemmäksi aikaa noissa alumiinikoneissa.

Ja sitten on nuo ylikuumenemisongelmat, onhan se selvää, että jos liian nopeasti saa liikaa lämpöä niin toki voi kansi tai jopa lohko warppaantua ja sitten taatusti tulee nesteet väärästä paikasta.

Mutta nää on ihan vapaita valintoja, jos tuo ohjaustuntuma ja kuskin penkin mukavuus askarruttaa, niin aina voi käydä kokeilemssa, ei se mitään sido. :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Ohjaus ja kyyti on nk. Magic carpet ride = auto menee minne haluaa ja ohjaustuntuma on hyvä

Ei kai sentään? :shock:
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja pta »

XJ on Jaguar ! Aja edes yhdellä niin huomaat eron. Ei mulla muuta.
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

tepukka kirjoitti:Ohjaus ja kyyti on nk. Magic carpet ride = auto menee minne haluaa ja ohjaustuntuma on hyvä

Ei kai sentään? :shock:
Siis minne KUSKI haluaa, ei silleen toisella tavalla. Se niinkuin lukee sun ajatukset ja siis menee sinne minne pitääkin. Anteeksi vähän puutteellinen sanavalinta, mutta noin mä olen aina kokenut E-typen ja XJ:n alustan, kunhan on oikeat renkaat ja nelipyöräsuuntaus kunnossa. 8)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja tepukka »

No niinhän se tietenkin on Jagen kanssa ajellessa.En vaan malttanut olla.........!Jokohan ottaisi Tuplakutosen Vapuksi liikenteeseen,saapipa nähdä.Hyvät Vaput kissaihmisille, niin karvaisten kuin peltisten ystäville.
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Ok, kävin ajamassa toisen S-typen. Tämä oli siisti yksilö jossa sekä vaihtokone että rempattu laatikko. Tässäkin kyllä penkki oli liian kapea ja painoi reittä, mutta ei niin pahasti kuin facelift mallissa. Tässä yksilössä myös ohjaus on ihmeen hidas ja siinä ei ole palautusta juuri ollenkaan. Taitaa olla S-typen ominaisuus. Tosin 20" vanteet varmasti korostavat tätä ominaisuutta.

Pintakaasulla auto liikkuu hienosti, mutta kun kaasun laittaa pohjaan niin kulkua ei tulekaan. Mulla oli LS kasikoneella ja jos siinä laittoi 40 vauhdissa kaasun pohjaan niin selkä oli penkissä samantien. Tässä autossa ei, kyllä se mittarin mukaan kiihtyy mutta tosi nätisti. Sellainen räjähtävä kiihtyvyys puuttuu kyllä ihan kokonaan.

Viimeinen ihmetyksen aihe oli että kuinka herkästi laatikko vaihtoi alaspäin, pienikin nyppylä niin heti putos vaihde. Jälleen vertaan tätä LS:n jossa myös oli 5-nopeuksinen automaatti.

Pitää siis miettiä nyt tosissaan mitä sitä tekis, pelkästään tuo penkki arveluttaa kun se oli niin kapea molemmissa. Kiitos kaikista viesteistä mitä olette laittaneet, hyviä neuvoja ja keskustelua.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: S-type vs Xj6/8 käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja nestori »

Minulla oli ässän kanssa sama fiilis kiihtyvyydestä, 4.0 kasilla. Oikeastaan se tuntu paikaltaan ehkä neljäänkymppiin menevän hetkessä, mutta sitten 40-80 oli sellaista köröttelyä laatikon arpoessa tahtoaan. Sit taas päästiin alueelle ja laatikkokin asettui ja mentiin ripeästi kortti-pois vauhteihin.
Vastaa Viestiin