Rookie

Yleinen Jaguar-keskustelu
Casa de Matti
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Touko 10, 2017 10:39 pm

Rookie

Viesti Kirjoittaja Casa de Matti »

No niin, jälleen yksi aloittelija ilmoittautuu...

Maanantaina aamukahvia juodessa huomio kiinnittyi Turun Sanomien etusivun Jaguar-mainokseen ja erityisesti sen nollakorkoiseen XE- rahoitukseen. Iltapäivällä lähdin töistä hieman etuajassa ja menin paikan päälle XE:tä katselemaan ja totesin XE:n melko viehättäväksi; nakapenkit ja kaikki! Toki aika pian aloin ajatella, että harvoin ne tarjousautot ihan näin hienoja ovat ja viereisen XF:n takaa löytyikin vaatimattomampi XE, jonka sisusta vaikutti aika muoviselta ja ikkunanostinvivut teräväsärmäisiltä ja heppoisilta. Lopulta paikalle tullut myyjäkin varmisti oletukseni oikeaksi: Tämä oli juuri se malli, johon tarjottiin houkuttelevaa rahoitusta. Näytillä olevan valkoisen ohella tarjolla olisi mustaa vaihtoehtoa, ei muuta. Harmi, sillä ajattelin grafiitinharmaata tai jotain. Lähdettiin kumminkin koeajolle.

Pikkuisen oudolta ajaminen ensi alkuun tuntui. Tarjousautossa oli näet automaattivaihteet ja dieselmoottori, joita kumpaakaan minun nykyisissä ja aikaisemmissa autoissani ei ole ollut. XE tuntui myös tankkimaisen jykevältä ja samalla myös melko persoonattomalta perusautolta, ei kuitenkaan mitenkään vastenmieliseltä.

Viimeiset parikymmentä vuotta olen ajellut Alfoilla ja itse asiassa ajetellut sellaista seuraavaksi autoksenikin ja luonne-ero Alfaan oli selvä. XE:n jälkeen koeajoinkin samasta liikkeestä löytyvän Giulian ja sen käsiteltävyys oli kevyttä XE:n verrattuna. Selvästi myös alustan suunnitteluun oli paneuduttu paremmin kuin Jaguarilla. Alfa personoitui sähäkäksi mutkateiden kulkijaksi, Jaguar vanhan miehen verkkaiseksi suoran tien kulkijaksi. Minä olen vanha mies, mutta pyysin Giuliastakin tarjouksen.

Ehkä juuri tämä vanhuus, Alfojen tuttuus, vaihtelunhalu tai taloudellinen kokonaispaketti sai minut kumminkin tosissaan harkitsemaan karvalakki-XE:n ostoa. Illalla kotona kaivoin käsiini kaikki mahdolliset XE:n koeajot, jotka lukuun ottamatta Moottori-lehden vertailutestiä C-Mersun, kolmos-Bemarin ja nelos-Audin kanssa olivat positiivissävyisiä. Päivän mietin ja eilen keskiviikkona menin sitten ajamaan XE:tä toistamiseen. Maantielenkki oli viihdyttävä, mutta paluu autoliikkeeseen tapahtui Turun keskustan läpi pahimpaan ruuhka-aikaan toukokuisessa lumisateessa ja tässä tilanteessa XE tarjosi selvän pakettiautossa istumisen tunnun.

Perillä liikkeessä ajatukseni oli alkaa selvitellä Giulia-kauppoja perusteellisemmin, mutta jostakin syystä en enää viitsinyt tuohon puuhaan ryhtyä. Päätin siis hienoisen sisäisen ääneni vastustuksesta huolimatta unohtaa Alfan ja siirtyä Jaguar-maailmaan. Onhan Jaguarkin erinomaisen viehättävä klassinen merkki, itse asiassa merkki, joka on kiehtonut pikkupojasta asti, pitkään ennen Alfoihin ihastumista. Niinpä tein kaupat tästä tarjouskarvalakista, perus XE:stä ja jäin odottamaan toimitusta. Sen on ennakoitu tapahtuvan kuun loppupuolella.

Ihmeellinen kauppa tämä oli omassa kokemusmaailmassani, varsin extempore ja varsin erikoinen siitä syystä, että viime vuosina tosiaankin ainoa merkki, jota olen sillä silmällä katsonut ja jonka vaiheita seurannut, on Alfa Romeo.

Alfa Romeon keskustelufoorumi on oivallinen. Siellä apu ongelmaan kuin ongelmaan on tullut pikaisesti. Niin varmaan myös täällä. Tuskin Jaguarkaan ihan ongelmaton auto on, joten kysyttävää varmaan riittää.

Ennen kaikkea siis kiitos kovasti ryhmään pääsystä! Mukavaa päästä välillä ihan uuteen maailmaan - toistaiseksi kokemusta Jaguarilla ajamisestä on vain noin 45:n kilometrin verran (Olen joskus ammoisina aikoina kokeillut myös tuttavan S-sarjalaista.) ja mukava saada syvällisempiä kokemuksia Jaguarista, vaikka tuo minulle tuleva yksilö ei niin kovin glamourhenkinen olekaan. Tosin en ole minäkään.

Palataan asiaan!

Matti
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Rookie

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tervetuloa Jaguar-maailmaan.
Nuorena ajelin Alfalla, nyt vanhempana Jaggeilla.
Ehkä sen on tarkoitettu menevän näin.....

Uskon että olet tyytyväinen XE:een. Meillä se palvelee oikein mukavasti.
Renkaanvaihtojen yhteydessä on ongelma kun oven tarraohjeistus antaa eri paineita kuin autolle ohjelmoitu. Sitten tulee herjaa.
Nyt se tiedetään, tässä autossa kesällä ja talvella 2,8 edessä ja 2,6 takana.

Sinulla on uuden auton 3v takuu ja huollotkin kai kuuluvat.
Ongelmia ei juurikaan ole odotettavissa!

Täällä saa aina ja nopeasti apua ymmärrettäviin kysymyksiin.
Kannattanee myös liittyä FJDC.fi sekä jos haluaa tulla Facen ryhmään FJDC. Siellä kivasti kuviakin Jaggeista pyörii.
Tänne kuvienlaitto monelle vanhalle liian hankalaa.....

Ja Jagge-kamaa voi tilata minulta: parkkikiekkoja, pikeepaitoja, pinssejä, vaunumerkin nokalle ym jne...
mikkiätkolumbus.fi
Casa de Matti
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Touko 10, 2017 10:39 pm

Re: Rookie

Viesti Kirjoittaja Casa de Matti »

Kiitos!

Hyvillä mielin tuota XE:tä odotan ja kieltämättä seuraavat kolme vuotta sujunevat miellyttävissä merkeissä. Onhan tässä aloitusluokan mallissakin ihan mukavasti varusteita ja palveluja, ei siinä mitään.

Ehkä tosiaan on niin, että lisääntyvä ikä muuttaa ajatuksia autoilustakin ja tuohon muuttuvaan kuvaan Jaguar sopii.

Jaguar-pikeepaita voisi olla kova sana tähän hätään. Mistäköhän löytyy kuvasto ja hinnasto?
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Rookie

Viesti Kirjoittaja mikki »

Laita meilisi mikkiätkolumbus.fi ja lähetän kuvan klubimatskusta ja hinnoista.
Kuka vain voi tiedustella.
Osa kamoista myydään vain jäsenille.
Vastaa Viestiin