Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Oosaka
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 15, 2017 6:13 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja Oosaka »

Hei!

Olen ostamassa uutta Jaguaria. Olen katsellut ja vertaillut eri malleja ja päätynyt valitsemaan S-typen (tai X-typen). Olen karvalakkia karsastava ja kaikki herkut tahtova ihminen, joten kaipaan apua valintaan. Löysin 2007 vuoden 2,7D V6 (facelift automaatti dieselin), josta löytyy kaiken moisia herkkuja, mutta autolla on ajettu reilu 300000, joten kuinka riski tämä on ja mitä siitä kannattaisi maksaa? (hinta pyynti on reilu 6000e).
Sitten löysin myös -99 vuoden alle 150000 ajetun automaattisen bensakoneen, joka on ulkoisesti ja sisältä huippukunnossa. Tässä ei ole ihan yhtä paljon makupaloja ja hinta on 7500e paikkeilla.

Vähän siis jos kertoisitte mielipiteitä onko järkeä maksaa kummastakaan suurinpiirtein pyydettyä summaa? Muitakin vinkkejä voi antaa auton valintaan. Kiitoksia etukäteen jo!
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja trj »

Omalla x-type estate, dsl:llä on nyt mittarissa 340 tkm. Itse ajettuja reilu 150 tkm. 2005, Kaikilla ajan "herkuilla". Toimii edelleen moitteettomasti. En säikähtäisi kilometrejä, jos on hyvin pidetty. Ihan luottoratsu se on ollut. Kaikki toimii edelleen. Ei ole vieläkään noilla km:llä ilmennyt tarvetta hävittämiseen tai merkkejä loppuun ajetusta.
Remontit omassa käytössä:
- ohjaustehostimen pumppu (n. 150 eur, englannista tilaten)
- takapään puslat (n. 60 eur, englannista tilaten)
- antennin ja sen vahvistimen vaihto (motonet, tarvikemallia n. 40 eur ?)
- Virta-avaimen kaukosäädin ( nyt on mallia kopio kiinasta tms?, avain 40 eur + avaimen koneistus 20 eur + koodaustyö 60 eur) muistaakseni?
- takaovien kaiuttimien vaihto, joka on tyyppivika (nyt ovat mallia, jotkut motonetistä ostetut, mutta asennettu alkuperäisin ritilöin)
- tuulilasin sulatuksen liittimen korjaus ( 0 eur, oma työ).
- Repsikan ulkokahva on nyt alkanut vähän temppuilemaan, aika ajoin.

X-typen huollot on halvat, ja huolto-osat on ford mondeon kanssa samat = saatavuus/hinta.
Oosaka
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 15, 2017 6:13 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja Oosaka »

Kiitos nopeasta ja kattavasta vastauksesta!

Onko S-typen varaosat huomattavasti kalliimpia kuin X-typen? (olen täysin uusi jaguar-maailmassa. on ollut vaan monivuotinen haave saada jaguari alle ja nyt on varaa toteuttaa tämä). :)
itarumaa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2017 10:17 pm

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Kävin vastikään ajamassa kaksi S-typeä. 1999 3.0l automaatti ja 2004 2.5 manuaalin. Noista valitsisin jälkimmäisen, vaikka se manuaali olikin. Kummassakin oli mukava alavääntö mutta muuten voimaa sais olla lisää ja tuon 99 -vuosimallin automaatista en oikein pitänyt.

Tuon 2.5 kauppa taas kaatui siihen, että penkit oli niin huonot joka yllätti minut suuresti ja vakinopeudensäädintä ei ollut.

Ajoltaan molemmat olivat miellyttäviä cruisailuautoja, molemmissa oli minun makuuni hidas ohjaus. Sisusta on Facelift malleista selkeästi parempi.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja JNi »

Nopea näppituntuma on, että 99-mallin hintapyyntö on aivan liikaa. Itse lähtisin vakavissani ja huolella tarkastamaan tuota uudempaa, se on mallisarjan viimeisiä autoja. 2008 tuli jo samaan tekniikkaan perustuva XF, minkä hintapyynnöt alkavat 20 kEUR tietämiltä. Kilometrit ei näitäkään autoja tapa, vaan huono hoito ja ruoste.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JNi kirjoitti:Nopea näppituntuma on, että 99-mallin hintapyyntö on aivan liikaa. Itse lähtisin vakavissani ja huolella tarkastamaan tuota uudempaa, se on mallisarjan viimeisiä autoja. 2008 tuli jo samaan tekniikkaan perustuva XF, minkä hintapyynnöt alkavat 20 kEUR tietämiltä. Kilometrit ei näitäkään autoja tapa, vaan huono hoito ja ruoste.

Jouko
Terve,
Omasta mielestäni S typen hinta hieman yleistä korkeampi, mutta mikäli se on ulkoisesti ja sisäisesti huippukunnossa 150tkm ajettuna ei pyyntö ole mahdoton. Jos sen tinkaamalla saa 6500-7000 väliin niin silloin niin aika hyvä kauppa edellisin perustein voisi olla. Yleisestihän noita myydään 5000€ kantturoissa, mutta kilometrejä jo 250tkm kieppeillä ja kuntokin voi olla mitä sattuu.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Oosaka
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 15, 2017 6:13 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja Oosaka »

Oosaka kirjoitti:Hei!

Olen ostamassa uutta Jaguaria. Olen katsellut ja vertaillut eri malleja ja päätynyt valitsemaan S-typen (tai X-typen). Olen karvalakkia karsastava ja kaikki herkut tahtova ihminen, joten kaipaan apua valintaan.
Löysinpäs vielä yhden varteenotettavan vaihtoehdon - miltäs teidän asiantuntija ja tietäjien mielestä kuulostaa 2008 vuoden 250000 ajettu x-type manuaali dieseli, sisäisesti ja ulkoisesti vaikuttaisi olevan hyvässä kunnossa ja hintapyyntinä 7000€?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Oosaka kirjoitti:
Oosaka kirjoitti:Hei!

Olen ostamassa uutta Jaguaria. Olen katsellut ja vertaillut eri malleja ja päätynyt valitsemaan S-typen (tai X-typen). Olen karvalakkia karsastava ja kaikki herkut tahtova ihminen, joten kaipaan apua valintaan.
Löysinpäs vielä yhden varteenotettavan vaihtoehdon - miltäs teidän asiantuntija ja tietäjien mielestä kuulostaa 2008 vuoden 250000 ajettu x-type manuaali dieseli, sisäisesti ja ulkoisesti vaikuttaisi olevan hyvässä kunnossa ja hintapyyntinä 7000€?
Vaikeahan noista on kuvia tai ylipäätään paikanpäällä katsomatta on arvottaa kaiketi. Nettiauton vertailu hinnoista ja riittävän monta paikanpäällä vertailulla pääsee hinta-laatutasosta vaihtoehtojen välillä selville. Kuten mainittu, eroja on huolenpidossa ja kokonaisuudessa eri myyjien välillä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Hei! Tervetuloa foorumille ja toivottavasti pian myös Jaguaristiksi. :P

Itselläni on ollut 2,1l v6 bensa X-type sedan vm. -02, 2,7 l v6 diesel S-type vm. -06 ja nyt 2,0D X-type estate. Omia huomioitani näihin liittyen.. Kaikki ovat olleet täydellisellä huoltokirjalla, hyvällä/erinomaisella pidolla ja ostaessani ajettuja 120-200 tkm. Näistä S-type sattui kohdallani olemaan jonkinlainen maanantaimalli, tai sitten viat vain kasaantuivat minun omistus ajalleni, koska aiemmin oli ollut luotettava peli. Mutta S-typehän voitti katsastus tilastoissa vasta tojotan ja kumppanit ja ylipäätään luotettava auto on, joten uskoisin, että minulle sattunut oli säännön vahvistava poikkeus. S-type oli siis facelift malli luonnollisesti, itse tykkäsin verrattuna omiin X-typeihini enemmän sen penkeistä ja sisustasta sekä suorituskyvystä. Lisäksi S-typeni oli R-design malli, joten ulkonäössäkin oli omaan silmään sopivaa sporttisuutta.

X-typeissä taas pidän vielä enemmän ulkonäöstä, ässään verraten keveydestä ja siitä että ne ovat olleet todella luotettavia kumpikin. Lisäksi en pitänyt ässän sähköisestä käsijarrusta, olen sen koulukunnan miehiä, että perinteinen kahva se pitäisi olla, mutta tämä vain oma mielipide. Kun joskus nykyisen X-typen myyn niin luulen että hommaan vielä jonkun helmi X-typen tilalle. X-type on mieluisin auto ehdottomasti minulle. Osatkin verraten halpoja, erityisesti kun briteistä tilaa. Bensa X-type oli siis sedan ja pre-facelift, nykyinen diesel X farkku ja facelift. Merkittävimmät erot omassa käytössä, että vanhemmassa irtosi liimauksesta kojelaudan etureunassa olevat ilmastoinnin ritilät ja natisivat ikävästi. Lisäksi jos oikein muistan niin vedenpoistoreikä tuulilasin oikean alareunan paikkeilla puuttuu pre-faceliftistä, mutta moniin saatetttu tehdä käsittääkseni jälkikäteen. Sisustan pienistä muutoksista faceliftissä pidän myös.

Suosittelen siis mahdollisimman hyvin huollettua ja pidettyä yksilöä ostamaan. :mrgreen: Parashan on jos harrastajalta sen ostaa, tietää että pito on ollut vähintäänkin hyvää mutta tavallisesti taitaa Jagget olla keskimäärin paremmin pidettyjä kuin muut autot.. Ainakin täydellinen huoltokirja löytyy varsin usein ja harvemmin ainakaan myynnissä kovin raiskattuja yksilöitä on..

Jos näistä hajatelmista jotain hyötyä olisi tai ei ainakaan haittaa. :D Jos pystyt niin linkkaatko havittelemiesi autojen myynti ilmoituksia tänne niin osataan sanoa paremmin jotain kyseisistä yksilöistä? Kannattaa myös katsoa tämän foorumin myydään palstaa, siellä on joskus harrastajilla autoja myynnissä mitä ei välttämättä nettiautossa ole.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
seppo8
Viestit: 9
Liittynyt: La Heinä 16, 2016 2:07 pm

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja seppo8 »

minulla on tarpeettomana vm 2000 ässä,ajettu nyt 213 tkm, myynti-ilmoitus on tällä palstalla voimassa , jos haluat niin laitan sähköpostilla vaikka lisää tietoa ja kuvia, oma s-posti vase1956@gmail.com
gearhead
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 11:39 pm

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja gearhead »

Jos ei kauheasti kilometrejä kerry niin jättäisin dieselin väliin, tosin tämä on vain oma makutottumus.... 2000-luvun alun XJ:tä saa myös varsin kohtuuhintaan ainakin ulkomailta tuomalla.
naatiskelija
Viestit: 70
Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja naatiskelija »

Tuolta facebookin maailmasta löyti tällainen: https://www.nettiauto.com/jaguar/xj8/8928949
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

naatiskelija kirjoitti:Tuolta facebookin maailmasta löyti tällainen: https://www.nettiauto.com/jaguar/xj8/8928949
Ihan jännä, tosin sanotaan, että värit ovat makuasioita.

Noita kilsoja en pureksimatta nielisi, jos on huoltokirja, pitäisi se ja katsastuspaperit tutkia, sillä on todella oudon vähän kilsoja ikään nähden.

Hintahan on ihan ok, vaikka omani myinkin pois yli komanneksen halvemmalla, mutta jouti mennä ja vielä hyvään kotiin taisi päästä. 8)

Noh, jäi víelä neljä harrasteautoa...

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Onkohan ketjun aloittaja löytänyt sopivaa Jaggea jo?

Juu jos ei kilometrejä kerry niin ehdottomasti bensa ja v6 tai mieluiten V8. 8) Riippuu toki omista arvostuksista ja mielipiteistä.. Itse kun ostin ekaa Jaggea (X-type 2,1l bensa V6), tuli kilometrejä reilu 10 tkm vuoteen jolloin käyttökulut oli X-typeissä bensana ja dieselinä lähes identtiset. Päädyin kuitenkin bensamalliin, koska huippuyksilö sattui kohdalle sopivalla hetkellä ja bensa v6 on mielestäni "miehekkäämpi" ja "Jagempi" kuin diesel R4. Bensaan päätyisin nytkin jos sama päätös pitäisi tehdä. Toisaalta jos olisin tuolloin tiennyt, että kohta vuotuiset kilometrit nousevat 30-40tkm tasolle niin päätös olisi ollut eri ja olisi jäänyt kokematta ilmeisestikin maanantaimallin S-Type ja täysisusimallin Audi ennen nykyistä diesel X-typeä. :mrgreen: Mutta mistäpä näitä kukaan tietää. Toiveissa tulevaisuudessa hankkia kakkos/emännän/käyttöharraste autoksi vähintään 3,0l bensa Jaguar..

Eli jaarittelun pääasia oli: Onko sopivaa Jaggea löytynyt tai millaisia vaihtoehtoja tällä hetkellä?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Ensimmäisen Jaguarin osto - mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Osallistun jaaritteluun.
Itsekin käyttöautoksi valitsin tarkoituksella diesel-version, koska muutaman viime vuoden kilometrit omalla autolla 40-60tkm ja vaakakuppi sen takia painui tuolle puolen.
Ja melko kauan kyttäilin jahkaillen, mutta malli oli alusta alkaen itselle varma: noita viimeisiä "vanhan mallisia" eli porrasperäisiä XJ korisia ja pitkänä. Ja myös mahdollisimman hyvillä varusteilla
Jo silloin kun tuo alu-korinen XJ ilmestyi markkinoille (-03?) alkoi haaveilu, että joskus tuollainen olisi saatava hankittua.
Käytettynä oli täysin selvä asia, kun ei kuunaan tule olemaan mahdollisuutta uutena hankkia.
Kun sitten tuo uusi korimalli ilmestyi markkinoille, tuli päätös, että joskus aivan noita viimeisien vuosien versioita olisi hakusessa.
Sitten ulkomaisilta sivuilta selailua ja kuolailua vaikka kuinka kauan ja hartaasti.
Viime syksynä sitten päätös oli jo selvä: Aika on tullut.
Ja kuinka ollakaan, aivan helmikuun lopussa ilmestyi myyntiin noin 100tkm ajettuna XJ, pitkä ja melkeinpä kaikilla hilavitkuttimillakin vielä. Ja ihmeelliseltä tuntui vielä, että sitä myytiin "tavallisena " XJ nä ja hinta oli sen mukainen, ehkä jopa hieman alle. Kun kuitenkin LWB versiot muut olivat lähtönään noin 10k€ hintavampia noilla sivustoilla
Tuntui ja kuulosti siltä, että tämä on liian hyvää ollakseen totta, mutta tuo oli pakko tarkistaa.
Ainoa " hankalaksi kokemani asia" sijainti Bulgariassa, josta ei mitään kokemuksia aiemmin ja epäilevä ennakkoluulo päällänsä.
Kun kuitenkin myyjän nettisivuja tarkastellessa huomasin heidän myyvän myös Bentleytä, Porchea, Mersua, Rangea ja muita "laatuautoja" ja muutaman sähköpostin vaihdon sekä täältä forumilta saamani avun jälkeen arvasin soittaa sinne ja myyjän "tuntuessa puhelimessa luotettavalta" uskalsin puhelun jaarittelun aikana varata lentolipun ja lähteä katsomaan "rahat taskussa" seuraavana aamuna Sofiaan kyseistä yksilöä.
No niinhän siinä kävi, kun oli "ostohousut jalassa", että pakotietä ei ollut ja lyhyehkön paikallisen koeajon jälkeen, kun myyjä vielä lupasi vaihtaa talvirenkaat alle, omistaja autolla vaihtui varsin kohtuulliseen hintaan (1kk siirtokilpineen ja vakuutuksineen) ja pidempi koeajo (2873km) 9 maan läpi kotia kohti saattoi alkaa.
Nyt Black-Jag on ollut sitten noin 4kk käytössä. Ensimmäisen kuukauden melkeimpä seisomassa rekisteröintiä, verotusta, huoltoa ja katsastusta hoitaen Ja nyt onnellisia kilometrejä itsellä onkin kertynyt jo 16000 mukaan lukien tuo "pitkä koeajo".

Tuli näköjään melko pitkä jaarittelu tästäkin, mutta helposti Jaguaarista tulee jaariteltua pitkätkin tovit.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Vastaa Viestiin