x350 xj8 vai xjr

Yleinen Jaguar-keskustelu
konemestari
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2017 6:08 pm

x350 xj8 vai xjr

Viesti Kirjoittaja konemestari »

Moikka vaan näin uutena jäsenenä.
Kuten tuosta otsikosta kävi ilmi siis monien mersuvuosien jälkeen ajatuksena siirtyä kissojen maailmaan.
Nyt siis etsinnässä vm 2003-2009 malli.
Katsellut hieman tarjontaa ja suomessa hieman ohuet markkinat tai sitten liikaa ajettuja.
Eli taitaa tuo ulkomailta tuominen olla varteenotettava vaihtoehto.
Silloin max vm 2007 verojen takia.
Mielessä siis xj8 4,2l koneella tai sitten xjr malli, max 100tkm ajettuna.
Kuinkas on mahtaako tuo xjr malli pitää hintansa paremmin vai ovatko molemmat ostettava ja ajettava itse loppuun.
Tänään tuli uutinen tuosta eu.n ja japanin kauppasopimuksesta, josko nuo tullimaksut häviää niin sieltäkin voisi löytyä noita vasemmalta ajettavia.
Sinänsä tässä mikään kiire ole mutta kaikki vinkit ja neuvot laitetaan korvan taakse.
Ai niin budjettia max n. 22ke kaikkine kuluineen +-2ke
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: x350 xj8 vai xjr

Viesti Kirjoittaja TePe »

Terve! Nämä X350:t on varsin harvinaisia myös muualla Euroopassa. Etsin omaani pari vuotta, kunnes löysin sopivan Belgiasta 2014. Nyt olen katsellut sopivaa XJR:ää tai Super V8:a jo reilun vuoden, mutta niitä on vielä hankalampi löytää kuin vapaastihengittäviä.

Näiden kohta kolmen vuoden aikana kun olen tämän XJ8:n omistanut on auton hinta Euroopassa pysynyt samana, mutta Suomessa olevien harvojen yksilöiden hintapyynnöt on laskeneet kohta Euroopan tasolle. XJR:n hinnat ovat jo lähteneet nousuun Euroopassa, joten tuo budjettisi ei välttämättä enää riitä hyvään vähän ajettuun XJR:ään.

Sekä XJ8 että XJR ovat hienoja autoja. Isoimmat erot on ahdin ja jarrut, loput on oikeastaan ristiin ruksittavia lisävarusteita. Vapaastihengittäväkin kulkee ihan mukavasti, joten R:n tarvetta ei oikein voi järkisyin perustella. Itsellä sellainen (tai Super V8) on hakusessa lähinnä sen takia, etten viitsisi ostaa toista samanlaista XJ8:a, eikä nuo uudemmat XF/XE/XJ:t ole ollenkaan omaan makuuni.

Vinkkinä valintaan: omalla kohdallani yhdeksi isoksi valintakriteeriksi nousivat penkit. Tässä XJ8:n Sport -mallissa on samat rei'itetyt ja paremmin tukevat penkit kuin XJR:ssä on vakiona. XJ8:n vakiopenkit eivät sovi mun ahterille eikä selälle ollenkaan. XJR:ssä ja XJ8 Sport-malleissa on siis yleensä nämä omasta mielestäni paremmat penkit, ja muissa XJ8:ssa sekä Super V8:ssa yleensä ne huonot, mutta penkkejä on saanut ruksia varustelistalta ristiin joten ne vaihtelevat yksilöittäin. Kannattaa käydä koeistumassa molemmat koska ero on tosi iso.

Jos pääset koeajamaan autoa kunnolla ennen ostoa (Euroopassa ei aina pääse), niin kannattaa kiinnittää huomiota vaihdelaatikon/momentinmuuntimen moitteettomaan toimintaan. Se on oikeastaan ainoa tosi kallis suht yleinen vika. Muitakin riittää, mutta ne on sitten kohtuullisen hintaisia korjata: ilmajouset ja kompressori, jäähdytysjärjestelmän vuodot (vesipumppu, termarikotelo), vaihdelaatikon jäähdyttimen putkien vuodot, ilmastointilaitteen venttiilit ja anturit, alustan puslat, pyyhkijöiden moottori, pysäköintitutkat, huohotinletkut ja -venttiilit jne. Osat, ja varsinkin kulutusosat, on halpoja kunhan tilaa Briteistä tai jenkeistä.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x350 xj8 vai xjr

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
konemestari
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2017 6:08 pm

Re: x350 xj8 vai xjr

Viesti Kirjoittaja konemestari »

TePe kirjoitti:Terve! Nämä X350:t on varsin harvinaisia myös muualla Euroopassa. Etsin omaani pari vuotta, kunnes löysin sopivan Belgiasta 2014. Nyt olen katsellut sopivaa XJR:ää tai Super V8:a jo reilun vuoden, mutta niitä on vielä hankalampi löytää kuin vapaastihengittäviä.

Näiden kohta kolmen vuoden aikana kun olen tämän XJ8:n omistanut on auton hinta Euroopassa pysynyt samana, mutta Suomessa olevien harvojen yksilöiden hintapyynnöt on laskeneet kohta Euroopan tasolle. XJR:n hinnat ovat jo lähteneet nousuun Euroopassa, joten tuo budjettisi ei välttämättä enää riitä hyvään vähän ajettuun XJR:ään.

Sekä XJ8 että XJR ovat hienoja autoja. Isoimmat erot on ahdin ja jarrut, loput on oikeastaan ristiin ruksittavia lisävarusteita. Vapaastihengittäväkin kulkee ihan mukavasti, joten R:n tarvetta ei oikein voi järkisyin perustella. Itsellä sellainen (tai Super V8) on hakusessa lähinnä sen takia, etten viitsisi ostaa toista samanlaista XJ8:a, eikä nuo uudemmat XF/XE/XJ:t ole ollenkaan omaan makuuni.

Vinkkinä valintaan: omalla kohdallani yhdeksi isoksi valintakriteeriksi nousivat penkit. Tässä XJ8:n Sport -mallissa on samat rei'itetyt ja paremmin tukevat penkit kuin XJR:ssä on vakiona. XJ8:n vakiopenkit eivät sovi mun ahterille eikä selälle ollenkaan. XJR:ssä ja XJ8 Sport-malleissa on siis yleensä nämä omasta mielestäni paremmat penkit, ja muissa XJ8:ssa sekä Super V8:ssa yleensä ne huonot, mutta penkkejä on saanut ruksia varustelistalta ristiin joten ne vaihtelevat yksilöittäin. Kannattaa käydä koeistumassa molemmat koska ero on tosi iso.

Jos pääset koeajamaan autoa kunnolla ennen ostoa (Euroopassa ei aina pääse), niin kannattaa kiinnittää huomiota vaihdelaatikon/momentinmuuntimen moitteettomaan toimintaan. Se on oikeastaan ainoa tosi kallis suht yleinen vika. Muitakin riittää, mutta ne on sitten kohtuullisen hintaisia korjata: ilmajouset ja kompressori, jäähdytysjärjestelmän vuodot (vesipumppu, termarikotelo), vaihdelaatikon jäähdyttimen putkien vuodot, ilmastointilaitteen venttiilit ja anturit, alustan puslat, pyyhkijöiden moottori, pysäköintitutkat, huohotinletkut ja -venttiilit jne. Osat, ja varsinkin kulutusosat, on halpoja kunhan tilaa Briteistä tai jenkeistä.

Tuota sport mallia en tullutkaan ajatelleeksi vaihtoehtona.
Juu ei ole tullut koskaan ajettua tuollaista xj8 siis tätä x350 joten täytynee kävästä jossain koeajamassa niin siitä kai se sitten lähtee.
No tehot riittää itselle vallan mainiosti vaikka v6 mallissa mutta se tietoisuus, että mallisarjassa olemassa tehokkaampikin on aina mielessä.
Kyllähän tuollaista varmaan joutuu etsiskelemään jonkun aikaa mutta hiljaa hyvä tulee.
Niin ja auto pitäisi olla tuolla isolla näytöllä, värimaailma onkin sitten vielä auki, musta kiesi vaaleilla/mustilla jakkaroilla on tietysti aina hieno.
Vastaa Viestiin