Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Yleinen Jaguar-keskustelu
JHi1989
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2017 11:26 pm

Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JHi1989 »

Ladys and playboys!

Vastaavia aloituksia täällä taitaa ollakin, mutta kerta kiellon päälle.

On voimakas tunne, jotta ostan otsikossa mainitun auton. Olen täältä keskustelusta ja ylipäätään netistä lukenut teidän kokemuksia autosta.

Lähinnä kiinnostaa noissa diesel- koneissa, että onko kestävyyden kannalta selkeää ero 3.0 ja 2.7 välillä? Selkeää suositusta toiseen? Hakusessa olevassa autossa saisi kilometrit olla alle 150 tkm. Näitä on muutamia myynnissä.

Turha on kysellä täältä onko auto hyvä jne. :P
Kävin koeajamassa eilen ja kyllähän kissa meni kuin juna maantiellä. Ohjaus on kyllä audimiehelle supernopea, mutta se ei ole negatiivista. Olette keskustelleen paljon laatikkoöljyjen vaihdosta ja joku taisikin aiemmin laittaa, että valmistaja suosittelee 80tkm-120tkm välein vaihdon.

Onko selkeitä tarkastettavia kohteita ennen ostoa, mitä voi paikan päällä ilman auton ylösnostoa tarkastaa? Takakontin listan ympärys ilmeisesti alka ruostumaan.

Valtaosa netti auton edellä mainituista dieseleistä on ilman lohko- tai polttoainelämmitintä. Se kyllä ihmetyttää itseäni, että Suomi-autoista ei löydy kumpaakaan. Tod näk tulisi joka tapauksessa Eeberi laitettua.

Olisin erityisen kiitollinen, jos ammajaggemiehet ja -naiset voisi antaa pikku tipsejä! :P
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JHi1989 kirjoitti:Ladys and playboys!

Vastaavia aloituksia täällä taitaa ollakin, mutta kerta kiellon päälle.

On voimakas tunne, jotta ostan otsikossa mainitun auton. Olen täältä keskustelusta ja ylipäätään netistä lukenut teidän kokemuksia autosta.

Lähinnä kiinnostaa noissa diesel- koneissa, että onko kestävyyden kannalta selkeää ero 3.0 ja 2.7 välillä? Selkeää suositusta toiseen? Hakusessa olevassa autossa saisi kilometrit olla alle 150 tkm. Näitä on muutamia myynnissä.

Turha on kysellä täältä onko auto hyvä jne. :P
Kävin koeajamassa eilen ja kyllähän kissa meni kuin juna maantiellä. Ohjaus on kyllä audimiehelle supernopea, mutta se ei ole negatiivista. Olette keskustelleen paljon laatikkoöljyjen vaihdosta ja joku taisikin aiemmin laittaa, että valmistaja suosittelee 80tkm-120tkm välein vaihdon.

Onko selkeitä tarkastettavia kohteita ennen ostoa, mitä voi paikan päällä ilman auton ylösnostoa tarkastaa? Takakontin listan ympärys ilmeisesti alka ruostumaan.

Valtaosa netti auton edellä mainituista dieseleistä on ilman lohko- tai polttoainelämmitintä. Se kyllä ihmetyttää itseäni, että Suomi-autoista ei löydy kumpaakaan. Tod näk tulisi joka tapauksessa Eeberi laitettua.

Olisin erityisen kiitollinen, jos ammajaggemiehet ja -naiset voisi antaa pikku tipsejä! :P
Morjensta vaan !

Tuo Wahva tunne se on se mikä näissä kiinnostaa ! :mrgreen:

Laatikkoöljyistä sen verran, että ZF suosittelee valmistajana tuota nesteiden vaihtoa, mutta Jaguarin huolto-ohjelmaan se ei taida kuulua, mikä sinällään on jokseenkin outoa.

Mallin tuntijat vastailevat varmaan muista esittämistäsi kysymyksistä tarkemmin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JNi »

Sattui tulemaan tämä kysely eteen sopivaan aikaan, niin kirjoittelenpa omiani tähän. Aika usein näitä vähän vastaavia keskusteluita on täällä ollut, välillä pitempinä ja välillä lyhyempinä.

Dieseleiden välillä ei ole muuta selkeää eroa, kuin teho. Ja sitä on kaikissa aivan riittävästi, olin kovasti yllättynyt miten XJ-vainaa kulki 2.7:n väännöllä. Kannattaa pitää huolta öljynvaihdoista, joitain koneita on maailmalla mennyt vaihtoon kampiakselin laakeroinnin jumitettua.

Audimies tulee sitten talvella yllättymään, ainakin jos ajelee enemmän sulan rannikkoalueen ulkopuolella. Takaveto on takaveto vaikka olisi kuinka hyvä ajonvakautus. Itse annoin periksi, ja ajelen talven liukkaimmat lumikelit vanhalla quattrolla, on vain tasoltaan niin erilaista menoa silloin. Jaguareille on tyypillistä hyvin kevyt mutta tunnokas ohjaus, itse luulin siinä ensin olevan jotain vikaa tai ylitehostusta. Nyt sitä osaa arvostaa, vaati vähän opettelua esim. maantiellä nopeissa ohitustilanteissa, toisen puolen ojan reuna tuli kovin nopeasti aluksi vastaan.

Varsinkin jos autoa huoltaa itse, niin öljynvaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa laatikosta ulos tulevat öljyt samalla. Ekalla kerralla suodatin myös, sitten muutama kerta vain ulos tulevat öljyt kunnes ulos tulee niin punaista ettei vaihtaminen enää tunnu mielekkäältä. Sitten ei tarvitse asiaa paljoa enempää miettiä, ajella vain huolettomasti. Toisen oppikunnan mukaan vaihto pitää tehdä kaikki kerralla ja huuhtelemalla, siihen on omat koneensa tai sitten voi itsekin tehdä avaamalla öljynjäähdyttimelle menevät letkut.

Auto kannattaa ilman muuta ajaa sopivan kynnyksen päälle ja katsella alle hyvässä valossa. Alumiinikori ei paljoa ruostu, takaluukussa näkee usein jotain pientä mutta sekään ei tunnu siitä juuri mihinkään muuttuvan, ainakaan omassani. Takakelkka, pyörien ripustukset, moottorin sivuilta mahdollisimman pitkälle tarkastelu kannattaa ja selvästi ruosteiset kannattaa sivuuttaa. Pintarusketus ilman lohkeileviä ruostelastuja ei haittaa. Moottori ja vaihdelaatikko ovat niin muovien takana auton alla, että sitä kautta ei pääse näkemään etukelkkaan.

Ainakin näissä vanhemmissa XF:ssä sisätilat lämpenevät nopeasti, autossa on sähköllä toimiva lisälämmityskenno jotain kilowatin suuruusluokkaa. Sähköä kuluu varsinkin talvella ja lyhyessä ajossa paljon, ja jos auto seisoo pari viikkoa niin ei välttämättä käynnisty. Polttoainelämmitin pahentaa vain tuota tilannetta. Defa sisätilan lämmittimellä ja akkulaturilla voisi olla harkitsemisen arvoinen.

Jos sattuu sopivasti kohdalle, niin käypäs kokeilemassa verrokiksi n. 2006-mallista XJD:tä. Niitä on nykyään myytävänä järkevään hintaan. Saatat yllättyä, siinä pääsee vertaamaan perinteisen linjan oikeaa Jaguaria suhteessa Ford-lähtöiseen tekniikkaan. Tykkään omasta XF:stäni, siinä on hyvät B&W:n stereot ja laitoin jälkeenpäin purkuautosta sport-penkit kun vakiopenkit ovat selvästi alle auton muun tason. XJD:t on jo perusvarusteltuina huippua, ja kyyti on pehmeän vakaata ja kevyen hiljaista... jos rekka ajaa XF:n lunastukseen, niin vaihdan kyllä takaisin...

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
vlintunen
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Touko 24, 2017 10:17 pm

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vlintunen »

Olen uusi onnellinen jagge omistaja. XF 3.0ds 2010 malli ollut parisen kuukautta. Tuli semmonen mieleen kun takapäässä ei ole kirjainta S vaan V niin mitähän tämä mahtaa meinata? Auto tuota italiasta
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Kai tuossa on Italian omistaja vaan halunnut promota enemmän sylinteriryhmien asentoa, kuin tehtaan luonnehtimaa Sport teemaa. Tiedä sitten, kumpi on menevämpi. Vanha kunnon Injection tai Katalysator voisi toimia myös :)
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Janlob
Viestit: 23
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Janlob »

Paljonko teillä on mittarivirhettä satasen vauhdissa?
Hetken tuli ihmeteltyä, kun enää "perinteinen" 110kmh mittarinopeus ei riitä mihinkään. Kaikki menee moottoritiellä vauhdilla ohi.
GPS lopulta kertoi totuuden. Mittari 110kmh = 102.5kmh gps nopeutta.
Vakio 245.45.18 renkaat alla.

Saakos tuota itse säädettyä?
-11 XF 3.0dS
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JNi »

Samaa suuruusluokkaa on omani, vaihtelee vähän eri renkaiden välillä. Muistaakseni SDD:ssä on mahdollisuus noita hienosäätää, mutta en ole viitsinyt omaani säätää - tämä on ominaisuus mikä on kaikissa autoissa ja kun kerran puhelimen gps:llä tarkistaa niin sen tietää riittävän tarkasti. Esim. niin, että vakionopeuden asetuksella 92 km/h tolppakamera välähtää mutta ei tule edes huomatusta. No, viime viikolla viimeiksi, tuon tulosta vielä odotellaan...

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Janlob
Viestit: 23
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Janlob »

Millä olette toteuttaneet bt audio streamauksen? Nykyinen B&W setti sisältää BT handsfreen, mutta musiikit joutuu hoitaa piuhalla.
Tune2airia tuli aikoinaan käytettyä edellisessä autossa, mutta se ei kyllä säväyttänyt toimivuudellaan ja äänenlaadulla.
-11 XF 3.0dS
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Blackberry remote bluetooth gateway. 3,5mm audioliitäntään kiinni, sähköt usb-liitännästä. Funkar!
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tune2Air WMA1000 jo vuosien takaa, mihin aikanaan päivitin uusimman ohjelmiston. Kiinni auton iPod-liittimessä, kappalevalinnat toimii mutta ei näytä kappaleen nimeä, siihen kai tarvittaisiin vanha iPhone johdolla kiinni. Lumia 950 osaa lähettää musiikin tähän ja puhelut auton omaan bluetoothiin, puhelimen navigoinnin ääniohjaukselle tuo on liikaa ja sitä tarvittaessa pitää katkaista puheluiden BT-yhteys.

Ääni on hyvä, ei eroa suoraan audioliitännän kautta tulevasta. Stereot on alkuperäiset B&W:n ylin malli.

Puhelimen ergonominen sijoittaminen tähän autoon on harvinaisen helppoa. Pienemmän säilytyslaatikon kannessa pysyy imukuppiteline hyvin, siinä langaton lataus ja sähköt luukun raosta suoraan alta tup.syt.liittimestä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Janlob
Viestit: 23
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Janlob »

Mittaisiko joku paljonko näyttää akkujännitettä auton tyhjäkäydessä?

12.6v näyttää omassa tyhjäkäynnillä ja heti ajoon lähtiessä nousee 13.2v.
Ajossa kun nostaa kaasun ylös, nousee latausjännite 14.5v, ei kait pre-faceliftissä ole vielä jarruenergiantalteenottoa?

Onko laturi vetelemässä viimeisiä vai ihan normaalia toimintaa?
-11 XF 3.0dS
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Latausjännitteen normaaliarvot auton käydessä on 13,6-14,4V. Yli tuon maksimijännitteen alkaa kiehuttamaan akkua ja alle tuon minimin pitäis jo syttyä latauksen merkkivalo.
Mittalaitteissa on epävarmuuksia myös.
Mittasitko navoilta vai miten?
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Janlob
Viestit: 23
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Jaguar XF vm. 08-10 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Janlob »

KariTalvio kirjoitti:Latausjännitteen normaaliarvot auton käydessä on 13,6-14,4V. Yli tuon maksimijännitteen alkaa kiehuttamaan akkua ja alle tuon minimin pitäis jo syttyä latauksen merkkivalo.
Mittalaitteissa on epävarmuuksia myös.
Mittasitko navoilta vai miten?
Akkunavoilta, sekä tupakansytyttimeen sopiva volttinäyttö.
Tyhjäkäynnillä ei ole merkitystä antaako koneelle kierroksia tai sammuttaako moottorin ja käynnistää uudelleen.
Latauksen merkkivalo ei pala, eikä vikakoodejakaan ole.
Seurataan tilannetta
-11 XF 3.0dS
Vastaa Viestiin