Kissa tuli taloon

Yleinen Jaguar-keskustelu
Naxu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 11:37 pm

Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Uusi jaggekuski esittäytyy. Joskus +10 vuotta sitten haaveilin jaggen hankinnasta mutta ajatus jäi itämään. Nyt sitten tarttui käsiin 2008 vuosimallin karvan alta 200tkm ajettu x-type, 2-litraisella savuöljykoneella. Värinä toki British Racing Green ja varusteita riittää muistillisista sähköjakkaroista vetokoukkuun joka tuon valinnan oikeastaan koeajon jälkeen saneli. Autolla kun pitää pystyä kiskomaan välillä venettä rantaan ja takaisin kotiin. Viimeisin kissakuume iski oikeastaan vahingossa. Hitsailin serkun miehen s-typen helmapeltejä ja tuli sitten pihatiellä koeajettua ja istuttua ko. härrävärkki. Oli se vaan Subarun jälkeen mukavaa kyytiä. Ja tuon x-typen koeajo, no, se vain vei mennessään vaikka edestä raapiikin ja Ford kolisee konepellin alla. Kilometrejä tulee sen verran että paluu dieselin vietäväksi oli edessä ja käytännön tarpeet sanelivat x-typen. Täällä tuli luettua kaiken maailman juttua polttoainepuolen ongelmista ja ties mistä muusta mutta autojahan nuo ovat, ihmisten kasaamia ja korjattavaksi käyviä. Eli jos jotain tulee, se fiksataan itse. Kerran rasvanäppi, aina rasvanäppi....

Onhan noita muitakin outouksia ollut tässä reilun 20 vuoden aikana. Aina on pihalla yksi jenkkiauto ollut ja sillä kavereina ranskalaisia isoja kissoja, eli cx-citikoita käyttöharrasteina tai ikuisuusprojekteina. Muutenkin autovalinta on ohjautunut mehujousitettuihin citikoihin tai muuten paria poikkeusta lukuunottamatta epänormaaleihin valintoihin etenkin harrasteautojen kohdalla, joten oikeastaan tuo x-type on ihan järkilaite käyttiksenä :lol: Haaveissa siintää vielä jonain päivänä viimeisien vuosikertojen perinteinen xj, siinä on vaan sitä jotain. Mutta siihen asti mennään tuolla. Jotkut haukkuvat Mondeoksi mutta kyllä sen ajaessa huomaa, ei se ole... Ero on kuin yöllä ja päivällä ja päälle mukavuus + tyyli... Jostain syystä uudemmat eivät ulkonäön osalta sytytä samalla tavalla kuin nämä perinteisemmän näköiset.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tervetuloa joukkoon. Jos kyseessä on manuaali niin kaksoismassan laitto on edessä jos ei ole jo tehty. Suuttimet alkavat oireilemaan 220tkm jälkeen, mutta noitahan voi korjata itsekkin kun delphin suuttimien osia alkaa jo löytymään tavan tallaajallekkin. Samat havainnot äxästä kun mondeosta siirryin. :lol:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Naxu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 11:37 pm

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kiitos! Manuaalillahan tuo on. Ei ole tietoa onko kaksoismassaa vaihdettu, ei ainakaan vielä oireile. Tosin sama homma taitaa kaikissa nykyisissä manuaalivehkeissä, etenkin dieseleissä olla merkistä riippumatta. Kaksoismassa menee jossain kohtaa vaihtoon. Eipä nuo ihmeitä näyttänyt maksavan, kun alkaa oireilemaan, pitää vaihdella.

Polttoainepumppuun liittyvistä ongelmista tullut lueskeltua ja mietinnässä on että auttaisiko joku magneetti suodattimen pohjassa yhtään. Ehkä sen verran että edes osan tankin kautta kiertävästä hileestä saisi kiinni. Sitä en suoraan löytänyt että onko tuo vuosimallista riippuva vai koskeeko kaikkia. Huolletaan sitä mukaan kun jotain eteen tulee, ei kait siinä sen kummempaa. Tuskin tuo Citikoita tai Pösöjä kenkkumaisempi voi olla. Omat tyyppi"ominaisuudet" niissäkin oli, etenkin Citikan mehujousivehkeissä. Vanhoja enää korjaamolla kannata rahallisesti teettää mutta itse fiksaillen kyllä.
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja JPE »

Onnea Äxästä. Mondeo-jutut voi jättää omaan arvoonsa. Mutta sen verran on pakko myöntää, että kun ajat samanikäistä XJ:tä, niin Äxä tuntuu sen jälkeen kuin pilviseltä päivältä. :lol:

Onko sinun autosi kromisilla peilintaustoilla ja mesh-grillillä? Aika monet 08-mallit ovat. Vai onko omasi jo se isompi facelift?

Kuva

Itse laitoin nuo 04-malliini. Sopivat erityisen hyvin British Racing Green-värin kanssa.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja JMSC »

JPE kirjoitti:Onnea Äxästä. Mondeo-jutut voi jättää omaan arvoonsa. Mutta sen verran on pakko myöntää, että kun ajat samanikäistä XJ:tä, niin Äxä tuntuu sen jälkeen kuin pilviseltä päivältä. :lol:
Juu eihän entry level mallia ja top level sedania voi verrata keskenään. XJ on "aivan eri planeetalta". 8)
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja JPE »

Jep. Pointtina vain oli se, että ennen X-Typeä Jagella ei edes ollut "entry leveliä". Sen takia Äxää dissattiin ja kohdeltiin epäreilusti. Sitä verrattiin automaattisesti nimenomaan isoihin Jaggeihin.

Ylipäätään Ford teki ison virheen markkinoinnissa, kun toi markkinoille ensin Mondeon ja sitten siihen "perustuvan" Äxän. Sehän olisi pitänyt hoitaa aivan toisin päin. Eli tuoda ensin pikkujagge ulos ja sitten mainostaa, kuinka Mondeossa on "Jaguarin osia".

Tosiasiassa X-Typessä oli/on vain noin 20% Mondeota. Kuinka paljon Audissa on Skodaa? :lol:
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Naxu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 11:37 pm

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Naxu »

JPE kirjoitti:Onnea Äxästä. Mondeo-jutut voi jättää omaan arvoonsa. Mutta sen verran on pakko myöntää, että kun ajat samanikäistä XJ:tä, niin Äxä tuntuu sen jälkeen kuin pilviseltä päivältä. :lol:

Onko sinun autosi kromisilla peilintaustoilla ja mesh-grillillä? Aika monet 08-mallit ovat. Vai onko omasi jo se isompi facelift?


Itse laitoin nuo 04-malliini. Sopivat erityisen hyvin British Racing Green-värin kanssa.
Mesh-grillillä ja kromisilla peilintaustoilla tuo on, otettu käyttöön 02/2008. Sopii kyllä tosiaan hyvin tuon kisavihreän kanssa. Jakkarat vaaleaa nahkaa, ihan eri fiilis kuin monissa muissa saman hintaluokan kulkupeleissä...

80-luvun xj:tä olen koeistunut, melkoiset tilat takana mutta jotenkin se 80-luvun elektroniikkapeli-henkinen näppäinviidakko ratin sivuilla ei houkuttanut. 2000-luvun puolelta olevaa XJ:tä olis ihan kiva päästä joskus testaamaan. Tosin sekin voi sitten olla kallis koeajo.
Naxu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 11:37 pm

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Naxu »

JPE kirjoitti:Jep. Pointtina vain oli se, että ennen X-Typeä Jagella ei edes ollut "entry leveliä". Sen takia Äxää dissattiin ja kohdeltiin epäreilusti. Sitä verrattiin automaattisesti nimenomaan isoihin Jaggeihin.

Ylipäätään Ford teki ison virheen markkinoinnissa, kun toi markkinoille ensin Mondeon ja sitten siihen "perustuvan" Äxän. Sehän olisi pitänyt hoitaa aivan toisin päin. Eli tuoda ensin pikkujagge ulos ja sitten mainostaa, kuinka Mondeossa on "Jaguarin osia".

Tosiasiassa X-Typessä oli/on vain noin 20% Mondeota. Kuinka paljon Audissa on Skodaa? :lol:
Iso osa tosta epäreilusta kohtelusta ja Mondeoksi haukkumisesta johtuu puhtaasti kateellisuudesta. Aikaisemmin kun Jagella ei ollut entry-levelin mallia, se oli profiloitunut enemmänkin rahaväen merkiksi, puhtaasti sellaiseksi. X-typen myötä se sitten tuli useampien lompakolle sopivaksi ja siitäkös sitten saman hintaisia muun merkkisiä vehkeitä ostavat riemastuivat, eli alkoi se Mondeoksi haukkuminen. Ja tosiaan toi markkinointihomma, tekivät sen ihan väärin. Hintaansa nähden x-type on oikeasti tolkuttoman hieno ja mukava auto. Käytettynä niissä saa siihen rahaan aika paljon.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Naxu kirjoitti: X-typen myötä se sitten tuli useampien lompakolle sopivaksi ja siitäkös sitten saman hintaisia muun merkkisiä vehkeitä ostavat riemastuivat, eli alkoi se Mondeoksi haukkuminen.
Joo, eri autojen arvostus on aina mielenkiintoinen asia.

Aikalainen Mondeo itsessään ei ollut huono auto ja ST220 malli on jopa "arvostettu". X-type 3.0 jossa on neliveto, 230hp ja paljon parempi sisustus on sitten taas jostain syystä vähemmän arvokas. No, tarkoittaa vain sitä että hyväkuntoinen ja ruosteeton X-type tarjoaa rahalle vastinetta. Odotetaan vielä 10v - 15v niin "klassisen" ulkonäön omaava X-type alkaa olemaan arvostettu laajemminkin harrastepiireissä kun tarpeeksi paljon kantaa on romutettu.
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja JPE »

Välillä tuntuu, että ainoa auto mitä suomalaiset arvostavat, on Mersu.

Se on monelle symboli menestyksestä ja vauraudesta, vaikka Mersukin on suoltanut maailmaan enemmän paskaa kuin laksatiivitehdas.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
LeoP
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2013 12:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja LeoP »

Toinen x menossa, eikä noita omia yksilöitä nyt aivan vähä vikaisimmiksi voi sanoa.
Sinällään hienoa auto ajella, eikä tuo kaksoismassa vauhtipyöräkään kai aivan niin paha mörkö ole, kuin nettikeskusteluiden perusteella voisi kuvitella.
250 tkm ajettuna kytkimelle ei ole tehty vielä mitään.
Taisi tuo polttoaineen siirtopumppu ongelma vaivata 04 ympärillä, eikä sitä todennäköisesti pysty mangneeteilla tekohengittämään. Sen sijaan pumpun vuoksi tukkeutuneet suuttimet näköjään voi korjata ja mahdollisesti kiertoon jääneen metallihilun voi mangneeteilla keräillä pois.
Suodattimen pohjassa pidän edelleen magneetteja 70tkm sitten sattuneen pumppuvaurion jäljiltä.
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja JoHu »

LeoP kirjoitti:Toinen x menossa, eikä noita omia yksilöitä nyt aivan vähä vikaisimmiksi voi sanoa.
Sinällään hienoa auto ajella, eikä tuo kaksoismassa vauhtipyöräkään kai aivan niin paha mörkö ole, kuin nettikeskusteluiden perusteella voisi kuvitella.
250 tkm ajettuna kytkimelle ei ole tehty vielä mitään.
Taisi tuo polttoaineen siirtopumppu ongelma vaivata 04 ympärillä, eikä sitä todennäköisesti pysty mangneeteilla tekohengittämään. Sen sijaan pumpun vuoksi tukkeutuneet suuttimet näköjään voi korjata ja mahdollisesti kiertoon jääneen metallihilun voi mangneeteilla keräillä pois.
Suodattimen pohjassa pidän edelleen magneetteja 70tkm sitten sattuneen pumppuvaurion jäljiltä.
Onko oma X-Typesi siis tuosta 2004 vuoden tietämiltä? Ymmärsinkö oikein, että sinulla meni pa-pumppu jo 180 tkm kohdilla? Itselläni 2007 vuoden X-Type 2,0D. Ajettu 203 tkm nyt ja olen pohtinut tuota pa-pumppu asiaa ja koittanut etsiä tietoja, onko pumppu jossain vaiheessa muutettu parempaan ja kestävämpään, että olisiko järkeä alkaa ennalta vaihtaa pa-pumppua, ettei tuota kävisi. Varmaa tietoa tuohon en ole löytänyt mistään ja kunnostetut / uudet pumput ovat sen 500€ ja ylöspäin plus työt niin ei oikein hotsittaisi tehdä kyseistä remppaa "turhaan", jos 2007 mennessä onkin pumppu vaihtunut jo parempaan..?

Kytkin + kaksoismassa asiasta, omaani edellinen omistaja joutunut teettämään jo 150tkm paikkeilla. Samalla naisella oli ollut uudesta asti ja omien sanojensa mukaan lähinnä pääkaupunkiseutu - jkl ajossa. Liekö sitten niin paljon eroja osien laadussa vaiko vain ajotyyleissä, kun osalla menee vaihtoon jo 150 tkm kohdalla ja toisilla alkuperäiset osat vielä lähemmäs 300 tkm ajettunakin?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Naxu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 11:37 pm

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Vaihdoin omaani polttoainesuodattimen samalla kun käytin EGR:n irti ja putsasin. EGR:n sisällä oli ihan kiva kerros paskaa... Pitäis joko putsata kerran vuodessa tai sitten tulpata. Polttoainesuodattimen tyhjensin vatiin, puhdasta dieseliä, ei mitään ylimääräistä seassa. Kuinkakohan nopeasti nuo pumput hajoavat, jos vika iskee, eli hilettä lähtee kiertoon vai alkaako ongelma hiljalleen? Jos kerran vuoteen vaihtais polttoainesuodattimen, seurais sinne kertyneestä kierrossa olleesta dieselistä että näkyykö hilettä. Sitten jos hilettä alkaa näkymään, pumppuremppa jne. Mutta jos sen sais jo varhaisessa vaiheessa seuraamalla kiinni, olis ehkä pienemmällä vaivalla fiksattavissa.

Kytkin on tohon vaihdettu jostain syystä alta 30tkm ajon jälkeen, tiedä sitten miksi... Ainakaan vielä ei 2-massa kolistele. Sen kohdalla käyttö taitaa ratkaista kestävyyden suhteen aika paljon. Jos ajaa paljon pätkää ja vedättää matalilla kierroksilla, hajonnee nopeammin kuin reipasvauhtisessa maantieajossa. Eli se pitkään opetettu tapa, vitonen sisään heti kun jaksaa vetää, rikkoo 2-massan nopeammin kuin kierrosten pitäminen 2-tonnin hujakoilla... Polttoainetta ehkä menee jokusen tipan enemmän mutta mieluummin mä tankkaan kuin vaihdan 2-massaa...
LeoP
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2013 12:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja LeoP »

Oma x on alkuvuoden 05 ajopeli ja olen jostain saanut käsityksen, että tuo pumppuongelma vaivaisi suurinpiirtein tuon aikakauden autoja. Suodatin oli vaihdettu pari kk aikaisemmin, joten taitaa ilmetä nopeahkosti. Olen jostain kuullut huhun, että ongelma olisi ollut jossain pumpun tuotanto erässä. Todenperäisyydestä ei tietoa.
Kaksoismassa vauhtipyörän ikään huoltoliike sanoi luistattamisen vaikuttavan nopeasti. Ajotapa ja runsas kaupunkiajo on ilmeisen rankkaa.
Tuon EGR:n tulppasin ensi töinä auton tultua taloon ja samalla putsasin imusarjan. Eipä ole aiheuttanut ongelmia.
Naxu
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 11:37 pm

Re: Kissa tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Nyt on jo jonkin verran ehtinyt kertyä kokemusta x-typestä. Aika maltillisesti tullut kilometrejä 4kk:n aikana, 7000. Sen 22 vuoden ajan mitä mulla on ajokortti ollut ja autoja(harrasteautot mukaan laskettuna) kiertänyt käsien kautta lähemmäs 30, niin pakko sanoa että paras käyttis mikä mulla on ikinä ollut. Nyt en puhu kestävyydestä, sen näkee vasta vuosien päästä, vaan yleisestä fiiliksestä, ajomukavuudesta ja kokonaisuudesta. Polttoaineenkulutus on kohtuullinen dieselillä, kone on pieneksi dieseliksi miellyttävä, ajo-ominaisuudet ovat hyvät ja fiilis mikä autoon istuessa, se on iso asia. Kun ajaa päivittäin autolla johon istuessa ei ala v*tuttamaan, sillä on melkoinen vaikutus. Tähän asti on alla ollut autoja joihin on jo puolen vuoden jälkeen kyllästynyt. Siis käyttis -osion puolella.
Yks iso vika jaggessa on, oikeastaan aika pahakin vika. Tällainen pienikin saa nimittäin haluamaan lisää... Onneks tilipussi pitää haaveilut aisoissa. Käyttistä tuskin tulee tarve vaihtaa pitkään aikaan, mutta olishan se kiva jossain vaiheessa hommata pihalle Dodgen kaveriksi joku bensakoneinen jagge(lue xjr tms...).
Mutta nämä x-typet, hintaan verrattuna aivan loistavia ostoksia. Muuta ei oikein voi sanoa.

ps. olisko jollain x-type sedaniin sopivat kattotelineet ylimääräisenä? Hiihtolomareissuja ajatellen olis tarve hommata.
Vastaa Viestiin