Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Moi,

Tarina taustalla ensin, halutessasi hyppää suoraan lopun kyssäreihin. :mrgreen:

Tällä hetkellä perheen kakkosautona / emännän autona on vanha Almera. Kunhan siitä on aika luopua, tilalle haaveissa hankkia käyttöharraste kakkosautoksi Jaguar bensaa imevällä koneella ja iskutilavuutta ainakin 3 litraa. Budjetti ei niin tarkka, arviolta esim. 4 000 - 10 000€. Tuon hintaluokan Jaggeissa itseäni kiehtoo myös se, kuinka valtavasti rahalle saa vastinetta ja, että niiden arvo ei enää juuri tipu vaan pikemminkin alkaa kasvaa..

Vaatimukset ois mielellään ainakin 3,0l moottori, hyvä huoltohistoria ja hyvä kunto yleisesti, kun aikaa remppojen tekemiseen ei tahdo olla niin tätä vasten luotettavuus tärkeää. Lisäksi pakoäänet saisi olla ihan rouheat, toki merkin arvon mukaisissa rajoissa. 8) Taitaa vain vakioputkilla olla aika hienostuneen hiljaisia kaikki Jagget poislukien coupet ja R-mallit? Manuaalilaatikosta tykätään molemmat enemmän, mutta ainakaan V8 Jaggeissa sitä ei taida olla olemassakaan. :D Eipä sillä, kaikkea ei voi saada.. Ja emännän toive, oikeastaan vaatimus, että auto ei saisi olla hopean värinen. :mrgreen: Kilometrejä autoon tulisi vuodessa noin 10-15 tkm.

Olen siis päätynyt katselemaan ja kuolaamaan XJ:tä X300 ja X308 koppaisina, S-Typeä lähinnä alkupään 4,0l V8 malleja sekä X-Typeä 3,0l V6 koneella. Jakopään kiristinrulla ongelmat ja Nikasil-ropleemat 4,0l koneista (?) jokseenkin tiedossa sekä yleisimmät tyyppiviat S- ja X-Typeistä suht hyvin hanskassa, XJ:t vain pintapuolisesti, yleinen käsitys että X300 on laadukkain koskaan tehty Jaguar?? Onko varaosien hinnoissa, saatavuudessa tai niiden tarpeessa erityistä eroa mallien välillä, onko XJ:n osat sen kalliimpia kuin X- ja S-Typeissä? Lisätietoja ja foorumilaisten näkemyksiä näihin kaikkiin liittyen olisin vailla. Mitä suosittelisitte etsimään, mitä välttämään, mitä ottaa huomioon jne.?

Ps. Auton hankinnalla ei ole kiire ja se on vasta näin suunnitteluasteella, ainakin tällä hetkellä..
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja JPE »

X-Type nelivedolla ja 3.0 koneella tarjoaa valtavasti autoa. Kone on erittäin luotattava. 2.5-moottorin ongelmana saattaa olla öljypohjan tiivisteen vuoto. Eli kannattaa katsoa, että on kuiva joka puolelta.

Tärkein huoltotoimenpide nelivedossa on selkeä. Jakolaatikon öljynvaihto. Tilavuus on muistaakseni litran luokkaa ja on äärimmäisen tärkeää, ettei pääse kuivumaan. Samoin pohja on altis ruosteelle, varsinkin kylkien muovihelmojen alta. Kannattaa tehdä suojaus, jos pitää autoa kauemmin. Nämähän varmaan tosin tiesitkin, jos olet Äxiä omistanut.

Muuten omani oli erittäin luotettava auto, jonka ylläpito ei ollut mitenkään kallista.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Juu, kannatta katsella, pohdiskella ja jos et ole ajanut, käydä myös koeajamassa sopivia yksilöitä. Harrastuksen vuoksi on minulla ollut mahdollisuus koeajaa monia Jaguareja kun ne on esitelty, eli uusina autoina.

Pidin XJ:tä "vanhan miehen autona" kunnes ajoin Tanskasta Suomeen tip top kunnossa olleen V12-koneisen coupén. Sen jälkeen oli sellainen saatava, mutta päädyin 6-sylinteriseen käsivaihteiseen monestakin syystä.

V12 ja V8-koneisia ei ole myyty manuaalivaihteisina, siis XJ:tä, toki E-typeä ja myös XJS:ää aikoinaan.

Niinpä sitten tuli myös vm. 1998 XJ8 taloon ja olikin meillä 11 vuotta, ei yhtään pahaa sanaa sanottavana siitä.

Kaikissa teräskorisissa on ruoste se iso ongelma, ja alumiinikorisissa se vain kulkee toisella nimellä: korroosio.
Eli siltä pitää suojata ja aktiivinen puhdistus ja suojaus on suolattuna aikana välttämätöntä.
Tekniikka ei ole vaikeaa eikä kallista ja oikein huollettuina nämä pelit antavat mahtavaa kyytiä.

Moneen kertaan on XJ:llä vedetty esim. Helsinki-Salla, ja vanhemmillakin autoilla vaikka Tukholma-Hampuri tai toiseen suuntaan ja yhtä soittoa, eikä ole selkä tai niska väsynyt perillä. (n. 1000km)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Sovereignman
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 4:28 pm

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja Sovereignman »

Hei JoHu

Jakuvaarin kanssa samaa mieltä, kannattaa käydä. esim. autoliikeissä tutustumassa Jaguareihin. Varoituksen sana, kun Jaguarin olet itsellesi saanut, et eroon enää pääse. :-) (( Mutta, tämän jo tiesitkin ;-)) Itselläni kokemukset alkoivat 2012 XJ308 parissa. Kun koneen on tarkistanut, siis kuljettimet, ketjut jne. ja jos ei tietoa öljyjen ja nesteiden iästä, niin niiden vaihtojen jälkeen saa pitkäaikaisen suhteellisen luotettavan harraste auton. Jos, panostat vähän lisää rahallisesti saatat saada jopa XK 100 Series 1 Coupen, joita on myynnissä Suomessa jopa enemmän, kuin euroopan netti saiteilla.. ( Perus tekniikkahan on sama, kuin saman ikäisissä X308 V8 4.0 XJ tai XJR malleissa, - toki takaistuin on vain kesken kasvuisille tai nuorille ja notkeille.. ) Huom. Muista tarkistaa korin kotelot tms. mahdollisuuksien mukaan, -kaikki autot ruostuvat- tai niihin syntyy korroosiota, -ikävä kyllä myöskin Jaguarit, tosin ilmeisesti X-Typet ovat ilmeisesti herkempiä ruostumaan, kuin XJ:t tai XK:oot ?

Allekirjoitan Jakuvaarin pitkänmatkan ajot esim. XJ ( V8) 4.0 :llä omakohtaisella kokemuksella esim. v2014 11 vrk ja n.5000 km Keski-Euroopan reissu, ( pääpiirteissään ) Tallinna-Riika-Varsova-Praha-Inglostad-Aalen-Wolsburg-Berliini-Tallinna ja hyvin toimi, sekä kukaan perheen neljästä matkalaisesta ei valittanut autossa olosta, sekä matkan teko oli leppoissaa...

Nyt sitten on XF 3.0D käyttöautona ja XK Coupe ( X100 series 1 ) harrasteena :-) ( ..ja voi todeta, että molemmat ovat hauskoja ja kivoja autoja, XK Coupe, ehkä jopa kivempi kaupungissa kokonsa takia...

Huom. Mielestäni Nikasil ongelmia voi tulla vain, jos käyttäisi hyvin paljon rikkiä sisältävää bensaa ja saman aikakauden BMW V8 koneista ei esim. ole kuulunut ko.ongelmaa..
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JoHu kirjoitti:Moi,

Tarina taustalla ensin, halutessasi hyppää suoraan lopun kyssäreihin. :mrgreen:

Tällä hetkellä perheen kakkosautona / emännän autona on vanha Almera. Kunhan siitä on aika luopua, tilalle haaveissa hankkia käyttöharraste kakkosautoksi Jaguar bensaa imevällä koneella ja iskutilavuutta ainakin 3 litraa. Budjetti ei niin tarkka, arviolta esim. 4 000 - 10 000€. Tuon hintaluokan Jaggeissa itseäni kiehtoo myös se, kuinka valtavasti rahalle saa vastinetta ja, että niiden arvo ei enää juuri tipu vaan pikemminkin alkaa kasvaa..

Vaatimukset ois mielellään ainakin 3,0l moottori, hyvä huoltohistoria ja hyvä kunto yleisesti, kun aikaa remppojen tekemiseen ei tahdo olla niin tätä vasten luotettavuus tärkeää. Lisäksi pakoäänet saisi olla ihan rouheat, toki merkin arvon mukaisissa rajoissa. 8) Taitaa vain vakioputkilla olla aika hienostuneen hiljaisia kaikki Jagget poislukien coupet ja R-mallit? Manuaalilaatikosta tykätään molemmat enemmän, mutta ainakaan V8 Jaggeissa sitä ei taida olla olemassakaan. :D Eipä sillä, kaikkea ei voi saada.. Ja emännän toive, oikeastaan vaatimus, että auto ei saisi olla hopean värinen. :mrgreen: Kilometrejä autoon tulisi vuodessa noin 10-15 tkm.

Olen siis päätynyt katselemaan ja kuolaamaan XJ:tä X300 ja X308 koppaisina, S-Typeä lähinnä alkupään 4,0l V8 malleja sekä X-Typeä 3,0l V6 koneella. Jakopään kiristinrulla ongelmat ja Nikasil-ropleemat 4,0l koneista (?) jokseenkin tiedossa sekä yleisimmät tyyppiviat S- ja X-Typeistä suht hyvin hanskassa, XJ:t vain pintapuolisesti, yleinen käsitys että X300 on laadukkain koskaan tehty Jaguar?? Onko varaosien hinnoissa, saatavuudessa tai niiden tarpeessa erityistä eroa mallien välillä, onko XJ:n osat sen kalliimpia kuin X- ja S-Typeissä? Lisätietoja ja foorumilaisten näkemyksiä näihin kaikkiin liittyen olisin vailla. Mitä suosittelisitte etsimään, mitä välttämään, mitä ottaa huomioon jne.?

Ps. Auton hankinnalla ei ole kiire ja se on vasta näin suunnitteluasteella, ainakin tällä hetkellä..
Moi,
Muutamia ajatuksia
-Hinnannousua ei varmaan X ja S Typejen kohdalla voi odottaa aikoihin vielä ja sekin tarkoittaisi kai vähän ajetun ja priimakuntoisen hillomista odottamaan sitä hinnan nousua.
- Laittamiseen pitää varautua varmaan kaikissa mikäli kilometrejä tulee lasiin. Osia saa kaikkiin malleihin samoihin hintoihin maailmalta
-Päkoäänissä jopa R mallitkin ovat aika hiljaisia, mutta takapönttöjen vaihdolla saa hieman möreämmät äänet kuitenkaan äänimaailman menemättä överiksi.
- Nikasil tuskin on ongelma enää jos kärry on vielä ajossa.

Kuten edellä kirjoittajat mainitsivat, kannattanee päättää mitä haluaa ja lähteä sitten etsimään mallin parhainta yksilöä itselle.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

jakopään laitto on todella yksinkertainen operaatio, kun vaan jaksaa purkaa muut osat pois tieltä. nikasil ongelmaa ei ole koskan tullu vastaan edes mersuissa. :lol:
xjr -99
galaxie -61
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

kissaeläin kirjoitti: - Nikasil tuskin on ongelma enää jos kärry on vielä ajossa.
Jep, mietin tuossa aiemmin, että pitäisikö palkinto luvata jos joku vielä Nikasil-ongelmaisen
auton löytää, kun 15 vuoteen ei rikkibensaa ole missään (ainakaan länsimaissa) myyty.
Mutta Nikasil-legenda elää ikuisesti, varmaan vielä vuonna 2050 joku entisöi XJ8:ia ja kyselee
että mitä pitäisi tehdä Nikasil-linereille... :P
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Sovereignman kirjoitti:Jos, panostat vähän lisää rahallisesti saatat saada jopa XK 100 Series 1 Coupen, joita on myynnissä Suomessa jopa enemmän, kuin euroopan netti saiteilla.[/XK olis kyllä tosi maukas ja joskus ekan X-Typen aikaan sellaiseen vaihdosta haaveilinkin, mutta nykyään välillä tarvitsee tilaa tavaroille ja ajoittain enemmän kuin 1-2 hlö:lle niin täytynee jättää pois vaihtoehtojen listalta. Ehkä sitten kolmanneksi autoksi joskus..
kissaeläin kirjoitti: Moi,
Muutamia ajatuksia
-Hinnannousua ei varmaan X ja S Typejen kohdalla voi odottaa aikoihin vielä ja sekin tarkoittaisi kai vähän ajetun ja priimakuntoisen hillomista odottamaan sitä hinnan nousua.
- Laittamiseen pitää varautua varmaan kaikissa mikäli kilometrejä tulee lasiin. Osia saa kaikkiin malleihin samoihin hintoihin maailmalta
-Päkoäänissä jopa R mallitkin ovat aika hiljaisia, mutta takapönttöjen vaihdolla saa hieman möreämmät äänet kuitenkaan äänimaailman menemättä överiksi.
- Nikasil tuskin on ongelma enää jos kärry on vielä ajossa.

Kuten edellä kirjoittajat mainitsivat, kannattanee päättää mitä haluaa ja lähteä sitten etsimään mallin parhainta yksilöä itselle.
Niin lähinnä tarkoitin, että XJ:t tuossa hintaluokassa noin/reilu 20v ikäisinä alkavat olla sitä ikää, että arvokäyrä lähivuosina voi lähteä npusuunkin hieman. X- ja S-Typeissä jos kunto on hyvä/erinomainen ja hintaluokka 5000€ ja yhtä erinomaisena pitää niin tuskin hinta enää laskee juurikaan? Olisi pitänyt ilmaista itseäni selkeämmin. :mrgreen:

Tämä oli uutta minulle, että nikasil-ongelmat ovatkin vain legendaa nykyään ja johtuvat rikkipitoisen bensan käytöstä? Nöyrä kiitos ja kumarrus niihin liittyen kaikille.

Mallin päättäminenhän tässä vaikeinta onkin.. Toisaalta 3,0 X-Type eritoten punaisella nahkasisustalla olis äärimmäisen houkutteleva, jollainen on myynnissäkin nettiautossa.. toisaalta taas v8 S-Typet houkuttelee ja toisaalta XJ isoba kissana.. Hankalaa kun haluaa kaikkea mutta vain yhden voi saada. :mrgreen:

XJ:ssä vaihtuvat suorakutoset v8:ihin 97(?). Onko moottorien suhteen huoltamisen helppoudessa / vaikeudessa, kestävyydessä jne. eroja minkä verran? Onkos ilmajousituksessa mitään sudenkuoppia?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja JPE »

Minä sijottaisin hieman lisää ja ostaisin viimeisen sukupolven vanhan, alumiinikorisen XJ:n. Sen arvo voi noustakin. Noita ei nimittäin aivan hirveästi tehty. Täysin ajaton ulkonäkö. Tulee näyttämään hienolta vielä vuonna 2030 ja luotettavuus hyvä.

Tässä hieno videopätkä paljon ajetusta XJR:stä.

https://www.youtube.com/watch?v=elcrF2CNpHk
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JoHu kirjoitti:
Tämä oli uutta minulle, että nikasil-ongelmat ovatkin vain legendaa nykyään ja johtuvat rikkipitoisen bensan käytöstä? Nöyrä kiitos ja kumarrus niihin liittyen kaikille.
Tässä vielä "todisteita":
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil
http://www.popularmechanics.com/cars/a6 ... ikasil-v8/
EU kielsi rikin bensassa jo vuonna 1999 eikä sitä esim UK,D,FIN ollut sitä ennenkään haitaksi asti.
http://ec.europa.eu/environment/air/tra ... ulphur.htm
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja TexPat »

JoHu kirjoitti:
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Hyvä JoHu,

Kun tarkastelee signatureasi niin sinulla on vain kaksi vaihtoehtoa:

1) Hankit parhaan mahdollisen X300/X308 mitä löydät budjettisi rajoissa
2) Nostat budjettia hieman ja hankit X350/X358:n

Sinulla on jo kokemusta kahdesta (2) eri X-Typestä ja yhdestä (1) S-Typestä. X- ja S-Type tarjoavat kumpikin yhden näkökulman Jaguar-kokemukseen, nyt puuttuu tältä aikakaudelta sedaneista enää XJ! Ja varsinkin kun haet "puoli-harrasteautoa" niin nyt on aika tutustua XJ:n maailmaan. Jos itse olisin samoilla parametreillä liikkeellä niin etsisin ehdottomasti 2002 vuosimallin XJR 100 autoa (https://www.facebook.com/Jaguar-XJR-100 ... 813191391/) vaikka olenkin enemmän JRG/BRG ihminen mitä Jaguareiden väriin tulee.

Koska uloshengityskaasun tuottopotentiaali on paha asia niin Suomessa X350 4.2 V8 koneella näyttävät olevan jopa halvempia kuin 2.7 kiisseelit joista sinulla onkin jo kokemusta.

Itseasiassa tämä jenkkituonti X350 menee melkein budjettiisi jos saat tingityksi hitusen.
https://www.nettiauto.com/jaguar/xj8/8906414
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja nestori »

XJ ehdottomasti.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

ÄXJii suasittelen lämpösesti. Ittellä X358. Maam mainio menopeli.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
holley
Viestit: 9
Liittynyt: La Helmi 04, 2017 6:47 pm

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja holley »

Mulla on halvahko XJ40 ja sitten kun myyn joskus pois ja laitan 10'000 EUR, tarkoitus on edelleen ostaa hemmetin siisti XJ40 - ja seurata teitä, jotka puhutte tuoreempien Jaguarien arvonnousuista..se ottaa sen 30 vuotta, että arvo varsinaisesti lähtee nousuun, luulen kuitenkin. Ei se toki laskekaan pahasti enää 20 v jälkeen.
Olen joskus etsimässä sitä 100tkm ajettua 1993-1994 XJ40 Jaguaria, joka oikeasti on kehuttu luotettavuudellaan. Virheetöntä ja ruosteetonta. Sellainen maksaa vissiin tuplat normaalikuntoiseen yksilöön, näinhän se mennee. Ja huoltokulujen takia ajattelin "jäädyttää" tuollaiseen mitättömäntehoiseen 223 hv autoon, vaikka tarjolla olisikin niitä pirteämpiä v8-koneisia ja kaikenlaisia. Täällä Suomessa on kameratolpat, ####, jotka väkisin muovaa ajattelutapoja.

Minä tulin vähän "out of the box" ja näen nuo XJ40:t ja X300:t mataline linjoineen katukuvasta kuitenkin paljon paremmin, kuin tuoreemmat Jaguarit, edes sen alumiinikorisen tuoreemmista puhumattakaan. Eli maailmassahan on "ihan hyviä" autoja paljon, BMW:n 7-sarjaa ja Mersun S-malleja kaikenlaisia, mutta...

Minulla on tosin ollut talvikäyttöautoina 25-30-vuotiaita v8-jenkkejä, Capricea, Caminoa ja Mustangia ja tavoite ollut pysyä alle 40 c/km KAIKKI kulut huomioiden ja ehdottomasti välttää hinausautoja tai äkillisiä korjaustarpeita. Tätä voi olla vaikea uskoa, mutta jopa 40 vuotta vanha autokin voi olla luotettava, eikä siinä vaadita mitään kellosepän+lentokonemekaanikon taitoja noiden ylläpitoon. Etsii ruosteettoman yksilön, jota on pidetty tallissa (kyllä sen näkee) ja pitää kulutusosat kunnossa ja huoltaa hyvin. Just nuo huoltoasiat pitävät minut nytkin riittävän VANHAN Jaguarin kimpussa, kunhan ei kuitenkaan ihan katkojankärkien säätöjä tarvitse tehdä sentään...

Eli minulla on tuossa 4000-10000 eur hintahaitarin alapäässä oleva XJ40 nyt käyttöautona, harrasteauto-kriteeri on vaan yleensä seurannut jotenkin mukana. Laitoin just kysymystä letkulämmittimistä ja voin myöhemmin kertoilla, kuinka hyvin tuollaisella 184 tkm ajetulla "ikivanhalla" Jaguarilla oikein lopulta pärjääkään.

Eli HYVÄ YKSILÖ, vanhakin, ja mieluummin vähemmän kilsoja ja siisti, kuin se, että nyt väkisin kaivelet sen UUSIMMAN 4-5-litraisen v8-Jaguarin jostain peräkylän jobbarilta, kun kerrankin voisit saada naapurin hiljaiseksi..

No, tämä toki riippuu siitä, haluaako autoltaan jonkun ääniohjauksellisen navigaattorin integroituna kojetauluun, vai jotain muuta. Minä hain jotain muuta.
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Holley, kuulisin erittäin mielelläni lisää kokemuksia "ikivanhasta" käyttöJaggestasi. XJ40 luonnollisesti kiinnostaa myös, mutta jotenkin olen jäänyt siihen käsitykseen, että ne puheet Jaggejen sähköpuolen vioista ym. kumpuaisivat juuri 70-80-lukujen autoista ja, että laatu olisi parantunut 90-luvun alussa? Onko tämäkin vain legendaa vai onko todenperäisyyttä?

Mainitsit huoltokustannuksista. Kuinka järkyttävän paljon kalliimmaksi käytössä tulisi esim. V12 vrt. suora 6? Tulpat ym. toki 2 x enemmän jne. mutta miten kaikki muu? Pääseekö esim. alle 15l bensan kulutuksella 100km missään ajussa? Luotettavuus, huoltovälit jne. Mielelläni kuulisin teiltä myös kokemuksia ja näkemyksiä eri iskutilavuuksisien suora6, v8 ja v12 huoltokustannuksista, kestävyydestä, omista mieltymyksistä jne.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Kyselit eri moottoreista niin mulla on kymmenettä kesää ajossa ahdettu 4.0L niksil V8 ja varsin ongelmatonta on ollut. Kilsoja ei tietty tule paljoa, 66-> 117tkm on rullattu mun omistuksen aikana. Kun muistelen menneitä niin ilmamassa mittari, 1kpl lambda ja termostaatti on osat mitä normihuoltojen päälle on konehuoneeseen joutunut laittamaan. Vesipumpun uusin "varmuuden" vuoksi termarin vaihdon yhteydessä mutta vanhankin siipipyörä oli virheetön mutta tulipa laitettua metallisiipinen tilalle. Perushuollothan on aikas vähäisiä nykymoottoreissa, öljyt + suodatin (7.3 litraa tilavuus) vuosittain ja tulpat ahdetuissa 48tkm ja vaparissa 96tkm välein eli kerran on tulpat ja ilmanputsari vaihdettu. Jakopää on tehtaan jäljiltä ja ainakin yläpuolen kiristäjät edelleen ehjät.... Bensaa tuo syö mun ajossa kesän aikana 13l/100km, maantiellä 80-100 nopeuksilla pääsee helposti alle tuon. Hämmästyttävää on myös se että minkäänlaisia öljy/muita nestevuotoja ei ole 17 vuotta vanhassa värkissä, ei edes "hikoilua" mistään tiivisteistä.
Mulla siis hyviä omia kokemuksia (ei netistä luettua mielikuvaa) jaggen V8 koneesta, kopan koneen ympärille voi sitten valita oman mieltymyksen mukaan :mrgreen:
Jaggen laadusta sen verran että 2000 mallisessa myös alustan, sähköjen ja muunkin tekniikan osalta meno on ollut hämmästyttävän ongelmatonta.
Mieltymyksistä sen verran että kiihdyttely on kivaa ja ahdettu versio tekee siitä vielä kivempaa :mrgreen:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Nyt keesällä alla XK8 Cab jossa ahtamaton V8.
Viime kesänä bensaa meni n. 5000km ajossa 11,9L/100km. Toki n. 90% maanitetä.
Äsken ajoin Inkooseen ja takas katto auki 90kmh ja kulutus 9L/100km.
Kaupungissa sitten menee ihan älyttömästi!
Huoletonta juu, ajettu 165 000km. Mennyt yksi puola= 200e. Sekä yksi autom laatikko ( ovh 9991e ).
Kiihtyy 0-250kmh 61sek ja ahdettu 31sek eli XKR on ihan hurja värkki.......
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Kiitokset näistä taas. :) Vielä kaipailisin kokemuksia ja näkemyksiä suora kutos koneista ja ylipäätään vanhemmista, 80-90-lukujen XJ:istä. Ja toki kaikki muukin asia ja asian viereinen on tervetullutta. :mrgreen:
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

oman näkemyksen mukaan noi suorat kutoset on aika pomminvarmoja möykkyjä, jostain muistelisin jonkun kertoneen enkkarin olevan 500t mailia ilman avaamatta? oma kokemukseni toki rajoittuu vain x300 malliin 4.0 kutosella jonka pitäisi olla kanssa jaguaristien mukaan huolettomin jaguar ?
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Kakkos / käyttöharrasteen hankinta edelleen to do -listalla aikavälillä x-y..

Alkanut kiinnostamaan vanhemmat XJ:t ja Daimlerit. Series 1-3, 70-80-luvuilta. Esim.
https://www.nettiauto.com/jaguar/xj6/9900020

Kysyisin paremmin tietäviltä lisätietoja niistä? Käyttö olisi että toimisi kakkosautona / käyttöharrasteena ja yrityksen puolesta voisin lisäpalveluna myydä autoa asiakkaille hääparien kuskaukseen, eläkkeelle jäämisiin ym. Lähtökohtaisesti toimisin itse kuskina ja juhlakäyttöä ehkä muutamana päivänä vuodessa. Ajoa tulisi arviolta 7-10 tkm vuodessa ja tarkoitus olisi, että auto olisi käytössä ympäri vuoden, mutta talviaikaan käyttö vähäisempää ja pahimpia loskakelejä vältellen.

Kysymykseni kuuluukin siis, onko 70-80-lukujen XJ tai Daimler järkevä ostos kyseiseen käyttöön? Tarkoitus olisi, että auto olisi kuitenkin ihan perus luotettava kulkine ettei tarvitsisi koko ajan remontoida ja laitella, kun ei tahdo aika riittää moiseen harrasteluun ja suuremmat remontit täytyy teettää muilla. Ymmärrän toki, että 40 vuotta vanha XJ tai ylipäätään mikään niin vanha auto ei ole luotettavin vaihtoehto ja yksilöissä on valtavat erot, mutta jos vaikka yleiseksi vertailukohdaksi ottaisi Volvo Amazonin, 140-sarjan Volvon, pystylyhty Mersun tms. niin onko ko. aikakauden XJ:t merkittävästi epäluotettavampia, ruosteherkempiä tms.? Itsellä jotenkin sellainen mielikuva, että 70-80-lukujen XJ:t olis heikompaa tekoa kuin 90-luvulta eteenpäin, mutta kuinka merkittävästi..?

Tämän jaarittelun pointti siis oli, onko 70-80-lukujen XJ tai Daimler tolkullinen vaihtoehto tuohon käyttöön? :mrgreen:
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JoHu kirjoitti:Itsellä jotenkin sellainen mielikuva, että 70-80-lukujen XJ:t olis heikompaa tekoa kuin 90-luvulta eteenpäin, mutta kuinka merkittävästi..?
70-luvun Jaggejen luotettavuusongelmat eivät niinkään johtueet suunnittelusta vaan huolimattomasta (tai jopa tahallisesti virheitä tehdyistä) valmistuksesta BMC-aikana. Sir John Egan aloitti laatukampanjan 1980 ja -85 hän ilmoitti ongelmien olevan ohi. Valmistuksen aikana tehdyt laatuvirheet (esim mutteri "unohtui" sylinteriin) tulivat ilmi alkuvuosina. Jos auto on tänne asti selvinnyt, niin kyllä siitä on valmistusviat jo korjattu. Mutta toki 35 vuotta vanhassa XJ:ssä on todennäköisyys enemmille ongelmille kuin 10 vuotta vanhoissa S:ssä ja X:ssä. Enempi kylläkin vaikuttaa yksilön kokema huoto ja hoito, ruostesuojaus mukaanlukien. Eli ostettavan yksilön tarkastus tärkeää.

Oma mielipiteeni noista on, että XJ (Ser1-3) sopisi parhaiten hää-/eläkeläisautoksi: tilava, klassinen ulkonäkö, "vanhahtava" look puree morsiamiin ja eläkeläisiin. Ser3 viimeisenä mielestäni parhain. Daimlerina tehtiin jopa 1992 asti. Mutta minähän olenkin hieman kallellaan vanhuksiin... :P

Tapasin tuo TJ-50:n pari vuotta sitten. Silloinen omistaja (ei tuo myyjä) oli hitsaillut sitä koko talven, joten luulisi ruostejutut (alusta) olevan kunnossa. Omistaja oli muistaakseni ammatiltaankin hitsari. Pinnaltaan se oli (silloin) aika karu, olisi kaivannut monen kohdan fiksauksen ellei peräti ylimaalauksen. Kuulostaahan tuossa "maalivirheitä" olevan vieläkin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Kyllä jotenkin kun lukee topicin aloittajan juttuja tekisi mieli sanoa että osta sitten kaksi autoa. Vuosia sitten meidän emäntä hoiti yhden talven työmatkansa -55 mallisella 2D Chevy Bel Airilla jossa ei ollut lämmityslaitettä, kun oli vanha California auto. (Lähti aamulla tallista). Eli onhan ihminen sopeutuvainen, kun on pakko, mutta. Mietitään perheen kakkosauton hankintaa, joka pääasiallisesti lienee vaimon käytössä. Tähän käynee XJ40 ja uudemmatkin kohtuulisen hyvin. Sitten pitäisi hääkeikoille olla jokin mielenkintoinen kuten esim. XJ 6/12 Series 1 -3. Onhan kuitenkin nyt jo totuus ettei Series 1 - 3 ole soveltuvia jatkuvaan talvikäyttöön, varsinkaan naiselle. Harrastusmielessähän se käy, mutta... Jo pelkästään aika nopeasti tulevien ruostevaurioiden takia olisi asiaa mietittävä ainakin kaksi kertaa. Ennen oli kaikki toisin, ja kyllä mäkin ole asentanut Series 3 autoon istuinlämmittimet. Niistä ei kylläkään ollut paljonkaan iloa kun nahka oli niin jumalattoman paksu.
i
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No kuten jo kirjoitettu, on makuja monia, mutta nyt kun on täysin remontoidulla 1975 4.2L XJ6C:llä takana 40.000km 10 kesänä voi sanoa että asianmukaisesti huollettuna on se kyllä varma ja mukava kyyti. Meidän perheen naisetkin ajaa sillä mielellään, vaikka meidän auto onkin käsivaihteinen (loikkarilla.) 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Jos luet vähänkään tarkemmin, niin mähän puhunkin talvisesta käyttöautosta joka olisi pääasiallisesti rouvan käytössä. Tuskinpa teillä on montaa metriä Series kakkosella tullut lumessa taivallettua.
i
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kakkos/käyttöharrasteautoksi XJ, S-Type vai X-Type?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No ei se vastaus ollut mitenkään suunnattu tuohon Chevy-kommenttiin, vaan yleisesti noitten pelien luotettavuudesta. Ei ole laitettu mitään modernia (kuten kärjetöntä sytytystä) ja jopa sterokin päivitettiin taaksepäin 80-luvun alun radiokasettisoittimesta vuoden 1975 Quadraphonic 8-track soittimelle.

Olen ajanut Series 2:llakin talvella, lumessa ja jäällä, kuten myös Mark Vitosella ja E-typellä on käyty hiihtämässäkin sukset katolla. Mutten tietenkään halua, enkä suositella kenellekään noitten liuottamista suolatuilla teillä, ne ruostuvat pahasti!

Eli jyrkkä ei talviautoiluun, lukuunottamatta satunnaisia mobiilitapahtumia ja kokoontumisia tai nautinnollisia Tapaninajeluita, Uudenvuodenajeluita tai kuusenhakuretkiä ja keväisiä hiihtoreissuja. Mutta kylmähän ei noissa autoissa pääse yllättämään, lämpöä riittää ja mukavuus ja ajo-ominaisuudet ovat mainiot. Toki liukkailla olisi lukkoperä kiva (ei ollut vakiovaruste XJ6:sissa) 8)

-Jakuvaari

Jk. Aika paljon oli kivoja talvikuviakin. Dropboxista linkitetty tännekin, mutta kun se meni niin monimutkaiseksi. Jag-Loversin vanhoissa kuva-albumeissa on joitakin otoksia.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin