Ihana mutta resonoiva XF

Yleinen Jaguar-keskustelu
J.A.Guar
Viestit: 6
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 3:42 pm

Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja J.A.Guar »

Muutaman kuukauden se kesti. Isännän kypsyttäminen. Toteutin jo vuonna tappi syntyneen haaveen Jaggesta. Mukavasti se Jaggekuume tarttui lopulta mieheenikin, kun "vahingossa" vein hänet autokaupoille. Sitä ennen olin käynyt koeajamassa useita, joten itse varmistuin hankinnan välttämättömyydestä ;) Hyvä yksilö saapuikin kotiin lemmikiksi. Siitä on pidetty huolta, mikä näkyy sekä sisällä että ulkona. Toisin sanoen juuri mitään ei näy. Auto on vuosimallia 2014, vähän ajettu. Käyttäytyy hyvin.

Mutta. Nyt kypsyy emäntäkin. Auton takana resonoi melkoisen voimakkaasti. Olemme paikallistaneet lähteen: takaoven puupaneeli. Kun sitä painaa, resonointi lakkaa. Onko mitään tehtävissä itse vai pitääkö auto viedä Jaggen omaan huoltoon? Toivottavasti vaivan ylipäätään saa korjattua!
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja mikki »

Valitan hermoja repivää ääntä.....
Tokihan sen saa pois kitillä/silikonilla/liimalla tms. Ehkä parhaiten kuitenkin avaamalla panelia ja sisäkautta. Voipi tulla kauniimpi lopputulos.
Tuollaisenhan hoitaa vasemmalla kädellä Juvanmalmin osaajat Jag-Finn tahi Karaasi jos itse ei halua puuhastella!
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Resonointi voi tulla myös oven sisältä, nekin lakkaavat kun ovea painaa. Ehkä itse äänestä voi jotain päätellä, luulisi että muovisen "puu"paneelin liike muovista ovipaneelia vasten olisi varsin erilainen ääni kuin oven sisällä olevien metallien tai kaapelien osumat peltiä vasten. Voi tietysti vaatia kokemusta, että tunnistaa äänen lähteen.
Jos itse haluttaa ongelmaa selvittää, niin seuraavan haun linkit ehkä auttavat:
https://www.google.fi/search?q=jaguar+x ... 6QThjbmYBg
Esim eka linkissä on ensin etuoven purkuohjeet ja myöhempänä ketjussa takaoven.
https://www.jaguarforums.com/forum/xf-x ... ow-110947/
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Pre-faceliftissä on ainakin kaksi tehtaan bulletinta resonoinnista, toinen kattoverhoilussa ja toinen juuri oven sisällä. Faceliftissä voi niitä olla myös. Ne saa siis takuuaikana ruikuttamalla kuntoon merkkiliikkeessä.

Muuten nyppäisisin paneelin irti, lähtee yleensä kampeamalla ja laittaisin jotain fylliä väliin sopivasti.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Eikös tuo mene 3vuoden Jag caren (takuu ja huolto) alle?
Eli pitäisi merkkiliikkeen hoitaa ilmaiseksi varsinkin kun tuosta on TSB.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
äksä
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Marras 23, 2016 8:45 pm

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja äksä »

Itselläni resonoi zf:n kuskinovi. Avasin oven sisäpaneelin joka on muoviklipsuilla kiinni. Ennen avaamista on irroitettava muutama ruuvi mm. ovenavauskahvan vierestä, pienen muovilevyn takana. Resonoinnin aiheutti ikkunan vaijerin rummutus paneeliin. Laitoin jotain suojaa, ettei paukuta. Vaijerin suoja oli siitä kohtaa hapertunut. Ärsyttävä ääni, helppo korjaus.
XF 2,7D vm. 2008 aj.159tkm
J.A.Guar
Viestit: 6
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 3:42 pm

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja J.A.Guar »

Hei ja kiitos vastauksista. Taisin muuten tulla "ongelmani" kanssa framille sanomatta: kiitos ryhmään pääsystä! On hienoa nähdä, että täällä annetaan tukea, ei kuittailla - kuten säännötkin sanovat.

Valitettavasti Jaggen 3 vuoden takuu on päättynyt ennen kesää. Itse pitää siis selvitä tai antaa jonkun toisen selvittää. Juuri äsken istuin takapenkillä. Painoin paneelia, aika hellästi. Ääni loppui. Minusta se on siis se paneeli itsessään. Kuin muinoin jossakin toisessa autossa, kun kaksi materiaalia kihnaa toisiaan vasten. Helinäksi en sitä kutsuisi, vaan nitinäksi. Pitänee tutkailla itse ja miehen kanssa. Minulla ei ole sormi keskellä kämmentä tai kynnet liian pitkät ;) Mielelläni siis tuunaisin itsekin jotakin, mutta ajatus paneelin irrottamisesta itse on vielä asia, johon en uskalla ryhtyä.

Mietin siis vielä. Tai sitten yksi istuu aina takana ja painaa tuon tuosta paneelia. No way.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Juu, tervetuloa vaan ryhmään, Jacqueline Amelie (arvasinhan oikein nuo etunimesi? :)
Pystyykös sinne puupaneelin alle kiilaamaan mitään (tulitikku tai sen palanen, nuppineula, joku pehmeä materiaali) siten, ettei se
kiila näy mutta estää paneelin natinan? Esim ohutta vaahtomuovia jäätelötikulla piiloon listan alle painellen? Vaikka useampaankin kohtaan.
Jos lista on kuopassa, niin sitten vaikeampaa ja vaatii oven purun.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
J.A.Guar
Viestit: 6
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 3:42 pm

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja J.A.Guar »

No jopas. Tuollaisia kikkoja jokanaisen pitäisi pystyä itsekin keksiä! Kun ehdin, Jacqueline laittaa toimeksi! :roll:
J.A.Guar
Viestit: 6
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 3:42 pm

Re: Ihana mutta resonoiva XF

Viesti Kirjoittaja J.A.Guar »

Aika hauska, kesytetty kissa. Kun otin asian esille täällä, resonointi on lakannut! Oikeasti. Nyt voi ajaa miten muhkuraista tietä tahansa, resonointia ei ole. En keksi mitään muuta selitystä kuin kosteamman syksyn, vaikka autolla on sisätalli. Pääasia, että nyt voi keskittyä ajamiseen!
Vastaa Viestiin