Sivu 1/1

JLR: vain sähkö ja hybridi 2020

Lähetetty: La Syys 23, 2017 3:58 pm
Kirjoittaja Kopi

Re: JLR: vain sähkö ja hybridi 2020

Lähetetty: La Loka 07, 2017 11:45 am
Kirjoittaja eeimmon
Ei huolta, tämäkin dramaattinen uutinen on vain seuraus asiantuntemattomien toimittajien lankeamisesta Volvon taitavasti laadittuun julkisuus-jippoon.

Heti Volvon ilmoituksen jälkeen ihan vakavasti otettavissakin uutismedioissa (The Guardian, BBC, the Telegraph) hehkutetiin miten Volvo ei enää valmista vain polttomoottorilla varustettuja autoja vuodesta 2019 alkaen.

Hesarin pääkirjoitus tietysti veti mutkat suoriksi: "Volvo aikoo ensimmäisenä perinteisenä autonvalmistajana luopua ainoastaan polttomoottorin voimin kulkevien autojen valmistamisesta." Volvo sai paljon ilmaista ja myönteistä julkisuutta hetkessä.

Paitsi, tämä ei ole totta. Ei Volvo sitä väittänytkään, mutta uutinen oli kirjoitettu huolellisesti ja mutkikkaasti, niin että teknisesti tietämättömät toimittajat menivät ansaan. Volvo ilmoitti, että sen tuomat uudet automallit sisältävät vuodesta 2019 alkaen sähkömoottorin osana voimalinjaa. Siis hybridi, tavallinen tai ladattava, riittää. Nykyisten automallien tuotanto jatkuu kuten ennenkin, Volvon tapauksessa jopa 10 vuotta on mallin elinikää facelifteineen. Tietysti sähkö-Volvokin tulee, sitten joskus.

Muistuttaa sitä, kun Ruotsi päätti kansanäänestyksessä 1980 -luvulla luopua ydinvoimasta. Ruotsia alettiin pitää edelläkävijänä hirveän vaarallisesta ydinvoimasta luopujana ja suitsutettiin vihreissä piireissä mallina muilla. No, Ruotsin ydinvoimakapasitettii nousi tämän rohkean päätöksen jälkeen yli kaksinkertaiseksi 2000 -luvulle tultaessa. Uusia laitoksia ei rakennettu, mutta olemassa olevien tehoa nostettiin reilusti ...

Re: JLR: vain sähkö ja hybridi 2020

Lähetetty: La Loka 07, 2017 5:34 pm
Kirjoittaja trj
No, jos ovat varustautuneet siihen että se autokaupan promillemyynti vaihdetaan 1/100 promillemyynniksi, niin mikäpä jottei.

Vaan höpinä on ..., sitä samaa viherpesua niinkuin muukin hypetys tämän asian ympärillä. Kuka oikeasti uskoo siihen että autokanta on muuttunut pääasiallisesti jo sähköautoiksi, niin uudet kuin käytetytkin, ja yhteiskunnan(yhteiskuntien) koko infrakstuuri on valmis siihen, niin käsi ylös.
Pikainen laskutoimitus mitä sähköverkon tuotto ja kapasiteetin kestävyys pitäis olla että edes osa tästä automäärästä olis liikenteessä, ja varsinkin edes siedettävällä pikalatauksella. 100 kw auton ulostuloteho, eli vähintään 120 kw/h/autoa sisäänmeno. Ja paljonkos olikaan ihan se normi, okt:n pääsulake, saati osakeyhtiöiden/asunto? Ja mihin hintaan jakeluverot alkaa tienpäällä myymään pikatehosähköä, (jos kapasiteetti kantaverkossa edes riittää = kun ei riitä.)?

50-luvulla kuviteltiin että 2000-luvun autot lentää. No niin ne lentääkin, välillä vatukoihin. Ihan niinkuin 50-luvullakin.
Että semmosta, sähköautoilua luvassa. :shock: