XKR talvisäilytys
XKR talvisäilytys
Omaan lämpimään talliini kun tarvitsen askartelutilaa talveksi, niin olisi tarkoitus viedä
XKR ensi viikolla talvisäilöön kylmään (mutta kuivaan) halliin.
Otanko akun pois vai jätänkö paikalleen?
Tuleeko irrotuksesta jotakin ongelmia auton toimintaan?
Muitakin vinkkejä talvisäilytykseen saa kertoa!
XKR ensi viikolla talvisäilöön kylmään (mutta kuivaan) halliin.
Otanko akun pois vai jätänkö paikalleen?
Tuleeko irrotuksesta jotakin ongelmia auton toimintaan?
Muitakin vinkkejä talvisäilytykseen saa kertoa!
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XKR talvisäilytys
Molempia koulukuntia on.. jos ei ole sähköä käytössä niin akku on varmasti tyhjä keväällä eli silloin kannattanee ottaa akku pois. Radion koodi kannattaa katsoa talteen ja ikkunoiden opetus pitää tehdä käyttöönoton yhteydessä, näillä ainakin oma on herännyt henkiin. Muista tarkistaa että saat takaluukun auki myös avaimella ettei tule yllätystä kun akkua ruvetaan asentelemaan
Jos säilytyspaikassa on sähkö käytössä niin sitten harkitsisin ylläpitolaturia. Oma on jo useamman talven viettänyt "äly"laturiin kytkettynä koko talven ja akku on säilynyt hyvänä. Pikku riskihän tossa on jos on sellanen paikka missä ei ole mitään valvontaa jos sattuu elektroniikka kosahtamaan talven aikana....
Kunnolla painetta renkaisiin ettei ole niin kulmikkaat keväällä. Bensan suhteen on myös montaa mielipidettä, ite oon tankannu täyteen. Hyvin on aina pelannu "vanhalla" bensalla keväällä.
Tämmösiä tuli mulla mieleen.
Jos säilytyspaikassa on sähkö käytössä niin sitten harkitsisin ylläpitolaturia. Oma on jo useamman talven viettänyt "äly"laturiin kytkettynä koko talven ja akku on säilynyt hyvänä. Pikku riskihän tossa on jos on sellanen paikka missä ei ole mitään valvontaa jos sattuu elektroniikka kosahtamaan talven aikana....
Kunnolla painetta renkaisiin ettei ole niin kulmikkaat keväällä. Bensan suhteen on myös montaa mielipidettä, ite oon tankannu täyteen. Hyvin on aina pelannu "vanhalla" bensalla keväällä.
Tämmösiä tuli mulla mieleen.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XKR talvisäilytys
Samalla kaavalla on menty täälläkin. Älylaturi pitää huolen akusta. Sen verran oon pelannu varman päälle, että hirvi-, palo- ja varkausvakuutus on voimassa tallin perukoillakin.Jykkepoika kirjoitti:Molempia koulukuntia on.. jos ei ole sähköä käytössä niin akku on varmasti tyhjä keväällä eli silloin kannattanee ottaa akku pois. Radion koodi kannattaa katsoa talteen ja ikkunoiden opetus pitää tehdä käyttöönoton yhteydessä, näillä ainakin oma on herännyt henkiin. Muista tarkistaa että saat takaluukun auki myös avaimella ettei tule yllätystä kun akkua ruvetaan asentelemaan
Jos säilytyspaikassa on sähkö käytössä niin sitten harkitsisin ylläpitolaturia. Oma on jo useamman talven viettänyt "äly"laturiin kytkettynä koko talven ja akku on säilynyt hyvänä. Pikku riskihän tossa on jos on sellanen paikka missä ei ole mitään valvontaa jos sattuu elektroniikka kosahtamaan talven aikana....
Kunnolla painetta renkaisiin ettei ole niin kulmikkaat keväällä. Bensan suhteen on myös montaa mielipidettä, ite oon tankannu täyteen. Hyvin on aina pelannu "vanhalla" bensalla keväällä.
Tämmösiä tuli mulla mieleen.
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: XKR talvisäilytys
Toi palovakuutus on syytä pitääkin voimassa, kun kiinteistön palovakuutus ei korvaa niitä kulkupelejä siellä sisällä.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: XKR talvisäilytys
Eilen mietin samoja asioita.
Joku sanoi että betonilattialla olisi hyvä olla pahvinpalat renkaiden alla - oletteko kuulleet?
Sitten akkuasiasta kun mulla voi olla ongelmaa käyttää edes kerran kuussa vuorokauden laturia niin ajattelin vaihtaa akkuja. Siis kerran kuussa tai kahdessa tuoda täyteen ladatun akun. MUTTA; miten sen vaihdon kanssa toimitaan jotta ei jää virrattomaksi hetkeksikään? Hyvää kikkaa siihen....
Joku sanoi että betonilattialla olisi hyvä olla pahvinpalat renkaiden alla - oletteko kuulleet?
Sitten akkuasiasta kun mulla voi olla ongelmaa käyttää edes kerran kuussa vuorokauden laturia niin ajattelin vaihtaa akkuja. Siis kerran kuussa tai kahdessa tuoda täyteen ladatun akun. MUTTA; miten sen vaihdon kanssa toimitaan jotta ei jää virrattomaksi hetkeksikään? Hyvää kikkaa siihen....
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XKR talvisäilytys
En oo pahvijuttua ikinä kuullu, mikähän siinä on ajatuksena?
Nyt en oo ihan varma mutta sähkönsyöttö vois olla näppärintä siitä takaluukun 12V pistokkeesta? Keskikonsolin pistoke ei käy koska sieltä virta katkeaa kun avain ei ole vähintään käännetty virtalukon ekaan asentoon mutta takaluukun pistokkeessa tais olla jatkuva virta.(tää kyllä kannattaa zekata ensin, mulla vaan mielikuva että olis jatkuva virta) Sopivalla adapterilla syöttää pistokkeeseen 12V niin auto pysyy "hengissä" akun vaihdon ajan, noita ne käyttää usein korjaamoillakin akun vaihdon yhteydessä.
Nyt en oo ihan varma mutta sähkönsyöttö vois olla näppärintä siitä takaluukun 12V pistokkeesta? Keskikonsolin pistoke ei käy koska sieltä virta katkeaa kun avain ei ole vähintään käännetty virtalukon ekaan asentoon mutta takaluukun pistokkeessa tais olla jatkuva virta.(tää kyllä kannattaa zekata ensin, mulla vaan mielikuva että olis jatkuva virta) Sopivalla adapterilla syöttää pistokkeeseen 12V niin auto pysyy "hengissä" akun vaihdon ajan, noita ne käyttää usein korjaamoillakin akun vaihdon yhteydessä.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XKR talvisäilytys
Hyvin ladatusta akusta vain maajohto talveksi irti, niin keväällä ei tarvitse kuin 10 mm avaimella se kiinnittää ja käynnistää normaalisti. Tai no, vähän yskien se aina ensimmäisen kerran käynnistyy mutta virkistyy siinä kyllä hetkessä. Radioon koodi ja ikkunoiden opetus, ja liikenteeseen!
Hyvä paikka ylläpitolaturille on konetilassa, vasemman reunan sähkörasian sisäkulmassa on kumihatun alla suora yhteys akkuun. Johdon saa pudotettua koneen vierestä lattialle ja seinään, kaikki luukut voi laittaa normaalisti kiinni. Tuosta samasta kohtaa voi syöttää autolle sähköä jos itse akku jää lukkojen taakse, mutta starttivirroille sitä ei ole mitoitettu.
Jouko
Hyvä paikka ylläpitolaturille on konetilassa, vasemman reunan sähkörasian sisäkulmassa on kumihatun alla suora yhteys akkuun. Johdon saa pudotettua koneen vierestä lattialle ja seinään, kaikki luukut voi laittaa normaalisti kiinni. Tuosta samasta kohtaa voi syöttää autolle sähköä jos itse akku jää lukkojen taakse, mutta starttivirroille sitä ei ole mitoitettu.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XKR talvisäilytys
"Nyt en oo ihan varma mutta sähkönsyöttö vois olla näppärintä siitä takaluukun 12V pistokkeesta? "
Minkälainen pistoke takaluukussa on?
Radion koodista ei kyllä ole tietoakaan. Ovatko aina koodattuja?
Minkälainen pistoke takaluukussa on?
Radion koodista ei kyllä ole tietoakaan. Ovatko aina koodattuja?
ex XKR '00 Convertible
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
AH 3000 '61 Convertible
ex XJ40
ex XJ6
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: XKR talvisäilytys
Kovin helposti käy akun vaihto virran katkeamatta seuraavallakin tavalla:
Toinen akku vararenkaan päälle ja siitä apuvirtakaapeleilla plussa plussakengän varteen, (mulla ainaskin on siinä varsi mihin apuvirtakaapelin leuat saa kiinni) ja miinus sinne maadoitusliittimeen auton rungossa. Sitten paikallaan oleva akku irti. Plussakenkä on ainut riskikohde tuossa ja sen voi kyllä jättää kumimaton päälle toisin sanoen laittaa kumimaton sen alle, jolloin riski on blokattu.
Näin vaihdoin akun itse virran katkeamatta.
Muussa hommassa sitten jouduinkin katkaisemaan virran ja kyselemään PIN koodin merkkihuollosta.
Toisaalta esimerkiksi Tampereella Autocenterin hinnastossa PIN koodi maksaa 30€ (silloin en tiennyt) ja se on kyllä kauhean hyvä tietää ja olla merkattuna johonkin itselle.
Hintaa en pidä kovin pahana ja joskus tulee se hetki kuitenkin, kun sitä kaivataan.
Toinen akku vararenkaan päälle ja siitä apuvirtakaapeleilla plussa plussakengän varteen, (mulla ainaskin on siinä varsi mihin apuvirtakaapelin leuat saa kiinni) ja miinus sinne maadoitusliittimeen auton rungossa. Sitten paikallaan oleva akku irti. Plussakenkä on ainut riskikohde tuossa ja sen voi kyllä jättää kumimaton päälle toisin sanoen laittaa kumimaton sen alle, jolloin riski on blokattu.
Näin vaihdoin akun itse virran katkeamatta.
Muussa hommassa sitten jouduinkin katkaisemaan virran ja kyselemään PIN koodin merkkihuollosta.
Toisaalta esimerkiksi Tampereella Autocenterin hinnastossa PIN koodi maksaa 30€ (silloin en tiennyt) ja se on kyllä kauhean hyvä tietää ja olla merkattuna johonkin itselle.
Hintaa en pidä kovin pahana ja joskus tulee se hetki kuitenkin, kun sitä kaivataan.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XKR talvisäilytys
Sellanen normi "tupakansytytin" pistoke josta voi ottaa virtaa vaikka kylmälaukulle, löytyy tavaratilan oikeasta nurkasta takalampun läheltä. Samalla puolen missä on cd-vaihtaja/kattomekanismin hydraulipumppu ja DVD-yksikkö jos sellainen varuste on ruksattu.xj40-88 kirjoitti:"Nyt en oo ihan varma mutta sähkönsyöttö vois olla näppärintä siitä takaluukun 12V pistokkeesta? "
Minkälainen pistoke takaluukussa on?
Radion koodista ei kyllä ole tietoakaan. Ovatko aina koodattuja?
Ja kyllä se radio kyselee pidemmän sähkökatkon jälkeen koodia jos joku erittäin taitava velho ole sitä kyselyä jotenkin poistanut. Rahalla sen koodin saa kuten Kari jo kirjoittikin.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XKR talvisäilytys
Oma ollut lämpimässä tallissa talven yli pukkien päällä ja akku irti (lataillut välillä täyteen). Pari kertaa pyörittänyt kuumaksi talven mittaan kun jotain tullut rassattua konehuoneen puolella / sähköjä laiteltua.
Jos pitää akkua irti niin voi peräluukun salpaan laittaa isohkon pultti+mutteriyhdistelmän tai jonkun vastaavan virityksen että ei vahingossa pääse luukku kiinni.
Jos pitää akkua irti niin voi peräluukun salpaan laittaa isohkon pultti+mutteriyhdistelmän tai jonkun vastaavan virityksen että ei vahingossa pääse luukku kiinni.
Re: XKR talvisäilytys
Minulla on tallin lattiassa jokin ihan tavallinen betonimaali. Ei kaksikomponenttinen epoksi tietojeni mukaan. Mikäli rengas on hiukankin kostea ja auto seisoo päiviä, lähtee maalit renkaan matkaan. Siksi laitoin kumimatot. Eivät nastatkaan tee tuhoa. Muuta en keksi. Voisiko paljas betoni imeä öljyjä kumista? Betonihan on aika sieni imemään.mikki kirjoitti:Eilen mietin samoja asioita.
Joku sanoi että betonilattialla olisi hyvä olla pahvinpalat renkaiden alla - oletteko kuulleet?
Sitten akkuasiasta kun mulla voi olla ongelmaa käyttää edes kerran kuussa vuorokauden laturia niin ajattelin vaihtaa akkuja. Siis kerran kuussa tai kahdessa tuoda täyteen ladatun akun. MUTTA; miten sen vaihdon kanssa toimitaan jotta ei jää virrattomaksi hetkeksikään? Hyvää kikkaa siihen....
Olisiko tällainen apuvirtalähde oiva peli akunvaihtoon?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455633/e ... virtalahde
Vaihtoehtoja on paljon. Tuoreehkossa Erä-lehdessä oli juuri näistä testi. Varmaan sama testi ilmestyy saman lehtitalon muissakin lehdissä. Sellaista olen ollut havaitsevinani.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: XKR talvisäilytys
Sitten vielä yleisempänä huomiona - ctekin ylläpitolaturi kiehutti Sierran akun piloille keväällä. Akku oli viallinen, jo jonkin aikaa huonosti varausta pitänyt, mutta en silti odottanut ctekin tyhmyyttä asian edessä. Eivät sentään maalit ehtineet lähteä, vaikka vellit valuivat akusta jo pitkin poikin... Otin akun irti ja pesin samoilta seisomilta vettä säästelemättä saastuneet paikat.
En tiedä miten yleistä tällainen on, mutta minut kyllä pisti miettimään vähän tarkemmin. On nimittäin ollut tapana laittaa S-Type saman laturin perään aina jos se pidempiä aikoja talvella seisoo.
O
En tiedä miten yleistä tällainen on, mutta minut kyllä pisti miettimään vähän tarkemmin. On nimittäin ollut tapana laittaa S-Type saman laturin perään aina jos se pidempiä aikoja talvella seisoo.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XKR talvisäilytys
^ Joo, toihan se riski ylläpitolaturissa on varsinkin jos ei pääse usein käymään auton luona. Mulla kun on himassa tallissa auto niin tulee kuitenkin käytännössä päivittäin käytyä tallissa. Auto peiton alla laturissa ja yleismittari kiinni akussa. Mittari on siinä auton ulkopuolella ja lähes aina tallissa käydessä tulee vilkaistua jännite mittarin näytöltä.
Menikö akku oikoseen vai laturissako vika?
Menikö akku oikoseen vai laturissako vika?
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XKR talvisäilytys
Terve,
Kaikista on kokemusta:
a) akku voi tyhjentyä jopa kahdessa viikossa, vaikkei ole hälyt päällä
b) C-tekissä kiinni ollut akku "räjähti" lämpimässä tallissa Aleksis Kivenkadulla, onneksi ei ollut autossa sisällä silloin!
c) jos on taas akku irti pitkään, voi tulla sähköhässäköitä, meidän ex-XJ8:ssa kävi niin kerran, tuli "vaihteistohäiriö" ja limp mode, ei meinnanut tallista ulos päästä (pakilla onnistui) kun on jyrkkä ramppi ja limp mode ei kytke täyttä vetoa ja avaa kaasuläppää maks 30%. Ei ollut mitään vikaa missään, oli vain nk. CAN bus error, eli resetointi, ECU:n liittimien irroitus (Karaasi Oy) ja uudelleen paikoilleenlaitto auttoi
Vanhoissa autoissa otan aina akun miinuskengän irti tallilla, eipä rakstuta kello turhaan (toimii kaikissa autoissani) eikä ole riskiä oikosuluista jos vaikka hiiri tai jokin muu purisi johtoja.
Modernissa autossa en enää ota akkua irti, vaan lataan sitä vähintään kerran kuussa.
Aina on radiossa koodi ainakin XK8/XKR/XK ja XJ-mallit X300/X308/X350 eteenpäin siis jos on tehdasasenteinen soitin.
-Jakuvaari
Edit: ""Vanhuksessa", eli MKV:ssa otan toki akun plus-kengän irti, on nääs positiivinen maa.
Kaikista on kokemusta:
a) akku voi tyhjentyä jopa kahdessa viikossa, vaikkei ole hälyt päällä
b) C-tekissä kiinni ollut akku "räjähti" lämpimässä tallissa Aleksis Kivenkadulla, onneksi ei ollut autossa sisällä silloin!
c) jos on taas akku irti pitkään, voi tulla sähköhässäköitä, meidän ex-XJ8:ssa kävi niin kerran, tuli "vaihteistohäiriö" ja limp mode, ei meinnanut tallista ulos päästä (pakilla onnistui) kun on jyrkkä ramppi ja limp mode ei kytke täyttä vetoa ja avaa kaasuläppää maks 30%. Ei ollut mitään vikaa missään, oli vain nk. CAN bus error, eli resetointi, ECU:n liittimien irroitus (Karaasi Oy) ja uudelleen paikoilleenlaitto auttoi
Vanhoissa autoissa otan aina akun miinuskengän irti tallilla, eipä rakstuta kello turhaan (toimii kaikissa autoissani) eikä ole riskiä oikosuluista jos vaikka hiiri tai jokin muu purisi johtoja.
Modernissa autossa en enää ota akkua irti, vaan lataan sitä vähintään kerran kuussa.
Aina on radiossa koodi ainakin XK8/XKR/XK ja XJ-mallit X300/X308/X350 eteenpäin siis jos on tehdasasenteinen soitin.
-Jakuvaari
Edit: ""Vanhuksessa", eli MKV:ssa otan toki akun plus-kengän irti, on nääs positiivinen maa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XKR talvisäilytys
Radioon pitäisi olla neljän numeron koodi. Se on alunperin ollut luottokortin kokoisella lapulla, sille pitäisi olla paikka auton kansiossa. Kannattaa selata huoltokirja ja muut paperit huolella läpi ja etsiä jos koodi olisi johonkin kirjoitettuna.
Jäin miettimään tuota c-kohtaa, nuo vikailmoitukset ovat tyypillisiä jos käynnistää auton ja akussa on lataustila huonohko. Silloin startatessa jännite notkahtaa niin paljon, että elektroniikka sekoaa.
Korjaus tuohon on resetointi akku irroittamalla n. minuutiksi Sama toimii pienempiinkin ilmaantuneisiin ongelmiin, kuten penkin ja ratin muistin epämääräinen toiminta. Ja akku pitää tietenkin ladata sopivassa kohtaa. Edes vikakoodien nollaus ei näissä tilanteissa ole ollut tarpeen, vaikka jotain muistiin saattaakin olla jääneenä varsinkin uudemmissa autoissa.
Jouko
Jäin miettimään tuota c-kohtaa, nuo vikailmoitukset ovat tyypillisiä jos käynnistää auton ja akussa on lataustila huonohko. Silloin startatessa jännite notkahtaa niin paljon, että elektroniikka sekoaa.
Korjaus tuohon on resetointi akku irroittamalla n. minuutiksi Sama toimii pienempiinkin ilmaantuneisiin ongelmiin, kuten penkin ja ratin muistin epämääräinen toiminta. Ja akku pitää tietenkin ladata sopivassa kohtaa. Edes vikakoodien nollaus ei näissä tilanteissa ole ollut tarpeen, vaikka jotain muistiin saattaakin olla jääneenä varsinkin uudemmissa autoissa.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XKR talvisäilytys
Laturi on toisten akkujen kanssa pelannut edelleen kuten kuuluukin.Jykkepoika kirjoitti:^ Joo, toihan se riski ylläpitolaturissa on varsinkin jos ei pääse usein käymään auton luona. Mulla kun on himassa tallissa auto niin tulee kuitenkin käytännössä päivittäin käytyä tallissa. Auto peiton alla laturissa ja yleismittari kiinni akussa. Mittari on siinä auton ulkopuolella ja lähes aina tallissa käydessä tulee vilkaistua jännite mittarin näytöltä.
Menikö akku oikoseen vai laturissako vika?
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997