X300 vai X308, kun autoa on tarkoitus pitää kauan?

Yleinen Jaguar-keskustelu
JS
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 11:47 am
Paikkakunta: Helsinki

X300 vai X308, kun autoa on tarkoitus pitää kauan?

Viesti Kirjoittaja JS »

H-hetkeen on vielä aikaa, mutta kumpi olisi parempi valinta autoksi, jos sitä olisi tarkoitus pitää hyvin kauan: X300 vai X308 (X308:sta huomioituina vuosimallit -97-99, hinnan vuoksi)

X308:ssa minua ihastuttaa erityisesti mittaristo, joka on ainakin omaan makuuni huomattavasti paremman näköinen kuin X300 -mallissa.
X308:ssa olisi myös hieman enemmän tehoa (4.0l) ja V8 (onko V8 sitten hyvä vai huono verrattuna V6:seen, en tiedä..)
X308:a on ilmeisesti vaikea korjata itse, verrattuna X300:een (tämä myöhempiä vuosia ajatellen)
X308 on hankintahinnaltaan kalliimpi, mutta pitkässä juoksussa hinta-eron merkitys pienenee
X300:n digitaalinäytöissä on ilmeisesti (usein) häikkää

Kumpi olisi tekniikaltaan luotettavampi vaihtoehto?

Ajatuksia, kokemuksia, kommentteja kiitos?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Merkitseviltä osilta tekniikka on samankaltainen, joten molemmat ovat ilman muuta kestäviä ja varsin hyvin jokapäiväiseen käyttöön sopivia, moderneja autoa. Totta puhut siinä, että X-300:ssa vielä omatoimisestikin pystyy jotain tekemään - toisaalta: enpä kovin monia tunne jotka käytännössä suostuvat rasvaamaan käsiään jokapäiväisessä autossaan...

X-308 on hieman tehokkampi, 3.2 V8 lähes samantehoinen kuin 4.0 kuutonen. Ajettavuus on hyvin samanlainen. Varaosanasaanti ja hinnat samat (hyvät).

V8:ssa puhutaan maailmalla paljon Nikasil-ongelmista. Kuitenkin: koskee vuosimallit -00 asti, ja näyttää vaivaamaan autoja joita on ajettu lyhyitä matkoilla, markkinoilla joissa bensiinin rikkipitoisuus on korkea.

Kestvyydestä voi vain sen sanoa, että näistä (kummastakaan) ei auto juuri parane...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
JS
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 11:47 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JS »

Pitää varmaan kerätä itselleen jonkinlainen lista mahdollisista tyyppivioista ja käydä sitten sopivia autoehdokkaita läpi. Sehän voi olla niin, että paljon korjattu (tyyppiviat) auto on kannattavampi hankinta kuin sellainen, joka "on toiminut aina moitteetta, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia".
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Toinen huomionarvoinen asia on - näissä erittäin pitkäikäisissä autoissa: paljon ajettu yksilö ei välttämättä ole huono valinta. Jaguar on tehty ajettavaksi, ja yleensä pitkä seisottaminen on suurempi ongelma näissä moderneissa Jaguareissa! Katso ennenkaikkea huoltohistoriaa, sekä yleistä ilmettä. Kertoo aikalailla siitä miten autoon on suhtauduttu!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Bollinger
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:16 am
Paikkakunta: Tallinna

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

Oma kokemus on vain X308sesta, mutta pari asiaa tuli mieleen, mitkä kyllä kannattaa tarkistaa.

Ylipäätäänkin, riippumatta merkistä ja mallista, kannattaa Saksan autoihin suhtautua rennosti ja huumorimielelläkin 8) Fakta nimittäin on, että jos Mobilen kaltaisella markkina-alueella on about 100 miljoonaa tyyppiä, jotka sitä selaavat, voi ns.löytöjen tekeminen olla aika hankalaa (vaikkei mahdotonta). Toinen asia sitten on auto, joka on 5-20 vuotta vanha. Sen todennäköisyys olla osallisena jonkintyyppisessä kolarissa on ikävä kyllä melko suuri, niin Suomessa kuin Saksassakin. Eli siinäkin virheetöntä voi olla vaikea löytää.

Mutta niitä juttuja siis:

- 308ssa on hyvin tehoa ja kulutus siedettävää.
- ainakin neljälitrainen oli leppoisa luistonestolla, eikä jumiinkaan jäänyt
- pahimmat tyyppiviat alkavat olla takanapäin
- tarkista etulyhtyjen tiiviys
- tarkista perän mahd.öljyvuodot
- käy pesussa ja katso tulviiko kuskin & apukuskin jalkatila
- tiloista olen rutissut aiemminkin, mutta X308n kohdalla kysessä on kompromissi kauneudelle. Mikäli olet perheellinen, tälläkin palstalla on ollut viisaita neuvoja perheautoksi. 308 kiinteine takapenkkeineen ilman suksiluukkua ei ole välttämättä optimaalinen kuormajuhta :oops:

Jos luet ulkomaisia palstoja niin paljon puhutaan neljälitraisen Nikasil-ongelmasta. Se ei kuitenkaan ole maailmaloppu ns.normaalimarkkinalla, kuten Stefan kirjoittikin.

Britit olivat aikanaan liekeissä kun uusi nelonen tuli moottorivalikoimaan - se kun toi autoon "sivistyneen käynnin" :D

Loppuun voi kai sanoa että jos meinaat vuosia huristella niin on siinä kuitenkin eroa, onko auto vm.95 vai 99. Tekniikkakin menee joka vuosi eteenpäin, vaikkei sitä aina esim.päältäpäin huomaisikaan.
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
JS
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 11:47 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JS »

Kiitos vinkeistä & kommenteista!

Olen kyllä perheellinen ja ensimmäinen lapsi on vielä vaippa-iässä, mutta onhan olemassa niitä pieniä lastenrattaita matkakäyttöön, jotka varmaankin mahtuu myös XJ:n perään. Ja itseäni ei haittaa, jos joku matkakassi on matkustamossa pidemmillä reissuilla.
Loppuun voi kai sanoa että jos meinaat vuosia huristella niin on siinä kuitenkin eroa, onko auto vm.95 vai 99. Tekniikkakin menee joka vuosi eteenpäin, vaikkei sitä aina esim.päältäpäin huomaisikaan.
Tämä on täysin totta! Voisi helposti olettaa, että autossa olevat erinäiset tietokonelaitteistot olisivat kehittyneet 95-99 välillä huimasti ja luotettavuus parantunut. Toki tietenkin ns. perinteisen tekniikan sarallakin on epäilemättä tapahtunut parannusta.
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Ei myöskään kokemusta X300:sta, ainoastaan X308:sta.

HUOM! Nokkaketjun kiristimet hajoavat 100 % varmasti viimeistään 100 000 km jälkeen ja ovat paikasta riippuen todella kalliit vaihtaa.
Nämä kannattaa huomioida eli tarkista ovatko ne vaihdettu kestävämpiin.

Ongelma loppui tietääkseni vuoden 2000 malleissa.

Jalkatilasta takana olen täysin samaa mieltä Bollingerin kanssa.
Kuskin takana ei ole yksinkertaisesti tilaa ellei kuski ole pygmi tai tykkää ajella käsittämättömässä kapalo-asennossa.

Auton kestävyydestä yleisesti en viitsi sanoa enää mitään, minulle on kait sattunut joku ADHD-oireyhtymästä kärsivän reumaliitton puheenjohtajan maanantaina kyhäämä kappale :(
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
Bunny
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:42 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bunny »

JS kirjoitti: Olen kyllä perheellinen ja ensimmäinen lapsi on vielä vaippa-iässä, mutta
Ja valitettavasti ne rakkaat pikku hirviöt kasvaa niin nopeasti että
tuo tilantarve menee ohi alta parin vuoden ....

t. Hannu
--
-05 XJ8 4.2 - Radiance Red / Ivory
Gone but not forgotten:
-89 Double Six - Dorchester Gray / Magnolia
--
Sovegrey
Viestit: 9
Liittynyt: To Marras 18, 2004 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu

x300

Viesti Kirjoittaja Sovegrey »

Pakosarjojen halkeaminen on yksi tyyppivika suorissa kutosmoottoreissa, ainakin malissa x300. Tästä mainitaan myös brittien Jaguar sivuilla.
Minusta suunnitteluvika. Jos vetaa esim. MB:n kutosmoottoreihin, niin niissä pakosarjat pystyvät joustamaan paremmin lämmetessä.
En tiedä kuinka pitkään kestävät, esim 150 tkm??
Vai halkeavatko jos antaa kenkää kovasti ja pitkään?
Elämän pienet turhuudet tekevät elämästä elämisen arvoisen.
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Pakosarjoista: Aj6-kone 3.6-tilavuudessa pyrittiin 4-litraiseksi suurennettaessa tehollisesti parantamaaan, mutta siihen jäi tehoissa n.k. 'flat-point' - en nyt yhtäkkiä muista millä kierrosakueella. Tämä kiusasi Jaguari, ja sitä pyrittiin parantamaan AJ16-koneessa: mm pakosarjalla, joka tunnetusti on 'heikompi' - vaikkakin tehollisesti edullisempi! Virittäjät tekevätkin näihin muutoksia (extreme on tietenkin ruostumaton viritetty putki-manifold - tällainen on mm. tehty AJ16 koneella + superchargerilla varustettuun XJ40 -94 Majestic Chasseur Stealth Evo yksilöön, johon myös alustalle tehty 'kaikki' - ja kulkee kuulemma aivaan sairaan mahtavasti!!).

Mutta, oikeassa olette: ei niille vakio-manifoldeille paljoa pysty, ja hitsauskin on jonkinverran epävarma toimenpide - joskin näissä onnistunut kaiketi aika hyvin yleensä! Jännä juttu on että tälle ilmiölle ei ole pystytty antamaan ajotapaan liittyvää selitystä!! Ja käytännössä: jos nyt tilaisuus olisi paahtaa täysillä kierroksilla todella kauan, niin saattaisihan tuon lämpötila nousta huomattavasti, mutta normaaliajossa en usko niin suuria lämpötilaeroja/vaihteuita tapahtuvan että ajotavalla suurempaa merkitystä voisi olla!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
ATsaari
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 3:59 pm
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja ATsaari »

Moi, Itse olen ostamassa ensimmäistä Jaguariani, tulossa Saksasta XJ6 4,0 -97. Olin ensin XJ8:n vm. 97-99 lumoissa, hinnat kohtuulliset Saksassa, mutta kuullessani Nikasil ja kiristin ongelmasta pyrin hakemaan kaiken mahdollisen tiedon, Kissakulma, Jag-loversin Forum; "http://forums.jag-lovers.org/index.php3", Jaguar World Monthly, ...
Päädyin XJ6:een, varmuuden vuoksi, katsotaan sitten kasia kun rahat riittävät vm. 2001 jne.
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Re: X300 vai X308, kun autoa on tarkoitus pitää kauan?

Viesti Kirjoittaja Safre »

JS kirjoitti: .......ja V8 (onko V8 sitten hyvä vai huono verrattuna V6:seen, en tiedä..)

[mielipide]
Ainoa oikea kone on suora kutvonen :D
[/mielipide]
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Kun tässä jahkailuja on ollut itsekunkin perheen piirissä, niin nyt meillä tuleva "veres" auto (savoa, tarkoittaa uusi, vaikkakin käytetty) voisi olla vain joko Rover 75 tai Jaguar X300 4.0. Näin olen antanut itselleni kertoa, että tuo X300:n suora kuutonen on toistaiseksi huolettomimmaksi osoittautunut Jaguarin moottori - kunhan vain muistaa huollot tehdä...Ainakin toivon, että asia on totuus. Saksalaisten mukaan suorituskyky ja kulutus on ahtamattomilla 4 litraisilla käytännössä sama: V8 sataseen 0,1 sek. nopeampi ja vie 0,1 litraa enemmän kuin kuutonen. Jollei uutta osta, niin kuutosen puoleen käännyn!
kari tt
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Ja kun vielä pitää mielessä ei niinkään Nikasil ongelmaa, joka meilläpäin tuskin ole mikään ongelma (bensan rikkipitoisuus ei ole ,koskaan ollut erikoisen korkea, ja ajomatkat yleensä suuremmat. On muistettava että BMW:llä on ollut aivan sama Nikasil käytössä samoishin aikoihin!!) mutta enemmänkin V8:ien ketjunkiristinongelmat - tässä foorumissakin käsitelty! Vasta kolmas kiristinrevisio (alumiininen, aikaisemmat muovisia) joka tuli vasta niin myöhään kuin runsas vuosi sitten (!) - veikkaisin että peruskuntoinen X-300 on todellakin huolettomampi vaihtoehto. Ja mikäli auto on X-308: kannattanee ennaltaehkäisytoimenpiteenä käydä vaihdattamassa nuo kiristimet! Sama juttuhan muuten pätee muihinkin V8 Jaguareihin - XK8/R tai S-type!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moro

Uusimmassa Jaguar World Monthlyssa (JWM) on artikkeli X308sta. Kuten jo aiemmin todettua, ainakin mainitun artikkelin perusteella x308ssa on muutamia mietityttämään pistäviä omiaisuuksia. Itsekin olen pidemmän aikaa miettinyt kummako mahtaisi ostaa. Itseänikin tuo X308n sisätilat viehättävät huomattavasti enemmän verrattuna x300een.

Vaikeimmat/arvokkaimmat remontit koskevat artikkelin mukaan nokkaketjun kiristimiä ja vaihdelaatikkoa, joka ei ole välttämättä kestävimmästä päästä. Tämä huolettaa itseäni johtuen myös siitä että olen etsimässä R-versiota. X308a ei ilmeisesti saa laisinkaan manuaalina toisin kuin x300-versiota.

Muut heikot kohdat olivat artikkelin mukaan lähinnä muutenkin kuluvaa tavaraa, tukivarsia jne. Laakereita saa kuulemma vaihdella jopa 40000 mailin välein. Toisaalla artikkelissa kuitenkin todetaan, että nokkahihnan kiristimien, vesipumpun ja termostaatin lisäksi X308:ssa on harvemmin vikaa. Eli tätä tulkiten kyseessä ei ilmeisesti kuitenkaan ole mikään järjetön vikapesäke kun vertailukohtana on X300.

Sattuuko muuten keneltäkään löytymään JWM:n "X300 owner's guide" -lehteä?

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
ÄksJiiKasi
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 10:04 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ÄksJiiKasi »

vm. 2000 ja vajaat 170 000 km mittarissa, fiksattu on etupään jarrulevyt ja kuljettajan puolen tukivarsi kun ei pelkkää niveltä saa mistään. Korjauslistalla vielä ennen katsastusta jokin "piuhanippu" joka ajoittain sytyttää turvatyynyn valoa tai herjaa vikaa takavaloissa tai molempia.
Laitan nuo normaalin kuluman piikkiin vaikka pankkikorttiin sattuukin.
Kari K
Ex Stype 4.0
Ex XJ8 Sovereing LWB
Ex 40 muuta kinneriä + prätkiä
XKR 4.0 Convertible
Jeep Wrangler Unlimited Sahara 3.6
Yamaha GTS
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

X-308:n ongelmat ovat Nikasil - joka ei meilläpäin ole vaivana, sekä ketjunkiristäjät ja vesipumppu - jotka ovat meilläpäin vaivana. Niistä molemmista uusimmat revisiot (alkuvuosi 2005) lopultakin on korjannut ongelman. Kyseessä oli materiaalivika molemmissa, tai mieluummin huono materiaalivalinta.

Vaihteistot sensijaan ovat yleisesti ottaen kestäviä. S-typessä vaihteisto (ZF) aiheutti ongelmia joista on kehittynyt aivan valtavaa kaupunkitarinaa (mm. että vaihteisto kesken ajon olisi heittänyt peruutuksen päälle). Puhuin viime viikonloppuna Coventryssä pitkään Mr Graham Tarverin kanssa, joka vuodesta -88 on toiminut ja toimii edelleen tuotekehittelyssä vaihteistopuolella Jaguar Carsilla. Hän kertoi että yksi ainoa tapaus tuli tehtaan tietoon asiaakkaan ilmoituksesta jossa auto seisaaltaan oli mennyt peruutusvaihteelle D:n sijasta. Saman Jaguar pystyi saamaan aikaan yhdessä toisessa autossa.

Graham ja kolleegansa lensivät oitis ZF:n tehtaille, jossa vika löytyi: pienestä välilevystä oli muistaakseni kokoamisen yhteydessä irronnut pieni alta millinkokoinen metallinpala joka tukki jonkin tiehyen. Tämä löytyi joka ikisessä vaihdelaatikossa, eli kyseessä oli potentiaalisesti suuri ongelma. Jaguar teki uskaliaan tempun ja kutsui jokaisen auton korjaukseen, josta sitten media teki kärpäsestä härkäsen! Eli: tällä hetkellä ei myöskään S-typen vaihteisto ole ongelma!

X-300:sta vielä: XJ40 -93 ja -94 sekä X-300 sarja ovat tutkitusti Jaguarin kaikkien aikojen parhaat autot. X-305 saattaa saavuttaa saman laatutason, kuitenkin malli on vielä niin nuori ettei siitä vielä uskalleta/osata sanoa varmuudella.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

V-8 vielä

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tuo Stefan onkin tuossa todella perusteellisesti ja ansiokkaasti kertonut V-8:in ongelmista. Mainittakoon vielä, että asiantuntijat suosttelevat termostaatin vaihtoa kyseiseen moottorityyppiin kahden vuoden välein.
Näillä ilmeisesti saattaa olla taipumus jumittua, jolloin moottorin lämpötilat nousevat liian korkeiksi, jolloin mm. ketjun kiristimien ja vesipumpun muoviosat saavat kyytiä. Vesipumppu esim. on hyvin kompakti kooltaan, ja on lultavaa että se toimii jo normaalistikin kapasiteettnsa ylärajoilla. Jos muoviset siivet alkavat hapertua, niin jäähdytyksen teho alkaa nopeasti laskea. Ja tätähän ei auton lämpömittari vielä rekisteröi.
Viimeisin versio toisiokiristimistä (yläketju) on metallirunkoinen, ja vesipumppu on pulteilla koottu malli. Aikaisemmat olivat samaa pakettia.

Minulta löytyy JWM:n Bying an X300 artikkeli. se oli numerossa July 2005.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

stefanantinaho kirjoitti:
Vaihteistot sensijaan ovat yleisesti ottaen kestäviä. S-typessä vaihteisto (ZF) aiheutti ongelmia joista on kehittynyt aivan valtavaa kaupunkitarinaa (mm. että vaihteisto kesken ajon olisi heittänyt peruutuksen päälle). Puhuin viime viikonloppuna Coventryssä pitkään Mr Graham Tarverin kanssa, joka vuodesta -88 on toiminut ja toimii edelleen tuotekehittelyssä vaihteistopuolella Jaguar Carsilla. Hän kertoi että yksi ainoa tapaus tuli tehtaan tietoon asiaakkaan ilmoituksesta jossa auto seisaaltaan oli mennyt peruutusvaihteelle D:n sijasta. Saman Jaguar pystyi saamaan aikaan yhdessä toisessa autossa.

Graham ja kolleegansa lensivät oitis ZF:n tehtaille, jossa vika löytyi: pienestä välilevystä oli muistaakseni kokoamisen yhteydessä irronnut pieni alta millinkokoinen metallinpala joka tukki jonkin tiehyen. Tämä löytyi joka ikisessä vaihdelaatikossa, eli kyseessä oli potentiaalisesti suuri ongelma. Jaguar teki uskaliaan tempun ja kutsui jokaisen auton korjaukseen, josta sitten media teki kärpäsestä härkäsen! Eli: tällä hetkellä ei myöskään S-typen vaihteisto ole ongelma!
Onko tuo mainitsemasi S-typen ZF-laatikko sama kuin X308:ssa?

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Ei ole - varmasti kovin identtinen, mutta X-308:ssa en ole kuullut näistä ongelmista.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

stefanantinaho kirjoitti:Ei ole - varmasti kovin identtinen, mutta X-308:ssa en ole kuullut näistä ongelmista.
Ok, kysyin vain koska uusimman JWM:n artikkelin mukaan nuo x308:n laatikot eivät ole olleet ongelmattomia. Sen kummempaa tarkempaa vikakohtaa laatikosta ei muistaakseni manittu. Eikä laatikoita ole minun käsitykseni mukaan vaihdettu kuten tuossa S-type esimerkissä kerroit. Jag-loversin sivuilta varmaan lötyisi tuohon tietoa jos vaan jaksaisi kaivella.

Mutta kuten jo aiemmin totesin, merkittävimmät tyyppiviat ovat noi kiristimet/ohjurit. Loppu onkin sitten kuluvaa tavaraa.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Joissain asioissa kehitys on kummaaa: kun 300:ssa on tavanomaiset tolkun laakerit etupyörissä, joita voi yksittäin vaihtaa maallikkokin, kasissa ne ovat selvästi lyhytikäisempiä ja kokonaisuudessaan vaihdettavia komponentteja? Muutosta ei ole tehty ainakaan auton omistajan eduksi!!
kari tt
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

kari tt kirjoitti:Joissain asioissa kehitys on kummaaa: kun 300:ssa on tavanomaiset tolkun laakerit etupyörissä, joita voi yksittäin vaihtaa maallikkokin, kasissa ne ovat selvästi lyhytikäisempiä ja kokonaisuudessaan vaihdettavia komponentteja? Muutosta ei ole tehty ainakaan auton omistajan eduksi!!
Sattuuko kukaan tietämään noiden laakereiden hintaa ja lieneekö tarvikeosana saatavana?

HKM

Tuttavan Vectrassa on sama systeemi. Laakerin pettäessä pitää vaihtaa myös pyörännapa joka sisältää laakerin. erillisinä ei ainakaan Opelin mukaan voi ostaa. Laakerit on kyllä yleensä ihan standarditavaraa mutta noi myydään vaan modulina ja hinta on tietenkin sen mukainen. tais olla pauttiarallaa 300 euroa etupyörään.
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Laakereista

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Jos pyöränlaakeria ostettaessa tulee koko napa mukana niin pelkän laakerin vaihto ei onnistu. Tällöin laakerin toinen kooli on koneistettu suoraan pyörännapaan. Tietysti joku voisi koneistaa jollekkin yleiskokoiselle laakerille sopivan tilan tai soviteholkin. Ei taloudellisesti kannnattavaa saatikkaan liikenneturvallista. Myöskään katsastusmies tuskin hyväksyisi tuota rakennetta jos sattuisi huomaamaan.
Jossainvaiheessa SKF (suuri laakerivalmistaja) suunnitteli myös jarrulevyn ymppäämistä tuohon pakettiin. Eli jos hajoa joko jarrulevy tai laakeri vaihdetaan koko paketti. Kätevää ja nopeaa ja ehkä edullista autotehtaalle. Kuluttajalle... EI
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

hkm kirjoitti:Sattuuko kukaan tietämään noiden laakereiden hintaa ja lieneekö tarvikeosana saatavana?
Ainakin eBayssa näitä XJ40/X300 front ja rear wheel bearing kittejä on jatkuvasti buy it now hintaan £16, £17 jne. eli ei todellakaan maksa paljoa:

http://cgi.ebay.co.uk/JAGUAR-XJ6-XJ40-X ... dZViewItem
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Vastaa Viestiin