Hirmuinen akkuräjähdys

Yleinen Jaguar-keskustelu
mikki
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja mikki » Pe Loka 27, 2017 2:11 pm

Voi jukra!
Jätin akun lataukseen vanhaan akkulaturiin Murhaniemessä kylmään varastotilaan.
Oli ollut 5vrk siinä yhteen menoon.
Eilen kun menin irrottamaan oli se täysin räjähtänyt.
Kaikki muovipinta pitkin seiniä ja hapot/vedet lattialla.
HUH, ei kandee jättää edes ylläpitolaturia takakonttiin valvomatta - luulen!
M
nyx XE 2,0d R4
nyx XK8 4,0 V8 Convertible
nyx X3 3,0d R6
nyx 5ooSL 5,0 V8
ex X-type Estate ja XF 2,2d
tulevax I-Pace

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4860
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Pe Loka 27, 2017 2:23 pm

mikki kirjoitti:Jätin akun lataukseen vanhaan akkulaturiin...


Yhtään asiasta tietämättä, olisiko tuossa yksi mahdollinen syy !?

Oikein hyvä, ettei mitään muuta tuhoa tullut !

Ps Oliko wanhakin akku !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

mikki
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja mikki » Pe Loka 27, 2017 6:47 pm

Akku oli ehkä jotain noin 8v vanha. Laturi tosi vanha....
M
nyx XE 2,0d R4
nyx XK8 4,0 V8 Convertible
nyx X3 3,0d R6
nyx 5ooSL 5,0 V8
ex X-type Estate ja XF 2,2d
tulevax I-Pace

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4860
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Pe Loka 27, 2017 6:50 pm

mikki kirjoitti:Akku oli ehkä jotain noin 8v vanha. Laturi tosi vanha....


Tuossahan oli ihan toimiva resepti....juurikin räjähdykseen ! :shock:

Todennäköisesti vanhassa laturissa ei ollut juuri mitään "älyä" ja latasi kunnes !"SKÄDÄM" !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja Vemppu » Su Loka 29, 2017 5:46 pm

Jees

Itse poksautin kelkkakärryn akun aikanaan vanhalla akkumatti laturilla. Akku oikoseen tai jotain ja tyhmä laturi se vaan työnsi menemään.... komiasti jysähti. Eristetystä peltiseinäisestä kärrystä kuului jysäys 10m päähän sisälle taloon. Ja hapon käry yms oli aika massiivinen.

Älylaturilla tuskin olisi poksahtanut.

Heitetään siis ne tyhmät vanhat laturit mäkeen eli kierrätykseen ja hankitaan fiksummat tilalle :lol:
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08

Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja Jku » Ti Marras 28, 2017 12:27 am

Akun räjähdys on seurausta kahdesta asiasta: ylilataus ja ulkoinen kipinä!
Lyijykussa on vedellä laimennettua rikkihappoa, joka laimene purkautuessaan.
Siis purkautuessa hapon rikkisulfaatti sitoutuu levyihin ja näinollen vesi jää.
Latauksessa reaktio on päinvastainen: rikkisulfaatti irtoaa levyistä ja sitoutuu veteen.
Kun akku on täyteen varattu, alkaa latausvirta hajottamaan vettä vedyksi ja hapeksi.
Tämä on räjähtävä kaasusoes, tarvitaan vain pieni kipinä!
Tuo veden hajoamine tapahtuu lyijyakun olessa n 80% varautuneena.
Siis jokainen varaaja hajottaa vettä ja aikaansaa tuon räjähdysvaaran (mikäli halutaan varata akku täyteen).
Uudet ns huoltovapaat (GEL ja AGM) akut on suljettu (VRLA= Vave Reguated Lead Acid), joten niihin tulee pieni ylipaina ja näin vety ja happi yhdistyvät takaisin vedeksi.
Samalla akku lämpenee, koska yhdistyessään kaasut luouvuttavat niihin varatun energian.
Joten syy akun räjähdykseen ei ole laturi, vaan vanha akku ja ulkoinen kipinä!

PS: Myös akkua purettaessa suurella virralla (startti), siitä vapautuu vetyä ja happea.
Siksi apukaapeleilla startatessa kehoitetaan kytkemään viimeksi miinuskaapeli runkoon, kuten myös irroittamaan se viimeksi.
Näin vältetään kipinän muodostuminen.

trj
Viestit: 152
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja trj » Ke Marras 29, 2017 8:46 pm

Appiukolla posahti viime kesänä ajoleikkurin akku. Todennäköisesti just kipinästä johtuen, kun se poksahti silloin kun se otti laturin johtoja irti akusta? Irrotti kuulemma ensin laturin johdot akusta, ja sen jälkeen oli tarkoitus ottaa laturi irti seinäpistokkeesta. Siitä selvittiin onneksi ihan vaatteiden vaihdolla. Vanha laturi ja vanha akku.

Ode
Viestit: 447
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja Ode » To Marras 30, 2017 9:07 am

trj kirjoitti:Appiukolla posahti viime kesänä ajoleikkurin akku. Todennäköisesti just kipinästä johtuen, kun se poksahti silloin kun se otti laturin johtoja irti akusta? Irrotti kuulemma ensin laturin johdot akusta, ja sen jälkeen oli tarkoitus ottaa laturi irti seinäpistokkeesta. Siitä selvittiin onneksi ihan vaatteiden vaihdolla. Vanha laturi ja vanha akku.


Hyvä ettei mennyt näkö tai käynyt muutakaan pahempaa.

Juuri tuosta syystä kannattaa aina ennen kytkentöihin koskemista tehdä laturi toimettomaksi ja välttää molempien kaapelien kiinnittämistä suoraan akun napoihin, mikäli vain mahdollista. Eli maa pistetään kiinni jonnekin kauemmas. Irrallisen akun kanssa se ei luonnollisesti ole kuitenkaan vaihtoehto.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997

TeemuPaasonen
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2018 8:19 am
Paikkakunta: Anjala

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja TeemuPaasonen » Ke Tammi 24, 2018 11:53 am

Akut ja laturit ..

Hemmetin iso ja laaja aihe, mutta koitan avata pikaisesti mitä olen eri laturi- ja akkuvalmistajien koulutuksissa oppinut.

Nykyiset älylaturit osaavat lukea akun varaustilaa ja sen kuntoa. Näin ollen niiden kanssa ei ole samoja riskejä kun perinteisten latureiden kanssa.

Jokusen vuoden käytännössä kaikilla laturivalmistajilla on ollut käytössä seitsemän portainen latausalgoritmi joka säätelee laturin toimintaa akun tilan mukaan. Uudet laturit lopettavat latauksen automaattisesti ja alkavat tarkkailemaan akun kuntoa ja varauksen pitoa. Mikäli tässä vaiheessa havaitaan ongelma, laskee laturi varaustilan siihen missä se tulkitsee akun vielä pysyvän” kokonaisena”.

Varoitusvalon palaessa laturissa (tai fiksuimpien laittaessa tekstarin) on akku tullut tiensä päähän.

Kuten tuolla sanottiinkin .. apuvirta aina plussa navasta napaan ja sen jälkeen maa runkoon. Kipinöinti vähenee ja tällöin varavirta/lataus on auton pääsulakkeen suojaama.

LISÄKSI: Vuodesta 2000 on autoihin lisätty enenevissä määrin myös BMS (BatteryManagementSystem) joka on uusissa kaikissa uusissa autoissa. Mikäli kytket laturin/apuvirran suoraan napoihin, kyseinen ECU yksikkö antaa tällöin väärää infoa ja voi väittää ajotietokoneeseen että akku on vaihdettava.

Eli mikäli teillä on niitä vanhoja tai perus”metallilaatikko” latureita.. viekää ne kierrätykseen :D

KariTalvio
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja KariTalvio » Ke Tammi 24, 2018 8:43 pm

Tuota tuota,
Asia, joka pisti tekstissä silmään.

Elikkäs kirjoitit tuossa latauksen/varavirran olevan auton pääsulakkeen suojaama, "kun laitetaan plussanapa plussanapaan ja maadoitus runkoon".
Millä perusteella?
En saanut ajatuksesta kiinni.
Siinä ei ole silloin välissä mitään sulakkeita vaan runkomaadoitus on suorassa yhteydessä kaapelilla akun miinusnapaan.

Kipinöintiä akulla se toki vähentää tai jopa poistaa, koska virtapiirin kytkentäpiste on siellä runkomaadoituspisteessä eikä akulla. Tällöin eivät akulla mahdolliset kaasut saa myöskään sitä kipinää ja räjähdysvaaraa eliminoidaan.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008

Ode
Viestit: 447
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja Ode » To Tammi 25, 2018 9:52 am

TeemuPaasonen kirjoitti:
Eli mikäli teillä on niitä vanhoja tai perus”metallilaatikko” latureita.. viekää ne kierrätykseen :D


Minä meinaan neuvosta huolimatta pitää vanhan punaisen metallilaatikon tallessa, odottamassa sitä päivää kun uudempi elektroniikka päästä savut ja juuri sillä hetkellä pitäisi virtaa saada. Vuodet ovat opettaneet, että tiukan paikan tullen löytyy apu vanhasta ja koetellusta.

CTEK:in laturi on minulla aktiivisessa käytössä. Sain sillä akun kiehumaan. Metallilaatikolla en ole saanut - se tietenkin johtuu valvonnasta ja harkitusta latausajasta. Oletin virheellisesti, että älylaturin voi pistää kiinni ja jättää huoletta kurnuttamaan.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997

TeemuPaasonen
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2018 8:19 am
Paikkakunta: Anjala

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja TeemuPaasonen » Pe Tammi 26, 2018 10:45 am

KariTalvio kirjoitti:Tuota tuota,
Asia, joka pisti tekstissä silmään.

Elikkäs kirjoitit tuossa latauksen/varavirran olevan auton pääsulakkeen suojaama, "kun laitetaan plussanapa plussanapaan ja maadoitus runkoon".
Millä perusteella?
En saanut ajatuksesta kiinni.


+ ja - pisteet on tuolloin sulakkeiden eri puolella. Ei silläkään omaa autoaan pelasta mikäli kaikki menee päin Toyotaa, mutta elektroniikka on pääsääntöisesti suojattu (Ellei sähköasentaja Tärsky ole tehnyt omia siltojaan).

Akkua sinällään ei mikään suojaa lataus/lisävirta tilanteessa, eli sen suojaus on puhtaasti laturin sulakkeiden/älyn varassa.

Alf
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 11:37 am
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja Alf » Pe Tammi 26, 2018 11:05 am

Älylaturin 'äly' on valitettavasti rajallista ja itselläni on Benton laturin kanssa tullut vastaan tilanne:

if akun napajännite < jokin threshold jännite
then älä lataa

Kun pistää vanhan Akkumatin hyrskyttelemään niin johan pukkaa > 10A tyhjään akkuun.

Yksi vanha käytäntö akuissa, joissa on korkit. Korkkeja voi raottaa, jos on tiedossa kovempaa latausta, niin akkuun ei tule painetta.
XJS 4.0 Coupe -93

KariTalvio
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja KariTalvio » Pe Tammi 26, 2018 5:24 pm

TeemuPaasonen kirjoitti:
KariTalvio kirjoitti:Tuota tuota,
Asia, joka pisti tekstissä silmään.

Elikkäs kirjoitit tuossa latauksen/varavirran olevan auton pääsulakkeen suojaama, "kun laitetaan plussanapa plussanapaan ja maadoitus runkoon".
Millä perusteella?
En saanut ajatuksesta kiinni.


+ ja - pisteet on tuolloin sulakkeiden eri puolella. /quote]

Ne plus ja miinuspisteet on silloin yhtä paljon eripuolilla sulaketta kuin suoraan napoihinkin kytkettynä ellei maadoituspuolella ole omaa sulaketta.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008

TeemuPaasonen
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2018 8:19 am
Paikkakunta: Anjala

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja TeemuPaasonen » La Tammi 27, 2018 9:53 am

Alf kirjoitti: Yksi vanha käytäntö akuissa, joissa on korkit. Korkkeja voi raottaa, jos on tiedossa kovempaa latausta, niin akkuun ei tule painetta.


Joskus noita isoja akkuja on PSA (PienoisSähköAuto) kisoissa ladattu korkit irroitettuna niin että porina käy :D Ei ollu viikonlopun jäljeltä akkujen kennoissa jämiä kiinni. Yhden vanhemman akun muistan kosahtaneen viikonloppujen aikana, mutta autotarvike liikkeestä uusi tilalle ja kisat ei keskeytyny :D

Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja Jku » Ke Helmi 07, 2018 10:38 pm

TeemuPaasonen kirjoitti:Akut ja laturit ..

Hemmetin iso ja laaja aihe, mutta koitan avata pikaisesti mitä olen eri laturi- ja akkuvalmistajien koulutuksissa oppinut.

Nykyiset älylaturit osaavat lukea akun varaustilaa ja sen kuntoa. Näin ollen niiden kanssa ei ole samoja riskejä kun perinteisten latureiden kanssa.

Jokusen vuoden käytännössä kaikilla laturivalmistajilla on ollut käytössä seitsemän portainen latausalgoritmi joka säätelee laturin toimintaa akun tilan mukaan. Uudet laturit lopettavat latauksen automaattisesti ja alkavat tarkkailemaan akun kuntoa ja varauksen pitoa. Mikäli tässä vaiheessa havaitaan ongelma, laskee laturi varaustilan siihen missä se tulkitsee akun vielä pysyvän” kokonaisena”.

Varoitusvalon palaessa laturissa (tai fiksuimpien laittaessa tekstarin) on akku tullut tiensä päähän.

Kuten tuolla sanottiinkin .. apuvirta aina plussa navasta napaan ja sen jälkeen maa runkoon. Kipinöinti vähenee ja tällöin varavirta/lataus on auton pääsulakkeen suojaama.

LISÄKSI: Vuodesta 2000 on autoihin lisätty enenevissä määrin myös BMS (BatteryManagementSystem) joka on uusissa kaikissa uusissa autoissa. Mikäli kytket laturin/apuvirran suoraan napoihin, kyseinen ECU yksikkö antaa tällöin väärää infoa ja voi väittää ajotietokoneeseen että akku on vaihdettava.

Eli mikäli teillä on niitä vanhoja tai perus”metallilaatikko” latureita.. viekää ne kierrätykseen :D


Ensiksikin muistutan, että veden sähkökemiallinen hajoamisjännite on 1,23V. Siis vedyn ja hapen välinen sähkökemiallinen jännite-ero. Lyijyakun kennon lepojännite on 2.0V (lyijyn ja lyijyoksidin välinen smv 30% rikkihapossa).
Tämä merkitsee, että aina kun akkua ladataan vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi. Hajoamiareaktion nopeus kasvaa eksponentiaalisesti jännitteen noustessa yli smv:n.
Joten ei ole mitään "älylaturia" tms, joka eliminoisi em fysiikan lain!
Toki itsellänikin on CETEK-laturi, jonka latausproseduuri on periaatteessa optimaalinen.
Mutta ei mitenkän merkitse sitä, että mainitsemani veden hajominen kaasuiksi olisi eliminoitu.
Tuo pulssaava lataus perustuu akun kennojänitteen nousuun yli 2,4V, silloin akku on n 80% varaustilassa ja veden hajoaminen kasvaa voimakkaasti.
Tällä jännitearvolla CETEK yms laturien pitäisi katkaista lataus kokonaan ja käynnistyä vasta uudelleen, kun jännite on pudonnut jonnekin 2,15 V/k luokkaan.
Tällainen pulssaava latausjärjetelmä tuli markkinoille joskus 1985 paikkeilla, ensin trukkiakkujen varaajiin.
Mutta noista CETEK-yms latureista minä en ainakaan tiedä, mikä niiden katkaisu-jälleenkytkentäjännitteiden arvot ovat?
Niitten arvokilvissä kun ei kerrota mitään! Siksi pidän niitä yhtä huonoina/hyvinä kuin Matti-varaajaakin.

Siten tuohon akkuräjähdykseen ja korkkeihin.
Jokainen lyijyakku (niitähän nuo kaikki AGM, GEL, SLI yms akut ovat) siis tuottaa vety-ja happikaasuja. Nehän ovat räjähtävä kaasuseos (toki vasta vedyn ollessa 4% - 80% välisessä määrässä. loppu on siis happea).
Jokaisessa noissa akuissa, "suljetuissakin", on aina ylipaineventtiili, kuminen pieni tulppa, joka päästä ylipaineen kennosta pois!
Noissa AGM-ja GEL-akuissa tapahtuu vedyn ja hapen rekombinoituminen vedeksi ja se vaatii pienen ylipaineen. Siksi siellä pitää olla em kumitulppa ylipaineventtiilinä.
Siis mikään noista akuista ei räjähädä ylipaineen vuoksi, vaan vedyn ja hapen räjähtäessa jostain syntyneen kipinän vaikutuksesta.
Sitä ei mikään BMS tai BMU pysty estämään.
Litiumakuissa käytettävä BMU valvoo jokaisen kennon jännitettä ja siten minimoi akkurjäjähdyksen vaaran.
Mutta onhan noita silti räjähtänyt lentokoneissakin!

mikki
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja mikki » To Helmi 08, 2018 9:44 am

Tässä hieman faktaa vielä, akuista:
Lennolla oli rahtina huomattavia määriä litium- ja litiumioniakkuja ja -paristoja. Niiden tunnetaan olevan taipuvaisia hallitsemattomiin kemiallisiin reaktioihin, jotka johtavat pariston kuumenemiseen ja syttymiseen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/UPS_Airlinesin_lento_6

Yllä linkki uudehkon Boeing 747F -rahtarin tuhoutumisesta, aika rajua luettavaa.
Suuri lisävahinko että ne oli lastattu flight deckin alle suoraan jolloin ne kuumensivat ohjaamon.
Uskon että olisivat selviytyneet jos olisivat menneet lähimmälle kentälle Dohaan mutta kapteeni halusi ''tuttuun ja turvalliseen'' Dubaihin palata jolloin lentoajasta muodostui liian pitkä ja seurasi täysi katastrofi. Tästä on myös National Geografi -kanavalla ollut ''tutkijalautakuntaa tarvittiin'' -sarjan jakso.

terv. M, Eu:n siviili-ilmailun turvaamisen varmentaja
M
nyx XE 2,0d R4
nyx XK8 4,0 V8 Convertible
nyx X3 3,0d R6
nyx 5ooSL 5,0 V8
ex X-type Estate ja XF 2,2d
tulevax I-Pace

Avatar
Jykkepoika
Viestit: 836
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja Jykkepoika » To Helmi 08, 2018 1:46 pm

Mutta noista CETEK-yms latureista minä en ainakaan tiedä, mikä niiden katkaisu-jälleenkytkentäjännitteiden arvot ovat?


Mä pidän cetekkiä koko talven kiinni omassa autossa ja mielenkiinnosta olen pitänyt kytkettynä jännitemittaria ajoittain jossa on min/max toiminto.
Se on näyttänyt (hatara muistikuva) min.12.8V ja max.14.4V jännitteitä. "lumihiutale" asennossa max jännite käy 14.7V:ssa.
Taitaa akun kannalta olla aikas lähellä tilannetta että autolla ajettaisiin jatkuvasti.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Alfa Romeo Giulietta QV

Jiipee62
Viestit: 38
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja Jiipee62 » Su Touko 19, 2019 7:20 pm

Vanha ketju, mutta toissa- tai sitäedeltävänä syksynä oli veneen akku CTEKin latauksessa mökillä. Ukkonen pannahinen oli lyönyt ilmeisesti linjaan, tuo akku oli räjähtänyt, kylki auki.

Lisäksi CTEK rikki, sähkömittari rikki, antennivahvistin rikki sekä nettipäätteen virtalähde, taisi olla jotain muutakin.
XF 3,0 DS -10

Avatar
sefo
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2018 5:26 pm
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Hirmuinen akkuräjähdys

ViestiKirjoittaja sefo » Su Touko 19, 2019 7:49 pm

Tuommoiset peltikuoriset tai muut "matti" laturit joissa ei ole mitään regulointia nostavat jännitteen akun navoissa noin 18V:iin jos niille antaa aikaa. Eli siis tuhoavat akun. CTEK, Optimate tai muut laadukkaat laturit eivät riko akkua.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC


Palaa sivulle “Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa