jaggea xj->93-94 ostamassa mitä huomioitavaa?

Yleinen Jaguar-keskustelu
nos
Viestit: 9
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 12:25 pm
Paikkakunta: joensuu

jaggea xj->93-94 ostamassa mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja nos »

Aiheesta varmasti ollut juttua, mutta täytyy vielä yrittää uudelleen.

Eli en omista vielä jaguaria, mutta merkki kiinnostaa kun pääsi taannoin koeajamaan uudempia s ja x typeä ja fiilis on nyt vahvistunut että jaguar on saatava!. budjetti on tosin paljon pienempi mitä x ja s-type kustantaisi ja sijoittuu tuontiautoon (saksa) xj40 -93-94 sovereing tai jopa xjr.

Auto tulisi jokapäiväiseksi käyttöautoksi ja kiinnostaakin mitä kohteita näistä vuosimalleista kannattaisi tarkistaa ennen osto päätöstä. Onko vaikeita huoltokohteita mitä ei omassa hallissa voisi tehdä ja nostaako merkki varaosahinnat ja saannin pilviin? sen verran olen kerinnyt seuraamaan foorumia ja päätynyt että juuri alle -93 tuntuu olevan ruostevaurioita ym. vikoja mitkä olisi jo päivitetty näihin viimeisiin 40siin.

varmasti joku on tuonut vastaavan suomeen ja paljon on ollut n. verot? (suuntaa hiukan)

Kiitoksia jo etukäteen neuvoista.
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

No niin, päästiinpä mieliaiheeseen! XJ 40 täyttää tänä vuonna 20 v, nimettiin viime vuonna klassikoksi, mutta on kuitenkin peräti jokapäiväiseen käyttöön sopiva ajopeli.

Ensin kannatta miettiä mitä etsii. Luksusta? Silloin Sovereign tai Daimler ovat oikeat valinnat. Suorituskykyä? 3,6 tai 4,0 ovat nopeita ja hyviä, 3,2 hakkaa useimmat 'perheautot', 2,9 on Mondeo 2.0 suorituskyvyn luokkaa. Ja huippujen huippu - kenties ei kuitenkaan enää jokapäiväiseen käyttöön - V12 6.0 l.

Ja sitten vuosimalli: tosiasia on että -93--94 -malliset ovat erittäin huolettomia ja hyviä autoja. Mutta: ei ne aikaisemmatkaan mitenkään huonoja ole. Ensimmäinen laajempi revisio - joka keskittyi laatuun, ja jolloin myös mittaristo vaihtui täysanalogiseen, ja moottori suureni 4.0 litraiseksi, sekä 2,9 vaihtui 3.2:een (hieman myöhemmin tosin) - oli -90. Seuraava tapahtui -93, jolloin Ford oli ostanut Jaguar Carsin (itse asiassa jo -90--91), ja toi erittäin vaativan laadunvalvonnan tuotantoon.

Eli: jo -86 on hyvä, jos on hoidettu. -90 on usein jo hieman vaivattomampi, ja -93 on todella hyvä. -93 tuli myös kokogalvanointi, ja ruosteongelmat niissä ovat nähtävissä käytännössä vain erittäin laiminlyödyissä yksilöissä.

Teknisesti -93--94 on erittäin luotettava, sähkövempaimet mukaan lukien. Ongelmia niissä on: takajousitus mikäli siinä vielä on SLS (tasonsäätöautomatiikka), ja siihen se melkeinpä jää. Aikaisemmissa ruostetta löytyy kahdessa kohtaa: takaluukun takakulmat, konepellin etukulmat. Niissä on enemmän SLS-ongelmaa, varsinkin pre-90 autoissa, joissa jarruilla ja SLS:llä oli yhteinen hydrauliikka. Sähköt eivät oikeastaan koskaan ole olleet erityisen ongelmallisia, muissa senaikaisissa oli relatiivisesti huomattavasti enemmän ongelmaa. Mutta Jaguarissa on paljon sähkövempaimia, ja varhaisissa autoissa lienee aika yllättävää jos kaikki toimii.

Mainitset myös XJR:n. Pidä muistissa että XJ40 XJR ei ollut vielä kompressoriahdettu. Sitä (XJR:ää) teki ensin TWR, ja sittemmin Jaguar otti sen omaan valmistukseen. 3.6 litraisissa on sama kone kuin 'tavallisissa' - 221 hv - ja erot ovat varustelussa/kosmetiikassa. 4.0 koneissa Jaguar Sports on hieman parantanut tehoja, vakiossa 238 ja XJR:ssä muistaaksen 256. Sporttijousitus, ja ulkonäöllisesti eroaa edestä: säleikkö erilainen, sivuilta: helmat, mustat ikkunalistat + B- ja C-tolpat, takaa: muovikoriste valojen välissä, ei kromia. Sisältä lähes aina kontrastisaumattu nahkasisustus, kontrastoivat matot, sekä eri ohjauspyörä. Ovat harvinaisia.

Harvinaisuus saattaa olla ostokriteeri niinikään: meilläpäin Sovereign on tavallinen, ja Daimler huomattavasti harvinaisempi. Base-mallit ovat tietenkin volyymimalleja. Harvinaisia ovat: kaikki manuaalivaihteisteiset, viimeisten mallivuosien erikoisuudet kuten S-sarja ja Gold-sarja, kaikki V12 ja etenkin Daimler Double Six (noin 900 valmistettua).

Itselläni näitä erilaisia on käynyt pihani kautta - nykyisin on kaksi: -93 mallinen Sovreign 4.0 sekä -94 mallinen erittäin harvinainen 4.0S (500 valmistettua). Muita on ollut Daimler Six -88, Daimler Double Six -93, 3.6 Base -89. Tuskinpa nämä nykyisetkään viimeisiksi jää...

Saksasta löytää muutaman hienon yksilön, ja loputtumasti romua. Siellä jos käy shoppailemassa kannattaa olla erittäin tarkkana: yritä ostaa 1-2 omistajan autoa, jolla ehdottomasti täysi Jaguar huoltohistoria, ja osta auto suoraan omsitajalta. Nämä ovat monien jobbareiden undelmia: tehokkaita ja uskomattoman halpoja isoja autoja. Halvan hintansa takia niitä on usein jätetty huoltamatta, ja muutenkin kunto tahtoo olla heikohko siellä sun täällä. Eli: lähde itse, henk koht, matkalle, katso valmiiksi muutaman ehdokkaan ja käytä aikaa. Hyvän Sovereignin -93--94 saat siellä noin € 4000-5000 hintaan, mutta älä hyvä mies lankea mihinkään € 1500 autoon.

Itse olen viimeisen päällä Jaguaristi - siis individualisti - enkä suostuisi mihinkään muuhun kuin RHD (right hand drive) autoon. Onneksi! Englannissa nämä ovat vielä halvempia: erittäin hienon 4.0S:n tai muun harvinaisuuden täydellä historialla löytää vielä 2000 punnan paikkeilla!

Hintakehitys on kiinnostava asia - aina. Näistä voi helposti todeta: ovat halpoja nyt. Pikkuhiljaa vanhemmat huonot yksilöt ovat siirtyneet Jaguar taivaaseen - ne joita ei ole kaupiteltu Ruotsin ja Suomen markkinoille Saksasta :wink: ja jäljellä olevat myöhäiset autot ovat jo ruvenneet herättämään ansaittua kiinnostusta. Halvemmaksi tuskin enää tulevat, mutta muutaman vuoden kuluessa saattaa olla hienoinen hinnannousu edessä varsinkin harvinaisemmilla. Tämän on voinut todeta XJS:n suhteen parin viime vuoden aikana!

Ja sitten vielä vero. Sitähän ainakin minä aina joudun maksamaan liikaa, koska mielestäni € 0 on ainoa oikea summa. Tiedän että tälläkin foorumilla löytyy toistakin mielipidettä... Omissani vero+alv on vaihdellut € 3500 (4.0 Sov -93) - €6700 (Daimler Double Six -93). Nämä ovat olleet RHD autoja, jotka verojen suhteen ovat (pitkän tappelun jälkeen...) noin 20% LHD-autoja halvempia.

No niin, jätetään tilaa muillekin, mutta minulle saa erittäin mielellä soitella - tai mailailla off-forum (stefan.antinaho(at)elisanet.fi). Mikään ei kultaa päiviäni niin kuin keskustelut näistä upeista autoista!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
nos
Viestit: 9
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 12:25 pm
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja nos »

tässähän jo tulikin aika tyhjentävästi tietoa ja varmasti otan yhteyttä tarkemmin kunhan saan hyvän auton kiikariin! näin ajattelin että halvallahan ei saa hyvää, tietysti poikkeuksiakin on mutta todella harvassa. luultavammin ensi sijalla nyt tulee olemaan xj40 sov. 4.0 -93 tai se -94 lienee -95 jo ainakin koriltaan uudelleen muotoiltu mutta miten on tekniikan laita? sisustassa ei vielä -95 tainut tulla suurempia päivityksiä vai olenko pahasti väärässä! eikös -96 tullut jo suurempaa päivitystä niin tekniikan kuin sisustankin osalle?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Elokuusta -94 (mallivuosi -95) nelikymppinen vaihtui X-300:ksi. Auto on teknisesti sama kuin XJ40 - alustaan tehtiin joitakin hyvin pieniä muutoksia joita jo viimeisissä XJ40:ssä on. Moottori on periaatteessa sama, 'yläpäässä' joitain muutoksia, ja koneen nimi muuttui AJ16:ksi. Sisustus on lähes identtinen, varsinkin myöhäisten -94 mallien kanssa. X-300 tehtiin vuodet (mallivuodet) -95---97, ja elokuusta -97 (mallivuosi -98) tuli sitten X-308. Tässä autossa verrattuna X-300:n suurimmat erot ovat taas teknisiä: eli kone muuttui V8:ksi (alkuusn 3.2 ja 4.0 litraiset). Mallisarja sysyi samankaltaisena (Executive, Sovereign ja R, sekä Daimler - mallisarjan huippuna Daimler Super V8 joka on kompressoriahdettu huippu-huippu-huippu luksusta - niitä on ainakin yksi kappale Suomessakin! Ja ne kulkevat!! Eräs erikoisuus ei voi jättää kertomatta: vaihteiston Sport-asentoa on varmaan joku erittäin urheiluhenkinen ollut ohjelmoimassa näissä. Normaaliasennossa jarrutuksen jälkeen cruise kiihdyttää auton erittäin arvokkaasti. Mutta Sport-asennossa se laittaakin kaikki peliin - 2000 kg rautaa kiihtyy nollasta sataan hieman runsaassa 5 sekunnissa... saattaa olla ensikertalaiselle aikamoinen practical joke - jos pysyy tiellä!).

X-308:sa muuttui myös sisutuksessa paitsi nappulat ja kytkimet myös kojelauta. Modernimpi, kenties tyylikkäämpi! Ja lisävarustelumahdollisuuksia tuli vielä ennestään laajemmin - navigointilaitteet, integroidut puhelimet j.n.e. Ulkoisesti erot X-300:n ovat hyvin pienet. Bongareille vinkki: Tarkkasilmäinen huomaa puskurien sivureflektoreissa erot - X-300 kulmikkaat, X-308:ssa lähes soikiot! Mutta pääosin design on edelleen Sir William Lyonsin henkinen, XJ40!

Nämä autot - sekä kolmesatanen että 308, ovat sitten jo hinnakkaampia. Hyvän X-300:n löytää Saksassa varmaan noin € 7000-8000 paikkeilla, ja 308:sta joutuu jo reilusti toistakymppiä pulittamaan - samoissa tasoissa kuin varhaiset S-typet. Englannissa hyvän X-300:n ostaa noin 4000 punnalla, ja 308:a näyttää jo saavan 6000 paikkeilta lähtien. Suomen verot ovat sitten jo aivan oma lukunsa. Muistan että täällä joku arveli 300:n verojen olevan siinä € 7000:n luokkaa? Onko kellään tietoja X-308:sta?
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Tervehdys NOS!
Toin itselleni maaliskuussa (06) Saksasta XJ-12 vuosimalli 93. Katselin netistä vastaavia autoja ja suurinpiirtein samalta alueelta, ettei tarvitse kahlata koko Saksaa läpi. XJ-6 ja XJ-12 hinnat pyörivät suurinpiirtein samoissa, johtuen Saksan nk. ympäristöverosta, joka on yli 10 vuotta vanhoilla iso kuutiotilavuuksilla varustetuilla autoilla korkea, joten niitä saa edullisesti. Itse hain omani Jaguaarin merkkiliikkeestä Bielefeldistä. Palvelu oli TODELLA erinomaista ko liikkeessä. Sain kaikki tiedot autosta, auto vietiin korjaamon puolelle ja nostettiin ylös, että näin pohjan. Rekistöröinti tapahtui liikkeen puolesta sain ajo-aikaa 4 pv, se riitti, koska Suomen tulli otatutti Saksan kilvet pois.
Neuvo, jos menet Saksaan hakemaan Jaggea, niin laske aika niin että sinulla on päivä perillä tutustua alueella oleviin autoihin ja toinen päivä menee kaupan tekoon ja auton rekistöröintiin. Anna liikkeen tehdä rekistöröinti on "hieman" monimutkainen. Itse tulin lautalla Travemundestä Helsinkiin. Varasin lauttapaikan ajoissa ja laskettuun autokauppaan ja ajoaikaan LISÄSIN yhden vuorokauden varapäiväksi, jos Saksassa jotain sattuu autobaanalla se saattaa kestää jopa 6 tuntia, etkä ehdi lauttaan.
Vero on mulla 5500 E. Kysy jos on jotain? puh.040-504 2995
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Vielä NOS :lle!
Sain todella hyvää palvelua http://www.AUTO-SPORT-STOPKA.de , suosittelen!
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
Vastaa Viestiin