XF 3.0D käyntiääni

Yleinen Jaguar-keskustelu
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

XF 3.0D käyntiääni

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

Olen auton ostosta lähtien kuunnellut XF:n pakoääntä käynnistyksen jälkeen.
Startin jälkeen auto käy nätisti mutta hetken tyhjäkäynnillä oltuaan pakoäänet muuttuvat huomattavasti, joku varmaan osaa kertoa mistä se johtuu.
Onko autossa systeemi että se "sammuttaa" muutaman sylinterin käytöstä kun tehoja ei tarvita?
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XF 3.0D käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Kopi »

1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3.0D käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Pacer »

PDA on siis EGR, kai. Anyway, itsellä sama juttu, tyhjäkäynnin nuotti muuttuu, kun lämpenee hiukan. Vahva veikkaus olisi juuri EGR, jolloin osa pakokaasusta ohjataan takaisin imusarjaan. Oman käsityksen mukaan tosin EGR ei aktivoidu tyhjäkäynnillä (alipaine), eikä suurella ylipaineella, vaan osakuormalla ainoastaan. Tiedä sitten, tekeekö Jaguar jotain normista poiketen.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF 3.0D käyntiääni

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Kopi kirjoitti:Aiheuttaisiko tuo Port Deactivation System moista?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD- ... SDV6.2FHDi
http://www.answers.com/Q/What_is_engine ... y?#slide=2
Köpi
Tämä sen aiheuttaa kun läpät aukeaa hetken tyhjäkäynnillä ollessaan. Kun DPF on poistettu niin ääni on oikeasti tosi mahtava.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3.0D käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Tämä 3.0D tyhjäkäyntiääniasia on häirinnyt itseäni jo XF omistuksen aikana ja nyt XJ:n kanssa. Ääni itsessään ei siis häiritsem vaan se nistä se johtuu. Tyhjentävästi sitä ei kukaan verkon syövereissä osannut kertoa ja virallista teknistä selostustakaan en ole löytänyt - ennen kuin nyt. Tuo tässäkin mainittu port deactivation eli suomeksi imusarjan läppien avautuminen on ihan hyvä ehdotus, mutta teoria taustalta puuttuu, mielestäni. Miksi imusarjan läppiä pitäisi tyhjäkäynnnillä avata muutaman minuutin jälkeen? Ymmärtäisin ehkä, jos se tehtäisiin vain kylmänä ja sillä olisi moottoria lämmittävä ominaisuus, mutta ei tuokaan teoria oikein lennä. Miksi niitä ei sitten avattaisi heti, koska päästöt on suurimmat heti startin jäleen.

Itsellä on se tilanne nyt että hiukkasuodatinta ei ole ja tämä tyhjäkäyntimuutos tuohon liittyen tekee, sen että kun ääni muuttuu, alkaa pakokaasu haista vanhalle bussille. Ennen äänen muuttumista, pakokaasut haisevat normaalille (puhtaalle) diesel-pakokaasulle. Tämä on entisestään ihmetyttänyt. Nyt siis sattumalta törmäsin perus Workshop manuaalissa seuraavaan lauseeseen, johon aiemmin en ole törmännyt, vaikka tätä kyseistä asiaa olen koittanut penkoa:
"If the engine idles for more than 3 minutes, the secondary turbocharger is actuated to ensure correct lubrication. This is achieved by pressurizing the turbine shaft bearing cavities through a pipe, which is connected to the air intake system and periodically opening the turbine shut-off valve to operate the turbocharger"
Tämän myötä kaikki palaset loksahtavat paikalleen. Eli, koska kakkosturbo ei pyöri tyhjäkäynnilla, niin sen voitelun varmistamiseksi, se aktivoidaan, jolloin saadaan se liikkeeseen ja voitelu tasaiseksi. Koska apukuskin (kakkosturbon) puolella ei ole downpipessä katalysaattoria ollenkaan, niin omassa tapauksessa tulee tämä käry. Pakojärjestelmässä ei siis tehtaalta ole kuin kuskin puolella katalysaattori ja se tarkoittaa sitä, että tyhjäkäynnillä ja yli 2800rpm pakokaasuja ei katalysoida apparin puolelta. DPF on sitten yhteinen normaalisti. Ja alkuperäiseen ihmetykseen eli ääneen, se johtuu juuri tuon apparin puolen aktivoinnista ja katalysaattorin puuttumisesta, joka vaimentaa tiiviinä limppuna hyvin ääntä. Ne muutamat minuutit, kun kone käy hiljemmin ja vain kuskin puolen turboa pyörittäen, myös apparin puolen pakokaasut johdetaan kuskin puolen downpipeen moottorin takana olevaa yhdysputkea pitkin. Case closed :)

Aikamoinen himmeli muutenkin tämä Jaggen sequential parallel turbocharging kaikkine ohjaus venttiileinen ja eri moodeineen.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF 3.0D käyntiääni

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Tämä juuri oli selitetty edellisessä viestissä. Avasit sen vain suomeksi
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XF 3.0D käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Mjoo. Kovin hyvin selitetty se ei ole, oikein missään. Kyse on port deactivoinnista, jos sovitaan, että se tarkoittaa apparin turbon shut-off valven avaamista ja pakokaasun päästämistä apparin turbolle, sen pyörittämiseksi ja voitelun takaamiseksi. Näin sitä ei sanota missään, missä puhutaan port deactivoinnista.

Yleisesti, kun tätä kaivelee törmää muun muassa:
"If the port deactivation valve(s) has a leak, install new intake port deactivation diaphragms"

Workshop manual ei puhu port deactivationista mitään, kuten AJDV6 Wiki, mutta puhuu:
"The cylinder head has 4 ports machined at each cylinder location, 2 exhaust ports and 2 intake ports. One of the intake ports
is helical and functions as a swirl port, the other is arranged laterally as a tangential port and functions as a charge port."

Tästä saa sen kuvan, että port deactivation on imusarjan läpät.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF 3.0D käyntiääni

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Niin saa ja kyllä siellä nekin on. Läpät liittyy taas EGR:n toimintaan ne. Sen 3min jälkeen kun ääni muuttuu ja portti avataan 2.turbolle niin samalla EGR menee kiinni ja imusarjan läpät avataan kokonaan auki. Monivaiheinen on siis toiminta tuossa kohtaa.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Vastaa Viestiin