Diesel S-Typeä ostamassa

Yleinen Jaguar-keskustelu
Teukka86
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2015 7:03 pm

Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Teukka86 »

Moro! Reilun vuoden tauon jälkeen jaguareista tuli vastaan todella hieno diesel S-Type. Vuosimallia 2005 ja ajettu reilu 210tkm. Onko jotain erityistä mitä ostaessa tulisi ottaa huomioon. Kyyti ja penkit olivat aivan mahtavat ja korikin oli hyvässä kunnossa. Tarkoitus on vielä ennen mahdollista kaupantekoa käydä katsastusasemalla teettämässä autoon kuntotarkastus. Huoltohistoriakin oli hyvä, jakohihnan vaihdosta oli kulunut jo 100tkm. Ajattelin että se pitäisi heti ensi töikseen vaihtaa. Mitä muuta kannattaisi samalla vaihdattaa ja minkä verran pitäisi siihen laskea rahaa
Viimeksi muokannut Teukka86, Pe Joulu 22, 2017 11:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Katsoisin ettei kovasti savuta kunnon kiihdytyksissä - savutus voisi indikoida mm. egr:ien tukkeutumista. Sitten kokeilisin erityisesti tuossa vuosimallissa ettei perä vienosti vislaa tasaisessa n. 90-100km/h nopeudessa. Vislaus on käsittääkseni vain lähinnä ärsyttävä, eikä perä välttämättä ole hajoamassa, mutta korjaus on koko perän vaihto. Perä on muuttunut uudempaan parempaan versioon siten, että vaihdossa menee muistaakseni myös kardaani ja vetarit uusiksi->$$$
Lisäksi katsoisin ettei tyhjäkäynti pahasti souda puolilämpimänä ja että kone lähtee heti kylmänä käymään kuudella. Muuten voi olla kai hehkuissa tai ruiskusuuttimissa sanomista. Näillä kylmillä keleillä webaston toiminta kannattaa myös tarkistaa, sellainen on kaikissa 2.7:ssa. Pakoputki oli jomman kumman etupyörän lähellä pohjassa, sieltä pitäisi tulla kuumaa pakokaasua.
Jos oikein muistan niin jakohihnan vaihdossa kannattaa kaikki rullat, kiristimet ja vesipumppu laittaa uusiksi. Vesipumpusta en nyt ole tosin ihan varma. Jakohihnan vaihtoväli noissa kyllä oli yllättävänkin pitkä, taitaa olla peräti 168tkm.

Muut katsottavat paikat taitavat olla samoja dieseleille ja bensoille. Käsijarrun toiminta, vaihteiston toiminta, isot puslat pyöräntuennassa, ilmastoinnin/kaikkien läppien toiminta ja ruosteet helmoissa muovien alla ja takana apurungossa. Ja tietty kaikki sähkölaitteet on hyvä olla kunnossa.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
zippous
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 8:13 am

Re: Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja zippous »

Paras on kun käy koeajolla,kuitenkin 12v vanha auto niin voi löytyä mitä vaan.
XJR
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi,
Tuonkin verran ajetuissa voi olla vaikka ja mitä, joten kuntotarkastus varmasti paikallaan.
Egr,dpf,turbot,moottori joista moottori se kallein-> laakerivikoja kaiketi jonkin verran noissa 2.7 litraisissa ilmennyt.
Taisipa tästä aiheesta kyselty jo aiemminkin, mutta en nyt löytänyt ketjua. Jos joku löytää niin voisi linkittää tänne.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Teukka86
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2015 7:03 pm

Re: Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Teukka86 »

Koeajolla ei tosiaan löytynyt mitään. Perä ei ääntänyt. Huoltokirjasta löytyi että perushuoltojen lisäksi, laatikon öljyt on vaihdettu kaksi kertaa, egr on kertaalleen korjattu. Tosiaan tuossahan on kaksi turboa :roll: ? Mitenhän vikaherkkiä ne on. Tuntuis ettei niiden pitäisi noilla kilometreillä porsia. Tekisi kyllä kovasti mieli laittaa tuo auto, mutta jotenki vähä arveluttaa nuo mahdolliset tulevat viat. Onko muuten Oulun seudulla muita Jaguarin tuntevia huoltoja kuin wetteri? Wetteristä on jäänyt niin kallis kuva ettei välttämättä siellä huvittaisi kissaa huollattaa
Teukka86
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2015 7:03 pm

Re: Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Teukka86 »

Itse itselleni vastaten :lol: Autossa ei ole DPF eli yksi huoli vähemmän. Jaguar huoltopaikoista Oulun seudulta löytyi tämmöinen http://www.a-autopalvelu.com/. Onko kellään kokemuksia kyseisestä paikasta ja minkälainen hintataso
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Perheessä on ollut uutena hankittu viimeisen mallin 2.7D. Mittarissa taitaa tällä hetkellä olla n. 175tkm. Takuuaikana autoon vaihdettiin käsijarrun moottori ja ohjausyksikkö, webasto ja perän tiivisteitä. Myöhemmin huoltojen lisäksi on vaihdettu toinen egr, parkkitutkan sensoreita, airbag kehä ratista ja jotain muuta pientä. Tällä hetkellä parkkitutkan sensori ja yksi kojelaudan sisässä oleva ilmastoinnin läppämoottori kaipaisi huolenpitoa. Auto on uudesta lähtien huollettu ohjelman mukaan, ja lisäksi puolessa välissä eli 12tkm välein öljyt vaihdettu vielä erikseen. Niin vain kuitenkin kampiakselin laakeri antautui toissakesänä, ja korjaustoimenpiteenä briteistä hankittiin refurbattu puolimoottori vahvistetuilla laakereilla. Tästä löytyy oma topikki tältä foorumilta, löytyy hakusanalla moottoririkko tai etsimällä kirjoittamani aiheet.

Hyvä auto kaikinpuolin kun pitää huolta, vikoja on ollut jonkinverran muttei älyttömästi. Totaali moottoririkko 2.7D kohdalla tuntuu olevan tuuripeliä eikä ole aina pidosta ja huolloista kiinni. Paljon niitä on maailmalla hajonnut, mutta paljon löytyy myös yksilöitä joilla on yli puoli miljoonaa ajettu ilman ongelmia.

Se mitä tuollaisesta pitäisi ostaessa tarkistaa, noh kaikki. Vanha auto, paljon tekniikkaa. Mikä vain voi olla rikki, tai voi hajota kohta. Hyvin pidetty yksilö toki vähentää mahdollisuuksia ongelmiin. Ruostuakkin nuo tahtoo jos on laiminlyöty. Tämä on asunut aina kotona katoksessa ja pidetty puhtaana sekä viimeiset 4-5 talvea on ollut katoksessa huilaamassa, ja on käytännössä täysin ruosteeton edelleen.
Teukka86
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2015 7:03 pm

Re: Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Teukka86 »

Joo taisin löytääkkin tuon sun topicin kun aiemmin kattelin tietoja. Soitin edelliselle omistajalle ja kovasti kehu autoa. Molemmat EGR oli vaihdettu hänen aikana. Muuten sanoi ettei ollut mitää vikoja. Kovasti polttelisi laittaa tuo auto. Uskomattoman hyvässä kunnossa oli maalipinta, sisusta ja tekniikka. DPF ei ilmeisesti vielä tuossa ole. Vai voiko siitä päätellä meneekö pakoputket alaspäin vai suoraan että onko vai ei? Muistelin E60 diesel bmw olleen tuommoinen nyrkkisääntö DPF kans alkupään malleissa. Jakohihna olikin vaihdettu 140tkm kohdalla ja nyt oli ajettu hieman yli 210tkm eli sitäkään ei tarvitse ihan heti välttämättä vaihtaa?
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel S-Typeä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Pakoputket on helpoin tapa tunnistaa, alaspäin kääntyvillä varustetuissa ei ole DPF:ää. Jakohihnan vaihtoväli on n. 160tkm, google sanoo että max 10 vuotta, muistelisin että olisi ollut vähemmän eikä ole nyt manuaaleja tässä käsillä. Yritä päästä auton alle katsomaan varsinkin ne helmojen ruosteet, muovien alle ei näe mutta kyllä se ympäristö antaa osviittaa jos siellä muhii yllätys.

Jos hinta on kohdillaan ja auto miellyttää niin osta pois, pidä kuitenkin oston jälkeen jaggerahaa jemmassa, niille tulee enemmin tai myöhemmin jotain käyttöä. :)
Vastaa Viestiin