Sopiiko liittyä joukkoon?
Lähetetty: La Huhti 14, 2018 2:51 pm
Hyvää kevättä kaikille!
Ensinnäkin kiitos, että tällainen foorumi on olemassa ja sen mitä olen jaksanut kahlata keskusteluja, niin fiksua ja asiallista porukkaa tunnutte olevan.
Niin kävi, että perheeseemme tuli uusi jäsen. Odotusaika oli kohtuullisen pitkä, sanotaanko 10-15 vuotta. Viimein teimme Jaguarin loikan ja pääsimme autoilun hienostuneimpaan maailmaan. Tarina lienee aika tyypillinen, ensin ihaillaan ja uskotellaan, että vielä joskus meilläkin... Sikäli toiveille oli katetta, että koko perhe oli myötämielinen.
Noin puoli vuotta sitten alkoi aktiivisempi metsästys, sillä henkinen päätös oli tehty. Eipä muuta, kuin nettiauto ja Tori ym seurantaan. Olen sen verran vanhan liiton miehiä, että haluan nähdä ja koeajaa auton itse, käyttäen kaikkia aisteja, mitä autoilussa tarvitaan. Kaikkiaan koeajettiin vajaat kymmenkunta Jaguaria. Alkuvaiheessa oli mukana kartoituksessa 90-luvun lopun ja vuosituhannen vaihteen XJ:t ja vähän uudemmat S-typet. Emme oikeastaan tiedä, miksi lopulta olemme kokeilleet vain Xj-malleja.
Kaksi koeajoa tuon ikäisillä autoilla eivät karkoittaneet innostusta. Loistavia ajaa, kaunis muotoilu ja kaikki toimi, mutta takatilat jäivät askarruttamaan. Hieman alle puolet ajoista on sellaisia, että takapenkki on käytössä ja se on luvalla sanoen pitkällä matkalla turhan ahdas, ennen kaikkea katto on matalalla - muotoilun ehdoilla arvatenkin.
Kerran sitten otimme miniloikan eteenpäin ja koeajoimme x350 mallin XJ:n. Ajatuskuplan olisi voinut nähdä pään päällä "tässä se on, jessus mikä auto". No, ei se ollut kyseinen yksilö vielä, mutta kuudennen samanlaisen mallin ajettuamme asiat loksahtivat. Se oli kiirastorstai, toivottavasti ei enteellisesti! Pääsiäisen yli mietimme, vaikka tiesimme, että ostopäätös oli tehty.
Kilometrejä suomi-autossa oli 135500, kohtuullinen hintapyynti, täydellinen huoltokirja, kaikki dokumentit ja kuitit tallessa, kahdet tunnetun valmistajan renkaat aluilla, 6 millin pinnoilla. Virheetön vaalea nahkasisusta, maalipinta hyvä, ajatellen reilun 14 vuoden ikää. Kaikki toimi kunnon koeajolenkillä ja ulkonakin auto näytti kromilistoineen juhlavalta. Kiitokset kahdelle edelliselle omistajalle, tästä on pidetty huolta. Yksilöitä etsii kaikki, uskomme löytäneemme sen.
Kunnon koeajo oli armollinen, kaikki tuntui ja kuulosti hyvältä. Joka nippeli ja nappeli pelitti asianmukaisesti. Kuten mainitsin, auton historian ohella pidän auton tarjoamaa ajokokemusta isona kriteerinä, ei saa antaa tunteen viedä. Näennäisesti autot voivat paperilla olla samanlaisia, mutta kyllä niistä huomaa suuriakin eroja, niin toimivuudeltaan kuin siisteydeltään. Mikä nyt kenellekin on autossa tärkeä kriteeri. Jos joissakin kohdin kerron mielipiteitäni, niin tarkoitus ei ole kritisoida ja loukata kenenkään valintoja, näkökannat on loppupeleissä subjektiivisiä. Yksi liittyy auton väriin. En olisi itsekään uskonut, että meidän Jagge tulee olemaan metallinharmaa, ei siis sellainen hopeanhohtoinen, vaan ehta harmaa. Kun näin sen kromikoristein auringossa, pidin sitä heti tyylikkäänä, joku voi olla vapaasti toista mieltä. Lähinnä tuo värijuttu tuli mieleen, kun ajoimme paria BRG väristä autoa, niin myyjät olivat ihan tohkeissaan. Tämä on se AINOA oikea ja tätä on helppo myydä sitten aikanaan! En siis ollut ostamassa autoa, että pääsisin myymään. Joillekin tuo värijuttu voi olla tosi tärkeä ja se on okei.
Toinen, tosin vähemmän esille tullut seikka, oli moottorin koko. Meidän on nyt se XJ6, kasiakin toki koeajoin ja tämäkään ei ollut itselle kynnyskysymys. Jo puolivuosisataa itse täytettyäni uskoisin, etten ikinä meidän maassamme joudu tilanteeseen, jossa 238 hv ja asiallinen vääntö eivät riittäisi reilun 1600 kg omapainoiselle autolle. En näe mitään järkiperusteita isommalle moottorille, joillekin sekin on merkittävä juttu. Mielestäni Jaguarin imagoon kuuluu sivistynyt autosta nauttiminen ja kiireetön ajatusmalli.
Itse autostamme vielä jotain. Olen työni puolesta istunut arviolta noin 350 000 km kortittoman kuljettajan kyydissä ja ajanut itse hyvän matkaa km vielä enemmän. Paljon on autoista tuntemuksia ja kokemuksia, Audeista Bemujen kautta Volkkariin ja Toyotaan jne. Ikinä ei auto ole tarjonnut sellaista mukavuutta ja rauhallista äänimaailmaa, kuin tämän mallin Jaguar, uskomaton auto! Tilaa on riittävästi (takakontti on kyllä matala), erittäin kevyt ajaa. Tosin moottoritienopeuksissa auto tuntuu ikäänkuin leijailevan, ne jotka tällä mallilla ovat ajaneet, tuntevat ehkä ilmiön. Ja bonuksena pari hienoa asiaa verrattuna nykyautoihin - autosta näkee loistavasti joka suuntaan, myös takaviistoon. Ja takakontista löytyy ihan oikeankokoinen vararengas, ei toki merkittävimpiä seikkoja, mutta on se eri asia kuin nämä nykyautojen kompurat ja vaahdot. Ja vielä makuasoihin liittyen - tämä on minulle se viimeisin Jaguar-malli, jossa on niitä legendaarisia linjoja.
Ostotapahtuma oli miellyttävä kokemus. Jo alkujaan mielestäni markkinoiden paras hintapyynti vs kunto ja siitä pääsimme vielä alaspäin molemmille sopivaan lopputulokseen. Paljon oli kuulemma tullut kyselyjä, toki lausumaa voi pitää osittain myyntipuheinakin. Katsoimme tietenkin myös Saksan ym muiden tarjontaa, mutta vastaavilla km ja muilla ominaisuuksilla ei olisi tullut yhtään edullisemmaksi. Ei tuonti tainnut olla lopulta edes vaihtoehto, eikä näitä tolkuttomasti ole tarjolla missään. Ja autoon ei välttämättä olisi voinut tutustua omakohtaisesti etukäteen.
Auton hinnassa on uutena ollut todennäköisesti kuusinumeroinen luku pilkun vasemmalla puolen. Jos hinnasta on pudonnut noilla kilometreillä reilut 85 %, niin mikä voisi tarjota enemmän rahoille vastinetta. Puhutaan jollakin tasolla jo loistoautosta ja edes nykypäivän autoista on vaikea löytää vastaavaa ajonautintoa ja silloin puhuttaisiin jo moninkertaisesta summasta. Ja onhan Jaguarissa jotain erityistä, mehän sen tiedämme! Kuka enää piittaa Audeista, Mersuista ja Bemareista, kun niitä on kadun reunat ja parkkikset pullollaan. Hyviä autoja varmasti, mutta ei niihin katse hakeudu.
Luotettavuudesta en tietenkään osaa sanoa vielä mitään, mutta lähden siitä, että autosta pidetään huolta ja jos tarvetta on, korjatkoon sellaiset, jotka sen osaavat. Itse en todellakaan ole tekniikan ihmelapsi. Olen kateellisena seurannut, kuinka paljon tietoutta täällä monella on! Kysyä varmaan tohtii, jos jotain on sydämellä.
Tästä taisi tulla liki novellin mittainen, mutta nyt on pahimmat patoutumat puhallettu. Ugh, olen puhunut - tai siis kirjoittanut.
Terveisin Harmaajagge.
Ensinnäkin kiitos, että tällainen foorumi on olemassa ja sen mitä olen jaksanut kahlata keskusteluja, niin fiksua ja asiallista porukkaa tunnutte olevan.
Niin kävi, että perheeseemme tuli uusi jäsen. Odotusaika oli kohtuullisen pitkä, sanotaanko 10-15 vuotta. Viimein teimme Jaguarin loikan ja pääsimme autoilun hienostuneimpaan maailmaan. Tarina lienee aika tyypillinen, ensin ihaillaan ja uskotellaan, että vielä joskus meilläkin... Sikäli toiveille oli katetta, että koko perhe oli myötämielinen.
Noin puoli vuotta sitten alkoi aktiivisempi metsästys, sillä henkinen päätös oli tehty. Eipä muuta, kuin nettiauto ja Tori ym seurantaan. Olen sen verran vanhan liiton miehiä, että haluan nähdä ja koeajaa auton itse, käyttäen kaikkia aisteja, mitä autoilussa tarvitaan. Kaikkiaan koeajettiin vajaat kymmenkunta Jaguaria. Alkuvaiheessa oli mukana kartoituksessa 90-luvun lopun ja vuosituhannen vaihteen XJ:t ja vähän uudemmat S-typet. Emme oikeastaan tiedä, miksi lopulta olemme kokeilleet vain Xj-malleja.
Kaksi koeajoa tuon ikäisillä autoilla eivät karkoittaneet innostusta. Loistavia ajaa, kaunis muotoilu ja kaikki toimi, mutta takatilat jäivät askarruttamaan. Hieman alle puolet ajoista on sellaisia, että takapenkki on käytössä ja se on luvalla sanoen pitkällä matkalla turhan ahdas, ennen kaikkea katto on matalalla - muotoilun ehdoilla arvatenkin.
Kerran sitten otimme miniloikan eteenpäin ja koeajoimme x350 mallin XJ:n. Ajatuskuplan olisi voinut nähdä pään päällä "tässä se on, jessus mikä auto". No, ei se ollut kyseinen yksilö vielä, mutta kuudennen samanlaisen mallin ajettuamme asiat loksahtivat. Se oli kiirastorstai, toivottavasti ei enteellisesti! Pääsiäisen yli mietimme, vaikka tiesimme, että ostopäätös oli tehty.
Kilometrejä suomi-autossa oli 135500, kohtuullinen hintapyynti, täydellinen huoltokirja, kaikki dokumentit ja kuitit tallessa, kahdet tunnetun valmistajan renkaat aluilla, 6 millin pinnoilla. Virheetön vaalea nahkasisusta, maalipinta hyvä, ajatellen reilun 14 vuoden ikää. Kaikki toimi kunnon koeajolenkillä ja ulkonakin auto näytti kromilistoineen juhlavalta. Kiitokset kahdelle edelliselle omistajalle, tästä on pidetty huolta. Yksilöitä etsii kaikki, uskomme löytäneemme sen.
Kunnon koeajo oli armollinen, kaikki tuntui ja kuulosti hyvältä. Joka nippeli ja nappeli pelitti asianmukaisesti. Kuten mainitsin, auton historian ohella pidän auton tarjoamaa ajokokemusta isona kriteerinä, ei saa antaa tunteen viedä. Näennäisesti autot voivat paperilla olla samanlaisia, mutta kyllä niistä huomaa suuriakin eroja, niin toimivuudeltaan kuin siisteydeltään. Mikä nyt kenellekin on autossa tärkeä kriteeri. Jos joissakin kohdin kerron mielipiteitäni, niin tarkoitus ei ole kritisoida ja loukata kenenkään valintoja, näkökannat on loppupeleissä subjektiivisiä. Yksi liittyy auton väriin. En olisi itsekään uskonut, että meidän Jagge tulee olemaan metallinharmaa, ei siis sellainen hopeanhohtoinen, vaan ehta harmaa. Kun näin sen kromikoristein auringossa, pidin sitä heti tyylikkäänä, joku voi olla vapaasti toista mieltä. Lähinnä tuo värijuttu tuli mieleen, kun ajoimme paria BRG väristä autoa, niin myyjät olivat ihan tohkeissaan. Tämä on se AINOA oikea ja tätä on helppo myydä sitten aikanaan! En siis ollut ostamassa autoa, että pääsisin myymään. Joillekin tuo värijuttu voi olla tosi tärkeä ja se on okei.
Toinen, tosin vähemmän esille tullut seikka, oli moottorin koko. Meidän on nyt se XJ6, kasiakin toki koeajoin ja tämäkään ei ollut itselle kynnyskysymys. Jo puolivuosisataa itse täytettyäni uskoisin, etten ikinä meidän maassamme joudu tilanteeseen, jossa 238 hv ja asiallinen vääntö eivät riittäisi reilun 1600 kg omapainoiselle autolle. En näe mitään järkiperusteita isommalle moottorille, joillekin sekin on merkittävä juttu. Mielestäni Jaguarin imagoon kuuluu sivistynyt autosta nauttiminen ja kiireetön ajatusmalli.
Itse autostamme vielä jotain. Olen työni puolesta istunut arviolta noin 350 000 km kortittoman kuljettajan kyydissä ja ajanut itse hyvän matkaa km vielä enemmän. Paljon on autoista tuntemuksia ja kokemuksia, Audeista Bemujen kautta Volkkariin ja Toyotaan jne. Ikinä ei auto ole tarjonnut sellaista mukavuutta ja rauhallista äänimaailmaa, kuin tämän mallin Jaguar, uskomaton auto! Tilaa on riittävästi (takakontti on kyllä matala), erittäin kevyt ajaa. Tosin moottoritienopeuksissa auto tuntuu ikäänkuin leijailevan, ne jotka tällä mallilla ovat ajaneet, tuntevat ehkä ilmiön. Ja bonuksena pari hienoa asiaa verrattuna nykyautoihin - autosta näkee loistavasti joka suuntaan, myös takaviistoon. Ja takakontista löytyy ihan oikeankokoinen vararengas, ei toki merkittävimpiä seikkoja, mutta on se eri asia kuin nämä nykyautojen kompurat ja vaahdot. Ja vielä makuasoihin liittyen - tämä on minulle se viimeisin Jaguar-malli, jossa on niitä legendaarisia linjoja.
Ostotapahtuma oli miellyttävä kokemus. Jo alkujaan mielestäni markkinoiden paras hintapyynti vs kunto ja siitä pääsimme vielä alaspäin molemmille sopivaan lopputulokseen. Paljon oli kuulemma tullut kyselyjä, toki lausumaa voi pitää osittain myyntipuheinakin. Katsoimme tietenkin myös Saksan ym muiden tarjontaa, mutta vastaavilla km ja muilla ominaisuuksilla ei olisi tullut yhtään edullisemmaksi. Ei tuonti tainnut olla lopulta edes vaihtoehto, eikä näitä tolkuttomasti ole tarjolla missään. Ja autoon ei välttämättä olisi voinut tutustua omakohtaisesti etukäteen.
Auton hinnassa on uutena ollut todennäköisesti kuusinumeroinen luku pilkun vasemmalla puolen. Jos hinnasta on pudonnut noilla kilometreillä reilut 85 %, niin mikä voisi tarjota enemmän rahoille vastinetta. Puhutaan jollakin tasolla jo loistoautosta ja edes nykypäivän autoista on vaikea löytää vastaavaa ajonautintoa ja silloin puhuttaisiin jo moninkertaisesta summasta. Ja onhan Jaguarissa jotain erityistä, mehän sen tiedämme! Kuka enää piittaa Audeista, Mersuista ja Bemareista, kun niitä on kadun reunat ja parkkikset pullollaan. Hyviä autoja varmasti, mutta ei niihin katse hakeudu.
Luotettavuudesta en tietenkään osaa sanoa vielä mitään, mutta lähden siitä, että autosta pidetään huolta ja jos tarvetta on, korjatkoon sellaiset, jotka sen osaavat. Itse en todellakaan ole tekniikan ihmelapsi. Olen kateellisena seurannut, kuinka paljon tietoutta täällä monella on! Kysyä varmaan tohtii, jos jotain on sydämellä.
Tästä taisi tulla liki novellin mittainen, mutta nyt on pahimmat patoutumat puhallettu. Ugh, olen puhunut - tai siis kirjoittanut.
Terveisin Harmaajagge.