Huoltovälit

Yleinen Jaguar-keskustelu
Jagge Pekka
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2018 4:45 pm

Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Jagge Pekka »

Olen hakenut ohjeita huoltoväleille. Löytänyt
- öljynvaihto ja suodatin 16.000 km (Saabeissa vaihtanut per 10.000)
- jarruneste 2 vuoden välein
- jäähdytysneste 5 vuoden välein
- ohjaustehostin 2 vuoden välein
- vetohihna 112.000 km
Oisko näin. Oisko kommentteja.
X-Type 2.0 automaatti vm. 2003, ostettaessa 4/2018 ajettu 93.000 km. Musta, vaalea nahkasisustus.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Kuva

Kuva
Jagge Pekka
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2018 4:45 pm

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Jagge Pekka »

Kiitokset. Fair enough!
X-Type 2.0 automaatti vm. 2003, ostettaessa 4/2018 ajettu 93.000 km. Musta, vaalea nahkasisustus.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.
Jagge Pekka
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2018 4:45 pm

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Jagge Pekka »

Pitää vielä palata aiheeseen. Tuossa listassa, tai olinko sokea, en nähnyt automaattivaihteiston öljyn vaihtoa. Any advice?
X-Type 2.0 automaatti vm. 2003, ostettaessa 4/2018 ajettu 93.000 km. Musta, vaalea nahkasisustus.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Olikohan nyt jotenkin niin, ettei Jagen huolto ohjeessa ollut mainintaa, mutta ZF ohjeessa vaihtoväli 90-120tkm.
Kyllä ne siis kannattaa välillä vaihtaa/vaihdattaa.
Itse teetin automaattiöljyn vaihdon jakohihnan vaihdon yhteydessä Karaasilla ja vaihtamistapahtuma kyllä pehmeni entisestään huomattavasti.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

KariTalvio kirjoitti:Olikohan nyt jotenkin niin, ettei Jagen huolto ohjeessa ollut mainintaa, mutta ZF ohjeessa vaihtoväli 90-120tkm.
Kyllä ne siis kannattaa välillä vaihtaa/vaihdattaa.
Itse teetin automaattiöljyn vaihdon jakohihnan vaihdon yhteydessä Karaasilla ja vaihtamistapahtuma kyllä pehmeni entisestään huomattavasti.
Eikös V6 X-Typen automaattivaihteisto ole Jatco?

Lähde
The engine put its power through five speeds of either manual, featuring a dual mass flywheel, or automatic transmissions. The manual was a derivative of the MTX75 gearbox from within the Ford group, whilst the automatic shifter was a brand new Jatco JF506E nine solenoid design specifically developed for Jaguar, controlled through the traditional J-gate allowing maximum gear selection as well as a switchable sport mode.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Aonsaithya kirjoitti:
KariTalvio kirjoitti:Olikohan nyt jotenkin niin, ettei Jagen huolto ohjeessa ollut mainintaa, mutta ZF ohjeessa vaihtoväli 90-120tkm.
Kyllä ne siis kannattaa välillä vaihtaa/vaihdattaa.
Itse teetin automaattiöljyn vaihdon jakohihnan vaihdon yhteydessä Karaasilla ja vaihtamistapahtuma kyllä pehmeni entisestään huomattavasti.
Eikös V6 X-Typen automaattivaihteisto ole Jatco?

Lähde
The engine put its power through five speeds of either manual, featuring a dual mass flywheel, or automatic transmissions. The manual was a derivative of the MTX75 gearbox from within the Ford group, whilst the automatic shifter was a brand new Jatco JF506E nine solenoid design specifically developed for Jaguar, controlled through the traditional J-gate allowing maximum gear selection as well as a switchable sport mode.
Jep, näinhän se on.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

No niimpäs onkin.
Onkos tuolle sitten Jagen huolto-ohjelmassa öljynvaihtoväli vaiko vain laatikkotehtaalla?
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Yritin tuota googlailla, mutta lähinnä löytyi Rover-foorumilta (ollut jossain malleissa käytössä ko. merkillä) että virallisesti "filled for life", mutta käytännössä suositeltu vaihtoväli 60k mailia eli n. 100tkm.

Kannattanee kysellä joltain epäviralliselta Jaguar-huollolta näkemys, automaatti-X-Typeistä on varmasti kokemusta kaikilla.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
rtj52
Viestit: 39
Liittynyt: To Loka 04, 2012 8:41 pm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja rtj52 »

Tervehdys,

X-Type Estate -automaatin (2008) vaihteistoöljyn vaihtosuosituksia en tunne. 150000 km:n kohdalla vaihdatin öljyt huuhtelumenetelmällä ja voin kertoa, että vanha öljy oli täysin pikimustaa tavaraa! Mitkähän mahtoivat olla voiteluominaisuudet!

Öljynaihdon jälkeen laatikko vaihtoi selvästi pehmeämmin. Eli omasta puolestani suosittelen vaihteiston öljynvaihtoa viimeistään vähän yli sadantuhannen kilometrin jälkeen. ”Ikuisiin öljyihin” on vaikea uskoa :)

Jaguaarikilometrejä,
XF 3.0 (2012) S
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Tata »

Olisin huolestunut jos vaihdelaatikon öljy on pikimustaa. Jokin osa on silloin kulunut voimakkaasti ja on antanut väriä öljyyn. Tai sitten öljy on käynyt joskus palanut kuumana. Kumpikaan ei ole toivottavaa, eikä laatikosta tule öljynvaihdon jälkeen uudenveroista. En tiedä onko x-tyypissä suodatinta vaihdelaatikossa.
S-type V6 3.0 2001
Jagge Pekka
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2018 4:45 pm

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Jagge Pekka »

Vaikka olen asunut Englannissa, en osaa tulkata mitä
front/rear accessory drive belt
drain plug sealing washer - drain plug assembly
tarkoittavat.
Aloituspostauksessa kirjoitin vetohihnan vaihdon 112.000 km:ssa, en muista mistä olin tämän löytänyt. Kysyin sitä Karaasilta ja vastattiin, että X-Type on ketjukone, ei ole mitään vetohihnaa. Niin varmaan sitten.
Nimim. Ei-autoinsinööri :P
X-Type 2.0 automaatti vm. 2003, ostettaessa 4/2018 ajettu 93.000 km. Musta, vaalea nahkasisustus.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jagge Pekka kirjoitti:Vaikka olen asunut Englannissa, en osaa tulkata mitä
front/rear accessory drive belt
drain plug sealing washer - drain plug assembly
tarkoittavat.
etu/taka lisälaitteiden (laturi, kompura, vesipumppu jne.) käyttöhihna
(öljyn?) tyhjennys tulpan (pultti) tiivisteprikka (aluslaatta) - tyhjennystulpan osakokoonpano (paketti, johon kuuluu ainakin 2 osaa ja joka
muodostaa jonkun kokonaisuuden, joka yleensä vaihdetaan kerralla.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Jagge Pekka
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2018 4:45 pm

Re: Huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Jagge Pekka »

Much obliged!
X-Type 2.0 automaatti vm. 2003, ostettaessa 4/2018 ajettu 93.000 km. Musta, vaalea nahkasisustus.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.
Vastaa Viestiin