Ohjaus vetelee
Ohjaus vetelee
"Uuden" X308:ni ohjaus vetelee urissa ja huonolla pinnalla Onko vika liian leveissä renkaissa (235/50-17 Pirelli 6000), aurauskulmissa, Suomen surkeissa teissä vai missä? Eikös Jagen pitäisi olla vakaa kulkija? Rengaspaineet on OK, hyvällä pinnalla ei ongelmia.
Minkäslaisia renkaita kohtalontoverit käyttää?
Köpi
Minkäslaisia renkaita kohtalontoverit käyttää?
Köpi
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Veikkaan että syynä on hieman liian 'leveät' ohjauskulmat yhdistettyinä: a) liian leveään autoon Suoen urille, b) liian kehnoon tiepintaan, tosin rekaillakin on kerrottu olevan vaikutusta. Omat kokemukseni XJ40:stä tosin osoittavat että paljon haukuttu alkuperäis-Pirelli ei ole huono vaihtoehto!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Itselläni renkaat vaikuttavat yllättävän paljon vetelemiseen. Kesäkumini vanhahkot Goodyearin NR-3:t ovat tässä suhteessa paljon huonommat kuin uudet Michelinin X-Ice nastat. Huomasin sen taas kun vaihdoin kesäkumit alle. Renkaiden leveyksissä on tuo sentin ero 225/215, voihan silläkin olla pientä vaikutusta. Kesäkumit saa huomattavasti vakaimmiksi vähentämällä rengaspaineet lähelle "maximum comfort" paineita, minulla etu 26 ja taka 28 jotain yksikköä. Lisäksi rengaspaineet on syytä laittaa erittäin tarkasti yhtäsuuriksi, pienikin heitto suuntaan tai toiseen lisää vetelyä.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
En usko autossasi olevan mitään "vikaa".
Kesärenkaani 255/40-18 ovat todella herkät vetelylle. Itseasiassa ne eivät "mahdu" kulkemaan urissa vaan auto kyllä hyppää pois urasta todella aggressiivisesti.
Talvirenkaat 225/55-16 ovat huomattavasti vakaammat.
Näin se menee, valitettavasti.
Kesärenkaani 255/40-18 ovat todella herkät vetelylle. Itseasiassa ne eivät "mahdu" kulkemaan urissa vaan auto kyllä hyppää pois urasta todella aggressiivisesti.
Talvirenkaat 225/55-16 ovat huomattavasti vakaammat.
Näin se menee, valitettavasti.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Joo, kyllä vetely on tosiasia ihan kaikilla nykypäivän leveärenkaisilla kulkupeleillä. Jagge on vielä asia erikseen: sitä kun ei tarvitse ajaa, vaan se on suunniteltu menemään suoraan! Siitä sitten johtuukin se että epätasaisella pinnalla se tahtoo mennä sinne-tänne
Itselläni on 255/40-19 ja uraisilla teillä vetelyä on ns.riittävästi...
Huristelimme tuossa pyhinä kaverin kanssa peräkkäin ja kertoi aika muhevista öljytuoksuista perässäni ajaessaan...täytyypä antaa huollon poikien vähän tsekata onko ominaisuus vaiko vika että öljyä palaa oikein kunnolla kun vähän! polkee
Itselläni on 255/40-19 ja uraisilla teillä vetelyä on ns.riittävästi...
Huristelimme tuossa pyhinä kaverin kanssa peräkkäin ja kertoi aika muhevista öljytuoksuista perässäni ajaessaan...täytyypä antaa huollon poikien vähän tsekata onko ominaisuus vaiko vika että öljyä palaa oikein kunnolla kun vähän! polkee
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
edellinen XJ8 Executive-00
- sovereign12
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
- Paikkakunta: Kotka
vaihdoin käyttöautooni joskus vuosia sitten renkaat aina siten, että koskaan ei edessä ollut uusia renkaita. vetely rauhoittui melkoisesti, kun renkaan reunat hieman kuluivat ja tietysti rengas muutenkin. tämä salli paljon leveämmät renkaat ilman häiritsevää vetelyä. näin varmasti toimisin vieläkin, jos käyttäisin leveitä rinkuloita.
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Koti porsaan routaan ajaa.
(veren)paineet laski
Kiitti vinkistä, pudotin paineet. En ehtinyt vielä paljoa kokeilemaan, mutta saattoi hieman parantaa tilannetta. Yllättävän pienet lukemat yli 2 tonnin autoon nuo Comfort-paineet, 1.8bar edessä ja 1.9 takana (nuo sun 26/28 ovat vissiin pounds per square inch). Mutta eipä tuo kyllä silmämääräisesti juurikaan näkynyt renkaan profiilissa. Ja tuo 160km/h max-nopeus noilla paineilla taitaa riittää ihan hyvin SuomessaBRG kirjoitti: Kesäkumit saa huomattavasti vakaimmiksi vähentämällä rengaspaineet lähelle "maximum comfort" paineita, minulla etu 26 ja taka 28 jotain yksikköä. Lisäksi rengaspaineet on syytä laittaa erittäin tarkasti yhtäsuuriksi, pienikin heitto suuntaan tai toiseen lisää vetelyä.
Köpi
Iskarit
Iskunvaimenninkauppiaat yrittävät usein saada tuotteitaan kaupaksi tällä "ohjaus vetelee" argumentilla. Onko kokemuksia, auttaako uudet iskarit ihan oikeasti. Ehkä suuremmilla nopeuksilla teoriassa näin voisi olla
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Kyllä iskarien kunto vaikuttaa, mutta vetelemistä niillä tuskin saa kokonaan poistettua. Yhtälailla kuin iskarit, ilmiöön vaikuttaa myös toisaalta ohjausgeometria, toisaalta nivelten ja puslien kunto etupäässä. Plus tietenkin renkaat! Ja suurena vaikuttajana myös kotimainen tiestö urineen... Lohdutuksena voin vaan todeta että siihenkin tottuu niin ettei edes ymäärrä tarpeeksi nauttia kun pääsee hyvälle tielle ajamaan!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Mullon xj40:ssä pirelli 6000 (225/65/15), eikä mee suoraan metriäkään. Ihan älytön nypläys ja vetely päällä koko ajan. Talvirenkailla continental (205/65/15) menee suoraan ku juna. Älyttömän hyvä ja mukava ajaa.
Ne pirellit EIVÄT ole loppu, ne vaan on liian leveet ja hanurista (syvältä ja poikittain)...
Ne pirellit EIVÄT ole loppu, ne vaan on liian leveet ja hanurista (syvältä ja poikittain)...
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Omassani XJ40 4.0 S on niinikään Pirelli 6000, mutta 16', niinikään 225 leveät, ja täytyy todeta: parhaiten käyttäytyvä X-300/XJ40 mitä olen kokeillut! Olisikohan renkaan profiililla sitten niinkin paljon eroa? Samaten minulla oli viikko sitten koeajaa samanlaista 4.0S:ää - tosin vain taajamaajossa - siinä oli tuliterät Fuldat alla, ja kivasti sekin kulki!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
TM testaa
Uteliaisuuttani kurkkasin TM:n vuoden 2000 kesärengastestin ja siinä Pirelli 6000 oli viimeisellä sijalla ja varsinkin uraherkkyyttä moitittiin. Toiseksi viimeinen oli Fulda...stefanantinaho kirjoitti:Omassani XJ40 4.0 S on niinikään Pirelli 6000, mutta 16', niinikään 225 leveät, ja täytyy todeta: parhaiten käyttäytyvä X-300/XJ40 mitä olen kokeillut! Olisikohan renkaan profiililla sitten niinkin paljon eroa? Samaten minulla oli viikko sitten koeajaa samanlaista 4.0S:ää - tosin vain taajamaajossa - siinä oli tuliterät Fuldat alla, ja kivasti sekin kulki!
Toi testi oli tosin kapeammilla renkailla tehty, mutta ehkä rakenteelliset virheet renkaassa toistuvat kaikilla leveyksillä. Myönnän kyllä että listaamasi muut vetelyyn vaikuttavat tekijät merkitsevät myös.
Taajama-ajossa ja tielläkin alle 80km/h uraherkyyttä ei juurikaan huomaa, mutta 100km/h ja yli kyllä huomaa.
Kunhan kevään karkeat kelit ovat ohi, vaihdan Pirellit joihinkin muihin ja raportoin vaikuttiko asiaan.
Köpi
Vaihdoin pirellit nokiaan ja vetely loppui lähes tyystin. Viimeinen silaus oli uudet iskunvaimentajat ja nyt jagge kulkee niin kuin se on suunniteltukin. Oma näkemykseni on, että molemmilla on aika paljon merkitystä, kun alustan puslat ovat aika pehmeät mukavuussyistä.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
NRY 225/50-17". Hyvät ajaa, mutta ehkä hieman äänekkäät. Continentin vastaavia en ole ajanut, mutta kyllähän ne yleensä parhaita rattaita ovat. Talvirenkaat ovat molemmissa autoissa continentalit, toisessa kitkat ja jaggessa nastat ja molemmat erittäin hyviä ajaa.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
Renkaista
Hei!
Continentalin kesärenkaat (225*60*16) alla ja ajettuna n. 5000 km. En tiedä muista merkeistä, mutta ohjaus kulkee suoraan ja aika hiljaset. Lisäksi testeissä huiput vesiliirron estäjinä. Hankit renkaat netistä Rengas-online tais olla kauppa ja tosi edulliset 595€ satsi + allelaitto 40. Tyytyväinen oon myös ulkonäköön. Itse painotin mukavuutta ja siksi 60-sarjaa 55 olis ehkä vieläkin napakampi (urheilullisempi?). rengas on myös mielestäni tyylikysymys ja vaikka auto 4.0S niin hirveen voimakaskuvioiset pilaa mielestäni kokonaisuutta - it is only mu opinion!
T:Vastatuuli
Continentalin kesärenkaat (225*60*16) alla ja ajettuna n. 5000 km. En tiedä muista merkeistä, mutta ohjaus kulkee suoraan ja aika hiljaset. Lisäksi testeissä huiput vesiliirron estäjinä. Hankit renkaat netistä Rengas-online tais olla kauppa ja tosi edulliset 595€ satsi + allelaitto 40. Tyytyväinen oon myös ulkonäköön. Itse painotin mukavuutta ja siksi 60-sarjaa 55 olis ehkä vieläkin napakampi (urheilullisempi?). rengas on myös mielestäni tyylikysymys ja vaikka auto 4.0S niin hirveen voimakaskuvioiset pilaa mielestäni kokonaisuutta - it is only mu opinion!
T:Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
kesärenkaat - talvirenkaat
Kun vertailee, miten auto vetelee kesärenkailla ja talvirenkailla, on syytä tarkastella myös, millaiset vanteet on näissä renkaissa. Jos toiset vanteet on 8 tuumaa leveät ja toiset 7 tuumaa, on renkaan sivuttaisjäykkyydessä myös eroa. Samoin peliin tulee myös ohjausgeometria. Jos 8 tuuman vanteella optimaalinen ET on 33 milliä, sitä vastaa 7 tuuman vanteella ET 19 (,jotta geometria olisi sama). Lisäksi vaikuttaa itse renkaan sivuttaisjäykkyys. Mitä jäykempi rengas sivusuunnassa (eli myös leveämpi vanne), sitä enemmän kulumaurat vetelevät ohjausta.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Kuin yö ja päivä
No jo loppui X308:n vetely. Tai ainakin väheni 95%. Vaihdoin renkaiksi Bridgestone Turanzat, 225/55-17. Samalla rengasmelu putosi ainakin 3dB. Nyt auto alkaa olla maineensa veroinen ajettava (ja kuunneltava), ehdinkin jo ihmetellä teidän ylistyksiä, mutta nyt voin ne allekirjoittaa, on tosi mukava ajettava nyt.
Edelleen ihmettelen, miksi Jaguar suosittaa ja ensiasentaa Pirellejä. Onko UK:ssa niin erilaiset tiet/asvaltin materiaali? Vai oliko nuo 6000:t vuosien varrella kovettuneet tms. Onhan tietysti kaikki rengasmerkit parantuneet 5-6 vuodessa.
Köpi
Edelleen ihmettelen, miksi Jaguar suosittaa ja ensiasentaa Pirellejä. Onko UK:ssa niin erilaiset tiet/asvaltin materiaali? Vai oliko nuo 6000:t vuosien varrella kovettuneet tms. Onhan tietysti kaikki rengasmerkit parantuneet 5-6 vuodessa.
Köpi
Miksi ei enää vetele ja melu on pienempi
Olet näköjään vaihtanut 10 mm kapeampiin renkaisiin, ja profiilisuhde on myös erilainen, nyt suhteessa korkeampi. Siinä yksi syy, miksi ei enää ohjaus vetele.
Uusi kapeampi koko on mysö yksi selitys hiljaisempaan rengasmeluun. Toinen asia, mikä alentaa rengasmelua uusissa renkaissa on se, että sitä uutta ja pehmeää kumipintaa on uudessa renkaassa enemmän. Ja onhan se totta, että renkaat kovettuvat vuosien myötä. Se varmaan, kulumisen lisäksi, kasvattaa rengasmelua.
Olen myös kokemuksesta havainnut, että renkailla on tapana menettää ryhtinsä (kudokset?) jo ennen kuin kulutuspinta on ajettu loppuun. Tämä tuntuu siten, että rengas muuttuu holtittomaksi ajaa. Erityisen selvästi tämä oli ennenvanhaan havaittavissa moottoripyörissä.
Eli ei kannata laittaa kaikkea rengasmerkin syyksi. Pirelli on aina ollut "ajajan renkaan" maineessa. Eli niissä on panostettu paljon ohjaustuntumaan ja monesti on sitten muissa jutuissa tingitty. Itselläni on kokemusta vain Pirellin ikivanhasta P5 tyypistä. Hienosti ja ehdottoman suoraan kulkee ja ohjautuu niillä Series 3, eikä melukaan häiritse. Mutta kiekot ovatkin 215/70 x 15. Jotkut ovat raportoineet, että jo 225:lla Series 3 alkaisi vetelemään urissa. Huno juttu, sillä em. alkuperäiskokoa on hyvin vaikea löytää.
Uusi kapeampi koko on mysö yksi selitys hiljaisempaan rengasmeluun. Toinen asia, mikä alentaa rengasmelua uusissa renkaissa on se, että sitä uutta ja pehmeää kumipintaa on uudessa renkaassa enemmän. Ja onhan se totta, että renkaat kovettuvat vuosien myötä. Se varmaan, kulumisen lisäksi, kasvattaa rengasmelua.
Olen myös kokemuksesta havainnut, että renkailla on tapana menettää ryhtinsä (kudokset?) jo ennen kuin kulutuspinta on ajettu loppuun. Tämä tuntuu siten, että rengas muuttuu holtittomaksi ajaa. Erityisen selvästi tämä oli ennenvanhaan havaittavissa moottoripyörissä.
Eli ei kannata laittaa kaikkea rengasmerkin syyksi. Pirelli on aina ollut "ajajan renkaan" maineessa. Eli niissä on panostettu paljon ohjaustuntumaan ja monesti on sitten muissa jutuissa tingitty. Itselläni on kokemusta vain Pirellin ikivanhasta P5 tyypistä. Hienosti ja ehdottoman suoraan kulkee ja ohjautuu niillä Series 3, eikä melukaan häiritse. Mutta kiekot ovatkin 215/70 x 15. Jotkut ovat raportoineet, että jo 225:lla Series 3 alkaisi vetelemään urissa. Huno juttu, sillä em. alkuperäiskokoa on hyvin vaikea löytää.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
sinberg kirjoitti:Itselläni on 255/35 R20 sekä edessä että takana. En ole kokenut vetelevän mitenkään älyttömän paljoa.. Renkaina BF Goodrichit.
Onpas melkoiset kiekot sinulla.
Paljonko noista täytyy pulittaa kappaleelta?
Pirellin 255/40 R18 maksaa jo yli 300 € / pala.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Sen verran vielä että...talvikiekkoina Hakkapeliitta 2 kokoa 235/50 18" eikä vetele ollenkaan niin paljoa...johtuu kyllä renkaan ominaisuuksistakin.
Kyllä se taitaa vaan niin olla että leveillä renkailla ko.ilmiö kuuluu asiaan...ainakin pohjolan roudan rikkomilla, uraisilla teillä...
Kyllä se taitaa vaan niin olla että leveillä renkailla ko.ilmiö kuuluu asiaan...ainakin pohjolan roudan rikkomilla, uraisilla teillä...
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
edellinen XJ8 Executive-00
Urat ja leveät renkaat
On se niin, että jos leveä rengas ei vetelisi meidän nastojen syömissä urissa, se oli jonkinmoinen ihme.
Kun kuvittelee rengasta urassa ja renkaan kiipeämistä ylöspäin pitkin uran reunaa, siinähän periaatteessa renkaan uran pohjan puoleinen sivu jää ilmaan roikkumaan. On selvää, että siinä menee ohjaugeometriat poskelleen. Ja kun sama ilmiö tapahtuu molempien puolien pyörissä ja autojen raideleveydet vielä vaihtelevat, tilanne on koko lailla hallitsematon.
Kun kuvittelee rengasta urassa ja renkaan kiipeämistä ylöspäin pitkin uran reunaa, siinähän periaatteessa renkaan uran pohjan puoleinen sivu jää ilmaan roikkumaan. On selvää, että siinä menee ohjaugeometriat poskelleen. Ja kun sama ilmiö tapahtuu molempien puolien pyörissä ja autojen raideleveydet vielä vaihtelevat, tilanne on koko lailla hallitsematon.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Joo onhan ne...ei sinänsä mitään järkeä.. maksavat sen joku 350eur/kpl..xjr-98 kirjoitti:sinberg kirjoitti:Itselläni on 255/35 R20 sekä edessä että takana. En ole kokenut vetelevän mitenkään älyttömän paljoa.. Renkaina BF Goodrichit.
Onpas melkoiset kiekot sinulla.
Paljonko noista täytyy pulittaa kappaleelta?
Pirellin 255/40 R18 maksaa jo yli 300 € / pala.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Tuotin alkukesästä XJ6:n Saksasta ja alla oli käyvän näköiset renkaat; Dunlop SP Sport 9000, 225x55 ZR 16. Uraisella tai urapaikatulla tiellä vetelyä aivan liikaa. Nelipyörä suuntaus auttoi asiaa hieman. Nyt vaihdoin alle Nokian Hakkapelitta 4, 225x60x16 ja vetely hävisi täysin !!
On ilo ajaa upealla autolla jossa on kunnon renkaat !!
On ilo ajaa upealla autolla jossa on kunnon renkaat !!
Niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoittelin niin myös minulla talvirenkaat vetelevät huomattavsti vähemmän kuin kesärenkaat. Onkohan talvi/kesärenkaan rakenteen, materiaalin yms. eroilla tai nastoilla jotain tekemistä asian kanssa vai onko yksinkertaisesti toinen rengas vain parempi toista
Onko kellään toisinpäin että talvirenkaat vetelisivät enemmän?
Onko kellään toisinpäin että talvirenkaat vetelisivät enemmän?
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Onko sinulla siis kesä- ja talvirenkaissa täsmälleen sama koko profiilia myöten?BRG kirjoitti:Niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoittelin niin myös minulla talvirenkaat vetelevät huomattavsti vähemmän kuin kesärenkaat.
Jos on niin silloin kyseessä on pakko olla merkkikohtainen ero.
Yleensä syy vetelyyn urissa on siinä, että talvirenkaassa on korkeampi profiili (ja ne ovat yleensä myös hieman kapeammat).
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Itsellä on vajaan viikon ollu alla 18*8,5 ET 33 vanteilla Fuldan 245/40 ZR18 kesärenkaat ja en tykkää siitä vetelystä yhtään. Tänään ei vedellyt kun ajelin katsastukseen ja takaisin.. syyn arvannette. Olipahan jännittävä reissu..
Renkaat ja vanteet on ostettu kesäkuussa 06. Jos kiinnostusta löytyy, voisin mahdollisesti hieroa vaihtoa välirahan kanssa esim. 225/55/16 originaalivanteilla oleviin hyviin kesärenkaisiin..
Anssi
Renkaat ja vanteet on ostettu kesäkuussa 06. Jos kiinnostusta löytyy, voisin mahdollisesti hieroa vaihtoa välirahan kanssa esim. 225/55/16 originaalivanteilla oleviin hyviin kesärenkaisiin..
Anssi
BRG kirjoitti:Niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoittelin niin myös minulla talvirenkaat vetelevät huomattavsti vähemmän kuin kesärenkaat.
On niissä pieni ero, kesä 225x60 ja talvi 215x65. Minä en vaan oikein ymmärrä mihin tämä profiilisuhteen vaikutus perustuu, varsinkin kun korkeampiprofiiliset vetelee vähemmän? Itse olen kallistumassa siihen suuntaan, että misukka on vaan parempi rengas.xjr-98 kirjoitti:Onko sinulla siis kesä- ja talvirenkaissa täsmälleen sama koko profiilia myöten? Jos on niin silloin kyseessä on pakko olla merkkikohtainen ero. Yleensä syy vetelyyn urissa on siinä, että talvirenkaassa on korkeampi profiili (ja ne ovat yleensä myös hieman kapeammat).
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Talvirenkaat ovat yleensä pehemeämpiä rungolleen ja pinnalleeen, jolloin ne antavat aika paljon tien epätasaisuuksia anteeksi. Kesärengas on kovempi ja välittää paremmin tuntuman kuskille, mutta sitten taas tulee tämä vetelyongelma. Näin minä olen antanut itseni ymmärtää.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
niin se vaan on
Joo, nimenomaan kapeampi rengas vetelee urissa vähemmän, se mahtuu uran pohjalle ja nousee lyhyemmässä ajassa pois sieltä. Leveä ei mahdu uraan vaan yrittää koko ajan hakeutua sen pohjalle ja reunalla kiikkuessaan sen toinen laita on tyhjän päällä (no ei tietenkään ihan ilmassa mutta runko vääntyneenä).BRG kirjoitti: On niissä pieni ero, kesä 225x60 ja talvi 215x65. Minä en vaan oikein ymmärrä mihin tämä profiilisuhteen vaikutus perustuu, varsinkin kun korkeampiprofiiliset vetelee vähemmän? Itse olen kallistumassa siihen suuntaan, että misukka on vaan parempi rengas.
Kapeamman renkaan kylki on myös yleensä korkeampi ja joustaa enemmän eikä päästä kaikkia renkaan vääntöjä vanteeseen ja edelleen rattiin asti. Äärimmillään jossain 35-profiilisessa ei ole juuri lainkaan kylkeä ja kaikki pohjan liikkeet siirtyy rattiin ja toisinpäin eli ohjaustuntuma on todella tarkka, mutta kaikki tien muutokset tuntuu ratissa.
Toki merkeissäkin on eroa, johtuen rakenteesta ja sen jäykkyydestä.
Köpi
Vetely hävisi kesärenkailla
Vanhat kesärenkaat olivat Dunlop SP Sport 9000, 225x55 ZR 16 ja hirvittävä vetely epätasaisella pinnalla, nyt kun alla on ContinentalContiPremium Caontact 2 ,225*60-16, auto kulkee kuin unelma, hyvä kun malttaa nukkumassa käydä.
Minne tuuli kuljettaa????
Eiköhän se ole niin että valmistajan suosittelemat rengaskoot on syytä käyttää ,jos haluaa että auto käyttäytyy niinkuin ne viisaudessaan ovat parhaaksi todenneet.Mutta onhan ne "ylileveät" renkaat hienon näköiset parkkipaikalla ;-) .Ja mitä ajettavuuteen tulee niin oli mitkä renkaat tahansa niin siinä on oltava ukko ratin takana kuitenkin.Ja hän veivaa ja yrittää parhaansa mukaan pitää sen tiellä.On itselläkin "ylileveät" siitä kokemukseni.Ja kyllä se tietyllä tiellä käyttäytyy kuten Katri Helenan laulussa "minne tuuli kuljettaa".Hyvää kevään jatkoa Teille.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".