Uusi Jaguarin omistaja
Uusi Jaguarin omistaja
Tuli hankittua 2006 mallia oleva S-type dieselmoottorilla.
Jaguar on merkkinä ollut kiinnostava aina mutta vuonna 2007 kun moottoripyörämatkalla kävimme Coventryssä Browns Lane tehtaan takana olleessa JDHT-museossa jäi pysyvämpi kiinnostus merkkiin. Myös Coventryn keskustan liikennemuseossa käynti lisäsi kiinnostusta.
Pari vuotta tuli seurailtua myynti-ilmoituksia ja tätä foorumia ja nyt hankin tämän yksilön.
Alkuviikot mennyt tutustuessa autoon ja kaikenlaista korjattavaa on tullut esiin mutta myös myönteisiä yllätyksiä. Tarkoitus on pikku hiljaa korjailla puutteita. Onneksi mitään ajoa estävää ei ole.
Seppo Riihimäeltä.
Jaguar on merkkinä ollut kiinnostava aina mutta vuonna 2007 kun moottoripyörämatkalla kävimme Coventryssä Browns Lane tehtaan takana olleessa JDHT-museossa jäi pysyvämpi kiinnostus merkkiin. Myös Coventryn keskustan liikennemuseossa käynti lisäsi kiinnostusta.
Pari vuotta tuli seurailtua myynti-ilmoituksia ja tätä foorumia ja nyt hankin tämän yksilön.
Alkuviikot mennyt tutustuessa autoon ja kaikenlaista korjattavaa on tullut esiin mutta myös myönteisiä yllätyksiä. Tarkoitus on pikku hiljaa korjailla puutteita. Onneksi mitään ajoa estävää ei ole.
Seppo Riihimäeltä.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
Re: Uusi Jaguarin omistaja
Onnittelut hienosta hankinnasta!
Ja internetin tapaan: "Pictures, or it didn't happen!"
Ja internetin tapaan: "Pictures, or it didn't happen!"
Re: Uusi Jaguarin omistaja
Tervetuloa joukkoon!
Ei huono valinta.
ps. vaimon Kawa on pelittänyt hyvin...
Ei huono valinta.
ps. vaimon Kawa on pelittänyt hyvin...
Re: Uusi Jaguarin omistaja
Oliko jotain ohjeita kuvien liittämisestä foorumiin?
Eka tuhat kilometriä ajettu ja kokemuksia kerätty. Akuuttina ongelmana tuntuisi olevan huonolla tiellä häiritsevä ohjauksen vetely urissa ja asfaltin nauhapaikkauksissa. Rattikin on vähän sivussa. Joku hapertunut pusla etupäässä ehkä syynä. Jotenkin tuntuu että vika on etupäässä eikä takapäässä. Onko vinkkejä mikä on todennäköisin syy ohjauksen epätarkkuuteen? Tänään oli kovin tuulista ja moottoritiellä ei tuntunut ollenkaan tarkalta ohjaus eli vikaa varmasti on. Hyvällä pinnalla menee varsin hyvin.
Ratista kuuluu vikisevä ääni kun auto on muuten hiljainen. Tähän löytyikin jo foorumilta ratkaisumalli tehostimen lisäaineen muodossa. Pitää kokeilla.
Eka tuhat kilometriä ajettu ja kokemuksia kerätty. Akuuttina ongelmana tuntuisi olevan huonolla tiellä häiritsevä ohjauksen vetely urissa ja asfaltin nauhapaikkauksissa. Rattikin on vähän sivussa. Joku hapertunut pusla etupäässä ehkä syynä. Jotenkin tuntuu että vika on etupäässä eikä takapäässä. Onko vinkkejä mikä on todennäköisin syy ohjauksen epätarkkuuteen? Tänään oli kovin tuulista ja moottoritiellä ei tuntunut ollenkaan tarkalta ohjaus eli vikaa varmasti on. Hyvällä pinnalla menee varsin hyvin.
Ratista kuuluu vikisevä ääni kun auto on muuten hiljainen. Tähän löytyikin jo foorumilta ratkaisumalli tehostimen lisäaineen muodossa. Pitää kokeilla.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm
Re: Uusi Jaguarin omistaja
Auto on XF, mutta.... Mulla on samanlaiset renkaat etu- ja taka-akselilla, ja kellpä ei olisi, mutta etuakselilla kaksi vuotta tuoreemmat ja enemmän pintaa. Kun heitän vanhemmat renkaat eteen, niin autosta tulee ihan tajuton uraohjus. Rengaspaineita säätämällä yli/ali suositusten on pientä vaikutusta, mutta ongelma ei poistu. Joten ajelen huonommat renkaat vetopyörillä ja auto on unelma näin. Eli väsyneet renkaatkin voi olla syynä vetelyyn...
Re: Uusi Jaguarin omistaja
Katson ensin nosturilla onko jotain irti tai väljää jossain. Renkaat on kyllä huonot eikä olisi huono idea niitä uusia.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
Re: Uusi Jaguarin omistaja
Nämä Jaguarit ovat kovin herkkiä renkaiden mallille. S-Typessä tuli aikanaan mukana kovat ja kulmikkaat matalaprofiiliset, ja niillä ajaminen oli kaksin käsin tehtävä suoritus. Vaihto vakiovanteisiin ja pyöreäreunaisempiin renkaisiin muutti tilanteen oleellisesti. Aivan samanlaiset ovat kokemukset myös XK8:n kanssa, ja XF:ään hankinkin heti pehmeät Linglong Greenmaxit
Jos auto tempoo rattia urissa, niin renkaissa on todennäköisesti syy. Jos taas auto kulkee omiaan vaikki rattia ei käännä, niin jossain on väljää. Ohjaustuntuman pitäisi olla kevyt ja tarkka. Jos ratti on vinossa, niin kannattaa tarkistaa raidetangon päät, myös niiden kireys. Parikin kertaa on tullut kohdalle auto, missä ratti on vähän vinossa ja lähemmin katsomalla näkee, että toinen raidetangon pää on vaihdettu. Olen sitten vain säätänyt ko. raidetangon asetusta niin että ratti on taas suora, silloin aurauskulmakin on todennäköisesti taas tehdasasetuksissa. Jos renkaat kuluvat tasaisesti ja ajotuntuma on hyvä, niin kunnossa on ainakin riittävästi. Tuo hienosäätö on ollut luokkaa enintään yksi kierros palloniveltä raidetangolla.
Luulin kerran pidemmällä matkalla XF:llä Etelä-Ruotsin läpi moottoritiellä, että nyt on renkaat tai jotain tosi huonot kun auto halusi kulkea omiaan pienissäkin urissa. Sitten vasta hoksasin että sivutuuli oli navakka ja sai tuon aikaan. Tuulen asetuttua oli tuntuma taas ihan toinen. S-Typen alusta on lähes sama, tämä pätee varmasti myös siihen.
Jokin aika sitten täällä taisi olla juttua ratin vikinästä S-Typessä, syy oli muistaakseni ratin alla olevissa johtimien kosketuspinnoissa. Ohjaustehostimen ongelmat kuuluvat syvemmältä moottoritilasta kun sitä kuormittaa, pahimmillaan sen tuntee myös vaihtelevana tärinänä käsissä. Ohjaustehostimen vaihto käytettyyn osaan eBaystä Englannista on usein halvempaa ja pysyvämpää kuin lisäaineilla korjaaminen, ei ole vaikeaa tehdä itse.
Jouko
Jos auto tempoo rattia urissa, niin renkaissa on todennäköisesti syy. Jos taas auto kulkee omiaan vaikki rattia ei käännä, niin jossain on väljää. Ohjaustuntuman pitäisi olla kevyt ja tarkka. Jos ratti on vinossa, niin kannattaa tarkistaa raidetangon päät, myös niiden kireys. Parikin kertaa on tullut kohdalle auto, missä ratti on vähän vinossa ja lähemmin katsomalla näkee, että toinen raidetangon pää on vaihdettu. Olen sitten vain säätänyt ko. raidetangon asetusta niin että ratti on taas suora, silloin aurauskulmakin on todennäköisesti taas tehdasasetuksissa. Jos renkaat kuluvat tasaisesti ja ajotuntuma on hyvä, niin kunnossa on ainakin riittävästi. Tuo hienosäätö on ollut luokkaa enintään yksi kierros palloniveltä raidetangolla.
Luulin kerran pidemmällä matkalla XF:llä Etelä-Ruotsin läpi moottoritiellä, että nyt on renkaat tai jotain tosi huonot kun auto halusi kulkea omiaan pienissäkin urissa. Sitten vasta hoksasin että sivutuuli oli navakka ja sai tuon aikaan. Tuulen asetuttua oli tuntuma taas ihan toinen. S-Typen alusta on lähes sama, tämä pätee varmasti myös siihen.
Jokin aika sitten täällä taisi olla juttua ratin vikinästä S-Typessä, syy oli muistaakseni ratin alla olevissa johtimien kosketuspinnoissa. Ohjaustehostimen ongelmat kuuluvat syvemmältä moottoritilasta kun sitä kuormittaa, pahimmillaan sen tuntee myös vaihtelevana tärinänä käsissä. Ohjaustehostimen vaihto käytettyyn osaan eBaystä Englannista on usein halvempaa ja pysyvämpää kuin lisäaineilla korjaaminen, ei ole vaikeaa tehdä itse.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: Uusi Jaguarin omistaja
Päivitystä uraherkkyysasiaan. Tutkin nosturilla etujousituksen enkä havainnut mitään epänormaalia. Takapäässä sen sijaan oikeanpuolen alatukivarren sisäpäät liikkuvat käsin pyörää väännellessä selvästi ja pyörä kääntyy selvästi. Vasen puoli selkeästi tiukempi joten korjattavaa löytyy.
Voi olla järkevämpi tilata koko tukivarsi heloineen.
Voi olla järkevämpi tilata koko tukivarsi heloineen.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Uusi Jaguarin omistaja
S-type kulkee aivan suoraan, kun alusta ja rengasvalinta on oikea. Jos vääränlaiset renkaat, niin vetelee rumasti. Nokia 235 Z-line oli aika hyvä, 245 Kumhot mitättömät. Nyt alla 225-17 Misukan all-weather. 5000 km ajettu kesällä. Ainakin asiallisen pehmeät kesäkäytössä eikä vetelyjä. XL-tyyppiset ovat tosin hieman jyristävät. Kokeilen päästä talven yli Helsingissä.