JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja bluri »

Enpä löytänyt tällaista SDD:lle pyhitettyä threadia, joten tässä sellainen nyt tulee. Alla latauslinkkejä ja hieman ohjeita. Parempia saa toki laittaa ja lisäillä!

Itse käytän Mongoosekloonia. Tätä ei maailmalla suositella ihan kaikkeen ohjelmointiin yms, mutta tarkoitus onkin lähinnä vikakoodinlukijana ja perustoimintoihin käytellä.
https://www.ebay.com/itm/253571474448 Mukana tulleella DVD:llä heitin vesilintua.

Latauslinkki valmiit virtuaalikoneet 125 / 130 / 138
https://drive.google.com/open?id=0B2afh ... E1mM3Z1M00
Tekijän alkuperäinen postaus https://www.jaguarforum.com/showthread. ... ost1101712

"Jaguar SSD Versions 130 and 138
Version 130 (Jaguar from 2001 to 2012 Land Rovers from 2005 to 2012) already has Mongoose toolkit installed to flash your cable with the right firmware and also a script to auto set the date to the correct one. Has both Jaguar and Land rover files included. Will need ID and password to be entered on first use (Included)

Version 138 (Jaguar from 2001 to 2012 NO LAND ROVER FILES ADDED) has Mongoose Toolkit also installed, but doesn't have the Land rover files installed to save on space. So if you need to work on Landrovers please use v130

Version 125 (Jaguar from 1996 to 2011 Land Rovers from 2005 to 2011) Newly added, and as I don’t have a pre-2001 car to test. But one beta tester has confirmed it connected to his ECM. Mongoose toolkit pre-installed. Needs to be started with the Tabman icon on the desktop"

Ainakin V138 kanssa piti virtuaalikonetta säätää niin, ettei hae pääkoneelta päivämäärää ja säätää se menneisyyteen. Muuten valittaa päivityksistä.
https://winaero.com/blog/how-to-set-the ... irtualbox/

IDS-SDD jonkinlainen käyttöohje
https://www.slideshare.net/simobouala/i ... 1-36292314

Muita oppaita / ohjeita / vinkkejä / kokemuksia jatkoksi! Yritin löytää kovasti ZF 8HP adaptaatioiden nollausta, mutta vielä ollaan lähtöpisteessä. SDD-käytössä kannattaa olla akku latauksessa / buusteri mukana, herkästi kiukuttelee akkujännitteestä.

EDIT:
Dropbox-linkki jossa paljon SDD helppifaileja.
https://www.dropbox.com/s/i53vy17716rd3 ... s.zip?dl=0
Viimeksi muokannut bluri, Pe Loka 19, 2018 1:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja JNi »

Hyvät ohjeet ja tiedot. Jos autoon muuttaa asetuksia tai päivittää ohjelmistoja, niin valmistajan ohjeenkin mukaan auton akku on syytä laittaa kiinni ainakin 20A laturiin. Ja läppärissä kannattaa muistaa säätää kaikki asetukset niin, ettei missään tilanteessa nukahda/mene näytönsäästäjälle tms! Monet SDD:n toiminnot ovat aika hitaita, kestävät helposti minuutteja.

SDD:n sisälle on rakennettu vanhempi IDS, minkä SDD osaa itse tarvittaessa kytkeä päälle. Sillä pääsee kiinni vanhempien autojen sielunelämään.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Ostin kanssa Mongoose kopion ja mukana tuli usb tikku. Meikällä kun on epävakaita kokemuksia virtuaalikoneen ja usb laitteiden keskustelusta keskenään. Niin aattelinpa että käytän rautaporttia kun sen on mahdollista. Läppärin telakkaan pyörivä levy johon passeli winXP asennus. Ostetulta tikulta ohjelmistot sinne ja avot. Vieläkun pääsis testaa autossa että toimii. Ehkä viikonloppuna. Tikulla ei ihme kyllä ollut kökköä seassa vaan 1.30 ohjelmistoversio. Pulikka löytyy jopa usb3 portista mitä vähä etukäteen epäilin. Vaikka tikun ohjelmistossa olisikin jotain skeidaa. Niin erikseen buutattuna siitä ei niin haittaa ole. Ja voihan viimekädessä riipasta käyttölevyn pois.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

No joha o.
Ennenkuin edes pääsin autossa testaa, alkoi ohjelmisto krenata siten että valmistenumeron syötettyäni ilmoitti sdd että viallinen valmistenumero ja numeron tilalle tuli pelkkiä kysymysmerkkejä. Seuraavana aamuna otin telakan pois läppäristä ja aivopierun saattelemana levy putosi pois telakasta suoraan lattialle ja rikkihän se meni. :oops: Latasin kokeeksi v125 virtuaalikoneen ja siinä kävi about niinkuin arvelinkin että eihän se toimi oikein vaikka kuinka vermeet löytyy. Noh cloonasin omasta takaa olevan passelin xp sp3 virtuaalikoneen ja työnsin tikulta ohjelmistot siihen. Sen kohdalla sitten lakkas ids käynnistymästä ollenkaan. Se vain väläyttää logoaan ruudussa ja sitten ei mitään. Jollain muullakin on ollut tätä ongelmaa mutta vastausta ei näkynyt. Kello oli jo paljon ja meni ns käpy.
Tänään aamusta heti tikkana otin kaapista toisen pyörivän levyn ja työnsin siihen win7 sp1. Perään tikulta taas kaikki ohjelmat paitsi spi. Sdd ja ids toimivat molemmat. Asensin mongoosen ajurit ja käynnistin koneen uudestaan jotta sdd tunnistaa laitteen joka tunnistuukin oikein jahka sille tarjoaa 12 volttia. Noh nytpä ei enää sitten valmistenumeron manuaalinen tunnistus toimikkaan. :evil: Huomasin myös että mongoosen konffaus ohjelma kertoo että palikka jää käytössä -tilaan kun siihen sdd ekankerran ottaa yhteyden.

Jotta pääsen ids ään täytyy minun käynnistää sdd ilman mongoosea kytkettynä. Seuraavaksi pitää syöttää ainakin tuon oman jaggen valmistenumero manuaalisesti ja ennenkuin painaa että käynnistä ids, tökkästä mongoose usbiin, odottaa liitäntä-ääni windowsilta ja vasta sitten painaa käynnistä. Silloin pääsen onnistuneesti idsään.
Vielä on selvittämättä että toimiiko yhteys autoon.. :roll:
Niin ja koneen päivyri on koskematon. Ilmoittaa kyllä että päiväys ummessa. Täytyy ehkä koittaa jossainkohdin asentaa puuttuvat spi ja se toinen. Päivyrivalituksesta pääsee ehkäpä eroon estämällä sen tarkastaman prosessin käynnistymisen.


Testattu on. Toimii niin xk8 ssa että xf ssä. :shock:
XJR -00.
Jiipee62
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja Jiipee62 »

Mikä olisi tänä päivänä parhaiten toimiva versio sdd:stä? Ihan omaan läppäriinsa ajattelin asentaa, mongoose kaapeli on jo odottamassa. -10 mallin 3,0 DS XF:fään pitäisi päästä.

-Jyrki
XF 3,0 DS -10 Porcelain white
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja JNi »

Oma versioni on muistaakseni 130, ainakin se vielä suostuu toimimaan itsenäisesti eikä vaadi verkkoyhteyttä. Hankin sen aikanaan British Diagnostics -nimisestä paikasta, tuli asennuspakettina missä kaikki on sijoitettu VMware:n virtuaalikoneeseen eristettynä, käyttöjärjestelmänä siellä on XP. Siellä säädetään apuohjelmalla kello vuoteen 2004 kuten ylempänä on mainittu, ei silloin kysele päivityksiä.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja Major »

Toimiikohan nämä vanhat SDD:t uusissa malleissa? Minulla on 131 ja ainakin vielä 2011 mallin Freelanderin tiedot luki. Nyt uudempaa tallissa mutten ole kokeillut.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
peppi
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Elo 02, 2013 12:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja peppi »

Tohon 2019 I-Paceen tarviit Pathfinder ohjelman ja toisenmallisen VCI välikappaleen, ei toimi SDD enää noin uuteen. (JLR mallista riippuen MY17-18 eteenpäin)
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Näköjään linkki kuollut osittain. Tarjolla on vain 130. :/ Meikä kun olis 125 ttä tarvinnu.
XJR -00.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Nyt löytyy taas 125 linkin takaa. Harmi vaan kun mulla se kaatuu heti kun koittaa koodeja lukea testipöudällä tahi autossa. Ollappa jostain saatavilla 125 asennus.. Nii sekä myös VCM 1 olis kiva olla :/
XJR -00.
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja HMV »

Mongoose-kaapeleita googlailin ja törmäsin kiinalaiseen 3in1 versioon, jonka kerrottiin sopivan JLR:n lisäksi Volvoon ja Toyotaan. No tästä luonnollisesti syttyi ajatus, että mahtaako Volvo Dice (joka löytyisi jo valmiiksi) olla yhteensopiva JLR:n kanssa? (Itse en noista protokollista ym. ymmärrä yhtään mitään)

Niin ja diagnostiikkakohteena ei ole allekirjoituksen XE vaan Range Rover Sport -06 :oops:
XE E-Performance Prestige 2015
Jiipee62
Viestit: 70
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 9:11 am
Paikkakunta: Nummela

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja Jiipee62 »

Yritin kokeilla jäähdyttäjän puhallinta, mutten löytänyt SSD:stä (v. 130) paikkaa josta sen olisi saanut päälle. Enkö vaan osannut? Toinen mitä en löytänyt, antaa vikakoodia ajovalojen (xenonit) kalibroinnin suorittamattomuudesta, en tuota kalibrointiakaan löytänyt. Sen nyt kai ainakin pitäisi olla siinä? Kolmas, koitin etsiä milloin on viimeksi regeneroinut DPF:n, ei löytynyt. Tietäisikö joku, vai pitääkö alkaa lukea SSD:n manuaalia :roll:
XF 3,0 DS -10 Porcelain white
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja JNi »

SDD:ssä en muista nähneeni toimintoja, joilla voisi kytkeä jonkin yksittäisen laitteen päälle tai seurata sen toimintaa. Vanhemmassa IDS:ssä niitä kyllä on. Joo, eri asetusten yms. löytäminen on välillä hakuammuntaa, pitää kahlata kaikkia menuja läpi. Mutta vikakoodin yhteydessä pitäisi olla lisäinfoa yhden ikonin takana. Korjausoppaasta voisi löytyä hakusanoilla myös. DPF:n yms. seurannasta ei ole kokemuksia, olen vain ajellut omalla autollani... Mittarissa on noin 320 tkm eikä tuo huonomaineinen pakokaasujärjestelmä ole antanut toistaiseksi kuulua itsestään mitään.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: JLR SDD-keskustelu & Latauslinkkejä & Ohjeita

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Tullaanpas tännekin mukaan, kun on nyt "muutama" tunti tullut opiskeltua WDS, IDS ja SDD sekä VCM:ää.

Summarun:

WDS aka GenRad/TERADYN GDS3500
on diagnostiikka laite ja tietokone, WIn98-käyttöjärjestelmä ja ohjelmisto yhdistettynä pakettina. Sen viimeinen ohjelmistoversio on 43. Sisältää tietokoneen, yleismittarin ja oskiloskoopin, jotka vaativat omat johtonsa. Optimilaitos 1995-2006 autoille. Vanhemmat autot tarvitsee OBD2-kaapelin "B-203", uudemmille ns "VID Block" sisältäville autoille käy uudemmat kaapelit, esim "B-280" ja/tai "B-259". Sähköä laite ottaa auton akusta tai sisäiseltä akultaan, joka tehtaan mukaan uutenakin kesti enintään 20min.
https://archive.org/details/jaguar-wds- ... eng%2BOCR/

Seuraavan sukupolven laitteet (VCM & VMM) ja ohjelmistot (IDS & SDD)
Ovat erillisiä ja toimitettiin aikoinaan tietokoneiden (Panasonic ToughBook Jaguar Custom versiot), joissa käyttökärjestelminään Win XP tai 7 (32bit only!") kanssa.

Rotunda VCM (Vehicle Communications Module) -laite
"Punainen purkki" tuli WDS:n jälkeen - liitetään JLR:n Panasonic ToughBook CF-18/-19 Läppäriin (tai muuhun Win XP/7 32bit) läppäriin USB:llä. Purkinpäässä on "Genrad-liittimet". Piuha on H-406, noin 5m pitkä tai H-416 noin 7.5m pitkä. VCM liitetään auton OBD2-porttiin omalla piuhallaan esim V-300 tai V-353. Sähköä laite ottaa OBD2-portista (tai ulkoiselta virtalähteeltä, esim päivityksen aikana ilman autoa).

Rotunda VMM (Vehicle Measurement Module) -laite
Tuli VCM:n kaveriksi ja siitä löytyvät yleismittari ja oskiloskooppi. Kytketään titokoneen USB-porttiin samoilla menetelmillä kuin VCM. Laite ottaa sähkönsä auton akusta.

IDS aka Integrated Diagnostic System -ohjelmisto
Versiota DVD118 on viimeinen puhdas IDS. Myöhemmisssä tulee mukaan SDD, joka on uudemille autoille ja kimurantimpi käyttää. WDS:n jälkeen 2. paras kapistus 1995-2003 autojen omistajille.
https://archive.org/details/jaguar-ids-118.5-dvd

SDD aka Symtom Drived Diagnostics -ohjelmisto
DVD125 on viimeinen versio, jossa "Legacy IDS":n saa virallisesti käynistettyä erillisenä ohjemistona.
https://archive.org/details/jaguar-ids-125.08-dvd

DVD131.03 on viimeinen versio jota voi käyttää ilman kirjautumiseen liittyviä ns cräkättyjä versioita.
https://archive.org/details/JLR_SDD131

Näillä hommat pelaavat niikuin kuuluu. Käyttöjärestelmät ja ohjelmistot asennetaan oikeisin tietokoneisiin (ei virtuaali) ja laitteina aidot VCM _aito_, kloonit voi laittaa roskiin ennenkuin hajottaa jotain kallista ;-)

Jos haluaa leikkiä "MongoogePro" USB/OBD2 kaapeleilla, niin sitten aito sellainen, keltaisella logotekstillä, käteeen ja IDS125 niin voi puuhailla ~2003 eteenpäin autojen kanssa.

IDS-SDD:n kanssa käyttöjärjestelmiin pitää laittaa käynnistykseen päiväyksen uudelleen asettava scripti, joka siirtää kellon näillä versioilla 2012 Elokuuhun.

Mongoosea ei löydy, mutta kaikki muut kyllä. Voin jeesiä jos joku haluaa asennella itselleen.

Edelllä Listalta Puuttuu WDS:n kanssa käytettäväksi tarkoitettu üüber harvinainen PDU Portable Diagnostics Unit GenRad GDS500. Se on tietojeni mukaan ainut laite, jolla saa esim X100 autoista luettua sähkömodulien tutenumeron PostFix koodin. Tiedossa on Suomessa yksi laite, jolla tuota lukemista olisi tarkoitus testata jossain välissä.

Toivottavasti on jollekulle iloa tästä 1996...2012 välillä valmistettujen vehkeiden ja softien tiedoista,

Terv, tlindi
ps. Yks tai kaks kunnostettua WDS:ää on tulossa myyntiin talven aikaan, ehkä... Ja OBD2-liittimen oikea nimi on kuulemma DLC - Diagnostic Link Connector!
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Vastaa Viestiin