Oma ensinmäinen Jaguar

Yleinen Jaguar-keskustelu
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Tänään vaihdoin sitten laakerin ja nappasin muutaman kuvan toimenpiteestä. Homma on helppo ja nopea tehdä eikä maksa kovin paljoa.

Kuva

Eli otetaan pyörä pois ja avataan vetarin mutteri (36mm).
Tämä voi olla sitten todella tiukassa ja kannattaa varautua isoon pulttipyssyyn tai pitkään voimavääntimeen ja lisä jatkoon. Itse kävin ampumassa mutterin auki kaverin tallilla raskaankaluston pulttipyssyllä, koska 120cm varsi ja n.100kg ei riittänyt.

Nyt voit irroittaa satulan kiinnikkeineen päivineen navan takaa. (2 x 15mm)

Kuva

Absin anturi löytyy navan takaa ja on yhdellä pultilla kiinni. (8mm) varovaisuutta sitten, kun nostat anturin ylös...

Kuva
Alapään pultti on helppo irroittaa, mutta suosittelen ensin vain löysäämään kaikki navan kiinnityspultit ennen ensimmäisen irroitusta. (18 & 21mm)

Kuva
Taka-akselin aurauksen säädön pusla. (13 & 15mm)

Kuva
Yläpuolisen kolmiotuen kanssa voi joutua taistelemaan mikäli tallista ei löydy akku tai paineilma pyssyä. Ota mutteri (18mm) vain löysällä ja Irroita nyt muut pultit kokonaan. Saat samalla vetarin irti ja käännettyä navan niin, että pääset kolmiotuen mutteriin käsiksi pulttipyssyllä.

Kuva
Nyt, kun napa on irti vie se paikkaan josta löytyy prässi. Prässää vanha irti ja uusi tilalle. Kaveri lupasi olla kotona, että saisin prässättyä omani, mutta kuinkas kävikään...

Kuva
Olin jo tietysti napauttanut navan kahtia ja laakerikuulat vilisti pitkin tallin lattiaa. Tässä vaiheessa kaveri siis soitti takaisin ja ilmoitti unohtaneensa laakerihomman ja oli mökillä. Mieleen tuli muutama ruma sana ja alkoi melkoinen soittelu. Prässiä ei ollut saatavilla ja auto pitää olla aamulla ajokunnossa.

Kuva
Näin ei sitten saa tehdä, mutta nyt oli pakko. Dremel lauloi jonkin aikaa ja sain lopulta leikattua laakerin irti navasta. Tässä vaiheessa prässäämällä laakerin vaihtanut on jo oluella ja minä haen laakerin pakkasesta. Laakeri on siis pakastimessa , että se olisi mahdollisimman pieni ja olisi helpompi asentaa puhdistettuun napaan.

Sain lopulta lyötyä vanhan laakerin avulla uuden paikoilleen ja sain paketin takaisin kasaan. Koeajo oli onnistunut ja kaikki toimii. Eli loppujen lopuksi kaikki hyvin ja homma tuli tehtyä, mutta ei se kivaa ollut... :lol:
S-type 2.7D vm-05
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja Ode »

JakeFly kirjoitti: Näin ei sitten saa tehdä, mutta nyt oli pakko. Dremel lauloi jonkin aikaa ja sain lopulta leikattua laakerin irti navasta. Tässä vaiheessa prässäämällä laakerin vaihtanut on jo oluella ja minä haen laakerin pakkasesta. Laakeri on siis pakastimessa , että se olisi mahdollisimman pieni ja olisi helpompi asentaa puhdistettuun napaan.

Sain lopulta lyötyä vanhan laakerin avulla uuden paikoilleen ja sain paketin takaisin kasaan. Koeajo oli onnistunut ja kaikki toimii. Eli loppujen lopuksi kaikki hyvin ja homma tuli tehtyä, mutta ei se kivaa ollut... :lol:
Kiitos hyvästä selostuksesta. Miten tiukassa laakeri oli; mahtaisiko lähteä irti hallitusti sellaista manuaalista kierretangoilla pelaavaa ulosvetäjää käyttäen?

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Kyllä se voisi lähteä, mutta tiukassa se oli. Napa (alumiini) oli melkoisen hapettunut laakerin ympäriltä ja välistä. Vaikka olin leikannut laakerin kahtia sai sen irrottamiseen käyttää melko paljon voimaa. Nyt napa on puhdas ja uusi irtoaisi varmasti helpommin. Laakerista ei kovin hyvin saa ulosvetäjällä otetta ja tietysti jännittää liika voiman käyttö alumiini osiin.

Taitavat olla yksilöitä kaikki ja riippuu miten edellinen on asennettu tai kuinka hyvin pohja on puhdistettu ennen uuden laittoa.
S-type 2.7D vm-05
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Taas olisi vähän näperrelty.

Kuva

"Uusi" kolmiotuki vasemmalle taakse ja auton perän soutelu urissa loppui välittömästi. Laitoin käytetyn ehjän ensin, koska ei ollut tietoa kuinka kauan Autodocin toimitus kestää.

Kuva

Uusi tuli n. viikossa ja murto-osa hintaan kivijalkakauppoihin verrattuna. Osalle jäi toimituksikseen hintaa 69,43e ja vastaavaa osaa kaupataan 144e varaosaliikkeissä ja vielä saman merkkistä.

Takaovi alkoi vuotamaan vettä jalkotilaan ja päätin purkaa pahvin pois, mutta sieltä ei löytynyt mitään vikaa. Ilmeisesti tiiviste vuotaa karmia pitkin veden kynnykselle mistä se sitten tulee lattialle. Tiiviste näyttää ehjältä, mutta koitin säätää ovea menemään aavistuksen syvemmälle kiinni ja toivon sen auttavan. Onko muilla ollut vastaavaa vikaa?

Kuva

Käsijarru tuli vihdoin kuntoon pelkällä puhdistuksella. Onneksi, koska osaa tuntuu olevan mahdotonta saada tarvikkeen.

Tulevana viikonloppuna tartutaan "sähköliimaimeen" ja koitetaan saada helmat vaihdettua. Samalla varasin puoli neliötä millistä peltiä mahdollisiin (lue oletettuihin) pohjavaurioihin. Tämän jälkeen voisi käydä koittamassa konttorilla onneaan...
S-type 2.7D vm-05
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Olipas yllättävän vaikeata löytää uutta pyyhkijän sulkaa kuskin puolelle. Rungottomat eivät ole toimineet yhtään kuskin puolella ja rungolliset tuntuvat olevan kaikkialta loppu.

Onneksi lopulta tuli mieleen opiskeluajat ja vaihtokumit. Ei muuta kuin varaosaputiikkiin ja irtokumeja ostamaan. Onneksi mitta riitti kuskin sulkaan ja sai vielä napsaista liki sentin pois mitasta. Hintakaan ei päätä huimannut ja kaksi irtosulkaa maksoi 4e. Orkkis runko toimii todella hyvin ja taajamissa lasi pysyy taas puhtaana. Kovemmissa nopeuksissa pyyhkijöillä ei tee juuri mitään lasien pinnoituksen takia ellei kura lennä.
S-type 2.7D vm-05
pikkuposteljooni
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2018 12:20 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja pikkuposteljooni »

Ollikaiselta Oulusta löytyy valmiit helmat, ei tarvi alkaa itse taivuttelemaan ja olivat ihan kunnon peltiä.

http://ollikainen.fi/helmapelti-oikea-v ... YDJemkzaUk
Jaguar xj -04
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

pikkuposteljooni kirjoitti:Ollikaiselta Oulusta löytyy valmiit helmat, ei tarvi alkaa itse taivuttelemaan ja olivat ihan kunnon peltiä.

http://ollikainen.fi/helmapelti-oikea-v ... YDJemkzaUk
Ollikaiselta tilatut helmat lepää tallin lattialla valmiina. Vaikuttavat oikein hyviltä ja homma on helppo, kun pystyy piilottamaan sauman helposti muovikoteloiden alle.

Pohja vain vähän jännittää, kun nyt ei kestä oikein nostaa etukulmasta edes autoa ylös... :lol:
S-type 2.7D vm-05
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Olipa edullisen hintaiset pellit. Tuohon hintaa ei tosiaan annata ruveta vääntämään itse peltiä.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JNi »

Tehtaan korjausohje on porata kynnykseen reikä että vesi pääsee sitä kautta runkopalkin sisään ja toivottavasti sitten ulos. Siihen kynnykseen sai aikanaan Jaguar-peitelevyn, mikä päästi veden virtaamaan alle ja reiästä ulos.

Itse porasin vain pari reikää, ei noussut enää vesi ovitiivisteen yli ja sisälle. Se on sadevettä, mikä pääsee ikkunalasia pitkin tiivisteen välistä oven sisälle.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
leopard
Viestit: 2
Liittynyt: To Syys 12, 2019 3:44 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja leopard »

JakeFly kirjoitti:Taas olisi vähän näperrelty.

Kuva

"Uusi" kolmiotuki vasemmalle taakse ja auton perän soutelu urissa loppui välittömästi. Laitoin käytetyn ehjän ensin, koska ei ollut tietoa kuinka kauan Autodocin toimitus kestää.

Kuva

Uusi tuli n. viikossa ja murto-osa hintaan kivijalkakauppoihin verrattuna. Osalle jäi toimituksikseen hintaa 69,43e ja vastaavaa osaa kaupataan 144e varaosaliikkeissä ja vielä saman merkkistä.

Takaovi alkoi vuotamaan vettä jalkotilaan ja päätin purkaa pahvin pois, mutta sieltä ei löytynyt mitään vikaa. Ilmeisesti tiiviste vuotaa karmia pitkin veden kynnykselle mistä se sitten tulee lattialle. Tiiviste näyttää ehjältä, mutta koitin säätää ovea menemään aavistuksen syvemmälle kiinni ja toivon sen auttavan. Onko muilla ollut vastaavaa vikaa?

Kuva
Käsijarru tuli vihdoin kuntoon pelkällä puhdistuksella. Onneksi, koska osaa tuntuu olevan mahdotonta saada tarvikkeen.

Tulevana viikonloppuna tartutaan "sähköliimaimeen" ja koitetaan saada helmat vaihdettua. Samalla varasin puoli neliötä millistä peltiä mahdollisiin (lue oletettuihin) pohjavaurioihin. Tämän jälkeen voisi käydä koittamassa konttorilla onneaan...
Nätin näköinen peli!

Nuo ovien kaiutinpaikat ovat erittäin houkuttelevat... oletko ajatellut päivittää äänentoistoa ollenkaan?
Viimeksi muokannut leopard, Ti Helmi 16, 2021 5:40 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Äänentoisto on jo päivitetty "piiloon" omille paikoilleen ja hattuhyllyn alle laitettu "subbarit". Kaikki vain omilla paikoillaan niin, ettei näy ulospäin. Tosin tarvittaessa selkänojat saa liikkumaan volumenappulasta musiikin mukaan. Lähinnä nyt panostettu äänen laatuun ja hieman aluetta lisätty, koska takakontin tilaa tarvitaan kuitenkin viikottain niin, ettei boxeja enään kyytiin tule.

Kaikki kaiuttimet on Bostonin pro sarjaa ja pari vahvistinta antaa niille lisäkyytiä...
S-type 2.7D vm-05
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Sitähän sanotaan että yksi kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa. Eli kuva on kiva juttu vaikka viekin aika paljon tilaa. Nöyrä pyyntö olisi kuitenkin vähäsen tarkennusta tohon kameran etäisyyteen kohteesta. Kaikki kuvat ovat (ainakin mun putkella) tosi epäselviä.
i
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

^ kokeilepa klikata kuvaa...
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Coupe kirjoitti:Sitähän sanotaan että yksi kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa. Eli kuva on kiva juttu vaikka viekin aika paljon tilaa. Nöyrä pyyntö olisi kuitenkin vähäsen tarkennusta tohon kameran etäisyyteen kohteesta. Kaikki kuvat ovat (ainakin mun putkella) tosi epäselviä.
Hyvä tietää, että ovat epäselviä. Kukaan ei ole aiemmin sanonut vastaavaa. Avaakohan sulla ohjelma varmasti kuvan kokonaan?

Kertokaa toki joku muukin mikäli kuvat on epätarkkoja, koska näen ne itse niin tarkasti, että pystyn kohdistamaan esimerkiksi yksittäiseen kaiuttimen ritilän reikään.
S-type 2.7D vm-05
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Se on foorumilla se kuvan "thumbnail" sumea ihan photobhuketin puolesta. Klikkaamalla kuvaa se aukee photon puolella jolloin on terävä.
XJR -00.
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Huomenna kotelot vaihtoon... :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Ja nuo tilalle... 8)

Kuva
S-type 2.7D vm-05
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Selviääkö oikeasti vain ulkohelman vaihdolla ? Mun simmuun näyttäs reikä olevan niin alapäässä ulkohelmaa että 99% varmasti sisähelmakin haperoa.
XJR -00.
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Vauxi olit oikeassa. Joutui askartelemaan uuden sisähelman ja osittain pohjaa myös...

Kuva

Kuva

Mutta lopulta toinen puoli valmistui.

Kuva

Toinen vielä huomenna ja sitten ensiviikolla leimaa hakemaan... 8)
S-type 2.7D vm-05
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

8)
XJR -00.
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Tänään piti käydä sitten ostamassa uusi akku. Parina aamuna osunut vähän pakkasta eteläänkin ja webastoa pyöritetty n.10-15min. Auto herjannut käynnistäessä ja näyttöön tullut vaihteiston ja käsijarrun häiriö. Pari minuuttia tyhjäkäyntiä, auto sammuksiin, avaimet pois 10sek ja uusi starttaus, että viat poistuu.

Nyt akku kiukutteli työpäivän päätteeksi vaikka weba ei ollut edes käytössä. Uusi akku kyytiin ja kohta vaihtamaan.

Huomenna saapuu takapään osia muutama ja pääsee vaihtamaan liki kaikki nivelet molemmin puolin. Autodocista sai osat mukavan edullisesti ja hinnat jäi alle puoleen varaosaliikkeiden hinnoista vaikka merkki on täysin sama. Samalla tulee kaikki uudet suodattimet talvea varten niin pysyy lasit auki, eikä kisu hyydy motarin varteen.

Lauantaina pitäisi käydä hitsaamassa autoliikkeen "hitsaukset" (lasikuitulevyä liimattu pohjaan) kuntoon ja mennä näyttämään uudestaan konttorilla. Jäi siis hitsauksista kiinni ja inssi pyysi vaihtamaan oikean takaylä tuen alkavan väljyyden vuoksi.
S-type 2.7D vm-05
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Ylätuki vaihdettu. Eiköhän nyt pysy perä nätisti linjassa urasillakin teillä.

Kuva

Hitsaukset siirtyi viikolla nosturirikon takia, mutta ehkä sitten ensi lauantaina jo. Tai oikestaan pakkokin, koska jatkoaika umpeutuu 4.11. Maanantaina...
S-type 2.7D vm-05
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Aloin pesemään ja suojaamaan penkkejä aikani kuluksi, kun ei päässyt pohjaa vielä hitsaamaan. Melko likaiset penkit olikin ja nahka alkaa nyt pikkuhiljaa asettumaan kolmannen käsittelyn jälkeen niin kuin pitääkin.

Kuva

Chat-saippua, kankaalla puhdistus, mieto fairy, kuivaus, ja Glymin pinnoite. Kuvassa aine siis vielä pinnassa ennen pyyhintää. Pyyhinnän jälkeen pinta muuttui siis mataksi niin kuin pitää.

Aloin samalla rapsuttelemaan kaarien ruostekuplia ja päätin kaivaa ne kunnolla esiin. Etukaari oli vielä melko ok ja siinä pääsikin kohtuu helpolla...

Kuva

Ja valmiina.

Kuva

Takakaaresta löytyi ehkä jopa odotettu "ylläri". Ollikaiselta lähteekin uudet takakaaret tilaukseen jossain vaiheessa, kun tuntuu, että olisi aikaa ne vaihtaa.

Kuva

Ja pienen urakoinnin jälkeen...

Kuva

Pinnat eivät ole siis lopullisia ja muitakin vastaavia kohtia löytyy. Rapsutellaan kaikki pikkuhiljaa esiin ja tutkitaan kuinka paljon töitä ne vaatii niin pääsee jossain vaiheessa maalaamaan auton alaosan uusiksi.

Kävi myös hassu sattuma tänään illalla. Vein tyttären treeneihin ja takasin tullessa päätin uppoutua musiikin syövereihin oikein kunnolla. N. 15min luukutin moottoritiellä musiikkia niin, että penkit heilui ja kas. Radion alanäytön valot palasivat takaisin. Liekö joku kuumentunut niin paljon, että tinaukset korjaantuvat tai joku liitos heräsi... :lol:

Kuva

No nyt näkee taas volumen tason ym. 8)
S-type 2.7D vm-05
JakeFly
Viestit: 81
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:02 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja JakeFly »

Menihän tässä jo liki kuukausi ihan vain ajellen...

Nyt alkoi perästä kuulumaan ylimääräistä "jyrinää". Huomenna Kissa jää talliin ja Pösö saa kuljettaa töihin. Töiden jälkeen auto ylös ja alle ihmettelemään mistä ääni tulee.

Oma epäilys menee kardaanin viimeiseen niveleen tai itse perään. Ääni ei muutu kaarteissa eikä jarruttaminen vaikuta ääneen, mutta vauhdin kasvaessa jyrinä kovenee.
Varsinkin takapenkillä istuessa tuntee tärinän valtatievauhdissa.

Tähän saa laittaa omia ehdotuksia tai kokemuksia...
S-type 2.7D vm-05
baronisti
Viestit: 49
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 9:42 pm

Re: Oma ensinmäinen Jaguar

Viesti Kirjoittaja baronisti »

Olisko takapyörän laakeri??
Vastaa Viestiin