Hieman ihmettelen....

Yleinen Jaguar-keskustelu
Pensioner
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2019 6:53 pm

Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja Pensioner »

Arvoisat Jaguar omistajat
Luettuani suuren määrän tämän Kissankulma Foorumin kirjoituksista tulee usein mieleen muutama asia. Ensimmäisenä pistää silmään että moni ostaa laatu-autoon ala-arvoisia osia ja yrittää säästää siten rahaa. Kiinalaisia renkaita, edullista öljyä, tarjoustuotteita......
Olen auto-insinööri, entinen eksoottisten autojen asentaja, töiden vastaanottaja, korjaamopäällikkö, varaosapäällikkö. Nykyään ansaitulla eläkkeellä. Olen nähnyt mitä jälkeä tulee kun yritetään yhdistää halpakama laatu-autoon.
Pitkällä tähtäimellä ajatellen......mikä järki on pilata loistavat ajo-ominaisuudet asentamalla autoon halpis renkaat. Miksi laittaa voiteluaineeksi jotain tarjoustalon litkua mikä ei riitä laadultaan......
Okei, jos kyseessä olisi jokin halpa kauppakassi kertakäyttöauto joka menee paaliin kun isompi lasku tulee eteen, niin ymmärrän säästämisen. Mutta kun auto on arvostettu ja laadukas ja se tuo ajonautintoa niin sellaisen auton ylläpidossa tinkiminen on tosiaankin vastoin järkeä.
Ei Porsche omistaja hae moottoriöljyjään eikä öljynsuodattimiaan tarjoustalosta. Ei Ferrari omistaja laita alle linglong renkaita. Ei Ässämersun omistaja vie autoaan täyshuoltoon paikalliselle kyläsepälle. Miksi niin moni Jaguar omistaja halveksii autoaan......ihmettelen.
Se on selvä että jotkut iäkkäämmät Jaguar mallit eivät sovi ympärivuotiseen käyttöön loskasuola Suomessa. Se asia täytyy ymmärtää ja toimia sen mukaisesti. Jaguar säilöön talveksi ja kauppakassi alle. Minulla on W140 (jota en aja edes sadekelillä) ja Jaguarini lämpimässä tallissa odottelemassa kesäisempiä kelejä. Tämä on vain mielipiteeni. Autoalan ammattilaisena arvostan Jaguar merkkiä ja ihmisiä jotka pitävät hyvää huolta autoistaan.

Ei tarttee kommentoida jos tarkoituksesi on 'hattuilla'.
jagjns
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 12:19 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja jagjns »

Mistä noita ala-arvoisia osia saa?

Sen uskon että johonkin massatuotantoautoon saa kiinassa tehtyjä halpoja kopio-osia, mutta saako niitä harvinaisempiinkin autoihin?

Itse ostan melkein kaikki autonosat ulkomailta nettikaupoista. Oli kyseessä vanhempi tai uudempi auto.

Syynä se että osat ovat suomessa aivan käsittämättömän kalliita, ja toimitukset uskomattoman hitaita.

Minun piti ostaa yhteen -98 suzukiin eteen MacPhersonit, marmoritiskiltä hinta liki 200e kpl ja toisen olisi saanut viikon päästä, toisen noin kuukauden päästä. Tilasin ne australiasta, tulivat reilussa viikossa ja parin hinta tulleineen ja alveineen alle 200e.

Sama juttu melkein kaikkien osien kanssa. Saksasta tilaamalla hinta puolet suomen hinnasta ja toimitus kotia nopeammin kuin suomikaupoista. 2015vm 108 peugeot tulpat saksasta tilaamalla 11e kpl, suomesta 20e ja marmorilla olikohan 40e kpl. Kyseisen auton huolto osin teettämällä ja itse tulpat+raitisilma suodattimen vaihtamalla 120e, marmorilla 400e.

Ja huoltoon vieminen täällä itärajalla onkin hankalempi asia, niitä kun ei välttämättä ole. Pietarin liikkeet taitavat olla lähimpiä. Naapuri käyttää Chrysleriään siellä huollossa, asiallista ja nopeaa palvelua. Hintakin sen verran edullisempi kuin suomessa että saa matkat + hotellit maksettua hinnan eroituksella ja jää vielä säästöönkin.

Minä siis olen täysin samaa mieltä siinä että auton ylläpidossa ei kannata tinkiä laadusta. Ei vaikka olisi kyseessä olisikin "paalikuntoinen" pökötti. (tuo 108 oli väärä ostos :cry: , surkea rakkine)

Mutta ei ole mitään järkeä maksaa "suomilisää" kun samat osat saa halvemmalla ja usein nopeamminkin ulkomailta, kuin paikalliselta jälleenmyyjältä.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Pensioner kirjoitti:Arvoisat Jaguar omistajat
Luettuani suuren määrän tämän Kissankulma Foorumin kirjoituksista tulee usein mieleen muutama asia. Ensimmäisenä pistää silmään että moni ostaa laatu-autoon ala-arvoisia osia ja yrittää säästää siten rahaa. Kiinalaisia renkaita, edullista öljyä, tarjoustuotteita......
Olen auto-insinööri, entinen eksoottisten autojen asentaja, töiden vastaanottaja, korjaamopäällikkö, varaosapäällikkö. Nykyään ansaitulla eläkkeellä. Olen nähnyt mitä jälkeä tulee kun yritetään yhdistää halpakama laatu-autoon.
Pitkällä tähtäimellä ajatellen......mikä järki on pilata loistavat ajo-ominaisuudet asentamalla autoon halpis renkaat. Miksi laittaa voiteluaineeksi jotain tarjoustalon litkua mikä ei riitä laadultaan......
Okei, jos kyseessä olisi jokin halpa kauppakassi kertakäyttöauto joka menee paaliin kun isompi lasku tulee eteen, niin ymmärrän säästämisen. Mutta kun auto on arvostettu ja laadukas ja se tuo ajonautintoa niin sellaisen auton ylläpidossa tinkiminen on tosiaankin vastoin järkeä.
Ei Porsche omistaja hae moottoriöljyjään eikä öljynsuodattimiaan tarjoustalosta. Ei Ferrari omistaja laita alle linglong renkaita. Ei Ässämersun omistaja vie autoaan täyshuoltoon paikalliselle kyläsepälle. Miksi niin moni Jaguar omistaja halveksii autoaan......ihmettelen.
Se on selvä että jotkut iäkkäämmät Jaguar mallit eivät sovi ympärivuotiseen käyttöön loskasuola Suomessa. Se asia täytyy ymmärtää ja toimia sen mukaisesti. Jaguar säilöön talveksi ja kauppakassi alle. Minulla on W140 (jota en aja edes sadekelillä) ja Jaguarini lämpimässä tallissa odottelemassa kesäisempiä kelejä. Tämä on vain mielipiteeni. Autoalan ammattilaisena arvostan Jaguar merkkiä ja ihmisiä jotka pitävät hyvää huolta autoistaan.

Ei tarttee kommentoida jos tarkoituksesi on 'hattuilla'.
Terve,
Voitko hieman avata missä viestiessä näitä ala-arvoisia osia jne käytetään ? Ei suoraan nyt tullut mieleen näitä viestiketjuja joten siksi kysyn.
Samaa mieltä olen osien laadusta ja muistakin autoon laitettavista osista, nesteistä jne, mutta olisi hyvä avata mihin tämä viestisi liittyy, jotta pystyy keskustella helpommin mihin keskusteluihin viittaat tässä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rontikainen
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja rontikainen »

Mielikuva Jaguarista laatuautona on ainakin omalla kohdalla lähes romuttunut, mutta toisaalta ajelenkin halpis Jaggella. Paljon pientä laatupoikkeamaa, nitinää, natinaa ja surkeita muoviosia. Pieniä sähkölaitteiden häiriöitä jne... Ei mitään isoa vikaa, mutta ei premiumauton ominaisuuksiakaan. Sanoisin, että ainakin oma Jaggeni on laatumerkkiä, mutta laadultaan perus auto. Toyota kokemusteni perusteella voin sanoa, että sen kohdalla asia on päin vastoin. Tiedän, että joillekin tällainen kommentti on yhtä kuin maanpetos, mutta ainakin oma itsetunto kestää myöntää asia. Koittakaa kestää! :P
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

rontikainen kirjoitti:Mielikuva Jaguarista laatuautona on ainakin omalla kohdalla lähes romuttunut, mutta toisaalta ajelenkin halpis Jaggella. Paljon pientä laatupoikkeamaa, nitinää, natinaa ja surkeita muoviosia. Pieniä sähkölaitteiden häiriöitä jne... Ei mitään isoa vikaa, mutta ei premiumauton ominaisuuksiakaan. Sanoisin, että ainakin oma Jaggeni on laatumerkkiä, mutta laadultaan perus auto. Toyota kokemusteni perusteella voin sanoa, että sen kohdalla asia on päin vastoin. Tiedän, että joillekin tällainen kommentti on yhtä kuin maanpetos, mutta ainakin oma itsetunto kestää myöntää asia. Koittakaa kestää! :P
Kestetään kestetään !
En itsekkään omaani pitänyt laadultaan ihmeellisenä koneena, mutta ulkonäöltään ja sielultaan äärimmäisen hienona autona !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rontikainen
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja rontikainen »

Tuo on helppo allekirjoittaa! Ihastuin ja rakastuin kaikista vioista huolimatta...
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja pta »

Mulla ollu aina sairas viehtymys brittiautoihin . Vieläkin puistattaa viimeinen Rover 820 SI. Nimesin sen Pimeyden ruhtinaaksi . Silloin kun toimi oli tosi kiva, mutta aina oli pelko perseessä koska pimeys iskee. Jagget ei ole ikinä jättäny tien päälle
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Pensioner kirjoitti: Ei Porsche omistaja hae moottoriöljyjään eikä öljynsuodattimiaan tarjoustalosta. Ei Ferrari omistaja laita alle linglong renkaita. Ei Ässämersun omistaja vie autoaan täyshuoltoon paikalliselle kyläsepälle.
Vaikka olenkin ylätasolla samaa mieltä nimimerkki "Pensioner" kanssa niin en täysin allekirjoita ylläolevaa lainausta. Oman nakemykseni mukaan yhdistelmä auton markkinahinta + varaosien hinta ratkaisevat enemmän halpisosien ja parkkipaikka korjaamon käytön kuin auton merkki.

Kyläsepät korjaavat tarpeeksi vanhoja ja halpoja S-mersuja, ja alle 20k€ hintaluokan Porscheissakin taitaa pliglongit olla yleisimmät renkaat. Ferrareiden hinnanmuodotus on sellainen että ne ovat harraste- ja keräilyvekottimia koko elinkaaren autokaupasta automuseoon.

Käytettyjen Jaguaarien hintataso on vain sellainen että niihin ei taloudellisessa mielessä kannatta laittaa liian kallista osaa. Sinällään pre-Brexit aikana vielä osia saa käsitykseni mukaan järkevään hintaan sumujen saarelta ja ne menevät kunnollisessa korjaamossakin paikalleen jos vain ko. korjaamon katolla ei ole mitään viralliseen maahantuojaan viittaavaa nimikylttiä.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja TexPat »

rontikainen kirjoitti: Mielikuva Jaguarista laatuautona on ainakin omalla kohdalla lähes romuttunut, mutta toisaalta ajelenkin halpis Jaggella. Paljon pientä laatupoikkeamaa, nitinää, natinaa ja surkeita muoviosia. Pieniä sähkölaitteiden häiriöitä jne...
Joo, Jaguar ei ole ÄssäMersu. Se on Jaguar.

Toisaalta eivät ole pikku-Mersutkaan ns. oikeita Mersuja mitä tulee laatuvaikutelmaan.
rontikainen kirjoitti: Ei mitään isoa vikaa, mutta ei premiumauton ominaisuuksiakaan. Sanoisin, että ainakin oma Jaggeni on laatumerkkiä, mutta laadultaan perus auto. Toyota kokemusteni perusteella voin sanoa, että sen kohdalla asia on päin vastoin. Tiedän, että joillekin tällainen kommentti on yhtä kuin maanpetos, mutta ainakin oma itsetunto kestää myöntää asia. Koittakaa kestää! :P
Nykyään Toyotan laatukin on pudonnut, varsinkin näissä Euroopassa ja Turkissa valmistetuissa. Siis ainakin testien ja katsastustialstojen valossa. Ovat kai silti vielä kohtuullisen korkealla tasolla. Rouvalla on näitä ollut työsuhdeautoina ja ainakaan C-HR ei ole mitenkään vakuuttanut. RAV4 oli selvästi parempi.
Pensioner
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2019 6:53 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja Pensioner »

Kiitän asiallisista kommenteista.

Oma kokemukseni Jaguarista tähän mennessä on hyvä. Verrattuna muihin läheisesti tuntemiini autoihin ( Porsche, Mercedes, Ferrari, Lamborghini, Alfa ja Usan muskeliautot).
Jaguar on laadukas ja ajo-ominaisuuksilataan ihan huippulaite. On tottakai suunnitteluvirheitä ja huonoja valintoja rakenteen kestävyyden suhteen. Nämä puutteet kannatta hoitaa nykyisen omistajan toimesta, sillä kuka hullu tuo Suomeen laatuauton ympärivuotiseen käyttöön ?? ( Näin tuossa -80 luvulla Porcshe 930 Turbon talvikäytössä, HELLO !!!!!) Montako Ferraria tai Maseratia näet talviliikenteessä? Jaguaria näkee liian usein talviliikenteessä. EI HYVÄ !
Oman ammattimaisen kokemuksen perusteella esim. Ferrareista voin sanoa että auto ei ole oikeastaan kovinkaan kaksinen kulkuneuvo. Auton suunnittelu keskittyy vauhtiin ja sulavaan ulkonäköön........ Istut kuljettajan penkillä kuin vessan pöntöllä. Huoltokustannukset ja osien hinnat on pilvissä. Kiva peli kruusailla Hangon Kultahammasrannikolla mutta siinä se sitten onkin.
Tietyt autot kuten esim. Ferrari, Jaguar, Bentley, Lagonda, RR ja Porsche esim. huonosti soveltuvat meidän suolaloska talviolosuhteisiin. Näiden merkkien suhteen on tehtävä erikoisratkaisuja talviajaksi. Kuka ajaa keräily/klassikkoautolla talvella.....??????
Olen vieläkin sitä mieltä että Jaguar on upea ja hieno auto. Olen tuntenut monta automerkkiä ja Jaguar ei pahemmin kalpene millekään vertaillessa.
Arvostakaa Jaguar autoanne.

Ei tarttee kommentoida jos aikomuksenne on 'hattuilla'.
Avatar
kerranjokin
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2018 6:58 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja kerranjokin »

Jaguarin klassikoita eli vanhempia grand tourereja ja ikääntyneitä neliovisia ei talviliikenteessä liikukaan. F-typeä ja X150-sarjan XK-autoja näkyy kun ovat vielä uusia. Vesijäähdytteinen neliveto 911 voisi olla hyväkin talviauto.

Jaguaria ei merkkinä ole voinut kymmeniin vuosiin verrata Lamboon tai Maseratiin ja tuskin koskaan Ferrariin. Vain vertailukelpoisia malleja on reilua vertailla, esim. XKR X150 ja Maserati Granturismo. Valtaosa liikkeellä olevista Jaguarin malleista on X-type, S-type, XE ja XF. Osa neloskoneella, etuvetoja, farmareita ja dieseleitä eli C- ja D-segmentin käyttöautoja.
X104 XKR Coupe
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Itse tilaan osat autooni suurimmaksi osaksi ulkomailta, ihan hinta syistä. Suodattimia, öljyjä ym. Suomesta mutta melkeinpä kaikki muut olen todennut järkevämmäksi tilata briteistä tai muualta Euroopasta. Öljyt olen ostanut Halpa-Hallistakin, Mobilia ja varmistanut että ohjekirjan laatuvaatimukset täyttyy. Kuluneen vuosikymmenen aikana korealais- ja kiinalais renkaatkin on ottaneet harppauksia eteenpäin, osa ainakin. Testimenestys ja käyttäjäkokemukset sen todistanevat myös?

”Kyläsepät” voivat myös olla hyvinkin ammattitaitoisia tekijöitä. Lähipiirissäni on useampia tapauksia kun merkkiliikkeen huollossa autoa ei olekaan saatu kuntoon, joku jarrusatulan pultti on jäänyt rempan jälkeen kiristämättä, autolle ei olekaan tehty kahden päivän ”remontin” jälkeen yhtään mitään jne. Toki ei ole Jaguar-merkkihuolloista kyse mutta kuitenkin. Ammattitaitoiseksi tiedetty vaikka toiminimellä firmaa pyörittävä mekaanikko sen sijaan voi tehdä samat hommat paljon edullisemmin eikä tarvitse arvailla onko työn jälki laadukasta. Toki tällöin ”seppä” pitää edes jollain tasolla olla tuttu.

Varaosiin ym. liittyen kolme esimerkkiä:

1) Edellinen omistaja oli teettänyt Jaggeeni kytkin- ja kaksoismassa rempan Jaguarin merkkiliikkeessä. Hintaa remontille kertyi kaikkineen yli 3000€. Jos k.o. remppa ois sattunu minun omistusaikana, olisin tilannut osat briteistä ja teettänyt työt tutulla, ammattitaitoisella yleiskorjaamolla ja koko lysti olisi maksanut 1000-1500€. Työn tai osien laatu tuskin eroaisi toisistaan.

2) Jaggeeni piti uusia vetoakselit (2kpl). Halvin Suomesta löytämäni tarvikeosa 250€ / kpl + toimituskulut. Merkkiliikkeessä noin 500€ / kpl. Briteistä löysin pajan joka on erikoistunut vetonivelten ja -akselien tekoon 25v kokemuksella ja jota muutama kanssajaguaristi suositteli. Sieltä vetoakseli 55€ / kpl kotiovelle tuotuna. Säästöä merkkiliikkeen osiin siis yht. 890€. Noin 50tkm takana uusilla vetoakseleilla nyt.

3) Nykyisen Jaggen ostaessani molemmat rengassarjat olivat Continentalia. Kesärenkaiksi olen sittemmin laittanut Linglongin testimenestys-renkaat kuten jo aiempiinkin autoihini viime vuosina. Pelkästään hyvää sanottavaa niistä. Talvirenkaiksi kokeilin ostaa testimenestys Nankang SV-1 kitkat. Täytyy sanoa että olen erittäin positiivisesti yllättynyt niistä. Continentaleihin verrattuna ajotuntumassa ei voi eroa sanoa olevan ja Nankangit on vielä hiljaisemmat.

Renkaista toki täytyy se sanoa, että olen ollut todella tarkka että
A) ovat menestyneet testeissä ja
B) että positiivisia käyttäjä kokemuksia löytyy paljon.

Eli olen sitä mieltä, että osia ja renkaita kannattaa ehdottomasti vertailla ja ostaa laadukasta tarvikeosaa halvemmalla. Mutta ensin kannattaa perehtyä mitä on ostamassa.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Ihme avautuminen, imho.

Jos öljyn speksit riittää, missä vika?

Jos samat osat saa halvemmalla Briteistä, miksi maksaa suomilisää?

Kaikki halvat renkaat ei ole paskoja vaikka teknari ja vianorin myyntipäällikkä niin sanoisikin.

Jos seppä tekee hyvää työtä, seppä tekee hyvää työtä tekipä se seppä sen työn pimeässä pikkuluolassa tai lasikaton alla marmorin päällä.

Liian paljon tartuttavaa, liian vähän motivaatiota. Siksi en moista suppeaa ajattelua jaksa alkaa ihmeemmin kommentoimaan.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Vemppu kirjoitti:Ihme avautuminen, imho.

Jos öljyn speksit riittää, missä vika?

Jos samat osat saa halvemmalla Briteistä, miksi maksaa suomilisää?

Kaikki halvat renkaat ei ole paskoja vaikka teknari ja vianorin myyntipäällikkä niin sanoisikin.

Jos seppä tekee hyvää työtä, seppä tekee hyvää työtä tekipä se seppä sen työn pimeässä pikkuluolassa tai lasikaton alla marmorin päällä.

Liian paljon tartuttavaa, liian vähän motivaatiota. Siksi en moista suppeaa ajattelua jaksa alkaa ihmeemmin kommentoimaan.
Sama juttu, pienet savut nousi kun luin tuon aloittajan postauksen. Ei ole automiehiä, siitä se vain kertoo, tykkää istua Vehon kahvion Ikean penkeillä :lol:
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja Ode »

Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, eikä aloitus minun mielestä huono sekään ole. Herää vain keskustelua kun viesti on vähän kärjistynyt. Ytimeksi ymmärsin sen, että pidemmän päälle ei hetken säästö enää säästöä välttämättä olekaan. Toisaalta, kalleuskaan ei aina ole tae paremmuudesta. Kalliimmalla todennäköisemmin kuitenkin osuu kerrasta maaliin.

Ostin S-Typeen uudet sumuvalot kun kummastakin on nyt lasi halki. Tilasin Valeot, jotka sopivat Daciasta lähtien moneen autoon. Maksoivat reilun 30 euroa kappale. Alkuperäisosina olisi ollut vajaan satasen kappale. Tuskin tulee ongelmia halvempien kanssa.

Toisaalta taas aikoinaan hieman pakon edessä asentamani ensimmäiset vastaan tulleet jarrupalat, jotka eivät suoranaisesti edes halvat olleet, vinkuvat niin paljon, että tälle kaudelle on asialle jotain tehtävä. Tilasin merkkipalat ja luotto on kova, että ne eivät vingu. Ainakin alkuperäiset palat olivat aikanaan äänettömät ja toimivat muutenkin paljon mukavammin kuin nykyiset.

Katsotaan osuuko kumpikaan teesi oikeaan jahka osat on vaihdettu ja ajokausi alkaa. :)

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kerranjokin kirjoitti:Jaguarin klassikoita eli vanhempia grand tourereja ja ikääntyneitä neliovisia ei talviliikenteessä liikukaan. F-typeä ja X150-sarjan XK-autoja näkyy kun ovat vielä uusia. Vesijäähdytteinen neliveto 911 voisi olla hyväkin talviauto.

Jaguaria ei merkkinä ole voinut kymmeniin vuosiin verrata Lamboon tai Maseratiin ja tuskin koskaan Ferrariin. Vain vertailukelpoisia malleja on reilua vertailla, esim. XKR X150 ja Maserati Granturismo.

Jaa, että miksei?

Ainakin meidän 1995 mallinen etumoottorinen 5.5L V-12-koneinen ja käsivaihteinen Pininfarinan korittama Italo-auto on kaikkein lähinnä juuri Ser 3 V12 2+2 E-typeä ajokokemuksena. Toki kulkee vähän kovempaa (yli 300km/h) ja on vähän kovempi ja modernimpi, mutta muuten tykkään niissä juuri samoista asioista. Ihan samaa Connollyn nahkaa ja samoja sähköosia niissä on käytetty (Jaguarkin käytti Marellin jakajia ja muita sähköosia, ja Ferrari käytti samoja Lucaksen sähköosia ja samoja Dunlopin jarruja ja Laycock de Normanville ylivaihdetta jne.)

Lisätietona että kaikki tunnetut kansainväliset Jaguar-varaosakauppiaatkin tyrkyttävät ala-arvoisia huonoja kopio-osia Kiinasta, eli kannattaa olla tarkkana sen suhteen mitä ostaa mistäkin.

Minä ainakin ostan ihan mielelläni varaosia ja tarvikkeita sekä Jaguariin ja Ferrariin Motonetistä, Osamieheltä jne. kun tiedän mikä se osa oikeasti on, esim. nk. cross-referencing eli 100% sama osa kuin Roverissa, Fiat Cromassa jne. Tosin normaalit filterit ja jarrupalat saa kyllä edullisemmin vaikka Englannista tai Hollannista kun tietää mitä ostaa ja mistä ostaa.

Mielipiteet ovat kiinnostavampia ja uskottavampia kun ne perustuvat kokemukseen ja tietoon, eikä autolehtiin ja Teboilin kahviossa kuultuihin juttuihin. Myytit siitä, että pitää olla rikas että voi ylläpitää Jaguaria, Ferraria tai Lamborghinia ovat ihan täyttä soopaa. Terve järki riittää.

Kun uutena todella hienon ja laadukkaan auton voi ostaa nyt 20-30 vuotta vanhana tonnilla parilla, on ihan ymmärrettävää että niihin yritetään myös löytää edullisia osia. Se on osa tätä harrastusta ja myös tärkeää kulttuurityötä "keeping the heritge alive!" Toivottavasti joku voi kertoa siitä millaista oli pitää 20-30 vuotta vanhoja Jaguaareja "hengissä" 70-luvulla kun kaikki vanhat romut piti hävittää.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kerranjokin
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2018 6:58 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja kerranjokin »

Kun puhutaan merkistä, kuten puhuttiin, niin Jaguar valmistaa katumaastureita, D- ja E-segmentin perheautoja. Ferrari ei ole tainnut ikinä sarjavalmistaa muita kuin urheiluautoja ja meneviä grand tourereita. Tiettyjä malleja voi vertailla, kuten muuten taisinkin sanoa :) -95 ja E-type, ei voi kuin onnitella! Mutta eikös olisi reilumpi vertailla Jaguarin -95 malleja? Silloin taisi lähin vertailukohde olla viimeisen sarjan XJS? Siinähän oli vielä 6l V12.

Ja toinen tulikin tuossa, V12. Sehän jäi Jaguarilta kokonaan pois mutta eipä jäänyt Ferrarilta. Veekasitkin taitaa olla Ferrarilla 100% flatplane-kampiakseli-koneita kun Jaguarin veekasit ovat "tavallisia" crossaplane-kampiakselikoneita. Eikä sillä, että niissä mitään vikaa olisi, niitähän ne melkein kaikki ovat. Filosofia on vaan eri. Ferrari on eksoottisempi valmistaja.

Tottahan nyt XJ220, D-type, xxss ja E-type ym ovat statukseltaan siellä autoilumaailman taivaspaikalla, onneksi näin. Ferrari sinne vaan on tuutannut tavaraa vielä enemmän.
X104 XKR Coupe
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kyllähän omenoita ja päärynöitä voi vertailla, eikä Jaguarin AJV-8 häpeä ollenkaan vertailussa, meillä ollut 3.2L täysalumiini 4-nokkainen kiersi iloisesti sport-modessa 7.000rpm asti, luonnollisestikin XJ:ssä on maltillisemmat pakoäänet, kuten kuuluu ollakin.

V12 poistui tuotannosta käytännön syistä 1997 ja kyllä Ferrarikin joutuu niistä nyt luopumaan samoista syistä. Tarkkoja numeroita minulla ei ole, mutta veikkaan silti, että Jaguar ehti 1971-1997 tehdä kymmenen kertaa enemmän V12-koneita kuin kaikki italialaismerkit yhteensä. Ei niiden tarvitse silti samanlaisia olla.

Hirveän moni ei taida muistaa että esim. Eltsun 1959 voittaneessa Carl-Otto Bremerin Ferrari 750 Monzassa (samoin kuin kaikissa Monzissa, 500-846) oli nelimukinen rivikone. Samaten legendaarisen Ferrarin Mondial 500-kilpa-auton voimanlähde on kaksilitrainen rivinelonen. Ja on Ferrari tehnyt nelivetoisia farmarimalleja jo vuosikaudet. Ei ne nyt mitään kansanautoja ole, mutta on tilanne vähän toinen kuin 60-luvulla. Niinkuin on Jaguarillakin, maailma muuttuu eikä sitä voi pysäyttää.

Jaguarillakin oli voimanlähteinä perinteisen pitkäiskuisen rivikuutosen (1932-1935 sivuventtiilikone, 1935-1951 kansiventtiilikone ja 1949-1992 XK eli DOCH-kone ja 1987-1997 AJ6/16 4-venttiilikuutonen) ohella aika vaatimattomiakin rivinelosia kolmella runkolaakerilla, lättäpäät 1300cc ja 1600cc ja sitten 1.8L kansiventtiilikone 1938-1949.
Ei ne mitään raketteja olleet, mutta tyylikkäitä olivat tottakai!

Nykyiset pikkuturbot ja dieselit ovat sellaisia voimanpesiä että ne sopivat XJ:hinkin varsin hyvin. Ei ole pakko olla viisilitraista kompressoriahdettua V8:ia, vaikka on sellainenkin toki saatavilla. Suomessa näitä auto- ja moottorivalintoja ohjaa lähinnä verottaja, elikäs poliitikot ja virkamiehet, ikävä kyllä.

Nyt Jaguar panostaa kovasti uusiin teknologioihin, kuten sähkömoottorit, polttokennot, kaasuturbiinit jne.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Tata
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2018 7:46 pm
Paikkakunta: Turenki

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja Tata »

Jaguarin omistajia on monenlaisia. Jollakin on yksi auto, jollakin useampia. Joku pitää sitä kesäautona, joku käyttöautona. Joku ostaa museoauton, joku uuden mallin. Jonkun Jaguar maksaa yli 100 k€, joku hankkii 3 k€ auton. Joku huoltaa itse, toinen huippukorjaamossa.

Jokainen tekee omistamalleen autolle niin kuin haluaa. Rautaan ei saa liikaa rakastua, mutta hyvin hoidettua autoa on toki ilo katsoa.
S-type V6 3.0 2001
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja HEF »

Vaikuttaa vähän siltä että Pensionerin avaus on ymmärretty osittain väärin. Kyseessä ei ollut se mistä osia saa halvimmalla vaan se että autoon hankitaan ala-arvoisia huolto yms. osia niiden halpuuden johdosta, jotka ovat usein valmistetut Kiinassa, Taiwanilla, Intiassa tai muussa halvan työvoiman maassa. Toki näistä maista saa laadukastakin tavaraa mutta tuottavat myös valtavan määrän täyttä roskaa. Olen silloin tällöin törmännyt laatuautojen omistajiin jotka ovat iloisena kertoneet ostaneensa tarvike osan jostain Kiinalaisesta nettikaupasta murto-osalla orginaalin hinnasta. Ja sitten saa jälkikäteen kuulla osan olleen sopimaton, toimimaton tai hajonneen varsin pian käyttöönoton jälkeen.
Taloutemme autoihin olen tilannut yleensä osat varsin edullisesti netin kautta laadusta tinkimättä. Nämä nettikaupat ovat yleensä sijainneet Euroopassa.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
rontikainen
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 6:22 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja rontikainen »

En ole vielä törmännyt yhteenkään viestiin, missä aloituksen mukaista toimintaa olisi kehuttu harjoitetun. Jokunen keskustelija on maininnut kiinalaiset renkaat, mutta on myös todennut niiden laadun heikkouden. Mutta kysehän olikin vain hieman ihmettelystä. Itsellä on nyt tulevalle kesälle hankittu hieman edullisemmat Falken Azenis renkaat. Ovat tosin Japaniasta ja testeissä meritoituneet. Apparin peilielementin tilasin Briteistä parilla kympillä, joten oli taatusti ei-merkkiosa, mutta miksi olisin ostanut kalliilla originaalia, jos laatu on tätä? Jarrupalat, jotka hankin, olivat naurettavan edulliset, koska paketissa luki Ford. Takavaloelementit tilasin Saksasta, kun sain puoleen hintaan suomikauppoihin verrattuna. Jos tästä oli aloituksessa kyse, niin käsi on pystyssä...
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja HEF »

Me ollaan käytetty kesällä Nokian kesärenkaita ja talvella Nokina nastarenkaita eikä ole tarvinnut katua tai arvuutella laatua.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Puman
Viestit: 14
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 4:53 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja Puman »

Pensioner kirjoitti:Ei Ässämersun omistaja vie autoaan täyshuoltoon paikalliselle kyläsepälle. Miksi niin moni Jaguar omistaja halveksii autoaan......ihmettelen.'.
Mielenkiintoinen näkökulma autoalan ammattilaiselta. Tosin ymmärrettävä.

Kun itse ostan mitä tahansa palvelua, vaikka auton huoltoa/ korjausta, muurausta, remonttia, rakennushommia, hiusten leikkuuta jne valitsen aina sellaisen yrityksen, jossa varsinaisen työn tekee yrityksen omistaja itse eikä tuntipalkkainen työntekijä tai alihankkija.

Suhtautuminen työhön ja työn lopputulokseen on huomattavasti erillainen, jos yrittäjä itse on myös työn tekijä. Eli nyt puhutaan juuri näistä kyläsepistä. Näillä kyläsepillä tahtoo monilla olla koko elämän kokemus ja kokemuksen kautta opittua tietoa erilaisista moottoreista ja tekniikasta ylipäätään.

Sisäpiiri kyllä tietää mihin Ferrari, Jaguar, Porsche kannattaa viedä huoltoon, jos haluaa rahalle täyden vastineen. Esimerkiksi harrastajien keskuudessa on yleisessä tiedossa, että ilmajäähdytteisen Porssen omistajan kannattaa kiertää merkkiliike kaukaa ja viedä autonsa erääseen toiseen paikkaan. Myös Jaguar kannattaa viedä yhteen tiettyyn paikkaan. Osaaminen klassikoiden suhteen on katoavaista ja merkkiliikkeissä erityisesti. Uusin malli siellä ehkä hanskataan, kun asentaja on saanut jonkun kalvokoulutuksen. Mutta merkkiliikeissä et todellakaan saa rahallesi vastinetta. Korkeintaan hoidetaan oire, mutta ei sairautta. Ylihinnoiteltuja varaosia kaupataan surutta.
Puman
Viestit: 14
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 4:53 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja Puman »

Ja jatkona edelliseen viestiin sanoisin vielä, että todellisilla osaajilla tahtoo olla pitkät jonot ja joutuvat myymään ei oota.

Sellainen raksamies, joka pääsee aloittamaan remontin heti, on aina huono merkki. Hyvillä tekijöillä on tilauskirja aina täynnä pitkälle tulevaisuuteen. Sama juttu auton huollon suhteen.
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja trj »

Muistan lukeneeni erään artikkelin auton renkaista. Tämän päivän uusi "halpis" rengas on ominaisuuksiltaan kuta kuinkin samaa tasoa ominaisuuksiltaan kuin merkkirenkaat olivat 5 vuotta sitten. Eli jos on ajamattomat ja uudet 5 vuotta vanhat laaturenkaat, niin uudet ja tämän vuoden malliset halpisrenkaat on samaa tasoa ominaisuuksiltaan. Sen verran niissä ling lonkeissa laahaa se kehitys,vai sanotaanko paremmin kopiointi, jäljessä.
No, sieltä enklannista minäkin tilaan noi DDS:n osat, kun eipä niitä meinaa oikein muualtakaan löytyä. Kinuski ei taida tehdä noihin vanhempiin jakuvaareihin varaosia? Ja vaikka tekisikin, niin tuskinpa tilaisin kiinasta.
Kesäauto. Ja olen sitä mieltä sateella ulkoiluttamisesta, että jos autoa ei voi viedä sateella pihalle, niin silloin se on sisälelu eikä ajoneuvo? :shock:
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja TexPat »

trj kirjoitti: Kesäauto. Ja olen sitä mieltä sateella ulkoiluttamisesta, että jos autoa ei voi viedä sateella pihalle, niin silloin se on sisälelu eikä ajoneuvo? :shock:
Kuivan sään ulkolelu.

USA:ssa ajoin pari vuotta Boxster Spyderilläni ilman että siinä oli katto ylhäällä kertaakaan. Ja Suomessakin nykyiseen leluun tuli viime kesänä melkein 4000km mutta katto oli ylhäällä vain kolme kertaa ja nekin silloin kun piti parkkeerata puun alle.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Puman kirjoitti: Sisäpiiri kyllä tietää mihin Ferrari, Jaguar, Porsche kannattaa viedä huoltoon, jos haluaa rahalle täyden vastineen.
Tämä on niin totta.

Testaapa mitä esim. virallinen Possukorjaamo sanoo kun viet sinne 928 GTS:n ja pyydät nokkahihnan vaihdon. Tai ota tarjous Alfan iso-Busson hihnan vaihdosta valtuutetusta huoltoliikkestä. Ihan perushommia mutta osaaminen on kadonnut merkkiliikkeistä.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Tuli kysyttyä alkuviikosta muutamasta eri liikkeestä vaihteistoöljyhuoltoa suodattimineen, yksi näistä oli virallinen merkkihuolto ja hinta-arvio oli yli 1700e ilman että oli edes huuhtelumenetelmällä. Kyllähän nuo muut tarjoukset oli kolminumeroisia ja kaikki huuhtelulla ja pesulla.
Avatar
bluri
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 2:04 pm

Re: Hieman ihmettelen....

Viesti Kirjoittaja bluri »

DiltWasney kirjoitti:Tuli kysyttyä alkuviikosta muutamasta eri liikkeestä vaihteistoöljyhuoltoa suodattimineen, yksi näistä oli virallinen merkkihuolto ja hinta-arvio oli yli 1700e ilman että oli edes huuhtelumenetelmällä. Kyllähän nuo muut tarjoukset oli kolminumeroisia ja kaikki huuhtelulla ja pesulla.
https://www.ebay.de/itm/Teilesatz-Olwec ... ctupt=true
siitä suodatin 8-vaihteiseen
https://www.oel-guenstig.de/Automatikge ... :1574.html tuosta tai muualta 4L Mannol AG60 öljyä ja hakee minulta espoosta loput 8L kannun edukkaasti
soitto
Aallon Auto Oy - Bosch Car Service Herttoniemi
3,9
16 Google-arvostelua
Autohuolto Helsingissä, Suomessa
Osoite: Laivalahdenkatu 8, 00880 Helsinki
Puh.: 010 4239555

ja ajanvaraus, 354€ oli heidän lasku minulle.
Buy British!
XF Sportbrake 3.0Ds 04/14 Ultimate Black 'kovan onnen kisu'
Vastaa Viestiin