jaguar vs daimler

Yleinen Jaguar-keskustelu
stjacque
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 10:34 pm
Paikkakunta: Vammalan tienoo

jaguar vs daimler

Viesti Kirjoittaja stjacque »

Kertokaapa mikä ero on Daimlerilla ja Jaguaarilla lähinnä xj12 ja double six s3 sarjassa.
Daimleria kehutaan ylellisemmäksi, mene ja tiedä? Minä en.
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

FAQ

Viesti Kirjoittaja BRG »

Tätä on ajan saatossa kysytty paljon. Ohessa yksi kohtuullisen kattava selitys vanhasta Suomi24 keskustelusta. En enää muista, kuka ko. tekstin aikoinaan kirjoitti.

Daimler on Jaguarin rinnakkaismalli ja teknisesti identtinen.
Sen sijaan se on Sovereigniakin paremmin varusteltu.
Merkittäviä eroja:
- jaettu takaistuin
- jatkettu keskikonsoli
- sähköisesti säädettävä takaistuin (uudemmissa)
- lämmitetty takaistuin (uudemmissa)
- apukuljettajan istuin säädettävissä takaistuimelta käsin
- pehmeämpi jousitus.

Lisäksi siinä on enempi kromia, mm. kromilista sivussa ja kromatut peilien
kopat ja ovenkahvat (uudemmissa ne ovat muuten korin väriset).
Daimlerin etusäleikön kehys ja takaluukun "kahva" on allotettu.
Nahka on pehmeämpää Autoluxia ja se on muuten
pehmoisempaa kuin vauvan peppu! Oikein tosissaan.
Tämän myötä myös matot olivat laadukkaammat.
Myös verhoilun tyyli on omanlaisensa ja XJ40-mallissa etuistuinten
muotoilukin oli hieman toisenlainen kuin Jaguarissa.

Puut vimosen päälle valikoitua pähkinäpuuta ja vielä X300 ja X308-sarjassakin löytyi
boxwood inlay eli ruusupuu-upotus (tosin vain yksi raita, mutta kumminkin;
eipä ole Soveen sellaista saatu sitten 40:n päivien!).

Taakse lisävarusteena sähkövempaimia takana, kuten stereoiden säätöä yms, taisi saada baarikaapinkin.

Sitten kun puhutaan uudemmista oli niissä jatketun akselivälin yhteydessä
myös 19mm korotettu katto (jos Jaggessa on pitkä akseliväli on katto silti
vakiokorkuinen).

Jousitus on tosiaan pehmeämpi, käsittääkseni lelluvampi luonteeltaan kuin
Jaguarin Touring-jousitus (joka siis on Sportin vaihtoehto).
X308:ssa (Super V8 ) on oikein tietokoneohjattu CATS-jousitus.
Teknologisesti se on sama kuin XJR:n, mutta säädetty pehmeämmäksi.
Samoin siinä on tuumaa pienempi vannekoko.

Ylimalkaan siis D on takamatkustajan näkökulmasta tehty edustusauto,
kun taas Jaguar on itse ajavan vaihtoehto. Kuten sanotaan:
Daimlerin omistajalla on kuljettaja tekemään sen, mitä Jaguarin omistaja
tekee itse.

Niin ja huom: Daimleriakin on kahta tasoa, josta huipummassa (DD6 tai Super V8 ) on nuo kaikki.
"Perus"D:ssa on hiukka vähemmän lyxiä, mutta se on kyllä kanssa pehmeämpi jne.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Vastaa Viestiin