Vuoden kokemuksia X-Typestä

Yleinen Jaguar-keskustelu
Jagge Pekka
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2018 4:45 pm

Vuoden kokemuksia X-Typestä

Viesti Kirjoittaja Jagge Pekka »

Pitkään Saabeja harrastaneena kokemuksiani.

Mutkaton ajettava, käyttäytyy hienosti. Ei samaa vääntöä, olisihan toki tehokkaampiakin moottoreita. Mutta on kirjoitettu, että Jaguarilla ei ole kiire. Ulkonäkö ulkoa ja sisällä. Autosta tulee hyvälle tuulelle joka päivä.

Vähän kiusasi alussa kun törmäsin joidenkin tyhmiin kirjoituksin Mondeojaguarista. Ovathan autonvalmistajat ennenkin olleet yhteistyössä.

Saab lähti mukaan Tipo-4-projektiin, missä Saab 9000 syntyi yhteistyössä Fiat Croman, Lancia Theman ja Alfa Romeo 164:n kanssa. Vaikka autot suunniteltiinkin yhdessä (mm. Giorgetto Giugiaro), teki jokainen valmistaja omasta autostaan omannäköisen version ja määritti itse muun muassa materiaalivahvuudet, törmäysvyöhykkeet ja alustan geometriat. Ja onhan volkkarikonsernissa Skodalla, WV:llä ja Audilla paljon yhteistä, vai kuinka.

Olen lukenut, että X-Typessä on 20 % Fordilta, muuten Jaguarin suunnittelijat saivat täyden vapauden. Olen vuokrannut Mondeota useamman kerran Englannissa, Mondeo on ihan hyvä auto sekin.

Ensimmäinen vuosi mennyt ongelmitta. Maahantulokatsastuksessa ei ollut huomauttamista, eikä tämän kesän katsastuksessa.
X-Type 2.0 automaatti vm. 2003, ostettaessa 4/2018 ajettu 93.000 km. Musta, vaalea nahkasisustus.
Tätä ennen 30 vuotta Saab Griffinejä, 5 vuotta MB 190E, 5 vuotta Alfa-Romeo Bertone Sprint Coupé,
3 vuotta Alfa Romeo Giulia.