Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Tuli hankittua "järkeväksi" talviautoksi otsikon mukainen kulkine. Ajettu 113tkm ja oikeastaan kaikilla varusteilla. Yhdysvaltainkansallisarkiston aikakoneen mukaan maksanut Suomessa uutena noin 80k€ eli pirun kallis Mondeo...
Alkuhätään olen hankkinut kaikki jarruhilppeet Brembolta, moottorin öljyt ja suodatin, moottorin ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin, tulpat Denso iridium ym. Nämä pitäis vaihtaa heti, kun auton saan eli viikon päästä. Auto on Italian tuonti ja siisti ja täysin ruosteeton (ei ajettu Suomessa).
Kuvia lisäilen projektista, kunhan se lähtee käyntiin.
Sitten kysymys: jakolaatikkoon ja automaattilaatikkoon pitäisi öljyt vaihtaa/vaihdattaa, jos ei kotikonstein onnistu. Kysymys kuuluukin onnistuuko nuo kotikonstein vain pitääkö kärry kiikuttaa jonnekin hommansa osaavalle? Eli onko joku vaihtanut jakolaatikon öljyjä itse ja miten se käytännössä tapahtuu? Olen foorumia kahlannut läpi, mutta muuta ohjetta kuin valuttaa ulos noin 3dl ja ruuttaa saman verran samasta poistopropusta sisään auto kallellaan en ole löytänyt. Automaatti onkin itselle vieraampi tuttavuus eli tähän öljynvaihtoon kaikki tieto on tervetullutta. Ja saa ehdottaa hyvää paikkaa Turun seudulta. Joku JLR servive paikallinen autokorjaamo suositteli, mutta eivät ole minulle s-postilla mitään vastanneet.
Niin ja auto tulee harrasteauton lisäksi talviautoksi, mutta omat autot harvoin sellaisina pysyvät, eli kaiken maailman hipostelua on varmaankin luvassa.
Alkuhätään olen hankkinut kaikki jarruhilppeet Brembolta, moottorin öljyt ja suodatin, moottorin ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin, tulpat Denso iridium ym. Nämä pitäis vaihtaa heti, kun auton saan eli viikon päästä. Auto on Italian tuonti ja siisti ja täysin ruosteeton (ei ajettu Suomessa).
Kuvia lisäilen projektista, kunhan se lähtee käyntiin.
Sitten kysymys: jakolaatikkoon ja automaattilaatikkoon pitäisi öljyt vaihtaa/vaihdattaa, jos ei kotikonstein onnistu. Kysymys kuuluukin onnistuuko nuo kotikonstein vain pitääkö kärry kiikuttaa jonnekin hommansa osaavalle? Eli onko joku vaihtanut jakolaatikon öljyjä itse ja miten se käytännössä tapahtuu? Olen foorumia kahlannut läpi, mutta muuta ohjetta kuin valuttaa ulos noin 3dl ja ruuttaa saman verran samasta poistopropusta sisään auto kallellaan en ole löytänyt. Automaatti onkin itselle vieraampi tuttavuus eli tähän öljynvaihtoon kaikki tieto on tervetullutta. Ja saa ehdottaa hyvää paikkaa Turun seudulta. Joku JLR servive paikallinen autokorjaamo suositteli, mutta eivät ole minulle s-postilla mitään vastanneet.
Niin ja auto tulee harrasteauton lisäksi talviautoksi, mutta omat autot harvoin sellaisina pysyvät, eli kaiken maailman hipostelua on varmaankin luvassa.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Siinä vähän hilppeitä mitä autoon on jo tullut hankittua.
JLR Servicestä sain tyypin kiinni ja elo/syyskuussa vaihtavat automaattilaatikon ja jakolaatikon öljyt.
Auton saan tämän viikon sunnuntaina ja ensi viikolla pääsen sitä sitten työstämään.
Uudet kesävanteet pitäisi hommata ja olen päätymässä ihan johonkin perusvanteisiin esim. Alutec Ikenu Metal Grey tai Dezent TZ Graphite koossa 18X8. Renkaiksi jotkut Michelinit, Continentalit, Pirellit tms. "laatu" renkaat. Jos jollain pyörii nurkissa ylimääräisenä alkuperäiset 18" Arubat, niin voin nekin kyllä lunastaa...
Alkuperäiset 17" aluvanteista on lakka lohkeillut, joten ne pitäisi syksyn aikana hiekkapuhaltaa ja maalata uudestaan ja pyöräyttää talvikumit niille. Meinasin maalata ihan vähän tummella harmaalla kuin alkuperäinen väri on.
Lisäksi auto pitäisi myllyttää, vahata ja sisusta puunata ja nahkapenkit pestä ja käsitellä. Näitä kerkeää sitten elokuussa kesälomalla tehdä. Etupuskurissa on pieni vekki ja sen meinasin maalata. Muut jäljet saan varmaan myllytettyä pois.
JLR Servicestä sain tyypin kiinni ja elo/syyskuussa vaihtavat automaattilaatikon ja jakolaatikon öljyt.
Auton saan tämän viikon sunnuntaina ja ensi viikolla pääsen sitä sitten työstämään.
Uudet kesävanteet pitäisi hommata ja olen päätymässä ihan johonkin perusvanteisiin esim. Alutec Ikenu Metal Grey tai Dezent TZ Graphite koossa 18X8. Renkaiksi jotkut Michelinit, Continentalit, Pirellit tms. "laatu" renkaat. Jos jollain pyörii nurkissa ylimääräisenä alkuperäiset 18" Arubat, niin voin nekin kyllä lunastaa...
Alkuperäiset 17" aluvanteista on lakka lohkeillut, joten ne pitäisi syksyn aikana hiekkapuhaltaa ja maalata uudestaan ja pyöräyttää talvikumit niille. Meinasin maalata ihan vähän tummella harmaalla kuin alkuperäinen väri on.
Lisäksi auto pitäisi myllyttää, vahata ja sisusta puunata ja nahkapenkit pestä ja käsitellä. Näitä kerkeää sitten elokuussa kesälomalla tehdä. Etupuskurissa on pieni vekki ja sen meinasin maalata. Muut jäljet saan varmaan myllytettyä pois.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Missä "Before" kuvat autosta?
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Auton saan huomenna, eli ehkä ensi viikolla tulee kuvia.TexPat kirjoitti:Missä "Before" kuvat autosta?
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Nyt on autoa hieman pesty ja putsattu. Eli perus sisäpesu kauttaaltaan ja nahkapenkkien pesu ja hoitoaineet päälle. Ulkopuolen pesu liuotinpesuaineella ym. ja päälle puhdistava vaha. Auto pitää tosiaan myllyttää, mutta nopeaa ensiapua oli tämä. Lisäksi sain lainaan kaverilta otsonointilaitteen, joka pöhisi viimeyön autossa.
Tällä viikolla pääsee sitten tekniikan kimppuun. Siitä tulee kuvia aikanaan.
Tällä viikolla pääsee sitten tekniikan kimppuun. Siitä tulee kuvia aikanaan.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
No niin nyt on autoon huolto tehty. Alla vähän löpinää ja kuvia siitä.
Homman aloitin etupään jarruista. Hyvin simppelit oli vaihtaa ei mitään ongelmia.
Lähtötilanne:
ja lopputulos:
Jarrusatulat maalasin Hammerliten vasaralakalla, joka on kaikissa autoissa hyvin pysynyt.
Sitten vaihdoin takapään jarrut. Takapää oli hieman hankalampi purkaa, kun jarrusatulan alempi pultti on hankalassa paikassa, mutta onnistui ihan hyvin kyllä sekin.
Lähtötilanne:
ja lopputulos:
Vanhat jarrut ei aivan mahdottoman huonot olleet, mutta vaihdon tarpeessa.
Jarrujen jälkeen oli vuorossa raitisilmansuodatin. Hyvin helppo vaihtaa (kuvassa otettu ja vanha pois).
Sitten alkoi tulppien vaihto. Se osoittautui hieman odotettua hankalammaksi, mutta onnistui hyvin.
Ilman putsarin kotelo pois, jotta sai etupään tulpat vaihdettua
Takapuolen tulppien vaihtoon pitikin imusarja irrottaa. On kiinni about kymmenellä pultilla ja yhdellä mutterilla. Suhteellisen helpossa paikassa kaikki, paitsi tuo mutteri on ahtaassa raossa.
Vanha tulppa (varmaan alkuperäinen). Uusiksi tulpiksi tuli Denzon iridium tulpat.
Samalla vaihtui uusi moottorin ilmansuodatin, moottoriöljyt 5W30 Ford, uusi öljynsuodatin sekä polttoainesuodatin sekä kaikki pyyhkijänsulat ja jarrunesteet.
Siinä kuvia kulkineesta
Sitten seuraavaksi hommataan kesävanteet Dezent TZ Graphite 8X18 ja renkaat Michelin Primacy 4 225/40/18. Kun renkaat saapuu, niin pääsee fiksaamaan noita alkuperäisiä. Ja jakolaatikon sekä automaattilaatikon öljynvaihto JLR servicessä.
Homman aloitin etupään jarruista. Hyvin simppelit oli vaihtaa ei mitään ongelmia.
Lähtötilanne:
ja lopputulos:
Jarrusatulat maalasin Hammerliten vasaralakalla, joka on kaikissa autoissa hyvin pysynyt.
Sitten vaihdoin takapään jarrut. Takapää oli hieman hankalampi purkaa, kun jarrusatulan alempi pultti on hankalassa paikassa, mutta onnistui ihan hyvin kyllä sekin.
Lähtötilanne:
ja lopputulos:
Vanhat jarrut ei aivan mahdottoman huonot olleet, mutta vaihdon tarpeessa.
Jarrujen jälkeen oli vuorossa raitisilmansuodatin. Hyvin helppo vaihtaa (kuvassa otettu ja vanha pois).
Sitten alkoi tulppien vaihto. Se osoittautui hieman odotettua hankalammaksi, mutta onnistui hyvin.
Ilman putsarin kotelo pois, jotta sai etupään tulpat vaihdettua
Takapuolen tulppien vaihtoon pitikin imusarja irrottaa. On kiinni about kymmenellä pultilla ja yhdellä mutterilla. Suhteellisen helpossa paikassa kaikki, paitsi tuo mutteri on ahtaassa raossa.
Vanha tulppa (varmaan alkuperäinen). Uusiksi tulpiksi tuli Denzon iridium tulpat.
Samalla vaihtui uusi moottorin ilmansuodatin, moottoriöljyt 5W30 Ford, uusi öljynsuodatin sekä polttoainesuodatin sekä kaikki pyyhkijänsulat ja jarrunesteet.
Siinä kuvia kulkineesta
Sitten seuraavaksi hommataan kesävanteet Dezent TZ Graphite 8X18 ja renkaat Michelin Primacy 4 225/40/18. Kun renkaat saapuu, niin pääsee fiksaamaan noita alkuperäisiä. Ja jakolaatikon sekä automaattilaatikon öljynvaihto JLR servicessä.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Todella hyvännäköinen pikku-kissa! Ja pääsi ilmeisen hyvään kotiin.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Tänään sain vanteet alle. Eli Dezent TZ graphite 8X18 ET 42 ja renkaat Michelin Primacy 4.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Nyt on alkuperäiset vanteet toimitettu maalarille. Vanteet hion neljään kertaan 80, 180, 240 ja 320 papereilla kauttaaltaan.
Lähtötilanne suht. hyvästä vanteesta.
Kone jolla hioin.
Lopputulos.
Lähtötilanne suht. hyvästä vanteesta.
Kone jolla hioin.
Lopputulos.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Suositteletko tuota fordin öljyä? itse miettinyt jos seuraavassa öljynvaihdossa käyttöisi itsekin tuota. Samalla koneella omani x type 2001 vuosimallia. Muistatko paljonko öljytilavuus on suunnilleen tuossa niin tietää monellako purkilla varautua sitten.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
No paha sanoa onko hyvää öljyä. Itse ajattelin asian niin, että Fordin koneeseen Fordin öljyä... Olisko joku 6 litraa mennyt eli kaksi 4 litran purkkia ostin.stuba kirjoitti:Suositteletko tuota fordin öljyä? itse miettinyt jos seuraavassa öljynvaihdossa käyttöisi itsekin tuota. Samalla koneella omani x type 2001 vuosimallia. Muistatko paljonko öljytilavuus on suunnilleen tuossa niin tietää monellako purkilla varautua sitten.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Nyt sain vanteet maalarilta ja pyöräytin renkaat vanteille ja vanteet auton alle. Olisihan tässä ollut vielä viikko aikaa ajella suvikumeilla... vaikka tuskin nuo Momon keskieuroopan kitkat uusia kesärenkaita paljoa paremmat talvella ole...
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Pari päivää on tullut Jaggea hinkattua kesäloman ratoksi. Ihan perus juttuja mm. Liuotinpesu, savetus, vahaus, sisäpesu ym. Alkaa pikkuhiljaa tuntua, että on Suomen parhaassa kunnossa oleva X-type... Katsastin auton pari viikkoa sitten ja tuttu katsuri hämmästeli pohjan hyvää kuntoa. Oli kuin pakasta vedetty, mutta pölyinen. Kun saisi sen oman nosturin talliin, niin pääsi alustaakin siistittyä. Käyttöautossa tosin melko hölmöä hommaa...
Viimeksi muokannut Jukikyy, La Elo 01, 2020 9:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Niin täytyyhän sinun nyt nosturi saada omaan autotalliisi kun pyöräytit renkaatkin vanteille tosta noin vaan...Jukikyy kirjoitti:Pari päivää on tullut Jaggea hinkattua kesäloman ratoksi. Ihan perus juttuja mm. Liuotinpesu, savetus, vahaus, sisäpesu ym. Alkaa pikkuhiljaa tuntua, että on Suomen parhaassa kunnossa oleva X-type... Katsastin auton pari viikkoa sitten ja tuttu katsuri hämmästeli pohjan hyvää kuntoa. Oli kuin pakasta vedetty, mutta pölyinen. Kun saisi sen oman nosturin talliin, niin pääsi alustaakin siistittyä. Käyttöautossa tosin melko hölmöä hommaa...
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Nyt sain käytettyä Jaguaarin automaattilaatikon, jakolaatikon ja perän öljynvaihdossa. Automaatin käytös muuttui paljon sivistyneemmäksi. Nelivedon osalta en ole huomannut mitään muutosta aiempaan. Öljyt vaihtoi mielestäni erittäin huokeaan hintaan JLR Service Piikkiössä. Voin lämpimästi suositella em. Firmaa! Samalla pyysin tsekkausta mahdollisten tyyppivikojen osalta. Termostaatti vähän vuotaa jäähdytinnestettä. Se menee vaihtoon samalla, kun asennan lohkolämppärin. Firman piha muuten pursui erilaisia Jaguaareja... olisko rapiat 20 kpl ollut pihalla...
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Tuli hyödynnettyä Motonetin alennuslaput ja hankin uudet Osram Night Breaker Laser Xenarc Xenon-D2S polttimot sekä pitkiin Osram Night Breaker Laser H1 polttimot. Nuo pitäisi vaihtaa paikoilleen, kunhan ehtii. Taitaa olla suosiolla helpointa irrottaa etupuskuri, jotta polttimot saa järkevästi vaihdettua?
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Saa vaihdettua ihan purkamatta, vaatii vaan hieman näppäryyttä ja jonkun koukun jolla kiinitysjousia käsittelee. Sen verran useasti joutui noita polttimoita vaihteleen (n. kerran vuodessa) että alkoi sujumaan kohtuullisen kätesti.Jukikyy kirjoitti:Tuli hyödynnettyä Motonetin alennuslaput ja hankin uudet Osram Night Breaker Laser Xenarc Xenon-D2S polttimot sekä pitkiin Osram Night Breaker Laser H1 polttimot. Nuo pitäisi vaihtaa paikoilleen, kunhan ehtii. Taitaa olla suosiolla helpointa irrottaa etupuskuri, jotta polttimot saa järkevästi vaihdettua?
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Tänään sain polttimot vaihdettua. Yllättävän kivuttomasti kävi ja puskuria ei tosiaankaan tarvinnut irrottaa. Akun irrotin. Jännitystä aiheutti auton uudelleen käynnistys, kun radio-navi kysyi jotain nelinumeroista koodia. Onneksi aiempi italiaano omistaja oli kirjoittanut sen käyttöohjekirjan kanteen.
Samalla hion ajovalonumpiot Autoglymin headlight restorekitillä. Hyvin tuntui toimivan ja oli helppo käyttää. Suosittelen.
Before
After
Samalla hion ajovalonumpiot Autoglymin headlight restorekitillä. Hyvin tuntui toimivan ja oli helppo käyttää. Suosittelen.
Before
After
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Tänään tuli hommattua keskieuroopan kitkojen tilalle uudet kitkarenkaat. Renkaiden saatavuudessa tuntui olevan ongelmia, joten päädyin siihen mitä oli saatavilla. Renkaiksi tuli Hankook Winter i*cept IZ2 W616 koossa 225/45/17. Suurin syy vaihtoon oli se, että yksi renkaista vuoti ilmaa pihalle aika reippaasti.
Lyhyen ensituntuman perusteella ihan hyviltä noi Hankookit vaikuttaa. Piti ostaa GY UG 2 kitkat, mutta ne oli maahantuojalta loppu ja ei mitään tietoa koska olisi tullut lisää.
Lyhyen ensituntuman perusteella ihan hyviltä noi Hankookit vaikuttaa. Piti ostaa GY UG 2 kitkat, mutta ne oli maahantuojalta loppu ja ei mitään tietoa koska olisi tullut lisää.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Kuskin puolen etujousi meni poikki viime viikolla. Motor Doctorilta tilasin uudet Bilsteinin iskarit mallia sport. Ja Lesjöforssin jouset mallia sport, koiranluut ja Swagin iskarinyläpään laakerit. Eilen näpertelin noin kolme tuntia ja sain uudet osat paikalleen. Kolmella jousipuristimella sain jousia sen verran kasaan, että asennus onnistui suhteellisen kihuttomasti. Osat oli oikeat, mutta keula jäi aavistuksen korkeammalle mitä se oli vanhoilla alkuperäisillä jousilla. Josko ne ajan saatossa vähän menisi vielä kasaan. Ei puhuta kuin ehkä 7-8mm, mutta oma silmä huomaa korkeuden kasvaneen. Tosiaan mitään alustasarjaa tähän autoon näillä akselimassoilla ei ole taakse saatavilla. Taka-akselimassa 1170kg ja kaikissa myytävissä sarjoissa on taka-akselimassa 1130kg ja jossain oli 1150kg. Eteen olisi sarjoja löytynyt.
Alkuperäiset osat oli Jagg Finnillä reilun tonnin ja nämä Saksasta tilattuna 450€. Suomalaisessa varaosaliikkeessä nämä samat osat olis ollut noin 800€, joten päädyin tilaamaan Saksasta. Asennus kuvia tuli vähän huonosti otettua...
Alkuperäiset osat oli Jagg Finnillä reilun tonnin ja nämä Saksasta tilattuna 450€. Suomalaisessa varaosaliikkeessä nämä samat osat olis ollut noin 800€, joten päädyin tilaamaan Saksasta. Asennus kuvia tuli vähän huonosti otettua...
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Eiköhän takajouset ole kuolleentuneet myös siinä missä vanhat etusetkin ?
XJR -00.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Mikähän mahtaa olla tuon hihnapyörän varaosanumero? Meni rikki ja matka katkesi siihen.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Vesipumpun hihnankiristäjän varaosa numero on C2S43295. Tuotanko Jag finnin mukaan lopetettu ja osaa vaikea saada. Jagbitsista löytyi ja sieltä lähti tilaukseen suolaiseen 140€ hintaan... Uuden hihnan tilasin samalla ja vesipumpun muualta. Toivottavasti osa saapuisi pian ja tuo olisi ainut vika. Autolle olisi parin viikon päästä käyttöä.
Re: Jaguar X-type 3.0 AWD aut. Vm. 2008
Vihdoista viimein viime viikolla sain osan hyppysiini tullauksien ym. jälkeen. Vaihto oli hyvin helppoa. Eli vaihtoon meni vesipumppu, hihnankiristäjä sekä hihna. Olishan tuohon vanhaan kiristäjään varmaan saanut teetettyä tuon pyörän ja siihen laittanut laakerin, jos olisi ollut oikeat mitat. Kiristäjässä itsessään ei tuntunut olevan mitään vikaa. No nyt on ylimääräinen kiristin hyllyssä ilman tuota pyörää.
Auodocilta omasta mielestä tilasin tuon kiristimen ja hihnan, mutta ne olikin apulaitehihna ja sen kiristin. Vaihdoin ne sitten samalla, kun osat kerran oli itsellä. Samalla vaihtui moottoriöljyt ja suodatin.
Katsotaan kuinka kauan auto kestää ennen seuraavaa korjauskohdetta...
Auodocilta omasta mielestä tilasin tuon kiristimen ja hihnan, mutta ne olikin apulaitehihna ja sen kiristin. Vaihdoin ne sitten samalla, kun osat kerran oli itsellä. Samalla vaihtui moottoriöljyt ja suodatin.
Katsotaan kuinka kauan auto kestää ennen seuraavaa korjauskohdetta...