Sivu 2/3

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: La Loka 17, 2020 7:13 pm
Kirjoittaja AVRO
Kisu meni ensimmäistä kertaa "uuteen" talviyksiöönsä. Tuskassa rymsteerannut tämmöisen vanhan asuntokontin autojen talvisäilöksi. Vähän viimeistelyä vielä ja valojen kytkentä "ei roikkamalliksi" sekä liiketunnistimen ohjattavaksi.
Kuva

Ajokausi taitaa nyt olla finito, kävin tänään vielä kylällä tuolla mutta josko kuivassa makoilu olisi nyt jo parempi vaihtoehto.

EDIT: Kisu meni tänään 18.10. seisontaan. Reilu 5tkm ajeltu tälle kesälle, ihan ok suoritus mielestäni.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Marras 05, 2020 2:47 pm
Kirjoittaja AVRO
Alkuperäinen Alpine-soittorasia on lopultakin kytketty takas, tässä oli vähän ihmettelyä kytkentöjen kanssa mutta lopulta ne selvisivät tiukalla pohdinnalla. Ei siis ole ISO-liittimillä tämä, ja sotkua lisäsi tuo aiemmassa elämässä rakentunut THE vyyhti jota ehdin jo perata varamankan laittelun yhteydessä.
Nyt tuli parturoitua voimasähköjen johdotus, ja liitettyä johdot ilman mitään pellejen ryöstäjiä yms sotkuja. Sama homma vielä kaiutinjohdoille, niihin en vielä tehnyt mitään vaikeasti purettavia liitoksia ennenkuin pääsin kokeilemaan että piuhat meni oikein.

Soittorasia kuitenkin toimii hienosti, soi mukavasti ja radio löytää kanavat paaaljon paremmin kuin uudemmat rotunsa edustajat. Mii häpi nau.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Marras 05, 2020 11:17 pm
Kirjoittaja XJS-V12HE
AVRO kirjoitti:Iloisena yllätyksenä heti saapuessa yhytetty toinenkin XJS-omistaja perheineen. Terve vaan. :) Harmi vaan kun oli vain yksi Kisu liikkeellä.
Kappas vaan, kaikkea sitä netistä löytyy... Isojen lasten kanssa oltiin liikkeellä, ei heitä oikein saa enää Jaguarin takapenkille. Pienempinä he matkustivat siellä kyllä tyytyväisinä Saksankin halki. Mutta jos Kissa olisi ollut paikalla, se olisi ollut tämä:
Kuva

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Marras 06, 2020 9:26 am
Kirjoittaja Kopi
XJS-V12HE kirjoitti:Mutta jos Kissa olisi ollut paikalla, se olisi ollut tämä:
Dropbox on vähän kinkkinen linkitettävä, URL:n kautta kuvasi näkyy:
https://www.dropbox.com/s/ls08g6bpxkv1c7e/XJS.jpg?dl=0
Köpi

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Marras 06, 2020 10:02 am
Kirjoittaja AVRO
XJS-V12HE kirjoitti:
AVRO kirjoitti:Iloisena yllätyksenä heti saapuessa yhytetty toinenkin XJS-omistaja perheineen. Terve vaan. :) Harmi vaan kun oli vain yksi Kisu liikkeellä.
Kappas vaan, kaikkea sitä netistä löytyy... Isojen lasten kanssa oltiin liikkeellä, ei heitä oikein saa enää Jaguarin takapenkille. Pienempinä he matkustivat siellä kyllä tyytyväisinä Saksankin halki. Mutta jos Kissa olisi ollut paikalla, se olisi ollut tämä:
Kuva
Terve vaan, siisti Kisu sielläkin. Ei tuonne takapenkille kovin pitkäjalkainen tosiaan mahdu, meillä neiti 15v vielä menee sinne kun ei ole kovin pitkä.
Nuori mies ei ole Kisulla ajanut mutta tiedä kuinka mahtuu edes kuskinpaikalle kun mullakin on penkki takastopparissa, ja tuo nuorukainen on vielä 10cm pidempi...

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ti Marras 10, 2020 6:38 pm
Kirjoittaja AVRO
Autobiilin talvihuoltoa aloiteltu. Talvipesä ei ole varsinainen paja joten tehdään jotain sievää, tuulilasin vesivuotoa rupesin estelemään. Koristelistat ja pyyhkijänmoottoriassembly pois tieltä, veikkaan että tuosta tiivisteen ja korin välistä vesi karkaa sisäpuolelle. Tiivistemassa muuttunut semmoiseksi kummalliseksi tahnaksi/massaksi jonka vedenpitävyys ei liene enää parasta A-ryhmää. Luottokortilla ja littanalla muovilastalla uran saa kohtuu vaivatta siivottua ja lopuksi imurointi sekä xyleenirätin kulmalla puhdistus.
Teippaus ja uudet tiivistemassat uraan.

Kuva

Tässä samalla pitää nyt sitten touhuta toi ilmanottokaukalon pohja. Näyttää olevan sellainen että pohjalla makaa noin 1cm vettä, vedenpoistoröörit on sinänsä ok mutta kun ei niitä ole laitettu ihan pohjalle niin ompa kiva. Rupeahan tuonne on ruvennut jo muodostumaan, huomenna voisi ajella ainakin aluksi teräsharjalla ja kattoa miltä sitten näyttää.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ma Marras 16, 2020 11:12 am
Kirjoittaja AVRO
Ilmanottokaukalon pohja hipistelty pohjamaaliin. Hioin irtoruosteet pois teräsharja/hiomapaperi hinkuttamisella, kun kaikki silmällä näkyvä pintaruoste oli pois niin jätin likoamaan sitruunahappoliuoksen muutamaksi päiväksi koska niihin pienenpieniin kraatereihin ei pääse käsiksi. Koppi on viileä joten liuoksen haihtuminen ei ole suuri ongelma mutta laitoin kuitenkin kelmun päälle.
Eilen iltasella huuhtelu, kuivaus ja vielä pyyhintä rasvanpoiston nimissä. Sinkkipohjamaali päälle.

Aikomus on pintamaalin jälkeen täyttää tuo pohja tarkoitukseen sopivalla hieman joustavaksi jäävällä 2k kitillä, vesi saisi mielestäni juosta pois tuolta eikä jäädä seisomaan.

Tuli ennen työvuoroja taiteitua tuo tuulilasin yläreunan koristelistakin paikoilleen. Aika pinkeä sujutella, etureuna menee ihan nätisti tiivisten huulen alle mutta takareuna onkin toinen juttu kun listassa on pieni kouru joka pitää saada tiivisteen uraan. Useamman harjoittelukerran jälkeen lista oli paikoillaan, rupesin jälkikäteen funtsimaan ettei se tainnut olla kunnolla alunperinkään. Pullisteli erikoisesti ja se pienenpieni kouru oli lytyssä päistään, sellaisena se ei varmasti ole ollut urassa vaan päät ovat olleet a-tolppien listojen painamana paikoillaan.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Marras 27, 2020 10:44 am
Kirjoittaja AVRO
Tälle ei ole tapahtunut oikein mitään edistystä. Mainittu kittitäyttö kaukalon pohjalle tuli kyllä tehtyä, nyt poistoröörit ovat kaukalon "pohjan" tasalla joten vesi ei jää enää makaamaan ja ruostuttamaan british steeliä.

Aikamoinen rakenne tuokin, kolme panosta kittiä meni että pinta oli tarpeeksi korkealla. En suoralta kädeltä muista paljonko massaa noissa käyttämissäni on mutta hieman pienempiä kuin esim. nuo kaikille tutut ratkaisumassa-, ja saniteettisilikonipanokset. Eikä siis ole mitään possumassaa tms vaan ihan speciaalikittiä joka on tämänkaltaiseen käyttöön tarkoitettu.
Tuulilasi tuli kitattua kansalaiselle vapaasti saatavilla olevalla massalla ja ehdin jo heti katumapäälle, harmi vaan kun näissä käsillä olevissa pro-massoissa on vähän huonot/väärät värivalikoimat. Takalasin taidan kyllä tuutata tällä paremmalla kamalla, hopeanharmaa käy kyllä sinne.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ma Joulu 07, 2020 2:28 pm
Kirjoittaja AVRO
Ryhdyin touhuamaan takalasin kanssa, tai ei lasissa ole mitään vikaa mutta tiiviste/karmi liruttaa vettä sisään.
Alkuperäinen suunnitelma oli vain kitata tiivisteen ympärys uusiksi mutta kun vasemmassa alanurkassa oleva pieni ruostetäplä osoittautui hiipineen tiivisteen alle niin ei siinä oikein muuta ole tehtävissä kuin nostaa lasi pois. Nurkan pientä ruosteenalkua lukuunottamatta karmi on hyvä. Nyt samalla saa rapsuteltua hattuhyllyn punoituksen, sisään vuotanut vesi muhinut eristematon alla ja saanut pellin punastumaan. Nyt siihenkin pääsee hyvin käsiksi kun lasi on pois haitoilta.
Kuva

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Joulu 17, 2020 5:27 pm
Kirjoittaja AVRO
Takalasin kehys teetti aika paljon työtä kun siinä ollut silikonipohjainen tiiviste/liimamassa oli yhtä pärssettä poista. Onneksi karmi on vasenta alanurkkaa lukuunottamatta hyvässä kunnossa niin siltäosin ei tullut lisätyötä tuon kitin kanssa taistelun lisäksi. Enkä onneksi tarttunut mihinkään maalia tuhoavaan työkaluun vaan jyhnytin pehmeillä lastoilla.
Ostin semmoisen pistehiekkapuhalluspistoolin ja töhöttelin alumiinioksidilla punoittavat kohdat, karmista - hattuhyllyltä - takapenkin alta. Kiusallisesti oikea nurkka hattuhyllyltä on puhki, siellä toki olikin jo alunperin paksuin ruostekerros mutta toiveesta huolimatta pelti on puhki vaikka en edes kaikkea ruostetta vielä poistanut. :cry:
Eihän siinä, hitsaamallahan tämä kuntoutuu mutta töitä se teettää kun bensatankki on tossa alla ja nyt kun lasikin on jo pois niin korjaamatta jättäminen olisi false economy.
Kuva

Olen positiivisesti yllättynyt tuon hiekkapuhalluspistoolin toiminnasta. Teki hyvää jälkeä ihan tolkullisella ajankäytöllä.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Joulu 17, 2020 6:36 pm
Kirjoittaja Vauxi
Joo pistehiekkapuhallin on todettu toimivaksi jos vaan mahtuu käyttämään eikä alue ole iso tai kovin monimuotoinen.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Su Joulu 27, 2020 7:31 pm
Kirjoittaja AVRO
Kampesin tänään tankin pois, toissapäivänä tyhjensin sen ja jätin hajut tuulettumaan pois pajasta. Aika suoraviivainen homma, eniten tuskaa tuotti täyttöputken irroitus ja itse tankin saaminen liikkeelle koska se oli liimautunut aika topakasti allaan olevaan pehmusteeseen. Täyttöputken iso kumirengas puri kiinni aikuisten oikeasti, parhaiten lähti suodatinremmillä kiertämällä ja samalla vetäen. En tiedä olisko tähän joku työkalu olemassa kun putkessa on semmoinen kumma kynkkä jolle ei näytä olevan mitään tarkoitusta, ehkä tähän saa jonkun ulosvetovehkeen tarttumaan?

Mitään valtavia lisätyöyllätyksiä tuolta ei löytynyt, onneksi. Selviää about alkuperäisellä suunnitelmalla: se ruostunut alue hattuhyllyn oikeasta reunasta korjaten, uudet polttoaineletkut noiden 30v vanhojen tilalle (jostain muualta kuin Mnet/Bilhelvete), kunnon puhdistus koko kontin peltialueelle ja tarvittaessa paikkamaalaus ja tankin taakse kotelosuojaa korisaumoihin, akkukotelo pitää siivota kun siinä on vähän vanhoja happoroiskeita.
Tankki itsessään on vähän kysymysmerkki vielä, se on kyllä varsin siisti mutta siellä ja täällä on tehtaan ohut maalipinta vähän antautunut. Pitää rapsutella sitä ja katsoa tuleeko hyvä kotikonstein vai käyttäisikö jossain puhallettavana ja maalattavana.

Se nettitarina "pop-niitistä" on totta. Siellä se tököttää korin pohjalevyssä ja hieroo hiljalleen tankin pohjaa kun pehmuste tamppautuu tankin hytkyessä. Mulla on vasta maalit kuluneet tankista tällä kohtaa.
Kuva

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Su Joulu 27, 2020 8:19 pm
Kirjoittaja Vauxi
Hyväksi havaittu letku on Gatesin multifuel. Entiiä onko ne huonontaneet sitä vuosien aikana. Siitä on jo ainakin 3-4 vuotta kun viimeeks toiseen brittiautooni sitä laitoin.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ma Joulu 28, 2020 10:27 am
Kirjoittaja AVRO
Vauxi kirjoitti:Hyväksi havaittu letku on Gatesin multifuel. Entiiä onko ne huonontaneet sitä vuosien aikana. Siitä on jo ainakin 3-4 vuotta kun viimeeks toiseen brittiautooni sitä laitoin.
No joo, toi parempi Gates lienee ihan ok letkua ja vieläpä sellainenkin haluttu ominaisuus mukana kuin matala läpäisyarvo. Haluan nimenomaan letkut joista tulee mahdollisimman vähän kaasuja läpi. Ehdokkaat on toi Gates Multifuel (nimenomaan Barricade) ja Parker Wavemaster.

On muuten noi originaalit letkut tosi hyvässä kunnossa, mitään silminnähtävää vikaa niissä ei ole mutta kyllä ne nyt vaihtuu. 30v on kuitenkin korkea ikä kumitavaralle, vanhimmassa nähtävillä olevassa on -87 leima. Laadukasta kamaa ne tuntuvat olevan kun eivät ole mitenkään kovettuneet tai pykineet.
Toi matala kaasunläpäisy on hakusessa kun tässä haisee bensa kontissa parkissa ollessa vaikka minkäänlaisia vuotojälkiä ei ole, epäilen että noi vanhat letkut ei pidättele E10 bensan katkuja kovinkaan hyvin tai sitten ne pari tuoreempaa pätkää ovat syyllisiä. Ei tullut vielä katsottua mitä letkua ne ovat.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ma Joulu 28, 2020 7:28 pm
Kirjoittaja AVRO
Sain turattua hattuhyllyyn paikan tänään. Onhan tämä sellaista tuherrusta tuolla nurkassa, vingulla piti ajella kielikeskellä suuta kun laikkakone ei mahdu ja aikapaljon pienemmällä kipunasuihkullakin selvis.
Tommoinen ahavoitunut pala pois.
Kuva

Pohjamaalattuna, huomenna kitti päälle niin ei pääse kuppa pureutumaan röpelöihin. Maalatulta alueelta poistettu pintaruostetta, tämähän tosiaan punoitti laajemmaltakin mutta vain tuo tupakkiaskin kokoinen alue oli puhki.
Kuva

Melko paljon hommaa tommosen pienen ruostespotin vuoksi, ja kaikki salaa tihkuvan takaikkunan vuoksi. :idea:

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Su Tammi 10, 2021 10:18 pm
Kirjoittaja AVRO
Tämä edennyt hitaasti, jos ollenkaan. Tänään sain aikaiseksi maalata hattuhyllyn vihreäksi ja leikellä STP:n eristelevyistä alkuperäisen muotoja mukailevan eristeen verhoilun alle laitettavaksi. Tätä samaa mattoa meinasin laittaa sinne selkänojan alle vanhojen vaahtomuovien tilalle, saa nähdä miten bitumi?/vaahtomuovilevy lähtee irti.

Tarvittavat pa-letkut mitattu, on se kun pitää olla neljää eri kokoa sitäkin. :roll:

Ollut vähän jumppatuokiota tuon käyttisRangen kanssa niin ei ole paljoa ehtinyt pajassa puljailla.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ke Tammi 13, 2021 8:59 pm
Kirjoittaja Vauxi
Suosittelen laittamaan vaahtomuovin takaisin sinne missä sitä on ollut. Laitat bitumin alle tai et. Eivät nimittäin korvaa toisiaan. Parempi on molemmat.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 4:08 pm
Kirjoittaja AVRO
Tätäkin ehtinyt vähän näpertelemään, hyvin vähän.

Takaikkunan karmi on nyt siinä kunnossa, alanurkistaan, että lasin vois asentaa. Tiivistettä vähän jo putsailin ja kaivelin jotain vanhoja kittejä pois siitä.
Uudet bensaletkut on leikelty mittoihin ja asenneltu putkilähtöihin, ostin Parker Wavemaster 7165 letkua tähän projektiin kun ko. letkussa on ohut nylonkerros sisäpuolella. Etrassa oli myöskin kaikki tarvittavat koot hyllyssä joten se kallisti vaakakupin Parkerin puoleen vs. Gates. Klemmarit on vielä hankintalistalla, laittelen ensin kaikki about paikoilleen ja ynnään helmitaululla montako tarvitaan.
Tankkia paikkamaalailtu. Tankin poterosta nipsaistu siitä THE niitistä pätkä pois ja laitetty ympärille kumirinkula jonka arvelen estävän tankin hieroitumisen jatkossa.

Hitaasti etenee edelleenkin, pajassa on liian kylmä näillä keleillä ja nyt sinne tuli lisäahtaus kun asennusta odottava Rangen etuakseli pötköttelee laattialla. Tähän vaihtui kaikki neljä napojen palloniveltä'.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 7:25 pm
Kirjoittaja Vauxi
Tota letku ja hajujuttua kun lueskelin. Niin eikös kannattais jos mahdollista vaan korvata ne letkut esim nailon putkella ? Se on taipuisaa ja siihen saa ihan hellppokäyttöisiä pallokartio liitoksia. Tuota tavaraa ei kovin isoihin halkasijoihin saa.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2021 10:38 am
Kirjoittaja AVRO
No nythän mulla on linjat nylonputkella, joissa on kumipinta. :mrgreen: EIkä nää mitenkään kalliita olleet, olin itseasiassa vähän hölmistynyt kassalla kun oli niin halpaa.
Rangeen tein nylonputkesta bensalinjat tankilta suodattimelle/paluu, nämä kulkevat auton alla ja tankin päällä kourussa. Ei näitä kovin helposti saa taipumaan tommoselle sykkyrälle mitä ne Kisussa on. Rangeen tais tulla peräti 8mm putkea joten aika piukkaa kankea, ja ton työntäminen klunssien yli on aika tuskaista.
Nämä Parkerin letkut on siltä nyloniltaan aika joustavaa kamaa, kerros on aika ohut joten menee putkissa olevien klunssien yli järkevällä voimalla.
Nämä vieläpä tuumamitoituksella joten koot ovat just oikeat.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2021 9:10 pm
Kirjoittaja Vauxi
Juu nailoniputki taipuu kohtalaisesti kun sitä lämmittää kuumailmapuhaltimella sopivasti taivutuksen aikana. Mutta sykkyrää siitä ei saa.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Helmi 25, 2021 3:52 pm
Kirjoittaja AVRO
Takalasi asennettu. Meni aika kivuttomasti, kiiltävät listatkin suostuivat asettumaan tiivisteen päälle. Alalista pitää laittaa jo ennen lasia joten se meni sujuvasti, kaarevan ylälistan kanssa piti tovi neuvotella kun lasi pullistaa just sen verran tiivistettä että listaa joutuu asettelemaan pikkuruisiin uriin.
Tankin pohjapuolenkin maalasin, pääsee sitäkin asentamaan lähiaikoina. Ehkä.

Kuva

Hattuhyllyn eristeitä ja mattoa en laita paikoilleen ennenkuin jossain vaiheessa pääsee tekemään vuotokokeen ikkunalle.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Helmi 25, 2021 11:12 pm
Kirjoittaja Ode
On mukava lueskella ja seurata hommien etenemistä, etenkin kun ei ole itse ehtinyt. Menneet 12 kuukautta ovat olleet kovin epätavallisia ja kun siihen osui vielä täydellinen kylppäri- ja alakerran remontti, niin eipä autoilla ole juuri muuta tehty kun seisotettu tallissa - ilman, että ehtisi niiden parissa harrastaa.

O

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Helmi 26, 2021 10:03 am
Kirjoittaja AVRO
Tulee kans luettua muiden projekteja eri foorumeilla ja ammennettua niistä inspiraatiota, ja välillä kun ei ite ehdi/jaksa niin fiilisteltyä muuten vaan.

Onko tuosta sun allekirjoituksen Sierrasta jotain kuvia tms nähtävillä jossain? Poika on noihin kallellaan ja vois sille esitellä, STW Sierroja ei taida ihan hirveästi olla enää jäljellä?

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Helmi 26, 2021 10:25 pm
Kirjoittaja Ode
AVRO kirjoitti:Tulee kans luettua muiden projekteja eri foorumeilla ja ammennettua niistä inspiraatiota, ja välillä kun ei ite ehdi/jaksa niin fiilisteltyä muuten vaan.

Onko tuosta sun allekirjoituksen Sierrasta jotain kuvia tms nähtävillä jossain? Poika on noihin kallellaan ja vois sille esitellä, STW Sierroja ei taida ihan hirveästi olla enää jäljellä?
Ei ole esillä, enkä kymmenien tuhansien lajittelemattomien kuvien joukosta äkkiseltään löytänytkään jaettavaa... Vaikka on siitä kuvia otettu. Ostin sen 30 tuhatta ajettuna, nyt on mittarissa 146 tuhatta ja se on edelleen ihan alkuperäisasuinen, valkoinen, eikä ruoste missään kohti riko valkoista pintaa.

Ei niitä liiaksi ole, omakohtaisesti koin sen kun peräänajon seurauksena ei tuon viimeisen mallin takapuskuria (yksi rekisterikilven valo) saa mistään. Odottelen kuitenkin vielä josko vastaan tulisi, mutta tarvittaessa saa särkyneenkin varmasti vielä muovialan ammattilainen korjattua.

O

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: La Helmi 27, 2021 11:16 am
Kirjoittaja AVRO
Ok. Toihan on sitten sellainen ns. helmi kun on noin maltillisesti ajettukin.

Toisaalta mukavia harrastepelejä kun osat ei maksa oikein mitään mutta sitten toisaalta taas erityisesti korin osat tuntuu olevan kiven alla, noiden puskurien kanssa tuo juippikin on tuskaillut kun joko niitä ei saa mistään kohtuudella tai sitten kun ostat käytetyn niin eihän se käy just omaan malliin.

Olet jo varmaan osien tarjoajat kolunnut mutta meille on tullut jonkin verran osaa Loviisasta, samoin Lohjalla on joku keräilijä.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ke Maalis 03, 2021 1:52 pm
Kirjoittaja AVRO
Tankki on paikoillaan, letkut ja täyttöliitin sekä pumppu/välisäiliö tuherrettu paikoilleen. Bensaa pitäis käydä ostamassa kannullinen vuotokokeilua varten, käsikassassa ollut kannu meni jo neidin mönkkäriin eikä sitä tietenkään muistanut täyttää sitten kun tuo menovehes käytiin tankkaamassa ihan mittarista...
Takaikkunan kittaus meni vähän mönkään kun hommaan varattu special-kitti päätti ruveta jämähtämään kesken työn eikä siis tullut enää suuttimesta läpi, piti sitten käsitöinä holvata sitä jolloin homma hidastui entisestään ja käsiteltävyys meni huonoksi. (vanhentunutta 2K kittiä jotka yleensä toimivat juuri toisinpäin eli eivät kuivu luvatussa ajassa)
Onneksi, kerättyäni kaiken rauhallisuuteni, kittisauma muotoutui sen verran siistiksi että siihen voi myöhemmin vetäistä arvostelun kestävän uuden kerroksen. Pitää vaan järkätä tota kittiä lisää.

Takapenkin alusen, oikeanpuolen, putsasin ja maalasin ruosteenestopohjamaalilla vihdoin ja viimein. Tämähän tuli puhalleltua ruosteista jo tuossa aiemmin mutta tähän liittyvä hattuhyllyn remontti on pitänyt kiireisenä. Kertauksena, ruoste oli iskenyt kevyesti poteron pohjaan koska vuotava takaikkuna oli laskenut vedet tänne alimpaan kohtaan josta ne eivät pääse enää pois. Peltiin liimatun solumuovieristeen alla ollut hyvä mesta ruosteelle.

Pihkura kun nyt ollut aikaa autohommiin mutta Rangen kanssa temutessa selkä otti vähän lukua ja se ei tahdo rauhoittua. Hirmu hitaasti sujuu hommat kun takakonttin kiipeäminen pitää tehdä varovasti, ja erityisesti tonne matalaan kabiiniin pitää möyrytä vähän sillai kiroillen.

Hei se on jo maaliskuu!!! Kiire.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Maalis 04, 2021 1:07 pm
Kirjoittaja AVRO
Meinasin puhaltaa akkutelineen suolakaivoksessa mutta muutinkin mieleni kun arvioin tilanteen uudelleen. (koska menen töihin vasta viikon päästä) Pohja ei olekkaan erityisen ruostunut, siivosin sen ja totesin että vain sisäpuolella on muutama kohta joissa maali pettänyt. Ulkopuolella ei mitään valittamista.
Tuon pohjan puhaltelu saa tällä kertaa jäädä koska haluaisin saada sen jo paikoilleen, vedin ne sisäpuolen ruostepisteet teräsharjalla ja maalasin yli. Nämä voi sitten jollain toisella huoltopysähdyksellä tehdä pitkän kaavan kautta koska nyt on tärkeämpääkin tekemistä ja tuo teline purkautuu helposti, mutta jos sitä ei nyt laita paikoilleen niin muut hommat ei etene. Akun kiinnityskauluksen ja sen isomman näkösuojapellin hoitelen tässä huoltoseisokissa koska niiden jättäminen irralleen ei estä muita töitä.

Käytiin illalla hakemassa neidin mönkkärillä kannullinen bensaa, samalla pääsi vähän arvioimaan miten se liikenneosaaminen sujuu. Istuin siis kyydissä ja totesin että pääosin ihan turvallisen tuntuista menoa. (hän ei ole ajellut millään vehkeillä liikenteessä enne mautokortin hankintaa)
Bensat kisun tankkiin ja jätin yöksi hautumaan. Aamusella kytkin akun, piuhat riittää hyvin ettei tarvi kuin heittää akku sinne kontin laattialle, virrat päälle ja vielä stekkaukset liitoksille. Ei vuotoja joten auto käyntiin ja hetken käyttelyn aikana edelleen tiiviiltä näyttää.
Kauaa ei pajassa voi käyttää kun rupeaa muuttumaan kaasukammioksi, auto seis, poistoilmapuhallin päälle ja ukko pois. Nyt saa fumet haihtua aikansa ja sitten funtsimaan sen akkutelineen asennusta. Sekin pitäisi nyt päättää teenkö ti-kiinnitys tapit kehykselle vai ostaisiko jossain välissä matalamman akun, nyt autossa oleva hyvä/uudehko akku on liian korkea joten ne kehyksen koukut eivät riitä. Matalalla akulla saisi myös sen muovisen kannen kunnolla paikoilleen, pieniä mutta tärkeitä asioita muuten lähes orkkiskuosissa olevassa autossa.

Pitäisi nyt saada takakontin asiat about valmiiksi, sitten se takapenkin alusen pintamaalaus. Pikkuhiljaa pitäisi päästä tekemään vuotokoe takaikkunalle, vasta sitten eristemattojen yms laittelu .

Päässä on myös suuri tarve päästä katsomaan miten noiden ovien kolmioikkunoiden vuodot saadaan kuriin. Kuten jo aiemmin posmotin niin niissä voi olla vielä savottaa koska se tiivisteen alla oleva peltiprofiili on ruostunut ja päästää veden tiivisteen alta oveen, tähän tuli ensiapuna muovit ovipahvin alle mutta pitäisihän tämäkin korjata kunnolla. Josko ne vesivuodot sisään vähenisivät.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Maalis 04, 2021 7:52 pm
Kirjoittaja Vauxi
Prokkista piisaa kun haluaa pitää perus asiat kunnossa.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Maalis 05, 2021 5:17 pm
Kirjoittaja AVRO
Juu, tämmöiset piilossakin olevat ongelmat häiritsee pahasti mieltä ja toisaalta nekin on hyvä hoitaa kuntoon kun tulevat julki. Ennenkuin ovat ihan katastrofaalisia.
Kiusallista näiden molempien kesäpelien kanssa on nyt ollut se että melkein kaikki sellainen hifistely jää koska aika menee huoltoon ja korjauksiin. Kisu nyt ei sinänsä kaipaa mitään virittelyä koska on hyvä tällaisenaan mutta P6 huutais kaikenlaista "ei korjaushommaa". Tai ei sekään niin huuda mutta haluaisin tehdä pieniä muutoksia ja parannuksia kohteisiin jotka eivät miellytä. (penkkien verhoilu, pakoputken entraaminen, keskuslukitus...)

Kisun "akkuongelmakin" ratkesi ihan itsestään. Nyt siellä ollut akku on liian korkea kuten jo valitin. Tuskailin tänään akkutelineen ja sittenkin vuotamaan jääneen bensaputkiliittimen kanssa niin yhtäkkiä välähti että juipillahan on viime kesänä ostettu akku varastossa... tuumasta toimeen ja kokkeilemaan. Kappas sehän on just passeli kiinnityskehykseen + se muovikotelo sopii paremmin paikoilleen. Juipille ilmoitus että akku on nyt sosialisoitu yhteiseen hyvään, eli minulle. :mrgreen:

Bensaputken vuoto/tihku oli siitä helmiliittimestä joka menee akkukotelon alta auton alle. Tätä tuli jumpattua moneen kertaan eikä se siitä parantunut, putki/helmi on joskus runnottu kun sitä kattelin ja selvis nyt sekin miksi ko. liitin oli ihan pirun tiukassa kun sitä purin aiemmin.
Tämä tuntuu nyt ratkenneen sillä että vaihdoin tuon painelinjan putkenpätkän päikseen välisäiliön-tankin väliseen paineettomaan linjaa. Ko. linjasta tuli siisti helmiliitos ja se paineeton linja näkyy pitävän ton inan vinon kanssa. Pääsi myös paljon paremmin kiristämään koska paikka on helpompi ja kierre on teräksessä eikä messingissä niinkuin siinä painelinjan läpiviennissä.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Su Maalis 07, 2021 2:57 pm
Kirjoittaja AVRO
Hyvältä vaikuttaa. Laitoin eilen kontin kannen paikoilleen ja jätin sen kiinni, kävin jo malttamattomana illalla nuuhkimassa ja tänään aamupäivällä taas... ei tullut bensahajua nenuun. Toiveet ovat siis korkealla sen suhteen ettei kaikki tuskailut menneet ihan hukkaan vaan se kontissa aina ollut bensankatku olis nyt pois noiden uusien letkujen letkujen myötä. Ajon jälkeen tuo ei ole haissut, ne tuuletusjärjestelyt tuntuvat siis toimivan mutta parkissa seistessä tullut aika kova lemu kun luukun avaa.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Su Maalis 07, 2021 9:08 pm
Kirjoittaja Vauxi
Hyvä hyvä.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ma Maalis 08, 2021 9:21 pm
Kirjoittaja AVRO
Takapenkin vasemman puoliskon poteron vuorasin tänään STP:n liimattavalla eristelevyllä, oikean pääsee tekemään vasta kun auton kääntää talliin toisinpäin. Ellen sitten rymsteeraa kompuraa pois tieltä että ovi mahtuu aukeamaan ilman että sitä hakkaa esim juuri siihen kompuraan.

Otin ovien kolmioikkunat työn alle. Näissähän oli odotettavissa nakertelua koska vuotavat ja aiempi pintapuolinen tutkiskelu näytti siltä että ruudun alareunassa saattaa olla kuppaa... ja niin todentotta onkin. Kuskin ovesta on runkokin punastunut, ei onneksi ihan toivottomaksi mutta se ruudun alakisko, jossa ruutu makaa kumitiivisteen kanssa, oli ruostunut ihan p*skaksi. :x
Nopea stekkaus myyjien sivuille, ei tunnu olevan saatavilla joten ei siinä auta kuin katsoa saisiko tehtyä uudet. Tämä osahan on oikein peribrittiläinen palapeli, kaksi peltiprofiilia hitsattu neljällä pisteellä toisiinsa... voi elämänkevät mikä rakenne tommosessa mestassa johon vesi löytää ihan varmasti.
Erityisesti kuskinpuoli oli mennyt tosi pahaksi, onneksi se alempi puolisko oli vielä pelastettavissa joten ei tarvi tehdä kuin ylempi molemmille puolille uusiksi. Kolmioikkunan kumitiiviste löytyy kauppiailta joten sellaiset tilaukseen koska noi vanhat ovat kärsineet oltuaan siellä ruostuneessa kiskossa.

Ja joku prkl on tännekin holvannut silikonia, ai jumaleisson että pistää vihaksi nämä joka paikasta löytyvät ihan väärät massat... :evil: :evil:
Rakenne on kyllä sellainen että on varmasti vuotoherkkä mutta silti, silikonin holvaajat, menkää pois.

Apparin ovi ei ole kovin paha, mutta sielläkin se ylempi peltikisko on ns. pilalla. Aloittelin jo uuden osan tekoa, katotaan miten se muotoutuu kun tommonen u-profiili on kahteen suuntaan loivasti taivutettu.

Kuskin ovi, tuo isonkin ikkunan kisko punoittaa aika vahvasti mutta se pitää nyt tällä kertaa yrittää putsia mahd hyvin ja kaataa jotain maalia ja ökää päälle. Puhki se ei kuitenkaan ole.
Kuva

Kuva

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Su Maalis 14, 2021 8:03 pm
Kirjoittaja AVRO
Pientä edistystä. Kolmioikkunoiden alaprofiilien alaosat kuntoutuivat puhalluksella ja sitruunahappokylvyllä, käytettävissä oli vain muovikuula joten paksumpi ruoste piti poistaa happokylvyllä. Tulikin ihan hyvät. Näitä en ruvennut puhaltelemaan käsipistoolilla, kemia sai tehdä homman puolestani. Siististi.
Näiden päälle tulevat u-profiilit ovat muotoutumassa tuoreesta pellistä. Toinen onkin jo valmiina ja täpätty kiinni alaosaan. Toinen vielä kesken.
Uudet kumitiivisteet ikkunan ympärille tilattu.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ti Maalis 23, 2021 11:08 am
Kirjoittaja AVRO
Kolmioikkunoiden alaprofiilit tuli väkästeltyä tuossa aiemmin. Nyt oli vuorossa ko. ikkunoiden etukarmin purkaminen, eli lasin/tiivisteen irroitus ja karmiprofiilin kunnon tutkiminen. Nämä eivät ole mitenkään erityisen pahat mutta kun tuo kokonaisuus on kasattava jonkun liimamassa kanssa niin tehdään kaikki mahdollinen ruoste pois.
Ruostetta oli oikeastaan vain profiilin alaosassa joka menee ovirungon sisään, samoin ihan pieniä röpöjä tiivisteen reunassa.
Puhaltelin noi suolakaivoksessa muovikuulalla, vähäiset ruosteet saa taas sitruunahappokylvyn. Jätin ne tuonne vauvan kylpypaljuun, tehköön kemia pari päivää töitä.
Joutuu nyt sitten maalaamaan koko karmin uusiksi mutta vaihtoehtona olis jonkun maalirajan jättäminen.

On tää kyllä knallipäiden käsityötä parhaimmillaan. Ton pikkuruudun karmi on kasattu kahdesta palasesta, jotka on ovessa ruuveilla ja liimamassalla. Ruudun takakarmina toimii avattavan ikkunan etukarmi.
Semmoinen yksityiskohta että pikkuruudun etukarmin kiinnityssoiro on kovajuotettu siihen karmiprofiiliin.
Samanlaiset juotokset on takaikkunan aukon alanurkissa, siinä yhdistyy useampi pelti.

Ai niin. Takakontissa ei edelleenkään haise bensa. 8)

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ti Maalis 23, 2021 11:01 pm
Kirjoittaja Vauxi
Sitruunahappliuos toimii kyl mageesti. Ja jos huone on viileä niin ite oon käyttänyt lämmitykseen vanhaa letkulämmitintä. Tietty sitä pitää valvoa. Mutta lämpeää hetkessä vaikka mullakin on astia aikasta iso.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ke Maalis 24, 2021 6:07 pm
Kirjoittaja AVRO
Vaivaton systeemi jos ei ole kiirus. Pikkuosat mulla mahtuu pannuhuoneeseen, siellä on aina >30c
Noi pitkät osat ei oikein mahtunut paljun kanssa niin piti laittaa saunaan, onhan sielläkin normaali huonelämpötila mutta lämpöisessä reaktio on selkeästi nopeampi. Sittenhän tässä on tilanne jos frouva haluaa saunomaan... :shock:

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: To Huhti 29, 2021 7:06 pm
Kirjoittaja AVRO
Kisun ajokausi ei ole vielä alkanut, quarter light ikkunoiden tiivisteet tulivat vasta joten josko tästä pääsisi maalaamaan karmit ja kasaamaan ovet sekä valmistelemaan auton muutenkin kesän rientoihin. Katsastaakin pitäisi.
Noiden pikkuikkunoiden tiivisteiden hankinta meni aluksi vähän kiville erinäköisistä syistä, nyt ne kuitenkin olisivat käsissä. Vinkkinä mahdollisille tarvitsijoille, Antilla Offroad Pajalla saattaa olla ylimääräinen pari hyllyssä.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: La Touko 01, 2021 10:55 am
Kirjoittaja AVRO
Eilen oli laatuaikaa, frouva meni ystävättärelleen "parille" viinille jo päiväseltään ja neiti 15v meni suoraan koulusta kaverilleen mönkkäreillä. Kävin ostosreissulla, maalikaupasta oikeaa automaalia takaikkunan alakulmassa olevan kohdan paikkaamiseen ja toisesta kaupasta tiivistemassaa etu-, ja takalasin kittausten viimeistelyyn.

Takalasin ympäryksen kittasin nyt lopppuun kun asennuksen yhteydessä kävi huonosti ja silloinen massa loppui kesken eikä täyttänyt uraa kunnolla. Haluamaani pro-massaa ei nyt saanut kehrättyä joten oli tyytyminen näihin rahvaalle myytäviin massoihin ja toivottava että toimii.
Tämä kittaus oli sinänsä walk in the park, teippirajaus ja ura täyteen massaa. Nuolaistulla kumihanskasormella tasoitus.

Tuulilasin kanssa olikin vähän enemmän taistelua kun hommana oli lasin tiivistys kumitiivisteeseen, tiiviste on varmaan kutistunut vanhuuttaan kun sisäpuolella on selviä vuotojälkiä nimenomaan lasin ja tiivisteen välistä.
Eniten työtä aiheutti lasin uran puhdistaminen, sinnehän on vuosien saatossa pesiytynyt likaa veden mukana ja nyt kuivana se on sellaista ihan hienoa hiesua.
Skotti-bussikortilla ja paineilmalla kävin koko ruudun ympäri, aika paljon sieltä pölisi. Kun kumi oli vähän vertynyt niin uskalsin tunkea sinne vähän paksumpaa muovilastaa ja rassata vielä lisää.
Kittituubin suutin mahtui kohtuullisella voimalla sinne uraan ja pursotin massaa sen verran että pursui pienesti ulos kun tiiviste laskeutui takaisin lasille.
Tämä sama operaatio pitää tehdä vielä takalasille kunhan se ulkoreunan massa on kuivunut, tämä takalasi varsinkin on sen verran löysä tiivisteeseen ettei varmasti pidä vettä ulkona. Muuten ehjät tiivisteet niin ei raaskinut ostaa uusia talvella.

Niin, frouvan sai hakea "parilta viiniltä" jo 22:30 ja neitikin kotiutui joskus kahdeksan jälkeen niin ehti touhuilemaan rauhassa. Jäi aikaa käväistä paikallisessa harrasteauto-häppeningissä pikkuautolla, jonkun on pidettävä imperiuminkin lippua ylhäällä kun aika vähäistä näkyy olevan esiintyminen.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Touko 14, 2021 12:19 pm
Kirjoittaja AVRO
Juippi maalasi kolmioikkunoiden etukarmit kun on maalailemassa pajassa muutakin. Tuli oikein hyvät, josko tulevan vkonlopun aikana pääsisi vihdoin ja viimein kasailemaan ovet.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ke Touko 19, 2021 5:04 pm
Kirjoittaja AVRO
Auto seisoi pari päivää pihalla sateessa ja aika hyvin oli pysynyt vesi ulkopuolella, kolmioikkunoiden asennusta/kittausta joutui ensimmäisen letkukastelun jälkeen vielä parantelemaan mutta sen jälkeen tilanne on parantunut huimasti. Vielä pitää laitella ne roiskesuojamuovit takas oviin niin vois kasata varhoukset.

Takaikkunakin tuntuisi pitävän vedet ulkopuolella, tämä onkin tärkeää koska sieltä tapahtuva vuoto on salakavala. Vuotojen väheneminen näkyy nyt siinäkin ettei auto ole huurussa sateessa/pesun jälkeen.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ke Touko 19, 2021 5:42 pm
Kirjoittaja Vauxi
Nonni. Huurustuminen paljastaa kyl et ihan kaikki ei vältsysti ole kunnossa.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ti Touko 25, 2021 11:02 am
Kirjoittaja AVRO
Kisu leimattu tänään. Nöyryyttävä yksi huomautus, äänimerkki ei toimi.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Ke Touko 26, 2021 10:13 pm
Kirjoittaja AVRO
Kai se on uskottava että vesivuodot ovat vähintäänkin kohtuullisesti hallinnassa. Aloitin kauden tänään kun ajoin töihin, auto seisoi päivän kaatosateessa ja kaatosateessa ajoin kotiin.
Ei näkynyt pisaraakaan vettä sisätiloissa, vettä ei valunut ensimmäisessä kiihdytyksessä kenkään eikä pärskähdellyt naamalle. Ikkunat pysyivät täysin huuruttomina... 8) Ja olivat kirkkaat lähdössäkin.

Setä on nyt varsin tyytyväinen. Aika paljon talven aikana tuskaillut noiden vuotojen korjaamiseksi ja jonkinmoinen hedelmä siitä tuntuu jääneen käteen.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Touko 28, 2021 2:14 pm
Kirjoittaja Vauxi
Mainiota.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Kesä 04, 2021 2:16 pm
Kirjoittaja AVRO
AVRO kirjoitti: Ti Touko 25, 2021 11:02 am Kisu leimattu tänään. Nöyryyttävä yksi huomautus, äänimerkki ei toimi.
Äänimerkinantolaite korjattu. Mixojen maadoitus ei ollut kunnossa, puts puts ja taas kajahti fanfaari ilmoille. Nimenomaan kiinnityslattojen kontakti torviin ei johtanut kunnolla. Toiseen piti vaihtaa vielä liitin johtoon kun oli kovin löysä, liitin oli tiensä päässä joten uusi tilalle.
Kalliiksi kävi tämäkin, shortseista lensi nappi jonnekkin... ja nolosti valahtivat vielä kinttuihinkin kun rönysin sieltä keulan alta ylös. :oops: Onneksi ei ollut yleisöä.

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Kesä 04, 2021 5:46 pm
Kirjoittaja Vauxi
:lol:

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Pe Kesä 04, 2021 9:27 pm
Kirjoittaja Jykkepoika
Bongasin tänään nätin XJ-S V12:ta Malmin lentokentältä, olikohan tämä yksilö?

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: La Kesä 05, 2021 8:50 am
Kirjoittaja AVRO
Ei tietääkseni. Olin kotona ja Kisukin näytti olevan tuossa pihalla. :P

Re: XJ-S V12 muutti ranchille

Lähetetty: Su Kesä 13, 2021 10:06 pm
Kirjoittaja AVRO
Kisu joutuu nyt hetkeksi töihin kun frouvan ruotsinlaiva on rikki eikä kuntoutunut tässä vkonloppuna. (tarvitsee osia) Olen toki ite ajellut tällä aika paljon laitokselle mutta viime viikon painelin pikkuautolla, nyt Kisu saa juosta Mänttilä - Tsadi väliä tod näk ainakin muutaman päivän.
Käytiin toki tänäänkin talouden naisväen kanssa tuolla Itä-Tsadissa ettei tuo vihreä ECO-auto ihan toimettomana ole ollut.

Saapa nähdä malttaako tuo frouva ajella satasta... sanoin että aja vaikka 140kmh mutta ite maksat bensat. :lol: Tätä harjoiteltiin takavuosina Rangella ennen maakaasuja, frouva oli painellut sillä tuhatta ja sataa niinkuin asiaan kuuluu ja sitten ihmetellyt kun "tämähän juo bensaa ihan sikana".