Sivu 1/3

Eugenen EX-type kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Su Syys 15, 2019 8:57 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Elikkäs bensa Goffin seuraaja tuli hankittua ennenkuin olin päässyt Golffista eroon. Olin pitkään katsellut ja miettinyt että millainen diisseli tulee tilalle ja vaikka löysin jopa Mersumiesten Graalin maljan (ruosteeton Väyrynen), niin päädyin kuitenkin Jaguar X-typeen.

Jaguar on merkkinä yksi haaveautostani siitä lähtien kun alle 10 vuotiaana näin Järvenpäässä kadun viereen pysäköidyn Jaguar XJ-6:n. Jokin siinä vaan osui nuoren pojan sieluun ja omistajan osuessa paikalle sain vielä pienen kyydinkin Jaguaarin kyydissä. Olin myyty.

Jossain vaiheessa havahduin kun eteen sattui kovasti vanhan XJ:n näköisiä "retro-Jakuaareja" ja otin selvää mistä on kyse. Kun huomasin että näitä saa diisseleinä, niin aloin harkita sellaisen ostoa ja tässä ollaan nyt.

Kävin katsomassa aika monia yksilöitä näitä, mutta hinta oli liian korkea jos oli tyyppiviat kunnossa, mutta viimein löytyi hyvä yksilö vm 2005, jossa oli hinta kohdallaan ja ei mahottomasti tekemistä. Koeajossa tuntui ekaa kertaa että tämä se on, ja kun myyjänä oli viehättävä nuori neito, joka ymmärsi että hinta ei ollut kuntoon nähden kohdallaan niin pääsimme pian yhteisymmärrykseen mikä on sopiva myyntihinta.

Eli hieman tekemistä riittää, muttei mitään toistaiseksi käyttöä haittaavaa. Siitä myöhemmin lisää. Tässä pari kuvaa eiliseltä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

Lähetetty: Ma Syys 16, 2019 9:05 am
Kirjoittaja bluri
Hieno hankinta! Jos on manuaali ja tarvitset kytkintä, niin minulla on tuollaiseen sopiva ylimääräinen Mondeo-ajoilta..

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

Lähetetty: Ma Syys 16, 2019 12:13 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
On 5-v manuaali. Pidän tarjouksesi mielessä jos sellainen aika koittaa että täytyy kytkin rempata.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

Lähetetty: Ti Syys 17, 2019 11:48 am
Kirjoittaja bluri
Eugene V. Craddock kirjoitti:On 5-v manuaali. Pidän tarjouksesi mielessä jos sellainen aika koittaa että täytyy kytkin rempata.
Aa 5v, outoa. Mondeoissa muuttui faceliftin yhteydessä 2004 -> 6v, johon tuo kytkin sopii. Harmi homma, oon yrittäny etsiä tuolle osalle kotia jostain ihan ilmaiseksikin :D

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

Lähetetty: Ti Syys 17, 2019 3:56 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Olen tässä hieman kartoittanut puutelistaa, mitä pitää hankkia. Jos jollakulla on tarjota joitain noista käytettynä tai tietää mistä saa helposti uusia, niin ottakaa yhteyttä vastaamalla tähän viestiketjuun tai yksityisviestillä. Lista päivityy koko ajan, tarve saattaa vaihdella kun pääsen tarkemmin tutkimaan autoa:

- monitoimiratti jalopuu/muuten kokomusta
Nyt autossa kiinni ratti jalopuu/beige, mutta musta kiinnostaa enemmän

- vetokoukku sedan-malliin
Älä hinnoittele itseäsi ulos, Eestistä saa uusia kokkuja asennettuna edullisesti, muttei vitsisi lähteä laivalla liikenteeseen


- oikean puolen muovihelma

Paikallaan oleva helma oudosti aalloilla, yritän töhöllä hieman muokata sitä, mutta en tiedä vielä onnistuuko
EDIT! ENSIMMÄINEN "AALTO" SAATU 'TÖHÖLLÄ' LÄHES VIIVASUORAKSI. EIKÖHÄN NE PARI MUUTAKIN SUORISTU. JOS LÖYTYY NIMENOMAAN SAMAA VÄRIÄ OLEVA UUSI KÄYTETTY HELMA SUORANA, OLEN KIINNOSTUNUT!

- vasen sumuvalo
voin ostaa kaksikin, hyvä olla varallakin yksi
EDIT! TILASIN ALLVADILTA UUDET A' 20€ + VAJAA 10€ PK. ELI EI TARVETTA ENÄÄ

- kuljettajan penkki beige alcantra turvavyön vastakappaleella
Penkki verhoilultaan ehjä ja muuten ok, mutta selkänojamekanismi tuntuu hieman väljältä ja penkki muutenkin heiluu oudosti. Toki jos jollain tulee edullisesti myyntiin musta nahkapenkkisarja / alcantrapenkkisarja, voisin vaihtaa kaikki penkit käyttäjäystävällisempään väriin. Jos nykyinen penkki korjattavissa, niin pelkkä turvavyön vastakappalekin kiinnostaa silloin.
EDIT! OSTIN UUDET PENKIT (KAIKKI) KÄYTETTYNÄ HYVÄKUNTOISINA, MUSTAA ALCANTRAA

- vaihdekepin nuppi 5-vaihteiseen
myös uusi kepin pussi musta tai beige kiinnostaa
EDIT: NUPPI LÖYTYI SAMASTA PAIKASTA KUIN UUSI PENKKISARJAKIN

- Haynesin X-type korjauskirja
Ostin jo netistä jonkun CD korjauskirjan, mutta eipä haittaisi jos tuo olisi autossa mukana. Eli jos jollain on tuommoinen ylimääräinen, niin pääsee eroon
EDIT! OSTIN ADLIBRIKSELTÄ

Nämä nyt ensin tuli mieleen.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 4:03 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Tänä aamuna tein öljynvaihtohuollon, jossa samalla vaihtuivat luonnollisestikin kaikki suodattimet sekä ekstrana uudet pyyhkijän sulat kun vanhat olivat ihan loppu. Samalla sain tsekattua kissan vatsanalusen, jossa moottorin alasuojamuovi repsotti ikävästi. Poistin suojamuovin enkä enää asentanut sitä takaisin ja tsekkasin alustan ja totesin, että jos ajattelee kuinka paljon auto maksoi (ajokm-määrään tosi vähän), niin pohja on suorastaan priima. Ennen talvea pitää hieman lieviä pintaruosteita puhdistella ja suojata.

Ilmanputsaria vaihtaessani, huomasin että moottorin konehuoneessa olevan suojamuoveista puuttuu yksi kuminen kiinnike/värinänvaimennin ja toinen on menossa hyvää vauhtia rikki. Nämä siis keulan puoleleta suojamuovia. Paikallinen Ford-liike ei löytänyt Mondeon räjäytyskuvista vastaavaa, joten pitänee turvautua Jag-Finniin tai Brittiosaan?

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: La Syys 21, 2019 12:51 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Hieman hankintoja tehty. Fordin koneen alavääntö jättää hieman toivomisen varaa verrattuna esim. Mersuun, joten eteen sattui hieman yi 40% halvemmalla hinnalla kuin ovh RaceChipin S peruslastu ostin pois, kun oli vielä ohjeiden mukaan helppo asentaa. Tästä lisää myöhemmin kun paketti tulee ja asennus koittaa.

Huuto.netistä osui eteen Jaguaarin 2800 sivua käsittävä korjaamokirja CD, joka piti ostaa pikkurahalla talteen helpottamaan mahdollisia korjaustoimia.


Kuva


Yksi osatekijä siihen miksi Jaguar oli korin kuntoon nähden edullinen, oli sisustan kunto. Yleissilmäyksellä se on siisti, mutta kun tarkemmin katsoo, niin alkaa hieman virheitä löytymään. Sisusta on alcantraa ja väriltään pääosin klassinen mummokalsarin beige, eli perhanan arka väri. Tehosteena sisustuksessa on musta, joka on lattiamaton ja kojelaudan päällisen väri. Kuskin penkki on ns. horo eli keikkuu ja on väljähkö. Lisäksi siihen integroidun turvavyön vastakappaleen kuori puuttuu ja toimii hieman takkuilleen, mutta kuitenkin toimii.


Kuva



Kuva


Takapenkki on koirankarvoissa ja muutenkin penkit ovat likaiset ja nuhjuiset. Muutenkaan autoa ei olut varmaan ikinä imuroitu edellisen omistajan aikana, ei ainkaan montaa kertaa :lol: No, penkithän voisi pestä, ja sitä ajattelenkin, mutta eteen sattui sopivasti yksi purkujagge jossa oli ehjät ja siistit mustat alcantra penkit, joissa kuskin penkin turvavyön vastakappale oli ehjä. Hinta oli vähintäänkin kohtuullinen ja mietin että kun nuo penkit pesee ihan ammattilaisen toimesta, niin lika ei näy niin nopsaan kuin beigessä. Samasta purkuautosta myös löytyi musta keskikonsolin takaosa jossa on kyynernoja, niin saa senkin mustaksi. Palaan myöhemiin tähän penkkienvaihto operaatioon kun se on aktuellimpi.


Kuva


Näyttäähän tämä hieman enemmän luksukselta kuin Mondeon kojetaulu :lol:


Kuva


Muita sisustan puutteita oli kulunut ratti, joka näyttää myös likaiselta. Perusteelinen putsaus ja nahkaosien maalaus mustaksi ensiavuksi. Ostan uuden ratin, jos eBaysta tulee eteen tai löytyy Suomesta purkaamolta. Tarkoitus olisi ostaa siis uusi musta/jalopuu ratti.


Kuva


Vaihdekepinnupi on myös todella kulahtanut, joku hiplannut sitä urakalla näihin kilometreihin nähden (231 tkm), eikä ole trafin papereiden perusteella syytä epäillä lukemaa.


Kuva


Olen kovasti mieltynyt tähän mittariston ulkoasuun, il classico


Kuva


Keskikonsolissa jossa ilmastoinnin ja soittimen paneli, niin reunassa hieman hapertumaa. Pitäisi kai jollain vinyylikitillä paikata ja samointein sitten maalata mustaksi, niin ei paikkaus pistäisi silmään niin pahasti. Olisin uusinut koko reunuksen, jos olisi ollut irrotettava oma osansa. Mutta jos tuon haluaisi vaihtaa, niin pitäisi koko kojetaulun alaosa vaihtaa. Liian iso homma.


Kuva


Tuhkakupin kanttakin on joku kynsinyt siihen malliin, että ollut kova tarve saada kännykkä pian lataukseen :lol: Tuoksusta ja tuhkaupin kunnosta päätellen, tässä Jaggessa ei ole tupakoitu.


Kuva


Tässä on muuten myös alaslaskettavat takaselkänojat, jolloin tavaratilalle tulee mittaa 180 cm. Täytyy kokeilla kuinka hyvin maastopyörä mahtuu kyytiin :D

Vaimo oli eilen ensimmäistä kertaa kyydissä ja huomautti, että jollei sisustuksen puutteita ja likaisen auton pahaa hajua ota huomioon, niin hän kyllä tykkää. Tosin hieman sanoi auton väristä, että joko taas metallihohto viininpunainen :lol: Nimittäin neljästä edellisestä omistamastani käyttöautosta on 3/4 ollut metallihohto viininpunaisia. Mutta rouva oli tyytyväinen kun ilmoitin mitä sisustalle tulee tapahtumaan.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Syys 26, 2019 7:47 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Tallinaapuri huomasi että toisessa takajarrulevyssä on halkeama, eli pistetään uusiksi sitten molemmat. Täytyy samalla tsekata ennen levyjen ostoa, että onko paloissa minkä verta pintaa jäljellä josko nekin tarviivat uusimista. Eipä ole moiset levyt, edes alkuperäislaatua tai vastaavat, hinnan kiroissa

Teholastu tuli postissa ja ikävä kyllä asenusohjeet vain saksaksi :evil:

No, onneksi valmistajan sivulta netistä löytyy myös engelskaksikin.

EDIT: jarrulevyn vaurion kuvaus tarkennettu

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Loka 03, 2019 1:41 am
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Myös sumuvalot ovat saapuneet. Allvadi lupasi toimittaa 2.10 ja jo 30.9 olivat perillä, eli etuajassa. Ihan ok näköiset tuikut, halvat, mutta kelpaa hyvin sinne puskurin alle piiloon. Tuumin tosiaan josko kalvottaisi nuo keltaisiksi, sitten leiman jälkeen.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Loka 03, 2019 8:03 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Tänään oli vuorossa uusien kitkarenkaiden osto että allelaitto. Luotto-rengasmieheni kautta päädyin ostamaan kokeeksi Sava 205/55 R 16 kitkarenkaat, niin ei tarvitse enää odotella talventuloa. Savahan on Good Yearin omistuksessa eli periaatteessa laatumerkin halpismerkki.

Alla Jaggessa oli ostohetken renkaKat eli Nokian Hakkapeliitta 8 kitkat vodelta 2011. Eli vanhat, kovat ja kuluneet, kaameat kusiluistimet. Näitä pois vanteilta otettaessa kumirenttu totesi että Jaguarin original-aluvanteen sisäreuna oli hapertunut ja tubelessia ei sille vanteelle kuulemma enää voi laittaa. Tsekattiin muutkin vanteet, sama homma. Kuulemma juurikin Hakkapeliitta tekee tuota aluille. No, siihen ei mulla ollut sitten sanottavaa, muuta kuin että löytyykö nurkista Fordin tai Volvon peltivanteita. No eipä löytynyt, mutta onneksi yhdet Ford Mondeossa alla olleet alut löytyi ja jotakuinkin siedettävän näköisetkin. No, käsi taskuun satasen verran syvemmälle uusien vanteiden ja pulttien vuoksi.

Ensituntumalla Savat ovat hiljaiset ja pitoa riittää märälläkin hyvin. Lopuksi verrokkikuva vanteet ennen ja nyt:

ENNEN:

Kuva


NYT:

Kuva

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ma Loka 07, 2019 3:47 pm
Kirjoittaja TexPat
Eugene V. Craddock kirjoitti: Ensituntumalla Savat ovat hiljaiset ja pitoa riittää märälläkin hyvin.
Myös omat kokemukset Sava -brändillä myytävistä renkaista ovat hyviä, ainakin UHP II versiona. Kilometrejä on tullut eri autojen alla yhteensä jo lähemmäs 100tkm, give or take.

Goodyear omistaa nykyään puljun joten siinä mielessä samaa sarjaa kuin esimerkiksi Michelin / Kormoroan ja Continental / Semperit.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ke Loka 09, 2019 7:48 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Vaihdoin tänään keskikonsolin takimmaisen osan. Kerrankin oli kestävät ja helposti koloistaan lähtevät muovikynnet osissa ja muutenkin konsoli helppo irrottaa. Samalla vaihtui myös tuhkakupin kansi parempi kuntoiseen.

Vanhan konsolin kanssa:

Kuva


Uuden konsolin kanssa:

Kuva

Vanha tuhkakupin kansi:

Kuva

Uusi käytetty tuhkakupin kansi:

Kuva

Seuraavaksi vaihtuu penkit mustiin, jahka saan pesetettyä ne.

EDIT: Pari kuvaa lisätty

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ke Loka 16, 2019 7:20 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Uudet penkit pesty ja vaihdettu. Sytytti kuitenkin airbagin vikavalon. Tein siitä oman erillisen kysymyksen tuonne tekniikan puolelle. Myös koko sisusta pesty ilman penkkien paikallaan olemista. Myös moottoritila pesty. Laitan kuvia sisustasta myöhemmin.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: La Loka 19, 2019 1:07 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Sisusta ennen ja nyt:

Vanhat etupenkit:

Kuva

Uudet etupenkit:

Kuva

Vanha takapenkki:

Kuva

Uusi takapenkki:

Kuva

Samalla vaihtui myös vaihdekepin nuppi.

Vanha nuppi:

Kuva

Uusi käytetty nuppi:

Kuva

Lisähuomiona, että nuo alkuperäiset penkit ja nuppi 231 tkm ajetusta autosta ja uudet käytetyt osat yli 300 tkm ajetusta autosta.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa

Lähetetty: Ti Loka 22, 2019 9:31 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Tilanne päivitys. Nämä vielä hakusessa:
Eugene V. Craddock kirjoitti:Olen tässä hieman kartoittanut puutelistaa, mitä pitää hankkia. Jos jollakulla on tarjota joitain noista käytettynä tai tietää mistä saa helposti uusia, niin ottakaa yhteyttä vastaamalla tähän viestiketjuun tai yksityisviestillä. Lista päivityy koko ajan, tarve saattaa vaihdella kun pääsen tarkemmin tutkimaan autoa:

- monitoimiratti jalopuu/muuten kokomusta
Nyt autossa kiinni ratti jalopuu/beige, mutta musta kiinnostaa enemmän

- vetokoukku sedan-malliin
Älä hinnoittele itseäsi ulos, Eestistä saa uusia kokkuja asennettuna edullisesti, muttei vitsisi lähteä laivalla liikenteeseen
Nämä asiat jo ratkaistu:
Eugene V. Craddock kirjoitti:
- oikean puolen muovihelma

Paikallaan oleva helma oudosti aalloilla, yritän töhöllä hieman muokata sitä, mutta en tiedä vielä onnistuuko
EDIT! ENSIMMÄINEN "AALTO" SAATU 'TÖHÖLLÄ' LÄHES VIIVASUORAKSI. EIKÖHÄN NE PARI MUUTAKIN SUORISTU. JOS LÖYTYY NIMENOMAAN SAMAA VÄRIÄ OLEVA UUSI KÄYTETTY HELMA SUORANA, OLEN KIINNOSTUNUT!

- vasen sumuvalo
voin ostaa kaksikin, hyvä olla varallakin yksi
EDIT! TILASIN ALLVADILTA UUDET A' 20€ + VAJAA 10€ PK. ELI EI TARVETTA ENÄÄ

- kuljettajan penkki beige alcantra turvavyön vastakappaleella
Penkki verhoilultaan ehjä ja muuten ok, mutta selkänojamekanismi tuntuu hieman väljältä ja penkki muutenkin heiluu oudosti. Toki jos jollain tulee edullisesti myyntiin musta nahkapenkkisarja / alcantrapenkkisarja, voisin vaihtaa kaikki penkit käyttäjäystävällisempään väriin. Jos nykyinen penkki korjattavissa, niin pelkkä turvavyön vastakappalekin kiinnostaa silloin.
EDIT! OSTIN UUDET PENKIT (KAIKKI) KÄYTETTYNÄ HYVÄKUNTOISINA, MUSTAA ALCANTRAA

- vaihdekepin nuppi 5-vaihteiseen
myös uusi kepin pussi musta tai beige kiinnostaa
EDIT: NUPPI LÖYTYI SAMASTA PAIKASTA KUIN UUSI PENKKISARJAKIN

- Haynesin X-type korjauskirja
Ostin jo netistä jonkun CD korjauskirjan, mutta eipä haittaisi jos tuo olisi autossa mukana. Eli jos jollain on tuommoinen ylimääräinen, niin pääsee eroon
EDIT! OSTIN ADLIBRIKSELTÄ

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Loka 24, 2019 12:31 pm
Kirjoittaja TexPat
Hyvin etenee!

Vielä ovipahvit penkkien värimaailmaan.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Loka 24, 2019 9:14 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
TexPat kirjoitti:Vielä ovipahvit penkkien värimaailmaan.
Itse olen tykästynyt tähän beige/musta kombinaatioon. Mutta olin kyllä ehkä ajatellut ostaa varastoon mustat ovipahvit jossain vaiheessa, jos vaikka mieli muuttuu.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Marras 01, 2019 3:47 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Vaihdoin viime viikonloppuna takajarrulevyt ja -palat. Päädyin ostamaan Champion-merkkiset, eivät olleet pahanhintaiset, yhteensä 98 euroa. Brembotkin olivat tyrkyllä, mutta päädyin reilu parikymppiä edullisempiin, koska onhan Championkin ns. merkki tuote. Homma meni muuten ihan okei, hieman meni uusia konstruktioita opetellessa. Vain 22€ kpl maksaneita -ties-minkä-merkkisiä -halpislevyjä en edes harkinnut.

Ainoa stiplu oli jarrupalat (nekin Championin tuotteet), jotka olivat pakattu pakettiin pareittain. Käsitin että ovat pakattu kumpikin puoli omaan pakettiin. Eivätpä olleet. Sisäpuolenpalat (niissä pieni viiste) olivat omassaan ja ulkopuolelle tulevat omassaan. Joten vasemmalle puolelle meni kaksi sisäpuolen palaa ja oikealle puolelle kaksi ulkopuolen palaa. Tästäkin harmista olisi säästytty jos olisin tarkastanut kummatkin palapaketit huolellisemmin, enkä vain napannut toista pakettia ja katsonut että jaahas tämmöset, ja paikoilleen, satula kasaan ja rengas kiinni. Olin jo sen verran pitkään puuhastellut ja kiire kotiin saunaan, etten mokaani huomattuani enää jaksanut enää vaihtaa paloja oikeille paikoille. Olisi pitänyt, sillä nyt ajateltuna ei vaiva NIIN suuri olisi ollut etenkin kun auto oli kunnollisella nosturilla.

Vanhojen levyjen irotus oli aika kitkatonta sentään. Vasen puoli meinasi olla muka jumissa, mutta kun pienellä paukuttelulla aika isolla lekallakaan meinannut irrota, otin avuksi "töhön" ja pieni lämmitys irrotti levyn tuota pikaa. Oikea puoli lähti vaivatta, sillä sille puolelle oli viime vuoden leiman jälkeen vaihdettu jarrusatula ja takanapa laakereineen.

Nyt vajaan viikon ajeltuani, huomaan selkeästi eron kulmisjäljissä levyn pinnalla. Oikealla puolella jälki on levämpi ja vasemmalla kapeampi. Tänään menen vaihtamaan palat oikeille paikoilleen.

Ai niin. Ajokilometrejä on tullut kasaan jo hieman yli 5 tkm. On tosi hyvä ajaa ja nyt varsinkin uuden kuskin penkin kanssa matkan teko on kuin ei mitään. On kitkojen kanssa tosi hiljainen muutenkin äänetön sisälle. Vääntöä on ihan kivasti kuitenkin ja lähtee riittävän ripeästi ohituksiinkin. Tykkään kovasti ajo-ominaisuuksista. Toistaiseksi siis tosi tyytyväinen. Pakkasaamuina olen huomannut ettei lämmitettävän tuulilasin oikea puoli lämpeä enää ollenkaan. Auton ostettuani oikea puoli vielä toimi, kun kokeilin lasin lämmitystä aamukasteiseen huuruiseen lasiin. Oikean puolen sulake on ehjä, joten se ei ole vikana. Luin netistä, että lasin lämmityksen piuhat voivat vaurioitua kun irrottaa tuulilasin alareunassa olevaa suojaa kun raitisilmasuodatinta vaihdetaan. Siinä se on saattanut sitten vaurioitua. Täytyy tarkistaa kytkentä jossain vaiheessa.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ma Marras 04, 2019 8:28 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Eugene V. Craddock kirjoitti:Nyt vajaan viikon ajeltuani, huomaan selkeästi eron kulmisjäljissä levyn pinnalla. Oikealla puolella jälki on levämpi ja vasemmalla kapeampi. Tänään menen vaihtamaan palat oikeille paikoilleen.
Jarrupalat laitettu nyt oikeille paikoilleen. Yritin hieman oikaista, enkä ruuvannut mäntiä sisään siihen tarjoitetulla työkalulla kun satula meni paikoilleen kokeilemalla ilman sitäkin. Ei olisi kannattanut. Kuskin puolelta jäi hankaamaan pahasti ja ei auttanut muuta kuin tehdä homma kunnolla. Oppia ikä kaikki, ei kannata yrittää oikoa :oops:

Meni sen verran aikaa muussa puuhassa samalla, etten muistanut / sitten ehtinyt enää tsekata tuulilasin lämmityksen liitoksia.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ke Marras 06, 2019 12:34 pm
Kirjoittaja TexPat
Eugene V. Craddock kirjoitti:
Itse olen tykästynyt tähän beige/musta kombinaatioon. Mutta olin kyllä ehkä ajatellut ostaa varastoon mustat ovipahvit jossain vaiheessa, jos vaikka mieli muuttuu.
Itsellehän näitä harrastevekottimia tuunataan.

Hyvää suorittamista!

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Marras 14, 2019 7:12 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Eugene V. Craddock kirjoitti:Uudet penkit pesty ja vaihdettu. Sytytti kuitenkin airbagin vikavalon. Tein siitä oman erillisen kysymyksen tuonne tekniikan puolelle. Myös koko sisusta pesty ilman penkkien paikallaan olemista. Myös moottoritila pesty. Laitan kuvia sisustasta myöhemmin.
Eli airbagin valo-tapaus ratkaistu nyt viimein. Lyhyesti kerrattuna, että jos vaihtaa etupenkkejä, niin ennen uusien käytettyjen penkkien paikoilleen asettamista kannattaa tsekata onko vanhan ja uuden penkin varusteissa eroja. Esim. onko toisessa penkissä istuimen asentokytkin, ja ovatko RCM-modulit samanlaiset jne. Tarkempi selostus löytyy siis tuota tekniikka-osastosta otsikolla "X-type airbag valo".Jälkiviisaana voin vain todeta, että jos nyt kokemani savotta olisi ollut know-how'na hallussa, niin olisi hommat voitu tehdä ennen uuden penkin asennusta.

Mutta nyt kun bägin valo oli saatu hallintaan, niin hurautin samantien katsurille ja leima tuli paperiin että hujahti. Yksi korjauskehotus, takakallistuksenvakaajien koiranluut olivat väljät. Katsuri myös huomautti, että etupään koiranluissa oli hienon hienoista alkavaa väljyyttä, kuten kuskin puolen etupyöränlaakerissakin. Suositteli vaihtamaan jossain vaiheessa ennenkuin tulee kunnolla väljäksi. Täytyy alkaa hiljalleen tutustumaan osien hintaan ja vaihtotyön vaatimiin metodeihin.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Marras 14, 2019 11:09 pm
Kirjoittaja Vauxi
Koiranluista on pajottaminen hyvä alkaa jos eiole ennen laakereita vaihdellut. Laakerinvaihto on monta pykälää haastavempi kuin k-luun vaihto.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Marras 14, 2019 11:45 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
No on etuvetoisen auton pyörälaakeri ennenkin vaihtunut. Viime syksynä -05 Golfista irroitin koko olka-asetelman napoineen päivineen ja vein tutun kaverin korjaamolle prässiin ja sitten takas paikoilleen uuden laakerin kanssa. Jagge lienee samankaltainen. YouTubessa näytti videoita olevan aiheesta ihan kivasti. Myös koiraluista. Asioita helpottaa hyvä kimppatalli jossa nelitassuinen pylväsnosturi.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Marras 15, 2019 9:05 am
Kirjoittaja bluri
X-typessä on samat pyöränlaakerit kuin MK3 Mondeossa. Käytin oman Mondeon aikanaan korjaamolla etupään laakerian vaihdossa, kun työajaksi jäi luokkaa 1h per laakeri. Heillä oli siis laite, jolla saivat vaihdettua laakerin irroittamatta tuentaa.
Takana laakerin vaihdon yhteydessä vaihtuu koko napa, oliko viidellä pultilla kiinni, todella yksinkertainen ja edullinen homma.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Marras 15, 2019 3:46 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
^ Juu, netistä tsekkasinkin että myös noinkin sen voi tehdä. Mutta silloin käsittääkseni ehkä vaihdetaan laakerin lisäksi napa. Avaintyökalut tuolla tavalla tehdessä on riittävän jämerä liukuvasara, pakastin ja laakerin asennustyökalusarja. Nämä löytynevät Ford-korjaamoilta.

Mutta koska laakeri ei vielä äänenä eikä välys ole kummoinen, niin vaihdan koiranluut ensin.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ti Joulu 10, 2019 5:10 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Kissapeto ollut nyt ajossa lähes tasan 3kk ja kilometrejä on kertynyt hieman vajaa 9 tkm. Auto pelaa loistavasti ja ergonometria on todettu sopivaksi. Vielä kun ehtisi ne koiranluut vaihtaa :mrgreen:

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Su Tammi 05, 2020 4:52 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Eugene V. Craddock kirjoitti:Vielä kun ehtisi ne koiranluut vaihtaa :mrgreen:
No nyt ehti. Ei tosiaan kestäneet vanhat tka koiranluut kuin vajaa 2,5 vuotta ja 30 tkm. Vaihdoin Lemförderin luut tilalle, josko kestäisi pitempään. Homma meni muuten ihan kohtuusujuvasti, mutta kuskin puolen luun lukitusmutteri oli vakaajatangossa aika kivasti kiinni. Lämpö, irrotusöljy ja kunnon lukkopihdit auttoivat asian ratkeamisessa. Taas kelpaa ajaa.

Etupäähänkin pitäisi luut vaihtaa, mutta sillä ei ole niin kiire. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, niin katsuri sanoi että välys oli aavistuksellinen, toisin kuin takana.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Su Tammi 12, 2020 6:54 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Vanja-eno kirjoitti: Kuva


Muita sisustan puutteita oli kulunut ratti, joka näyttää myös likaiselta.
Perusteelinen putsaus ja nahkaosien maalaus mustaksi ensiavuksi. Ostan
uuden ratin, jos eBaysta tulee eteen tai löytyy Suomesta purkaamolta.
Tarkoitus olisi ostaa siis uusi musta/jalopuu ratti.
Eli löytyi viime viikolla aikaa ja tilaa laittaa Jagge talliin seisomaan ja eikun ratin maalauspuuhiin. Koska nahkapinta oli jo hyvin kulunut, vetäisin alle kerroksen pohjamallia nahkalle ja päälle sitten Creartec Ledermalfarbete mustaa nahkamaalia pari kerrosta. Tulos oli vähintäänkin kohtuullinen ja täytti tehtävän.

Kuva

Vertailun vuoksi vielä alle kojelautanäkymä kokonaisuudessaan.

ENNEN:

Kuva


JÄLKEEN:

Kuva

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ti Tammi 14, 2020 10:11 am
Kirjoittaja KariTalvio
Makuasioita, mutta minun silmääni tuo musta väri rattiin sopii paremmin kuin tuo vaalea.
Korostuu nuo muut vaaleat osat eikä käsistä tarttuva lika näy myöskään niin herkästi.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Tammi 16, 2020 2:38 am
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
KariTalvio kirjoitti: eikä käsistä tarttuva lika näy myöskään niin herkästi.
Sitä ei ennsin meinannut uskoa/huomata kuinka likainen ja kuinka paljon sitä likaa ratissa oli, ennen kuin sitä alkoin puhdistamaan, ero puhdistetun ja puhdistamattoman ratin välillä oli hurja.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ma Tammi 27, 2020 5:03 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Reilu 12 tkm kilsoja takana ja seuraavaa ilmennyt.

- Takajarrupalat ääntelevät välillä ikävästi, kulumajälki kuitenkin normaali, joten laitetaan tumpelon asetajan piikkiin, sinne ois kai jotkut kitinälevyt kuuluneet taakse. Ensi kerralla sitten huolellisemmin jne.

- Takapää kuraantuu uskomattoman nopeasti ja helposti. Pakoputki tuuttaa näemmä vielä pakokaasut kivasti että noki jumii kivasti paskaan kiinni. Ns. talven tultua annoin likaantua liian kauan, niin piti liutoinpesuaineen lisäksi hieman bräkleeniä suihkuttaa että skeida irtoaa kunnolla. Nyttemin olen aika lyhyin väliajoin käynyt tallilla putsimassa tuota painepesurilla.

- Käsijarrumekanismi on erittäin käytännöllinen kun tarvitsee irrottaa vaijereita satulasta, tämän huomasin kun pulasin takajarrupalojen kanssa. Mutta annas olla kun lämpötila vaihtuu plussalta pakkaseksi, niin ei kannata jättää käsijarrupäällä seisomaan. Jumii kivasti. Toki irrottaa kun hieman kuumenee ajettaessa, mutta on siis hieman epäkäytännöllinen. Tyyppivika? :roll:

- Ohjaustehostin on alkaunut hukkaamaan öljyä. Huomasin tämän ekan kerran kun töihin päästyäni tehosti äänsi ikävästi pysäköidessä. Tsekkasin öljyt ja totesin että oli hieman alle alarajan. Seuraavana päivänä öljyostoksille ja täyttö. Luulin ensin että säiliöstä lähtevä letku vuotaa, mutta ei se tainnyt sitä olla kun näyttäisi siltä että puskee korkin altakin ulos. Ei se sitä öljyä solkenaan los puske, kun täyttää säliön niin semmoisen 150 km saa ajaa ennen kuin on ylärajasta mennyt alarajaan. Tämä väli on määrältään ehkä puoli desiä. Tapaus tutkinnan alla. Täytyy saada auto nosturille ja tsekata vuotaako pumppu. Näissä on kuulemma ollut tuota tehostin vikaa. Tyyppivika? :roll: No, jos pumpun joutuu uusimaan niin Fixus toimittaa vaihtopumpun hintaan 220€. Palaan asiaan myöhemmin.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ti Tammi 28, 2020 5:32 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Onkos sitä ohjaustehostimen öljyä ikinä vaihdettu vai pelkästään lisätty. Kondenssia kertyy sinnekin vuosien saatossa ja voi aiheuttaa toimintaan häiriöitä.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ti Tammi 28, 2020 8:05 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Tämä kyllä vuotaa ihan ulos, ettei ole siitä epäselvyyttä. Jos myöskin edellisestä vaihdosta on kulunut aika kauan. Reilun kolmen viikon aikana öljyä kulunut nyt litra.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: La Huhti 18, 2020 11:46 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Ohjaustehostimen pumppu se on joka vuotaa, nyt se on viimein selvitetty. Muutenkin huolto, jossa vaihtuu öljyt ja suodattimet yms. on kohta ajankohtainen, niin samassa yhteydessä voin purkaa ilmaputsarikotelon pumpun edestä pois, niin näkee viitsiikö itse alkaa vaihtamaan. Eli kohta 19 tkm yhteistä taivalta takana.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ke Huhti 29, 2020 6:10 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Vapun vapailla ajattelin sitten alkaa ohjaustehostimen pumpun vaihtosavottaan ja olen hieman tutkaillut tulevaa työympäristöä ns. sillä silmällä. Tilaa ei ole paljon, joten pitää edestä purkaa pois kaikenlaista. Pumpun rakenne on mielenkiintoinen kun tehostimen pumppu ja vesipumppu ovat päällekäin omalla hihnallaan koneen ns. väärässä päässä eikä samalla hihnalla muiden apulaitteiden (ilmastointi & laturi) kanssa. Pienen tutkinnan jälkeen olen antanut itseni ymmärtää, että ilmaputsarin kotelo ja akku koteloineen ovat ainakin hyvä poistaa tieltä. Tosiaan mielenkiintoinen on rakenne ja meinasikin asennushomma siirtyä eteenpäin kun aloin tarkemmin asioita tutkimaan. Pumppu on jo hommattu, sille tuli hintaa 220€, riittävästi uutta öljyä sekä tietty uusi pumppujen hihna. Paikallinen Fixus toimitti osat ripeästi. Pumpun vaihtotyötä tänään tutkiessani eri opastemateriaaleista, törmäsin tietoon jotta vesimumpun käyttöakselissa on o-rengas joka pitää uusia ja voidella vaihtotyön yhteydessä. Samoin tehostimen pumpulta hammastangolle lähtevä paineletkun liittimen tiivisterengas tulee uusia myös. Siis ohjeiden mukaan. Meinasin ensin luistaa hommasta kun tuumin että mitäpä niitä nyt suotta vaihtelemaan, mutta sitten sain silmiini vision. Tässä visiossa näin sieluni silmin kuinka valtavan ähräyksen jälkeen pumppu on vaihtunut ja työn jälkeä ihastellessani ja koekäytössä huomaan että joko tuo vesipumpun o-rengas tai putken tiivisterngas (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) vuotaa ja homma on tehtävä uusiksi.

Siis tänään sitten tuumasta toimeen ja kurvasin paikalliselle Ford-marmoritiskille nro 1. Siellä kyseisten osien paikallistaminen sujui kaiken kaikkiaan nopeasti ja ystävällisesti. Hieman ensin pähkäiltiin, kun kyseessä oli Jaguar eikä Ford, mutta kun tiskin taakse saatiin enemmän Ford-profiloitunut myyjä, niin homma aloi pelittämään. Pääsimme yksimielisyyteen, että samanikäisessä Mondeossa on tietenkin sama kone, joten tarvittava tieto löytyikin sitten nopsaan. Lievä takaisku oli kuitenkin, ettei heillä ei tietenkään kyseisiä osia ole hyllyssä. Tilaamalla Ruotsista kolme arkipäivää. Pahus! Palvelualtis varaosamyyjä kirjoitti osien varaosanumerot lapulle pyynnöstäni ja suuntasin paikalliselle paikalliselle marmoritiskillle nro 2 joka on enemmän korjaamopainotteinen ja profiloitunut vanhemman Ford-käyttöautojen korjaukseen ynnä huoltoon. Suureksi helpotuksekseni heiltä löytyi osat hyllystä, joten savotta on huomattavasti toteutumista lähempänä aiottuna ajankohtana.

Kesärenkaat ovat myös jo tovi sitten vaihtuneet alle ja lopuksi kuva Jaggesta uuden vannekerran kera:

Kuva

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Touko 01, 2020 1:21 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Jaguaariin on nyt potilaana tallilla. Toistaiseksi alku sujunut hyvin. Koneen suojakopan lisäksi purin tieltä akun koteloineen, ilmanputsarin kotelon ja putken koko matkalta, sekä egr-putken. Nyt on tilaa ja näkyväisyyttä. Tehostimen ja vesipumpun hihna oli vaihtokunnossa, täynnänsä halkeamia, joten sen vaihto olisi ollut edessä kuitenkin vaikkei pumppu olisikaan hajonnut. Homma jumiutui kuitenkin kun tehostimen korkeapaineputken (välillä pumppu-hammastanko) pumpun puoleinen pää on kiinni ihan jumalattoman lujaa. Ja kun se pitää vielä avata kiintoavaimella, niin on kokoajan vaara, että mutterin kanta pyöristyy. Tilaa vääntövarren lisäämiseen ei oikein ole. Joten jätin homman tuohon ja lähdin välillä kotiin syömään ja kaffittelemaan. Saa samalla pohtia keinoja mutterin aukaisuun.

Toinen pohdittava asia on, vaihdanko myös nyt samalla vesipumpun kun kaikki on esillä? Vaihtuisi nyt samalla kätevästi eikä varmaan seuraavaan 250 tkm:n tarvisi sitä vaihtaa. Motonetissä olisi tarjolla ns. koteloineen 90€ ja jos haluaa jumpata vanhan kotelon irti, niin selviää 26€ halvemmalla. Jos vaihdan pumpun, niin ostan kyllä sen kotelomallin, niin pääsee helpommalla

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Touko 01, 2020 1:35 pm
Kirjoittaja Vauxi
Kyllä se putki aukee. Joskus kyllä on ollu jotkut putket niin lujaa että on pitänyt hajottamalla irroittaa. Senjälkeen joutuu tietty ostamaan uusia ylimääräisi osia. PSA konsernin vesipumpuista on opittu että aina pitää vaihtaa koteloineen päivineen jos semmonen on vahtoehtona. Ei yks eikä kaks mikä on jäänyt vuotamaan vaikka silmällä kaikki on jees kun on vaihtanut vain itse pumpun.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Touko 01, 2020 8:17 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Jep, päätin jo että ostan sen koko kotelolla olevan vesipumpun. Samalla kun jäähdytysjärjestelmä tyhjätään, niin vaihdan termostaatinkin kun on niin hyvin nyt esillä. Lämpömittari on näyttänyt tovin alakanttiin olevia lämpölukemia. Hydrauliputkeen käyn huomenna ostamassa 18 mm jarruavaimen eli avolenkkiavaimen ja varuiksi tavallisen 18 mm lenkkiavaimen jonka taivutan hieman että saa vääntövartta tarvittaessa lisää ja rälläköin pään auki avoavaimeksi.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: La Touko 02, 2020 7:49 am
Kirjoittaja Vauxi
Avoipäisissä lenkeissä on ongelmana se et ne plöijää kun joutuu käyttää voimaa kovasti. Mutta minkäs tekee.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Su Touko 03, 2020 4:54 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Kaupassa käyty ja remppa etenee hitaasti mutta varmasti. Päätin sitten vaihtaa vesipumpun myös sillä nyt on kaikki tarvittava esillä hyvin ja ei tarvitse sitten myöhemmin enää alkaa pulaamaan sen kanssa. Ja kun kerran jäähdytysjärjestelmän joutui nyt tyhjäämään niin ostin samointein myös uuden termostaatin, kun kissa on käynyt hieman alilämmöllä.

Oikeankokoinen avolenkkiavainkin tuli hommattua (oikein aito ja kallis Kamasa) mutta eipä auennut silläkään vaan pyörähti ympäri. Tämä korkeapaineputki on kierreholkilla kiinni semmoisessa isossa 22 mm mutteri murkulassa ja nimenomaan se kierreholkki pitäisi saada irti. Se murkula on myös kierteillä kiinni ohjaustehostimen pumpussa eli siitä pitää pitää vastaan 22 mm avaimella.

Kuva

Päätin kokeilla irtoaako se 22mm kantainen murkula irti tehostimen pumpusta että saa edes letkun irti ja pumpun vaihdettua. No, murkula aukesi helpommin. Yritin sitten kääntää murkulaa kiinni ja samaan aikaan holkkia auki, ideana että saisi lisää poweria aukaisuun. Vaan eipä riittäneet voimat. Eikä auennut.

Kun ei auennut, niin tuumaus- ja ruokatauon jälkeen jatkoin remonttia etukoiranluiden vaihdolla. Se sujui sentään kohtuudella, vain kuskin puolen alapään joutui vetämään rälläkällä poikki kun mutteri oli loppupäästä niin jumissa.

Nuo siis eilen ja tänään jatkui puuha. Tyhjensin ensin jäähdysjärjestelmän. Korjausoppaassa mainittu jäähnyttäjän tyhjennys proppu oli kyllä hyvin piilossa ja ahtaassa paikassa, mutta sain sen auki kuitenkin. Kun en tiennyt putoaako proppu kiinnityksestä vai jääkö se kokonaan avattuna vielä paikalleen, niin avasin sitä niin paljon kuin uskalsin. Neste vaan valui toooosi hitaasti pois, mutta lopulta valuminen loppui. Vaihdoin termostaatin, mikä oli varmaan koko rempan helpoin homma ja tarkastelin hieman vanhaa. Ei se ainakaan auki näyttänyt juminneen.

Koska tehostimen pumppu oli vielä tukevasti paikallaan, niin päätin seuraavaksi irrottaa pulttipyssyllä siitä hihnapyörän, koska uuden pumpun mukana sitä ei tullut. Sen jälkeen jatkoin pumppujen irrotuksella. Avasin sen murkulan johon korkeapaineletku tulee ja otin sen letkun ja holkin kanssa irti pumpusta. Irrotin tehostimen pumpun ja sen jälkeen vesipumpun. Vanhasta pumpusta piti ottaa irti yksi letkuliitos-osa (joka sittemmin paljastui Haynesin oppaan mukaan "oil temperature control thermostat" nimetyksi osaseksi, tuolloin en vielä sitä tiennyt) koska uudessa pumpussa ei sitä ollut.

Kuva

Kuva

Tuota osaa irrottaessani otin enin irti 8mm kannalla olevan kiinnityspultin, mutta osapa ei tahtonut irrota. Kurkkasin pumpun sisään ja huomasin jonkun jousihäkkyrän ja termostaatin ja näytti hieman siltä että siellä oli jotain muovikilkkeitä jotka pitivät osaa paikallaan. Puolihuolimattomasti sörkin sinnen varovasti ruuvarilla ja -boing- toinen muoviosa kimposi jonnekin mistä en enää sitä löytänyt ja irtosi toinenkin varovaisemmin. Sitten tajusin että ne pitivät termostaatin jousta ja se pitää paikoillaan itse termostaattia paikoillaan ja osa olisi vaan pitänyt nitkuttaa irti vähän miehekkäämmällä nitkutuksella sorkkimatta sinne sen kummemmin, tosin ensin osaa olisi pitänäyt kääntää neljänneskierros myötäpäivään, kun se muovosaa menee hieman kierteiseen uraan siellä pumpun rungossa. Tarvikepumpussa ei moisia ole, näemmä. Mutta, tajusin siis hajoittaneeni osan. Meinasi ruveta vituttamaan kunnes lukaisin pahimman kiukun laannuttaakseni Kissakulmaa jossa tekniikka osiossa osui seuraava keskustelu silmiin:
anjulou kirjoitti:Hei
Ongelma Jaguar X-type 2.0D vm 2006 lämpiävyys: Letkut ja paisuntasäiliö lämpimät, muttei kuumat ja auton lämpömittari tuskin nousee neulan leveyttäkään. Automaatti-ilmastointi, pyynti sisälle 30C, tuotto kojelautareunasuuttimesta mitattuna 32C vaikka pitäisi tietysti olla paljon enemmän. Mikä lämmityksessä vikana? Lisälämmitintä ei ole ja entinen omistaja, tuttavani, kertoi lämmityksen heillä toimineen ennen kuin seisoi vuoden vara-autona.

Jäähdytinnestettä on. Termostaatti on vaihdettu. Samoin lämpötila-anturi. Kakkostermari menossa vaihtoon. Osa, Jaguarin oma, on jo, mutta mistähän tuo mahtaa löytyä? Jossain britti Ford Mondeo-videossa se oli auton oikealla puolella heti flektien jälkeen aika lähellä öljyn mittatikkua. Jotain joutunee purkamaan edestä, että saa näkyviin, vai onko siellä päinkään? Tämä lienee salaista tietoa, ainakaan en ole löytänyt mistään ja korjaamokaverini kun kysyi sikäläiseltä paikalliselta Fordiltakin väittivät varaosatiskillä, ettei he tiedä kun ei Mondeossa sellaista ole (vaikka kyllä videossa youtube Ford Mondeo motor runs cool sellainen näkyy heti parin ensimmäisen minuutin aikana). Vika ei kaiketi voi olla paisuntasäiliön korkista kiinni (rikki (kahdessa osassa) ja uusi jo tilattu ja tullut muttei vielä haettu) vai voiko? Vikakoodit luettu, ei infoa niissä ainakaan Motomaatin versiolla.

Lisäehdotuksia ongelman ratkaisuun?
heri kirjoitti:Hei.

Toinen termostaatti on öljylle joka useimmiten jumittaa. Tunnetaan Ford MOndeo mk3 korisessa nimellä oil valve. Se pitää jäähdytinnesteet kylmänä jos jumissa. Omakohtaisesti kokeilleena voin suositella että haet Fordin tiskiltä vain alkuperäiset osat, harakirit toimi viikon. Alkuperäisillä termostaateilla nyt lämpömittari nousee karvan alta puolivälin ja testeri näyttää keskimäärin 88 astetta ajaessa. Alkuperäiset numerot Oil valve XS7Q6L635 AE, jäähdytysnesteelle XS7Q8575 AA.

Oli valven voi vaihtaa ilman imusarjan irroitusta kun sopivat avaimet etsii. Valve sijaitsee moottorin kyljessä edessä kun konepelti avattuna katsoo moottoria kohti, oikeassa reunassa vesiletkun kopan ja imusarjan välissä lohkossa. Riittää kun moottorin päällyskopan ottaa pois että pääsee käsiksi.
Nesteitä ei tarvitse ottaa pois, kiireesti vain pukkaa uuden termostaatin sisään ja katsoo, että alkaa kiertämään ja lisää jos tarvetta.
Tajusin että tuohan on se osa jonka rikoin. Ymmärsin myös, että tuo osa pitää samalla itseltäkin kuitenkin vaihtaa kun alilämpöä Jaggessa on ollut, semminkin kun nyt sen vaihto on helppoa. Eli kävi onni onnettomuudessa.

Osanumero ainakin täsmää:

Kuva

Ja se tulee tuohon isohkoon reikään minkä vieressä törröttää tuo 8 mm pultti.

Kuva

Kun jatkan remppaa niin täytyy niin voin siis näemmä asentaa uudet pumput paikoilleen ja lopuksi ennen tieltä purettujen osien paikalleen laittoa muljauttaa uuden osan paikoilleen ja letkut kiinni ja vettä pannuun. Toivotaan näin.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ma Touko 04, 2020 9:43 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Eilen laitoin vielä vesipumpun ja ohjaustehostimen pumpun hihnoineen paikoilleen. Holkkiliitos ei auennut vaikka oli kaveri apuna vääntämässä, kuumaa annettiin myös, mutta ei niin ei. Sitten sai asennus riittää.

Aamupäivällä kävin marmoritiskillä tilaamassa uuden "oil temperature control thermostat'in". Lupasivat keskiviikko iltapäiväksi, hintaa hieman yli 40€. Sitten ostin letkunpidikepihdit, koska halusin alkuperäiset ford-mallin kiristimet pitää, niillä kun harvemmin saa letkua rikki, toisin kuten aba'lla. Yhdistelin kaikki vesiletkut, lukuun ottamatta tietenkin sitä yhtä, mistä puuttui vielä osa. Ohjaustehostimen kanssa päätin ottaa harkitun riskin ja ruuvasin uudesta pumpusta sen "murkulan" irti ja kiinniitin paineletkun holkin ja vanhan murkulan kanssa kiinni uuteen pumppuun. Jos vuotaa, niin sitten pitää tilata uusi paineletku ja vaihtaa se. Sen saa korjaamo tehdä, sillä toinen pää on niin veemäisessä paikassa hammastangossa ettei mun hermo riitä siihen. Mutta jos pitää niin sitten mennään sillä. Nyt vaan odotellaan sitten. Huomenna tosin käyn vaihtamassa jo valmiiksi raitisilmasuodattimen uuteen, että jos auto on uuden osan saatuaan liikuntakykyinen, niin jää enää öljyn ja suodattimen vaihto jäljelle.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ti Touko 05, 2020 5:53 pm
Kirjoittaja Vauxi
Saman ikäisissä focucksissa on tehostimen paineputki semmoisella liitoksella että sitä ei kuulukkaan saada pois ehjänä. Niissä kun tehostimen pumppu laukee, on pakko ostaa myös paineputki. Tosin bensiinimoottori. Mut kuitenkin.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Touko 07, 2020 1:59 am
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Vauxi kirjoitti:Saman ikäisissä focucksissa on tehostimen paineputki semmoisella liitoksella että sitä ei kuulukkaan saada pois ehjänä. Niissä kun tehostimen pumppu laukee, on pakko ostaa myös paineputki. Tosin bensiinimoottori. Mut kuitenkin.
Kyllä tässä pitäisi saada se liitos auki.

Tilattu osa tuli keskiviikko iltapäiväksi kuten oli luvattu, joten ei kun asentamaan. Asennus ja purettujen osien kokoaminen sujui vailla isompia hermeja. Kun olin saanut kaikki nippuun, lukaisin korjausoppaasta varmuudeksi onko jäähdytysjärjestelmän täytössä jotain ilmaamista helpottavia niksejä. No oli. Heti eka oli että avaa vesipumpun päällä oleva ilmausruuvi ja pura sitä varten ilmanputsarikotelo pidikkeineen pois tieltä. Olin hieman, että häh? Mutta vilkaisu vanhaan lattialla lojuvaan entiseen vesipumppuun vahvisti infon, että siellä on ilmausrruvi. Jaahas ja taas purkuhommiin. No, purettua tarpeelliset pois edestä, ilmausruuvi auki ja nestettä säliöön. Reilun parin lirtan jälkeen alkoi ruuvinreiästä tulla nestettä. Ruuvi kiinni ja puhalsin paineilmalla ylivaluneita vesiä pois, mutta nesteen valuminen ei ottanut loppuakseen. Auto nosturilla ylemmäs ja havainto että jostain valuu. Katsoin ensin, että sen "oil temperature control thermostat'in" letkuliitos falskaas, mutta rätillä kuivattuani ja loput paineilmalla kuivattua, ei se vuotanutkaan. Kunnon megaledillä katsoin että vesipumpun vasemmanpuoleisen alakiinnitysruuvin luota valuu. Olisko jääny löysälle? Kiintoavain käteen ja kiristys, ei ollut. Tiiviste falskaa, jassoo.

En käyttänyt mitään liimaa tiivisteen kanssa, koska missään ohjeissa ei sitä neuvottu ja vanhaakin (metallista) tiivistettä poistaessani ei missään näkynyt liimajäämiä. Veikkaan että väliin on jäänyt jotain paskaaroskaa tai tiiviste on ottanut kipeää. Koska yöksi piti lähteä taas töihin, niin päätin pistää asennustyön tauolle ja mennä kotiin syömään. Otan loppuviikon vapaata ja asennus jatkuu torstain. Purkaa pitää koko paska, tosin nyt voi ohjaustehostimen ja vesipumpun ottaa yhtenä könttinä pois.

Saas nähä mitä tästä vielä tulee. Pitäisikö vetää ohuelti Hylomaria tmsv siihen tiivisteeseen vai ei? Kas siinä pulma.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Touko 07, 2020 8:50 pm
Kirjoittaja KariTalvio
Jos sen haluaa tehdä vain kerran, niin liima väliin.
Toi jäähdytysneste tulee käsittämättömän pienestä välistä mäelle, ei tarvitse olla kummonen naarmu tiivistettä poistaessa puukolla tai muulla tehtynä.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: To Touko 07, 2020 10:53 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Niinpä. Yleensä aina laitan liimaa väliin, mutta nyt tuli joku outo luottavaisuuden puuska :shock:

No, nyt on vesipumppu liimojen kanssa paikoillaan, mutta jännittävin vaihe on vielä edessä. Nimittäin se ns. koeponnistus :mrgreen:

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Touko 08, 2020 4:18 am
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
En tiedä tuliko turhaan heitettyä liimat sinne vesipumpun jalkaan. Nimittäin lyhyesti ja ytimekkäästi tarina meni sitten jatkossa näin...

Kun vesipumppu liiman ja tiivisteen kanssa oli mennyt yllättävän hyvin paikalleen, sujui loppu kokoaminen jo rutiinilla. Sitten vesipumpusta ilmausruuvi auki ja --- liri lori --- samasta kulmasta näytti vuotavan yhä. Meinasi itku päästä. En luovuttanut vaan tutkin kunnon valon kanssa pitkään ja hartaasti vuotoa ja lopulta havaitsin että itse asiassa isoin vuoto on tämän uuden "oil temperature control thermostat'in" kantturoilla eikä ehkä sittenkään tiivitseen jalan välistä. Annoin valua nesteet rauhassa pois kunnes se lopulta laantui. Sitten "oil temperature control thermostat" irti ja sitä tutkimaan. Osa oli identtinen vanhan kanssa, mutta loppujen lopuksi huomasin eroa uuden ja vanhan osan O-renkaassa. Vanhassa se oli siisti paksu ja tasainen ja täytti koko uran, uusi oli hieman kapoisempi ja kas, ihankuin joku pieni hiertymä tai kiertymä olisi siinä ollut. O-renkaat irti ja pöydälle tutkimaan. Lopputuelmana pistin vanhan osan O-renkaan uuteen osaan ja kiinni vesipumppuun. Ja kas! Vuotoa ei enää ollut.

En jaksa enempää kyllästyttää teitä pitemmällä loppustoorilla mutta tiivistettynä, lämmöt nousivat koneessa nyt normaaleiksi, vesi ja ohjaustehostimen öljyt pysyvät sisällä omissa kanavissaan ja koeajolla auto toimi hyvin. Ainoa miinus oli että EGR-putken toisen pään tiiviste (se paperinen) oli tiensä päässä ja korvasin sen tilapäisesti tiivistemassalla kunnes saan uuden kunnon tiivisteen. Huomenna vielä öljyn ja suodattimen vaihto.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Touko 08, 2020 8:07 pm
Kirjoittaja Vauxi
Ei kyllästytä. Se on sielunhoitoa niille muille ketkä taistelee ongelmien parissa että on niitä muidenkin autoissa. :lol:

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ma Touko 11, 2020 12:25 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Lopuksi vielä pari kuvaa päättyneen rempan tiimoilta.

Kuva

Työskentely olosuhteissa ei valittamista. Harrastetalli on pk-seudulla aika kallista lystiä, mutta tälläisissä hommissa hintansa väärti.


Kuva

Potilas kita auki.


Kuva

Uusi vesipumppu paikoillaan. Keskellä pumpun yläosaa ilmausruuvi, jolla järjestelmä ilmautuu vaivattomasti.


Kuva

Yleiskuva työmaasta, ohjaustehostimen pumppu ei vielä paikallaan, se tulee sovittaa tuohon vesipumpun akselin päähän. Oikealla näkyy termostaatti kotelo, joka on asentajaystävällisessä paikassa.

Seuraava työmaa on vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto ja uusien tiivisteiden asentaminen EGR-putken päihin, vanhat tiivisteet falskaavat ja antavat vikakoodia.

Huoltohistoriasta katselin, että tässä on vaihdettu noin 100 tkm sitten uusi imusarja, eli ei liene vielä ihan tukossa. Olen hieman harkinnut EGR:n tulppaamista, mutta... Koska hehkujen vaihtokin lienee kohta ajankohtainen, niin tsekkaan samalla kuin likainen tuo imusatsi on. Eli jos ei 100 tkm:ssä ole paljon töfnää kerännyt, niin laitetaan tuo tulppaus taka-alalle.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Ti Touko 19, 2020 12:20 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Vanja-eno kirjoitti:Seuraava työmaa on vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto ja uusien tiivisteiden asentaminen EGR-putken päihin, vanhat tiivisteet falskaavat ja antavat vikakoodia.
EGR-putken tiivisteet vaihdettu ja moottorin vikakoodi että vikavalo kuittaantui tällä. Vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto sujui myös ongelmitta, mutta vika ei korjaantunut sillä. Nyt vaihtui vikakoodi ja ilmoitus. En muista mikä se edellinen vikakoodi oli, mutta ei sanamuodon muistan ja se ei ollut sama kuin nyt. Eli nyt antaa:

C1310 -Häiriö vasemman etupyörän jarrun hydraulipaineanturin virtapiirissä

Eli tämä lienee käsitettävä siten, että siellä on nyt jossain joko liitoksessa ja tai johdossa tod. näk. vikaa kun anturi itsessään on uusi. ABS- ja luotoneson vikavalo palavat välillä molemma, valillä vain luistonesto ja välillä ei kumpikaan.

Lisäksi vikailmoituksissa myös

P1000 - OBD II, jakso kesken

Tuosta ei tarvine välittää kun leimalla ei vielä lueta vikakoodeja.

Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005

Lähetetty: Pe Kesä 05, 2020 1:02 pm
Kirjoittaja Eugene V. Craddock
Taitaa paisuntasäiliön pohjassa olla snadi halkeama, muttei kovin paha. Olen hieman seurannut paisarin nestepinnan tasoja ja se vajennut hiljakseen. Täytyy tutkia.

Lähdettiin sitten viime lauantaina lyhyelle pikalomalle telttailemaan. Piti ensin mennä korponnistamaan Kotkan leirintäalue, mutta lähdettiinkin Turun saaristoon kun lupasivat kaakonkulmalle viileämpää kuin Turun seudulle. Tukikohtana tuttu Sollidenin leirintäalue.

Kuva

Sunnuntai meni aurinkoa ottaessa ja Paraisten lähimaastossa ajellessa. Maanataina lähdettiin Nauvoon päin ja ajeltiin toista sataa kilsaa siellä ympäriinsä. Palattuamme Las Pargasiin ilmaantui varjo paratiisiin. Käväistessäni illemmalla keskustassa kaupassa, niin takaisin leirintäalueelle lähtiessäni kieltäytyi kissa tottelemasta virta-avainta. Virtaa riitti akussa mutta mitään ei tapahtunut. Kun edes solenoidi ei edes naksahtanut, niin tuumin olisko kyseessä klassinen solenoidijumi. Työkalut esiin ja ilmanputsari kotelo ynnä sen jalusta pois. Aikani tiirailtuani osui solenoidi näkökenttään. Pitkä hallitunkin varsi noin puolen sentin päähän solenoidista ja napakka isku vasaralla tunkin varren päähän. A vot ja taas starttasi. Toivoin hartaasti, ettei Kissa ei ottaisi tätä tavaksi, vaan kyseessä olisi hetkellinen häiriö. Mutta, tämä viimeinen lause oli sitten silkkaa toiveajattelua...

Seuraavana aamuna Kissa lähti käyntiin vaivatta, kuten ekalla pysähdyspaikallamme Kuusiston linnan raunioilla. Myös Piikkiön ABC:n pikapysähdyksen jälkeen pääsimme matkaan ongelmitta. Halikon Shellillä pysähdyimme syömään ja aikoessamme jatkaa matkaa, ei startti meinannut ensin pyörittää, mutta lopulta vaivalloisesti käynnistyi. Tummat pilvet alkoivat kerääntyä huolettoman ajelun taivaalle. Vihdin kirkonkylän kaffepaussilla sitten Kissa ei inahtanutkaan. Työkalut esiin ja normaalia solenoidijumppaa eli putsarinkotelo pois tieltä jne. Samalla aikaa parkkeerasi viereiseen ruutuun ystävällinen rouvasihminen, joka kyseli onko avuntarvetta? Kiitin ja totesin ettei ainakaan vielä. Kävi ilmi, että ko. rouvan perhekunnassa on ollut jokunen X-type ja paraikaa ykkösautona S-type, joten sympatiaa riitti meillekin :D Ruva poistui asioilleen ja annoin sitten tunkinvarsi vasara combolla napakat iskut startin perään että solenoidiin. Jo vain Kissa käynnistyi ja matka jatkui kotio asti.

Kotiin päästyämme purimme matkatavarat ja ajattelin siirtää Kissan pari metriä edemmäs autokatoksen varjoon. Vaan eipä inahatanutkaan. Annoin vekottimen jäähtyä hieman lisää ja sitten tein solenoidijumpan. Nyt naksahti solenoidi, muttei enää startti pyörinyt. Jassoo. No,koska lomalla ollaan ja rouvan Focus toistaiseksi toimii kohtuullisesti, niin ajattelin että olkoon siinä huomiseen, kokeillaan uudestaan kunnolla kylmänä. No eihän se seuraavanakaan aamuna inahtanutkaan ja sukelsin Googlen ihmeelliseen maailmaan. Sieltä heti Jaguar-palsta Kissakulman hausta löytyi kohtalontoveri ja oletettavasti syykin selvisi. Hänelläkin oli ohjaustehostimen pumppu vuotanut ja vaihtanut sen.
Linkki Kissakulman viestiketjuun

Eli summa summarum. Koska tuo tehostimen pumppu sijaitsee startin yläpuolella, niin sieltä vuotaneesta öljystä osa valuu väistämättä starttiin ja solenoidiin. Starttiin valuva öljy tuhoaa käämityksen. Tämä lienee mitä suuremmalla todennäköisyydellä tapahtunut myös minulle. Mitä tulee solenoidin kiukutteluun (mitä kohtaloteverilla ei ollut), niin otaksun että solenoidiin vuotanut öljy kerää aikansa pölyä joka jumittaa sitä kivasti. Tästä saan syyttää itseäni, sillä ajoin aika kauan tuolla vuotavalla ohjaustehostimen pumpulla. Joten heti jos huomaa vuodon, niin kannattaa se pumppu vaihtaa jos vuoto on sieltä.

Eilen kävin sitten jälleen luotto Speed-shopissani, josta yllättäen löytyi startti (made in Germany) suoraan hyllystä ja sopuhuntaan eli 135€. Joten kohtasillään kun aikaa löytyy niin menee startti vaihtoon.