Re: Eugenen X-tyypin kaasuöljykissa 2,0D vm 2005
Lähetetty: Ma Kesä 08, 2020 7:29 pm
Uusi startti paikallaan ja nyt starttaa taas sähäkästi. Urakka ei itsessään ollut kovin vaativa, mutta yhden asian pieni tökkiminen venytti urakkaa.
Purin startin poiston tieltä enemmän kuin ehkä olisi pitänyt, mutta nyt riitti näkyväisyyttä ja paremmin tilaa. Alapuolelta piti poistaa yksi alipainesolenoidi liittimineen että telineineen ja hieman siirtää letkuja sivuun. Yläpuolelta otin pois akun koteloineen, ilmanputsarikotelon putkineen ja EGR-putken. Hankalinta ei ollut startin irrotus vaan solenoidin päästä toisen virtapiuhan irrotus, jossa oli 10 mm mutteri pitämässä johtoa kiinni. Starin paikallaan ollessa tuntui tehtävä mahottomalta, joten irrotin ensin startin ja toisen solenoidille tulevan johdon ja käänsin startin perän kohti taivasta ja silloin sai mutterin helposti auki. Ajattelin olla näppärä ja kiinniitää tuon hankalan johdon vielä kun startti oli irrallaan, mutten katsonut ja ajatellut huolellisesti miten sen tein. Nimittäin kun sain sitten startin paikallee niin huomasin johdon olevan kiinnitetty niin, että sojotti aivan väärään suuntaan tehden oudon mutkan takaisin päin. En viitsininyt ottaa starttia enää irti vaan sain lopulta taiteiltua mutterin auki ja johdon irti, sekä käännettyä sen paremmin. Mutta sen 10 mm ohuen mutterin takaisin paikoilleen laittaminen on haastavaa. Oli nääs ahdas ja pimeä paikka johon ei saanut kunnolla suunnattua valoa. Lopulta sain mutterin paikoilleen kun tein pienen 10 mm hylsyyn roudariteipistä "pesän" johon upotin mutterin ja varovasti kiertelin sen paikoilleen. Loppu kasaus meni aika rutiinilla ja kun kaikki oli paikoillaan niin helpotuksen huokaus oli suuri kun koekäynnistys oli onnistunut.
Purin startin poiston tieltä enemmän kuin ehkä olisi pitänyt, mutta nyt riitti näkyväisyyttä ja paremmin tilaa. Alapuolelta piti poistaa yksi alipainesolenoidi liittimineen että telineineen ja hieman siirtää letkuja sivuun. Yläpuolelta otin pois akun koteloineen, ilmanputsarikotelon putkineen ja EGR-putken. Hankalinta ei ollut startin irrotus vaan solenoidin päästä toisen virtapiuhan irrotus, jossa oli 10 mm mutteri pitämässä johtoa kiinni. Starin paikallaan ollessa tuntui tehtävä mahottomalta, joten irrotin ensin startin ja toisen solenoidille tulevan johdon ja käänsin startin perän kohti taivasta ja silloin sai mutterin helposti auki. Ajattelin olla näppärä ja kiinniitää tuon hankalan johdon vielä kun startti oli irrallaan, mutten katsonut ja ajatellut huolellisesti miten sen tein. Nimittäin kun sain sitten startin paikallee niin huomasin johdon olevan kiinnitetty niin, että sojotti aivan väärään suuntaan tehden oudon mutkan takaisin päin. En viitsininyt ottaa starttia enää irti vaan sain lopulta taiteiltua mutterin auki ja johdon irti, sekä käännettyä sen paremmin. Mutta sen 10 mm ohuen mutterin takaisin paikoilleen laittaminen on haastavaa. Oli nääs ahdas ja pimeä paikka johon ei saanut kunnolla suunnattua valoa. Lopulta sain mutterin paikoilleen kun tein pienen 10 mm hylsyyn roudariteipistä "pesän" johon upotin mutterin ja varovasti kiertelin sen paikoilleen. Loppu kasaus meni aika rutiinilla ja kun kaikki oli paikoillaan niin helpotuksen huokaus oli suuri kun koekäynnistys oli onnistunut.