4.2SC V8 + 6hp26

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Rover v8 420hp
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 25, 2018 11:57 pm

4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Rover v8 420hp » Ke Helmi 28, 2018 10:08 am

Moi.

Uusi palstalla.

Kyseinen auto ei ole 100% jagge, mutta sukua suuresti. Kyseessä 2005 Range Rover Sport 4.2 Remmiahdetulla koneella ja ZF 6hp26 lootalla. Lantikka pajoilta loppuu tietotaidot, kuten myös vaihelaatikko/autokorjaamoilta. Autolla ajettu +156tkm.. Auto ei ole siis käynnyt yhdessäkään korjaamossa, muutakun puhelinkeskusteluiden välillä.

Eli pieneen ongelman ytimeen. Kun autolla lähtee ajamaan +16c tallista, se toimii hienosti kunnes vaihdelaatikon lämpötila nousee +31c, jonka seurauksena turbiinilukko menee regulated modeen, eli antaa luistaa turbiinin n:5% 60km/h vauhdissa/1300-1400rpm hujakoilla. Ongelmaksi tässä tulee kun turbiinilukko menee regulated modeen, moottorin kierrosluku mittari heijaa hivenen ~100rpm.
Tämä oire päättyy 99% joka ajokerta noin 500metrin jälkeen/24-30sekunnin kuluessa, tai kunnes vaihelaatikon lämmöt ovat käynneet +34c tuntumassa. Tämä 500m riittää nostamaan noi lämmöt tuonne.
Loota vaihtaa todella nätisti näin muuten ja tuon 34c jälkeen ei oireita esiinny tippaakaan. Tätä kierrosten heilumista ei esiinny peräkärryn vetämisen yhteydessä n:500kg. Eikä esiinny jos nostan ajonopeutta vastaavasti 5km/h niin ei mitään ongelmaa, Tai vastaava lasku ajonopeudessa poistaa yleensä ongelman.. Kaikki tapahtuu tasakaasulla.

Ostin auton reilun 7kk sitten ja oiretta en huomannut. Siinä vaihdoin huuhtelamalla tallissa itse laatikkoon Ravenolin 6hp öljyt, jonka jälkeen oire tuli käytännössä esille, samalla kyllä tosin alkoi pakkaskausi..
Autoon vaihdettu myös ZF alkuperäinen petinen öljypohja ja orkkis suodatin. Öljymäärä tarkastettu 30c lämpötilassa ohjeen mukaan. Moottorissa uudet sytytystulpat, uusi ilmansuodatin ja öljyt. Myös PCV venttiili on vaihdettu uuteen kun vanha oli jumissa. Bensatankkiin kaadettu forten fuel system cleaner. Millään ei ole ollut vaikutusta. LR virallinen testeri ei tarjoa päivityksiä lootaan/koneeseen. Ei vikakoodeja. Laatikkoon laitettu myös kokeeksi DR Tranny shdder fix ilman tulosta. Myös toista MAF:fia koitettu.

Oma testeri jolla voi myös auton koodata ja lukea pintaa syvemmälle, niin sillä seuratessa vaihdelaatikon/koneen toimintaa. Ei tule mitään järkevää esille. Turbiinilukon signaali pysyy 100% viivasuorana regulated modessa kuten myös täysin lukitussa closed modessa. Moottorin kierrosluku heijaa 70rpm tasakaasulla, turbiinin pyörimisluku pysyy 100% koko ajan samassa lukemassa (laatikkohan mittaa sisääntuloakselin lukemaa). Ulostuloakselin lukema pysyy 100% tasaisena, vain moottori heijaa. Esim 60km/h ajaessa, moottorin kierrosluku n:1400rpm,, vaihdelaatikko pyörii 70rpm vähemmän regulated modessa, mutta moottorin kierrosluku testerin mukaan pyrkii tippumaan samaan kuin laatikon lukema, ja sitten päästää sen nousemaan takaisin tuohon 70rpm erotukseen. Täysin lämpimänä toi erotus pysyy koko aika siinä 70rpm, kun kylmänä ne pyrkii olemaan identtiset sen 500m/30s/31-34c lämpötilassa.

Öljyjä näin jälkiviisaana tutkineena olen huomannut että Ravenolin öljyn viskositeetti on aika reilusti paksumpaa kuin ZF oman öljyn. Eli ZF omassa öljyssä viskositeetti on 40c lämpötilassa 26.8. Kun taas Ravenolin öljyssä se on 31.8. Tämähän on melkeen 15-20% paksumpaa tuossa lämpötilassa. Viskositeetti indeksi on ZF öljyssä luokkaa 151 ja Ravenolissa 179.

Voisiko tässä tulla eteen se että paksumpi öljy on huonompaa pumpattavaa kylmänä, ja täten öljynpaine jää pintakaasulla pikkusen heikoksi ja antaa kierrosten heilua kunnes saavuttaa oikean paineen lukon oikeaan lukkiutumiseen. Kuten aikaisemmin mainitsin orkkis öljyillä joilla ajoin reippaan 1000km, en tätä oiretta havainnut missään vaiheessa. Kun vastaavasti kuorman lisääminen (esim peräkärry perässä) vaatii enemmän vääntömomenttia koneelta, tämän pitäisi vastaavasti nostaa painetta vaihdelaatikossa.

Kierrosten heijaaminen esiintyy vakionopeus säädin päällä, jarrua painaessa, muttei Sport asennossa kun kierrokset nousee reilusti ylemmäs että oiretta ei esiinny muutenkaan niillä kierroksilla D päällä.
Eli kun kuormitus kasvaa oireet katoo. Mitä ymmärtänyt että jos turbiini luistaa, se pahenee lämmetessään kun öljy ohenee, ja toi Shudder fix hävittää yleensä turbiinin luiston aiheuttamat ongelmat. ja itsellä se ei auttant mitään.

Harkinnassa on tilata ZF alkuperäinen öljy. Netissä on jonkun verran keskusteluita kun esim Redlinen D6 öljy on aiheuttanut audeihin yms vastaavia ongelmia, ja orkkis öljy on korjannut tilanteen.

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4776
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Ke Helmi 28, 2018 10:45 am

Moi,
Tällä foorumilla tuota hieman käsitelty ja "surge" haulla löytyy jotain sekä googlesta sitten vaikka kuinka. Tuo laatikko 6hp26 omassakin ja kierrokset heijaa hiukan noin 60-70kmh vauhdissa kunnes moottorinlämpötila asettuu normaaliin käyntilämpöön.

Tätä asiaa tuli googlattua ja luettua aiemmin paljon. Esiintyy kaikissa merkeissä mihin askia laitettu.

Autoon vaihdettiin Redline D6 vaihteistonesteet ja merkkihuollossa vaihteiston adaptaatiopäivitys, mutta ei auttanut tuohon heijaukseen. "Lurch" poistui vaihteistonesteiden vaihdolla.
Juttuja luettua tämä heijausongelma oli jo täysin osassa uusissa autoissa aikoinaan. On hieman ärsyttävä "ominaisuus",
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

Rover v8 420hp
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 25, 2018 11:57 pm

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Rover v8 420hp » Ke Helmi 28, 2018 11:38 am

Kyllä oon koittanut lukee jo tota surge hommaa tällä palstalla ja maailmalla. Jaguaariinhan on vissiin mahollisuus tehä oikeen ohjelmistopäivitys. Jaguarin lootaan sen voi tehdä 2della tapaa. Eli testeri kysyy päivitysvaiheessa jotain että kumpaan paikkaan ajetaan uus softa. Näin sanoi Laatuvaunu mulle. Kuulemma 90% jaguaari korjaamoista ei tätä tiedä.. adaptaatioiden nollaus ei auttanut mullakaan. Tämähän ei ole päivitys.

Moottorin lämpeemisellä ei ole tekemistä tuon ns surgen kanssa omassa autossa. Vain laatikon lämpötila vaikuttaa. Sehän tässä ihmetytää miksi kaikki alkoi lootaöljyn vaihon jälkeen. Ja olisi ihan mielenkiinnosta kiva kuulla että moniko on laittanut orkkis öljyjä huollossa tuonne ja jatkuuko oireet. Moni on raportoinnut tarvikeöljyillä tuota ongelmaa. Omaa typeryyttäni säästin muutaman kympin aikanani öljynvaihossa. 15.6e maksaa zf oma öljy litralta. Redlined yms tarvikeöljyt on samassa hinnassa ellei jopa kalliimpia. Suomesta saa Lantikan omaa öljyäkin noin 17e litra..

Kauanko jaguaarissa toi ominaisuus kestää yleensä. Kilometrejä vai satoja metrejä

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4776
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Ke Helmi 28, 2018 11:46 am

Rover v8 420hp kirjoitti:Kyllä oon koittanut lukee jo tota surge hommaa tällä palstalla ja maailmalla. Jaguaariinhan on vissiin mahollisuus tehä oikeen ohjelmistopäivitys. Jaguarin lootaan sen voi tehdä 2della tapaa. Eli testeri kysyy päivitysvaiheessa jotain että kumpaan paikkaan ajetaan uus softa. Näin sanoi Laatuvaunu mulle. Kuulemma 90% jaguaari korjaamoista ei tätä tiedä.. adaptaatioiden nollaus ei auttanut mullakaan. Tämähän ei ole päivitys.

Moottorin lämpeemisellä ei ole tekemistä tuon ns surgen kanssa omassa autossa. Vain laatikon lämpötila vaikuttaa. Sehän tässä ihmetytää miksi kaikki alkoi lootaöljyn vaihon jälkeen. Ja olisi ihan mielenkiinnosta kiva kuulla että moniko on laittanut orkkis öljyjä huollossa tuonne ja jatkuuko oireet. Moni on raportoinnut tarvikeöljyillä tuota ongelmaa. Omaa typeryyttäni säästin muutaman kympin aikanani öljynvaihossa. 15.6e maksaa zf oma öljy litralta. Redlined yms tarvikeöljyt on samassa hinnassa ellei jopa kalliimpia. Suomesta saa Lantikan omaa öljyäkin noin 17e litra..

Kauanko jaguaarissa toi ominaisuus kestää yleensä. Kilometrejä vai satoja metrejä


Itsellä puhutaan muutamasta kilometristä ja vain 60-70kmh nopeudessa.

Ei varmaan tässäkään tapauksessa suoraan moottorin lämpöjen kanssa muuta yhteyttä, kun että samassa ajassa laatikko yleensä ilmeisesti lämpenee siten, että tuota heijaamksta kierrosluvussa ei enää esiinny.

Totta, että ei noissa vaihteistonestriden hinnoissa kannata alkaa säästämään ja alkuperäistä saa halvemmalla kuin Redlineä. Itse laitoin siksi, että uskon tuon Redlinen olevan laadukkaampi tuote. Alkuperäinen ZF 6HP olisi varmaan varmempi toiminnan kannalta, mutta eipä tuo nykyinenkään ole toiminut ongelmallisesti. Alkuperäisöljyn kanssa tuota esiintyi myös.

Tuntuu ostetulta ominaisuudelta :mrgreen:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

Rover v8 420hp
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 25, 2018 11:57 pm

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Rover v8 420hp » Ke Helmi 28, 2018 1:02 pm

Se mua vähän ihmetyttää että mitenkä noi tarvike öljyt voi täyttää ns luokitukset kun ne ei oikeesti ole sinnepäinkään samanlaisia.. Redlinen öljyn viskositeetti 40c lämpötilassa oli jotain 30.5. Tämäkin aika paljon paksumpaa kun orkkis 26.8.. Tuossahan huononee kylmäjuoksevuus kuiteskin aika paljon. Ja paksumpi öljy taas nostaa paineita korkeemmaksi. Mutta jos juoksevuus huononee minkä takia virtaus kuristuu. Niin voiko sen takia tapahtua paineen notkahdus ja joku paikka antaa luistaa tai jarruttaa..

Se että ravenolin sivulla lukee suositus tuolle 6hp öljylle että käy zf6hp lootiin. Tämähän ei tarkoita sitä että se on luokiteltu sinne..

Onko kukaan niikun perehtynyt että mikä laatikossa voisi aiheuttaa koneen humppauksen. Muutakun joku pwm modulaattori joka kontrolloi turbiinin luistoa? Tai sitten joku öljynpaineen aaltoilu? Oma testeri sanoo rytmiksi 1s välein tapahtuvan siniaalto muodon näköisen kierroslukukäyrän joka loppuu pikkuhiljaa tasaiseksi viivaksi.

Eihän auton moottorinkaan laiteta paksumpaa öljä sen takia että se on halvempaa tai saatikka talveksi..

Ja miten käy käytetylle automaattiloota öljylle viskositeetin suhteen. Toiset sanoo että se paksunee kun pakoista yms kitkapinnoista lähtee tavaraa aina mukaan niin se musta litku nostaa ns viskositeettiä..

Major
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Major » Pe Maalis 02, 2018 8:45 am

Minulle kävi sama XJ8:n kanssa eli öljynvaihdon jälkeen alkoi heijaamaan noita kierroksia kunnes lämpeni. Alkoivat jo ehdottelemaan turbiinin vaihtoa mutta loppujen lopuksi Hollolan kaverit kertoi että ensin kannattaa käyttää valtuutetussa huollossa ottamassa vaihteiston lämmityksen toiminta pois. Siis ihan ohjelmoitu juttu että kylmänä vaeltelee kierrokset. Pois sitä ei saa kuin valtuutettu korjaamo jolla yhteys tehtaan palvelimiin, tarvitsee jonkun koodin. Homman hoiti käyttöauto Jyväskylässä muutamalla kympillä eikä sen jälkeen ole vaeltanut. En tiedä onko Rangessa sama juttu mutta kannattaa kysellä koska sama kombinaatio autossasi kuin minulla.
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003

Ode
Viestit: 414
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Ode » Pe Maalis 02, 2018 11:31 am

Major kirjoitti:Minulle kävi sama XJ8:n kanssa eli öljynvaihdon jälkeen alkoi heijaamaan noita kierroksia kunnes lämpeni. Alkoivat jo ehdottelemaan turbiinin vaihtoa mutta loppujen lopuksi Hollolan kaverit kertoi että ensin kannattaa käyttää valtuutetussa huollossa ottamassa vaihteiston lämmityksen toiminta pois. Siis ihan ohjelmoitu juttu että kylmänä vaeltelee kierrokset. Pois sitä ei saa kuin valtuutettu korjaamo jolla yhteys tehtaan palvelimiin, tarvitsee jonkun koodin. Homman hoiti käyttöauto Jyväskylässä muutamalla kympillä eikä sen jälkeen ole vaeltanut. En tiedä onko Rangessa sama juttu mutta kannattaa kysellä koska sama kombinaatio autossasi kuin minulla.


Tuo on hyvä tietää, eli ohjelmoinnin muuttamisen mahdollisuus.

En tosin mitenkään usko heijaamisen olevan tarkoituksellista, vaan seurausta jonkin paikan kulumisesta tai anturin näyttämän pienoisesta muuttumisesta ajan myötä. Tarkoituksellista varmasti on tasainen luistatus öljyn lämmittämiseksi, mikä syystä tai toisesta ajan ja iän myötä muuttuu tyypillisesti ees-taas seilaamiseksi.

Samaa esiintyy omassanikin, mutta toistaiseksi tranny fixin teho on vielä pitänyt ja auto myös on lähes aina tallilämmin liikenteeseen lähdettäessä ja siten ehtii lämmetä riittävästi ennen kuin tulee ajotilanteita, joissa heijaamista kylmempänä saattaisi esiintyä.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4776
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Pe Maalis 02, 2018 6:59 pm

Rover v8 420hp kirjoitti:Se mua vähän ihmetyttää että mitenkä noi tarvike öljyt voi täyttää ns luokitukset kun ne ei oikeesti ole sinnepäinkään samanlaisia.. Redlinen öljyn viskositeetti 40c lämpötilassa oli jotain 30.5. Tämäkin aika paljon paksumpaa kun orkkis 26.8.. Tuossahan huononee kylmäjuoksevuus kuiteskin aika paljon. Ja paksumpi öljy taas nostaa paineita korkeemmaksi. Mutta jos juoksevuus huononee minkä takia virtaus kuristuu. Niin voiko sen takia tapahtua paineen notkahdus ja joku paikka antaa luistaa tai jarruttaa..

Se että ravenolin sivulla lukee suositus tuolle 6hp öljylle että käy zf6hp lootiin. Tämähän ei tarkoita sitä että se on luokiteltu sinne..



Eihän auton moottorinkaan laiteta paksumpaa öljä sen takia että se on halvempaa tai saatikka talveksi..

.


Moi,
Juu, Redline D6 viskositeetti +40 on 30.7 ja Lifeguard 6 :ssa se on 26.8. Huomioitavaa tietty se, että Redline D6 pourpoint on -60 ja Lifeguard 6:ssa -51. 100 celsius asteessa Redline D6:ssa 6.4, Lifeguard6 100 asteen viskositeettia en löytänyt. Arvelisin, että talvella pakkasasteissa viskositeetti todennäköisesti hyvinkin samaa luokkaa käynnistettäessä tuon jäätymispiste eron vuoksi. Tosin dataa ei ole vertailla noiden viskositeetteja eri lämpötiloissa kuin ilmoitetut, joten arvailujennvaraan jää esin viskositeetti -15 näiden välillä. Uskoisin, että aika lähellä toisiaan.

Miksi itse valitsin alkuperaisnesteen Lifeguard 6 sijaan Redline D6 on puhtaasti se, että Lifeguard on mineraaliöljy joka kehitetty 2000 luvilla. Redline täyssynteettinen nykyöljy. Näillä perusteilla itse valitsin, muut valitsevat muila perusteilla, mikäli eivät alkuperäisnestettä valitse. Tokihan mikäli tuota kierrosten humppaamista ei tapahtuisi alkuperäisnesteillä niin valinta voisi olla toinenkin.

ZF ei ole tosiaan muille tuotteille antanut hyväksyntäänsä kuin omaan nesteeseen, joten muilla luokitukset ovat itse annettuja.
Vaihtoehtoja http://www.jaguarforum.com/showthread.php?t=81862&s=01e0f8ddae9c31636f14a9394e22c957
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

Rover v8 420hp
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 25, 2018 11:57 pm

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Rover v8 420hp » Su Maalis 04, 2018 11:38 pm

Joo.

Yleensähän se ei riitä että asiat ovat likelle oikeita. 5.6 taitaa olla zfn öljyn viskositeetti 100c.
Olen itse ymmärtänyt ja brittiläiset laatikkofirmatkin sanoneet minulle että toi laatikko on säädetty todella tiukoille toleransseille ja juurikin zf omalle öljylle.. Ettei enään mennä 4hp laatikon tuuman toleranssilla. Nyt mennään 6hp:n millin toleransseilla. Lifequard 6 purkin kyljessä lukee kyllä synteettinen.. Toi redlinen kamakin on prosenttuaalisesti aika paljon paksumpaa 40c. Tyyliin joku 15%.. Liqui moly atf1800 taitaa olla likimpänä oikeeta tarvikeöljyistä..Ellei motocraftin mercon sp öljyä oteta mukaan kun se on tehty fordin tekemälle 6hp kopiolle..

Land Roverin maahantuojan Antti Karhu sanoi ettei lantikassa pitäs olla vastaavaa softaa kun jagessa. Onhan lantikassakin lämmitys ohjelma joka antaa laatikon luistaa 200rpm sinne 31c öljyn lämpötilaan. Sen jälkeen loppuu lämmitys ja loota antaa turbiinin luistaa about 5% kunnes nopeus on riittävä ja lukkiutuu täysin 0rpm luistolle. Mutta omassa toi luisto tuntuu olevan enempi 0rpm tuossa regulated modessa kun se kytkeytyy kylmän jälkeen ensimmäisen kerran.. Eli testerin lukemien mukaan pääteltynä luistoa pitäisi lisätä kylmällä öljyllä.. Ni sen takia mielessä ollut että paksumpi öljy nostaa painetta ja lukko puree liikaa...
Tilasin orkkis öljyn 12l hintaan 15.6e/litra kotiovelle.. Tulee ens viikolla. Oli hyötyä tai ei. Saapahan ainakin tuplahuuhtelun laatikkoon joka oli mielessä jo ennen ravenolin vaihtoa että tilaanko toisen satsin kun uus öljy pesee aina.. Ja mielenrauha siitä että takuulla oikee öljy, jos sattuisikin toimimaan..

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4776
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Ma Maalis 05, 2018 3:36 pm

Moi,
En tiedä mitä ZF Lifeguard 6 pullossa lukee, mutta datasheetissä se on luokiteltu mineraaliöljyksi.

Lifeguar 6 Safety Datasheet, kohta 2:

"Chemical nature:
Mineral lubricants, Additives"

https://cdn.opieoils.co.uk/msds/ZF/ZF-Lifeguardfluid-6-ATF-MSDS.pdf

Eipä siinä että pilkkua haluaisin viilailla, mutta näin muistelin silloin lukeneeni, kun piti valita neste omaan vaihteustoon.
Ilmoittele toki, mikä vaikutus alkuperäisellä nesteellä on toimintaan.

Ystävällisin terveisin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

Ode
Viestit: 414
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Ode » Ma Maalis 05, 2018 4:15 pm

kissaeläin kirjoitti:Moi,
En tiedä mitä ZF Lifeguard 6 pullossa lukee, mutta datasheetissä se on luokiteltu mineraaliöljyksi.

Lifeguar 6 Safety Datasheet, kohta 2:

"Chemical nature:
Mineral lubricants, Additives"

https://cdn.opieoils.co.uk/msds/ZF/ZF-Lifeguardfluid-6-ATF-MSDS.pdf

Eipä siinä että pilkkua haluaisin viilailla, mutta näin muistelin silloin lukeneeni, kun piti valita neste omaan vaihteustoon.
Ilmoittele toki, mikä vaikutus alkuperäisellä nesteellä on toimintaan.

Ystävällisin terveisin.


Piti ihan katsoa kuvia netistä ja purkin kyljessä näyttää lukevan (nykyään?) täyssynteettinen. Olisiko muutettu? Tai sitten onko tässäkin jokin nimikikkailun paikka kuten Asesulfaami-K:ta ei tarvitse kirjoittaa auki sisällysluettelossa jos sen käyttötarkoitus ei ole makeuttaa, vaan toimia "arominvahventajana". Eli voidaan myydä täysksylitolina, vaikkei sitä olekaan. :roll:

Jäi vähän oikoluku kesken, mutta varmaan viestin pointti paljastuu; eli monen mielestä ei-toivottu aine voidaan jättää pienelle huomiolle kun sille keksitään uusi käyttötarkoitus.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4776
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Ma Maalis 05, 2018 4:34 pm

Ode kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Moi,
En tiedä mitä ZF Lifeguard 6 pullossa lukee, mutta datasheetissä se on luokiteltu mineraaliöljyksi.

Lifeguar 6 Safety Datasheet, kohta 2:

"Chemical nature:
Mineral lubricants, Additives"

https://cdn.opieoils.co.uk/msds/ZF/ZF-Lifeguardfluid-6-ATF-MSDS.pdf

Eipä siinä että pilkkua haluaisin viilailla, mutta näin muistelin silloin lukeneeni, kun piti valita neste omaan vaihteustoon.
Ilmoittele toki, mikä vaikutus alkuperäisellä nesteellä on toimintaan.

Ystävällisin terveisin.


Piti ihan katsoa kuvia netistä ja purkin kyljessä näyttää lukevan (nykyään?) täyssynteettinen. Olisiko muutettu? Tai sitten onko tässäkin jokin nimikikkailun paikka kuten Asesulfaami-K:ta ei tarvitse kirjoittaa auki sisällysluettelossa jos sen käyttötarkoitus ei ole makeuttaa, vaan toimia "arominvahventajana". Eli voidaan myydä täysksylitolina, vaikkei sitä olekaan. :roll:

Jäi vähän oikoluku kesken, mutta varmaan viestin pointti paljastuu; eli monen mielestä ei-toivottu aine voidaan jättää pienelle huomiolle kun sille keksitään uusi käyttötarkoitus.

O


ZF omilta sivuilta Data sheetissä Chemical nature:https://aftermarket.zf.com/go/en/aftermarket-portal/passenger-cars-and-lcv/spare-parts-and-products/oil-and-oil-change-kits/
"Synthetic base oil and additives.
Highly refined mineral oil.

The highly refined mineral oil contains <3%
(w/w) DMSOextract, according to IP346.
The highly refined mineral oil is only pre-
sent as additive diluent."

Eli ilmeisesti mineraaliöljyä käytetään vain lisäaineiden jatkoaineena/laimenteena. Kunka paljon, en tiedä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-

Rover v8 420hp
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 25, 2018 11:57 pm

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Rover v8 420hp » Ma Maalis 12, 2018 3:29 pm

Öljyt vaihettu. En nollannut adaptioita kun vaihteen vaihtuminen meni entistäkin sivistyneemmäksi. Emäntäkin sano vänkärin paikalta ettei huomaa enään että vaihe vaihtuisi. Eise ravenolillakaan huono ollut. Mutta nytten entistäkin parempi jos emäntäkin sanoo niin.. :) Ja sporttisessa ajossa ehkä nopeampi vaihto..

Itse vaivaa se ei poistanut näillä näkymin. Tosin nyt lämpee öljyt sen verta nopeempaa että tulee liikenneympyrä eteen joka katkasee pahimmoikseen tuon humppaamisen ja siitä poistuessa ei juurikaan oiretta ole. Joko lämmennyt ulkoilma nostaa lootan lämmöt nopeempaa. Tai ohuempi öljy lämpenee nopeempaa..
Pitänee koittaa vielä ajella ja katsoa onko parannusta yhtään.

Ravenoli oli jo ottanut väriä. Ei voi sanoa täysin puhtaaksi. Ekalla huuhtelukerralla jäi varmasti vanhaa öljyä turbiiniin joka värjäsi öljyn. Nyt orkkis öljy oli täysin puhasta kun jäähyttimen menoletkusta sitä ajoin ulos auton käydessä. 11.65l meni öljyä ja 12l oli.. Täpärälle meni.

Liekö humppaaminen sitten ominaisuus joka tulee ulos jos tulee. Jännä homma kun ennen öljynvaihtoja en tuota vikaa huomannut.

Osaako kukaan sanoa kun eräs korjaamon ukko joskus sanoi että jos moottorin vääntömomentti heittelee kun toi vika päällä. Siitä voisi päätellä onko vika moottorin puolella vai laatikon.. Eli toi vääntömomenttihan lasketaan moottorin kierroksista ja ilmamäärästä. Ja testeri näyttää sitten arvon x Nm tai prosentteja yms. Itselläni toi vääntömomentti heittelee juuri kun humppaus on päällä. Ei paljoa, noin 5-10Nm. Ja tasaantuu samaa kyytiä kun humppaus loppuu. Eli voiko tosta jotain päätellä?

s1jviita
Viestit: 275
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja s1jviita » Ti Maalis 13, 2018 2:21 pm

Tuo lisäaine pitää aina lisätä kun ZF laatikoihin öljyjä vaihdetaan kun vanhojen öljyjen mukana pääsee kitka-aine poistumaan ja tuo aine tuo kitkan takaisin. Kaikkiin 6v Jaguareihin ja Bemareihin olen tuon laittanut ja kaikissa on humpat loppuneet tyystin.

https://vaihteistokauppa.fi/product/297 ... udder-fixx
Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12 | Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096

Rover v8 420hp
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 25, 2018 11:57 pm

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Rover v8 420hp » To Maalis 15, 2018 10:30 pm

Tuo lisäaine poistaa turbiinin lukkokytkimen kitkapinnoista lasittumaa.. Eise mitään korjaa. Vaan piillottaa oikean vian joka nykypäivänä on ongelma näitä romuja ostaessa. Oikealla öljyllä tuota lisäainetta ei teoriassa tarvi kun se on siinä öljyssä.

Itsellä tuosta ei ollut mitään hyötyä. Eli se kertoo ettei turbiinissa itsessään ole vikaa. Ennemminkin ohjauspuolella se vika on..

Kaverin 05sessa Bmw 530Dssä sama ongelma kun mulla. Ilmenee vaan talvella vakionopeussäädin päällä n:70km/h nopeudessa. Poistuu kun lämpee ja kesällä ei humppaa. Sielläkin toi lisäaine ja ei iloa..

Se on vaan kuluneen turbiinin lukkokytkimen lisäaine. Ihan turha kunnossa olevassa askissa.

Zamppa
Viestit: 37
Liittynyt: To Tammi 25, 2018 10:41 am

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Zamppa » To Maalis 15, 2018 10:51 pm

Mersuissa yleinen vastaavan ongelman syy on KYB-venttiili/solenoidi. Aikanaan AMG:n tuon vaihdoin ja humppaaminen loppui sillä. Onkohan näissä zf:n laatikoissa vastaava ohjaus?

Janlob
Viestit: 11
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Janlob » Ti Huhti 10, 2018 5:05 am

Rover v8 420hp kirjoitti: 15.6e maksaa zf oma öljy litralta.


Mistä löytyy tuohon hintaan?
-11 XF 3.0 DS

Rover v8 420hp
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 25, 2018 11:57 pm

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Rover v8 420hp » Ma Huhti 16, 2018 9:08 pm

Rengasonline myy tohon rahaan öljyy..

Toinen on tää. Mut loppunut näköjään.
https://www.moottorioljy24.fi/Automatii ... p-OIL-1890

Täytyy sanoo että on kyllä mystinen humppaus. Nyt kun ulkoilma lämpenee niin oireet ovat poissa.. Tänään oikeen varta vasten töpseli kiinni ja testiajolle niin ei humpannut.
Muutamana päivänä huomannut jo moista että +5c ulkoilman lämpötilassa ei ainakaan moista esiinny.. En tiedä onko sattumaa että nyt on jakso ettei oireile. Vai korjaako joku anturi nyt tietonsa oikein? Talvella kävi muutamaan otteeseen mielessä voisiko imuilma olla niin kylmää että anturi ei rekisteröi sitä oikein kun se otetaan suoraan lokasuojan kyljestä. Ja testeri näyttää vain imusarjassa olevan lämpötilan joka on aina plussan puolella kun moottori lämpee. Oli pakkasta sitten -25c niin imusarjassa oleva anturi näyttää 7c plussaa hetken kuluttua kun on ajannut.. Maffista ei saa lukemia testerille lämpötilan suhteen..

Taas seurantaan..

Hasa
Viestit: 58
Liittynyt: To Heinä 10, 2014 1:34 am

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja Hasa » Ti Huhti 17, 2018 7:17 pm

Rover v8 420hp kirjoitti:Kyllä oon koittanut lukee jo tota surge hommaa tällä palstalla ja maailmalla. Jaguaariinhan on vissiin mahollisuus tehä oikeen ohjelmistopäivitys. Jaguarin lootaan sen voi tehdä 2della tapaa. Eli testeri kysyy päivitysvaiheessa jotain että kumpaan paikkaan ajetaan uus softa. Näin sanoi Laatuvaunu mulle. Kuulemma 90% jaguaari korjaamoista ei tätä tiedä


Itsellänikin hiukan välillä seilaa, ja tuli juuri hommattua Creader Pro 229-testeri, jolla pitäisi pystyä tekemään kaikenmoisia temppuja. Mahtoiko tuo ohjelmistopäivitys olla jotenkin testerille ladattuna ensin, vai kuinka? Ja nimenomaan pitää käynnistää jonkinlainen päivitys?
"Mirri" Jaguar XJR 2003

Avatar
kissaeläin
Viestit: 4776
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4.2SC V8 + 6hp26

ViestiKirjoittaja kissaeläin » Ti Huhti 17, 2018 8:10 pm

Hasa kirjoitti:
Rover v8 420hp kirjoitti:Kyllä oon koittanut lukee jo tota surge hommaa tällä palstalla ja maailmalla. Jaguaariinhan on vissiin mahollisuus tehä oikeen ohjelmistopäivitys. Jaguarin lootaan sen voi tehdä 2della tapaa. Eli testeri kysyy päivitysvaiheessa jotain että kumpaan paikkaan ajetaan uus softa. Näin sanoi Laatuvaunu mulle. Kuulemma 90% jaguaari korjaamoista ei tätä tiedä


Itsellänikin hiukan välillä seilaa, ja tuli juuri hommattua Creader Pro 229-testeri, jolla pitäisi pystyä tekemään kaikenmoisia temppuja. Mahtoiko tuo ohjelmistopäivitys olla jotenkin testerille ladattuna ensin, vai kuinka? Ja nimenomaan pitää käynnistää jonkinlainen päivitys?


Taitaa olla mahdollista vain maahantuojan softalla tuo päivitys.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa