X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

Minulla on v. 1996 X300 "päivittäisessä" ajossa, myös talvella. Tässä päivänä muutamana etupyörän laakeri kerta kaikkiaan hirtti kiinni kesken ajon kesken lomailun maakunnassa. En ollut havainnut aiempaa laakerin ääntämistä (eikä kulossakaan pitäisi olla pahempaa vikaa), joten vika tuli puskista. Auto oli katsastettu syyskuussa, eikä katsastajakaan kiinnittänyt asiaan huomioita. Auto on ollut minulla yli 5 vuotta ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun se todella jätti tielle kesken matkan.

Sattumukselle tuli hintaa seuravasti: hinaukset 243 €, laakeri 75 € ja olka-akseli 75 €(molemmat Brittiosasta), korjaamon lasku 234€, yht. siis yli 600 €. Pikkukaskon, joka olisi korvannut hinauksen, olin kuukausi sitten irtisanonut "tarpeettomana". Aloin ensimmäistä kertaa miettiä vakavammin, onko tämän ikäisellä autolla ajamisessa mitään järkeä, kun mikään pakko ei olisi.

Pyöränlaakereille ei kai ole olemassa mitään vaihtoväliä, vaan niitä vaidetaan käsittääkseni tarpeen mukaan. Olen aina ajatellut, että kuluman kuulee kyllä korvallaan tai esim. katsastuksessa asia otetaan esiin kun rengasta heilutellaan, mutta nyt en kyllä kuullut etukäteen sitä, että laakeri on hajoamassa. Pahimmillaan vika on vaarallinenkin, jos laaekeri hirttää kiinni kovassa vaudissa ja heittää auton vastaantulevan kaistalle.

Kiinnostaisi myös tietää, mikä on vanhin vuosimalli, joka tätä palstaa lukevilla on säännöllisessä talviajossa?
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
Jagge Jäyhä
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 06, 2019 1:08 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja Jagge Jäyhä »

Minulla oli hiljattain S-typessä laakeri ongelma joka ilmeni voimistuvana vonkumisena. Eipä ole ensimmäinen auto jossa tuli laakerivika. Onneksi ne kaikki ovat antaneet äänensä kuuluville ennen rikkoontumista. Löyhä aasinsilta tarinaan... olin 90-luvulla Valmetilla ( paperikoneet) kunnossapitotöissä ja monenlaista laakerivikaa sattui kohdalle. Joku laakeri stoppasi äkillisesti ja toinen taas ilmoitti itsestään automatiikan kautta. Jaguaarin laakerit tulee joltain massavalmistajalta mutta uskon että ovat laadukkaalta. Laakerilla ei tosiaan ole "parasta ennen päivää"
Fiat 600 vm 1971 ( v. 1977-1979)
Muutamia muita (v. 1979-2019)
Jaguar S-type 2.7D vm 2007 ( v. 2019- ja eteenpäin)
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Ursus arctos kirjoitti:Minulla on v. 1996 X300 "päivittäisessä" ajossa

Aloin ensimmäistä kertaa miettiä vakavammin, onko tämän ikäisellä autolla ajamisessa mitään järkeä, kun mikään pakko ei olisi.
Mielipiteeni "vanhoilla " autoilla ajamiselle: tottakai on järkeä. Vaikka uudempi auto ei suoraan ole oikotie onneen niin vanhemmilla ajaminen vaatii ehkä enemmän valmistautumista mahdollisiin ongelmiin.
Mielestäni vertailu vanha vs uusi kulminoituu siihen kuinka paljoan osaa / pystyy tekemään itse tai kaverien avustuksella.

Äkkinäisiin vikoihin ei ihan aina pysty valmistautumaan vaikka kuinka yrittäisi. Niitä voi kyllä tulla uudempiikin autoihin. Meidän taloudessa käyttöautot ovat 90-lukulaisia, 535tkm ja 315tkm ajettuina, eikä ole tullut mieleenkään vaihtaa uudempiin. Pidän arvoasteikossani todella korkealla sitä tosiseikkaa että noita kumpaakaan ei pysäytä mikään kertarysäyksenä tuhansia maksava vika.

Ajakaa ihmiset vanhemmallakin kalustolla jotta tiet eivät täyttyisi inhottavilla uusilla muotipölynimureilla.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

oliko muuten minkäverran kilsoja takana ennen laakerin hajoamista?
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Avatar
Miuku
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2017 10:49 pm

Re: X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Mulla on 2008 x-type, kilometrejä takana vajaa 120000. Nyt apparin puolen takalaakeri huutaa hoosiannaa. Korjaamolle maanantaina.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tuli tuossa mieleen XJS:n laakereista. Onko X300:ssa vielä perinteiset "irtolaakerit", ainakin nopean tarjonnan katsomisen perusteella olisi? Nämähän saa tuhottua sillä että kiristää ne liian kireälle, en osaa ko.autoa ja sen sielunelämää tuntematta luennoida sen tarkemmin mutta kartiorullalaakeri tarvitsee pienenpienen käyntivälyksen. Ei toki mitään klonksumista mutta sellainen pakettilaakerin tapaan kireälle vetäminen tuhoaa nämä.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Mulla XJ 08 ja kuskin puoleinen takapyöränlaakeri tuli tiensä päähän 156000km.
Pientä ääntä piti jo noin 20tkm sitä ennen, mutta en osannut paikallistaa äänen aiheuttajaa.
Kuulosti lähinnä niinkuin rengasmelu olisi kasvanut samalla lailla kuin ovitiivisteen kovettuessa.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja matsu »

X300:ssa on sekä etu- että takapyörissä kartiorullalaakerit. Ainakin edessä laakereiden vaihto on helppo ja osat ovat edulliset. Usein katsastusmies huomattaa, että ovat hieman liian väljällä. En ole raaskinut niitä välyksettömiksi kiristää. Tosin nyt viime kerralla kiristin välyksen kokonaan pois, mutta en yhtään yli.

Muistaakseni Jaguarin huolto-ohjelmassa etupyörien laakerit tulisi irrottaa, pestä ja rasvata jotain 60 tkm välein !!! No, harva sellaista tekee, ehkä joku tosi harrastaja. Samalla kun laakerit ottaa pöydälle, ne vaihtaa jo uusiin. Tosin, huolto-ohjetta noudattamalla laakerit varmaan kestäisivät ainakin 300 tkm.

Takapyörien laakerit kiristetään esijännitykseen. Tuntuu hurjalta, mutta kai se esijännitettykin laakeri kestää, kun se on oikein mitoitettu ja pyörä ei takana kääntyile samaan tapaan kuin edessä.

On varmaankin tosi harvinaista, että laakeri hajoaa ilman etukäteisääntelyä. Ehkä kyseessä on halpislaakeri ja/tai materiaalivika.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
TStoor
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2020 2:44 pm

Re: X300:n pyöränlaakeri leikkasi kiinni

Viesti Kirjoittaja TStoor »

Saman suuntainen ongelma (X300 vm 1996 ajettu 130.000 km), eli vasenetulaakeri "räjähti"/leikkasi kiinni ihan kunnolla kesken ajon. Sain ajettua huollon pihalle just ja just. Olisi varmaan kannattanut ottaa hinaukseen. Napa meni varmaan samalla soikeaksi. Muita ongelmia/vikoja ei havaittu tämän räjähtämisen yhteydessä. Etulaakerit kiristetty viime vuoden syksyllä ja pientä klappia oli tässä kyllä. Mutta joo oli kokemus kertakaikkiaan. Ei varoitusta, vinkumista mitään kunnes sitten asia ole selvä. Karaasi hoiti tyylikkäästi navan ja uuden laakerin asennuksen ja kuntoon.
Vastaa Viestiin