x308 kevään rojektit ja ongelmat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Kesä 14, 2020 4:17 pm

Huomasin interwebbiä selatessani että jakken cd vaihtajan makasiini on sama kuin mersussa, mikä olikin ikäänkuin jo tiedossakin. Otin kuvan esiin mersun makasiinistä ja pamahti mieleen että mähän oon nostanut kaappiin käyttö volvosta vaihtajan päivineen. Ikäkausi kun on abaut sama niin oiskohan sama makasiini. No sehän oli.

Läppäsin makasiinin täyteen levyjä ja eiku koittamaan. Makasiini lumpsahti sisään kuten pitääkin ja jäi sinne eikä tapahdu mitään. Radio ei ilmoita että makasiini tyhjä tai se puuttuu. Riipasin sitten vaihtajan irti kotiin pöydälle. Nostin kaapista 2000 luvun puolelta olevan Alpinen hifi 1din mankan jossa on myös ai-net liitäntä. Sillä sain sähköt vaihtajaan ja sehän lähti heti inisemään ja ruksuttamaan. Tietenkin koska soitin ei ole jaguar brändätty niin ohjelmat eivät ymmärrä toisiaan. Ei auttanut kuin virittää palasina oleva auton oma alkuperäinen radioltaan rikki oleva soitin miten kuten läjään ja siitä johto vaihtajaan. Hetken ininän ja ruksuttelun jälkeen soitin ilmoitti että ei levyjä vaikka siellä 6 on.

Ei muuta kuin kansi auki ja testailemaan. Kävi ilmi että koneisto ei vedä levyjä ollenkaan makasiinista ulos vaikka kelkka pysähtyykin oikeaan korkeuteen. Siinä siis vika. Ohjelma vaihtajassa kun on kuitenkin niin alkeellinen niin se menee eteenpäin tunnisti se ulosvetokelkan liikettä tai ei. Purin piirikortin pois mekanismistä ja yhden rattaan pois jotta pääsin ajamaan mekanismiä sormin. Koitin eka suoraan 5 voltilla ja se oli tosiaan aivan jumissa. Liikutin sormin systeemiä laidasta laitaan ja se tuntui aika herkältä, kunnes liikutin sen aivan ääriasentoon. Eli niihin mihin se aina menee. Sinne se jämähti tyystin. Eikun vaan rasvaa väliin ohuelti sinne tänne ja vähä tonnekkin ja testaamaan. Toimi samantien oikein. Mittailin varuiksi kys mekanismin mikrokytkimien toiminnan.

Vaihtaja takaisin autoon ja ei toimi vieläkään. Ei auttanut kun taas riipasta radio ulos ja siellähän ai-net johto oli kytkemättä.. Tämä hämäsi kovaa koska muistan tasantarkkaan kokeilleeni että soitin ilmoittaa että makasiini puuttuu. Mutta oon sen jälkeen irroittanut radion kahdesti... :oops:
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Heinä 05, 2020 9:26 pm

Tänään ajellessani ajokki ilmoitti kahdesti että takavalohäiriö kun vilkku oli oikealle ja painoin jarrua. Kyseisiä tilanteita tän päivän ajojen aikana tuli moooonta ja vain kahdesti syttyi teksti. Edellis kerrasta kun teksti syttyi on nyt noin 2 vuotta. Ehkä syytä tarkastaa oikean takavalon kytkennän maadoitus. Polttimot ite olivat ookoo. Näin harvakseen syttyvä teksti on pyllystä koittaa paikallistaa kun toistoa ei saa. = maadoituksen tarkastus ja ajoa vaan.
Ajoa on tällekesälle tullut jo melkoisesti. Peli kun on vaan toiminut kilometristä toiseen.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ma Heinä 06, 2020 8:26 pm

Jäin päivän päätteeksi vähän tutkailemaan takavaloja. Mittasin että oikean takavalon maapiuhassa oli 2.0 ohmia resistanssia maihin. Ja vasemman valon maapiuhassa 1.8 ohmia maihin. 0.2ohm tarkkuudella. Viilasin molemmat maapisteet akun vierestä ja kirrasin ne uudelleen kiinni. Nyt molemmissa on 1.8ohmia. 2 ohmia on kyllä yläkanttiin ollakseen valojen suora maajohto. Mutta johtimet ovat sitä seitin ohutta joten eiköhän se jostain semmoisesta tule. Valot kuitenkin palavat kirkkaasti joten antaa olla. Seurantaan vain. Paneuduttava syvemmin jos ongelmat jatkuu.
XJR -00.

AVRO
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja AVRO » Ti Heinä 07, 2020 8:47 am

Korkeita lukemia pelkälle johdolle. Nämähän voivat hapantua sieltä valojen liittimestä, liittimen ja johdon liitos, johto itsessäänkin voi lähteä hapantumaan.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ti Heinä 07, 2020 5:18 pm

Umpion juniorpowertimer liitin on kuin uusi molemmilla puolilla. Niihän se on että suoraksi maakarvaksi lukema on huono. Mutta että täsmälleen sama lukema molempien takavalojen maajohdosta niin se hivenen sotii jotenkin vastaan. Lisäksi huomasin että oikea valo on maadoitettu eri pisteesen kuin mitä skema sanoo. Peräkontissa kyllä mutta ei takimmaisimmassa vaan etummaisimmassa. Täytyy tossa jossain kohdin tehdä lisämittausta etenkin jos ilmoo viasta. Valoissa ei nimittäin ole yhtään perinteistä maadoitushäriötä havaittavissa. Voihan sitä vielä mittaa parkin ylimenevän jännitteen että näkyykö resistanssi siinä mitenkä.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Heinä 12, 2020 5:20 pm

Mittailin yksi päivä lisää takavalojen maadoituksia. Ei pitäisi työpäivän jälkeen jäädä mittaa mitään.. Kyllä se maadoitus on ok. Perjantaiaamuna peräytysvaihteen valittuani huomasin että taas ilmoittaa takavalohäiriöstä. Eikun takas P lle ja jarrua uudelleen painaen. Teksti eiole senjälkeen enää ollut esillä. Pysyvä maadoitus tai johtovika ei korjaannu kyllä uudelleen painamalla. Joten tänään kun vihdoin paistoi aurinko lämpimästi otin security & locking modulen esiin ja kannen auki. Sisällä ei ollut yksikään läpijuotos rikki. Juotin ne kaikki kuitenkin uudelleen. Mittasin jarruvaloja sytyttäviä transistoreja sen vähän mitä osaan. Lievä epäilys on että oikean jarruvalon 5 napainen trankku on pikkuhiljaa menossa. Mutta koska vika eiole päällä kokoajan niin paha on varmistua mistään. Täytyy ajaa vika esiin.

Myöskin ranuista tuttua sulanutta liitintä umpion pohjassa eiole. Eikä myöskään polttimon kanta ole hapan tai polttimo edes tummunut.
XJR -00.

henu
Viestit: 171
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja henu » Su Heinä 12, 2020 6:03 pm

Mulla tehny 308 tuota takavalohäiriö ilmotusta jo useemman vuoden ja on nyt viimisen pari vuotta pahentunu selkeästi, tulee lähes joka kerta kun autolla ajaa, valot kyllä toimii ihan normisti.
Kun herja tulee jarruttaessa niin toisen kerran kun painaa karrua niin ei enää ilmoita.

Joskus myös tulee sama ilmoitus ihan randomisti vaikka mitään et ajaessa tee, tässä tilanteessa ilmoitus jää palamaan niin pitkäks aikaa kunnes käyttää valoja poissa.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ma Heinä 13, 2020 5:38 pm

Joo. Niin tuokin korjaantuu jokakerta kun painaa jarrua uudelleen. Nyt eio taas eilisen jälkeen syttellyt. Mutta kovin veikkaan että sieltä on väsymässä valoja sytyttävä transistori.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Heinä 25, 2020 10:40 pm

Leikkaa, liimaa ja askartelin pakoputkistoon takapenkin kohdalle vaimentimet. Nyt tuli hyvä. Kokonaan läpivirtaava mutta ilman dronea ja kuullostaa kuitenkin hyvältä. 8) Takavalot vaan toimii. 148tkm tuli mittariin.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ke Heinä 29, 2020 9:48 am

Maaliskuussa tilatut sisustan taustavalopolttimot asennettu ja toimii. Kivaa kun lämppärin paneelista näkeekin jotain ilman tihrustamista. Etenkin auringonpaisteessa. Tottakai vaikka kuinka varovasti hivuutin ja koskin niin nyt on radion kehyksestä taas korva poikki. Tilattava talvella sitten lämppäripaneelin ja radion kehykset. Eri kiva rakenne kyllä etenkin vanhemmiten kun muovit alkaa olla heikentynyttä.

Eilen kävin etrasta hakemassa pu-tankoa ja illasta sitten ähersin sen kokeeksi sen aiemman rikki olevan oven makkaratiivisteen sisään tueksi. Meni melkein siten kun aattelinkin. Mut nyt se on siellä. Liimailen halkeamat uudelleen tiiviiksi ja sitten asennan. Toivottavasti ei ollut hukkatyötä. Jos auttaa tämä nyhräys oven suhinoihin niin sitten tietää mitä pitää tehä 3x. Eiole ihan sitä halvinta muovi/kumia. Mut tulee rajusti halvemmaksi kuin jos jostain saisi 4x uudet.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Elo 01, 2020 12:05 pm

Tukevoitettu ovitiiviste asennettu. Nyt ovi on kyllä täsmälleen kuin kassakaappi sulkea. Ehkä liiankin. Mut katsotaan mitä aika näyttää. Suhina sensijaan ei muuttunut mihinkään. Huikkasin naapurin takapenkille kuullostelemaan samalla kun moottoritietä ajelen. Tuumasi hän että kuuluu ja ihan tuntee kädellä että lepattava suhina tulee takaoven peilikolmion suunnalta. Pysähdyttiin ja tungettiin ulkopuolelta ikkunakourun ja karmin väliin laho puutikku. Se ei auttanut yhtään mitään ääniin. Takas tultuamme alettiin ihmettelemään tiivisteitä ja huomasin että tämähän ei istu tämä ikkunakourun tiiviste ollenkaan paikkaansa juuri kolmion kohdalta. Kaikenlisäksi tiiviste on ruosteinen ulko kyljestään. Kun vertasin vasemman takaoven samaan kohtaan niin ero on selvä. Joten sieltähän sen äänen on vähä pakko tulla vaikkei vesi sisään tulekkaan. Tippalistan ja peilikolmion välissä on rako, vähän isompi kuin etuovessa. Mutta se on niin älyttömän hintainen että saa olla ja on tuossa kohtaa muissakin autoissa raot eivätkä ne niissä äännä.

Ikkuna istuu paikalleen hienosti eikä linttaa yhtään kun lasia nostaa ja laskee. Pöly ja kuluma jäljet lasissa kertoo että se myös menee riittävästi kourun sisään ja vielä saman verran koko matkalta.

PS:
Menin sit kun aurinko nyt taas paistaa, purkamaan ovipahvin pois ja tsigaamaan et mikä vaivaa kourutiivistettä. Tiivisteessä ei äkkiä näkynyt muuta kuin kulumaa ja se mitä luulin ruosteeksi oli vain likaa kun tiiviste on höplötellyt aikansa. Tiivisteen pohjalla on joku lirpake mikä on juuri kyseisessä kohtaa taittunut toiseen suuntaan kuin mitä se on 5cm ylempänä. Laitoin silti takas kasaan ja tuumasin että kun tiiviste tulee silmämääräisesti täsmälleen yhtä ulos pohjasta kuin vasemmallakin mutta rakoa ulospäin on riittävästi. Niin mitä jos vähän litistäisin peilikolmiota. No sehän litisty ihan käsivoimin ja sen jälkeen tiiviste oli yhtä timmi kuin vasemmallakin. AVOT ! Lepatukset ovat poissa ainakin 140kmh asti. 8) Takapenkin läpi ja ovien läpi tulevaa suhinaa on ihmeellisen paljon kyllä auton luokkaan nähden. Takapenkin istuimen alle on bitumia lisätty isolla kädellä ja selkänojan taakse myös. Nojan takana on toki myös se alkuperäinen telttapatjakin. Liekkö syytä lisätä toinen. Ovien vaimennus keski ja korkeita taajuksia ajatellen on suunnitteilla.

Niin ja jos joku pohtii että mistä saa oven makkaratiivisteen niitä kiinnitys nappuloita eikä henno mennä marmoritiskille. Niin Restagrafin numerolla 11629 kun tilaa varaosaputkasta niin saa suoraan soivat Peugeot 308/3008 nappulat.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Elo 07, 2020 10:44 am

Posti toi Foxwell nt530 kapulatesterin. Testeri toimii, muttei mun autossa. Tästä oli vähän värinää takamuksessa et näinköhän on. En osaa sanoa että tomisiko jo poistunut nt510 malli. En vaan halunnut ostaa uutena jo obsolete tavaraa.
XJR -00.

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » Pe Elo 07, 2020 2:01 pm

Toimiskohan mun X-typessä? Joku testeri pitäis hommata, mielellään tosin sellainen jota vois käyttää Windows 10:ssä. Mahtaakohan sellaisia tosin ees olla?
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Elo 08, 2020 4:15 pm

Näyttäisi ainakin olevan vuodet 01-03 ja 04-> jossa löytyykin sitten dieselit. Jos huomenna oot tulossa birit kohtaaviin niin voidaan testailla?
XJR -00.

Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Eugene V. Craddock » La Elo 08, 2020 9:47 pm

Valitettavasti en ole tulossa miittinkiin, mutta ehtiihän tuota kai myöhemminkin. Ja jollei ehi, niin ei se niin nuukaa ole..,
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ti Elo 11, 2020 12:23 pm

Liimailin ovipahveihin 1cm paksuista puristeäänieristettä melkein koko alueelle pahvin sisäpuolta. Pahvissa se fyllin oleminen ei haittaa ketään mitään, toisin olisi jos sen liimaisi siihen oven vaahtomuoviin. Lisäys auttoi hiukan. Ovista ei kuulu enää niin paljon mölyä ja ääni mikä tulee ikkunan läpi on nyt reilusti voimakkaampi. Jotenka se parisen kybää ei mennyt hukkaan ja samalla sai aurinkoakin otettua. :lol:

Eristettä voinee laittaa myös 2cm edestä ainakin oven yläosaan. Mutta alaosaan sitten taas ei.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ti Elo 11, 2020 2:36 pm

Kokeilin vielä testeriä ja menin autoon sisään XK na. No sillä pääsi aika pitkälle. Koodeja on tän mukaan monessa moduulissa. Ei vaan hirveesti ole luottoa oikein näyttämiseen kun esimerkiksi kuskin istuimessa on B1701 ja B1717 (säätö kytkimet) muiden koodien keskellä. Tuoli toimii oikein, kaikki funktiot toimii sekä muisti ja yhdistys kaukosäätimiin. Jos noita ei ole ilmestynyt tuonne ennen kuin tuolien töpselit olen irroitellut niin luenta ehkäpä on väärin. Myöskin BPM livedatasta ei saa ulos käyttöjännitettä eikä 15 virtaa. Sielläkin 9 koodia ja kaikki vaan pelaa. Tälläkään eiole pääsyä ilmastointiin eikä jousitukseen. Ollappa jossain vcm jouten.. Koodien poistokaan ei onnistunut yhdestäkään moduulista.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Elo 15, 2020 5:41 pm

Tänää hioin ja syövyttelin etupyörien takaa helmojen etupäitä ja lokasuojan puolelta pintaruosteita pois. Se on pyllystä kun eiole ollut roiskeläppiä koskaan ja auton oma muovinen sisälokasuoja ei tule helman eteen yhtään. Sai taas kaivella korikittiä pois kun alta löytyi ruskeaa. Lattian kiinnitys sisähelmaan ja sisähelman kiinnitys ulkohelmaan on toteutukseltaan melkoinen ruosteen heruttaja joten hitsuuhommiin joutuu varmasti lähitulevaisuudessa. Vaikka kesäajossa on vain.

Samallakertaa riipasin perutuspeilin pois ja purin sen osiin. Piirilevyltä löytyi juotoksista huonoksi päässeitä. Juottelin kaikki läpijuotettavat uusiksi. Mutta vaikutusta sillä ei ollut automaattivalojen toimintaan. Mttasin myös smd transistorien kunnon ja ne oli kaikki ok. Ei ollut aikaa alkaa mittailla mitään enempiä. Harmi vaan kun olishan esim potikan voinut mittaa yms. Senverta kattelin että taitaa olla 2 kerros piirilevy tuo kun keltainen eli juuri päivävalojen johto autoonpäin katoaa piirilevylle totaalisesti heti riviliittimen jälkeisen ehkä kelan jälkeen. En tunne smd osia. Mutta senverta mittasin että kyseinen lutikka oli täysin oikosulussa. Eli sisäinen resistanssi 0. Näytti vastukselta mutta voi olla myös konkka jolloin se väkisinkin on kypsä. : :P Enihau. Uusi peili pitäisi siis tilaa jos autom valot haluisi kuntoon.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Elo 16, 2020 9:45 am

Kuuluuko tässä autossa olla muovinen sisäloksu ulkohelman edessä vai takanaa ? Se oli takana mutta siinä on semmoinen nousu muodossa että jätin sen tälläkertaa helman eteen eli pyörän ja pellin väliin. Se ei peitä peltiä kokonaan mutta on kuitenkin siinä kivien edessä.
XJR -00.

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2015
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Su Elo 16, 2020 10:49 am

nupaha kirjoitti:Täytyy muuten sanoa, että jos/kun täälä kotimaassa varaosamyyjät yrittää vetää hillittömät katteet, niin olettais, että palvelu olis edes huippua, mutta, mutta... No, en avaudu.


Noh, ei tarvitse avautua, enkä ala mainostamaan, mutta toteanpa vain, että älä yleistä, kun en ole ainakaan minulta kysynyt etkä varmaan kaikilta muiltakaan (Kaitsulta?)

”Virallisestakin” varaosakanavasta saa välillä aika hyvää palvelua ja edullisesti ja nopeasti osia. En ole enää yli 3 vuoteen tarvinnut X308 osia (niitä löytyy kyllä) mutta esim ABS-anturin johtosarja, ovien muoviklipsuja yms sai Konalasta silloin hyvinkin edukkaasti ja nopeasti.

Olen itse kyllä enemmän erkoistunut noihin ”mahdottomiin” osiin vm. 1932-1961. Ja aina voi klubi-tovereilta kysellä, josko jollain olisi.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____52.500km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2015
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Su Elo 16, 2020 10:59 am

Vauxi kirjoitti:Tänää hioin ja syövyttelin etupyörien takaa helmojen etupäitä ja lokasuojan puolelta pintaruosteita pois. Se on pyllystä kun eiole ollut roiskeläppiä koskaan ja auton oma muovinen sisälokasuoja ei tule helman eteen yhtään. Sai taas kaivella korikittiä pois kun alta löytyi ruskeaa. Lattian kiinnitys sisähelmaan ja sisähelman kiinnitys ulkohelmaan on toteutukseltaan melkoinen ruosteen heruttaja joten hitsuuhommiin joutuu varmasti lähitulevaisuudessa. Vaikka kesäajossa on vain.


Terve,

Meillä oli 11 vuotta eka Suomeen tullut X308, siinä oli tehdasasenteiset roiskeläpät edessä. Ei auttanut! Ko potero ruostuu, jos ei sitä vähän väliä putsaa ja suojaa. Auto oli 8v vanha kun se meille tuli ja käsitykseni mukaan oli noita paikkoja jo räplätty ja minä teetin mm c-pilarin juurien korjauksen ja kolme alustan puhdistusta ja ruostesuojausta muutaman vuoden välein. (2006-2017) Kaikissa teräskorisissa Jaguareissa (vaikka ne on galvanoitu jostain 1986 alkaen) on taistelu ruostetta vastaan ikuista.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____52.500km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Elo 16, 2020 11:37 am

No johan on. Taitaa olla samaa terästä näissä kuin mk1 Focukuksissa.. :| Tässä oli sentään hitsaamattomat paikat tuolla. Mutta kuten jo aiemmin kirjoottelinkin että tulevaisuudessa lanka palaa.

Mikä toi väliviesti on ?
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » La Syys 05, 2020 2:34 pm

Vasen ajovalo on alkanut taas kerää märkää sisuksiinsa. Tänää otin umpion pois ja kuivattelun jälkeen kaadoin sisään bräkleeniä ja se ei tullut mistään raosta tai saumasta ulos. Eikä myöskään muovin osuudelta. Se kuitenkin tulee hyvin pienestä reijästä ulos. Polttimon kannan O-rengas on aika kimmoisa. Voi olla että se eiole ollut ihan kunnolla paikallaan. Laitoin silikooni vaseliiniä tiivisterenkaaseen. Äkkiä en löytänyt tiivistelaatikoista sopivan kokoista uutta tiivistettä. Se on sellainen vähä hankalampi löytää. Sisähalkaisija on sama kuin defan perus punaisessa o-renkaassa. Mutta tuo on melkoisen paksulla matskulla mikä tekee siitä vaikeamman.

Umpion hikeä tuijottelin kun olin saanut kotelosuojattua kaikki ne kotelot ja palkit mihin pääsi ilman reikien poraamisia. En vaan yksinkertaisesti tohtinut poraa reikää eteen runkoaisoihin ja taakse poikittaiseen palkkiin takapenkin ja lattian väliin. Joku edellinen väkertäjä oli oikean helman vedenpoisto aukon tukkinut massalla. No johan sieltä löyty pintaröstiä alta. Alkaa vaikuttaa siltä että pitää ottaa yhteyksiä tuttuun mikä tekee/tehnyt pohjan puhallusta ja maalausta. Löytyy noita pieniä pintakuppa paikkoja pohjasta sieltä täältä mitkä ovat hienosti kotelosuojan ja kalvon alla jemmassa. Poistin 4 kumitolloa alapuolelta ja niiden takaa koteloiden sisältä löyty tehtaan erittäin ohut valkoinen pohjaväri. Ei ole ollut ikinä kotelosuojaa tässä autossa. Meikän kaaliin ei vaan mahdu Jaguarin tehtaan ajatusmaailma runkopalkeista missä ei ole reiän reikää yllä eikä ala puolella. Etuaisoissa sellaiset on joo, korikitillä liimattuna konehuoneen puolella lähes tulipellissä. Toinen on vielä kiertovesipumpun alla. Eli käyttökelvottomat tähän tarkoitukseen.

Muuten peli on toiminut mageesti ilman mitään radikaalia. Kilometrejä on tullut rutkasti tän kesän aikana.


Edit:
Polttimohan se vaan oli pikkasen raollaan. Nyt eio sumuja enään.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Syys 13, 2020 12:28 pm

Aijai.

Taitaa olla Eaton aika tattis täsä. Tarttasin kylmänä pelti auki. Todella reipas rallatus kuuluu ahdin päältä rattaiden kohdalta. Ei siipien eikä takalaakereiden. Roklotus pahenee kun tyhjäkäynti laskee kohti sitä 650rpm missä se pyörii normaalisti. Ajosuunnan valinta tasoittaa kampiakselin pyörintänopeuksia paljon ja se myös vähentää ääntä. Mutta ei poista sitä. Buustia on ja naukuu kierroksilla muikeesti. Kuumana ja pellin ollessa kiinni ei sivuääniä kuulu ollenkaan. Pellin aukasu silloin paljastaa äänen. Ääni ei ole rutinaa ja pauketta mitä ahtimen siipien ottaessa toisiinsa tulisi. Vaan enemmänkin aivan sökö pyöränlaakeri.

Ahtimessa on kaikki vaihdettavissa olevat laakerit uusittu, kahdesti vaihdetut öljyt ja uusi kova vetorengas loppuun ajetun yksisuuntaisen tilalla. Kova vetorengas voimistaa ääniä selkeästi. Ahdin naukuu sisään ihan selvästi vaikka kaikki on vakiota. Sehän myös aiheuttaa sitä että ratasvälykset ahtimessa paukuttaa kokoajan toisiaan vasten kun kampiakseli kiihtyy ja hidastuu. Mutta onko tässä nyt siitä vaan kyse + 150tkm? Tartteis päästä kuullostelee samanlaista toista yksilöä niin osaisi sanoa enemmän. Kaikki ne m90 ja m62 mitä oon kuullut ovat olleet rajusti hiljaisempia ja vain naukuneet kaikki pyydettäessä.
Ite epäilen että koska ekat öljyt vaihtaessa oli alkuperäiset mustat liemet niin ne isot laakerit ovat tiensä päässä olleet jo silloin. Ne isot mitä ei voi hajottamatta vaihtaa.

Gen5 versio ahtimestahan oli bolt on kunhan tilaa gen5 takatiivisteen imukaulaa varten? Vai pitääkö imukaulakin vaihtaa?
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ti Syys 15, 2020 7:23 pm

Tänää jäin kuulostelee työpäivän jälkeen ahdinta. Otin hihnan pois ja huljuttelin pyörää edestakas. Ei ole paljoa nimellistä ratasvälystä enempää löysää havaittavissa. Hammasvälys kasvaa eri erikohdassa rattaita. Eli jos pyörittää varttikierroksen hihnapyörää ja edestakas kolistelee kiertosuuntaan. On silloin välys x ja puoli kierrosta siitä eteenpäin ei välystä olekkaan paljon yhtään ja varttikierros lisää, onkin välys suurimmillaan. Eli joku(jotkut) eivät ole ihan täsmällisen pyöreitä. Tämä välysmuutos ei vaihda paikkaa vaikka kuinka pyörittää. Laakerivälystä kaulassa ei ole ollenkaan.
Annoin ahtimelle vauhtia käsin ja en saanut rutinoita oikein aikaiseksi. Vasta kun annoin vauhtia väärään suuntaan niin silloin ääntä tuli. Annoin myös pienellä akkukoneella vauhtia oikeaan suuntaan ja vääriä ääniä ei kuulunut. Nostin hihan takas pyörän päälle ja annoin koneen lämmitä puolilämpimäksi ja otin sitten videota äänestä.

https://www.youtube.com/watch?v=bwwmFJ4w-2Y

Raklatus kuuluu selkeästi videolla.
XJR -00.

nupaha
Viestit: 120
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:11 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja nupaha » To Syys 17, 2020 10:22 pm

Vauxi kirjoitti:Tänää jäin kuulostelee työpäivän jälkeen ahdinta. Otin hihnan pois ja huljuttelin pyörää edestakas. Ei ole paljoa nimellistä ratasvälystä enempää löysää havaittavissa. Hammasvälys kasvaa eri erikohdassa rattaita. Eli jos pyörittää varttikierroksen hihnapyörää ja edestakas kolistelee kiertosuuntaan. On silloin välys x ja puoli kierrosta siitä eteenpäin ei välystä olekkaan paljon yhtään ja varttikierros lisää, onkin välys suurimmillaan. Eli joku(jotkut) eivät ole ihan täsmällisen pyöreitä. Tämä välysmuutos ei vaihda paikkaa vaikka kuinka pyörittää. Laakerivälystä kaulassa ei ole ollenkaan.
Annoin ahtimelle vauhtia käsin ja en saanut rutinoita oikein aikaiseksi. Vasta kun annoin vauhtia väärään suuntaan niin silloin ääntä tuli. Annoin myös pienellä akkukoneella vauhtia oikeaan suuntaan ja vääriä ääniä ei kuulunut. Nostin hihan takas pyörän päälle ja annoin koneen lämmitä puolilämpimäksi ja otin sitten videota äänestä.

https://www.youtube.com/watch?v=bwwmFJ4w-2Y

Raklatus kuuluu selkeästi videolla.


Samantyyppinen kuuluu mullakin xkr:ssä, mutta ei kovin voimakkaana. Taitaa olla enempi ja vähempi ominaisuus.
Kuva
Kesäkissa XKR

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Pe Syys 18, 2020 10:02 pm

Ulkomailta selvisi että tuo Blender sound on tyypillistä kun on kova vetorengas. Sentakia se 1-suunta laakerin tyyppinen vetorengas siellä alunperin on. Eli se poistaa juuri se hammas kosketus hakkauksen mistä ääni vissiinkin tulee. Sunnuntaina kiesi talviunille. Kesän huristelult tällekesälle suoritettu.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Syys 20, 2020 3:25 pm

Talvipaikkaan ajaessani kattelin mihin oli fuel trimmit hakeutuneet kesän aikana. Melkoisen outoja lukemia oli.
Kuva

Kuvan tilanteessa oli cruisessa 120kmh ja loiva ylämäki. Tuskin oltiin edes ahtopaineen puolella. Shortit ovat kunnossa mut noi molemmat long termit ovat reippaasti pielessä mun mielestä. Kylmästartin jälkeisiä trimmejä ei voi oikeen lukea tunnollisesti kun ecu saattaa toteuttaa ryypyn sillä. Mutta slloin short termissä oli yli 15% vähennyksiä molemmin puolin. Haiskahtaisi siltä että mulla olisi bensapainetta enemmän kuin mitä olisi tarve. Bensapaineensäätimen letkunhan havaitsin olevan aivan littaantunut ja puhki ahdin rempan yhteydessä ja uusin sen silloin. Letkun ollessa puhki paine on aina kiinteä. Onko joku muu tsiigaillu trimmejä omastaan että miten käyttäytyy? Mulla oli tuosa kone kuuma.
Jos jotain teen tuolle niin se tapahtuu tietty sitten seuraavalla ajokaudella.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Ti Syys 29, 2020 9:02 pm

Testasin muuten Foxwellia noin -08 vuoden Lantikassa ja saman ikäisessä XF ssä. Molemmissa toimi hienosti.
XJR -00.

Vauxi
Viestit: 279
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat

ViestiKirjoittaja Vauxi » Su Loka 18, 2020 8:53 pm

Onkos tässä automallissa mitenkään erityistä syytä renkaiden kulumisen nopeuteen? Jos oletetaan että ohjauskulmat ovat kunnossa.

Huomasin tuossa kun ajokkiin tein ajokauden päätteeksi pikkusia tarkistuksia että etu renkaat ovat selvästi kuluneet jo. Niihin on selvästi kulunut kuvion reunoille selkeästi raja että tästäkohtaa on rengas osunut jatkuvasti maahan. Harmi kun en ottanut kuvaa. Sama on muodostunut myös takarenkaisiin, mutta paljon vähemmän. Reuna tuntuu sormella ihan. Kuvio ei ole siirtynyt eikä rengas ole kulunut ulko tai sisälaidasta enemmän(silmämääräisesti). Kuvittelisin että eturenkaat on jo puolivälissä. Toki olenhan ajellut tuolla jo lähemmäs 18tkm.

Kulmathan säätelin 4 pyörä suuntaus koneella edestä siten että casteria niinpaljon kun sinne sai niin että camber oli 1 astetta negatiivisellä ja molemmissa pyörissä caster & camber täsmälleen sama. Aurausta säädin vähän liikaa tarkoituksella koska sitten kun käsillä levitin eturenkaita etulaidoista feikaten täten pyörintävaastusta. Oli auraus tällöin täsmälleen keskellä. Levitin ihan lievästi joten auraus on joko pikkasen liikaa tai juuri tehtaan arvo. Puslat eivät ole yltiö löysinä ylä eikä alatukivarsissa.
XJR -00.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa