XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja Kitti » La Helmi 06, 2021 12:24 pm

Löytyiskö tietäjää näille vikakoodeille P0702 ja P2610, Hyytyi akku eilen ja laturi vinkuu tosi nyt kun koitin lataa 13,6 v mutta kaikki mahdolliset häiriö ilmoitukset tuli ennen hyytymistä nyt on keltainen merkkivalo ja pyytää laittamaan kässärin päälle muttei mene, nuo koodit kyllä nollaantu eikä tullut takaisin, mitähän muuta kun laturin vaihto on edessä.
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936

Avatar
TePe
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja TePe » Ma Helmi 08, 2021 7:55 pm

Molemmat liittyy akun loppumiseen, eli ei huolta enää kunhan akku/laturi on vaihdettu.

P0702 on vaihteiston ohjausmodulin virheilmoitus liian alhaisesta jännitteestä. Tämä sytyttää keltaisen merkkivalon ja nilkutusmoodin.

P2610(64/87) on vähän harvinaisempi. Virallisesti ECM/PCM internal engine off timer performance, mutta liittyy siihen että CAN-väylä ei ole toiminut kunnolla alhaisessa jännitteessä, ja tuo vaihteiston ohjausmoduli on ollut pois pelistä.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)

Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja Kitti » To Helmi 11, 2021 6:28 pm

Kiitos taas tiedoista, viimeviikolla perjantaina hyytyi Daimleri XJ 8 ensin hukkui penkin muistit sitten vakkari ja kohta tuli kaikki mahdolliset ilmoitukset näyttöön, kävin tankkaamassa ja pääsin mittarilta muutaman metrin kunnes hyytyi kokonaan sain apuvirtaa ja pääsin noin satametriä ja taas hyytyi, hinuri toi talliin ja latailin viikonlopun yli että pääsisin korjaamolle laturin vaihtoon minkä Startaxilta hain, korjaamolta soitti että miksi laturi pitäisi vaihtaa kun se toimii? Nyt ihmettelen vähän aikaa mitä mahtoi tapahtua, yksi mahdollisuus on että rengasavain mikä oli akun päällä on päässyt purkamaan akun.
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936

Vauxi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Helmi 11, 2021 9:02 pm

Rengasavain oikosulkemassa akkua on semmoinen tilanne että siellä rengasavain käy oikeasti kuumana. Enemmänkin epäilen että laturissa saattaa olla hiilet ns lähellä. Eli lataa yleensä. Muttei aina kunnolla.
XJR -00.

Avatar
TePe
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja TePe » To Helmi 11, 2021 9:50 pm

Jos kyse olisi pelkästä laturista, niin siitä pitäisi periaatteessa syttyä punainen akun kuva kierroslukumittarin alle, ja siitä pitäisi jäädä oma vikakoodinsa. Eli ei pitäisi ihan yllättäen hyytyä ilman ennakkovaroitusta.

Outoa tässä on juurikin tuo kesken ajon hyytyminen: jos laturi olisi kunnossa niin auto kyllä kulkee vaikka ilman akkua, ja jos akku on (hyvässä) kunnossa niin ilman laturia.

Tuo "kaikki mahdolliset häiriöilmoitukset" ja hyytyminen kesken ajon voisi hyvinkin viitata oikosulkuun. Mutta silloin siitä rengasavaimesta ja ympäristöstä pitäisi kyllä nähdä onko niin mahdollisesti käynyt. Lyö sellaista kipinää että jonkinlainen jälki jää. Huono maadoitus jossain sopivassa kohtaa voisi myös aiheuttaa mitä erikoisempia sähkövikoja.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)

Vauxi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja Vauxi » To Helmi 11, 2021 10:12 pm

Se laturin valon palaminen laturin hyytymisen indikaattorina on tyyliin alle puolet hajoamis kerroista. Sille ei voi siis antaa suurta painoarvoa. Etenkin vanhemmat tietokoneohjatut laturit tuppaa olee tämmöisiä. Vanhoissakin onnistuu helposti.
XJR -00.

Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja Kitti » To Helmi 11, 2021 11:22 pm

Mitään varoitusvaloa ei latauksesta tullut ja nyt olen ajanut noin 200 km ja kaiken varalta pidän takakokntissa vara akkua, sitä rengas avainta yritin tiirailla näkyisikö mitään jälkiä oikosulusta katsotaan mitä seuraa, jos laturin vaihtoon menee niin on kyllä kinkkisessä paikassa vaihtaa.
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936

henu
Viestit: 172
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja henu » Pe Helmi 12, 2021 5:45 am

Mulla meni viimekesänä X308:ta laturi, latauksen valo ei syttynyt, ensimmäinen oire oli se kun ei jaksanut töistä lähtiessään startata.
Talvi jeepistä meni vuorostaan syksyllä laturin vapaakytkin, laturin valo ei syttynyt kun laturi pyöri riittävästi ettei valo syttynyt mut ei ladannut.

AVRO
Viestit: 130
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja AVRO » Pe Helmi 12, 2021 10:24 am

13,6 on aika alhainen latausjännite, tämä ei välttämättä ole pelkkä laturivika vaan esimerkiksi hapantuneet piuhat tekevät tällaista kun jännite hukkuu matkalle. Pitäisi päästä mittaamaan laturiltakin mitä se yrittää työntää ulos. Joskus nämä paksut piuhat happanevat juonikkaasti kuoren sisältä, meillä kävi näin takavuosina kun frouvan auto rupesi kenkkuilemaan. Paksu + kaapeli oli hapantunut akun päästä kuoren alta ihan vihreäksi vaikka päälle ei näkynyt mitään vääryyksiä.

Laturissa voi olla diodivika jolloin se mukamas lataa, eli jännite näyttää hyvältä mutta yksi vaiheista voi olla "heikko". Tämmöinen vika on ilkeä koska kaikki ikäänkuin toimii mutta voima on pois. Tämmöisen kanssa paininut tuon mun käyttöWC Rangen kanssa.
Rangessakaan ei syty latausvalo ennenkuin auto on jo lähes liikkumaton. Muistaakseni se syttyy vasta jossain <11v:ssa ja tässä vaiheessa tuo on jo ihan aivokuollut.

Myös lähes loppu olevat hiilet voivat temppuilla satunnaisesti kuten tuossa aiemmin jo on kirjoiteltu. Tämmöiset ajoittaiset sähköviat eivät aina selviä nopealla tutkinnalla, ja suinpäin vaihdettu osa voi toviksi peittää jonkun piilevän vian.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89

Kitti
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja Kitti » To Helmi 18, 2021 12:56 pm

Enpä ole paljon ehtinyt ajamaan 250 km mittasin latausjännitteen tyhjäkäynnillä 14,37 volttia ja akun jännite ei käydessä 12,4 minkäänlaisia ongelmia ei vielä ole ilmaantunut, odotellaan.
Vanhin Jage 1990 XJ 6 Sovereign nykyisin poikani käytössä, myynnissä
Uusin 2020 ostettu 2008 Xj8 Daimler V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936

KariTalvio
Viestit: 195
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja KariTalvio » To Helmi 18, 2021 10:14 pm

Näissä nykyisissä latureissa on sellainen "luistokytkin", jonka pitäisi tasoittaa käynnin nykäisyjä.
No niissä on jonkin verran ollut ongelmia, että alkaa luistamaan liikaa koko ajan tai osan aikaa ja sen luiston aikana ei lataa kunnolla tai maksimissaan sen 13,6V.

Itselleni näin kävi ja puoli vuotta vanha Saksasta tilattu laturi oireili jonkun aikaa kunnes lopetti lataamisen kokonaan.
Onneksi minulla oli vielä alkuperäinen laturi tallella ja siinä oli toimiva.
Autosähkökorjaamolta kyselin luistokytkintä ja olisi maksanut melkein saman kuin uusi laturi Saksasta eli muistaakseni 180€.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008

Vasara
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: XJ 8 4,2 l vm 2008 vikakoodeja

ViestiKirjoittaja Vasara » Pe Helmi 19, 2021 12:10 am

Laturin "vapaakytkimiä", joissa laakeri pyörii vapaasti toiseen suuntaan, käytetään Dieseleissä, koska kampinopeuden vaihtelut on bensakonetta suurempia. Ja kyllä, kun se alkaa luistamaan myös toiseen suuntaan niin latausteho putoaa reilusti. Bensakoneissa on tietääkseni kaikissa kiinteät hihnapyörät.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa