I pace remote app
I pace remote app
Onko kellään tietoa miten lataus ajastuksen saa toimimaan. Kelloajat kyllä saa laitettua mutta akku latautuu kun pistokkeen laittaa autoon. Teenkö jotakin väärin.
I pace 2019
I pace 2019
Re: I pace remote app
Vastaanpa itse. Löytyikin syy miksi lataus ajastin ei toiminut. Pitää olla myös lähtöaika merkitty, joka ei kyllä tunnu ollenkaan tarpeelliselta. Ja kun lähtöaika täyttyy niin ilmastointi myös toimii 30 min. Näin joutavana miehenä kun nuo lähtöajat ovat mitä sattuu niin se toiminto on turha. Tai jos vielä jostain löytyy asetus ettei lähtöaikaa tarvitsekkaan laittaa.
Tämmöistä tällä kertaa, mut auto on hyvä ( ainakin vielä siltä tuntuu).
Tämmöistä tällä kertaa, mut auto on hyvä ( ainakin vielä siltä tuntuu).
Re: I pace remote app
Tulipa päivitys app.iin empä huomaa mitä olisi muuttunut. Ei kyllä ole huonontunutkaan. Yksi puutteen olen huomannut, joskus tarvittais tieto kuinka monta kwh on latauskerralla autoon mennyt. Tämä tieto olisi tarpeen kun lataa autoa kyläreissulla , siten tietäisi kuinkapaljon pitäis maksaa sähköstä. En tiedä löytyyko ko.tieto auton kojelaudasta, pitääpä tutkia.
Re: I pace remote app
Auto ei sitä kirjaile paljon on ladattu vaan se pitää laturin päästä ottaa ylös. Toki latausmäärää voi itse laskea, jos laturissa ei ole näyttöä, esim mukana tuleva schukolaturi n. 1,8kWh per lataustunti.
Auton ilmoittama lukema olisi myös pienempi kuin laturin, koska lataushäviötä tapahtuu matkalla.
Latausten ajastus on todella älytön. Auto pohtii tuleeko akku täyteen kyseisellä ajanjaksolla lähtöaikaan mennessä, jos ei tule niin aloittaa jo aiemmin. Itse kohdistan lataukset yöajalle laturilla.
Auton ilmoittama lukema olisi myös pienempi kuin laturin, koska lataushäviötä tapahtuu matkalla.
Latausten ajastus on todella älytön. Auto pohtii tuleeko akku täyteen kyseisellä ajanjaksolla lähtöaikaan mennessä, jos ei tule niin aloittaa jo aiemmin. Itse kohdistan lataukset yöajalle laturilla.
Buy British!
I-Pace HSE 12/18 Corris Grey 'Irmaliisa'
I-Pace HSE 12/18 Corris Grey 'Irmaliisa'
Re: I pace remote app
Kyllä noissa lataus ajastimissa on vielä kehitettävää. Aurinko kennot on talon katolla jolloin lataan paivällä ( jos auto on vaan pihassa). Sitten vielä talossa on "Shelly" laite joka seuraa pörssisähkön hintaa ja siten käytetään mahdollisimman halpaa sähkön hintaa. Näitä kumpaakaan ei pysty automatisoimaan autoon. Vielä on bittinikkareilla työsarkaa.
Re: I pace remote app
Siinäpä se virheilmoitus näytössä ( jarrupoljintuntuma muuttunut) . Paljon keskustelua ulkomaisilla sivuilla, eli auto pikkuakkujen vaihtoon. Toivottavasti sillä häiriö poistuu.
Onko jolla kulla ko. ongelmaa ollut?
Onko jolla kulla ko. ongelmaa ollut?
Re: I pace remote app
Joo, kolmeen kertaan jo 12V akut vaihdettu. Ennen vaihtoa tullut useinkin tuo ilmoitus.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: I pace remote app
No johan, mulla nyt 30,000 km. Kuinka paljon kilsoja on tullut akkujen vaihtojen välillä?
Re: I pace remote app
Tämäpä mielenkiintoista, eilen mittasin pienien akuujen jännitteet, pienemmässä oli 11 v isommassa 12,7. Latasin pinempää laboratori virta laitteellä hetken(varovasti n.0,5 amp) enempää en uskaltanut.
Tänä aamuna mittasin taas akkujen jännitteet kummassakin 14 v. Eikä häiriötä. Olisko kuitenkin vaikutusta kun heti ennen mittausta laiton auton huoltotilaan. Kuitenkin auto toimii normaalisti . Tulee vaan väkisin mieleen onko akkujen vika pelkästään/osittain tai ollenkaan. Jossain ulkomaisissa ketjuissa kerrotaan myös jotain latausrele kortin/boksin viasta.
Tänä aamuna mittasin taas akkujen jännitteet kummassakin 14 v. Eikä häiriötä. Olisko kuitenkin vaikutusta kun heti ennen mittausta laiton auton huoltotilaan. Kuitenkin auto toimii normaalisti . Tulee vaan väkisin mieleen onko akkujen vika pelkästään/osittain tai ollenkaan. Jossain ulkomaisissa ketjuissa kerrotaan myös jotain latausrele kortin/boksin viasta.
Re: I pace remote app
Mitenkäjän huoltotilan saa pois, ??
Re: I pace remote app
No saihan sen pois kun vaan malttoi katsoa kunnolla.
Re: I pace remote app
Kun huoltotila on pois, on häiriökin päällä.
Akkujen jännite 14 v viittaa (ymmärtääkseni) siihen, että auto lataa niitä akkuja, koska niillä lepotilassa ei kuuluisi olla niin suurta jännitettä.
Pitäis vielä mitata lataako auto pienijä akkuja käynnistys vaiheessa sekä putooko jännitteet silloin, jos putoo niin ei ole ihme jos häiriö syttyy.
Kysymys kuuluu miten auton saa lopettamaan akkujen latauksen, jolloin näkisi akkujen lepo jännitteen.
Akkujen jännite 14 v viittaa (ymmärtääkseni) siihen, että auto lataa niitä akkuja, koska niillä lepotilassa ei kuuluisi olla niin suurta jännitettä.
Pitäis vielä mitata lataako auto pienijä akkuja käynnistys vaiheessa sekä putooko jännitteet silloin, jos putoo niin ei ole ihme jos häiriö syttyy.
Kysymys kuuluu miten auton saa lopettamaan akkujen latauksen, jolloin näkisi akkujen lepo jännitteen.
Re: I pace remote app
Uusi ilmoitus "hybridiakku vika" siis maanantaina akkujen vaihtoon. Ei tässä taida muu auttaa.
Re: I pace remote app
No niin pienessä akussa n.11v . Latasin n. 3 h jolloin jännite nousi 12.7 volttiin, eikä lähtenyt laturin jälkeen putoamaan. Auto toimii taas hyvin. Miksiköhän auto ei lataa akkua tarpeeksi jotta jännite ei lähtis putoamaan?
Katsotaan montako paivää akku pysyy latingissa?
Katsotaan montako paivää akku pysyy latingissa?
Re: I pace remote app
Eka kerran 12V akut vaihdettiin 2v huollossa (30.000km). Toisen kerran vajaan vuoden jälkeen, kun oli tyhjentynyt lentokentän parkissa kahden viikon seisonnan jälkeen (45000km). 3. kerta vaihdoin itse 5 vuotiaaseen talvella, kun tuli lataushäiriö vikailmoitus näyttöön (80000km). Nuo 12V akut vaihtaa helposti itsekin. Parilla sadalla saa uudet akut, kun merkkiliike pyytää tonnin vaihtotyöstä akkuineen.
Auto lataa 12V akkuja olessaan käynnissä tai esi-ilmastointi päällä. Silloin akkujännite on 14-15V tienoilla. Samoin lataa niitä kun ajoakun lataus on kytkettynä. Lepotilassa akkujen jännite on 12,7V. Pienempi akku on moottoripyörän akku, kestää ihan hyvin normaalia älykästä akkulaturia.
Jos akkujen jännite ei nouse auton ollessa käynnissä, niin sitten on isompi ongelma kuin akut. Omastani meni lataussäädin.
Auto lataa 12V akkuja olessaan käynnissä tai esi-ilmastointi päällä. Silloin akkujännite on 14-15V tienoilla. Samoin lataa niitä kun ajoakun lataus on kytkettynä. Lepotilassa akkujen jännite on 12,7V. Pienempi akku on moottoripyörän akku, kestää ihan hyvin normaalia älykästä akkulaturia.
Jos akkujen jännite ei nouse auton ollessa käynnissä, niin sitten on isompi ongelma kuin akut. Omastani meni lataussäädin.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: I pace remote app
Olen tullut samaan tulokseen. Autolatauksessa on pikkuakun latausjännite todella 14 V ehkä vähän yli.
Tästä tulee helposti myös semmoinen johtopäätös että latausjännite on hiukan liian suuri jolloin lyijyakku "kuivaa" nopeammin josta johtuu akun lyhyempi ikä kuin pitäisi. Ja kun ottaa huomioon auton pitkän latausajan.
Ehkä pienellä akulla pitäisi olla säädin joka katkaisi latauksen kun akku on täysi (se 14, jotain V ) tamä on tämmöstä spekulaatiota.
Tästä tulee helposti myös semmoinen johtopäätös että latausjännite on hiukan liian suuri jolloin lyijyakku "kuivaa" nopeammin josta johtuu akun lyhyempi ikä kuin pitäisi. Ja kun ottaa huomioon auton pitkän latausajan.
Ehkä pienellä akulla pitäisi olla säädin joka katkaisi latauksen kun akku on täysi (se 14, jotain V ) tamä on tämmöstä spekulaatiota.
Re: I pace remote app
Ai empä mitannutkaan jännitettä käydessä. Sekin todella lyhentää akun ikää.
Re: I pace remote app
AMG lyijyakuilla latausjännite on tyypillisesti 14.7V
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: I pace remote app
Niimpä saattaa olla , mutta jos pitkiä aikoja on ko. jännitteessä tuntuisi että akku"kuivuisi". Ennen puhuttiin lyijyakuissa "oppimisilmiöstä" jolloin akku ei toimi kunnolla. Aina kehoitettiin käyttämään akkua ominaispainoon 1,15 ja sitten lataukseen op. 2. Jotain. Tällöin akku säilyy koko kapasiteetti aluellaan ja myös pitkäikäisenä. Olisiko tässä syy miksi jaken pikkuakku on lyhyt ikäinen.
Re: I pace remote app
Nyt on pieniakku uusittu. Eikä vikakoodeja esiinny. Toivon mukaan neljään vuoteen.
Re: I pace remote app
Nämä suljetut nykyakut ovat hieman toista maata kuin "vanhat" joissa hapot oli ruuvattavan korkin alla, niin hyvässä kuin pahassa.PETOI kirjoitti: ↑Su Kesä 02, 2024 11:45 pm Niimpä saattaa olla , mutta jos pitkiä aikoja on ko. jännitteessä tuntuisi että akku"kuivuisi". Ennen puhuttiin lyijyakuissa "oppimisilmiöstä" jolloin akku ei toimi kunnolla. Aina kehoitettiin käyttämään akkua ominaispainoon 1,15 ja sitten lataukseen op. 2. Jotain. Tällöin akku säilyy koko kapasiteetti aluellaan ja myös pitkäikäisenä. Olisiko tässä syy miksi jaken pikkuakku on lyhyt ikäinen.
"Vanhat" lyijyakut sinnittelivät vajaalla kapasiteetilla jopa yli 15-18 vuotta, mutta nykyisin lyijyakun normaali palvelusikä on 6-9 vuotta ja hyytyminen tapahtuu nopeasti. Sulfanoituminen (eli vajaana säilyttäminen) tuntuu olevan se pahin tappaja. (se oppimisilmiö oli juuri tuo sulfanoituminen, jos ja kun auton oma (70-80 luvun) laturi ei jaksanut ladata akkua kuin 80% asti, niin parin vuoden päästä ei akkuun enempää saanutkaan ennenkuin siihen painettiin voimalla jännitettä joka poisti sulfaattikerroksen anodi-/katodi pinnoilta. (täyteen ladatun lyijyakun hapon op on noin 1.3g/cm3 ja tyhjän n.1.1g/cm3, piti ihan Wikistä tarkistaa )
Huomaa että kyllä polttomoottoriautoissakin akkua ladataan pitkään. Etelastä kun kaupparatsu pyyhkäisee Dieselillä vaikka Ouluun niin akku on latauksessa koko matkan (+6h) tai maansirtokone 2 vuoroa putkeen soramontulla tai rekka Travemundesta Milanoon ja takaisin. Tosin polttiksissakin on ollut älykkäät laturit jo pitkään, jotka lataavat akkua vain/vasta kun sen kapasiteetti laskee alle tietyn tason, esim 70%. Siksi autolle täytyy testerillä kertoa akun uusimisesta, jotta BMS (Battery Managment System - Mötikkä miinusnavan päällä) osaa mitata ja hyödyntää akun kapasiteetin oikein.
Voisinpa jopa veikata että sähköautojen pikkuakkujen ongelmat voivat syntyä siitä että ne eivät ehdi latautua täyteen siinä ajassa kun ajoakku latautuu, jolloin se on jatkuvasti ns vajaana? (pikkuakkua yleensä käytetään muihin sähkölaitteisiin ja ajoakkua vain ajamiseen)
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: I pace remote app
Ei ole minulla ollut latausajoista kiinni 12V akkujen latautuminen. Kotona kun vain 3,7kW lataus, niin ajoakkua tulee ladattua 10-20h viikottain. Silti menneet akut 1-2 vuoden välein.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: I pace remote app
Kyllä se niin taitaa olla että tuohon akkuvaihto rytmiin 1-4 vuotta on tyytyminen. Eli tässä keskustelussa on tullut selväksi että akut vanhenevat.
Mulla on vuoden 19 i pace ja alkuperäiset akut, nyt sitte uusittu. Kilometrit 40 000 . Lisäksi hyvä ettei ollut vakavampaa, vaikka kyllä hiukan säikäytti. Itse olen ajanut 10 000 km. Ja kun kaverit pelottelevat vikoja riittävän, kalliita ja korjaamot ties missä. Korjaajien ammattitaito lapsenkengissä, ei ihme kun säikähtää. Mutta auto on mukava, jollei mukavin. No Audi A6 oli mukava mut siinä niitä vikoja sitten olikin, esim koko moottori piti uusia , se takuu aikana. Vaihelaatikon elektroniikka kaksi kertaa a' 4000 e . Ja paljon muuta pinempää.
Mulla on vuoden 19 i pace ja alkuperäiset akut, nyt sitte uusittu. Kilometrit 40 000 . Lisäksi hyvä ettei ollut vakavampaa, vaikka kyllä hiukan säikäytti. Itse olen ajanut 10 000 km. Ja kun kaverit pelottelevat vikoja riittävän, kalliita ja korjaamot ties missä. Korjaajien ammattitaito lapsenkengissä, ei ihme kun säikähtää. Mutta auto on mukava, jollei mukavin. No Audi A6 oli mukava mut siinä niitä vikoja sitten olikin, esim koko moottori piti uusia , se takuu aikana. Vaihelaatikon elektroniikka kaksi kertaa a' 4000 e . Ja paljon muuta pinempää.
Re: I pace remote app
Joo-o. Tuota olen ynnäillyt kun moni valittaa sähköauton pikkuakun ongelmista. (ei ole pelkästään I-Pace:n ongelma)
Jos ladataan ajoakkua vaikka 15h viikossa = 3h päivässä, niin veikkaan vahvasti että ajoakun täyttyminen on ensisijaisena prioriteettinä käyttäjäkokemuksen takia ja pikkuakkuun työnnetään virtaa selkeästi rajoitetummin? (varsinkin pienillä latausvirroilla) Voi hyvinkin olla että systeemit on vähän joka merkillä säädetty niin että lataustilanteen käyttäjäkokemus (lyhyt ajoakun latausaika) on tärkein suure, silläkin riskillä että pikkuakku joudutaan vaihtamaan autoon usein huollossa? Sehän on kuitenkin harvemmin kuin pottomoottoriauton moottoriöljyn vaihto, joten huolto organisaatio voi käyttäjää lohdutella kuitenkin kohtuu harvasta huoltotoimenpiteestä.
Sen tarkemmin tietämättä paljonko pikkuakkuun auto työntää virtaa ajoakun latauksen yhteydessä, (nämä ovat suureita joita ei autovalmistaja kerro) mutta jos pikkuakkuun annetaan 3Ah, niin se on 3 tunnin aikana 9A. Nyt seuraavaksi kysymykseksi jää paljonkohan auto mahtaa kuluttaa virtaa pikkuakusta tunnissa käytön aikana? Jos ajoakku riittää vaikka 4 tunnin ajamiseen niin pikkuakusta ei ajon aikana saisi lähteä enempää kuin 2,25A tunnissa että se voisi taas latautua täyteen seuraavan ajoakun latauksen yhteydessä. (edellyttäen että nuo hatusta vedetyt määreet on edes sinnepäin)
Vahva epäilys tuosta tulee että pikkuakut uhrataan käyttäjäkokemuksen alttarilla.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: I pace remote app
12V akkuja on autojen maailmassa käytetty ja ladattu vasta niin vähän aikaa, että ei ihme jos siinä on optimaalinen konfiguraatio vähän haussa.
</sarkasmi>
</sarkasmi>
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08