x308 kevään rojektit ja ongelmat
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Mää vaihatin pari vuotta sitte muistaakseni saint-gobain:in lasin, hyvin tuo on tuossa mukana kulkenu.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Ookoo. Eioo vissiin vielä gobain vastannut lasimiehelle. Pysäytytin halkeaman tänään. Et jos se menee siihen että eioo eikä myöskään tuu. Niin on ees yritetty korjaa leimalle.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tänään otin ja rengaskoneessa painotin vanteet erikseen. Entiedä onko kokonaisuudessa mitään ideaa, mutta nyt on ainakin vanteet puntissa ja renkaat sitten niin hyvin kun ne nyt voi olla. Yhdessäkään vanteessa en silmällä nähnyt mitään soikeutta tai vipotusta. Mutta niin vaan yksi vanteista halusi liki 50grammaa ulkoreunaan ja 25 grammaa sisäreunaan. Loppujen vanteiden ollessa vähemmän. Tässä vanteessa oli kumin kera liki 100grammaa punttia ulkoreunalla.Yksi renkaista oli ehta kananmuna jotenka siitä tulee sitä ahterin tuntemaa jumputusta. Nyt ei vaan kiinnosta sitten ollenkaan alkaa taas kerran rengas souviin. Uudet renkaat kun tuntuvat olevan sontaa oli merkki mikävaan ja kesälomabudjettikin ottaa jos jonkinsortin kolauksen jos tähän hetkeen raapasis vaikka vajaan tonnin renkaisiin sekä sitten mitä lie maksaakaan tuulilasi jos sellaisen vielä jostain saapi. Tilasinhan mä tossa kierroksen ATE jarrulevyjäkin sekä keväiset huoltokamatkin.
XJR -00.
- Eugene V. Craddock
- Viestit: 147
- Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
- Paikkakunta: Mariefors
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
^taisi siis tulla asiaa Kuttilan lasitehtaalle...? Ne kerrat kun olen siellä käynyt, niin olen saanut aina hyvää ja nopeaa palvelua. Tiivistelasit vaihdettu odottaessa. Hintakin on kilpailukykyinen.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Saint gobain vastasi että 1450,- lasi. Mää luulen että ajelen konttorille tolla nyt korjatulla lasilla. Täytyy miettiä myös kuttilaa.
XJR -00.
- Eugene V. Craddock
- Viestit: 147
- Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
- Paikkakunta: Mariefors
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Kannattaa kysyä ainakin tarjousta.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Aloin tossa reilu viikko sitten lievästi ihmettelemään että kun ennen vain tovin virrat päällä olemisen jälkeen abs häiriövalo paloi kun starttimoottori pyörii. Niin nyt se paloi lähes joka startissa. Mittasin koneella akun kunnon ja se antoi noin 60% kunnoksi. Onhan se ainakin 5 vuotta old. Ajoin päivän pari lisää ja aloin huomaamaan että startti pyörii normaalia heikommin. Ei paljoa mutta tarkkakorvaisena huomasin. Ostin AGM akun siihen ja tänään menin vaihtamaan. Tiesin kyllä että patteri oli jo itkenyt happoa ulos vähän.
No nyt se oli sitten itkenyt ihan reilusti ja sulattanut hengitysnippansa velliksi. Happoa oli tihkunut pitkästä kylkisaumasta ihan selvästi ja kaikenlisäksi se oli paisunutkin toista senttiä. Tämän seurauksena tietenkin akun poterosta oli lähtenyt maali aika monesta paikkaa ja ruostetta tullut tilalle. Hinkkasin, syövytin, maalasin ja lakkasin poteron uudelleen. Ei tullut komea kun en osaa maalata. Mutta 10 kertaa parempi mistä lähdin. Maalausjäljistä näki että poteroa oli maalattu jo aiemmin joskus. Laitoin myös poteron pohjalle kirkasta kulumis-suojamuovia. Sellasta siinä olikin jo aiemmin.
No nyt se oli sitten itkenyt ihan reilusti ja sulattanut hengitysnippansa velliksi. Happoa oli tihkunut pitkästä kylkisaumasta ihan selvästi ja kaikenlisäksi se oli paisunutkin toista senttiä. Tämän seurauksena tietenkin akun poterosta oli lähtenyt maali aika monesta paikkaa ja ruostetta tullut tilalle. Hinkkasin, syövytin, maalasin ja lakkasin poteron uudelleen. Ei tullut komea kun en osaa maalata. Mutta 10 kertaa parempi mistä lähdin. Maalausjäljistä näki että poteroa oli maalattu jo aiemmin joskus. Laitoin myös poteron pohjalle kirkasta kulumis-suojamuovia. Sellasta siinä olikin jo aiemmin.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Eilen asensin viikkojen odottelun jälkeen uudet jarrulevyt joka nurkkaan ja otin päästölapun. Päästöt ovat todella hyvät. Menin vanhoilla jarrupaloilla. Niillä kun ei paljoa ole ajettu. Karhensin ne varmuudeksi karkealla paperilla pöytää vasten. Eipä niissä ollut mitään epätasaisia kulumia. Eteen tuli trw ja taakse ate. Eteen ei vaan saanut atea vaikka kuinka olisin odotellut. Navat ovat puhtaat ruosteesta yms. Niitä en pysty mittaamaan heittokellolla kun mulla eiole kellossa pitkää tikkua mikä riittäisi pinnapulttien ohi. Harmi kun levyvalmistajat eivät tunne sporttilevyissään tätä 325mm levyä laisinkaan. Aina vain vanhempi 305mm. Tuntuma jarruissa on taas sellainen kuin pitääkin.
On näköjään vanteesta lentänyt jaguar lätkä jonnekkin. Se olikin se kaikista löysin yksilö. Tilattava jossainvälissä vaikka 4 uutta.
Muuten auto on toiminut kuten auton kuuluukin.
On näköjään vanteesta lentänyt jaguar lätkä jonnekkin. Se olikin se kaikista löysin yksilö. Tilattava jossainvälissä vaikka 4 uutta.
Muuten auto on toiminut kuten auton kuuluukin.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Niin se vaan taas kerran on että tilasin uudet renkaat tähän. Tälläkertaa Goodyearin eagle f1 asymmetric 6. Pikkasen kapeampana ja suuremmalla halkasijalla. 235/45 18. Alkoi ällöttää Kontioiden värinät ja tytinät. Jospa vihdoin olisi ehjä ja toimiva rengas. Myös talven seisonnan jälkeen. Nyt on käynyt alla Continentalin premium contact 6 mitkä toimi yhden kesän muikeesti tosin kovin uraherkkänä, toisena kesänä huomasin että kuluneisuus oli voimakasta ja kolmantena kesänä runko hajosi helteellä tyyliin työpäivän aikana. Tilalle tuli Trianglen sportexit 245 koossa. Aivan älyttömän pehmeä ja mukava ja epäherkkä urille. Mutta kuten kinuskirenkaissa on, tuuri että saat pyöreät renkaat on surkea. Nämä hajosi rungoltaan talven seisonnassa ja niiden tilalle tuli Kontion Bearpaw 245/40 koossa. Pikkaisen jäykemmällä rungolla selvästi ja kumikin kovempaa kuin Sportexissa. Näissäkin oli tytinää heti uudesta jonkinverran ja kuten molemmissa kinuskeissa, aamu jöpötys voimakasta. Pistin seisontaa varten renkaisiin 2.9bar painetta ja kas kummaa kun tärinät pahentu talven jäljiltä. Painotin uudelleen ja yksi renkaista aivan selvä kananmuna.
Toivottavasti Hyvävuosi on soiva rengas niin mölyn, uraherkkyyden ja keston kohdalla. Alkaa meinaan ottaa kuulasta kun joka kesä saan ostaa renkaat. Tämä vielä kun kentältä kuulee että premium renkaissakin on ollut runkovikoja, kuten oli mullakin continentalin kohdalla. Tästä syystä ostin renkaat suomesta enkä halunnut riskeeraa ulkomaiden halvememmasta hinnasta huolimatta. Ostamani pyörien uudet mutterit alkaa näyttämään kohta käyttöauton muttereilta ja jumimaan hylsyyn kun hylsy käynyt kiinni niissä tooodella useasti.
Eilen piti myös paneutua takapuskurin maalatun muovin kiinnitykseen, sekun on irti jostain alta ja väpättää. Korjailin jo niitä puskurin muovisia tuki "rautoja" metallisoiroilla. Joten ne toimii siellä nyt ainakin.
Toivottavasti Hyvävuosi on soiva rengas niin mölyn, uraherkkyyden ja keston kohdalla. Alkaa meinaan ottaa kuulasta kun joka kesä saan ostaa renkaat. Tämä vielä kun kentältä kuulee että premium renkaissakin on ollut runkovikoja, kuten oli mullakin continentalin kohdalla. Tästä syystä ostin renkaat suomesta enkä halunnut riskeeraa ulkomaiden halvememmasta hinnasta huolimatta. Ostamani pyörien uudet mutterit alkaa näyttämään kohta käyttöauton muttereilta ja jumimaan hylsyyn kun hylsy käynyt kiinni niissä tooodella useasti.
Eilen piti myös paneutua takapuskurin maalatun muovin kiinnitykseen, sekun on irti jostain alta ja väpättää. Korjailin jo niitä puskurin muovisia tuki "rautoja" metallisoiroilla. Joten ne toimii siellä nyt ainakin.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
No nyt on Goodyearit väännetty alle. Jösses sentään että muuttu meno kertaheitolla. Tasapainotettaessa oikein katteltiin että pyörä ei lähde itekseen pyörimään, pyöritti sen mihin asentoon vaan rengaskoneessa. Eikä myöskään silmällä ollut yhdessäkään renkaassa yhtään kananmunan muotoa. Jätin vanteisiin aiemmin vannekohtaiset vanteiden painot paikalleen. Eli vanteissa on ns paljon painoja yhteensä. Mut mitäväliiii sanoisi teini. Kunhan menee sileesti.
Ekan varovaisen 100km sisään tuntuma on ollut tuliterän renkaan myötä aika hiljainen ja pehmeä, mutta rungoltaan suht jämäkkä. Ollen kuitenkin todella kaukana jäykästä katurungosta. Uravetely on lähes yhtä vähäistä kuin Triangleilla ja vähän vähemmän kuin Kontioilla. Vetelyä siis kuitenkin on. Mutta se ei ole mitään veitsenterävää tai nappi paidasta tyyppistä. Vaan auto lähtee vetämään uraa kohden loivasti. Vahtimisen määrä konetiellä väheni Kontioihin nähden vähäisen. Painetta laitoin 2.8bar heti alkujaan. Hitto että repee pylly kolmeen suuntaan ja otsasuoni puhkeaa jos ensi keväänä on talven jäljiltä pysyvä soikeus renkaissa. Sit en enää vaan jaksa.
Eli voin kyllä toistaiseksi alkaa suosittelemaan renkaiksi x308 iin GoodYearin Eagle F1 asymmetric 6 nimihirviö renkaita 235/45 r18 koossa.
Vahvistin samalla takapuskurin loputkin muoviset pidike"raudat" napavanteella. Siin oliskii ehkä jollekkin kellä rauta taipuu hellposti kohtuu hyvä sauma tehdä noi muoviset teräksestä. Noita kun ajettaessa ilmavirta repii kokoajan. Mitä kovempaa sitä kovempi repiminen ja rynkytys. Siksi ne on revenneet ja siksi kaikista mk1 ja ehkä mk2 mondeoista on takapuskuri halkipoikki katki. Niissä kun puskin on tuplasti isompikin.
Ekan varovaisen 100km sisään tuntuma on ollut tuliterän renkaan myötä aika hiljainen ja pehmeä, mutta rungoltaan suht jämäkkä. Ollen kuitenkin todella kaukana jäykästä katurungosta. Uravetely on lähes yhtä vähäistä kuin Triangleilla ja vähän vähemmän kuin Kontioilla. Vetelyä siis kuitenkin on. Mutta se ei ole mitään veitsenterävää tai nappi paidasta tyyppistä. Vaan auto lähtee vetämään uraa kohden loivasti. Vahtimisen määrä konetiellä väheni Kontioihin nähden vähäisen. Painetta laitoin 2.8bar heti alkujaan. Hitto että repee pylly kolmeen suuntaan ja otsasuoni puhkeaa jos ensi keväänä on talven jäljiltä pysyvä soikeus renkaissa. Sit en enää vaan jaksa.
Eli voin kyllä toistaiseksi alkaa suosittelemaan renkaiksi x308 iin GoodYearin Eagle F1 asymmetric 6 nimihirviö renkaita 235/45 r18 koossa.
Vahvistin samalla takapuskurin loputkin muoviset pidike"raudat" napavanteella. Siin oliskii ehkä jollekkin kellä rauta taipuu hellposti kohtuu hyvä sauma tehdä noi muoviset teräksestä. Noita kun ajettaessa ilmavirta repii kokoajan. Mitä kovempaa sitä kovempi repiminen ja rynkytys. Siksi ne on revenneet ja siksi kaikista mk1 ja ehkä mk2 mondeoista on takapuskuri halkipoikki katki. Niissä kun puskin on tuplasti isompikin.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Olen alkanut huomaamaan hyvin hentoa taka-akselin ääntämistä noin 70kmh nopeudella ihan tasakaasulla. Tulee heti mieleen peribrittiläinen voimansiirron ujellus nelosvaihteella noin 60kmh vauhdissa mikä kuuluu niihin 70 luvun peruskinnereihin. Tämä on siis hyvin heikko. Radio päällä ihan perus heikolla voimakkuudella peittää äänen. Onko syytä alkaa epäillä peljättyä hu-14 oksennusta? Peräöljyt eivät olleet harmaat tms kun ne vaihdoin uusiin. Ääni on vain ja ainoastaan 70kmh nurkilla ja poistuu moottorijarrulla. En tiedä kuinka paljon auto on saanut piiskaa ennen minua. Myöskin tänäkesänä on tullut ajosuuntaa vaihdettaessa kun siirtyy jarrulta takaisin kaasulle kuuluva hento klops. Klops mikä on tuttu kaikille dana30 perillä ajaneille mikä ei ole niissä mikään vika.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Päivästä toiseen on J vaan pelannut. Eioo minkäänsortin kommentoitavaa. Renkaissa on syytä pitää 2.8-2.9bar paineita huoneenlämmössä. Muuten alkaa jumputtelu. Tuolla peruspaineella menee todella siististi eikä ole mikään kova. Eli ei huomaa että renkaissa olisi liikaa painetta. Tuo perän "ääntely" ei ole muuttunut yhtään mihinkään.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
No jopas.
Aattelin näin kesälomalla että painumpa töihin poistamaan maalin kuplinnan helmakotelon päältä vasemman takaoven aukosta. Kuten mätähommissa aina tuppaa käymään niin tämäkin levähti sitten ihan selvästi. Tehtaalla tehty aivan älytön ratkaisu. Lokasuojan kaaripelti ja C pilari tulevat helman päälle ihan normaalisti joo. Mutta Jaggepa on keksinyt että sinne väliin jätetään rako ja laitetaan huolella paksulti jotain ikimärkää rasvamössöä tms.
Arvaatte varmaan miten sille ikimärkyydelle on käynyt? No ruuvari meni läpi ekaksi siitä päälipellistä mikä on C pilaria ja kaarta. Sitten ruuvari meni läpi myös helman pääli osasta. Pajotin nyt sit helman pääliosan ja huomenna jatkuu sitten tämä päälimmäinen pelti. Huomaa että en osaa peltitöitä kovin hyvin joten paikka tulee jäämään selvästi näkyviin. On vaan niin äärimmäisen vaikea pala kun on vänkyrä aivan joka suuntaan.
Kuten lattian mätien kanssa, niin kaverille on kanssa oikealla puolella tulossa töitä samassa paikkaa.
Ja koska apparin etuovessa kuplii kanssa maali niin veikkaanpa että joutuu vaihtaa oven siihen jokukevät.
Aattelin näin kesälomalla että painumpa töihin poistamaan maalin kuplinnan helmakotelon päältä vasemman takaoven aukosta. Kuten mätähommissa aina tuppaa käymään niin tämäkin levähti sitten ihan selvästi. Tehtaalla tehty aivan älytön ratkaisu. Lokasuojan kaaripelti ja C pilari tulevat helman päälle ihan normaalisti joo. Mutta Jaggepa on keksinyt että sinne väliin jätetään rako ja laitetaan huolella paksulti jotain ikimärkää rasvamössöä tms.
Arvaatte varmaan miten sille ikimärkyydelle on käynyt? No ruuvari meni läpi ekaksi siitä päälipellistä mikä on C pilaria ja kaarta. Sitten ruuvari meni läpi myös helman pääli osasta. Pajotin nyt sit helman pääliosan ja huomenna jatkuu sitten tämä päälimmäinen pelti. Huomaa että en osaa peltitöitä kovin hyvin joten paikka tulee jäämään selvästi näkyviin. On vaan niin äärimmäisen vaikea pala kun on vänkyrä aivan joka suuntaan.
Kuten lattian mätien kanssa, niin kaverille on kanssa oikealla puolella tulossa töitä samassa paikkaa.
Ja koska apparin etuovessa kuplii kanssa maali niin veikkaanpa että joutuu vaihtaa oven siihen jokukevät.
Viimeksi muokannut Vauxi, Su Heinä 23, 2023 7:07 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Selvittelen ovien saatavuutta ensiksi. Maalata ne pitää kuitenkin molemmat, oli pintapelti tai koko dörtsi.
Tältäerää mätiäiset poistettu ja tilalla uutta. Olihan paikka. Ei herraisä sentään. Ei kaunis. Mutta toivottavasti toimii. Odottelen päivän pari kuivumista ennenkuin liimailen kulumis-suojakalvot ja käyn koeajolla. Jotenkin nyt tuntuu siltä että kun oikean puolen aika koittaa niin sen tekee joku muu kuin minä.
Tältäerää mätiäiset poistettu ja tilalla uutta. Olihan paikka. Ei herraisä sentään. Ei kaunis. Mutta toivottavasti toimii. Odottelen päivän pari kuivumista ennenkuin liimailen kulumis-suojakalvot ja käyn koeajolla. Jotenkin nyt tuntuu siltä että kun oikean puolen aika koittaa niin sen tekee joku muu kuin minä.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tuossa yli puolen tankin mittaisella reissulla huomasin että etummaisen äänenvaimentimen villat ovat tainneet palaa pois 3 vuoden pöristelyiden aikana. Putken kuumentuessa kunnolla alkaa drone tulla esiin ikävästi juuri 100kmh vauhdissa. Hommia siis tiedossa. Hitsaamani paikka ei aiheuttanut suhinoita. Alkaa myös pikkuhiljaa hiipiä mieleen ajatus kaikkien etupyöräntuennan puslien jumpasta. Tuulinen sää ja urainen moottoritie tuottaa senverta paljon ohjaamista suoralla tiellä että ei kovin kiva juttu. Eikä tuulen suhinan määrä ole mikään mairitteleva moisessa tilanteessa. Hommaa siis tiedossa tässäkin suhteessa.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Aamutuimaan nostin auton nosturille ja kuullostelin pakoputken ääntä ja tarkastelin alustaa muutenkin. Joo, villat ne ovat kärynneet pois keskipöntöstä. Tietää langan palamista ensi ajokauden alkuun heti. Kattelin etupyörän tuennan puslia ja saattaa olla että tilaan joko urtskut tai kumiset pelkät ylätukivarren puslat. Uretaanisena voisi ajatus asteella silloin hiukan simuloida xk8 ylätukivarren kiinnitystä. Sekun eiookkaan siinä pelkkää puslaa vaan ns laakeri.
Olen tässä jo pari vuotta alkanut ihmetellä pientä hajun muodostumista auton sisälle. Se ei ole pakokaasu eikä öljy eikä mikään tälläinen. Se tulee puhallusilman mukana. Kyseessä ei ole kuitenkaan tämä märkä nurmikko tai oja mikä tulee kun ilmastoinnin kennossa muhii tavaraa. Vaan joku toinen vastaava. Mietin vaan että ettei olis ajan saatossa kertynyt moskaa ilmastoinnin kennon eteen niin paljon että se itsessään dunkkaa siellä. Talviseisonnan aikana auton sisätuoksu palaa normaaliksi. Kennojärjestely ja ilmakanavajärjestelyt tässä on sellaiset että kennoa ei pääse imuroimaan yhtään mitenkään mistään. Mutta jos poistan apumiehen lämppärimoottorikotelon kokonaisena niin sen puhalluskanava tulee juuri kennon etupuolelle. Siitä aukosta vois päästä ryystämään imurilla moskan pois.
Kennojuttua kattellessani tunnustelin huvikseni äänieristelevyjä tulipellisä ja kas kun yksi olikin aikasta kostea yhdestä kohtaa. Olin juuri pessyt auton. Kosteus oli vain kardaanitunnelin kohdalla about obd töpselin kohdalla mutta kun kyse on apparin puolesta niin siinäkohtaa pistoketta ei ole. Vieressä on maadoituspaikka. Ympärillä fylleissä ei ollut mitään märkää, eikä yläpuolella ollut evidenssiä että mistä olisi tullut. Mutta lämppärin kanavisto on siinä yläpuolella sekä tietty tuulilasi. Avasin tuulilasin alusmuovin ja kuikuilin sinne koteloon. Ei moskaa,järveä eikä edes ruostetta. Imuaukot ovat vaan suhteellisen matalalla että painevedellä kun huuhtelee niin on toki mahdollista että vesi voi eksyä sopivasti imuaukkoon. Lattiamatto ei ollut edes kostea eikä vettä ollut tullut lattialle asti edes. Kuskin puolella eiollut mitään. Vesiohjurimuovit ovat paikallaan tuulilasimuovin alla. Täytyy seurailla.
Noin 500km reissukin heitettiin ilman mitään ihmeellistä. 170tkm tuli mittariin.
Edit: Kävin just tankkaamassa reissun jälkeen. Keskikulutus yllättävän hyvä 10.5 sataselle.
Olen tässä jo pari vuotta alkanut ihmetellä pientä hajun muodostumista auton sisälle. Se ei ole pakokaasu eikä öljy eikä mikään tälläinen. Se tulee puhallusilman mukana. Kyseessä ei ole kuitenkaan tämä märkä nurmikko tai oja mikä tulee kun ilmastoinnin kennossa muhii tavaraa. Vaan joku toinen vastaava. Mietin vaan että ettei olis ajan saatossa kertynyt moskaa ilmastoinnin kennon eteen niin paljon että se itsessään dunkkaa siellä. Talviseisonnan aikana auton sisätuoksu palaa normaaliksi. Kennojärjestely ja ilmakanavajärjestelyt tässä on sellaiset että kennoa ei pääse imuroimaan yhtään mitenkään mistään. Mutta jos poistan apumiehen lämppärimoottorikotelon kokonaisena niin sen puhalluskanava tulee juuri kennon etupuolelle. Siitä aukosta vois päästä ryystämään imurilla moskan pois.
Kennojuttua kattellessani tunnustelin huvikseni äänieristelevyjä tulipellisä ja kas kun yksi olikin aikasta kostea yhdestä kohtaa. Olin juuri pessyt auton. Kosteus oli vain kardaanitunnelin kohdalla about obd töpselin kohdalla mutta kun kyse on apparin puolesta niin siinäkohtaa pistoketta ei ole. Vieressä on maadoituspaikka. Ympärillä fylleissä ei ollut mitään märkää, eikä yläpuolella ollut evidenssiä että mistä olisi tullut. Mutta lämppärin kanavisto on siinä yläpuolella sekä tietty tuulilasi. Avasin tuulilasin alusmuovin ja kuikuilin sinne koteloon. Ei moskaa,järveä eikä edes ruostetta. Imuaukot ovat vaan suhteellisen matalalla että painevedellä kun huuhtelee niin on toki mahdollista että vesi voi eksyä sopivasti imuaukkoon. Lattiamatto ei ollut edes kostea eikä vettä ollut tullut lattialle asti edes. Kuskin puolella eiollut mitään. Vesiohjurimuovit ovat paikallaan tuulilasimuovin alla. Täytyy seurailla.
Noin 500km reissukin heitettiin ilman mitään ihmeellistä. 170tkm tuli mittariin.
Edit: Kävin just tankkaamassa reissun jälkeen. Keskikulutus yllättävän hyvä 10.5 sataselle.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tajusin just että eihän autostani ole täällä edes kuvaakaan.
Siinä se on oikealla nimim Mustakuminyrkin x100 vieressä.
Siinä se on oikealla nimim Mustakuminyrkin x100 vieressä.
Viimeksi muokannut Vauxi, Ke Maalis 27, 2024 6:05 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
XJR -00.
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Kauniin väriset!
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Syksy on koittanut ja talviseisontaan meni Jaguar. Mätähommaa lukuunottamata ei yhtään mitään sellasta vikaa vikaa koko kesän aikana. Laatutuote sano. En katsonut trippimittaria. Mutta kuvittelisin sen pyörineen kuutisen tuhannen kilsan edestä.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Viimein on kädessä ehjä ja toimiva VCM. Nyt siinä on 118.5 firmis sisällä ja se odottaa kevättä.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
VCM ei o kovin pitkälle kesään päässyt kun jo löytyi käyttöä. Toimii hienosti mutta alkoi ilmetä yhteyden muodostuksen ja ylläpidon ongelmia tietokoneeseen. Huomasin että kun johdon työntää aivan pohjaan vcm ään, yhteys löytyy. Muttakun vedän sen lukitusrengasta vasten taaksepäin eli noin 1-2mm, katkesi yhteys jokakerta. Johdossa ei vikoja. Tarkastin että johdossa olevat pinnit eivät olleet painuneet sisäänpäin ja olivat muuten kunnossa. Trööttäsin vcm puolelle liitosta PRF 6-68 putsi preitä isosti ja rynkytin liitosta kiinni auki sarjatulella. Tämä riitti. Yhteys pelaa nyt joka asennossa.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tänää otin päivän pääteeksi Jaggen ajoon ja suoraan kylmiltään seisonnasta katsastukseen. Ehjä auto kun on niin ei puutteita missään. Venähti tämä jomman kumman kesäauton käytöön otto turhan paljon. Sellasta se joskus vaan on.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tänään töiden jälkeen jäätiin tekee huoltoa autoon. Olin tilannut sitten väärät tulpat. Mähän en siis aja niilä mitä kirja kertoo vaan orkkisten tiedoilla kaivoin perus tulpat. Olin tilannut väärällä lämpöarvolla.
Sitten tökin vcm ja ids kiinni autoon. Tulee pelkkää erroria.Sain yhteyden vain vaihteistoon ja siellä mukamas on can väylä vikoja. En uskonut ollenkaan. Todennäköisesti vcm on niitä itse sinne sekoillut.
No äsken sitten "testaan vielä kerran" ja huonostihan siinä kävi. Avaimet mulla taskussa tökin vcm kiinni obd pistokkeeseen. Hetken perästä ihmettelin että mistä tulee musiikkia ja puhetta. Tajuan että mulla on radio päällä autossa vaikka avaimet taskussa. Äkkiä vcm irti. Radio hiljenee samalla. Avasin korttipaikan kannen siitä ja sisällä voimakas sähkön haju. "aha". No äsken sitten kannet avasin siitä ja eikös sieltä ole piirilevy palanut sököksi juuri niiden puolijohdo releiden välittömästä läheisyydestä.
Toimi sitten kahdessa eri coupessa. Muttakun itselleni koitin niin samantien toimintasavu karkasi. Aikun lämmittää mieltä.
Muuten ei huollon puolesta ollut mitään ihmeellistä. Ei vuotoja, ei väljiä. Laitoin rasvaa vetareihin, renkaisiin ilmaa ja moottoriin öljynvaihto. Jarrunesteet täytyy vaihtaa tässä jossain raossa. 3 vuotta viimeeksi.
Sitten tökin vcm ja ids kiinni autoon. Tulee pelkkää erroria.Sain yhteyden vain vaihteistoon ja siellä mukamas on can väylä vikoja. En uskonut ollenkaan. Todennäköisesti vcm on niitä itse sinne sekoillut.
No äsken sitten "testaan vielä kerran" ja huonostihan siinä kävi. Avaimet mulla taskussa tökin vcm kiinni obd pistokkeeseen. Hetken perästä ihmettelin että mistä tulee musiikkia ja puhetta. Tajuan että mulla on radio päällä autossa vaikka avaimet taskussa. Äkkiä vcm irti. Radio hiljenee samalla. Avasin korttipaikan kannen siitä ja sisällä voimakas sähkön haju. "aha". No äsken sitten kannet avasin siitä ja eikös sieltä ole piirilevy palanut sököksi juuri niiden puolijohdo releiden välittömästä läheisyydestä.
Toimi sitten kahdessa eri coupessa. Muttakun itselleni koitin niin samantien toimintasavu karkasi. Aikun lämmittää mieltä.
Muuten ei huollon puolesta ollut mitään ihmeellistä. Ei vuotoja, ei väljiä. Laitoin rasvaa vetareihin, renkaisiin ilmaa ja moottoriin öljynvaihto. Jarrunesteet täytyy vaihtaa tässä jossain raossa. 3 vuotta viimeeksi.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Laitoin nyt kuitenkin ne "väärät" tulpat. Ngk mielestä lämpöarvo on 5 ja Bosch mielestä 7 eli Ngk taulukossa 6.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Onhan ollut tapahtumaa auton kanssa. Eilen illalla lähin ajelee ja en päässyt kuin parisataa metriä ja aloin ihmetellä että täähän ravistaa kun liikennevaloihin jarrutin. Eikös syttynyt keltainen merkkivalo ja rajoitettu suorituskyky tekstikin. Moottori papatteli seitsemällä tai kuudellakin pytyllä. Putputin valoista dösärille ja sammutin siihen. Kun olin muutenkin matkalla xk8 kalustovastaavalle, soittelin että taidan mennä vaihtaa aiemmat sytytystulpat takas.
No lähin papattaa eteenpäin pysäkiltä ja ajettuani kehätietä viitisen minsaa, sammui vikavalo itsekseen ja hätätila oli poistunut. Voima tuntui myös moottorissa olevan läsnä. Soitin Tomille taas että tuunkin suoraan että lukastaan koodit heti tuoreeltaan. Matkalla tietenkin mietin että mitä oikein tapahtui. Sitten välähti. Takerteleva polttoaine suutin. Oireet täsmäävät täysin sellaiseen.
WDS kiinni autoon ja jokaisessa purkissa oli erinäisiä epämääräisiä väylä ja muita koodeja jotka johtuivat vain siitä kum vcm oli oikarissa. Ecm stä löyty lisäksi sytytyskatkoksia sylinterissä kaksi. Sekä puolan ensiö/toisio virtapiiri häiriö.
Kun tiedetään että auto on taas seissyt lähes 10 kuukautta käynnistämättä. Suuttimia ei koskaan ole rassattu. Sekä että sytytyskatkos ei koskaan korjaannu itsekseen eikä varsinkaan korjaannu kun antaa lisää kaasua. Niin ei se voi olla mikään muu kuin jumissa tai tukossa oleva suutin. Lähdin Tomi lta kotiin Mötönetin kautta ja kumosin lähes täyteen tankkiin pullollisen Redlinen pesuainetta.
Tänään lähdin heti aamusta juhannusreissuun. Kesken moottoritie ajon sytty valo ja selvästi papatteli. Painoin välittömästi neljänneksen verran kaasua lisää ja vikavalo sammui välittömästi. Tämä varmisti diagnoosini. Sytytyskatkos ei korjaannu antamalla hanaa. Moottori myös vetää raikkaasti eli sumu tökkii vain pienillä avautumilla kuten jumitteleva suutin tekee. Perillä suutin on jumittanut vaihtelevasti. Aina kun moottori seisoo on starttauksen jälkeen jännät paikat. Vikavalo sammuu myös aina samalla tavalla. Joko paikallaan pitää kierroksia aikansa jossain 2500rpm nurkilla. Tai lähtee ajelemaan. Hetken päästä valo sammuu. Saattaa olla että suutin ei heti kestä tyhjäkäyntiä. Mutta hetkenpäästä ok kunnes taas sammuttaa.
Kyllä joutuu irroittamaan suuttimet hoitoa varten. Eli ostoslistalle menee ahtimen irroitukseen tarvittavat tiivisteet sekä ehkä nyt kannattaisi vaihtaa nämä sylinterilaaksossa olevat vesiletkut mitä en viime kerralla ahtimen rempan yhteydessä vaihtanut.
Saa nähdä mitä paluumatka tuo tullessaan.
No lähin papattaa eteenpäin pysäkiltä ja ajettuani kehätietä viitisen minsaa, sammui vikavalo itsekseen ja hätätila oli poistunut. Voima tuntui myös moottorissa olevan läsnä. Soitin Tomille taas että tuunkin suoraan että lukastaan koodit heti tuoreeltaan. Matkalla tietenkin mietin että mitä oikein tapahtui. Sitten välähti. Takerteleva polttoaine suutin. Oireet täsmäävät täysin sellaiseen.
WDS kiinni autoon ja jokaisessa purkissa oli erinäisiä epämääräisiä väylä ja muita koodeja jotka johtuivat vain siitä kum vcm oli oikarissa. Ecm stä löyty lisäksi sytytyskatkoksia sylinterissä kaksi. Sekä puolan ensiö/toisio virtapiiri häiriö.
Kun tiedetään että auto on taas seissyt lähes 10 kuukautta käynnistämättä. Suuttimia ei koskaan ole rassattu. Sekä että sytytyskatkos ei koskaan korjaannu itsekseen eikä varsinkaan korjaannu kun antaa lisää kaasua. Niin ei se voi olla mikään muu kuin jumissa tai tukossa oleva suutin. Lähdin Tomi lta kotiin Mötönetin kautta ja kumosin lähes täyteen tankkiin pullollisen Redlinen pesuainetta.
Tänään lähdin heti aamusta juhannusreissuun. Kesken moottoritie ajon sytty valo ja selvästi papatteli. Painoin välittömästi neljänneksen verran kaasua lisää ja vikavalo sammui välittömästi. Tämä varmisti diagnoosini. Sytytyskatkos ei korjaannu antamalla hanaa. Moottori myös vetää raikkaasti eli sumu tökkii vain pienillä avautumilla kuten jumitteleva suutin tekee. Perillä suutin on jumittanut vaihtelevasti. Aina kun moottori seisoo on starttauksen jälkeen jännät paikat. Vikavalo sammuu myös aina samalla tavalla. Joko paikallaan pitää kierroksia aikansa jossain 2500rpm nurkilla. Tai lähtee ajelemaan. Hetken päästä valo sammuu. Saattaa olla että suutin ei heti kestä tyhjäkäyntiä. Mutta hetkenpäästä ok kunnes taas sammuttaa.
Kyllä joutuu irroittamaan suuttimet hoitoa varten. Eli ostoslistalle menee ahtimen irroitukseen tarvittavat tiivisteet sekä ehkä nyt kannattaisi vaihtaa nämä sylinterilaaksossa olevat vesiletkut mitä en viime kerralla ahtimen rempan yhteydessä vaihtanut.
Saa nähdä mitä paluumatka tuo tullessaan.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tämä on toiminut mahtavasti omassa ja lähipiirin kalustossa:https://www.lucasoilcenter.com/shop/luc ... treatment/
Suomessa ei ole maahantuontia, joten joutuu tilaamaan esim Amazon:ista.
Olen pulauttanut n.1.5dl kolmeen peräkkäiseen tankilliseen keväisin ja syksyisin. Dieselin vieno tyhjäkäynti rouskutus pehmenee selkeästi, eli suihkeen atomisointi paranee. Nyt yli 317t km ajettuna katsastuksessa savuarvo 0.01.
Suomessa ei ole maahantuontia, joten joutuu tilaamaan esim Amazon:ista.
Olen pulauttanut n.1.5dl kolmeen peräkkäiseen tankilliseen keväisin ja syksyisin. Dieselin vieno tyhjäkäynti rouskutus pehmenee selkeästi, eli suihkeen atomisointi paranee. Nyt yli 317t km ajettuna katsastuksessa savuarvo 0.01.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Okei. Hyvä vinkki. Tässä ovat päästöt paineilmaa ja kukkasia. HC tyhjäkäynnillä 4 ja kierroksilla 10 ppm.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Juhannuksen ajan kun autoa sammuttelin pariin kertaan ja käynnistin uudelleen. Sai lähes aina jäädä hytkymään vajailla tai sitten lähteä vaan ajamaan varovasti. Kotimatkalla sensijaan R toimi kuten kuuluu. Vasta kotiparkkipaikalla kun piti sammuttaa hetkeksi ja siirtää sen jälkeen ruutuun. Puputteli se muutaman sekunnin. Eli ongelma on vähentymään päin. Mikä on hyvä merkki. Uskaltanee ajella sen aikaa kunnes osat Englanista tänne eksyy.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tänää putputtelin lomalla työpaikan pihalle katokseen irroittamaan suuttimia autosta. Reippaan 4 tunnin rennon ähellyksen jälkeen oli suuttimet kädessä. Kurkin ICeiden sisään. Niissä ei näkynyt mitään ihmeellistä muutakuin huohotuksesta rusehtunutta pintaa ja egrstä tullutta lievää mustumista. Tungin molemmat ICt täyteen egr puhdistusvaahtoa ja lähdin kotiin. Mentävä huomenna tms huuhtelemaan veden voimalla moskaa pois sen minkä tulee. Vaahto on melkoisen styrkkaa. Se irroittaa minkä irroittaa. Suutinhuollossa sanoivat että ensiviikolle menee väkisin testit ja mittailut. Onneksi Volvo toimii joten sillä mennään sen aikaa. Toivottavasti suutinpajalla on olemassa uusia O-renkaita sumuihin. Niille kun ei ole varaosanumeroita ollenkaan. Varaosakasaan british partsilta tilasin ainoat tiivisteet mitä polttoainekiskoihin ja suuttimiin tarjotaan ja ne oli ne kiskon ja sylinterikannen tiivisteet.
Kun sumut tulee toivottavasti korjattuina tai sitten vaihdettuna risat toimiviin ja tarkastettuihin ehjiin. Vaihdan samalla nyt kun on purettu kaikki, ne laakson lämppäriletkut. Ne eivät vieläkään ole velliä tai turvonneita. Mutta onpahan vaihdettu. Homma on ne vaihtaa niin reipas että ei viiti jättää enää. Samalla vaihtuu myös molemmat imusarjojen/ic tasotiivisteet per puoli. EGR tiivistettä imukaulaan ei ollut saatavana äkkiseltään. No se on laippamallin tuote joten sellaisen naputtelee itsekkin tiivistelevystä.
Kun sumut tulee toivottavasti korjattuina tai sitten vaihdettuna risat toimiviin ja tarkastettuihin ehjiin. Vaihdan samalla nyt kun on purettu kaikki, ne laakson lämppäriletkut. Ne eivät vieläkään ole velliä tai turvonneita. Mutta onpahan vaihdettu. Homma on ne vaihtaa niin reipas että ei viiti jättää enää. Samalla vaihtuu myös molemmat imusarjojen/ic tasotiivisteet per puoli. EGR tiivistettä imukaulaan ei ollut saatavana äkkiseltään. No se on laippamallin tuote joten sellaisen naputtelee itsekkin tiivistelevystä.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Kävin seuraavana päivänä sitten huuhtomassa kraanapaineella ICt niin vesikierron kuin ilmakierron puolelta. Vaahto oli tehnyt tehtävänsä ja vesi oli mustaa kun se tuli ulos. Kennoissa ei näy edes endoskoopilla moskaa. Ohut ruskea kerros siellä täällä. Vesi myös virtaa voimakkaasti kenon läpi. Ilma puolen siis. Vesikiertokaan ei jarruta ylimääräisiä.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Suuttimet olivat testauksessa todettu täysin ehjiksi. Virtaukset 4% sisään kaikki, niin täydellä pulssin leveydellä kuin 2.5millisekunnillakin.
Hyvä ja ei hyvä. No tänään sitten puoli päivää ähelsin imusarjan tiivisteistä alkaen autoa nippuun. Huomasin kesken touhun että paisarin paluuputki termari "kotelosta" on mennyt irroituksessa kuin veitselllä leikaten poikki. Nysä O-renkaineen on edelleen kotelossa ja loput mulla kädessä. Silmä vaan huomasi että missä on ton o-rengas tosta.. Mentävä huomenna kattomaan että oliskohan vahingossa sopivanlaista hyvää käytettyä liitintä ja vääntelisin ite nailonputkesta sen putken siihen väliin. Uusi putki ei maksa mirhamia. Mutta koitan eka tehä ite uuden.
Oli muuten aika hyvä että irroitin imusarjan palaset sylinterikansista. Apukuljettajan puolen imusarjassa oli tiivistepinnoissa hapettumaa koko leveydeltä parissa kohtaa paria imukanavaa. Siinä on ollut lähellä orastava imuvuoto.
Jätin ahtimen imukaulan asentamatta ennenkuin putken saa paikalleen. Sen pystynee laittaa sinne kun kaikki on nipussakin. Mutta huomattavasti helpompi ilman kaulaa.
Katsoin myös imukaulaa pirraus mielessä. Vertasin interwebsin kuvaa omaan osaan. Mulla ei ole koskaan ollut niitä puutteita mitä ison veden takana ovat vingutelleet pois. Ei ylimääräisiä kyhmyjä eikä ihan liian pientä aukkoa laipassa ahtimeen päin. Entiedä onko aj26sc moottorissa sitten noi kuristukset. aj27sc ei niitä ainakaan ole. Kaulan valu on kaikenlisäksi todella ohutta. Vingutusvaraa ei ole yhtään missään. Kaikenlisäksi ite vielä mittasin imukaulasta kaasu pohjassa että jo kaulaan muodostuu alipainetta yläkierroksilla. Joten ei se kaula kurista vaan kaasuläpän etupuolen muovimutka ja ehkä imuputkikin.
Hyvä ja ei hyvä. No tänään sitten puoli päivää ähelsin imusarjan tiivisteistä alkaen autoa nippuun. Huomasin kesken touhun että paisarin paluuputki termari "kotelosta" on mennyt irroituksessa kuin veitselllä leikaten poikki. Nysä O-renkaineen on edelleen kotelossa ja loput mulla kädessä. Silmä vaan huomasi että missä on ton o-rengas tosta.. Mentävä huomenna kattomaan että oliskohan vahingossa sopivanlaista hyvää käytettyä liitintä ja vääntelisin ite nailonputkesta sen putken siihen väliin. Uusi putki ei maksa mirhamia. Mutta koitan eka tehä ite uuden.
Oli muuten aika hyvä että irroitin imusarjan palaset sylinterikansista. Apukuljettajan puolen imusarjassa oli tiivistepinnoissa hapettumaa koko leveydeltä parissa kohtaa paria imukanavaa. Siinä on ollut lähellä orastava imuvuoto.
Jätin ahtimen imukaulan asentamatta ennenkuin putken saa paikalleen. Sen pystynee laittaa sinne kun kaikki on nipussakin. Mutta huomattavasti helpompi ilman kaulaa.
Katsoin myös imukaulaa pirraus mielessä. Vertasin interwebsin kuvaa omaan osaan. Mulla ei ole koskaan ollut niitä puutteita mitä ison veden takana ovat vingutelleet pois. Ei ylimääräisiä kyhmyjä eikä ihan liian pientä aukkoa laipassa ahtimeen päin. Entiedä onko aj26sc moottorissa sitten noi kuristukset. aj27sc ei niitä ainakaan ole. Kaulan valu on kaikenlisäksi todella ohutta. Vingutusvaraa ei ole yhtään missään. Kaikenlisäksi ite vielä mittasin imukaulasta kaasu pohjassa että jo kaulaan muodostuu alipainetta yläkierroksilla. Joten ei se kaula kurista vaan kaasuläpän etupuolen muovimutka ja ehkä imuputkikin.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Taas käy ja kukkuu. Se että käykö edelleen aina kahdeksalla jää nähtäväksi. Nimittäin en löytänyt yhtään mitään vikaa. Kasausvaiheessa kävin molempien suutin johtosarjojen liittimiä läpi kliinerillä ja silmällä enkä nähnyt mitään vikaa. Käytin myös tulipellissä olevan 59 pinnisen pultilla kaasassa olevan liittimen auki, holvasin sitä kliinerillä ja puristelin sitä pari kertaa edestakaisin kasaan ja auki.
Sain imukaulan tänään paikalleen muutaman tunnin rennon pajotuksen jälkeen. Aiemmin olin ahdinrempan yhteydessä laittanut egr n hyvälaatuisella liimalla paikalleen. Tällä kertaa tein itse siihen tiivisteen tiiviste massalevystä. Liima ei ollut palanut pois ja se oli high temp liimaa. Egr kaasut lienee jossain 150-250'c tienoilla joten saapa nähä mitä tuo massalevy sanoo. Liima väittää kestävänsä +300c. Se alkaa viheltämään ja haisemaan kun on pettänyt. Tätä tiivistettä ei ollut saatavana äkkiseltään uutena.
Sain kaikki nippuun suojamuoveja lukuunottamatta. Uudet glykolit sisään ja eikun virrat päälle. Mongoosella sisään kun vcm1 on palanut paskaksi lopullisesti. Koodit pois kauttaaltaan. Sitten vaan avaimesta. Kone pyörii kovaa aivan täysin ns tulpattona mopona. Ei yhtään puristusta missään sylinterissä. Bensa alkoi haista lievästi. Tarkastin testerillä parit perusjutut. Kokemus autohommista sanoo että en classico hydrauliset nostajat jumissa -tilanne. Näissä vissiin on kuienkin kovat nostajat joten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jymähtäneet puristusrekaat(kaikki? wtf). Kaasu pohjaan koska ei jenkkimalli ja avainta vaan pitkästi. Yksi kerrallaan alkoi pytty vastaamaan kutsuun. Jäähdyttelinin starttia tovin ja uudestaan vaan. Pikkuhiljaa alkoi olla kolmekin pyttyä mukana juonessa. Sitten moottori jäikin vaivoin käyntiin. Kunnes heräsi neljäskin ja kone jäi itekseen käyntiin ravistaen hurjasti kun selvästi oli sylintereitä mykkänä. Olin laittanut sylinterin 2 suuttimen rinnalle mitta-adapterin helpottamaan mittausta. Ekun ledi mittari kiinni ja kas kummaa kun ei ledi vilku ei, ei sitten ollenkaan. Vikakoodeissa ei ollut tullut mitään järkevää tässä ajassa ja tällä ravistuksella. Ledikynä kun oli vielä kiinni, tarkastin että suuttimelle tulee edes jännite. No ei tullut sitäkään. Siten tulikin heti mieleen että jaa niin suuttimien johtosarjan liitin vasemmalla edessä on irti, sekä myös vasemman nakuanturin liitin. "ilmankos tuli vasemmasta nakusta vikakoodi". Töpseli kiinni ja samalla silmä näki että liittimessä on tehtaalta tätä iki-ihanaa sähköliitin rasvaa. Laitoin liittimen silti kiinni. Kone ärjäsi välittömästi kaikilla ja kävi kuten kuuluu kunhan vähän selvisi säikähdyksestä. Lähin heti koneen lämmettyä konetielle koeajolle. Ajelin jonku puolituntia eri kaasun asennoilla. Myös torvi suorana ihan hetken. Ei mitään vikaa, ei pykellyksiä, ei puutumisia ei mitään. Tänään ei ole myöskään hellettä mikä herutti aiemmin vian herkästi päälle.
Palasin koeajolta ja jätin auton muhimaan kuumissaan ja menin kaffelle. Palasin takaisin ja moottori käy heti kaikilla. "kiva". Puhdistin liitosrasvan lopuksi pois siitä vas sylinteripankin liittimestä. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen liitos missä tuo kyseinen rasva aiheuttaa tuskaisia vianhaku tunteja kun pitää pinneissä huonoja kontakteja.
Käytävä ajelee ilta-ajelua ja tunnusteltava niin testerillä kuin persdynnolla toimintaa. Tokkopa puputtelee kun ei ole hellettäkään. Tai sitten kaikki johtui vaan rasvasta liittimessä.
Jos papattelu loppuu lopullisesti tähän eikä vika siten ole 100% varmasti selvillä. Niin voi hyvin tuuduttautua siihen tunteeseen että imusarjojen tiivisteissä oli orastava imuvuoto hyvin lähellä, suuttimien omat tiivisteet aika kovat, tulihan pestyä ahtoilmajäädyttimet egr moskasta ja varmistettua että pirralla ei ole tarvetta mennä koneenseen lievässä viritys mielessä.
Sain imukaulan tänään paikalleen muutaman tunnin rennon pajotuksen jälkeen. Aiemmin olin ahdinrempan yhteydessä laittanut egr n hyvälaatuisella liimalla paikalleen. Tällä kertaa tein itse siihen tiivisteen tiiviste massalevystä. Liima ei ollut palanut pois ja se oli high temp liimaa. Egr kaasut lienee jossain 150-250'c tienoilla joten saapa nähä mitä tuo massalevy sanoo. Liima väittää kestävänsä +300c. Se alkaa viheltämään ja haisemaan kun on pettänyt. Tätä tiivistettä ei ollut saatavana äkkiseltään uutena.
Sain kaikki nippuun suojamuoveja lukuunottamatta. Uudet glykolit sisään ja eikun virrat päälle. Mongoosella sisään kun vcm1 on palanut paskaksi lopullisesti. Koodit pois kauttaaltaan. Sitten vaan avaimesta. Kone pyörii kovaa aivan täysin ns tulpattona mopona. Ei yhtään puristusta missään sylinterissä. Bensa alkoi haista lievästi. Tarkastin testerillä parit perusjutut. Kokemus autohommista sanoo että en classico hydrauliset nostajat jumissa -tilanne. Näissä vissiin on kuienkin kovat nostajat joten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jymähtäneet puristusrekaat(kaikki? wtf). Kaasu pohjaan koska ei jenkkimalli ja avainta vaan pitkästi. Yksi kerrallaan alkoi pytty vastaamaan kutsuun. Jäähdyttelinin starttia tovin ja uudestaan vaan. Pikkuhiljaa alkoi olla kolmekin pyttyä mukana juonessa. Sitten moottori jäikin vaivoin käyntiin. Kunnes heräsi neljäskin ja kone jäi itekseen käyntiin ravistaen hurjasti kun selvästi oli sylintereitä mykkänä. Olin laittanut sylinterin 2 suuttimen rinnalle mitta-adapterin helpottamaan mittausta. Ekun ledi mittari kiinni ja kas kummaa kun ei ledi vilku ei, ei sitten ollenkaan. Vikakoodeissa ei ollut tullut mitään järkevää tässä ajassa ja tällä ravistuksella. Ledikynä kun oli vielä kiinni, tarkastin että suuttimelle tulee edes jännite. No ei tullut sitäkään. Siten tulikin heti mieleen että jaa niin suuttimien johtosarjan liitin vasemmalla edessä on irti, sekä myös vasemman nakuanturin liitin. "ilmankos tuli vasemmasta nakusta vikakoodi". Töpseli kiinni ja samalla silmä näki että liittimessä on tehtaalta tätä iki-ihanaa sähköliitin rasvaa. Laitoin liittimen silti kiinni. Kone ärjäsi välittömästi kaikilla ja kävi kuten kuuluu kunhan vähän selvisi säikähdyksestä. Lähin heti koneen lämmettyä konetielle koeajolle. Ajelin jonku puolituntia eri kaasun asennoilla. Myös torvi suorana ihan hetken. Ei mitään vikaa, ei pykellyksiä, ei puutumisia ei mitään. Tänään ei ole myöskään hellettä mikä herutti aiemmin vian herkästi päälle.
Palasin koeajolta ja jätin auton muhimaan kuumissaan ja menin kaffelle. Palasin takaisin ja moottori käy heti kaikilla. "kiva". Puhdistin liitosrasvan lopuksi pois siitä vas sylinteripankin liittimestä. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen liitos missä tuo kyseinen rasva aiheuttaa tuskaisia vianhaku tunteja kun pitää pinneissä huonoja kontakteja.
Käytävä ajelee ilta-ajelua ja tunnusteltava niin testerillä kuin persdynnolla toimintaa. Tokkopa puputtelee kun ei ole hellettäkään. Tai sitten kaikki johtui vaan rasvasta liittimessä.
Jos papattelu loppuu lopullisesti tähän eikä vika siten ole 100% varmasti selvillä. Niin voi hyvin tuuduttautua siihen tunteeseen että imusarjojen tiivisteissä oli orastava imuvuoto hyvin lähellä, suuttimien omat tiivisteet aika kovat, tulihan pestyä ahtoilmajäädyttimet egr moskasta ja varmistettua että pirralla ei ole tarvetta mennä koneenseen lievässä viritys mielessä.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Illalla piti lähteä ilta-ajelulle. En päässyt. Papatteli heti. No, papattelin siitä heti lähimpään mötönettiin jossa on saman lämpöarvon tulpat mitkä sieltä vaihdoin poiskin. Ajelin vaihtamaan niitä silä istumalta. En muista nähneeni niin vitivalkoisia keskieristimiä tulpissa vähään aikaan. Kuitenkin oikean arvoisilla väri tulpissa oli normaali. No nyt siellä on ne ja vika oli päällä heti. HIffasin että nythän mä kun työpaikalla olen, olen mittareiden keskellä. Eli eikun mittaamaan. En tietenkään päässyt puusta paljoa pidemmälle kun auto jo kävi taas normaalisti. En saanut sitä sekoilemaan kertaakaan mittareiden ollessa kiinni tai edes lähettyvillä. Kuumensin ecu ta, tössin johtosarjoja ja raavin päätä. Kun koodi on aina tullut coil B ja myös misfire sylinterissä 2 niin siirsin siitä nyt puolan neloseen. Jos vikakoodi siirtyy sinne niin peli on selvä. Jos ei niin vika on jossain muualla.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tänään tiskasin auton. Sen jälkeen tuli mieleen etukäteen tsiigaa millainen homma onkaan purkaa oikean puolen lämppärinmoottorin ja kotelon pois jotta pääsis vähintään näkemään ilmastoinnin kennossa olevan sonnan määrän. Tuoksuu nääs vähän niinkuin nurmikko puhallusilmassa vaikka ac eioo ollut päiviin pääällä.
Samalla kun möngin hanskalokeron alle piiloon paikkoja kattelemaan. Käsi osu kosteaan paikkaan äänieristefyllissä. Muistin että tätähän olen ettinyt viimekesänä viimeeksi. Nyt sitten katsoin lampulla ylös tulipellin ja ikkunan liimapinnan reunaan asti. Yhdestä rakosesta sinne näki. Siellä oli pöly siirtynyt siten että se oli tummempaa 5cm matkalta ja ihankuin siellä olisi kimallellut taskulampun valo. Kuitenkaan märkää ei ole paljoa. Taas vain pari tippaa kovapintaisen äänieristelevyn päällä ja vain kun auton on pessyt. Normaali sade ei tule sisään. Viimeeks kurkin ilmanottoaukkoihin muovien taa eikä siellä ollut mitään vikaa. Vedettävä lasimiehen hihasta vaikka heti alkuviikosta.
Samalla kun möngin hanskalokeron alle piiloon paikkoja kattelemaan. Käsi osu kosteaan paikkaan äänieristefyllissä. Muistin että tätähän olen ettinyt viimekesänä viimeeksi. Nyt sitten katsoin lampulla ylös tulipellin ja ikkunan liimapinnan reunaan asti. Yhdestä rakosesta sinne näki. Siellä oli pöly siirtynyt siten että se oli tummempaa 5cm matkalta ja ihankuin siellä olisi kimallellut taskulampun valo. Kuitenkaan märkää ei ole paljoa. Taas vain pari tippaa kovapintaisen äänieristelevyn päällä ja vain kun auton on pessyt. Normaali sade ei tule sisään. Viimeeks kurkin ilmanottoaukkoihin muovien taa eikä siellä ollut mitään vikaa. Vedettävä lasimiehen hihasta vaikka heti alkuviikosta.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Nytkun on taas pitkästä aikaa hellepäivä. Kävin ajelemassa asioita pitkin kyliä. Sammutin tiety kohteessa ja olin poissa autolta 10-20min kerrallaan. Aina ja joka kerta kävi kaikilla pytyillä. Reissun jälkeen jätin auton muhimaan aurinkoon hornamaisen kuumaksi. Tunnin tms päästä kävin irroitamassa jokaisen puolan pistokkeen ja ruiskutin niihin kontakti kliineriä. Käytin liittimiä jokaista irti kiinni muutaman kerran hieroakseni kliinerin kera kontakteja. Tämän jälkeen luin koodit joita ei ollut, käänsin käyntiin ja kone eelleen kävi kaikilla. Luin koodit joita ei ollut.
Joten voisin lukita vastauksen pätkineeseen liittimen pinniin puolassa 2. Todennäköisesti jännite tai maadoitus. Tilaan todennäköisesti talvella 1-2 orkkis puolaa ihan vaan varmuudeksi odottamaan hyllyyn.
Joten voisin lukita vastauksen pätkineeseen liittimen pinniin puolassa 2. Todennäköisesti jännite tai maadoitus. Tilaan todennäköisesti talvella 1-2 orkkis puolaa ihan vaan varmuudeksi odottamaan hyllyyn.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Koitettiin katsoa lasimiehen kanssa mistä tulisi vesi sisään. Mutta ei vuotoa esiintnut eikä se siten selvinnyt. On mahdollista että kun painepesurilla holvaan tuulilasit ja muovit siitä alta niin vettä voisi mennä sopivasti lämppärin ilmanottoaukkoon. Pitää selvittää.
Pakoputken ääni on kasvanut kasvamistaan tän kesän ajojen aikana. Nyt se alkoi kuullostamaan jo lähes rikkinäiseltä. Mikä ei ole hyvä ei.
Tänään painuin tiukasti aamusta ottamaan keskiosaa lattialle, siitä ääni selvästi tulee.
Rälläköin kannen taas auki, olinhan villoittanut pöntön jo 5 vuotta sitten viimeeksi. Sisältä paljastui aivan pois palanutta teräsvillaa ja niin ikään pois palanutta perus Fennon uutena herneen virheää pönttövillaa. Eipä siis ihme että pörisi liikaa.No eiku moskat pois ja tätä uudenmallista Basaltti levyä sisään tunkien kaikkiin rakoihin ja mestoihin. Käytin vielä loput fennon villasta mitä sitä uutena oli hyllyyn jäänyt. Painoin ja hitsasin kannen kiinni. Pönttö on aivan täynnä eristettä nyt. Pönttö paikalle ja kone käyntiin. Vuotaa aivan sairaasti. Olin laittanut uudet orkkis tiivisteet katalysaattorien takapäihin putkien lähtöihin. No laipat niin katissa kuin pöntössäkin ovat niin vinot että orkkistiiviste ei pitänyt yhtään mitään. Eikun vanhat hyvin heikoiksi päässeet tilkkeet töhänän kerta takaisin. Kone käyntiin, vuotaa edelleen ei onneksi katin laipoista mutta muualta kylläkin. Pöntön lähtölaipat puhaltaa. Teen niihin bilteman harmaasta tiivistematskusta tiivisteet. Kone käyntiin. Vuotaa edelleen, nyt ei pöntön takaata vaan pöntön edestä. Mitä ihmettä. Pöntön tuloputkien seinä eli pöntön koko etuseinä on revennyt hienosti tehtaan oman hitsaus sauman vierestä lähes kauttaaltaan. No eikun se hitsaten paikallaan kauttaaltaan kiinni uudelleen. Nyt ei vuoda eikä myöskään metelöi eikä kuullosta huonolta.
Kipinävahdin aikana oli hyvä tunninverran vilkuilun ja haistelun ohessa purkaa apparin puolelta onneksi halkaistavissa oleva ilmakanava auki lämppärin moottorin ja itse lämmityslaitteen välistä. Peilillä ja taskulampulla pääsin näkemää ilmastoinnin kennon likaisuuden.
Olihan se aika sontainen, enemmän kuskin puolelta kuin apparin. Eikun tuumasta toimeen. Imurin kapea suulake aukosta sisään ja polyamidiputkeen tökätyllä paineilmapistoolilla paineilmaa sonnan viereen. Putkella vielä tökin sontaa eikä se hievahtanutkaan. Siinä aikani tökin ja puhalsin ja imin imurilla eikä yhksikään moskasta lähtenyt kennosta irti. Se ei auta kuin hitsi tilaa uus kenno ja vaihtaa se. Muuta pysyvää keinoa ei ole. Nämä kemikaalit ovat hetken häivähdys ja sitten taas lemuaa vaikka ac on off.
No siitä sitten kiertoreittiä pitkin himaan ja lähtöpaikalla alkoi käymään seitsemällä taas. Nyt toistamiseen pinnipesun jälkeen. Tälläkertaa J kävi seitsemällä kotiruutuun asti ja tälläkertaa sattumalta oli oskilloskooppikin mukana. Tähän mennessä on sytytysatkoskoodi ollut aina sylinteri 2 ja puolan B ensiövirtapiiri viallinen. Eli puolan latauskuittaus jää saamatta. Oskilloskooppi puolan rinnalle mittapiikeillä, toinen kanava mittaamaan puolan latausta ja toinen latauksen kuitausta. Kone käyntiin ja papattaa seitsemällä. Skooppi näyttää että puolaa ladataan ja se myös lähettää ECM lle kuittauksen latauksesta. Silti ECM väittää että sytytyskatkos sylinterissä kaksi. Puola ei ole viallinen kun se lähettää ja se on vaihdetu viereisen kanssa ristiin. Tarpeeksi pitkällä aika-asetuksella skoopissa näki muiden saman latauskuittaus pankissa olevien puolien kuittauksia. Eli johto on ehjä ja se on ehjä ecm lle asti kun ei muista saman pankin puolista tule vikoja. Puolalla oli myös jännitettä sekä maadoitusta. En pystynyt mittailemaan kuin minuutin ehkä kaksi kun jo tuli kahdeksas sylinteri mukaan. On tämä mieeelenkiintoinen vika kyllä. Haisee heikosti ECM vialta mutta voi helposti olla jotain muutakin.
Notta onhan sitä tälle päivälle taas autohommia tehty. Kiertoreitin kohteena oli Ruåttalainen laatuvaunu jonka käyntihäiriö piti käydä selvittämässä.
Pakoputken ääni on kasvanut kasvamistaan tän kesän ajojen aikana. Nyt se alkoi kuullostamaan jo lähes rikkinäiseltä. Mikä ei ole hyvä ei.
Tänään painuin tiukasti aamusta ottamaan keskiosaa lattialle, siitä ääni selvästi tulee.
Rälläköin kannen taas auki, olinhan villoittanut pöntön jo 5 vuotta sitten viimeeksi. Sisältä paljastui aivan pois palanutta teräsvillaa ja niin ikään pois palanutta perus Fennon uutena herneen virheää pönttövillaa. Eipä siis ihme että pörisi liikaa.No eiku moskat pois ja tätä uudenmallista Basaltti levyä sisään tunkien kaikkiin rakoihin ja mestoihin. Käytin vielä loput fennon villasta mitä sitä uutena oli hyllyyn jäänyt. Painoin ja hitsasin kannen kiinni. Pönttö on aivan täynnä eristettä nyt. Pönttö paikalle ja kone käyntiin. Vuotaa aivan sairaasti. Olin laittanut uudet orkkis tiivisteet katalysaattorien takapäihin putkien lähtöihin. No laipat niin katissa kuin pöntössäkin ovat niin vinot että orkkistiiviste ei pitänyt yhtään mitään. Eikun vanhat hyvin heikoiksi päässeet tilkkeet töhänän kerta takaisin. Kone käyntiin, vuotaa edelleen ei onneksi katin laipoista mutta muualta kylläkin. Pöntön lähtölaipat puhaltaa. Teen niihin bilteman harmaasta tiivistematskusta tiivisteet. Kone käyntiin. Vuotaa edelleen, nyt ei pöntön takaata vaan pöntön edestä. Mitä ihmettä. Pöntön tuloputkien seinä eli pöntön koko etuseinä on revennyt hienosti tehtaan oman hitsaus sauman vierestä lähes kauttaaltaan. No eikun se hitsaten paikallaan kauttaaltaan kiinni uudelleen. Nyt ei vuoda eikä myöskään metelöi eikä kuullosta huonolta.
Kipinävahdin aikana oli hyvä tunninverran vilkuilun ja haistelun ohessa purkaa apparin puolelta onneksi halkaistavissa oleva ilmakanava auki lämppärin moottorin ja itse lämmityslaitteen välistä. Peilillä ja taskulampulla pääsin näkemää ilmastoinnin kennon likaisuuden.
Olihan se aika sontainen, enemmän kuskin puolelta kuin apparin. Eikun tuumasta toimeen. Imurin kapea suulake aukosta sisään ja polyamidiputkeen tökätyllä paineilmapistoolilla paineilmaa sonnan viereen. Putkella vielä tökin sontaa eikä se hievahtanutkaan. Siinä aikani tökin ja puhalsin ja imin imurilla eikä yhksikään moskasta lähtenyt kennosta irti. Se ei auta kuin hitsi tilaa uus kenno ja vaihtaa se. Muuta pysyvää keinoa ei ole. Nämä kemikaalit ovat hetken häivähdys ja sitten taas lemuaa vaikka ac on off.
No siitä sitten kiertoreittiä pitkin himaan ja lähtöpaikalla alkoi käymään seitsemällä taas. Nyt toistamiseen pinnipesun jälkeen. Tälläkertaa J kävi seitsemällä kotiruutuun asti ja tälläkertaa sattumalta oli oskilloskooppikin mukana. Tähän mennessä on sytytysatkoskoodi ollut aina sylinteri 2 ja puolan B ensiövirtapiiri viallinen. Eli puolan latauskuittaus jää saamatta. Oskilloskooppi puolan rinnalle mittapiikeillä, toinen kanava mittaamaan puolan latausta ja toinen latauksen kuitausta. Kone käyntiin ja papattaa seitsemällä. Skooppi näyttää että puolaa ladataan ja se myös lähettää ECM lle kuittauksen latauksesta. Silti ECM väittää että sytytyskatkos sylinterissä kaksi. Puola ei ole viallinen kun se lähettää ja se on vaihdetu viereisen kanssa ristiin. Tarpeeksi pitkällä aika-asetuksella skoopissa näki muiden saman latauskuittaus pankissa olevien puolien kuittauksia. Eli johto on ehjä ja se on ehjä ecm lle asti kun ei muista saman pankin puolista tule vikoja. Puolalla oli myös jännitettä sekä maadoitusta. En pystynyt mittailemaan kuin minuutin ehkä kaksi kun jo tuli kahdeksas sylinteri mukaan. On tämä mieeelenkiintoinen vika kyllä. Haisee heikosti ECM vialta mutta voi helposti olla jotain muutakin.
Notta onhan sitä tälle päivälle taas autohommia tehty. Kiertoreitin kohteena oli Ruåttalainen laatuvaunu jonka käyntihäiriö piti käydä selvittämässä.
Viimeksi muokannut Vauxi, Su Heinä 28, 2024 8:07 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Hyvää settiä, tykkään.
-eeko
-eeko
Jaguar X-Type 2002, H-D Sporster Hugger 1992, Ariel VH 1954, IC Planeta 1962
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Mielenkiintoista on tätä seurata tosiaan!
Autoja olen enemmän ja vähemmän (muutama jagge ja useampi voorti, joten pakosta) harrastanut pari kymmentä vuotta, mutta en ole ennen edes kuullut vaimentimen korjaamisesta uusilla villoilla ja aika experttihommaa ton puolavian selvitys.
Autoja olen enemmän ja vähemmän (muutama jagge ja useampi voorti, joten pakosta) harrastanut pari kymmentä vuotta, mutta en ole ennen edes kuullut vaimentimen korjaamisesta uusilla villoilla ja aika experttihommaa ton puolavian selvitys.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Kiitos kiios. On tässä ollut hommaakin. Pönttö on Amerikasta tilattu yleismallin viripönttö. Sentakia siinä ei alunperin ollu villaa lainkaan.
Sunnuntaina sitten olin hoitamassa tälle kesälle sisustan imurointia ja penkkien hoitoaineen levitystä. Sieltä lähtiessä papatteli taas. Olin työpaikalla joten mittareita on paitsi oskilloskooppi mikä oli tälläkertaa kotona. Otin käydessä suuttimien 1 ja 2 töpselit yksi kerrallaan irti. Molemmat vaikuttivat käyntiin voimakkaasti eli ne pytyt toimii. Vikakoodi kuitenkin sylinteristä kaksi. Noh ajattelin että kun ei ole oskilloskooppia mutta stetoskooppi on jossa metallinen tikku. Kävin sillä suuttimet kaikki vasemmalta puolelta läpi ja kaikki naputti normaalisti. Hyvä. Sitten oikealle puolelle. Sieltäpä ei päässytkään kuuntelemaan kuin ensimmäiset kaksi eli sylinterit 1 ja 3. Kuinkas ollakkaan kun sylinterin 3 suutin ei naputakkaan ollenkaan. Ykkönen kylläkin. Viitosta eikä loppuja pääsekkään kuuntelmaan kun imuputki on edessä. Varmistin ainakin neljästi että kyllä, kolmos pytyn suutin ei naputa. Mitä ihmettä sanoin. Moottori seis ja ähelsin suuttimen sähkpistokkeen irti. Mittaan suuttimesta että 15.7ohm eli kunnnossa ja annan sille suoraa sähköä pulssittaen. Suutin napsuu hienosti. Töpseli takas kiinni ja sama juttu, ei naputa ei ollenkaan. Alan uskoa hiljalleen että mulla on joko kuumana ajoittain kuoleva puola mikä kuullostaa perin falskilta tulkinnalta kun ei se puola ollenkaan jäähdy siellä kannen alla kun koneen käynnistää ja alkaa ajamaan. Tärisee kylläkin mutta silloinhan se pätkisi ja räkisi mitenvaan milloin vaan. Muttakun niin se ei tapadu.
Enemmänkin alkaa haista ecm vialta missä suuttimen ohjaus trankku ei siedä tulikuumia oloja vaan kuumetessaan kovasti menee risaksi ja jäähtyessään taas pelaa. Tässä ecm ssä ei ole suuttimen virtapiirille tunnistusta lainkaan. On ihan sama miten paljon suuttimien pistoke on irti. Siitä ei tule vikakoodia. Tästä syystä ecm menisi vipuun siitä että mitä siellä oikeasti tapahtuu kun rpm kampuralla droppaa ja nakuanturi ei kuule sylinteriltä pamausta. Tästä syystä lähdin ilta-ajelulle oskilloskooppi suuttimen rinnalla kokoajan. Auto tietää että nyt vikaa haetaan. VIka ei esiintynyt 2 tunnin ajelun aikana kertaakaan..
Sunnuntaina sitten olin hoitamassa tälle kesälle sisustan imurointia ja penkkien hoitoaineen levitystä. Sieltä lähtiessä papatteli taas. Olin työpaikalla joten mittareita on paitsi oskilloskooppi mikä oli tälläkertaa kotona. Otin käydessä suuttimien 1 ja 2 töpselit yksi kerrallaan irti. Molemmat vaikuttivat käyntiin voimakkaasti eli ne pytyt toimii. Vikakoodi kuitenkin sylinteristä kaksi. Noh ajattelin että kun ei ole oskilloskooppia mutta stetoskooppi on jossa metallinen tikku. Kävin sillä suuttimet kaikki vasemmalta puolelta läpi ja kaikki naputti normaalisti. Hyvä. Sitten oikealle puolelle. Sieltäpä ei päässytkään kuuntelemaan kuin ensimmäiset kaksi eli sylinterit 1 ja 3. Kuinkas ollakkaan kun sylinterin 3 suutin ei naputakkaan ollenkaan. Ykkönen kylläkin. Viitosta eikä loppuja pääsekkään kuuntelmaan kun imuputki on edessä. Varmistin ainakin neljästi että kyllä, kolmos pytyn suutin ei naputa. Mitä ihmettä sanoin. Moottori seis ja ähelsin suuttimen sähkpistokkeen irti. Mittaan suuttimesta että 15.7ohm eli kunnnossa ja annan sille suoraa sähköä pulssittaen. Suutin napsuu hienosti. Töpseli takas kiinni ja sama juttu, ei naputa ei ollenkaan. Alan uskoa hiljalleen että mulla on joko kuumana ajoittain kuoleva puola mikä kuullostaa perin falskilta tulkinnalta kun ei se puola ollenkaan jäähdy siellä kannen alla kun koneen käynnistää ja alkaa ajamaan. Tärisee kylläkin mutta silloinhan se pätkisi ja räkisi mitenvaan milloin vaan. Muttakun niin se ei tapadu.
Enemmänkin alkaa haista ecm vialta missä suuttimen ohjaus trankku ei siedä tulikuumia oloja vaan kuumetessaan kovasti menee risaksi ja jäähtyessään taas pelaa. Tässä ecm ssä ei ole suuttimen virtapiirille tunnistusta lainkaan. On ihan sama miten paljon suuttimien pistoke on irti. Siitä ei tule vikakoodia. Tästä syystä ecm menisi vipuun siitä että mitä siellä oikeasti tapahtuu kun rpm kampuralla droppaa ja nakuanturi ei kuule sylinteriltä pamausta. Tästä syystä lähdin ilta-ajelulle oskilloskooppi suuttimen rinnalla kokoajan. Auto tietää että nyt vikaa haetaan. VIka ei esiintynyt 2 tunnin ajelun aikana kertaakaan..
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Onko sulla Vauxi taustaa / nykyhommana ajoneuvojen huoltoa ja korjausta, vai muuten vaan ele-puolen osaamista kertynyt? Ei tokkiinsa ole pakko paljastaa täällä moisia, mietin vain
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Olen automekaanikko ja harrastaja jo vuosia. Ele hommat puhdasta harrastusta ja ite opettelua.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Suutin rempan jäljiltä vähän ihmettelin että vaikka auto kulkee reippasti niin miksi ei aski vaihda kikdownilla kahta vaihdetta alaspäin jos siihen on mahdollisuus.
Eilen noudin taas uuden vcm 1n. Sehän toimi mageesti kaikin puolin. Pääsin jopa sisään jousitukseen ja ilmastointiin, nyt ekaa kertaa ikinä vcm llä. Tarkistelin juttuja ja kun on epäillys että mulla on 2. polttoainepumppu mykkä, otin logia torvi suorana. Logiin otin kaasuläpän ja short termit sekä rpm. Muuten ok, mutta kaasuläppä aukesi vain 75% vaikka kd nappi pedaalin alla naksahti.
No ei kun IDS stä vaan pedal setup päälle ja sehän ilmoittaakin että out of limit. "hmm". Ei menyt aikaakaan kun yhteys autoon katkesi. Kurkkasin heti vcm status ledejä ja punaisia valoja oli monta. VCM oli pimentynyt taas vaihteeksi. Oli sitten viimeinen vcm minkä ostan evah. Mulla on nyt 4 orkkista risaa ja yksi kiinanpommi.
Tänään sitten päivän päätteeks jäin tarkastamaan kaasupedaalia ja vaijeria. Kaikki kunnossa mutta vaijerissa sittenkin liikaa löysää. Kirraan sitä ja huomaan että sen löysän voi jättääolemaan vaikka pedal position sensorissa. Sekun ei ihan heti alussa tee mitään. IDS kertoo että läppä on 100% auki kun kd nappi naksahtaa, aski vaihtaa 2 pienemmälle jos on mahdollista ja polttoaineseos pysyy oikeana kuin nakutettu. Eli ei taida olla sekundääripumppu kovin mäsä. Ellei se ole vaan lisätuki siihen primäärin rinnalle.
Eilen noudin taas uuden vcm 1n. Sehän toimi mageesti kaikin puolin. Pääsin jopa sisään jousitukseen ja ilmastointiin, nyt ekaa kertaa ikinä vcm llä. Tarkistelin juttuja ja kun on epäillys että mulla on 2. polttoainepumppu mykkä, otin logia torvi suorana. Logiin otin kaasuläpän ja short termit sekä rpm. Muuten ok, mutta kaasuläppä aukesi vain 75% vaikka kd nappi pedaalin alla naksahti.
No ei kun IDS stä vaan pedal setup päälle ja sehän ilmoittaakin että out of limit. "hmm". Ei menyt aikaakaan kun yhteys autoon katkesi. Kurkkasin heti vcm status ledejä ja punaisia valoja oli monta. VCM oli pimentynyt taas vaihteeksi. Oli sitten viimeinen vcm minkä ostan evah. Mulla on nyt 4 orkkista risaa ja yksi kiinanpommi.
Tänään sitten päivän päätteeks jäin tarkastamaan kaasupedaalia ja vaijeria. Kaikki kunnossa mutta vaijerissa sittenkin liikaa löysää. Kirraan sitä ja huomaan että sen löysän voi jättääolemaan vaikka pedal position sensorissa. Sekun ei ihan heti alussa tee mitään. IDS kertoo että läppä on 100% auki kun kd nappi naksahtaa, aski vaihtaa 2 pienemmälle jos on mahdollista ja polttoaineseos pysyy oikeana kuin nakutettu. Eli ei taida olla sekundääripumppu kovin mäsä. Ellei se ole vaan lisätuki siihen primäärin rinnalle.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Mittaappa paljonko sulla tulee jännitettä diagnostiikkaliittimeen?
Eräällä tutulla oli toisen merkksessä vempeleessä siten että xx vuosimallista eteenpäin diagnostiikka töpseliin tulee sekä tasattua 12V diagnostiikka vempeleen käyttöjännitteeksi että "täydet" lataukset jolla softa pystyy mittaamaan että lataus toimii. Tätä edeltävissä tuli vain "täydet" ja niihin oli eri kaapelit.
Eräällä tutulla oli toisen merkksessä vempeleessä siten että xx vuosimallista eteenpäin diagnostiikka töpseliin tulee sekä tasattua 12V diagnostiikka vempeleen käyttöjännitteeksi että "täydet" lataukset jolla softa pystyy mittaamaan että lataus toimii. Tätä edeltävissä tuli vain "täydet" ja niihin oli eri kaapelit.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Senverta oon "mittaillut" jännitettä että niin sdd kuin ids ilmoittaa koneen käydessä vihreätä. Niin ja mittasinhan mä viimevuonna kun akun vaihdoin että kyllä lataa kuten kuuluu.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Tänään mittailin taas lisää. Meinaa olla haastetta prkl. Senverta varmistu nyt että kun tuntuma oli että vikatilassa kone käynnistyy aina kahdeksalla, käy muutaman sekunnin ja sitten putoo yksi pois pelistä. Varmistu että tämä tuntuma on oikein. Muutaman sekunnin päästä ecu katkaisi ohjauksen sylinterin 3 suuttimesta. Vaikka vikakoodi on kakkosesta. Eli katalysaattorin tuohoamisen esto funktio on olemassa ainakin aj27 ssa. Täsä se on vaan nyt tillintallin.
Moottorin papattaessa nostelin puolia ulospäin venttiilikopista kuunnellen että iskeekö puola kipinää. Kaikki puolat lätki terävän kuullosta kipinää. Käytin tässävaiheessa moottoria hätäkäytöllä kun otin imuputken pois edestä. Niin ulos en puolia vetänyt että olisin nähnyt että loikkaako kipinä piippujen läpi kanteen vai tulppaan. En viiti ottaa kynsille sitä kipinää. (toisaalta jos piippu on risa hyvin ylhäältä, tulee se kipinä kynsille heti eikä kohta) Sensijaan otin puolien pistokkeita irti ja kuuntelin vaikuttaako käyntiin. Muut vaikutti paitsi tietenkin kolmonen mutta myös vitos-sylinterin puola. Ecu saattoi myös mennä tillintallin kun alkoi olla syt katkosta ja puola ensiövikakoodia joka pytystä. Sammutin ja poistin koodit. Sen jälkeen ei kone enää papatellut. Viitosen puolan piipussa ei ollut valkoista pistettä tai muuta sellaista todistetta läpi loikkaamisesta. Tällä papatusmäärällä olisi jo selvä paikka. Kostuttelin puolat myös ilman tulosta.
Otin ecun kannen auki. Ihankuin silmä ja suurennuslasi näkisi neljän suuttimen transistorin juotoksissa renkaita. Pelkkä piirilevy kiinni autoon ja kone käyntiin kahdeksalla tietenkin. Lämmittelin trankkuja ja varovasti taivuvutelin levyä eikä yhtään hikkaa käynnissä.
Pistin pelin nippuun ja lähin kotiin jättäen puolakannet pois. Puolat kun jäähtyvät tällöin rankasti enemmän. Etsinnät jatkuvat vielä.
Moottorin papattaessa nostelin puolia ulospäin venttiilikopista kuunnellen että iskeekö puola kipinää. Kaikki puolat lätki terävän kuullosta kipinää. Käytin tässävaiheessa moottoria hätäkäytöllä kun otin imuputken pois edestä. Niin ulos en puolia vetänyt että olisin nähnyt että loikkaako kipinä piippujen läpi kanteen vai tulppaan. En viiti ottaa kynsille sitä kipinää. (toisaalta jos piippu on risa hyvin ylhäältä, tulee se kipinä kynsille heti eikä kohta) Sensijaan otin puolien pistokkeita irti ja kuuntelin vaikuttaako käyntiin. Muut vaikutti paitsi tietenkin kolmonen mutta myös vitos-sylinterin puola. Ecu saattoi myös mennä tillintallin kun alkoi olla syt katkosta ja puola ensiövikakoodia joka pytystä. Sammutin ja poistin koodit. Sen jälkeen ei kone enää papatellut. Viitosen puolan piipussa ei ollut valkoista pistettä tai muuta sellaista todistetta läpi loikkaamisesta. Tällä papatusmäärällä olisi jo selvä paikka. Kostuttelin puolat myös ilman tulosta.
Otin ecun kannen auki. Ihankuin silmä ja suurennuslasi näkisi neljän suuttimen transistorin juotoksissa renkaita. Pelkkä piirilevy kiinni autoon ja kone käyntiin kahdeksalla tietenkin. Lämmittelin trankkuja ja varovasti taivuvutelin levyä eikä yhtään hikkaa käynnissä.
Pistin pelin nippuun ja lähin kotiin jättäen puolakannet pois. Puolat kun jäähtyvät tällöin rankasti enemmän. Etsinnät jatkuvat vielä.
XJR -00.
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Vastaavaa vikaa on ainakin parilla harrastajalla FBn SuomiXKt ryhmässä. Kielipitkällä niiden ongelmien selvittäjät odottavat tätä selvitystä!
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 34567Miles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 292kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 34567Miles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 292kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Re: x308 kevään rojektit ja ongelmat
Uteliaisuudesta kokeiltiin tänään meikäläisen iCarSoftia (LR V3.0), että miten hyvin se tälle autolle juttelee. Kovasti kehuu osaavansa kaekennäköstä, mutta kyllä ei pistä rahoja suuhunsa ihan riittävästi. Alustalta saa jotain, mutta vaikuttaa melko huuhaalta kun kiihtyvyydet on joko luokkaa 0 tai siitä seuraava pykälä on yli 5 G:tä. Ilmastointiin tuntuu saavan yhteyden mutta ei sieltä mitään oikeasti irti saa, sama vaihteiston kanssa. No, vaihteistolta sai auton nopeuden ja moottorin lämpötilan nähtäväksi.
Ei siis välttämäti kannata tälläsen auton kaveriksi panostaa tuota iCarSoftia, saattaapi pettyä.
Ei siis välttämäti kannata tälläsen auton kaveriksi panostaa tuota iCarSoftia, saattaapi pettyä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08