S-type jakoketju vai hihna?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Pepsi860
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2016 10:47 am

S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja Pepsi860 »

Ostin S-type 2,5 bensakone, 2002. Myyjä ilmoitti, että siinä on jakoketju, jota ei tarvitse vaihtaa "ever".
Onko varmasti näin?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Ketjukone joskushan sekin tulee tiensä päähän, mutta ei näissä ainakaan ensimmäisten 300tkm aikana.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja rado »

Nuo 2.5 kestävät isältä pojalle.
Ihan eri laatuisia moottoreita kuin esim. 4.0.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

rado kirjoitti:Nuo 2.5 kestävät isältä pojalle.
Ihan eri laatuisia moottoreita kuin esim. 4.0.
Onko TAAS provo ? Eihän noissa 4.0 litraisissakaan nyt oikeasti ole muuta ongelmaa kuin ne kiristimet. Niillä rullailtu 400-500Tkm maailmalla helposti joten eivät kai kovin huonoja ole. Toisaalta 2.5 litraisilla ei niinkään taida olla noita kilometrejä ajettu yleisesti.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja henu »

Tää rado tuntuu äksyilevän ja trollaavan vähän joka topicissa, en lähtis kyllä luotettavuudella huutelemaan fordin duratecistä AJ-V8 rinnalla, ei se duratec hono moottori oo mitenkään mutta niin monta laakerivikasta on vastaan tullu että luotettavammaks sitä ei tosiaan voi sanoo.

Btw oma V8 menny nyt karvan vajaa 200 000km eikä orkkis kiristimissä juuri kulumaa näy.
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja rado »

^tarkennukseksi vielä tarkoitit varmaan 2.7D joka ihan susi etkä suinkaan 2.5L bensakonetta josta en ole kuullut missään puhuttavan pahaa.
Edelleenkään en omiani kehu mutta 3.2 on Jaguarin paras moottori ja 2.5 paras Jaguariin istuttama moottori.

Faktoille kun en minäkään mitään voi mutta jokainen ajakoon millä haluaa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

rado kirjoitti:^tarkennukseksi vielä tarkoitit varmaan 2.7D joka ihan susi etkä suinkaan 2.5L bensakonetta josta en ole kuullut missään puhuttavan pahaa.
Edelleenkään en omiani kehu mutta 3.2 on Jaguarin paras moottori ja 2.5 paras Jaguariin istuttama moottori.

Faktoille kun en minäkään mitään voi mutta jokainen ajakoon millä haluaa.
Höpö höpö. :lol:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja henu »

rado kirjoitti:Faktoille kun en minäkään mitään voi mutta jokainen ajakoon millä haluaa.
Nämä "faktat" haluaisin nähdä.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Sen verran tarkennan, että noissa bensa v6:ssa laakerivikoja on ollut "ainoastaan" alkupään 3litraisissa. Laakereita noissa on useampaa revisiota, käsittääkseni facelift mallit ovat kestävillä laakereilla.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Pepsi860
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2016 10:47 am

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja Pepsi860 »

Jopa heräsi kiinnostava keskustelu!

Kiitoksia pikaisesta vastauksesta alkuperäiseen kysymykseeni. Kun mittarissa 170.000, niin tämän asian suhteen on huolettomia kilometrejä vielä edessäpäin. Mikä lienee todenäköisin huolenaihe seuraavaksi, vaihdelaatikko (automaatti)? tai perä?
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Jos kyseessä pre facelift niin seuraava huolenaihe lienee laatikko, ellei ole pidetty huolta.
Muita merkittäviä huolenaiheita tuskin tuleekaan.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
pikkuposteljooni
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2018 12:20 pm

Re: S-type jakoketju vai hihna?

Viesti Kirjoittaja pikkuposteljooni »

Nostanpa tämän vanhan ketjun. Aiemmin oli 2.7 d ja siinä oli hihnoilla jakopää. Nyt talliin tuli 2005 vuotinen ässä 4.2 bensa. Ei ärrä. Huoltokirjassa ei ollut jakoketjusta mitään mainintaa ja siksi kyselisinkin että mikä on ketjun huoltoväli tai vaihtoväli.

Ensimmäinen pidempi reissu tehty ja onhan se mahtava auto :--)
Jaguar s type -05
Vastaa Viestiin