xj8 x350 seisontajarru häiriö
xj8 x350 seisontajarru häiriö
Onkos kelleen jaggeharrastajalle tullut eteen seuraavanlaista ongelmaa? Eli auto on XJ8 X350 4.2 2004
Olen jo aiemmin huomannut, että takapään jarrulevyt huonon näköiset ja eipä paloissakaan hurraamista enää ollut, mutta ei ole kiljunutkaan jarrutettaessa ja ajattelin, että josko se vielä hetken menisi. No onneksi olin tilannut jo valmiiksi levyt ja palat ja kengät taakse. Mutta nyt päivä kaksi sitten huomasin, että ihan kun jotain pientä kiljuntaa alkaisi kuulumaan taka-akselilta. Kun pysähdyin, niin kokeilin kädellä vanteita ja kuskinpuolen takavanne oli selvästi kuumempi kuin pelkääjänpuolen vanne, se oli ihan viileä. Eli kuskinpuolen jarruissa tms on jotain. Kun siitä laitoin auton käymään , niin sain virheilmoituksen " Seisonjarru häiriö ". Käsijarruvalo palaa kokoajan ja kuuluu pimputusääni. Onneksi siitä kaupanpihalta ei ollut kotiin, kuin 200m joten ajoin sen kotitalliin ja kulki ihan ok, mutta mistä alkaisi hakemaan vikaa?
En ole vielä ottanut kuskinpuolen takapyörää irti ja tutkinut sen tarkemmin, mutta levyt ja palat ja kengät toki vaihdan, mutta voisiko esim. kenkien loppuun kuluminen aiheuttaa tuollaisen vai voisiko vika olla vielä jossain muualla?
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa?
Olen jo aiemmin huomannut, että takapään jarrulevyt huonon näköiset ja eipä paloissakaan hurraamista enää ollut, mutta ei ole kiljunutkaan jarrutettaessa ja ajattelin, että josko se vielä hetken menisi. No onneksi olin tilannut jo valmiiksi levyt ja palat ja kengät taakse. Mutta nyt päivä kaksi sitten huomasin, että ihan kun jotain pientä kiljuntaa alkaisi kuulumaan taka-akselilta. Kun pysähdyin, niin kokeilin kädellä vanteita ja kuskinpuolen takavanne oli selvästi kuumempi kuin pelkääjänpuolen vanne, se oli ihan viileä. Eli kuskinpuolen jarruissa tms on jotain. Kun siitä laitoin auton käymään , niin sain virheilmoituksen " Seisonjarru häiriö ". Käsijarruvalo palaa kokoajan ja kuuluu pimputusääni. Onneksi siitä kaupanpihalta ei ollut kotiin, kuin 200m joten ajoin sen kotitalliin ja kulki ihan ok, mutta mistä alkaisi hakemaan vikaa?
En ole vielä ottanut kuskinpuolen takapyörää irti ja tutkinut sen tarkemmin, mutta levyt ja palat ja kengät toki vaihdan, mutta voisiko esim. kenkien loppuun kuluminen aiheuttaa tuollaisen vai voisiko vika olla vielä jossain muualla?
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa?
Re: xj8 x350 seisontajarru häiriö
Muistanko väärin että x350 ei ole kenkiä kässärille vaan sähkökässärin esiaste? Eli keskusyksikkö mikä vetää vaijereilla satuloiden linkkuja. Seisontajarrun vikailmoitus ei välttämättä liity lämpeämiseen. Ota satulat irti ja tarkasta perusjutut samalla kun vaihtelet osia.
XJR -00.
Re: xj8 x350 seisontajarru häiriö
Levyt ja palata vaihdettu taka-akselilla ja liukutapit putsattu ja rasvattu.
Yhä näyttää iCarsoft LR V3.0 kun kokeilen EPB vapauttaa tai kalibroida niin kuuluu takapäästä rutinaa.
Hiukan googlettelin ja voisi ilmeisesti olla sähköinen käsijarrumoottori tullut tiensä päähän.
Onko joku vaihtanut tuollaista? Ilmeisesti hieman suurempi työ saada vaihdettua.
Löysin parikin eri tapaa, toisessa tiputetaan takakelkkaa alemmas ja sitten voisi päästä kiinni kyseisen moottorin pultteihin ja sähköjohtoon.
Joku oli myös tehnyt varapyöräkoteloon kyseiseen kohtaan runsaan 20cm x 5cm reiän ja sitä kautta vaihdettua helposti kyseisen moottorin. Tuntuu aika rajulta teolta, mutta oli kuulemma ollut huomattavasti helpompi sitä kautta.
Mitä mieltä olette miten kannattaisi tuota lähteä irroittamaan ja mistä saada uusi tai käytetty tilalle?
Yhä näyttää iCarsoft LR V3.0 kun kokeilen EPB vapauttaa tai kalibroida niin kuuluu takapäästä rutinaa.
Hiukan googlettelin ja voisi ilmeisesti olla sähköinen käsijarrumoottori tullut tiensä päähän.
Onko joku vaihtanut tuollaista? Ilmeisesti hieman suurempi työ saada vaihdettua.
Löysin parikin eri tapaa, toisessa tiputetaan takakelkkaa alemmas ja sitten voisi päästä kiinni kyseisen moottorin pultteihin ja sähköjohtoon.
Joku oli myös tehnyt varapyöräkoteloon kyseiseen kohtaan runsaan 20cm x 5cm reiän ja sitä kautta vaihdettua helposti kyseisen moottorin. Tuntuu aika rajulta teolta, mutta oli kuulemma ollut huomattavasti helpompi sitä kautta.
Mitä mieltä olette miten kannattaisi tuota lähteä irroittamaan ja mistä saada uusi tai käytetty tilalle?
Re: xj8 x350 seisontajarru häiriö
Noi reikien sahailut koriin on aina aikamoista "korjausta". Että multa ääni apurungon roikotukselle.
XJR -00.
Re: xj8 x350 seisontajarru häiriö
...etenkin, kun X350:n kohdalla kyse lienee tuossakin kohtaa alumiinikorista, mitä ei ihan samaan tapaan kemppiliimata takaisin kasaan kuin peltimallia.
Jättäisin leikkelyt väliin, vaikka se tietäisikin isompaa ruuvausmäärää.
Jättäisin leikkelyt väliin, vaikka se tietäisikin isompaa ruuvausmäärää.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: xj8 x350 seisontajarru häiriö
Niin vähän aloin epäilläkin, että vaikka siitä pääsisi suht helpolla näkemään itse sähköisen käsijarrumoottorin, niin kauniiksi sitä ei siitä välttämättä saisi ja saisiko kestävää ratkaisua siihen kohtaan, tuskin.
Taidan tehdä sen tuolla perinteisemmällä tavalla, eli otin nyt pyörät pois ja mulla on pukit suoraan iskareitten alla ja onko ne tossa tapauksessa oikeassa paikassa jos kerta ollaan pudottamassa takakelkkaa alemmas?
Eli missä kohtaa tarkalleen ne pukit pitäisi olla jotta kelkka putoaa alemmas tarvittavan määrän?
Sen verran jo katoin, että näen ne 18mm pultit siellä perän yläpuolella, mutta niihin ei pääse käsiksi kunnolla ennen kun ottaa varapyöräkotelon alta suojapellin pois joka on aikast monella popparilla kiinni. Kun sen ottaisi pois, niin oletan tulevan näkyviin enemmän tilaa. Ilmeisesti tuolla jaggen omalla tunkilla ja pattingilla voisi sitten laskea kelkkaa sen verran alemmas kun tarvetta on?
Onko jollakulla siitä tietoa, että kun löysin takaluukusta sen EPB boksin, niin mihin johtoihin voisi kytkeä suoraan akulta piuhat jotta voisi kokeilla että toimiiko ja pitääkö sähköinen käsijarru rätinää kun nyt ei käsijarruvaijerit ole kiinni satuloissa?
Taidan tehdä sen tuolla perinteisemmällä tavalla, eli otin nyt pyörät pois ja mulla on pukit suoraan iskareitten alla ja onko ne tossa tapauksessa oikeassa paikassa jos kerta ollaan pudottamassa takakelkkaa alemmas?
Eli missä kohtaa tarkalleen ne pukit pitäisi olla jotta kelkka putoaa alemmas tarvittavan määrän?
Sen verran jo katoin, että näen ne 18mm pultit siellä perän yläpuolella, mutta niihin ei pääse käsiksi kunnolla ennen kun ottaa varapyöräkotelon alta suojapellin pois joka on aikast monella popparilla kiinni. Kun sen ottaisi pois, niin oletan tulevan näkyviin enemmän tilaa. Ilmeisesti tuolla jaggen omalla tunkilla ja pattingilla voisi sitten laskea kelkkaa sen verran alemmas kun tarvetta on?
Onko jollakulla siitä tietoa, että kun löysin takaluukusta sen EPB boksin, niin mihin johtoihin voisi kytkeä suoraan akulta piuhat jotta voisi kokeilla että toimiiko ja pitääkö sähköinen käsijarru rätinää kun nyt ei käsijarruvaijerit ole kiinni satuloissa?
Re: xj8 x350 seisontajarru häiriö
Pienempi liitin on moottorille. Kytke siitä suoraan 12 V, niin saat moottorin hyrräämään.
Re: xj8 x350 seisontajarru häiriö
Mielestäni siinä alemmassa liittimessä on johdot ( punainen / valkoinen, musta, ruskea, valkoinen / vihreä ).
Mihin noihin kahteen kuuluu laittaa hyppyjohdot akulle?
Mihin noihin kahteen kuuluu laittaa hyppyjohdot akulle?