Keittää
Keittää
Nyt keittää sekä kuskilla että autolla.
Madza-Jaguar huollossa Tampereella vaihdettiin syylarin termostaatti, koska olin joutunut vuoden aikana lisäämään pari kertaa nestettä ja päättelin koneen käyvän aavistuksen liian kuumana (lämpömittari ei tosin koskaan noussut yli normaalin käyttölampötilan).
Varsinaista ongelmaa ei siis ollut enkä olisi sitä edes huomannut ilman ajotietokoneen huomautusta.
Vanha termostaatti avattiin huollossa ja siinä oli "leikkautumia" mutta muuten se oli ehjä. Koska osa oli aika halpa pyysin sen vaihtoa kaiken varalta.
Tuli uusi termostaatti ja sen jälkeen alkoivat ongelmat. Lämmöt nousevat pilviin, laskevat välillä jne. Lämmityslaite puhaltaa kuumaa ilmaa, paitsi että kyllä sain romun keittämään kun ajoin sen jääräpäisesti huoltoon takaisin. Pari kertaa oli pakko pysähtyä jäähdyttelemään.
Syylärissä on vedet tallella ja järjestelmä on ehjä, ei vuotoja.
Merkkiliike vaihtaa termostaatin tänään, mutta samalla väittää että kyseessä on "vanha vika" eikä autoa ole telottu huollon aikana.
Voi saatana, en saanut edes autoa lainaksi ja palvelu oli tasoa Ford.
Jos auto ei tule kuntoon ja ääni muutu kellossa niin tästä perheestä lähtee 2 jaggea myyntiin.
Madza-Jaguar huollossa Tampereella vaihdettiin syylarin termostaatti, koska olin joutunut vuoden aikana lisäämään pari kertaa nestettä ja päättelin koneen käyvän aavistuksen liian kuumana (lämpömittari ei tosin koskaan noussut yli normaalin käyttölampötilan).
Varsinaista ongelmaa ei siis ollut enkä olisi sitä edes huomannut ilman ajotietokoneen huomautusta.
Vanha termostaatti avattiin huollossa ja siinä oli "leikkautumia" mutta muuten se oli ehjä. Koska osa oli aika halpa pyysin sen vaihtoa kaiken varalta.
Tuli uusi termostaatti ja sen jälkeen alkoivat ongelmat. Lämmöt nousevat pilviin, laskevat välillä jne. Lämmityslaite puhaltaa kuumaa ilmaa, paitsi että kyllä sain romun keittämään kun ajoin sen jääräpäisesti huoltoon takaisin. Pari kertaa oli pakko pysähtyä jäähdyttelemään.
Syylärissä on vedet tallella ja järjestelmä on ehjä, ei vuotoja.
Merkkiliike vaihtaa termostaatin tänään, mutta samalla väittää että kyseessä on "vanha vika" eikä autoa ole telottu huollon aikana.
Voi saatana, en saanut edes autoa lainaksi ja palvelu oli tasoa Ford.
Jos auto ei tule kuntoon ja ääni muutu kellossa niin tästä perheestä lähtee 2 jaggea myyntiin.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Tosi ikävä juttu
Luulin Rehtiautoa rehdiksi!
Ettei vaan olisi sama vika kuin usein jaggeissa; pannaan termostaatti jossa ei ole jiggle-pinniä ja seurauksena on ilmalukon synty joka estää termostaatin lämpeämisen ja aukeamisen.
Varsinkin V-12 koneissa huonost aukeava termostaatti on moottorille vaarallinen. Halpa osa mutta tulee kalliiksi jollei toimi!
Ettei vaan olisi sama vika kuin usein jaggeissa; pannaan termostaatti jossa ei ole jiggle-pinniä ja seurauksena on ilmalukon synty joka estää termostaatin lämpeämisen ja aukeamisen.
Varsinkin V-12 koneissa huonost aukeava termostaatti on moottorille vaarallinen. Halpa osa mutta tulee kalliiksi jollei toimi!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
hyvä vinkki
kiitos vinkistä. Tarjoan sitä vaihtoehdoksi.
Ah onnea että auton omistajan pitää tietää korjaamisesta enemmän kuin varsinaisen autonasentajan
Tässä ote tämän aamuisesta keskustelusta:
Asentaja: jaa-a, enpä tiedä mikä on vikana. Ei se termostaatti voi olla kun se just vaihdettiin...
Minä: Ei se paljon muukaan voi olla kun kerran paikat on ehjät ja vika tuli vasta termarin vaihdon jälkeen!
Asentaja: no vaihdetaan sitten se termari. Niitä ei ole täällä, tarvii tilata Helsingistä. Se on täällä huomenaamuna.
Minä: Täh?!?! Ei kai se osa nyt 24 tuntia kestä tänne tulla. Te tilaatte sen tavarataxilla ja vaihdatte sen TÄNÄÄN!
Asentaja: Kyllä tällä huomiseen varmaan ajelee..
Minä: Jumalauta tää auto keittää, en kai mä nyt tällä aja metriäkään! Pitäiskö mun tästä vielä kansipahvitkin rikkoa?!?!?!?
(tässä vaiheessa meni hermot ja lähdin pois)
Että silleen toimii näköjään merkkihuolto.....
Ah onnea että auton omistajan pitää tietää korjaamisesta enemmän kuin varsinaisen autonasentajan
Tässä ote tämän aamuisesta keskustelusta:
Asentaja: jaa-a, enpä tiedä mikä on vikana. Ei se termostaatti voi olla kun se just vaihdettiin...
Minä: Ei se paljon muukaan voi olla kun kerran paikat on ehjät ja vika tuli vasta termarin vaihdon jälkeen!
Asentaja: no vaihdetaan sitten se termari. Niitä ei ole täällä, tarvii tilata Helsingistä. Se on täällä huomenaamuna.
Minä: Täh?!?! Ei kai se osa nyt 24 tuntia kestä tänne tulla. Te tilaatte sen tavarataxilla ja vaihdatte sen TÄNÄÄN!
Asentaja: Kyllä tällä huomiseen varmaan ajelee..
Minä: Jumalauta tää auto keittää, en kai mä nyt tällä aja metriäkään! Pitäiskö mun tästä vielä kansipahvitkin rikkoa?!?!?!?
(tässä vaiheessa meni hermot ja lähdin pois)
Että silleen toimii näköjään merkkihuolto.....
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Huollot
Minä vaihdatin termostaatin ihan "kyläsepällä" kun tuonne merkkihuoltoon Tampereelle on 50km matkaa ja sieltä ei koskaan vastattu tarjouspyyntöön termostaatin ja lämmittimen asennuksesta.
Mielestäni auto kävi hieman kylmänä ja kun vielä luin Jaglovers palstalta että termostaattien elinikä on noin 5 vuotta niin tilasin sellaisen Turusta (alle 20€ postikuluineen) ja paikallinen huolelliseksi ja luotettavaksi osoittautunut autoasentaja asensi sen lämmittimen asennuksen yhteydessä.
Nyt kone lämpiää hieman nopeammin kuin ennen ja toimii hienosti, samoin lämmitin on hienosti asennettu.
Jotenkin tuo Tampereen Jaguar huolto ei oikein vakuuttanut ja uskalsin viedä autoni "normaali" korjaamolle vaikka netissä varoitetaan ettei pitäisi antaa autoa muiden kuin Jaguar huoltojen käsiin.
Varmaankin kaikki öljyn vaihdot ym. perusjutut teetän tulevaisudessa siellä ja paljon halvemmalla kuin tuolla merkkihuollossa.
Nuo isot huollot pitää varmaan tehdä jollain Jaguaareihin erikoistuneella korjaamolla, mutta missä...
Onko esim tuosta Tampereen huollosta hyviä kokemuksia??
Mielestäni auto kävi hieman kylmänä ja kun vielä luin Jaglovers palstalta että termostaattien elinikä on noin 5 vuotta niin tilasin sellaisen Turusta (alle 20€ postikuluineen) ja paikallinen huolelliseksi ja luotettavaksi osoittautunut autoasentaja asensi sen lämmittimen asennuksen yhteydessä.
Nyt kone lämpiää hieman nopeammin kuin ennen ja toimii hienosti, samoin lämmitin on hienosti asennettu.
Jotenkin tuo Tampereen Jaguar huolto ei oikein vakuuttanut ja uskalsin viedä autoni "normaali" korjaamolle vaikka netissä varoitetaan ettei pitäisi antaa autoa muiden kuin Jaguar huoltojen käsiin.
Varmaankin kaikki öljyn vaihdot ym. perusjutut teetän tulevaisudessa siellä ja paljon halvemmalla kuin tuolla merkkihuollossa.
Nuo isot huollot pitää varmaan tehdä jollain Jaguaareihin erikoistuneella korjaamolla, mutta missä...
Onko esim tuosta Tampereen huollosta hyviä kokemuksia??
Jaguvaari
"Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla?"
XJ6 -96 X300 3.2L
"Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla?"
XJ6 -96 X300 3.2L
Thermos
Muistaakseni se jonka itse laitoin oli 88 C, Suomen talvessa kannattaa käyttää korkeinta mahdollista arvoa niin auto lämpiää nopeammin, ja kuumuuden kanssa ei ole ongelmia talvella....
Jaguvaari
"Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla?"
XJ6 -96 X300 3.2L
"Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla?"
XJ6 -96 X300 3.2L
vika löytyi
Vikana olikin vesipumpun siipipyörän irronnut siipi.
Eipä ole tuollaistakaan selitystä tullut vastaan ja
tottakai koko vesipumppu pitää kuulemma vaihtaa...
Auto seisoo edelleen ja odottaa osia, pitäis varmaan itse alkaa tuomaan osia Saksasta kun ei yhtään ainutta osaa löydy hyllystä
Tyttöystävä on kiinnostunut S-typestä, mutta paha tässä Jaggea enää suositella ennenkuin löytyy asiantunteva korjaamo Pirkanmaalta.
Eipä ole tuollaistakaan selitystä tullut vastaan ja
tottakai koko vesipumppu pitää kuulemma vaihtaa...
Auto seisoo edelleen ja odottaa osia, pitäis varmaan itse alkaa tuomaan osia Saksasta kun ei yhtään ainutta osaa löydy hyllystä
Tyttöystävä on kiinnostunut S-typestä, mutta paha tässä Jaggea enää suositella ennenkuin löytyy asiantunteva korjaamo Pirkanmaalta.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Vika löytyi
Hieno juttu!
Erikoisesti kiitos sinulle siitä että myös raportoit todellisen vian löytymisestä - tehdään siitä traditio!
Älä kuitenkaan pienestä masennu. S:n ostaminen ei voi olla niin iso riski että kannattaisi pilata suhteet kumppaniin!
Erikoisesti kiitos sinulle siitä että myös raportoit todellisen vian löytymisestä - tehdään siitä traditio!
Älä kuitenkaan pienestä masennu. S:n ostaminen ei voi olla niin iso riski että kannattaisi pilata suhteet kumppaniin!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Merkkiliikkeen ammattitaito
"Älä kuitenkaan pienestä masennu."
Hmm..jos merkkiliikkeen asentajat eivät osaa edes katsoa kiertääkö vesi syylarissa vaan tilaillaan osia Helsingistä niin se ei ole pikkujuttu.
Asiakkaan auto makaa huollossa liikkeen virheen takia päivästä toiseen eikä saa edes laina-autoa ei ole pikkujuttu.
Asiakkaalle soitellaan tyyliin: "tästä on nyt varmaan mennyt kansi" ennenkuin mitään on edes tarkistettu ei ole pikku juttu.
(spekulaatio perustui olettamukseen, että syylariin pääsee pakokaasua joka aiheuttaa ongelman. )
Asiakkaalle sanotaan,että vuoto saattaa johtua lämppäin vesiletku vuodosta. Jouduin kertomaan "ammattilaiselle" että auto on x308 ja siinä on lohkon kyljessä valmiina tulppa lohkolämmittimelle. Ei ole pikkujuttu tämäkään. Eihän ne perkele edes tiedä mitä autoa ne korjaa.
Kyllä nyt tuli epävarma olo tästä Tampereen "merkkihuollosta".
Jos ei osata MITÄÄN perusasioita niin tulee vaan mieleen mitä muuta ne siellä ryssii!
Kuten BRG toisaalla totesi, ei sinne kannata autoaan viedä.
Hmm..jos merkkiliikkeen asentajat eivät osaa edes katsoa kiertääkö vesi syylarissa vaan tilaillaan osia Helsingistä niin se ei ole pikkujuttu.
Asiakkaan auto makaa huollossa liikkeen virheen takia päivästä toiseen eikä saa edes laina-autoa ei ole pikkujuttu.
Asiakkaalle soitellaan tyyliin: "tästä on nyt varmaan mennyt kansi" ennenkuin mitään on edes tarkistettu ei ole pikku juttu.
(spekulaatio perustui olettamukseen, että syylariin pääsee pakokaasua joka aiheuttaa ongelman. )
Asiakkaalle sanotaan,että vuoto saattaa johtua lämppäin vesiletku vuodosta. Jouduin kertomaan "ammattilaiselle" että auto on x308 ja siinä on lohkon kyljessä valmiina tulppa lohkolämmittimelle. Ei ole pikkujuttu tämäkään. Eihän ne perkele edes tiedä mitä autoa ne korjaa.
Kyllä nyt tuli epävarma olo tästä Tampereen "merkkihuollosta".
Jos ei osata MITÄÄN perusasioita niin tulee vaan mieleen mitä muuta ne siellä ryssii!
Kuten BRG toisaalla totesi, ei sinne kannata autoaan viedä.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
tarinan päätös
sain autoni pois.
Vesipumppu maksoi 500€ ja työt 195€.
Kyllä nyt naurattaa.
Vesipumppu maksoi 500€ ja työt 195€.
Kyllä nyt naurattaa.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Vesipumppu
Tuo vesipumpun irronnut siipipyörä on muistaakseni tyyppivika eräissä malleissa ja se taisi olla peräti muovia. Sen jälkeen muutettiin pyörä metalliseksi. Kyllä nuo maahantuojien varaosahinnat ovat rasvaisia. Pitäisköhän pistää puoti pystyyn?
Vielä vesipumpusta
Tarkistimpa asian, ja niinhän se oli. Eli V8:n varhaisemmat versiot oli varustettu vesipumpulla muovisin siivin. Näillä siivillä oli tapana hajota, joka luonnollisesti aiheutti heikentyneen vedenkierron moottorissa.
Tehdas muutti pumpun rakennetta, en tosin tiedä missä vaiheessa, mutta asia selviää tutkimalla. Vesipumppu sijaitsee koneen edessä oikealla puolella. Muovisten kuorien irroittaminen koneen päältä edesauttaa pumpun tutkimista, sillä varhaisen vesipumpun tiiviste on metallia, ja korjatun version tiiviste on kumia. Pumpun vaihto pitäisi kestää ammattimieheltä puolisen tuntia, ja pumpun hinta Englannissa lienee 200 punnan paikkeilla.
Muovisiipisen pumpun vaihtoa ei nyt välttämättä kannata heti alkaa touhuamaan, mutta lämpömittaria kannattaa seurata ehkä normaalia tarkkaavaisemmin. Alumiinilohkoiselle koneelle liian kuumana käyminen voi aiheuttaa ikäviä vaurioita.
Tehdas muutti pumpun rakennetta, en tosin tiedä missä vaiheessa, mutta asia selviää tutkimalla. Vesipumppu sijaitsee koneen edessä oikealla puolella. Muovisten kuorien irroittaminen koneen päältä edesauttaa pumpun tutkimista, sillä varhaisen vesipumpun tiiviste on metallia, ja korjatun version tiiviste on kumia. Pumpun vaihto pitäisi kestää ammattimieheltä puolisen tuntia, ja pumpun hinta Englannissa lienee 200 punnan paikkeilla.
Muovisiipisen pumpun vaihtoa ei nyt välttämättä kannata heti alkaa touhuamaan, mutta lämpömittaria kannattaa seurata ehkä normaalia tarkkaavaisemmin. Alumiinilohkoiselle koneelle liian kuumana käyminen voi aiheuttaa ikäviä vaurioita.
Miten niin merkkihuolto??
Tässä maassa on myyty vain ja ainoastaan MUUTAMA Jaguar XJ6 vuodessa aina viime aikoihin asti. Siitä seuraa, ettei osaavia Jaguarin tuntijoita ole voinut kasvaa montaa, ja useimmat ovatkin itse harrastajia tai harrasteautojen parissa leipätyökseen työskenteleviä.
Nyt kun uudet koko- ja hintaluokat, retro- ja pikkujagge, myyvät kuin siimaa, niin Jaguarin "merkki"-liikkeetkin lisääntyvät kuin sienet sateella: Paikallinen isoisänkin suosima Foorti-liike lähettää yhden asentajan maahantuojan kursille ja avot! Älkää ihmetelkö, jos ei edes jäähdytysjärjestelmän ilmaus onnistu!
Arvioisin, että kolmesta suurimmasta kaupungistä löytyy kustakin yksi Jaguarin tunteva henkilö, tosin Helsingistä ei Karin poismenon jälkeen enää sitäkään. En ole käyttänyt palveluja muualla, en siis sano niistä enempää.
Mutta kerätään listaa kokemuksista. Aloitan Espoosta: Karaasin Kimmo nyt hallitsee ainakin vanhemmat pelit täälläpäin.
Huolla itse!! Onni on matkassa se, että uusia autoja ei juuri tarvitsee huoltaa, vaan selviää tarkistuksilla ja nesteiden vaihdolla. Pyydä/vaadi uudehkon autosi huolto-ohjelma ja hämmästy, mistä sinua on veloitettu tähän asti....
Joka kunnassa on edullisia öljynvaihtajia, siis jos et itse rypeä halua, ja joka pojan pitäisi muutenkin jo kuljettajanakin osata tarkistaa ilmat ja nestepinnat. Enää ei säädellä eikä edes vaihdeta tulppia moneen vuoteen.
Nyt kun uudet koko- ja hintaluokat, retro- ja pikkujagge, myyvät kuin siimaa, niin Jaguarin "merkki"-liikkeetkin lisääntyvät kuin sienet sateella: Paikallinen isoisänkin suosima Foorti-liike lähettää yhden asentajan maahantuojan kursille ja avot! Älkää ihmetelkö, jos ei edes jäähdytysjärjestelmän ilmaus onnistu!
Arvioisin, että kolmesta suurimmasta kaupungistä löytyy kustakin yksi Jaguarin tunteva henkilö, tosin Helsingistä ei Karin poismenon jälkeen enää sitäkään. En ole käyttänyt palveluja muualla, en siis sano niistä enempää.
Mutta kerätään listaa kokemuksista. Aloitan Espoosta: Karaasin Kimmo nyt hallitsee ainakin vanhemmat pelit täälläpäin.
Huolla itse!! Onni on matkassa se, että uusia autoja ei juuri tarvitsee huoltaa, vaan selviää tarkistuksilla ja nesteiden vaihdolla. Pyydä/vaadi uudehkon autosi huolto-ohjelma ja hämmästy, mistä sinua on veloitettu tähän asti....
Joka kunnassa on edullisia öljynvaihtajia, siis jos et itse rypeä halua, ja joka pojan pitäisi muutenkin jo kuljettajanakin osata tarkistaa ilmat ja nestepinnat. Enää ei säädellä eikä edes vaihdeta tulppia moneen vuoteen.
Viimeksi muokannut XJ-SC, Pe Marras 26, 2004 12:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesipumpusta vielä
Oston yhteydessä vaihdoin vesipumpun ja termostaatin Saksassa (Jaguar-diilerillä) ja maksoi yht 550 (sis sekä pumpun että termostaatin).
Nyt sinnittelen enään jakopään ketjun kiristimien kanssa, joka on kuulemma myös tyyppivika jota Jaguar ei myönnä...
Tulee mieleen nuo käyttökustannukset joista saa aina kuulla muilta autojlijoilta..onko niissä sittenkin jyvää?
Nyt sinnittelen enään jakopään ketjun kiristimien kanssa, joka on kuulemma myös tyyppivika jota Jaguar ei myönnä...
Tulee mieleen nuo käyttökustannukset joista saa aina kuulla muilta autojlijoilta..onko niissä sittenkin jyvää?
X308
Kusetusta
Siis pumppu ja termostaatti 550 € sisältäen työt? Hienoa, meikäläistä siis todella kusetettiin oikein tuelta
XJ:n (siis tietyn vuotisten x308:ien) jakopään ketjun kiristin on muovia ja siis vähintäänkin kuluva osa. Sillä on myös kuulemma taipumusta hajota, mikä on tietysti todella ikävä asia
Edelleen käyttökuluista voi todeta, että ne pysyvät erittäin kohtuullisina jos vaan katsoo missä kaikki isommat korjaukset teettää.
Merkkiliikettä ja sen "asiantuntemusta" ei ainakaan Tampereella voi kehua ja siellä asioituna räjähtää kustannukset pilviin. Ja heti perään otsasuonet.
XJ:n (siis tietyn vuotisten x308:ien) jakopään ketjun kiristin on muovia ja siis vähintäänkin kuluva osa. Sillä on myös kuulemma taipumusta hajota, mikä on tietysti todella ikävä asia
Edelleen käyttökuluista voi todeta, että ne pysyvät erittäin kohtuullisina jos vaan katsoo missä kaikki isommat korjaukset teettää.
Merkkiliikettä ja sen "asiantuntemusta" ei ainakaan Tampereella voi kehua ja siellä asioituna räjähtää kustannukset pilviin. Ja heti perään otsasuonet.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue