JAguar C-Typen keltainen häjytysvalo

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
historicjagge
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 2:42 pm

JAguar C-Typen keltainen häjytysvalo

Viesti Kirjoittaja historicjagge »

Hei
Eilen ajaessa pitkää matkaa reippaalla nopeudella,syttyi keltainen ja teksti suod täysi!ja kts ohjekirja!
Onko tuo polttoainesuodatin?
Ko hälytys poistui ja palasi jälleen ja nyt kaupunkiin tulee taas sammui?
Ohjekirjassa ei ko ilmoitusta löytynyt!
Historicjagge
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: JAguar C-Typen keltainen häjytysvalo

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Onko nyt tosissaan C-type kyseessä?
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: JAguar C-Typen keltainen häjytysvalo

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Sulla on melkonen C-Type jos mittaristoon tulee tekstiäkin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-Type
:D

Varmaan X-Type kyseessä ja moottori lienee Diesel?
Hiukkassuodatinta perinteisesti järjestelmä valvoo.
Hiukkassuodattimen tarkoitus on kerätä noki pois pakokaasuista ja polttaa se pois määrävälein korkeammalla lämmöllä, joka saadaan aikaiseksi ylimääräisen polttoaine ruiskutuksen avulla pakotahdin aikana. Ylimääräinen polttoaine sytyttää hiukkassuodatinta ennen olevan katalysaattorin, jonka lämpö polttaa suodattimeen kerääntyneen noen pois. (youtuupista löytyy periaatevideoita esim hakusanoilla "How DPF system works")
Mikäli autolla ajetaan vain lyhyttä matkaa ei tuo puhdistuspoltto ehdi toteutua ja suodatin täyttyy.
Mikäli moottorissa on jokin ongelma ja nokea kertyy reilusti yli normaalin, ei puhdistuspoltot pysty pitämään suodatinta puhtaana ja se täyttyy.

Puhdistuksen voi koittaa suorittaa 25-30min ajolla +70kmh nopeudella, tai sen voi käynnistää tehtaan testerillä. Jos moottorissa on muu ongelma, joka aiheuttaa runsasta noentuottoa niin tämä ei juuri auta.
Suodattimen voi myös irroittaa ja puhdistaa se vedellä huuhtelemalla tai vaihtaa kokonaan.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
historicjagge
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 2:42 pm

Re: JAguar C-Typen keltainen häjytysvalo

Viesti Kirjoittaja historicjagge »

Hei
Kiitos vastauksesta!
Oli tosiaan oma painovirhe tuo C type!Tietenkin X type ja tuo 2.2 diesel!
Kävin eilen ennen pitempää,reissuani katsastamassa auton ja mitään poikkeavaa ei katsastajan mielestä ollut ja arvot siis kohdallaan!
Täytyy kokeilla noita neuvoja ja palaan sitten asiaan!
Kilometrejä autossani on 260 tkm ja ERG vaihdettu 2000km sitten!
Minkälainen homma tuo suodattimen irroitus ja vaihto on käytännössä ja missä se sijaitsee?
Mitä tuollainen suodatin maksaa? Voiko sen tehdä harraste tallissa harraste voimin?
Historicjagge
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: JAguar C-Typen keltainen häjytysvalo

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Ok.
Voi olla että viallisen EGR:n jäljiltä on nokikertymää normaalia enemän.
Jos ei reippaan moottoritie reissun jälkeen ala valo asettua, niin hiukkassuodin on aika helppo auton alta irroittaa ja huuhdella ihan vesiletkulla puhtaaksi. Olen valuttanut vatiin tai ämpäriin, jolloin noki jää pohjalle. Vettä molempiin suuntiin niin pitkään ettei nokea enää tule veden mukana. Letkua on hyvä suuntailla eri suuntiin että koko kennosto tulee huuhdeltua. Vaikka kauppias mielellään myy uuden hiukkassuodattimen, joiden hinnat ovat 300-1000€, niin harvoin oikeasti sitä tarvitsee uusia.
Edellisestä kulkineestani (Peugeot 607 2.2D), jossa oli muuten sinun moottorisi(Puma) sisarversio (DW12) pesin hiukkassuodattimen noin 270tkm kohdalla ja sitten mentiinkin aina 480tkm asti minun alla ja auto on kuulemma vieläkin liikenteessä nyt 570tkm ja suodin menosa toiseen pesuun. Tosin Peugeot käyttää ELOYS lisäainetta polttoaineen sekaan, joka alentaa noen polttoon tarvittavaa lämpötilaa ja siten polttoon on tarvetta paljon Jaggea harvemmin ja poltot onnistuvat varmemmin.
Suodin on pakoputkessa kohtuu lähellä moottoria. Sen molemmin puolin liittyy painetunnistimen letkut, joita ei tule laittaa väärinpäin ja yleensä suotimessa on myös lämpöanturi.
Tästä videosta näkyy minkälainen mötikkä on kyseessä.
https://www.youtube.com/watch?v=zvdxhcyElVk

Käytä aina kunnon pukkeja kun työskentelet auton alla.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Vastaa Viestiin