Välys tasauspyörästössä/vetoakselissa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Nakuttaja
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 11:02 am

Välys tasauspyörästössä/vetoakselissa

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja »

Hei

X300:ni kiemurtelee ajaessa. Nelipyöräsuuntakusen yhteydess huomattiin, että kun takapyörää vääntää ylhäälta ja alhaalta, vetoakseli, joka toimii tavallaan myös ylätukivartena liikkuu. Siinä on välystä. Näyttäisi siltä, että liike tapahtuu tasauspyörästön päässä, eli siellä lienee jossain väljää. Sama toistuu molemmilla puolilla, mutta enemmän vasemmalla.

Olisiko kenelläkään kokemuksia / neuvoja aiheeseen liittyen. Kaikki apu on tervetullutta.

Nakuttaja
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Välys tasauspyörästössä/vetoakselissa

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Jos ei sisemmät ristikot vetoakseleissa ole väljät niin sitten on poskilaakerit väljät. Se on heti iso jobi. Ristikot vaihtaa todella helposti siihen verrattuna. Samalla vaihtaa tietty kaikki 4 niveltä.
XJR -00.
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Välys tasauspyörästössä/vetoakselissa

Viesti Kirjoittaja henu »

https://xks.com/images/F47124042.png
Tuo vetarin tumpin laakeri sieltä varmaan menossa, käsittääkseni ei hommana kummanen eikä kallis jos vertaa vaikka x308.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: Välys tasauspyörästössä/vetoakselissa

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Muutama huomio kun alat remontoida.Numero 1 ja 2 mutteri ja ruuvi ovat periaatteessa kertakäyttöisiä.Tuo mutterin kierre on soikea ja tiukka irrottaa eli avaimet pitää olla oikeat.En nyt muista oliko ne tuuma kokoja.Lisäksi tuo kierteetön osa on juuri sopiva laippojen reikiin joten väljä korvaava millipultti on väljä ja ei kestä ajan kanssa.Vanhat voi mieluummin laittaa takaisin jos ei hommaa uusia jostakin.Tuossa kuvassa oleva iso mutteri ja lukkoprikka jolla laakeri kiritään paikoilleen on sulla luultavasti lämpäsovitteinen prässillä painettava hela.Ainakin mulla on Daimlerissa x300 1995 vm.
Vanha lähtee pois poraamalla kolme 5mm syvyistä reikää vierekkäin ja temmillä lyömällä katkaistaan vanha.Sitä ennen katso onko vanha hela liikkunut
paikoiltaan.Jos näin on on turha laittaa uutta vanhaan akseliin ,ei pysy paikoillaan ja vetarissa on sama väljyys taas.Kootessa muista laittaa numero 2 ruuvit paikoilleen reikiinsä muuten et saa niitä paikoilleen siis ennenkuin prässäät uuden helan paikoilleen.Toisin päin laitettaessa ruuvin päät ottaa kiinni vetopyörästöön.Elikkä hankinta listalla on - laakeri,hela,stefa,O-rengas(jos entinen on huono)numero 1ja 2 ruuvit ja mutterit,uudet peräöljyt,tarvittaessa uusi akseli jos entisen helan kaula kulunut.Tietenkin osat pitää olla X300 perän osia.Ei ollenkaan vaikeaa vaikka siltä kuulostaa.
Kuitenkin katso vielä missä tuo väljyys on, ettet tee turhaa työtä.Monesti tuo väljyys on pyörän laakerissa.
Nakuttaja
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 11:02 am

Re: Välys tasauspyörästössä/vetoakselissa

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja »

Kiitos kaikille neuvoista. Nyt on vaihdettu ristikotkin, eli ainoa vaihtamaton osa on tuo perän laakeri (pyörän ja navan kannattimen laakerit oli jo vaihdettu). Toisella puolella on selvästi enemmän klappia kuin toisella. Sain selville, että välystä saa olla 0,15 mm. Yritin tuota mauserilla mittailla, mutta mittatarkkuus on surkea. Mitenköhän tuon saisi mitattua?
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Välys tasauspyörästössä/vetoakselissa

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Heittokello?
XJR -00.
Vastaa Viestiin