X350 ilmajousitus
Re: X350 ilmajousitus
Pääsääntöisesti aina kun joku asentotunnistumen tai sen liikkeeseen vaikuttavan laitteen vaihtaa. Pitää sen jälkeen aina kalibroida. Pussijousitus tässä on juuri niin että korkeus on kalibroitava.
XJR -00.
Re: X350 ilmajousitus
Eli voiko tuo aiheuttaa sen fault merkkivalon syttymisen vaikka kaikki tuntuu toimivan ihan ok, korkeuseroja on oikean ja vasemman puolen välillä n. 1cm, varsinkin takana, syksyllä vaihdettiin taakse ylätukivarret ja niissähän on kiinni nuo korkeus anturit. Ja syksyllä vaihdettu myös vänkärin puolelle eteen uusi ilmajousi, toko edessähän se korkeusanturi on kuskin puolella, mutta tuntuu ihmeelliseltä kun kaikki toimii ja kun nopeus ylittä tuon 25mph/ 40 km/h niin sitten tuo valo syttyy, täytyy metsästää huoltoa joka tuon calibroinnin voi tehdä ja kokeilla niin, jospa se sitten loppus
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 ilmajousitus
Kyllä se voi kun kiesi huomaa korkeuseron per kulma ja koittaa paikkaa tilannetta ajon aikana. Korjausmäärä ikkunan ylittyessä syttynee valo. Veikkaanpa että joku harrastelija jolla on sdd/ids voi tuon tehdä. Saattaa vaikka onnistua jopa tommosella palikkamallisella esim Foxwell.
XJR -00.
Re: X350 ilmajousitus
Soitin Oulun Wetterille ( itse kun olen Herrojen Kemissä) niin sanoivat, että näitä käy ain asilloin tällöin calibroinnissa, tilaan ajan tuonne ja pidän peukkuja että tuo ongelma poistuu.... menee tuonne kesän alkuun ennekuin saan vapaata, alustahan muuten toimii niinkuin kissassa pitääkin kun sai tuon valveblocin vaihdettua.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus
Etkös ole vielä itsellesi hankkinut Jagelle suunnattua obd laitetta.
Nyt heti hankkimaan.
Tulet tarvitsemaan sitä vielä monasti
Nyt heti hankkimaan.
Tulet tarvitsemaan sitä vielä monasti
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus
Tarvii varmaan laittaa hankintalistalle....oliks se icarsoft ohjelmistoineen se käyvin vaihtoehto, mutta kun luottaa aina ammattilaisiin, niin ei viitsis kovin tehdä itse virheitä, varmaan nuo ammattilaisetkin alkaa näissä asioissa harveneen.....varsinkin täällä pohjoisessa.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 ilmajousitus
Icarsoftia ovat kehuneet toiset. Itsellä ei kokemusta, omani on Foxwell ja aika kattava sekin on. Jousitukseenkin silläkin pääsee käsiksi, mutta ei ole tullut kokeiltua mitä kaikkea sää aikaiseksi. Olen vain kulloisenkin tarpeeseen käyttänyt
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 ilmajousitus
Mitä obd lukijaa suositteletKariTalvio kirjoitti:Etkös ole vielä itsellesi hankkinut Jagelle suunnattua obd laitetta.
Nyt heti hankkimaan.
Tulet tarvitsemaan sitä vielä monasti
Re: X350 ilmajousitus
Noniin, nyt on alusta calibroitu ja eroja lähtötilanteessa oli edessä vas 1cm ja oik 0,5 cm ylhäällä, takana vas okoo ja oik 0,5 alhaalla ja nyt kaikki nurkat tehtaan mitoissa etu 71,5 ja taka 70,5 mitattuna maasta lokarin reunaan. Ajohan muuttui ihan täysin, kulkee pehmeästi ja routavauriot ylittyy huomaamatta sekä heitot menee johdonmukaisesti yli. Fault valo on syttynyt vain pari kertaa silloin kun kori on lähdön jälkeen heilahtanut terävästä montusta ja se kyllä alkoi harveneen ilmojen lämmettyä, jos vielä sytyttelee niin varmaan jossain on kaapelivika. Jos ajelee sileetä pari minuuttia niin sitten saa ajaa vaikka minkälaisen patin päältä niin valo ei syty. Tuota kosketusvikaa on kyllä aika hankala paikallistaa.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: X350 ilmajousitus
Kiva kuulla että korjaantui =)
Re: X350 ilmajousitus
Nyt alkaa ehkä paikallistuun vika, huomasin kun oik. takarengas pamahti monttuun, niin sen jälkeen sytty fault heti, voipi olla nyt jousi viallinen.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 ilmajousitus
Tässä ku oon ajellut ja tehnyt huomioita niin tässäpä kertomaa:
Ajat aamulla lähtiessä n.2 km alle 25 mp/h häirö valo ei syty vaikka ajelet koko päivän miten vaan ja alusta on normaalin pehmee niin kuin pitää.
Ajat startista heti yli 60 km/ h valo syttyy vsrmasti ihan kohta.
Kun valo syttyy, niin alusta on aika jäykän oloinen eli kaikki kuopat tuntuu persiissä.
Kysymys: pukkaako kompressori liikaa ilmaa järjestelmään, pitäskö rele vaihtaa?....nyt alkaa menee hermo
Ajat aamulla lähtiessä n.2 km alle 25 mp/h häirö valo ei syty vaikka ajelet koko päivän miten vaan ja alusta on normaalin pehmee niin kuin pitää.
Ajat startista heti yli 60 km/ h valo syttyy vsrmasti ihan kohta.
Kun valo syttyy, niin alusta on aika jäykän oloinen eli kaikki kuopat tuntuu persiissä.
Kysymys: pukkaako kompressori liikaa ilmaa järjestelmään, pitäskö rele vaihtaa?....nyt alkaa menee hermo
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 ilmajousitus
Onkos x350 ssä ne tasotunnistimen väliluut mittapisteen ja anturin välissä umpinaiset koiranluut? Vai semmoiset avonaisilla kuulapäillä ? Avonaiset meinaan ruostuvat jumiin todella helposti ja sitten alkavat tietty takerrella ja vehkeet eivät toimi.
Seuraisin ite testerillä esim pyörätunnistimia kaikkia neljää käyrätilassa siten että vikavalo syttyy. Jos niihin piirtyy jotain erikoista jossain nurkassa vrt muihin niin sitte voi lähtee sinne päin kattelee. Jos testeri näyttää cm korkeutta niin ohjelmoidulla korkeudella signaalissa voi testerissä näkyä vaan joku teksti. Tämä siksi kun signaalissa on mielettömästi aina värinää kun tie eiole peilitasainen. Sekä silloin nähdään erikseen se paljon pitää poikkeuttaa takas haluttuun korkoon.Tälleen mä lähtisin kattelee testerin kanssa ongelmaa.
Seuraisin ite testerillä esim pyörätunnistimia kaikkia neljää käyrätilassa siten että vikavalo syttyy. Jos niihin piirtyy jotain erikoista jossain nurkassa vrt muihin niin sitte voi lähtee sinne päin kattelee. Jos testeri näyttää cm korkeutta niin ohjelmoidulla korkeudella signaalissa voi testerissä näkyä vaan joku teksti. Tämä siksi kun signaalissa on mielettömästi aina värinää kun tie eiole peilitasainen. Sekä silloin nähdään erikseen se paljon pitää poikkeuttaa takas haluttuun korkoon.Tälleen mä lähtisin kattelee testerin kanssa ongelmaa.
XJR -00.
Re: X350 ilmajousitus
Oon alkanu kallistuun tuohon korkeus anturi ongelmaa, koska silloin kun oik. takarengas jysähtää monttuun ja häiriövalo syttyy niin auton istunta korkeus saattaa muuttua ja silloin kun se on korkeimmillaan niin alusta on myös aika kova. tarttee tilata tuo ja vaihtaa....ei onneksi oo kovin kallis.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 ilmajousitus
Reke olisi ollut mielenkiintoista kuulla miten sait tai saitko ratkaistua ongelmasi. Minulla etupää ylhäällä ja olen lähtenyt siitä että se liittyy korkeusanturiin. Olen ajon aikana seurannut korkeusanturien arvoja iCarsoft 2.0 testerilla ja edessä tulee hetkittäin todella isoja miinus arvoja. Open sercuite… virhe tulee skanneriin.
Oletan että ilmajousiohjain tulkitsee että jotain on pielessä ja nosta auton varmuuden vuoksi.
Ostin uuden anturin mutta tämä ei auttanut. Sitten löytyi anturin liittimen johdossa paikka jossa ei ole eristettä. Nyt odotan pakettia Englannista jossa on uusia liittimiä.
Oletan että ilmajousiohjain tulkitsee että jotain on pielessä ja nosta auton varmuuden vuoksi.
Ostin uuden anturin mutta tämä ei auttanut. Sitten löytyi anturin liittimen johdossa paikka jossa ei ole eristettä. Nyt odotan pakettia Englannista jossa on uusia liittimiä.
XJ350 V8 2003 aikaisemmin E-Type 4.2
Re: X350 ilmajousitus
Kaikki ongelmat ei ole vielä korjaantuneet, mutta korkeuden heitot on, vieläkin häiriövalo syttyy ajoittain ja nyt menossa kohta kompressorin vaihtoon koska epäillään väljyyttä kompuran männän tiivisteessä jolloin ei jaksa nostaa painetta ajoissa. Korjattuja asioita on seuraavasti: oikea etu jousi, taka oikea korkeusanturi, painesäiliössä oli pieni vuoto putken liitoksessa ja se on korjattu, näillä on saatu korkeus pysymään oikeana ja ajo pehmeänä.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 ilmajousitus
Minulla oli tuo häiriövalo kanssa välillä, varsinkin kun ilmat kylmeni. Ja tosiaan syynä kompuran tiivisteet. Ne saa vaihdettua ja pääsee huomattavasti halvemmalla kuin koko kompuran vaihdolla. Vaihdon jälkeen menossa jo 8. vuosi, joten kestääkin.Reke63 kirjoitti: ↑Ke Syys 21, 2022 10:22 am Kaikki ongelmat ei ole vielä korjaantuneet, mutta korkeuden heitot on, vieläkin häiriövalo syttyy ajoittain ja nyt menossa kohta kompressorin vaihtoon koska epäillään väljyyttä kompuran männän tiivisteessä jolloin ei jaksa nostaa painetta ajoissa. Korjattuja asioita on seuraavasti: oikea etu jousi, taka oikea korkeusanturi, painesäiliössä oli pieni vuoto putken liitoksessa ja se on korjattu, näillä on saatu korkeus pysymään oikeana ja ajo pehmeänä.
Tiivisteet ja ohjeet täältä: http://www.bagpipingandy.com/installation.html. Näillä ohjeilla paikallisen pajan kaveri teki homman alle tunnissa, vaikka ei koskaa ollut edes nähnyt XJ:n alustaa
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: X350 ilmajousitus
Näinhän se on, mulle on tulossa kunnostettu kompura ja vanha menee vaihdossa joten hinta on kohtuullinen, yks vaihdettu osa jäi mainitsematta aiemmassa viestissä, eli vaihdettu myös jakotukki joka on painesäiliön perässä, siinä falskas venttiilit ja se aiheutti sen keulan nousun yön aikana.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 ilmajousitus
Etupää nousee ylös - ongelma ratkesi.
Neljän viikon ajan hain ongelmaa eli miksi etupää nousee ylös. En uskonut analysaattoriin joka sanoi että "Open surcuite...". Eli että piuhoissa oilisi ongelma. Ajattelin että osaan kyllä tukita virheellisiä viestejä. Koska jousitus eräänä yönä laski toisen takanurkan vei tämä huomioni ja ajattelin että valveblock eli se joka jakaa paineet vararenkaan alla olisi syypää. Sitten yritin myös ajaa ja sain "liian matalala jousitus" viestin jne jen.
Loppujen lopuksi luin netistä että kannattaa keskittyä alkuperäiseen virheviestiin. Eli että minun tapauksessa olsi ongelma johdoissa.
Siispä kytkin uudelleen iCarSoft analysaattorin siten että se näyttää korkeusanturien arvot realiajassa. Ajatus oli että voisin piuhoja heilauttamalla löytää missä arvot muuttuu ja siten löydän ongelmakohdan. Ongelmahan ei esiintynyt aina vaan vain hetkittäin ja sen seuraksena auto nousi ylös.
Mutta mitään ongelmakohtaa en näinkään löytänyt.
Jäi vain vaihtoehdoksi että piuhojen toisessa päässä takapenkin selkänojan takana olevan ohjainyhksikön kohdalla olisi ongelma. Siispä selvitin ja opin miten takapenkin saa ulos. Helpostihan se onnistu nyt kun sen on tehnyt kerran.
Autoon on vaihdettu ohjainyksikköboksi melko äskettäin ennen kuin ostin auton. Joten en uskonut että siinä olisi ongelmaa. Mutta kun katsoin piuhoja huomasin että yksi piuhanipun liitin ei ollut aivan pohjassa siten että lukko olisi napsahtanut paikoillenne.
Irrtotin kaikki liitimet ja laitoin takaisin.
Tämän jälkeen on auto toiminut ilman ongelmia.
Kerrottakoon että ennen tämän ongelman syntyä olin tilannut Bilstein etupään ilmajouset. Nyt ne on käytössä ja auto on kuin unelma.
Poistin autosta vähäisillä km olevia Arnott jousia jotka oli asennettu autooni vähän ennen kuin ostin auton. Nämä toimi moittetta, ovat ehkä hiukan jäkempiä ja antavat ehkä paremman ohjaustuntuman jos haluaa ajaa kovaa. Nämä ovat nyt myytävänä jos jotakuta kiinnostaa.
Neljän viikon ajan hain ongelmaa eli miksi etupää nousee ylös. En uskonut analysaattoriin joka sanoi että "Open surcuite...". Eli että piuhoissa oilisi ongelma. Ajattelin että osaan kyllä tukita virheellisiä viestejä. Koska jousitus eräänä yönä laski toisen takanurkan vei tämä huomioni ja ajattelin että valveblock eli se joka jakaa paineet vararenkaan alla olisi syypää. Sitten yritin myös ajaa ja sain "liian matalala jousitus" viestin jne jen.
Loppujen lopuksi luin netistä että kannattaa keskittyä alkuperäiseen virheviestiin. Eli että minun tapauksessa olsi ongelma johdoissa.
Siispä kytkin uudelleen iCarSoft analysaattorin siten että se näyttää korkeusanturien arvot realiajassa. Ajatus oli että voisin piuhoja heilauttamalla löytää missä arvot muuttuu ja siten löydän ongelmakohdan. Ongelmahan ei esiintynyt aina vaan vain hetkittäin ja sen seuraksena auto nousi ylös.
Mutta mitään ongelmakohtaa en näinkään löytänyt.
Jäi vain vaihtoehdoksi että piuhojen toisessa päässä takapenkin selkänojan takana olevan ohjainyhksikön kohdalla olisi ongelma. Siispä selvitin ja opin miten takapenkin saa ulos. Helpostihan se onnistu nyt kun sen on tehnyt kerran.
Autoon on vaihdettu ohjainyksikköboksi melko äskettäin ennen kuin ostin auton. Joten en uskonut että siinä olisi ongelmaa. Mutta kun katsoin piuhoja huomasin että yksi piuhanipun liitin ei ollut aivan pohjassa siten että lukko olisi napsahtanut paikoillenne.
Irrtotin kaikki liitimet ja laitoin takaisin.
Tämän jälkeen on auto toiminut ilman ongelmia.
Kerrottakoon että ennen tämän ongelman syntyä olin tilannut Bilstein etupään ilmajouset. Nyt ne on käytössä ja auto on kuin unelma.
Poistin autosta vähäisillä km olevia Arnott jousia jotka oli asennettu autooni vähän ennen kuin ostin auton. Nämä toimi moittetta, ovat ehkä hiukan jäkempiä ja antavat ehkä paremman ohjaustuntuman jos haluaa ajaa kovaa. Nämä ovat nyt myytävänä jos jotakuta kiinnostaa.
XJ350 V8 2003 aikaisemmin E-Type 4.2
Re: X350 ilmajousitus
Kompressorin männän tiivisterenkaan vaihto on yksinkertainen tehtävä. Mutta katso video jossa saman ruuvin ongelma kuin minulla. Vein pikkupajalle ja ruuvi lähti lukkopihdeillä irti.Major kirjoitti: ↑Ke Syys 21, 2022 6:24 pm Tiivisteet ja ohjeet täältä: http://www.bagpipingandy.com/installation.html. Näillä ohjeilla paikallisen pajan kaveri teki homman alle tunnissa, vaikka ei koskaa ollut edes nähnyt XJ:n alustaa
Kannattaa myös vaihtaa kompressorin tuloilman suodatin. Siinä on säiliö jossa pyöreitä kuulia jotka imee kosteutta.
Auton järjestelmä tuulettaa sisällä oleva paineilma jolloin sisäinen kosteus saadaan ulos. Tämä pitäisi vähentää ongelmia pakkassäällä.
Merkkivalon syttyminen kun ajaa yli 40km/h viittaa siihen että kompressori ei riittävän nopeasti saa lisättyä järjestelmän paine. Kompressori käynistyy vasta tietyllä nopeudella miksi tämä tapahtuu 40km/h nopeuden kohdalla.
Ongelma voi johtua kompressorista lähtevän liitoksen tai putken kautta. Toine ja todennäköinen on männän tiivste joka vuotaa. Kolmas tosin ilmeisesti harvinainen on kompressorin tuloputken väärä asento.
https://youtu.be/_5_1wQhXEIQ
XJ350 V8 2003 aikaisemmin E-Type 4.2
Re: X350 ilmajousitus
Tuo korjaus osa ei toiminut, nyt vaihdettiin tehdas uusi kompura ja nyt lattiasta kattoon nousuaika on vain 3 sekuntia. ilmeisesti nuo korjausosat ei ole kuitenkaan niin laadukkaita, menihän tuossa se 500.- rahaa, mutta nyt toimii.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green