X350 ilmajousitus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Keula on alkanut nouseen yön aikana n. pari senttiä ylemmäs, laskee kun avaa ovet...kuuluu tuhaus ja laskee normaaliin, silloin tällöin heittää myös fault merkkivalon palaan, varsinkin jos lähtee heti ajaan eikä moottorin kierrokset ole vielä laskeneet tyhjäkäynnille...liittyyköhän nuo samaan ja vuotaako joku venttiili?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Mitähän vikakoodeja on jäänyt muistiin noista faulteista?

Yksi jo hyväksi koettu ensi konsti näiden ihmeellisten vikojen kanssa on ollut akunkenkien irroittaminen, muutama minuutti irrallaan ja auton (ei siis akun) + - yhdistäminen hetkeksi.
Saattaa koko vika poistua, mikäli johtuu vain jostain hassusta bugista.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Kiitos, tuohan on nopee kokeilla, vikakoodeja en ole vielä päässyt missään lukeen.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Onko akku ok? Jos vähänkään epäilyttää (esim sen ikä) niin vaihda, lähes kaikki Jaget keksii vaikka mitä vikoja jos
akku ei ole kunnossa. Ja tietenkään se auto ei kerro että akku on huono, vaan antaa random virheilmoituksia.

Tuossa on vähän tarinaa ilmajousitusken toiminnasta:
https://www.import-car.com/jaguar-air-ride-diagnostics/

Ja tuossa mahdollista vioista ja vikakoodeista (jos joskus saat ne luettua, vois kokeilla ihan yleistesterilläkin (Motonet ym)
jos merkkitesterille ei pääse). Rele numero 4 hajotessaan näyttää aiheuttavan joitakin virheitä jousitukseen:
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... ault-5609/

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Noniin, vikakoodit luettu ja niitä ei löytyny, mutta muutamia havaintoja on tullt tehtyä. Kun lähtee startin jälkeen heti liikkeelle, niin vikakoodi tulee n. 2-5 min jälkeen, jos on tyhjäkäyttänyt n. 2min ennen liikkeelle lähtöä, niin ei ongelmaa. Myös jos ilman lämpötila on alle 15 astetta niin toimii moitteetta. Ilmeisesti joku rele tai sensori ei kestä lämpöä ja kompura ei ole täyyttänyt jousitusta valmiiksi.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Kyllä mä alan kallistuun tuon relevian kannalle mistä Köpi mainitsi, ei kestä lämpöä. Näillä viileemmillä keleillä toimii siihen asti hyvin kunnes konehuone lämpiää, herjaa ei tule kun lähtee pidemmäle reissulle 100-200, mutta kun pysäyttää vaika varttitunniksi niin herja tulee. Pienemmät reissut (kaupunkiajoa ja 2-4 starttiakin, niin toimii moitteetta), tarvii tilata toi ja kokeilla.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Oletkos tenuttanut järjestelmää?
Kosteushan voisi tehdä hassuja vikoja .

Katselin sähkökaaviota ja kuvittelisin tuon releongelman aiheuttavan koko järjestelmään pudotusta tai nostoa, koska se ohjaa suoraan kompressoria. Se on ainut rele järjestelmässä ja siinä on vain sulkeutuva/avautuva kosketin. Se ei ohjaa yksittäistä ilmajousta

Edessähän on vain yksi korkeussensori vasemmalla puolella, takana on molemmilla puolilla.

Kuvitelmani on seuraavanlainen:
VAihtoehto 1:
Kosteus aiheuttaa etupään aktuaattoreilla vuotoa ja päästää siis ylipainetta etuilmajousiin, jolloin etupään korkeussensori toimii ja antaa virhesignaalin järjestelmälle.
Järjestelmä tietysti tuo näyttöön ilmajousitusongelman ilmoituksen.
Kun aamulla avaat ovet, järjestelmä aktivoituu lepotilasta ja korjaa normaalisti korkeuden oikeaksi > vuoto jatkuu ja virheilmoitus tulee x määrän korjauksia jälkeen

Vaihtoehto 2 jota pidän todennäköisempänä:
Siinä etupään korkeussensorissa kosketushäiriö mahdollisesti kosteuden vuoksi, antaa virhesignaalia ja nostaa etupäätä yön aikana > aamulla aktivoituessaan korjaa korkeuden oikeaksi > ajon aikana kosketushäiriöitä eli satunnaisia virtapiikkejä > vikailmoitus.


Itse lähtisin liikkeelle helpoimmista eli
-rele mukaan vaikka motonettiin ja sieltä uusi rele tilalle. Se ei paljon maksa.
-Ilmajousituksen jakotukilta (vararenkaan alla takaluukussa) paineilmaliittimet irti ja tenua hieman letkuihin ja painesäiliöön. (itse olen käyttänyt pientä injektioruiskua)
-Sitten se etupään korkeussensori liittimistä irti ja kokeilla vaikka CRC llä suhauttaa (syrjäyttää kosteuden). Jos ei auta niin vaihtaa sensori.

Talvea varten olen järjestelmän nyt muutamana syksynä tenuttanut, kun ensimmäisenä talvena jäätyi järjestelmä ja XJ muuttui kivireeksi.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Kiitos, eiköhän noilla ohjeilla saada oikeneen. Onko se rele se laitimmainen neljän rivistä konehuoneen puolella, eli lähimpänä moottoria.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Onko näissä ne korkeustunnistimien koiranluut avoimella pallonivelellä vai suljetulla ? Jos avoimilla niin niiden herkistys ja rasvaus vaikka vesivaseliinillä estää kiinniruostumista ja siten väärin näyttämistä tai poikkeamista tehokkaasti.
XJR -00.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Anteeksi sekaantumiseni. Onko näissä Jagen ilmajousissa oikeasti sisäisiä kosteusongelmia, sillä vaan kyselen kun tuossa mun P38 Rangessa oleva ilmajousitus on varsin hyvin toimiva vaikka kaikki sitä haukkuu mutta muiden harmien lisäksi en ole tuosta kosteutta löytänyt ikinä. En edes umpimädästä jo vaihdetusta säiliöstä. Tähän kosteusongelma kysymykseen liittyy jatkokysymys, minkälainen se kompuran yhteydessä oleva ilmankuivain on Jagessa? Onko ryyneillä kuten Rangessa vai jotain muuta?
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Noniin...nuo karin ehdottamat toimet tehty, rele ei viallinen, järjestelmä tenutettu...käytin aerolia joka on paineilma järjestelmiin tehty aine ja anturin liitin käytetty irti ja ruiskutettu crc:llä, nyt keula nousee jonkin verran kun auton ajaa talliin, mutta kun pysäköi pihalle niin pysyy stanssissa, voi johtua siitä kun talliin menee ramppi ja pohja käy kynnyksellä melko lähellä sitä. Mutta kysymyksiä:

-Alustan calibrointi: luin eräästä artikkelista että, jos ilmajousen vaihtaa niin alusta pitäisi calibroida, tähän on vaihdettu joka nurkkaan uudet yksiköt ja calibrointia ei tietääkseni ole tehty. Voiko tuo aiheuttaa tuon fault merkkivalon syttymisen jos ASM ei saakkaan oikeanlaista tietoa ja voiko sen tehdä itse vai onko se merkkihuollon hommia?

-Akku: sen iästä ei ole tietoa, lataus jännite on kuitenkin normaali 14,4V, miten tuon akun ikääntyminen vaikuttaisi tuohon?

Sen verran tilanne on muuttunut että, kun ajelee alle 50km/h (30ml/h) nopeuksia niin toimii normaalisti, mutta kun menee esim. moottoritielle niin fault syttyy n.2-5 min päästä.

Kompura mielestäni ehjä, jaksaa nostaa auton maasta n. 2 min, vuotoja ei ole koska auto ei laskeudu maahan seisoessaan
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Major »

Minulla ilmajousitus temppuilli aina kun lämpötila laski alle nollan. Mitää ihmeellistä ei näkynyt eikä akunvaihtokaan auttanut. Siispä vaihdettiin kompressorin tiivisteet. Urakka maksoi paikallisessa pajassa reilun satasen osineen. Osat ja ohjeet täältä: http://www.bagpipingandy.com/installation.html. Toiminut sen jälkeen 7 vuotta OK.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Tämä mystinen vika käy mielenkiintoiseksi ja haluan kyllä ehdottomasti tietää mistä vika lopulta johtuu, koska itsellä samanlainen kissa.
Mitä vikakoodeja ilmoittelee nyt ja ilmoittaako livedatassa mitään?

Ja hetkinen nostaa siis 2 minuutissa? Minulla kyllä nousee alle 15 sek.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Hei...tuo nousu aika oli ihan arvio, en kellottanu sitä, ei siinä kyllä kauaa menny, tarvii kellottaa, no akun ajattelin vaihtaa ja sitten alko mietityttään rengaspaineet/ ilmajousitus. tehdashan suosittelee 1,9/2,1 ja kun ostin uudet renkaat niin laittovat niihi 2,8 painetta, oli muuten aivan hirveä ajaa. Olen laskenut ne 2,4 ja nyt ajettavuus tunttu hyvältä, mutta rengashan on osa jousitusta ja jos nämä nyt ei pelaa yhteen niin....? Tuohan on helppo kokeilla, Pe menee talvikumit alle niin kokeillaan. Laitan myös testern uudelleen kiinni ja tarkistan koodit.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Kokeilin muutaman päivän seisonnan jälkeen ja käynnistyksestä meni vain muutama sekunti nostoon/tasaukseen.
Kyllähän pidempi nostoaika viittaisi joko voimakkaaseen vuotoon järjestelmässä tai kompuran heikkouteen
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Nuo normaalit nosto ja tasaukset menee muutamissa sekunneissa, mutta tuo pitempi aika oli kun jousitus oli täysin paineeton sen tenutuksen jälkeen....oiskohan se kun tarkemmin miettii niin 20-40 sek alhaalta ylös.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Major »

Minulla kun oli tuo ongelma niin paineet iskareissa kyllä pysy eikä auto laskenut alemmaksi muutaman päivän seisonnalla. Mutta kompressori ei jaksanut täyttää painereserviä, siksi siis ilmoitus vaikka kaikki oli muuten hyvin ja ajossa OK.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Hei, nyt taisi löytyä syy, la peruutin kissan tallista ja alioin tarkistaan öljy määrää, kuului suhinaa vasemmalta ja paikallistin sen vänkärin puolen ilmajousen liitokseen, kiristys ei auttanut ja aukaisin sen, no kuparinen kiristys helmi näytti siltä että ei tiivistä kunnolla, ajattelin , että eihän siinä mitään kun ottaa vähän taakse päin sitä ja katkasee letkua ja mitä tapahtui....helmi meni kappaleiksi, onneksi löysin sen toisen puolikkaan soralta ja toinen oli kädessä. Lauantainahan ei ole mikään paikka auki josta helmiä saisi ja parin tunnin yrityksen jälkeen ne puolikkaat sain paikoilleen meisselin ja vasaran avulla naputellen ja sitten kiristysruuvvi kiinni. Nyt paineet pysyy kohtalaisen hyvin ja häiriö valoa ei ole syttynyt, eli vuoto aiheutti tuon, mutta nyt pitäs saada ehjä helmi jostain, ei löydy hydrauliikka myymälöistä ja näyttää siltä että ei myöskään Jag huolloista, mikä avuksi?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Sain tuon ilmajouseen menevän liittimen helmineen Wetteri Oulun kautta, 1 kpl löytyi maasta, maksoi kokonaista 13,50€, niitä löytyy kyllä vaika eBaystä, osa numero on:C2C9931, toivottavasti nyt alkaa pelaan.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Noniin, meinasin tänään tuota helmeä alkaa vaihtaan, kokeilin kuitenkin vuotaako se letku...ei vuotanu ja suhina vaan jatku, paikallistin tuon vuodon ilmajousen yläpäähän, siinä olevan laipan juurestahan se vuotaa, kiristin siinä olevaa mutteria (se jonka läpi CATS anturin liitin menee) hiukan ja vuoto tuntui loppuvan. Nyt jännityksellä odotan että miten käy, ainakin pieni kaupunki reissu n. 10 km meni ilman häiriövaloa vaikka ennen tuolla lenkillä syttynyt.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Kyllähän tuo jousi vuotaa siitä laipan alta, onko tuo kiristettävissä ollenkaan, en tunne tuota rakennetta, jos on niin pitääkö kiriä paineettomana ja onko siinä joku momentti mihin kiritään, vai meneekö jousi uusiksi?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Minkäs laipan alta se vuotaa?
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Siitä mistä CATS järjestelmän anturi menee sisään mutterin läpi, niin sen mutterin alla oleva n 5cm halkasialtaan oleva prikan näköinen osa ja siitä kuuluu suhinaa ja loppuu kun sitä painelee.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja TePe »

Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Tuo näyttää juurikin oikeanlaiselta kuvalta, uskaltaakohan tuota lähteä kirimään ja saakohan noita o renkaita erikseen mistään jos on viallinen?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Voithan sä ottaa sen irti ja katsoa onko O-rengas kärsinyt/kovettunut, jolloin sen kiristäminen ei auta.
Mikäli se on kunnossa niin ehkä voitelu ja kiinni kunnolla ja jos ei ole kunnossa niin noita O-renkaitahan löytyy kaikenkokoisia kaupoista.
Täällä Tampereella olen joskus teettänytkin Top-Osa ssa. He tekevät ihan minkälaisen haluaa.
Muistakin kaupungeista löytynee myös osaamista.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Reke63 kirjoitti:saakohan noita o renkaita erikseen mistään jos on viallinen?
Ennen kuin alkaa meren takaa kyselemään, vois tsekata olisko tommosissa sopivaa:
https://www.puuilo.fi/hercules-o-rengas-nippelisarja
Vastaavia sarjoja löytyy Motonet, Tarviketori jne.
Köpi
Kuva
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Sivuhuomautuksena kerron että tuon kyseisen rengas-sarjan tiivisteet kestävät vain vettä ja ilmaa yms. Öljypohjaisissa sulavat pois. Öljy ja bensa ja kuumiin paikkoihin aina suoraan muusta kamasta tehdyt.
XJR -00.
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Taidan kallistua tuon jousen vaihtoon ja avaan sitten tuon vanhan ja katson mitä syönyt, saahan siitä varaosan toiselle puolen jos saa O renkaan vaihdettua. On vaan aika kova hintahaitari noissa 160- 1200€, uskaltaakohan noita halvimpia ostaa?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja TePe »

Aerosus on ollut hyvä ja edullinen, sieltä olen viime aikoina ostanut sekä Jaguarin että Porschen ilmajousituksen osia:
https://aerosus.net/jaguar/filter/fitti ... focus=list

Toinen mistä on joskus kauan kauan sitten tullut tilattua XJ:n jousi oli Miesslerin Air Suspension Shop:
http://www.air-suspension-shop.com/Suspension_15
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Itse tilasin Autodoc sivulta Arnottin ilmajousen.
Toimitus sujui hyvin ja hyvin on pelannut jousikin.
Maksoi vähän yli 600€ kotiovelle.
Vaihtotyössä katoaa vajaa tunti on siis kovin helppo.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Noita jousiahan löytty ebayn kauttakin, mutta ihmetyttää kun niissä kaikissa lukee että käyvät XJ8 ja XJR:ään, eikös R:ssä ole tiukempi alusta joka vaatii sport jousen, vai olenko ymmärtänyt väärin?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja TePe »

Jep, eri jouset eri osanumeroilla. Sekä Arnott:lta että Aerosukselta löytyy molempia, sportia ja comfortia. XJ8:ssa sport-alusta oli lisävaruste, esimerkiksi omassani on sport-alusta vaikka XJ8 onkin.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Noniin....nyt on oikealle puolen eteen vaihdettu Aerosussin patruuna, nyt Jagge ei enää laske alas mutta nousee ylös, eli tiivis on mutta jostain pääsee ilmaa järjestelmään, että yön aikana keula nousee todella korkealle n. 41cm ja kun avaa ovet niin laskee alas ja kun lähtee ajaan niin silloin kun tulee heittoja niin fault valo syttyy. Onko tuolla järjestelmässä joku paikka joka vuotaa painetta etujousiin ja olisko tuo etu korkeus anturi viallinen...keulasta kuuluu aikamoista narinaa heitoissa. Keulan korkeuden mittasin ja on se normi 38 cm keskinavasta lokarin reunaan, mutta jos on ajanut patikkoista tietä niin stopissa se voi olla 39,5 cm. Onko tuolla reservi säiliössä jotain venttiiliä joka voi vuotaa, vai mites se jakotukki josta letkut lähtee joka paikkaan...onko siellä jotain venttiilejä...vai onko jossain muualla joku paikka vielä. Kompura on myös kunnostettu. Alkaa hermo mennä.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja TePe »

Kuulosta siltä, että painesäiliöstä etuiskarille lisää ilmaa antava venttiili vuotaisi. Ei kuulosta korkeusanturilta, jos kerran huomaa keulan olevan liian korkealla kun auton herättää, eli osaa laskea oikeaan korkeuteen.

Kattava kuvaus ja kuvat järjestelmän toiminnasta täältä: http://www.mediafire.com/file/7rdkggqqj ... ection.pdf
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Eli meneekö tuo Valveblock vaihtoon, siinähän ei ole vaihdettavia osia.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja TePe »

Siltähän se vähän vaikuttaisi. Jousituksen ei pitäisi tehdä säätöjä kuin alaspäin yön aikana, eli minkään kulman ei periaatteessa pitäisi nousta muuten kuin vuodon seurauksena.

Ei onneksi ole kovin kallis osa, mutta kannattanee silti yrittää testata että vika on varmasti siinä, ettei tule käytettyä turhaa aikaa. En nyt ulkoa muista miten tuo jatkotukki siellä kontissa on, mutta muistaakseni ihan näkösällä. Periaatteessa vuodon voisi varmaan testata ihan sillä, että antaa auton olla puolisen tuntia sammuksissa paikoillaan takakontti auki (jotta jousitus on varmasti nukkumassa eli aktiivista säätöä ei enää pitäisi tapahtua), ruuvaa kaikkiin neljään kulmaan lähtevät letkut siitä jakotukista varovasti irti, ja katsoo vuotaako painesäiliöstä ilmaa etupään letkuun/letkuihin. Jos eteen vuotaa mutta taakse ei, niin sitten voinee olla aika varma että vika on tuossa.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Nyt kun tarkemmin mittanauhalla mittailin, niin perän korkeuskin vaihtelee, ei niin paljon kun keulan...tilaanpa tuon valven ja kokeilen sitten, eipä tuolla paljon muita paikkoja ole jotka vuotas ilmaa jousiin päin....jos jousi vuotaa, niin auto laskee alaspäin. Seurataan ja kirjoittelen kun saan tuon osan vaihdettua, onneksi voi itse vaihtaa :lol:
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Katselin noita valve paketteja, niitähän e-baysta löytyy alk. 68.-, barrat tarjoaa koko höskää painesäiliön kanssa n. 600.- + toimituskulut, tuota säiliötähän ei tarvi vaihtaa...siinähän ei ole mitään tekniikkaa, vaan se valve koneisto tarvii vaihtaa, voiko noihin e-bayn tavaroihin luottaa. tuota ei löydy Autodocilta...mistähän muualta luotettavasti ja onko tuo hankala vaihtaa?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja TePe »

eBay on vain alusta, jonka kautta saa sekä hyvää että huonoa. Monet hyvät liikkeet myy sekä suoraan omilta sivuiltaan että eBayn kautta, ja moni kaukoidän postilaatikkoyritys myy eBayn kautta olemattomia osia. Eli ostajana saa olla aika tarkkana ja tutkia myyjän taustoja ja arvosteluja.

Jos ei halua eBaysta tilata, niin esimerkiksi Miessleriltä näyttäisi saavan suhteellisen edullisesti:
http://www.air-suspension-shop.com/Jagu ... n-C2C2241-
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
HannuSavolainen
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Touko 31, 2013 5:22 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja HannuSavolainen »

Hei,
Oletko mitannut kompressorin paineen? Korjaamokäsikirjan mukaan paineen pitää olla muistaakseni luokkaa yli 20 bar. Omassa autossa ei riittänyt kompuran tiivisteiden vaihto ( ja samalla kosteudenpoisto”ryynien ” vaihto ), vaan ostin uuden kompuran.

Oletko ottanut vikakoodit jaggen testerillä / yhteensopivalla? Yleistestereillä ei tyypillisesti löydy kaikki vikakoodit. Jaggen testereillä pystyyohjaamaan kutakin komponenttia erikseen, jolloin voi testata esim. kunkin iskunvaimentimen ja säätämään mm. peruskorkeudet.
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Hei, en ole mitannut paineita, kissa nousee stanssiin kuitenkin alle 2 min pitkän seisonnan jälkeen, mutta ongelma yhden etu jousen vaihdon jälkeen on että keula nousee ylös yön aikana ja kun aamulla avaa ovet niin kuuluu suhaus ja kissa laskeutuu normi stanssiin, toki kuskin puoli oli korkeammalla, mutta vänkärn puoli vajos hieman alemmas, kun ajelee kaupungilla alle 35mph nopeuksilla niin ei mitään ongelmaa paitsi keula on miestäni liian korkealla n,40cm ja kun lähtee ajeleen yli 35mph nopeuksia niin n, 7min kulttua air suspenson fault tulee näyttöön, alle 35mph nopeuksissahan kompura tuttaa painetta, mutta sen jälkeen jousitus alkaa käyttään varastopainetta säiliöstä, ehän tuolla ole muuta komponenttia joka vois vuotaa painetta.....vaihdan huomena tuon Valve blockin ja katsotaan miten menee :P
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Tuli mieleen, että ennen kuin tuota valveblockia alan vaihtaan, niin pitääkö jousitus calibroida vaihdon jälkeen ja jos pitää niin miten se tehdään?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja TePe »

Jos et jo ehtinyt vaihtaa, niin voit kyllä vaihtaa ihan huoletta. Ei tarvitse kalibroida vaihdon jälkeen.

Kalibrointi pitää (tietääkseni) tehdä vain silloin kun vaihtaa korkeusantureita tai ohjausboksin. Siinä tarvitsee jo tietokonetta, mutta merkkihuollon koneen ohella onnistuu kyllä kotikonsteinkin kiinalaisella Mongoose -kaapelivirityksellä jos harrastuneisuutta riittää. Siitä paljon asiaa muissa ketjuissa.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Ookoo...en ole vielä vaihtanut, pitää etsiä jostain lämmin talli vähäksi aikaa, -20 asteen ilma 20 bar paineella kun avaa liittimet niin voi olla melkosen kylmää, voip leikata sormen kun sattuu sopivasti :lol:
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Noniin...valveblock vaihdettu ja ensi tuntumalta näyttäs toimivan nyt oikein, ajoin lenkin jossa fault merkkivalo syttyi aina n. 5min kuluttua ja nyt ei ja kulku oli koko ajan kissamaisen pehmeää. Keulan korkeuksissa on vähän heittoa, kuskin puoli n.1cm korkeammalla kun vänkärin puoli, mutta on toleranssin sisällä, ilma jouset on erillaiset....vänkärin puolelle vaihdettu n. puoli vuotta sitten Aerosussin paukku, kuskin puolen iästä ei tietoa. Pitää toivoa, että vika poistu.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Eipä tuo fault vika poistunut, nyt ei kuitenkaan reservisäiliöstä vuoda painetta jousiin yön aikana ja ajokin pysyy pehmeänä koko ajan ja korkeus pysyy rajoissa, mutta aina kun nopeus ylittää tuon 35mph/ 50km/h niin fault valo syttyy, jousituksen toimintaan tuo ei vaikuta. Tuli mieleen, että siellähän jossain on nopeus anturi....voisko se olla viallinen?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Nopeus otetaan ABS-sensorilta
https://www.berkshirejagcomponents.com/ ... 2x22334472
ja jos se olisi rikki, niin varmaankin tulisi myös ABS-virheilmoituksia/-merkkivaloja?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Juu....kyllä ABS ja luistonesto toimii ihan normaalisti....mikähän p....le tuota vaivaa, sen venttilikoneiston vaihdon jälkeen eka koeajo meni ihan ookoo, mutta nyt oire alko uudelleen.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Luin X350 Dealer Training oppaasta asian joka mietityttää, siinä mainittiin, että jos korkeus anturin, jousen tai muun vaihdettavan osan joutuu käyttämään pois paikoiltaan tai vaihtamaan niin alusta pitäisi calibroida, jousia on vaihdettu eteen ja taakse sekä taakse ylätukivarret jolloin osia on jouduttu irroitteleen ja laittamaan takaisin, ja kaikki jousetkin on vaihdettu jolloin ainakin kuskin puolen korkeusanturi on jouduttu käyttään pois paikoiltaan.....pitäsköhän teettää calibrointi, oisko tässä syy?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Vastaa Viestiin