Hei,
isäni Jaguar XJR vm -95 pomppasi katsastuksesta korkean co:n takia.
Co oli 3,5 sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, ja kierrosten tippuessa co kävi 2,5:ssä mutta palasi takaisin 3,5:een. Verrokkina kolmen vuoden takainen katsastus, jossa co oli tyyliin 0,1 tms. Xjr:ää ei siis ole leimattu kolmeen vuoteen kun sillä ei ole oikein ajettukaan
Toistaiseksi ei ole vielä mitään konkreettista tehty, koitettu vain selvittää mahdollisia vikapaikkoja. Ensiviikolla menee vaihtoon öljyt + suodatin ja tulpat. Moottorin ilmansuodatin on päällepäin kuin uusi.
Moottorin vikavalo (Check eng.) ei pala, auto käynnistyy normaalisti ja käy siististi ja veto on tallella, mutta moottori "heiluu" tyhjäkäynnillä aika runsaasti, ja selvästi käy rikkaalla kun bensa haisee. Moottorissa on Lucasin 20AM LNA1620aa ilmamassamittari. Tankissa on uudet bensat ja aiemmin kokeiltu suuttimien puhdistusainetta.
JLR yhteensopivalla vikakoodinlukijalla pääsi autoon kiinni, ja sieltä löytyi vikakoodi P1333, joka ihmeellisen internetin mukaan olisi nakutustunnistin. Vaikka olisikin nakutustunnistin, en usko että se vaikuttaa ainakaan noin rajusti co lukemaan.
Paikallinen JLR huolto oli yhtä tyhjän kanssa, eivät tienneet näistä vanhoista klassikoista mitään, eivätkä edes töpselin päähän tuota laittaneet.
Olisko kellään ideoita, että XJRn saisi takaisin leimaan...?
Jaguar XJR (x306) vm -95 korkea co
Jaguar XJR (x306) vm -95 korkea co
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Su Marras 03, 2019 8:48 pm
- Paikkakunta: Jönköping / Ruotsi
Re: Jaguar XJR (x306) vm -95 korkea co
Jos pakosarjassa tai putkiston alkupäässä vuoto, niin lambda vetää seoksen rikkaalle ja hc nousee. Kannattaa tarkastaa pakoputken kunto ja liitokset. Varsinkin se liitos joka on kattien välissä saattaa vuotaa ja horia ilmaa lambdalle.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Pe Touko 17, 2013 9:18 am
- Paikkakunta: Simo
Re: Jaguar XJR (x306) vm -95 korkea co
Tuon jälkeen kannattaisi tarkastaa/ mittauttaa lambda- anturt, että ovatko kunnossa.
Itselläni meni sytytystulppien vaihdon yhteydessä reikiin kertynyttä öljyä vähän sylintereihin ja rikkoi lambdat.
Voi olla seisonnan jälkeen anturit lujilla, jos joutuu kauemmin starttaileen.
Itselläni meni sytytystulppien vaihdon yhteydessä reikiin kertynyttä öljyä vähän sylintereihin ja rikkoi lambdat.
Voi olla seisonnan jälkeen anturit lujilla, jos joutuu kauemmin starttaileen.
Jaguar x- type 2,0 D vm.2004
Re: Jaguar XJR (x306) vm -95 korkea co
Todennäköisin vikapaikka on lambdat. Oman kokemuksen mukaan kestävät max 150 tkm. Itsellä ne menivät jo 120 tkm kohdalla.
Pakosarjat kannattaa tarkistaa. Tuossa mallissa pakosarja tai sarjat halkeavat jossain vaiheessa liki sataprosenttisella varmuudella.
Ja tietysti ennen katsastusta pitää ajaa jonkunmoinen pätkä reippailla kierroksilla eli pienellä vaihteella, jotta katin saa puhtaaksi. XJR:llä on taipumusta noeta moottoria.
Pakosarjat kannattaa tarkistaa. Tuossa mallissa pakosarja tai sarjat halkeavat jossain vaiheessa liki sataprosenttisella varmuudella.
Ja tietysti ennen katsastusta pitää ajaa jonkunmoinen pätkä reippailla kierroksilla eli pienellä vaihteella, jotta katin saa puhtaaksi. XJR:llä on taipumusta noeta moottoria.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Jaguar XJR (x306) vm -95 korkea co
Kiitoksia, mepä käydään ensimmäisenä tuo pakosarja ja pakoputken liitoset läpi.
Sieltä nimittän kuuluu jonkinasteinen sutkutes auton käydessä, jotta joku paikka pakosarjoista tai -putkesta vuotaa ainakin vähän.
Mistä noita lambda antureita kannattaa etsiä, jos ne laittaisi vaihtoon "varmuuden vuoksi"?
Sieltä nimittän kuuluu jonkinasteinen sutkutes auton käydessä, jotta joku paikka pakosarjoista tai -putkesta vuotaa ainakin vähän.
Mistä noita lambda antureita kannattaa etsiä, jos ne laittaisi vaihtoon "varmuuden vuoksi"?
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Re: Jaguar XJR (x306) vm -95 korkea co
Mulla oli xkr:ssä päästöt samaa luokkaa. Toinen lambda rikki. Käykö sulla tyhjäkäyntiä normaalisti? Mulla oli tyhjäläynnillä pientä ylimääräistä värinää, kun seokset ei ollu kunnossa. Lambdan vaihdon jälkeen ”mootoorivärinät” katos.
Re: Jaguar XJR (x306) vm -95 korkea co
Itselläni oli sama vika XJR pomppasi katsastuksessa, korkea co.
Ei palanut vikavalo, poltsikka maistui kovasti.
Lukija kiinni ja toinen lambda oli rikki, vikakoodeja siihen liittyen kaksi. Jostain syystä tämä vaan ei sytytä moottorinvikavaloa.
Britishpartsilta löytyi halvimmalla lambda, autodocilla oli myös valikoimissa.
Mulla oli molemmat pakosarjat halki ei vaikuttanut käytännössä Co päästöihin.
Ei palanut vikavalo, poltsikka maistui kovasti.
Lukija kiinni ja toinen lambda oli rikki, vikakoodeja siihen liittyen kaksi. Jostain syystä tämä vaan ei sytytä moottorinvikavaloa.
Britishpartsilta löytyi halvimmalla lambda, autodocilla oli myös valikoimissa.
Mulla oli molemmat pakosarjat halki ei vaikuttanut käytännössä Co päästöihin.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP