XF 2.7D takapään jurahtelu ja kierrosten seilaus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Antti08
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Loka 28, 2020 11:22 am

XF 2.7D takapään jurahtelu ja kierrosten seilaus

Viesti Kirjoittaja Antti08 »

Piti eilen itsekkin rekisteröityä tänne kun on ihmetyttänyt tuossa omassa autossa tuo peräpäästä kuuluva jurahtelu silloin tällöin. Jurahtelu kuuluu yleensä n.60km/h vauhdissa ja kun on hiljentämässä vauhtia. Jarruun ei tarvitse silloin koskea ollenkaan vaan ihan moottorijarrutuksella mennään. Ei oikein perä murkulan ongelmalle tunnu ja eikös tässä ole kardaanissakin vain rättinivelet eikä mitään vakionopeusniveliä. Käytännössä ei jää kuin vetarit mutta voiko se olla noin epäsäännöllistä se äänen kuuluminen kun ei se tosiaankaan aina kuulu. Ääni ei kauaa kuulu mutta sen kyllä todellakin huomaa että taas jurahti.

Toinen juttu liittyy sitten laatikkoon, mutta lähinnä se että onko millaisilla korjausmenetelmillä ongelmasta päästy eroon. Kun aamulla lähtee ajelemaan niin saa ajaa semmonen 6km että kierrokset pysyy hienosti asemissa koko ajan(toki kylmä laatikko niin menee 5 vaihteella ja kierrokset yli 2000), mutta sitten kun se laatikko lämpenee ja pykältää 6 silmään ja kierrokset putoaa alle 2000 kierroksen niin alkaa se kierrosten seilaaminen ja tämä kun alkaa niin se on sama millä vaihteella ajaa niin ne kierrokset nousee ja laskee muutaman sata kierrosta. Ja myös kiihytettäessä se sama ilmiö toistuu. Manuaalilla ajaessa kierrokset pysyy kurissa kyllä. Laatikko vaihtaa kyllä hienosti silti vaikka kierrokset seilaa eli sen puolesta kaikki ok. Riittääkö tässä tällaisessa että vaihdetaan kaikki tiivisteet mekatroniikan ja laatikon väliin ja uudet öljyt sisään vai pitääkö mekatroniikkakin ottaa auki ja huoltaa sekin. Ne solenoidit uskoisin kunnossa olevan kun laatikko vaihtaa hyvin.

Autolla on ajettu kyllä ihan kohtuullisesti ja ei sitä uuttaa autoa ole ostanutkaan mutta kuntoon tekee mieli laittaa ja kokemuksia ja apuja tässä kaivataan :)
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: XF 2.7D takapään jurahtelu ja kierrosten seilaus

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Jurahtelu saattaa johtua laatikosta. Kierrosten heijaus yleensä loppuu kun laatikon öljyt vaihdetaan ja sekaan laitetaan Shudderfix kitka-aine.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
X-05
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 5:21 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: XF 2.7D takapään jurahtelu ja kierrosten seilaus

Viesti Kirjoittaja X-05 »

Moi

Onkos riittäny pelekästään öljyjen ja suodattimien vaihto vai kannattaako pesettää laatikko sisältä?

T: Rojalisti
Royal Enfield 1917, 1923, 1924, 1927, 1930x2kpl, 1936x2, 1937, 1952x2, 1959, 1960x2 ja 2xCarberry Enfieldiä...lista jatkuu myöhemmin....
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
Kuudestoista
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2019 7:35 am

Re: XF 2.7D takapään jurahtelu ja kierrosten seilaus

Viesti Kirjoittaja Kuudestoista »

Minulla jurina loppui kun seppä laittoi perään uutta öljyä!
Vastaa Viestiin