X350 viileähkö
X350 viileähkö
Huomasin nyt kun tuli vähän pakkasta, niin kojelaudan laitimmaisista suulakkeista sekä tuulilasin suulakkeesta tulee viileää ilmaa, laitimmaisista kojelaudan suuttimista alkaa tuleen vähän lämpimämpää kun laittaa ilmastoinnin päälle,toki lämpö vähän aaltoilee, mikä tolla keksinnöllä on logiikkana tuon lämmitykseen suhteen.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Sulla oli niitä nestevuotoja, onko ilmattu kunnolla niiden jälkeen?
Mun ex X308 muuttui jääkaapiksi lohkolämmittimen asennuksen jälkeen. Asentajat eivät
olleet osanneet ilmata systeemiä ja lämppärin kennolle ei riittänyt vettä. Olikohan että
kaikki lämpösäätimet täysillä annoin käydä ja pikkuhiljaa meni toista litraa lisää, vaikka
siis täyttä näytti säiliössä jo ennen tätä.
Tuon jälkeen tarkeni ihan hyvin -30C asti.
Köpi
Mun ex X308 muuttui jääkaapiksi lohkolämmittimen asennuksen jälkeen. Asentajat eivät
olleet osanneet ilmata systeemiä ja lämppärin kennolle ei riittänyt vettä. Olikohan että
kaikki lämpösäätimet täysillä annoin käydä ja pikkuhiljaa meni toista litraa lisää, vaikka
siis täyttä näytti säiliössä jo ennen tätä.
Tuon jälkeen tarkeni ihan hyvin -30C asti.
Köpi
Re: X350 viileähkö
Pitääkö tuolloin olla paisarin korkki auki ja pitääkö antaa kierroksia välillä?, meneekös tuossa miten kauan aikaa?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: X350 viileähkö
Omani (on kylläkin diesel) ilmasin nesteet vaihdettuani ajamalla auton oikeasti jyrkkään mäkeen verstaani vieressä, kone käyntilämpöisenä ,että termostaattikin auki. Korkki auki ja lisäilin kunnes oli paisarissa hyvin nestettä.
En tiedä miten toimii tuolla 8 koneella.
Edit: autocorrect oli muuttanut paisari sanan näppärästi passatiksi ja se hieman muuttaa asiaa.
En tiedä miten toimii tuolla 8 koneella.
Edit: autocorrect oli muuttanut paisari sanan näppärästi passatiksi ja se hieman muuttaa asiaa.
Viimeksi muokannut KariTalvio, Ma Joulu 21, 2020 8:36 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Re: X350 viileähkö
Siitä on 14 vuotta, joten muisti pätkii... Kuten edellä mainittiin niin kone lämpimäksi ja voihan niitä kierroksia polkea ihan omaksi (korvien) iloksiReke63 kirjoitti:Pitääkö tuolloin olla paisarin korkki auki ja pitääkö antaa kierroksia välillä?, meneekös tuossa miten kauan aikaa?
Korkki auki tai välillä kiinni. Ei siinä 15-20min kauempaa mene. Tärkeintä että kaikki lämppärin venttiilit auki, joten vaikka ovet auki jos automatiikka tms ei muuten anna lämpöä kabiiniin (jos automatiikan mielestä on jo tarpeeksi lämmintä, esim tallissa, ei lämppärin venttiilit aukea).
Köpi
Re: X350 viileähkö
Tuossa taitaa olla neljä vaihtoehtoa:
1. Järjestelmässä on ilmaa, kuten Köpi ehdotti. Tämä olisi se helpoin ja halvin vaihtoehto.
2. Jos kyseessä on V8, niin näissä on erillinen sähköinen pumppu, joka nostaa jäähdytysnestettä (tai tässä tapauksessa lämmitysnestettä) paremmin sisälle kennoon saakka. Jos pumppu on rikki, neste ei kierrä kunnolla kabiinin kennolle saakka. Helppo ja halpa, ainakin jos tilaa osan briteistä ja osaa itse vaihtaa.
3. Kabiinin kenno alkaa olla tukossa. Se menee näistä lähes varmasti jossain vaiheessa tukkoon. Oireilee yleensä ensin kuskin puolelta, eli kuskille tulee viileämpää kuin matkustajalle. Periaatteessa tuolle voi antaa tekohengitystä huuhtelemalla vastapäivään, mutta itse en kyllä uskaltaisi, koska sieltä lähtee jonkinlaista alumiinimoskaa kiertoon. Itse kenno on halpa (reilun satasen), mutta hankala vaihtaa koska on kojelaudan sisällä. Hanskalokeron kautta onnistuu just ja just, eli ei kannata lähteä purkamaan koko kojelautaa kuten virallinen ohje taitaa neuvoa.
4. Sähkövika jossain lukuisista lämpötila-antureista, lämmön ohjausta säätelevistä luukuista, tai ohjausboksissa. Tämä onkin sitten sellainen savotta, jota varten olisi hyvä olla softat joilla näkee anturien lämmöt ja voi liikutella läppiä.
1. Järjestelmässä on ilmaa, kuten Köpi ehdotti. Tämä olisi se helpoin ja halvin vaihtoehto.
2. Jos kyseessä on V8, niin näissä on erillinen sähköinen pumppu, joka nostaa jäähdytysnestettä (tai tässä tapauksessa lämmitysnestettä) paremmin sisälle kennoon saakka. Jos pumppu on rikki, neste ei kierrä kunnolla kabiinin kennolle saakka. Helppo ja halpa, ainakin jos tilaa osan briteistä ja osaa itse vaihtaa.
3. Kabiinin kenno alkaa olla tukossa. Se menee näistä lähes varmasti jossain vaiheessa tukkoon. Oireilee yleensä ensin kuskin puolelta, eli kuskille tulee viileämpää kuin matkustajalle. Periaatteessa tuolle voi antaa tekohengitystä huuhtelemalla vastapäivään, mutta itse en kyllä uskaltaisi, koska sieltä lähtee jonkinlaista alumiinimoskaa kiertoon. Itse kenno on halpa (reilun satasen), mutta hankala vaihtaa koska on kojelaudan sisällä. Hanskalokeron kautta onnistuu just ja just, eli ei kannata lähteä purkamaan koko kojelautaa kuten virallinen ohje taitaa neuvoa.
4. Sähkövika jossain lukuisista lämpötila-antureista, lämmön ohjausta säätelevistä luukuista, tai ohjausboksissa. Tämä onkin sitten sellainen savotta, jota varten olisi hyvä olla softat joilla näkee anturien lämmöt ja voi liikutella läppiä.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: X350 viileähkö
Terve,3. Kabiinin kenno alkaa olla tukossa. Se menee näistä lähes varmasti jossain vaiheessa tukkoon. Oireilee yleensä ensin kuskin puolelta, eli kuskille tulee viileämpää kuin matkustajalle. Periaatteessa tuolle voi antaa tekohengitystä huuhtelemalla vastapäivään, mutta itse en kyllä uskaltaisi, koska sieltä lähtee jonkinlaista alumiinimoskaa kiertoon.
Olen huuhdellut lämppärin kennoja paikoillaan "vastapäivään" siten että kennon molemmat letkut irti ja puutarhaletkulla vettä sisään ja toinen letku viemäriin. (tai ämpäriin jos haluaa tutustua mitä moskaa sieltä irtoaa - yleensä vesipumpun asennuksessa käytetyt liiat silikoonipurseet ainakin ) Tuolla tavalla moskat ei päädy moottoriin ja sitten taas kohta uudelleen kennoon.
Tietyissä uusissa automalleissa on kennoissa niin ohuet putket ja niiden sisällä vielä kierteiset liuskat hidastamaan veden kulkua, että vastahuuhtelun pääsee tekemään muutaman vuoden välein...
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: X350 viileähkö
Kone on V8 ja kyllä tuo ilma alkaa näyttään tod näköiseltä, venttiilejä kyllä aukennee tarpeen mukaan, mutta lämpöä ei tule varsinkaan tuulilasille, joskus puhallusta sinne ja toisinaan taas ei, jalkatilassa on lämmintä, laita suuttimista aaltoilevaa lämpöä. Ajan autotallin luiskalle kun tulee vähän kylmää, että saa nuo venttiilit Köpin ohjeen mukaan auki ja antaa hurskuttaa siinä jonkin aikaa...luiska n. 10 asteen kulmassa.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Lämpöä pitäisi kyllä V8:sta riittää. Laita lämppäristä lämpöpyyntö täysille ilmauksen ajaksi, niin pitäisi venttiilien aueta kelillä kuin kelillä.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: X350 viileähkö
Koetin tuon ilmauksen tehdä, mutta huonolla lopputuloksella, pakkasta oli n. 10, ovet auki ja lämmöt täysille, kissan keula oli autotallin rampilla n. 10 astetta ylhäällä, pientä kuohuntaa oli veden pinnalla ja painellessa vesiletkua niin vettä meni sisään n. 1 dl, vettä paisarissa oli kyllä liikaa ( kun oli tuo sensori häiriö, niin neuvojen mukaan lisäsin 1/2 litraa vetä ja silloinhan paisari tulee täyteen)....oisko tuossa syy että ilmaa ei tullut pois, eli vesi/ilmalukko esti ilman pois tulon?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Hei...oisko tuohon viileyteen myös osasyynä se, että tämä kissani on alunperin myyty Texasiin, onko tässä pienempi lämppärin kenno kuin euro tai pohjois jenkeissä, ja voiko tuohon helposti vaihtaa isomman jos näin on?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Tuskin. "Pienen" voluumin valmistaja ei säästä mitään valmistamalla eri markkina-alueille eri versioita. Sen mitä kennon hinnassa säästäisi (1-2€) niin logistiikassa ja hallinnossa menettäisi liki satakertaisesti.
Lämpeneekö kennolle menevä letku? Onko kennolta tuleva letku viileä?
-> Vääränmallinen termostaatti voisi tehdä sen että kuuma vesi ei lähdekkään ensisijaisesti lämppärille, vaan syylarille?
Lämpeneekö kennolle menevä letku? Onko kennolta tuleva letku viileä?
-> Vääränmallinen termostaatti voisi tehdä sen että kuuma vesi ei lähdekkään ensisijaisesti lämppärille, vaan syylarille?
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: X350 viileähkö
Johtuskohan tuosta vääränlaisesta termarista myös se, että polttoaineen kulutus on kylmillä (-5 ja enempi) ilmoilla matka-ajossakin noussut yli litralla/100km, eli käykö kone liian viileänä. Joskus olen lukenut, että lämpimissä maissa termari on 80 asteinen ja meillähän se on 88 asteinen. Tuohan on halpa vaihtaa, voikohan itse....missäs se tuossa V8 koneessa sijaitsee?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Terve,Reke63 kirjoitti:Johtuskohan tuosta vääränlaisesta termarista myös se, että polttoaineen kulutus on kylmillä (-5 ja enempi) ilmoilla matka-ajossakin noussut yli litralla/100km, eli käykö kone liian viileänä. Joskus olen lukenut, että lämpimissä maissa termari on 80 asteinen ja meillähän se on 88 asteinen. Tuohan on halpa vaihtaa, voikohan itse....missäs se tuossa V8 koneessa sijaitsee?
Siinä edessä keskellä "termarin torni".
Imusarjan tiiviste ei ole kertakäyttöinen, vaan kiristyy kyllä uudestaan kunhan ei riko sitä.
Ei sitä ole pakko irroittaa, mutta jos sitä ei irroita niin esim vesipumpun vaihtoon tarvitsee vähän kustomoida muistaakseni 8mm tai 10mm kiintoavainta että mahtuu avaamaan kaikki pultit.
-Jakuvaari
Jk. Termostaatti kannattaisi muiutenkin vaihtaa 2-3 vuoden välein, vaikka samalla kun puhdistaa jäähdytysjärjestelmän ja laittaa uudet puhtaat nesteet.
JK.2 XJ:tä ei tosiaankaan muuten tehty eri malleja eri markkinoille, PAITSI että Pohjois-Amerikkaan ja Japaniin meni takaluukku, jossa on syvennys lyhyelle kilvelle. Muualle meni takaluukku jossa on syvennys pitkälle kilvelle. Ja Floridaan menneissä autoissa ei ollut edes reikiä etukilvelle tai sen telineelle. Mutta niissä on SILTI mm suksiluukku kaikissa XKR:issä (X350/X358) ja mm penkin- ja ratin lämmitys!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: X350 viileähkö
Vaihdatan tuon termarin tässä kun kerkiin, mutta oisko meikäläinen niin tyhmä että ei luota automatiikkaan, koska hokasin, että kun antaa automatiikan hoitaa, niin tarkenee, koetin asteettaa lämmöt aikasemmin man. koska ajattelin että pakkaskeleillä ei ilmastointia tarvi, mutta kyllä näköjään tarvii. Automatiikka päällä ilmastoinnista niin kaikki on ookoo....voi P......kele
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Sehän menee niin että kompura ei pyöri missään autossa alkaen 0 asteen nurkilta kohti pakkasta. Jotkut +3, toiset +6'c. Silloin riittää tosiaan että on painanut kerran AUTO nappia. Riippuu täysin lämmityslaitteen koodauksesta yms että miten se hoitaa lämmitystä ja viilennystä kun olet erikseen poistanut kompuran kuvioista vaikka se ei menisi muutenkaan päälle.
Toinen tarina on että haluaako pysyä oravanpyörässä märän nurmikon lemun sekä yltiö kuivan ilman vs ei kummankaan ominaisuuden kanssa kun lämpötila on yli +10'c. Sekä miten lämmityslaitteen toiminta on koodattu tässä tilanteessa. Tämä siis kun painaa AC off.
Toinen tarina on että haluaako pysyä oravanpyörässä märän nurmikon lemun sekä yltiö kuivan ilman vs ei kummankaan ominaisuuden kanssa kun lämpötila on yli +10'c. Sekä miten lämmityslaitteen toiminta on koodattu tässä tilanteessa. Tämä siis kun painaa AC off.
XJR -00.
Re: X350 viileähkö
Noniin, aikaa on kulun ja kissa menee ilmastoinnin kompuran vaihtoon ja samalla vaihtuu termari, mutta aattelin vaihtaa myös tuon vesipumpun joka kierrättää vettä lämppärin kennolle. Osan hinta englannissa n. 180.-, mutta törmäsin ebayssä kiina osaan joka oli 15.-, uskaltaakohan tuota laittaa, onko kokemuksia noista?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Tuo sähkönen kiertovesipumppu on nyt vaihdettu ja täytyy nyt seurailla, ainakin ens tuntumalta vaikuttaa hyvältä, koska laitasuuttimista tulee lämmintä ilmaa, se kyllä vähän aaltoilee.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Tuom
n mun jenkkiversion lämppäri kenno on yli puolet pienempi kuin Euro versioissa, oli halkasijaltaan vain n. 2,5 cm kun eurossa on 8 cm. Oli laitettu paikalleen adapterin avulla, nyt menee vaihtoon ja eiköhän kohta lämpöä riitä. Eli pitää olla tarkkana kun tilaa osia, onko jenkki vai euro versio, niissä on eri palikat sisällä.
n mun jenkkiversion lämppäri kenno on yli puolet pienempi kuin Euro versioissa, oli halkasijaltaan vain n. 2,5 cm kun eurossa on 8 cm. Oli laitettu paikalleen adapterin avulla, nyt menee vaihtoon ja eiköhän kohta lämpöä riitä. Eli pitää olla tarkkana kun tilaa osia, onko jenkki vai euro versio, niissä on eri palikat sisällä.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: X350 viileähkö
Ei uskois että vieläkin on jenkki tai italia autoissa lämppärikennoissa noin suuri ero.
XJR -00.