Ahtimen irrotus menossa alla olevan jäähdytysletkun vaihtoa varten.
Kun Eaton ja egr irti, niin jotain voisi talviseisonnan aikana muuttaa. (Egr:n kiinnityspultit on vähän ikävässä paikassa piti todeta, mutta sisätilan ilmanputsarikotelon irrotus kyllä auttaa)
1. Jos jättäisi egr:n kaappiin ja tulppaisi pakosarjan ja imusarjan aukot. Egr liitin jäisi irti. Vikakoodiko ja saako sen ohjelmoitua pois? Vai kannattaako tulpata ja pitää egr kytkettynä? Onko tästä kokemusta? Kiinnostaako katsastajaa tällainen karsiminen?
2. Jostain ulkomaan foorumin sivuilta luin, että Eaton M112 gen5 on niin pitkälle kehitelty, että porttaus ei juuri auta (?). Löysin kuvan, jossa ahtimen V-aukkoa oli levennetty muutama milli. Mahtaako hyödyttää?
https://www.jaguarforums.com/forum/jagu ... 375/page2/
Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
S-type R -05
Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
Moon ymmärtänyt sen niin että tosiaan gen5 on se tosta ahdinsarjasta parhaiten toimiva. Nelosen kun porttaa niin siitä tulee ilmeisesti aikalailla gen5. Eli hyöty jää hyvin matalaksi. Oli se g4 tai g5 niin se on silti aikalailla täydellä hyötysuhteella nyt jo käytössä kun kone ujeltaa yläkierroksilla.
Ajattelin nyt ite xj stä kesällä mitata onko isojen poikien jutuissa perää eli kuinka paljon ahtimen imukaula kaasuläpän jälkeen kuristaa ahtimen ilmansaantia. Väittävät nimittäin että sinne muodostuu ihan selkeä alipaine ja sitäkautta imukaulan porttaamalla saa ihan selkeitä hevosia lisää. Kukaan ei ole vaan ainakaan julkaissut totuuksia.
Egr poistamalla tulee melko välittömästi vikakoodi egr virtapiiristä. Sitten taas pelkästään tulppaamalla tulee ennenpitkää koodi virtauksen vähyydestä. Jos sen saa koodautettua pois niin mikä jottei venttiili pois. Vaikkakin väittävät että siitä pakokaasusta on hyötyä siellä männänpäällä mm palotapahtuman lämmön alentamisena sekä polttoainekulutuksen vähetymisenä. Tokihan se vähentää kulutusta vähäsen kun männän päälle ei tarjotakkaan normaalia bensamäärää kun sinne pusketaan kokonaan palamatonta pakokaasua takas. Haitat ovat vaan kyllä suuremmat kuin hyöty jos multa kysyy.
Ajattelin nyt ite xj stä kesällä mitata onko isojen poikien jutuissa perää eli kuinka paljon ahtimen imukaula kaasuläpän jälkeen kuristaa ahtimen ilmansaantia. Väittävät nimittäin että sinne muodostuu ihan selkeä alipaine ja sitäkautta imukaulan porttaamalla saa ihan selkeitä hevosia lisää. Kukaan ei ole vaan ainakaan julkaissut totuuksia.
Egr poistamalla tulee melko välittömästi vikakoodi egr virtapiiristä. Sitten taas pelkästään tulppaamalla tulee ennenpitkää koodi virtauksen vähyydestä. Jos sen saa koodautettua pois niin mikä jottei venttiili pois. Vaikkakin väittävät että siitä pakokaasusta on hyötyä siellä männänpäällä mm palotapahtuman lämmön alentamisena sekä polttoainekulutuksen vähetymisenä. Tokihan se vähentää kulutusta vähäsen kun männän päälle ei tarjotakkaan normaalia bensamäärää kun sinne pusketaan kokonaan palamatonta pakokaasua takas. Haitat ovat vaan kyllä suuremmat kuin hyöty jos multa kysyy.
XJR -00.
Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
EGR poisto tosiaan aiheuttaa koodin jos toisenkin, mutta ne nyt saa ohjelmoitua pois. Nyt kun ilman tuloa muutetaan avartamalla niin se ohjelman muutos olisi muutenkin suotavaa tehdä (ja saa täyden hyödyn muutoksesta) ja samalla se EGR:kin menee.
EGR poisto vähentää polttoaineenkulutusta eikä päinvastoin. EGR kun poistuu kuvioista niin puuttuva sylinteritäytös hoidetaan ilmalla, joka aiheuttaa paremman palamisen verrattuna pakokaasu-ilma -seos, joten polttoainetta kuluu vähemmän.
EGR poisto vähentää polttoaineenkulutusta eikä päinvastoin. EGR kun poistuu kuvioista niin puuttuva sylinteritäytös hoidetaan ilmalla, joka aiheuttaa paremman palamisen verrattuna pakokaasu-ilma -seos, joten polttoainetta kuluu vähemmän.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
Ai se menee nuinpäin. Molen sen ajatellut olevan juuri päinvastoin. On kyllä pelkkää moskaa tuottava viritys.s1jviita kirjoitti: EGR poisto vähentää polttoaineenkulutusta eikä päinvastoin. EGR kun poistuu kuvioista niin puuttuva sylinteritäytös hoidetaan ilmalla, joka aiheuttaa paremman palamisen verrattuna pakokaasu-ilma -seos, joten polttoainetta kuluu vähemmän.
XJR -00.
Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
Kiitos vastauksista. Ehkä Eaton kannattaa jättää ennalleen tosiaan. Kokeilen varmaan tämän
https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?t=10761
ehdotuksia ja avarrukseen menisi ainakin (en tiedä oikeita nimityksiä osille)
Kaasuläppäkotelon ja ahtimen välinen putki
Ahtimen ja välijäähdyttimen välinen haaraputki
Kaasuläppäkoteloon tuleva metalliputki ahtimen päällä
Ja egr lähtee. Ohjelmoinnin yhteydessä egr:n ohjelmointi pois kuulemma onnistuu useammaltakin firmalta.
200-kennoisia katteja tekisi mieli kokeilla myös. Ne pitäisi teettää jossain.
https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?t=10761
ehdotuksia ja avarrukseen menisi ainakin (en tiedä oikeita nimityksiä osille)
Kaasuläppäkotelon ja ahtimen välinen putki
Ahtimen ja välijäähdyttimen välinen haaraputki
Kaasuläppäkoteloon tuleva metalliputki ahtimen päällä
Ja egr lähtee. Ohjelmoinnin yhteydessä egr:n ohjelmointi pois kuulemma onnistuu useammaltakin firmalta.
200-kennoisia katteja tekisi mieli kokeilla myös. Ne pitäisi teettää jossain.
S-type R -05
- kerranjokin
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe Huhti 27, 2018 6:58 pm
- Paikkakunta: Turku
Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
Eiks ahtimen hihnapyörän vaihto olis se eka ja helpoin konsti saada tehoja?
Porttauksesta on asiaa myös Powerhousen sivuilla:
https://www.powerhouse.uk/content/super ... orting.php
Porttauksesta on asiaa myös Powerhousen sivuilla:
https://www.powerhouse.uk/content/super ... orting.php
X104 XKR Coupe
Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
Viime kesänä vaihdettiin 6% nopeampi hihnapyörä ja huippuahto nousi mittarin mukaan arvosta 10.5 arvoon vähän yli 12 PSI. Oli vähän kuumottava työ, kun akseli piti jäähdyttää ja hihnapyörä kuumentaa - ja saada heti oikealle kohdalle pulttipyssyllä pinnapulttia käyttäen. On pelkän kitkan avulla kiinni akselissa.
Tuollakin on jotain Eatonin porttauksesta, mutta ei ilmeisesti ole Gen5
https://www.fordmuscle.com/archives/200 ... /index.php
Tuollakin on jotain Eatonin porttauksesta, mutta ei ilmeisesti ole Gen5
https://www.fordmuscle.com/archives/200 ... /index.php
S-type R -05
Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?
Fordin ahdin on perusteeltaan sama M112. Kotelointi vaan eri. Tuonkin kohdalla vinku huutaa imukanavassa.
XJR -00.